koeputki vaiko adoptio

mielipiteitä, kiitos

Hei!

Minua on askarruttanut koeputkihedelmöitys, kun maailmassa on niin paljon huonoissa olosuhteissa eläviä lapsia. Onko se eettisisti oikein? Koeputkihedelmöitys tutkimuksineen maksaa paljon yhteiskunnalle. Sillä rahalla antaisi jo leivän monelle lapselle. Pitääkö lapsen olla OMA? Eikö lapsi riitä? Miksi adoptio on tehty niin vaikeaksi, vaikka näkee sitä niin monenlaista vanhempaa, joille on syntynyt normaalisti lapsia. Lapsihan syntyy "tuntemattomana". Opit tuntemaan hänet vasta hoivatessasi. Adoptiovanhemmat puhuvat tästä usein. Olen miettinyt tätä ja haluan kuulla muiden ihmisten mielipiteitä.

30

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx vaan

      Mites olisi, jos vain tyytyisitte lapsettomuuteenne? Adoptio on vaivanloista ja samoin koeputkihedlmöitykset yms "hoidot". Ei kaikilla tarvitse olla lapsia.

      Minusta et sovi adoptiovanhmmaksi, kun et ymmärrä, että adoptiossa etsitään lapselle mahdollisimman hyvää kotia eikä lapsettomille pareille lapsia. Vaikka biologiset vanhemmat eivät aina niin hurrattavia olekaan, niin heillä on oikeus omiin lapsiinsa.

      • mielipiteitä, kiitos

        Olen jo lapseni tehnyt ihan luonnollisesti ja lapsenlapsiakin on jo useampia. Olen pohtinut asiaa lähinnä filosofisena ja eettisenä kysymyksenä.


    • lapsettomia tarvitaa

      Olen kanssasi ihan samaa mieltä. Koeputkihedelmöitys on tosi kallista myös yhteiskunnalle ja siinä osa munasoluista abortoituu.
      Jos haluaa ehottomasti lapsen niin adoptio on paras hyvä ratkaisu, voi toimia sijaisvanhempana tai auttaa mysö lapsia kummilapsitoiminnan kautta.

    • sdfsdääää

      Sijaislapsi pitää antaa takaisin
      Adoptiolapsi on vaikea saada koska pitää laillisesti laittaa kaikki siteet poikki bio perheeseen
      se ei tapahdu niin helposti
      Nuorisokodeissa on nuoria jotka eivät kenellekkään kelpaa, edes tilapäisesti
      Vauvoja ja taaperoita ei ole

      • koeputkihedelmöitys

        Eiköhän jokainen itse tiedä, mikä on omalle perheelle paras ratkaisu. Kaikki eivät huoli vierasta lasta perheeseensä- siinä tapauksessa kaikkien kannalta koeputkihedelmöitys lienee paras ratkaisu.

        Useimmat alpsettomat pariskunnat haaveilevat omasta pienestä tuhisevasta kääröstä, harvoin siihen perhetilanteeseen halutaan nuorisokodista häiriintynyttä lasta, joka ei pärjää omien vanhempiensa luonakaan.

        Suurin osa koeputkihedelmöityksistä tehdään yksityisklinikoilla, joten se ei ole kenenkään verorahoista pois. Jokainen voi päättää käyttääkö ylimääräiset rahansa koeputkihoitoihin vai matkusteluun jne.

        Lapsettomuus voi aiheuttaa masennusta ja se vasta tulee kalliiksi yhteiskunnalle, jos ihminen jää sairaslomalle.


      • eri mieltä
        koeputkihedelmöitys kirjoitti:

        Eiköhän jokainen itse tiedä, mikä on omalle perheelle paras ratkaisu. Kaikki eivät huoli vierasta lasta perheeseensä- siinä tapauksessa kaikkien kannalta koeputkihedelmöitys lienee paras ratkaisu.

        Useimmat alpsettomat pariskunnat haaveilevat omasta pienestä tuhisevasta kääröstä, harvoin siihen perhetilanteeseen halutaan nuorisokodista häiriintynyttä lasta, joka ei pärjää omien vanhempiensa luonakaan.

        Suurin osa koeputkihedelmöityksistä tehdään yksityisklinikoilla, joten se ei ole kenenkään verorahoista pois. Jokainen voi päättää käyttääkö ylimääräiset rahansa koeputkihoitoihin vai matkusteluun jne.

        Lapsettomuus voi aiheuttaa masennusta ja se vasta tulee kalliiksi yhteiskunnalle, jos ihminen jää sairaslomalle.

        Oma lapsikin on aluksi "vieras", mutta tulee rakkaaksi. Onpa suppeasti ajateltu, että toisen lapsesta ei tulisi oma. Paljon on näemmä itsekkyyttä maailmassa ja omaa pitää olla - ikään kuin lapsi olisi omaisuutta.


      • naapurissa on lapsia
        eri mieltä kirjoitti:

        Oma lapsikin on aluksi "vieras", mutta tulee rakkaaksi. Onpa suppeasti ajateltu, että toisen lapsesta ei tulisi oma. Paljon on näemmä itsekkyyttä maailmassa ja omaa pitää olla - ikään kuin lapsi olisi omaisuutta.

        Ei ole omia lapsia. Kaikki lapset ovat meidän yhteisiä. Afrikkalainen sananlasku sanoo, että "lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä". Se kertoo paljon erilaisesta yhteiskunnasta ja erilaisesta suhtautumiseta lapsiin. Meillä on omistava yhteiskunta. Kaikki on oltava omaa.

        Yllä on hyvä huomio nuorisokodeista. Paljon voisimme tehdä nuorten syrjäytymisen estämiseksi ja se vasta säästäisi yhteiskunnan rahoja. Valtaosa nykyisistä hedelmöityshoidoista jne tapahtuu nykyisin julkisessa terveydenhuollossa.


    • koeputkihedelmöitys

      Koska nimimerkit "eri mieltä" ja "naapurissa on lapsia" ajattelevat niin kauniisti ventovieraiden lasten adoptoimisesta, niin eihän teitä estä mikään adoptoimasta vieraitten lapsia. Siitä vaan toimeen! Tyhjä jaarittelu ei auta yhtään lasta!

      Suomessa on valtava määrä sijaiskoti ym lapsia vailla kotia, laittakaa heti maanantaina adoptiopaperit vireille, koska kirjoiteuksistanne päätellen olette niin epäitsekkäitä ihmisiä!

      • Adoäiti

        En ole kumpikaan noista nimimerkeistä, mutta olen kyllä adoptioäiti. Tuntuu ikävältä lukea näitä tämän palstan asiattomia viestejä ja siksi käynkin täällä vain pari kertaa vuodessa. Nekin kerrat vain siksi, että joskus tänne eksyy oikeasti adoptiosta kiinnostunut henkilö, joka ei ole löytänyt asiallisempaa palstaa vielä ja tarvitsee siihen apua.

        Minusta on väärin asettaa vanhemmaksi haluavat aina vastakkain. Tukkanuottasilla tuntuvat olevan koeputkihedelmöitystä kannattavat, adoption puolesta puhujat, sijaisvanhemmuutta tai biovanhemmuutta puolustavat. Miksi näin? Eikö ole hyvä, että vaihtoehtoja löytyy ja jokaisen on mahdollista toivottavasti löytää se oma tiensä vanhemmaksi.

        Meillä tuo tie vei suoraan adoptioon, koeputkihedelmöitystä kyllä tarjottiin mutta emme siihen tarttuneet. Meidän kohdalla syitä olivat: onnistumisprosentti olisi ollut vain noin 25 ja keskenmenon mahdollisuus arvaamaton. Piikkikammoisena pelkäsin toimenpiteitä. Suht pitkät ajomatkat lähimpään sairaalaan. Mutta! Painavin syy oli se, että tiesimme voivamme rakastaa myös adoptiolasta, sen vain tuntee sydämessään. Ja tajusin vuosien varrella toivoneeni LASTA, en raskautta tai synnyttämistä.

        Lapsemme tuli leikki-ikäisenä kotiin viitisen vuotta sitten. Elämme aivan tavallista lapsiperheen arkea. Joku kirjoittajista totesi, että tummaihoista lasta kiusattaisiin pikkupaikkakunnalla enemmän. MIksi?? Täällä kaikki tuntevat meidät, tietävät mistä lapsemme on tullut eli asia saattaa olla paremmin kuin jossain suuressa kaupungissa, jossa edes naapureita ei tunneta.

        Lapsemme on meille erittäin rakas ja tärkeä. Mitään en muuttaisi. Hänet on täysin hyväksytty sukuun, hänellä on paljon kavereita ja hän valloittaa olemuksellaan vieraammatkin puolelleen. Tulevaisuudesta ja esim. murrosiästä ei voi etukäteen tietää, se on hankalaa aikaa ihan valkoihoiselle, Suomessa syntyneellekin. Toivon lapsemme löytävän oman paikkansa tässä maailmassa ja olevan onnellinen. Adoptio-odotuksen myötä jo meille tuli paljon ystävä- ja tuttavaperheitä, jotka odottavat / ovat saaneet lapsensa ulkomailta. Se on ollut valtava rikkaus sekä meille että lapsellemme.

        Jokainen siis taplaa tyylillään. Minä en ketään koeputkihedelmöitykseen päätyvää tuomitse - toivottavasti myös meidän perhe saa elää rauhassa, vaikka perheen perustamistapamme on eri!

        Mukavaa syksyä!


    • ei mitalisti

      Tuolla joku kirjoitti, että lapsettomat pariskunnat haaveilevat omasta pienestä tuhisevasta kääröstä.Tähän haaveeseen liittyy vielä sellainen epärealistinen kuvitelma, että vauva tuo tullessaan onnen ja tasapainoisen perhe-elämän. Vauvalla on ihan valtava tehtävä.

      Lasta adoptoitaessa ajatellaan ehkä enemmän sitä, että mitä minä haluan antaa jollekin lapselle. Lapsi ei ole se jonka automaattisesti pitäisi tuoda onni tullessaan. Adoptioprosessissa haetaan lapselle hyvää kotia, ei vanhemmille hyvää lasta. Toki vanhempien valmiudet huomioidaan.

      Ne äidit jotka saivat mitaleja äitienpäivänä (tv:ssä esiintyneet) olivat kaikki kasvattaneet myös toisten lapsia. Minun mielestä nämä äidit ovat mitalinsa ansainneet, koska he ovat aidosti välittäneet lapsista, muistakin kuin omistaan.

    • hoh, hoh

      Puhut asiaa. On itsekästä vaatia, että lapseni on juuri minusta ja jatkaa geenejäni. Itsekästä!

      • lapsitoive

        Haluaisin ihan konkreettisesti kuulla niiltä ihmisiltä, jotka tällä palstalla haukkuvat niitä lapsettomia pareja itsekkäiksi, jotka eivät halua vierasta lasta, että kuinka monta adoptio-, sijaiskoti tai tukilasta näillä haukkujilla itsellään on?

        Viestiketjun aloittajan keskustelu oli hyvä, pohdiskeleva ja mielenkiintoinen. Mutta tuntuu, että täällä viestiketjussa osa kirjoittajista on vain tyhjää täynnä!

        Ja edelleen arvostan suuresti adoptio ja sijaiskotivanhempia. He tekevät arvokasta työtä. Heitä voisi myös mitalien lisäksi tukea taloudellisesti enemmän. Jos sijaiskotilasten ottamisesta maksettaisiin enemmän rahaa perheille, sijaiskoteja olisi enemmän.

        Itse en ole koskaan rahasta piitannut. Minulle ovat elämässä muunlaiset arvot tärkeitä. Olen valmis käyttämään kaikki rahani lapsettomuushoitoihin(yksityisellä lääkäriasemalla).


    • Haave elää

      Olen ehdottamasti samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että vieraan lapsen adoptoineet tekevät upeaa työtä ja heistä jokainen ansaitsisi mitalin!

      Arkipäivän realismia on, että hyvin harvassa suomalaisperheessä on adoptoituja tai sijaiskotilapsia.

      Omistatko jonkun kristallipallon vai mistä tiedät, lasta suunnittelevien pariskuntien haaveista ja niiden realistisuudesta?

      Toki olet jossain määrin oikeassakin ajatuksinesi, sillä onhan Suomessa runsaasti, sijaiskotilapsia, lasten ja nuorten pahoivointia, avioeroja jne. Moni on mennyt ruusunpunaiset lasit päässä vihille ja arki ei ole sitten ollutkaan sitä mistä teinityttönä haaveiltiin.

      Viestiketjun aloittajan vastaukseen: Itse pidä parempana koeputkilasta. Jos sellaisen saan rakastan lasta ainoastaan ja pelkästään sen takia, että se on minun munasolustani lähtöisin. Rakastaisin lasta yli kaiken huolimatta siitä millainen se olisi tai mitä hän tekisi tekisi. Tukisin ja kannustaisin lasta hänen kaikissa järkevissä pyrkimyksissään ja yrittäisin suojella häntä pahalta. Uhrautuisin hänen vuokseen, käyttäisin häneen kaiken vapaa-aikani ja rahani. Pelkästään siksi, että hän olisi lähtöisin minun munasolustani! Lapselle ei olisi mitään muita vaatimuksia.

      Itse olen hyvin kouluttautunut, lapsen ei tarvitse, minulle riittäisi se, että hänestä tulee aikuisena onnellinen. Sitä paitsi lapsi tulisi saamaan kaikki rahani perinnöksi.

    • Minun mielipide.

      Tahaton lapsettomuus on todella raskasta, masentavaa ja epäreilua pariskunnalle. Eikä sen tuskaa tiedä, jos ei sitä ole itse kokenut.
      Luojan kiitos koeputkihedelmöitys on tuonut monelle parille sen kauan kaivatun lapsen. Ihan naurettavaa, että lapsettomien pitäisi miettiä jotain yhteiskunnan kustannusmenoja sen helvetin (lapsettomuuden/hoitojen) keskellä. Itseäni ei ainakaan pätkääkään kiinnosta kenen rahoja kulutan, sori vaan.

      Kaikki eivät halua adoptiolasta, eivät yksinkertaisesti pysty kasvattamaan toisen lasta. Tai sitten muut syyt estävät adoption. Jokaisella naisella on sitäpaitsi oikeus kantamaan omaa lastaan kohdussaan, synnytykseen ja imetykseen, vauva-aikaan yms..

      Itse ihmettelen näiden luomu-synnyttäjien eli "sienien" agressiivista suhtautumista koeputkihedelmöitykseen. Mikä hemmetin oikeus teillä on saada biologisia lapsia ja niiden joilla on haasteita raskautumisessa, niin pitäisi vaan adoptoida. Adoptoikaa ihan itse vaan. Ei teidän luomukakarat yhtään sen kummempia ole kuin muutkaan. Yhtä vähän tai paljon niilläkin on oikeus syntyä kuin hoitojen avulla alkunsa saaneilla. Jättäkää te siis kakrunne tekemättä ja hankkikaa sijaislapsia yms, jos kerran maailmaa haluatte parantaa. Jättäkää lapsettomat rauhaan jo, eiköhän olla kärsitty teidän takia jo muutenkin tarpeeksi!!

      • gfkejuhfls

        No huh huh. "Jokaisella naisella on sitäpaitsi oikeus..." No mun mielestä se ei ole mikään perusoikeus saada odottaa ja synnyttää! Jokaisella lapsella on oikeus saada HYVÄT vanhemmat.

        Ja joo, mun "luomukakarat" ei ole sen kummempia kun muutkaan, maailman rakkaimpia minulle toki, mutta ihan yhtä rakkaita on nuo meille sijoitetut lapset.

        Ja silti en sano, että kaikkien pitäisi adoptoida tai mitä vaan, mutta että lapsen synnyttäminen olisi joku perusoikeus, niin siitä olen kyllä vahvasti eri mieltä, on todellakin paljon ihmisiä, joilta soisin tämän oikeuden pois ihan vaan, koska näen, kuinka paljon kärsimystä nämä lapset saavat sen seurauksena kokea :(


    • omia lapsia 0

      "Jokaisella naisella on sitäpaitsi oikeus kantamaan omaa lastaan kohdussaan, synnytykseen ja imetykseen, vauva-aikaan yms.. "

      Tämä on just sitä itsekästä MINULLA ON OIKEUS siihen ja siihen....Muutama vuosikymmen takaperin ette edes olisi saaneet mitään hedelmöityshoitoja, vaan teidän olisi pitänyt tyytyä lapsettomuuteen.

      Ne ihmiset jotka OIKEASTI LAPSISTA VÄLITTÄVÄT pystyvät rakastamaan myös muita kuin omia biologisia lapsiaan. Te ette selvästikään kuulu tähän joukkoon.

      Toivon itse, että pariskunta (Taiveaho/Kaikkonen), joka esiintyi Inhimillisessä tekijässä, päätyy sijaislapseen ja luopuu hedelmöityshoidoista.

      • omia lapsia 0

        Oot niin kateellinen kaikille naisille joilla on lapsia, että et pysty näkemään lasta omana erillisenä yksilönä vaan naisen omaisuutena ja jatkeena. Jollain toisella on uusi heino nukke jota sinulla ei ole, kyllähän se pistää vihaksi. Jalkaa polkemalla asiat ei vaan muutu. Sun pitäis yrittää päästä tuosta kateudesta eroon, niin voisi elämäsi muuttua helpommaksi. Hae apua.


      • otan osaa

        Onpa akressiivista ja kaunista kieltä!


      • koeputki parempi
        omia lapsia 0 kirjoitti:

        Oot niin kateellinen kaikille naisille joilla on lapsia, että et pysty näkemään lasta omana erillisenä yksilönä vaan naisen omaisuutena ja jatkeena. Jollain toisella on uusi heino nukke jota sinulla ei ole, kyllähän se pistää vihaksi. Jalkaa polkemalla asiat ei vaan muutu. Sun pitäis yrittää päästä tuosta kateudesta eroon, niin voisi elämäsi muuttua helpommaksi. Hae apua.

        En ole yhdellekään naiselle kateellinen tämän lapsista. Itse asiassa tuttavapiirissäni ei ole yhtään lasta, jota huolisin omakseni, en vaikka saisin suurenkin rahallisen korvauksen. Luonnollisesti en sano tätä kenellekään, en halua loukata ketään vaan ihastelen kuinka suloisia lapsia ystävilläni on.

        En kadehdi kenenkään nukkea, enempi käy sääliksi naisparat, jotka raatavat lastensa eteen, valvovat yöt jne.

        Siitä huolimatta haluan oman lapsen, haluan geenieni jatkuvan. Lisäksi kaipaan suhdetta OMAAN lapseen, omaa pikku hellittävää.

        Jos en lasta saa, muutan ulkomaille-minulla on terveydenhuoltoalan koulutus ja työtä aivan varmasti löydän ulkomailtakin. Adoptiolapsia en suunnittele.

        Itsekästä minusta olisi adoptoida "nukke" kodin somistukseksi.

        Tämän viestiketjun ihmiset ovat todella ilkeitä ja sydämettömiä: henkilön joka ei halua adoptiolasta pitäisi sellainen hankkia. Millainen lapsuus tällaisella adoptoidulla lapsella olisi: biovanhemmat hylänneet, adoptiovanhemmat ottaneet lapsen itselleen "koristeeksi". Hoitoon kannattaisi hakeutua niiden, jotka toivovat pienelle lapselle rakkaudetonta elämää!


    • Iina.

      Itselläni on eräs läheinen ystävä, joka on adoptoitu Afrikasta Suomeen 90-luvulla.
      Hän on paljon puhunut siitä, millaista rasistisessa Suomessa on ollut elää lapsuus, nuoruus ja nyt aikuisuus. Kyllä on ollut järkyttävää kuultavaa mitä kaikkea hän on joutunut tumman ihonvärinsä takia kokemaan. Hän kertoi olleensa varsinkin teini-iässä hyvinkin katkera siitä, että hänet aikoinaan tuotiin Suomeen.

      Itse en epäitsekkäänä ihmisenä pystyisi adoptoimaan tummaa lasta, pelkkä ajatus siitä rääkistä mitä se lapsi joutuisi tässä maassa käymään läpi, ei ei en pystyisi. Miettikää ihmiset myös sen lapsen onnea ja sopeutumista tähän yhteiskuntaan, pliis..

      • sdfäädsfs

        Itse asuin lapsena afrikan massa ja kun muutettiin suomeen takaisin ja kuulin tuollaisesta mahdolisuudesta vastuntin sitä, ja teen niin nykyäänkin.
        Syynä juuri se kun lapsi saattaa kasvaa ainoana mustana valkoisessa kylässä.

        Saattaisi olla mahdollista jos lapsi kasvaisi valkoisessa perheessä joka asuu pääkaupunkiseudun lähiossä jossa sattuu olemaan muita ei-valkoisia, ja jos heillä olisi tuttavapiirissä ystäviä jotka eivät ole valkoisia.

        Ja tietenkin se ainoa toinen ei-valkoinen jonka lapsi saattaa tuntea: olisi kivaa jos se henkilo olisi jotain muuta kuin perheen siivooja

        Kovin harvat ajattelevat asiaa tältä kannalta ja ihmettelevät miksi se edes saattaisi olla tärkeätä tai järkevää lapsen kasvatuksen kannala


      • black and white
        sdfäädsfs kirjoitti:

        Itse asuin lapsena afrikan massa ja kun muutettiin suomeen takaisin ja kuulin tuollaisesta mahdolisuudesta vastuntin sitä, ja teen niin nykyäänkin.
        Syynä juuri se kun lapsi saattaa kasvaa ainoana mustana valkoisessa kylässä.

        Saattaisi olla mahdollista jos lapsi kasvaisi valkoisessa perheessä joka asuu pääkaupunkiseudun lähiossä jossa sattuu olemaan muita ei-valkoisia, ja jos heillä olisi tuttavapiirissä ystäviä jotka eivät ole valkoisia.

        Ja tietenkin se ainoa toinen ei-valkoinen jonka lapsi saattaa tuntea: olisi kivaa jos se henkilo olisi jotain muuta kuin perheen siivooja

        Kovin harvat ajattelevat asiaa tältä kannalta ja ihmettelevät miksi se edes saattaisi olla tärkeätä tai järkevää lapsen kasvatuksen kannala

        Suomi kansainvälistyy kovaa vauhtia, rodut sekoittuvat ja rasismi vähenee sitä myöden. Valkoihoiset alkaa olla kohta vähemmistönä (rasisimin kohteena?). Mielestäni lapsen ihonväri ei ole adoption este, enää 2000-luvulla. Usa:sta kerrotaan näin:

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/valkoiset-ensi-kertaa-vahemmistoon-usan-syntyvyydessa/art-1288469958525.html#comments-anchor


      • sdfäädsfs
        black and white kirjoitti:

        Suomi kansainvälistyy kovaa vauhtia, rodut sekoittuvat ja rasismi vähenee sitä myöden. Valkoihoiset alkaa olla kohta vähemmistönä (rasisimin kohteena?). Mielestäni lapsen ihonväri ei ole adoption este, enää 2000-luvulla. Usa:sta kerrotaan näin:

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/valkoiset-ensi-kertaa-vahemmistoon-usan-syntyvyydessa/art-1288469958525.html#comments-anchor

        Ihanteellista olisi jos lapsi voisi saada kodin oman kansansa keskuudesta
        Jos niin ei käy, ja jos olosuhteet ovat niin huonot että ei ole muita vaihtoehtoja, niin kehoittaisin että edes se parempi sivisvaltio voisi neuvoa adovanhempia paremmin.

        Tuo, 'ole puhumatta asiasta, ei se mitään ' ei auta yhtään.

        Jospa he voisivat nähdä vaivaa että adolapsi saisi edes tuttavapiiriin muitakin jotka ovat ei-valkoisia, ja jopa ei-adoptoituja. Minä haluaisin että hänen tuntemat mustat eivät ole siivoajia tai muita hyväntekeväisyyden kohteita, vaan ihan tavallisista perheistä


    • kysynpä vaan

      Kun nykypäivänä lasten huostaanottoja tapahtuu aina vaan enemmän, niin nyt myös kartoitetaan läheisverkostot eli sukulaiset, jotka voisivat ottaa lapsen hoitoonsa.

      Kysymys näille jotka täällä ovat olleet sitä mieltä, että eivät halua ottaa vierasta lasta, vaan sen pitää olla uusi ja oma, niin voisitteko ottaa esim. siskonne lapsen, jos sisko olisi alkanut ryypätä ja rällätä? Olisiko teistä sukulaissijaisvanhemmaksi?

      http://www.perhehoitoliitto.fi/julkaisut/phlehti2_12/laheisverkostosijoitukset.pdf

    • Raha HAISEE

      Koeputket jne ehdottomasti pois mistään kelakorvauksista no voihan hell jos näin on. Veronmaksajien kukkarolta heti pois tälläinen hulluus, jos lasta ei tule luonnollisesti niin onko se yhteiskunnan vika - se ei ole tappava sairaus.

      Adoptio on toisaalta ok vaikka nykyaikana siitäkin on tehty bisnestä joka ei ole hyväksyttävää MUTTA siitäkin yhteiskunnan tuet pois joskus näyttää että tälläkin (tai ainakin sijaisperhejutuilla) tehdään rahaa taas veronmaksajien kukkarolta.

      Ihan noin lasten kannalta vähänkin vanhempien lasten adoptointi on aina ongelmallista riippumatta siitä kuinka surkeat alkuperäiset olot on olleet.

      • sherppa

        Onko sinun flunssasikaan tappava sairaus? Ja silti sitä hoidetaan "veronmaksajien" kukkarosta? Etkö sinä itse maksa veroja? Eivätkö lapsettomat maksa verojaan? Luulen että kahteen viimeiseen kysymykseen vastaus on kyllä. Ja jos näin on, niin eiköhän jokaisella veronmaksajalla ole oikeus hoidattaa niin flunssansa kuin lapsettomuutensakin yhteiskunnan tuella. Myös kaikki murtumat sun muut pikkuvammat voitaisiin myös jättää sinun perusteluillasi hoitamatta... Ajattelehan nyt vähän pidemmälle ystävä hyvä.


      • sherppa
        sherppa kirjoitti:

        Onko sinun flunssasikaan tappava sairaus? Ja silti sitä hoidetaan "veronmaksajien" kukkarosta? Etkö sinä itse maksa veroja? Eivätkö lapsettomat maksa verojaan? Luulen että kahteen viimeiseen kysymykseen vastaus on kyllä. Ja jos näin on, niin eiköhän jokaisella veronmaksajalla ole oikeus hoidattaa niin flunssansa kuin lapsettomuutensakin yhteiskunnan tuella. Myös kaikki murtumat sun muut pikkuvammat voitaisiin myös jättää sinun perusteluillasi hoitamatta... Ajattelehan nyt vähän pidemmälle ystävä hyvä.

        PS. Adoptioita tuetaan Suomessa pienemmällä summalla, kuin mitä adoptiovanhemmilta kuluu erilaisiin palvelumaksuihin, ja lapsenhakumatkoihin, joten siinäkin mielessä kannattaa ottaa selvää mistä puhuu. Adoptio ei Suomessa ole bisnestä.


    • Pienijatoivoton

      Kärsimme mieheni kanssa tahattomasta lapsettomuudesta. Olen vielä alle 30-vuotias eli toivoa on, mutta ainoastaan koeputken kautta. Ennen lapsettomuutta elämänne oli täydellistä eli emme ole hankkimassa lasta odottaen että se korjaisi kaikki ikävät asiat elämästä. Olemme koulutettuja, yli yhteensä yli 100 000 euroa vuodessa tienaavia eli kyllä taidetaan koeputket veroissa maksaa. Unelmien omakotitalonkin ostimme valmiiksi sitä varten kun perhe kasvaa. Jos käykin niin, että lapsia ei tule, joudumme luopumaan myös tästä jo saatuvetusta unelmasta ja miettimään koko tulevaisuuden uusiksi. Myös työtehoni on lapsettomuuden aiheuttaman tuskan takia kärsinyt ja ymmärrän hyvin että osa joutuu asian takia käymään psykiatrilla (mikä kuluttaa yhteiskunnnan resursseja huomattavasti enemmän kuin hedelmöityshoidot). Lapsettomuus ei ole sairaus, se harvemmin on kenenkään oma vika eikä myöskään yhteiskunnan vika. Eivät sairaudetkaan ole yhteiskunnan vika, mutta silti niitä yhteiskunnan rahoilla hoidetaan. Lapsettomuus on niin kamala asia, että sitä ei voi ymmärtää jos sitä ei ole kokenut. Älkää siis tuomitko. Jokainen lapsettomuudesta kärsivä on joutunut oikeasti miettimään haluaako lapsia, moni luonnollisesti lapsensa saanut ei. Adoptointi ei ainakaan meille ole ajatuksena täysin vieras, mutta prosessi on niin pitkä ja vaikea että kokeilemme ensin oman lapsen saantia hoitojen kautta.

    • adoptioäiti

      Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja.

      Meille riitti 1990-luvun puolivälissä yksi koeputkihedelmöitysyritys. Sitten päätimme, että nyt tämä räpeltäminen saa riittää: me haluamme oman lapsen. Nimenomaan OMAN lapsen. Adoptioon ryhtymisen ehdoton edellytys on, että oma biologinen lapsettomuuskriisi on käyty läpi. Silloin adoptio ei olekaan se toinen, huonompi vaihtoehto, vaan meidän perheellemme juuri se paras vaihtoehto. Odotuksemme päättyi onnellisesti ja Afrikasta adoptoitu tyttäremme saapui meille muutamaa vuotta myöhemmin leikki-ikäisenä.

      Olemme eläneet tavallista lapsiperheen elämää ja meillä on jo aikuisen tyttäremme kanssa erittäin läheiset ja lämpimät välit. Asumme keksikokoisessa kaupungissa, eikä tyttäremme ole suinkaan ainoa ulkomaalaistaustainen. Siksi hänen ihonvärinsä ei ole koskaan herättänyt mitään erityistä huomiota, eikä tytärtämme ei ole koskaan koulukiusattu.

      Näin adoptoidun lapsen äitinä voin vain hämmästellä, miten pieni on sellaisen ihmisen sydän, joka ei kykene rakastamaan kuin omia geenejään. Mutta hyvä, että asianomainen sen itse tiedostaa, eikä ryhdy adoptio- tai sijaisvanhemmaksi.

      Itse voin suositella adoptiota todella lämpimästi ihmisille, jotka ovat sinut itsensä ja mahdollisen kumppaninsa kanssa ja jotka todella vilpittömästi haluavat oman lapsen. Vaikka adoption lähtökohtana onkin etsiä lapsille mahdollisimman hyvät vanhemmat eikä päinvastoin, ei adoptio ole missään nimessä mitään hyväntekeväisyyttä, vaan lähtökohtana on aina pariskunnan oma halu saada lapsi.

    • hurjaaero

      Meillä on kaksi afrikasta adoptoitua lasta ja ennen adoptiota kävimme läpi kaksi koeputkihoitokierrosta eikä kaduta yhtään.
      Olen varmasti maksanut veroja monin verroin enemmän kuin nuo maksoivat ja sitä paitso adoptiosta maksetaan itse yli 70 prosenttia. Miettikää jotain nuorta lähes kouluja käymätöntä äitiä. Mikä tulevaisuus hänellä on? Muuta kuin kelan ja sossun rahoilla elää vuosi kausia. Adoptio ja koeputkihoidot ovat halpaa lystiä noihin ja varsinkin muihin yhteiskunnan pummeihin verrattuna. Paljonko joudutaan veroistamme maksamaan kaiken maailman nistien ja holistien hoidoista ja elatuksesta?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe