Syksyllä seiskalle! ( Koulu vaihtuu ) Auttakaa!!!

Epätoivoinen ja ujo!

Moi! Olen 13-vuotias tyttö ja menen nyt tulevana syksynä ylä-asteelle, joka pekottaa minua ihan kamalasti! Siis mä stressaan sitä ihan järjettömästi, siis kun vaihtuu koulu, ei tiedä yhtään missä on mikäkin luokka, enkä uskalla kysyy keltään mä en tiedä minne pitää mennä, hyväkun muistan missä on ruokala! Ja sitten se pahin! Mulla on vaan yks ja ainut paras ystävä kenén kanssa mä aina oon koulussa, en oo kenenkään muun! Niin nyt kun meiltä vaihtuu koulu niin luokatki vaihtuu ja näitä seiska luokkia tulee a.b.c ja d niin miten te luulette että me päästäs ikinä samalle luokalle? Mä en vaan kestä sitä jos me joudutaan eri luokkiin, se tuntus iha siltä että me oltas eri kouluissa. Mä en voi elää ilman mun ainoaa ystävää. Onha mulla siis ystäviä muitaki mutta se yks on mulle koko elämä. Tieto tulevista seiskaluokkalaisista tulee vasta heinäkuussa ja mä en voi kuvitella miltä tuntuu nähä se että siinä luokassa missä mä olen ei oiskaa mun parasta ja tärkeintä ystävää!! :( Tää on niin hirveetä en voi ajatella muuta kuin vaan sitä! Mua pelottaa niin, mitä voisin tehdä????!!!

16

2516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei mulla sama ongelma!! Mullaki on vaan yksi hyvä ystävä ja se pelottaa että se menee eri luokalle!

    • VEEEE!!!AS

      Ite oon käyny koulun jossa 7-luokkia oli 14. Jos ette pääse samalle luokalle ni älä huolestu. Meet koulun rehtorin kanssa juttelemaan luokan vaihdosta sen kaveris kanssa. Hyvä syy niin käy varmasti! :) Ja uudessa koulussa ei haittaa jos myöhästelet ym. pysy rauhallisena ni kyllä ne luokat löytyy. Vedä happea äläkä anna tollasen jutun painaa mieltä.

      • Peltola sucks

        No eipä auttanut Peltolan koulussa. Rehtori kielsi saamasta kaveria samalle luokalle kun pyydettiin. Kaikki kiusaajat kyllä pääsi kavereidensa kanssa samalle luokalle ja yksi luokka siirrettiin jopa kokonaan!
        Kai niillä oli jotain suhteita tai lahjuksia annettavana..


    • 13v. tyttö

      Ei tarvii pelätä, me saatiin ainaki kartat, kyllä kkysyä uskaltaa, ja näistä asioista mä murehdin: (menin viime syksynä yläasteelle)

      Pidetäänkö kenkiä sisällä? -Sen saa ite päättää
      Koska mennään syömää? -Opettajat kertoo
      Miten mä opin tulkkaan mun lukkarii? -Kyllä sen oppii :)
      Entä jaksotus? -Ennen pitempää lomaa saadaan kakkoslukkari, joka käytössä loman jälkeen

    • SOFIA

      Älä huolehdi turhaan! :-) Luokkien ja ruokalan sijainnin opit nopeasti! Vaikein on aluksi varmaan se, että luokkaa vaihdetaan koko ajan ja tavarat pidetää lokerossa tai laukussa, ei pulpetissa niin kuin ala-asteella. Jos yhtään lohduttaa niin itse vaihdoin ala-asteella koulua monen monta kertaa ja aina selvisin vaikka aluksi pelotti ;-) Aina sain uusia kavereita paljon ja sopeuduin nopeasti! Ja yläasteelle menin vapaaehtoisesti AIVAN yksin, koska halusin ilmaisutaidon luokalle :-) Joten älä turhaan murehdi ja ole oma itsesi ja muista kysyä rohkeasti! Ja sekin voi ehkä lohduttaa että siellä on varmasti monia monia muita pieniä ja pelokkaita seiskaluokkalaisia jotka tietävät siitä koulusta yhtä vähän kuin sinä :-) Hyvin se menee! Huomaat jo viikon päästä helpotuksen :-)

    • Näin täällä

      Ite kun menin pari vuotta sitte ylä asteelle niin saatiin toivoa että mitä kavereita haluis samalle luokalle ylä asteel.

    • Epätoivoinen ja ujo!

      Nii meki saatiin toivoo mut meijjän kylän ylä.asteen rexi on toosi kiree ja se sano että on tuuria vain jos pääsee kaverin kanssa samalla luokalle!
      Ja se luokka juttu niin helppohan se ois jos niissä ovissa tai jossain lukis ees mikä luokka se on koska siellä on iha sairaasti luokkia. Ja onha siellä niiku mun omalt luokalt sit joku mut jos se on joku semmonen minkä kanssa en tuu juttuun niin miks mie siltä menisin noin vaa kyselemään ja se se vasta noloo ois jos mä sitä rupeisin seuraa...

    • Tapahtuu kyllä

      Ystävät ja vähemmän ystävät muodostuvat ihan itsekseen koulussa.

    • kakak

      kakka kakka kaka hahahaha piku pojat

    • Suur-Tiikeri98

      Ku mä menin ylä-asteelle sain ala-asteen luokalt vaa 3 poikaa. hiljanen, ärsyttävä ja tosi ärsyttävä. Mun mielest oli epäreiluu et mun vanhalt luokalt 3 tyttöö pääs samalle. Nyt on oikeestaa hyötyy et pääsin niitte poikien kaa samalle luokalle. Nimittäin se hiljanen on aika mukava. Mä pääsen tekee senkaa paritöitä, koska tyttöi on vaa 7.
      Oon nyt seiskal.

    • sopeutunut

      muistan kun minä menin tutustumaan ylä-asteelle.pelkäsin kuollakseni,että isommat(varsinki ysit) alkais kiusaa ku ne huuteli siel vaa ku oltii tutustumassa.ainuttakaan kaveria(tai kunnollista) ei ollut kanssani ja pelotti niin että oksetti!

      mutta ootappas vaan ku viikko vierähtää,yleensä eka viikko on kevyt,kun saadaa kirjoja ja tutustutaan ihmisiin yms. viikon aikana saa yleensä muutaman kaverin,tai edes yhden,joka "auttaa ylä-asteen alkuun" :)

      nyt olen siirtymässä jo kasille ensi syksynä ja ylä-aste on paljon kivempi paikka kuin ala-aste,koska siellä on enemmän ikäisiäni ihmisiä,eikä mitään 1-2 luokkalaisii :oo

    • 7 lk

      Yleensä yläasteelle saa antaa kaveritoiveita että pääsis samalle luokalle. Yläkoulun rehtori käy ala-asteen opettajien kanssa keskusteluja luokkajaoista, onko semmosia joita ei voi laittaa samalle luokalle jne.

      Uuden koulun luokkien sijainnin oppii melko nopeasti, itse pelkäsin aikanaan samaa, etten löytäisi luokkia, varsinkin kun kouluni on melko sokkeloinen.

      Tosiaan se on outoa aluksi, että kirjat pitää viedä mukanaan toiseen luokkaan joka tunti; mutta helpoiten pääsee, että pitää kirjat kotona, ja repussa/laukussa ne joita päivän aikana tarvitsee.

      Mulla kävi sama, että parhaat kaverit meni eri luokalle. En tuntenut nykyisestä luokastani ketään; mutta sain nopeasti uusia kavereita.

      Ja yläaste on PALJON rennompi kuin ala-aste. Läksyjä tulee vähemmän; eikä opettajatkaan koko ajan perään katso, kunhan on tunneilla asiallisesti (monet valittaa joko päähineistä, puhelimista tai syömisestä tunnilla).

    • lukioon lähössä

      Hei ! Elä suotta pelkää (: ite oon ysillä ja meidän koulus ei ainakaan seiskoja kiusata (: meillä on vähän niin että seiskat elää omaa elämää kasit omaa ja ysit omaa.. tietty on tukareita joille voi mennä puhuu ja ne pitää tunteja joissa tutustutaan uusiin luokkalaisiin (: se ei ole paljoa suurempi hyppy kuin esim viikiltä kuukille :) pääset tutustumaan uusiin ihmisiin ja uuteen kouluun ! muistatko siirtymisen eskarista epulle, tai ylipäätään epulle menon, seiskalle mentäessä lähes sama juttu, ei mitään vaarallista ! :)

    • Mjoo

      Ei kannata stressata, itekin tunsin entuudestaan vaan 3 tyyppiä (ala-asteelta) ennenkun menin yläasteelle ja nyt kun peruskoulu on päättyny kohta niin aika monta kaveria oon saanu sinä aikana. Alussa kaikki on ala-aste-piireissä mutta sitten samanhenkiset tyypit alkaa kaveeraamaan.

    • Anonyymi

      Mulla on melkein sama ongelma olin 4,
      5, 6lk kahen kaverin kanssa ja varsinki toinen niistä on tosi tärkee mulle no nyt ko meen yläasteelle ja luokat vaihtuu niin tietty ne 2kaverii menee c:luokalle ja mä d:lle en tunne ketää kuka tulis mun vanhalt luokalt sinne ja pelkään sitä et jään yksi ja ajattelen et niist kavereist tulee parempii ystävii kahestaa ja unohtaa mut äiti on laittanu reksille viestii ja se sano että keltää ei ole kysytty luokista no sit se tärkee kaveri sano et varareksi tekee luokkajuttui enemmän ja on muutenki vähä mukavampi niin äiti laitto seille saman viestin mutta ei se oo vastannu en haluu jäähä ilman kavereit toisee luokbaa😭😭😭😭

    • Anonyymi

      Moi! Ite oon kans menos yläasteelle seuraavana syksynä, ja meil on ollu koko ala-asteen läpi semmonen neljän porukka, missä on minä, mun paras kaveri, ja kaks muuta molemmille tosi läheistä kaveria jotka on keskenään parhaat kaverit.


      Nyt ku sitte saatiin laittaa kaveritoiveita yläkouluun, niin laitettiinkin kuitenkin tietysti molemmat kaksikot vain toisensa. Saadaan kahden viikon päästä tietää suurin piirtein kuka menee millekin luokalle, ja vähän jännittää.


      Minä olen meistä kahdesta se sosiaalisempi, ja usein kysynkin parhaan kaverini puolesta esimerkiksi opettajilta asioita, mikäli hän ei itse halua/uskalla. Nyt molempia stressaa, että päästäänkö sinne samalle luokalle, ja varsinkin huolestuttaa juuri tuon toisen takia ettei jäisi nyt ihan yksin sitten jos eri luokalle joutuukin, kun ei uskalla ihmisille puhua, varsinkaan uusille. Itsekin jännittää, että joutuuko eroon siitä parhaasta kaverista jonka on 2-vuotiaasta tuntenut.



      Mutta toivoa pidetään yllä, ja sekä yläkoulussa että alakoulussa on mukavat opettajat, jotka koittavat toteuttaa mahdollisimman monet toiveet. Tsemppiä sinne teillekin, varmasti suurin osa teistä kaverin kanssa pääsee samalle luokalle. Ja aatelkaapas, sitten jos pääsette, siinä on seuraavat 3 vuotta turvattu! (Ellei jompikumpi jää luokalle, heh 😂 )



      Terveisin: Tuleva seiska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      93
      1744
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1332
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1216
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1104
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      903
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      391
      842
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      43
      817
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      134
      783
    Aihe