Nurkka

Mervi

Käytetäänkö jossain perheissä nurkassa seisottamista rangaistuksena. Toimiiko? Kuinka kauan rangaistus kestää? Oma pilttini on kolmen vanha. Päätin jo kauan sitten, että piiskaa meillä ei anneta. Ajattelin, että nurkkaan pistäminen olisi hyvä ja tehokas rangaistus tarpeen vaatiessa.

19

4003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alli

      Nurkkaanlaittamisen teho lienee lapsen eristämisessä muista. Lapsi on tehnyt jotain ei-toivottua ja hänet eristetään toisten seurasta määräajaksi. Ymmärtääkseni lapsen kannalta sama tapahtuu silloin, kun lapsi laitetaan omaan huoneeseensa, hänelle ei hetkeen puhuta mitään, äiti poistuu itse toiseen huoneeseen yms.

      Olen itse käyttänyt lukuisia kertoja jotain eristämisen muotoa. Mitä pienempi lapsi sen lyhyemmän aikaa ja mitä isompi lapsi sen enemmän olen liittänyt siihen selittävää puhetta ("Koska sinä teit noin, minä olen sinulle siitä nyt niin vihainen, että en vähään aikaan puhu sinulle mitään... Murroikäiselle: ... en vähään aikaan halua nähdä sinua - puhutaan lisää vasta kohta.).

      Erillään oleminen on tuonut itselle aikaa ajatella ja koota omat tunteet joita tapahtunut herätti. Sitten on taas voinut keskustella ja käyttäytyä lapsen kanssa aikuisen tavoin.

      • ninnu

        Lapselle saa olla vihainen, mutta olisi hyvä sanoa, että ei pidä siitä mitä lapsi teki, mutta rakastaa silti lasta.


      • Julli

        Just, laitetaan lapsi omaan huoneeseen, missä hänellä on kaiken maailman lelut ym. vermeet. Ei lapsi kuule sinua kaipaa ja opi, että jotain väärinkin oli tullut tehtyä!


      • Nannu
        ninnu kirjoitti:

        Lapselle saa olla vihainen, mutta olisi hyvä sanoa, että ei pidä siitä mitä lapsi teki, mutta rakastaa silti lasta.

        Ai että tyyliin "soo soo, minä rakastan sinua"?

        Et ole tosissasi


      • ninnu
        Nannu kirjoitti:

        Ai että tyyliin "soo soo, minä rakastan sinua"?

        Et ole tosissasi

        Kärjistit väärin. Lapsen pitää tietää, että häntä rakastetaan, mutta kaikista teoista mitä tekee ei pidetä. Kaksi eri asiaa lapsi ja hänen tekonsa.


    • Malla

      Toimii, jos otat sen heti tavaksi ja käytät sitä tarpeen mukaan. Mielestäni kolme vuotiaan voi jo lähettää nurkkaan miettimään tekojaan.
      Kuinka pitkäksi aikaa? Riippuu tietysti lapsen iästä ja rikkeestä, mutta ei mielestäni haittaa jos lapsi hiukan väsyykin. Se on osa rangaistusta.
      Oma tyttäreni on nykyään 13 vanha. Nurkkarangaistus oli ennen meilläkin käytössä. Ikävuosien 3-12 välillä. Viimeisen vuoden aikana sitä ei enää ole käytetty. Yleensä rangaistus kesti 15-20 minuuttia, mutta kerran sai seistä tunnin.

    • NiceMouse

      ..tunti!! Ikäviä muistikuvia ex-mieheni kasvatusmetodeista poikaamme kohtaan. Ikinä en unohda päivää, jolloin tulin töistä, poika seisoi nurkassa ja kyynelten jäljet oli kuivuneet seinään. Kuinkahan kauan poika oli joutunut seisomaan kasvot kiinni nurkassa?
      En suosittele.

      • Hemmi

        Minusta nurkassa seisottaminen on hyvä rangaistus, se oli meilläkin käytössä. Nurkassa oli niin tylsää, että aika nopeasti sitä sopi riidat ja muut, kunhan vain pääsi pois. Opinko jotain? Luultavasti, turhat pikkuriidat ainakin meidän sisarusten välillä jäivät pois, eikä tullut tehtyä mitä tahansa pikkupahaa kotona, kun tiesi joutuvansa nurkkaan.

        Mutta ilman muuta tässäkin, niin kuin missä tahansa muussakin rangaistuksessa, pitää käyttää järkeä. Ei lasta saa pakottaa nurkkaan tai teljetä toiseen huoneeseen miksikään tajuttoman pitkäksi ajaksi. Kyllä vanhemmalla pitää olla omaa järkeä. 3-4 -vuotias on sen ikäinen, että sille aika nopeasti tehoaa eristäminen rangaistuksena. 5-10 minuuttia luultavasti riittää tuon ikäiselle. Ei lasta saa pitää nurkassa yhtään sen kauempaa kuin tarve vaatii, eli kun lapsi on oppinut läksynsä, hänen annetaan tulla pois nurkasta. Pieni lapsi oppii nopeaa. Isompaa voi seisottaa 15-20 minuuttia. Kouluikäiselle voisi jo mielestäni keksiä muita rangaistuksia, sillä heille ei enää nurkassa seisottamisella ole paljoa vaikutusta.


      • Malla
        Hemmi kirjoitti:

        Minusta nurkassa seisottaminen on hyvä rangaistus, se oli meilläkin käytössä. Nurkassa oli niin tylsää, että aika nopeasti sitä sopi riidat ja muut, kunhan vain pääsi pois. Opinko jotain? Luultavasti, turhat pikkuriidat ainakin meidän sisarusten välillä jäivät pois, eikä tullut tehtyä mitä tahansa pikkupahaa kotona, kun tiesi joutuvansa nurkkaan.

        Mutta ilman muuta tässäkin, niin kuin missä tahansa muussakin rangaistuksessa, pitää käyttää järkeä. Ei lasta saa pakottaa nurkkaan tai teljetä toiseen huoneeseen miksikään tajuttoman pitkäksi ajaksi. Kyllä vanhemmalla pitää olla omaa järkeä. 3-4 -vuotias on sen ikäinen, että sille aika nopeasti tehoaa eristäminen rangaistuksena. 5-10 minuuttia luultavasti riittää tuon ikäiselle. Ei lasta saa pitää nurkassa yhtään sen kauempaa kuin tarve vaatii, eli kun lapsi on oppinut läksynsä, hänen annetaan tulla pois nurkasta. Pieni lapsi oppii nopeaa. Isompaa voi seisottaa 15-20 minuuttia. Kouluikäiselle voisi jo mielestäni keksiä muita rangaistuksia, sillä heille ei enää nurkassa seisottamisella ole paljoa vaikutusta.

        Niin, tuo tunnin seisominen oli vain se yksi kerta. Tapahtui tytön ollessa 12 vanha. Itseasiassa se oli viimeinen kerta, kun nurkkarangaistusta meidän perheessä käytettiin. Hän jäi kiinni tupakoinnista. Yritti aluksi kieltää polttaneensa, mutta kyllä sen haistoi. Kun hän lopulta myönsi maistaneensa tupakkaa, pidin hänelle ensin kunnon saarnan. Paasasin erittäin vihaisena tupakoinnin vaaroista ja sen jälkeen pistin hänet yhteen olohuoneen nurkkaan seisomaan kasvot seinään päin. Ja annoin hänen todella seistä sen tunnin. Kun tunti oli kulunut, juteltiin taas. Mutta nyt huomattavasti rauhallisemmalla äänensävyllä.


      • Annukka

        oi kamala. Saiko äijä kuulla kunniansa? lemput? Millainen lapsesi on nykyään? Raukka.

        Olen sitä mieltä että rangaista saa jos tekee pahojaan (tietoisesti) mutta tuo kuullosti kamalalta!!! =/

        a.


      • NiceMouse
        Annukka kirjoitti:

        oi kamala. Saiko äijä kuulla kunniansa? lemput? Millainen lapsesi on nykyään? Raukka.

        Olen sitä mieltä että rangaista saa jos tekee pahojaan (tietoisesti) mutta tuo kuullosti kamalalta!!! =/

        a.

        ..tuon tapahtuman jälkeen erottiin. Näkemyserot lasten kasvatuksesta oli yksi seikka, joka vahvisti eropäätöstä - mutta se on taas toinen juttu :)
        Poika on nyt nuori aikuinen, ja jos yhdellä sanalla kuvailisi, niin tasapainoinen. Arvaa, osaanko olla siitä onnellinen?! OSAAN!!


      • NO EI!
        Hemmi kirjoitti:

        Minusta nurkassa seisottaminen on hyvä rangaistus, se oli meilläkin käytössä. Nurkassa oli niin tylsää, että aika nopeasti sitä sopi riidat ja muut, kunhan vain pääsi pois. Opinko jotain? Luultavasti, turhat pikkuriidat ainakin meidän sisarusten välillä jäivät pois, eikä tullut tehtyä mitä tahansa pikkupahaa kotona, kun tiesi joutuvansa nurkkaan.

        Mutta ilman muuta tässäkin, niin kuin missä tahansa muussakin rangaistuksessa, pitää käyttää järkeä. Ei lasta saa pakottaa nurkkaan tai teljetä toiseen huoneeseen miksikään tajuttoman pitkäksi ajaksi. Kyllä vanhemmalla pitää olla omaa järkeä. 3-4 -vuotias on sen ikäinen, että sille aika nopeasti tehoaa eristäminen rangaistuksena. 5-10 minuuttia luultavasti riittää tuon ikäiselle. Ei lasta saa pitää nurkassa yhtään sen kauempaa kuin tarve vaatii, eli kun lapsi on oppinut läksynsä, hänen annetaan tulla pois nurkasta. Pieni lapsi oppii nopeaa. Isompaa voi seisottaa 15-20 minuuttia. Kouluikäiselle voisi jo mielestäni keksiä muita rangaistuksia, sillä heille ei enää nurkassa seisottamisella ole paljoa vaikutusta.

        Viikko tai pari kopissa vedellä&leivällä, niin eiköhän opi! Ja jos sekään ei auta, niin valot pois ja lämmitys kans! ;)

        Yksi hyvä rankaisu on myös sulkea pimeään komeroon ja sitoa tuoliin. Päähän korvalaput ja nauhalta 2h hokemista että "SE ON SINUN SYY!" Häpeäntunnetunne ei saa hetkeksikään hellittää, sen voi aina manata esim. aamiaispöydässä esiin sanomalla "se on sinun.." yms. Huonosti ei tule tehtyä kun rangaistus Damokleen miekkana roikkuu pään yllä.. ;);););)


    • Annukka

      Minulla tulee lähinnä mieleen nurkassa seisottamisesta elokuva blair witch project. En kerro miksi, jós jollakulla on se näkemättä, mutta itse en pystyisi laittaa nurkkaan seisomaan.

    • Slim Shady

      Nojoo, ei ole nurkassa seisotettu mutta eristetty kyllä. Se, että komennetaan lastenhuoneeseen ei ole rangaistus, siellä on tosiaan kaikki lelut ja kilut mukana. pikkulapselle välitön rangaistusaika on jotain minuutteka, 10-20min, 20min max. Lapsukainen kyllä tajuaa että missä meni metsään kun leikki loppuu samaten, tulee saarnaa ja alkaa eristys. Tän jälkeen muksu tietty syliin ja osoitetaan että kyllä sä olet meille rakas. 5v kokemuksella toimii. Ei ole kumpikaan rajoittunut, eristäytyvä, tyhmä tms. Vaan oikein sosiaalisia, toisia kunniottavia muttei kuitenkaan alistavia yksilöitä, akviivisia tarhassa ja jne..

      Vapaa kasvatus my a..

      • Annukka

        Mietinkin tuossa, että miten se lapseen vaikuttaa, kun ensin saadaan lapsi itkemään tukistuksella/saarnalla/jollain ja sittne otetaan syliin ja sanotaan että kyllä me susta tykätään? Älä nyt SlimSahdy ymmmärrä väärin, yleisellä tasolla mietin. Kommentteja?

        Minua ei ole laitettu eristyklseen, omaan huoneeseen/nurkkaan tms, liekö ollut sen verran kova kuri kotona? Muistan kyllä ala-astelle ainakin yksi poika joutui nurkkaan seisomaan muutaman kerran.

        a.


      • Mikkonen
        Annukka kirjoitti:

        Mietinkin tuossa, että miten se lapseen vaikuttaa, kun ensin saadaan lapsi itkemään tukistuksella/saarnalla/jollain ja sittne otetaan syliin ja sanotaan että kyllä me susta tykätään? Älä nyt SlimSahdy ymmmärrä väärin, yleisellä tasolla mietin. Kommentteja?

        Minua ei ole laitettu eristyklseen, omaan huoneeseen/nurkkaan tms, liekö ollut sen verran kova kuri kotona? Muistan kyllä ala-astelle ainakin yksi poika joutui nurkkaan seisomaan muutaman kerran.

        a.

        Voisi kuvitella, että koulussa nurkkaan joutuminen oli vielä sata kertaa nolompaa kuin kotona. Himassa ei ole rangaistuksen todistajia kuin muutama (isä, äiti, pari sisarusta). Kouulussa joutui seisomaan nurkassa koko luokan nähden.


      • NO EI!
        Mikkonen kirjoitti:

        Voisi kuvitella, että koulussa nurkkaan joutuminen oli vielä sata kertaa nolompaa kuin kotona. Himassa ei ole rangaistuksen todistajia kuin muutama (isä, äiti, pari sisarusta). Kouulussa joutui seisomaan nurkassa koko luokan nähden.

        No ainahan sitä voi kutsua vaikka koko rapun naapurit kylään vaikka kahville (kakkuakin voisi odottaessa leipoa) ja jutella siinä sitten, että mitä tyhmää se mukula on tehnyt..

        Tulee tutustuttua naapureihin ja mikä parasta, häväistyä penska niin, ettei vuoteen kehtaa peiliin katsoa!


    • Nina

      Meillä joutui nurkkaan, jos oli tehnyt pahoja. Se oli aina 2 minuuttia ikävuotta kohden.

    • Anonyymi

      TV jäänyt valotilaan ulkona kuuluu sana läpi novaa eli Nova sairaala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe