Vanhemman lapsen päivähoito kun toinen tulossa??

Kysymysmerkki.....

Haluaisin muilta äideiltä kysellä, mitä olette siinä tilanteessa tehneet kun on toinen lapsi tulossa ja ensimmäinen on jo aloittanut päiväkodissa?
Meillä siis esikoinen täyttää kesällä 3v ja samoihin aikoihin olisi toisen lapsen LA. Olen kuumeisesti miettinyt, otanko vanhemmankin lapsen kokonaan kotiin minun ja vauvan kanssa, se tuntuisi tietenkin itsestä paremmalta, mutta lapsi ollut päiväkodissa 1,5v lähtien ja tykkää kovasti olla siellä, ja hänellä on paljon kavereita kaikki rutiinit siellä niin olen vaan miettinyt että jos hän nyt jää kokokaan kotiin niin kaikki kaverit jäävät kuten myös omanikäisten seura (Olin kaveripiiristäni ensimmäinen joka sai lapsen, joten minulla ei hirveästi ole sellaisia kavereita joilla on lapsia, joiden kanssa aikaa viettää..)
Olen miettinyt, että lapsesta olisi varmasti kivä käydä päiväkodissa esim muutamana päivänä viikossa, ei kokopäiväisesti vaan esimerkiksi muutaman tunnin aina, jotta näkisi kavereita..Ääh en tiedä.. Toisaalta haluaisin että hänkin jäisi kanssamme kotiin, tuntuu jotenkin hölmöltä lähteä kuskaamaan toista päiväkotiin kun itse olen vauvan kanssa kotona..
Mitä te muut äidit olette tehneet tässä tilanteessa?

192

9134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ppppppäiväkoti

      Mä olen päivähoidon ammattilaisena ehdottomasti sitä mieltä, että vanhempi lapsi kotiin kun äiti jää äitiyslomalle. Muitakin paikkoja on missä lapsi voi saada ikäistään seuraa. Oletko katsonut onko paikkakunnallanne perhekerhoja? 3-vuotias pääsee jo avoimen päiväkodin kerhoon yksinäänkin, niitä on ainakin isommilla paikkakunnilla.

      Vaikka lapsi on saanut kavereita päiväkodissa nyt, ne kaverit tulevat vaihtumaan vielä moneen kertaan ennen kouluikää. Kyllä mustakin tuntui vähän pahalta lapsen puolesta ottaa hänet pois hoidosta 3,5-vuotiaana kun kuopus syntyi, mutta me ollaan kaikki viihdytty kotona erinomaisesti. Esikoinen käy 2 kertaa viikossa kerhossa (3 tuntia kerrallaan), lisäksi on muskari ja tanssiharrastus. Eli kavereita saa kyllä muuallakin kuin päiväkodissa... Päiväkoti on ensisijaisesti työssäkäyvien vanhempien lapsia varten. Musta on aika hälyttävää se nykytrendi, että eskoinen jatkaa hoidossa vaikka perheeseen syntyy vauva. Ei se 2-3-vuotias niin paljon vielä kodinulkopuolisia virikkeitä tarvitse. Ja ne rutiinit voi pitää kotonakin! :) Ja todennäköisesti lapsesi olisi päiväkodissa ns. ylimääräisenä, jos olisi vain muutaman päivänä viikossa, koska kokopäivähoitoa tarvitsevat lapset menevät kuitenkin edelle. Eli ryhmässä olisi silloin mahdollisesti enemmän lapsia "kuin laki sallii".

    • Argh :)

      Itsellä ei tullut mieleenkään jatkaa lapsen päivähoitoa kun jäin kotiin. Päiväkodissa ihmeteltiin kovasti jopa sitä, kun otin lapsen päiväkodista pois jo 2 kk ennen laskettua aika..tai siis lapsi oli perhepäivähoitajalla ja meidän kunnassa ei pph:n paikkoja saa jos toinen vanhempi on kotona mutta kuitenkin.., ennen äitiysloman alkua pidin kuukauden kesälomani siis.. olisin kuulemma saanut pitää lapsen siellä siihen asti kun toinen on syntynyt ja olen päässyt kotiin..mutta miksi ohmeessä olisin pitänyt?
      Ja nyt, päiväkodissa työskennelleenä voin kertoa että kyllä ne lapset paljon mielummin jää kotiin äidin kanssa vaikka siellä sitten olisikin kuinka kivaa siellä tarhassa..meillä ainakin ne lapset mietiskeli ja joskus jopa itkivät sitä että miksi mun pitää olla täällä kun äiti on pikkusisaren kanssa kotona..nämä lapset olivat 3-4 vuotiaita, että kyllä hekin jo jtn ymmärtävät.. Itseasiassa minusta tuntuu että tämä "lapsella on kavereita ja se on niin tottunut ja sillä on niin kivaa siellä"-ajattelutapa tulee vain jotta saisi parantamaan aikuisen mieltä..olisihan se helpompaa yhden lapsen kanssa olla ja siksi pistää toinen hoitoon...mutta kumman edun mukaista se OIKEASTI on.. Meidän pk:ssa on leikkiryhmä, jonne vo tuoda lapsen 8-15 väliseksi ajaksi ja kolmena päivänä viikossa..sekin tuntuu hurjan paljolta jos itse on kotona...
      Meillä vanhempi lapsi oli täyttämässä kolme, kun toinen syntyi ja esikoinen aloitti srk:n kerhossa joka oli 3-vuotiailla 1 kerran viikossa, 2 h kerrallaan (mikä omalle lapselle oli liian vähän, olisi viihtynyt pidempäänkin) ja 4-6-vuotiailla se oli 3 h kerrallaan 2 kertaa viikossa ja tuntui ihan sopivalta. Meilläkin lapsi oli ollut pk:ssa 1v 2kk ikäisestä alkaen, eli 1,5 v. ennen kuin jäi pois...nyt ei enää edes muista koko hoitopaikkaa tai niitä kavereita siellä...
      Tiedän että nyt tuntuu, kuin esikoinen olisi isompi ja pystyisi "päättämään" tai "sanomaan mielipiteensä" ja varsinkin kun vauva syntyy niin toinen on jo niin iso mukamas...mutta ei..nyt kun toinen lapsemme on kohta 3v. niin ei, toinen on oikeestio vielä niin pieni ja paras paikka on äidin lähellä. Kyllä lapsi kerkee laitoksissa viettämään aikaansa ihan tarpeeksi elämässään.. Meillä nuorempi on nyt kipeä ja kysyin vanhemmalta, nyt kohta 6-vuotiaalta että haluaako jäädä meijän kanssa kotiin,vaikka ei pääse ulös vai haluaako mennä pk:n kun harjoittelevat siellä nyt kevätjuhliinkin...ja haluaa siis jäädä meidän kanssa kotiin...
      ei niillä lapsilla siellä ole kivempaa kuin kotona vaika kkuinka yrität itsellesi niin selittää...ajatteleppa näin: JOS ja KUN viihdyt työssäsi, sinulla onsiellä ystäviä, hyvä pomo ja kivat työtehtävät..etkö siltikin ole perheesi kanssa mielummin kotona?Lapselle on todella rankkaa olla päiväkodissa, monta lasta, ja liian vähän hoitajia (va ikka olisikin kaikki lain määrittelemät) ja siten lapsi saa liian vähän huomiota, kauhea melusaaste pienen ihmisen korville kun 12-21 lasta meluaa, pitää tsemapata koko aika ja kulkea ryhmän mukana, totella ja olla kiltti.. mieti itseäsi sellaisessa työpaikassa..
      Tutustu uusiin ihmisiin jos ei vanhoista tutuista lödy lapsellisia, se on vaikeaa jos ei ole millään muotoa sosiaalinen ihminen mutta varmasti mukavaasitten kun alkaa tutustumaan..
      Oli ehkä epämiellyttävää teksitä, anteeksi siitä, mutta ärsyttävaan nämä vanhemmat jotka perustelevat tätä toisen hoitoon laittoa tällä em. esimerkilläsi vaikka on pivänselvää että lapsi viihtyy paremmin silti äidin/isän kanssa kotona..(eri asia lastensuojelulliset syyt) ja ei nuo pk:n kaverisuhteet muutenkaan yleensä koko elämää kestä (itsellätosin sen verta harvinaista herkkua että muutama hyvä ystävä jo 3-vuotiaasta lähtien) että enempi panostaisin tähän pysyvyyteen sitten kouluiässä...

      • Tarhassa4pv/5

        Hmm... Minun poika on saanut viettää hyvin paljon kotipäiviä, mutta tarhapaikka pidettiin sisaruksen syntymän jälkeenkin. Kun pojalta kysyy haluatko mennä tänään tarhaan vai olla kotona, niin vastaus kyllä vaihtelee päivän mukaan. Joskus on pojan mielestä kiva olla kotona, toisinaan on mahtavaa kun pääsee "kallen" kanssa jatkamaan tosi mahtavaa leikkiä tms. Tarha on pieni, yksityinen tarha.

        Olen lasten kanssa viikot yksin, mitään sukulaisia tms. ei täällä asu ja mies on kotona vain viikonloput, ja silloinkin isompien lasten kanssa usein harrastusmenoissa. Eli pienemmän lapsen päikkäri aika, kun isot ovat koulussa ja toiseksi pienin tarhassa, ovat mun AINOITA henkireikiä koko viikossa.

        Ehkä sitten olen laiska äiti, mutta se pieni tovi kun saa edes käydö suihkussa ja syödä, pitää jotenkin paketin läjässä. Ei tulisi mieleenkään ottaa tarhalaista kokonaan kotiin.


      • liian aikaista

        Itse en uskaltaisi antaa hoitopaikkaa pois ennen vauvan syntymää - kaikki ei välttämättä menekään hyvin ja sujuvasti ja kuinka arki sitten yhtäkkiä järjestetään, kun turvaverkkoa ei ole ja hoitopaikalla on jo joku toinen lapsi?!

        Odottaisin rauhassa, että vauva syntyy ja kotiutumisen jälkeen ottaisin vanhemman lapsen hoidosta kotiin kanssamme. Silloin tilanne olisi myös hänen kannaltaan rauhallinen ja turvallinen.


      • tyttöjen äiti
        Tarhassa4pv/5 kirjoitti:

        Hmm... Minun poika on saanut viettää hyvin paljon kotipäiviä, mutta tarhapaikka pidettiin sisaruksen syntymän jälkeenkin. Kun pojalta kysyy haluatko mennä tänään tarhaan vai olla kotona, niin vastaus kyllä vaihtelee päivän mukaan. Joskus on pojan mielestä kiva olla kotona, toisinaan on mahtavaa kun pääsee "kallen" kanssa jatkamaan tosi mahtavaa leikkiä tms. Tarha on pieni, yksityinen tarha.

        Olen lasten kanssa viikot yksin, mitään sukulaisia tms. ei täällä asu ja mies on kotona vain viikonloput, ja silloinkin isompien lasten kanssa usein harrastusmenoissa. Eli pienemmän lapsen päikkäri aika, kun isot ovat koulussa ja toiseksi pienin tarhassa, ovat mun AINOITA henkireikiä koko viikossa.

        Ehkä sitten olen laiska äiti, mutta se pieni tovi kun saa edes käydö suihkussa ja syödä, pitää jotenkin paketin läjässä. Ei tulisi mieleenkään ottaa tarhalaista kokonaan kotiin.

        Miten päiväkodissa suhtaudutaan tuohon, että lapsi tuodaan milloin sattuu?
        Meillä ainakin piti pk:in ilmoittaa väh. viikko etukäteen päivät, jolloin lapsi on hoidossa? (olivat osa-aikaisina, kun teen 3vuorotyötä)

        Itselläni ei aikanaan käynyt mielessäkään, että olisin isomman lapsen vienyt pk:in, kun kuopus syntyi, mutta taapero olikin vasta 1,5v, eikä varmasti osannut vielä kaivata tarhakavereita tms. virikettä. Tiedän kuitenkin monien pitävän isommilla pk-paikan, ainakin alkuun.

        Kunnan kerhossa meidän isompi lapsi oli 1-2x vko:ssa ollessani kuopuksen kanssa äitiyslomalla ja se oli mielestäni oikein riittävä vielä 3-vuotiaallekin! Tuota kerhotoimintaa ja avoimia päiväkoteja pitäisikin lisätä, jotta pk-paikat säästyisivät heille, jotka tarvitsevat niitä työn tai opintojen vuoksi.... (itse olen onneksi opintojakin voinut tehdä, vaikka lapset ovat olleet kotihoidossa, mutta tiedän, ettei se aina onnistu, jos on paljon läsnäolopakollisia luentoja, eikä tukiverkostoa!)


    • sitten kotiin kun.

      Koska raskaudesta ja sen etenemisestä ja uudesta vauvasta ei koskaan varmuudella tiedä, ennenkuin tietää, pitäisin esikoisen päivähoidossa ja ottaisin sitten kotiin. Perhekerhot, avoimet päiväkodit, seurakunnan kerhot, perhekahvilat.. on paljon paikkoja, joissa voi viettää aikaa toisten äitien ja lasten kanssa. Meillä omakotialueella uusia kavereita löytyi viereiseltä leikkikentältäkin.
      Meillä ainakin päiväkodissa on nk. takuupaikkajärjestelmä, eli kun lapsi jää äidin kanssa kotiin, lapselle taataan paikka samassa päiväkodissa aina uuden kauden alusta (eli elokuusta). Tämäkin on hyvä kannustin.

      • jiuytgh

        laittaisin ehdottomasti osa-aikaiseen päivähoitoon. Lapselle jatkuvuu on täreää.


      • Eikö kuitenkin
        jiuytgh kirjoitti:

        laittaisin ehdottomasti osa-aikaiseen päivähoitoon. Lapselle jatkuvuu on täreää.

        äiti/isä ole tärkeämpi?


      • Ei kotilapsia
        jiuytgh kirjoitti:

        laittaisin ehdottomasti osa-aikaiseen päivähoitoon. Lapselle jatkuvuu on täreää.

        Äiti ja koti eivät siis ole tärkeitä ja jatkuvia?
        "Olkoon äiti pikkuveljen kanssa kotona vaan, minäpoika en piittaa niistä", niinkö?

        On tietysti ihan hyvä, etteivät lapset kiinny liikaa vanhempiinsa. Nopeasti yhteiskunnan hoivattavaksi ja vanhemmille vapaus toteuttaa itseään vailla lapsenhoitohuolia.
        Ei toki vanhempien asia ole hankkia lapsille virikkeellistä toimintaa, harrastuksia ja ystäviä. Kyllä se on yhteiskunnan kontolla. Kaikkein viimeisimmäksi voidaan olettaa, että omat vanhemmat olisivat lapsille läheisimmät aikuiset. Hah.

        Toinenkin lapsi nopeasti päiväkotiin, minne tahansa! Englannissa parempi väki on asian hyvin sisäistänyt. He panevatt kersansa sisäoppilaitoksiin muutaman vuoden ikäisinä. Silloin ei niitä tarvitse viikkokausiin edes tavata.

        Suomessa sivistys on vielä lapsenkengissä.


      • niinpä niin
        Ei kotilapsia kirjoitti:

        Äiti ja koti eivät siis ole tärkeitä ja jatkuvia?
        "Olkoon äiti pikkuveljen kanssa kotona vaan, minäpoika en piittaa niistä", niinkö?

        On tietysti ihan hyvä, etteivät lapset kiinny liikaa vanhempiinsa. Nopeasti yhteiskunnan hoivattavaksi ja vanhemmille vapaus toteuttaa itseään vailla lapsenhoitohuolia.
        Ei toki vanhempien asia ole hankkia lapsille virikkeellistä toimintaa, harrastuksia ja ystäviä. Kyllä se on yhteiskunnan kontolla. Kaikkein viimeisimmäksi voidaan olettaa, että omat vanhemmat olisivat lapsille läheisimmät aikuiset. Hah.

        Toinenkin lapsi nopeasti päiväkotiin, minne tahansa! Englannissa parempi väki on asian hyvin sisäistänyt. He panevatt kersansa sisäoppilaitoksiin muutaman vuoden ikäisinä. Silloin ei niitä tarvitse viikkokausiin edes tavata.

        Suomessa sivistys on vielä lapsenkengissä.

        Kyllä säkin varmaan lapses kouluun latat? Ei se sen kummempaa ole. Yhtäläillä siinä asia laitetaan yhteiskunnan kontolle. Juuri sen takia Suomeen oli aikoinaan pakko laatia oppivelvollisuuslaki, kun osa vanhemmista oli sitä mieltä, että lasten oli parempi olla kotona oppimassa talon töitä.


      • EI kotilapsia
        niinpä niin kirjoitti:

        Kyllä säkin varmaan lapses kouluun latat? Ei se sen kummempaa ole. Yhtäläillä siinä asia laitetaan yhteiskunnan kontolle. Juuri sen takia Suomeen oli aikoinaan pakko laatia oppivelvollisuuslaki, kun osa vanhemmista oli sitä mieltä, että lasten oli parempi olla kotona oppimassa talon töitä.

        Hyvin onkin opittu. Nyt ei haluta pitää lasta kotona edes kolmivuotiaana. Ihan pitää kysellä keskustelupalstalla, miten tällaisen lapsen kanssa tehdään, kun on toinen tulossa.

        Miksi ihmiset ollenkaan haluavat lapsia, kun ne työnnetään oitis saamaan virikkeitä ja sosiaalisia kontakteja tarhoista ja kerhoista.
        Omiin taitoihin ei sen vertaa luoteta, että haluaisi itse huolehtia omasta jälkikasvusta.


      • äitix2

        Mahtava kannustin tuo takuupaikkajärjestelmä! Sellainen saisi olla joka kunnassa/kaupungissa. Meillä esikoinen aloitti päivähoidon 11kk iässä aivan mahtavalla perhepäivähoitajalla. Luonnollisesti (siis omasta mielestäni ainoa vaihtoehto oli) esikoinen jäi kanssani kotiin kun kuopusta odotettiin syntyväksi, oli silloin 2v3kk.
        Nyt syksyllä kun haettiin molemmille paikkaa perhepäivähoidosta, hakemuksemme kirjaimellisesti käsiteltiin väärin, eikä asialle sitten päätöksen jälkeen ollut enää mitään tehtävissä. Vähän nousi karvat pystyyn, kun hoitomatka piteni 10 km ja täysin eri kaupunginosaan!
        Siinäpä sitten mietin, että olisi pitänyt kuitenkin olla "itsekäs" ja pitää esikoinen hoidossa pari päivää viikossa, että olisi saanut kuopuksenkin samaan paikkaan, tai todennäköisesti eri hoitajalle olisivat menneet kuin missä esikoinen aikanaan oli, mutta ainakin omaan kaupunginosaan! Siinäpä sitten "lämmöllä" jaksoi ajatella ihmisiä kun vievät lapsensa hoitoon vaikka ovat nuoremman kanssa kotona, tai kotona muuten vaan, sosiaalisiin syihinkään ei aina voi vedota, kun lasta hoitoon viedään...
        Ja nyt kärvistellään uudfen hoitajan kanssa, kun tuntuu, että yhteisymmärrys ei oikein ala sujumaan...


    • Kotiin ehdottomasti ja seuraa ja virikkeitä kerhoista yms,
      Subjektiivinen päivähoito-oikeus on vääristänyt ajattelua ja aiheuttaa turhaa kuormitusta jo ennestään ylisuuriin päivähoitoryhmiin.

      Kotiin jäänti vahvistaa myös esikoisen ja uuden vauvan suhteen kehitystä. Saattaisihan olla että vanhempi lapsi kokisi olevansa vähän ulkopuolinen kun ei pääsisi mukaan äidin ja vauvan arkitouhuihin.

    • neljän äitee

      no pois päiväkodista tietenkin, kerta itse oot kotona! en ymmärrä äitejä,jotka pitää esikoista hoidos, ja itte ovat vauvan kans kotona! no, helpommalla teitenkin pääsee mutta haloo. tekee sen verran muksuja,ku jaksaa itte hoitaa! laiskoja äitejä..

      • Tarhassa4pv/5

        Hei

        Minä sitten olen se laiska äiti, myöskin neljälle. Onko sinulla puoliso arjessa mukana? Onko lapsilla isovanhempia tai muita sukulaisia, jotka toisinaan auttavat?

        Minulla ei. Olen yksin tämän paketin kanssa. Kirjoitinkin jo aiemmin, että ne nuorimman päikkärit ovat mun ainoa henkireikä. Mies käy kotona viikonloppuisi, mutta ne vierähtävät vanhempien harrastuksissa.

        Niissä harrastuksissa kuluu myös minulla 5 arkipäivää viikossa, noin 3 tuntia joka ilta.(toisinaan ehdin välissä käymään kaupassa, kun lapsi harrastaa) Viikonloppuisin kun mies hoitaa harrastukset, minä siivoan ja teen ruokaa pakastimeen, sekä tietysti hoidankahta nuorinta. Joka päivä pitää huolehtia kouluasioista, pyykeistä, ruuista, siisteydestä, kaupassa käynneistä... ja laatuaikaakin olisi mukava lasten kanssa viettää!

        En kaipaa omaa aikaa niin, että pitäis päästä salille, leffaan, baariin... Mutta joskus minäkin haluan syödä ja käydä suihkussa. Ja jos nuorin sattuu nukkumaan yli tunnin, niin saatan jopa laittaa ripsiväriä ja ottaa päikkärit! Olenko siis laiska äiti, kun tällaista luksusta kaipaan elämääni?

        Ei ehkä kannata tuomita, kun ei tiedä muiden elämäntilanteesta.
        Kyllä ainakin itse koen olevani paljon keskivertoa ahkerampi äiti. Juuri nyt vietän tätä harvinaista hetkeä, nuorin nukkuu.


      • Minä vain taas...
        Tarhassa4pv/5 kirjoitti:

        Hei

        Minä sitten olen se laiska äiti, myöskin neljälle. Onko sinulla puoliso arjessa mukana? Onko lapsilla isovanhempia tai muita sukulaisia, jotka toisinaan auttavat?

        Minulla ei. Olen yksin tämän paketin kanssa. Kirjoitinkin jo aiemmin, että ne nuorimman päikkärit ovat mun ainoa henkireikä. Mies käy kotona viikonloppuisi, mutta ne vierähtävät vanhempien harrastuksissa.

        Niissä harrastuksissa kuluu myös minulla 5 arkipäivää viikossa, noin 3 tuntia joka ilta.(toisinaan ehdin välissä käymään kaupassa, kun lapsi harrastaa) Viikonloppuisin kun mies hoitaa harrastukset, minä siivoan ja teen ruokaa pakastimeen, sekä tietysti hoidankahta nuorinta. Joka päivä pitää huolehtia kouluasioista, pyykeistä, ruuista, siisteydestä, kaupassa käynneistä... ja laatuaikaakin olisi mukava lasten kanssa viettää!

        En kaipaa omaa aikaa niin, että pitäis päästä salille, leffaan, baariin... Mutta joskus minäkin haluan syödä ja käydä suihkussa. Ja jos nuorin sattuu nukkumaan yli tunnin, niin saatan jopa laittaa ripsiväriä ja ottaa päikkärit! Olenko siis laiska äiti, kun tällaista luksusta kaipaan elämääni?

        Ei ehkä kannata tuomita, kun ei tiedä muiden elämäntilanteesta.
        Kyllä ainakin itse koen olevani paljon keskivertoa ahkerampi äiti. Juuri nyt vietän tätä harvinaista hetkeä, nuorin nukkuu.

        Olen kyllä miettinyt että miksi siis tehdä aina lisää lapsia, olet kuitenkin ollut tietoinen miehesi työstä varmasti jo ennen viimeisintä lastasi... Toki lapsista ei aina tiedä vaikka olisivatkin hankalia, mutta MINUN mielestäni, siihen ettei kaikki menekkään niinkuin saduissa, tulisi varautua jo ennen raskautta..miettiä että JAKSANKO MINÄ olla lasten kanssa yksin kun mies on siellä työmaallaa pitkiä päiviä..vai pitäisikö ehkä jättää tämä viimeinen lapsi tekemättä kun on ehkä?? vaikeuksia jaksaa nykyisenkään lapsimäärän kanssa...
        No ei sillä, tarhassa kasvatetuista lapsista tulee ihn yhtä hyviä kansalaisia kuin muistakin lapsista mutta itse en ymmärrä..meillä ollaan pois tarhasta silloin kun jompi kumpi vanhempikin on..
        Ahkerampi äiti ei ole yhtä suuri kuin parmpi äiti...se että siivoat ja leivot pullaa ja peset pyykkiä ei tee sinusta parempaa tai ÄITIÄ jos kuitenkin viet lapsesi tarhaan... MINUN mielestäni ÄITI on se jolla on lapsia ja joka on lasten kanssa, siivoaminen kuuluu jokaiselle aikuiselle ihmiselle ei vain äideillä..


      • abcdefgg
        Tarhassa4pv/5 kirjoitti:

        Hei

        Minä sitten olen se laiska äiti, myöskin neljälle. Onko sinulla puoliso arjessa mukana? Onko lapsilla isovanhempia tai muita sukulaisia, jotka toisinaan auttavat?

        Minulla ei. Olen yksin tämän paketin kanssa. Kirjoitinkin jo aiemmin, että ne nuorimman päikkärit ovat mun ainoa henkireikä. Mies käy kotona viikonloppuisi, mutta ne vierähtävät vanhempien harrastuksissa.

        Niissä harrastuksissa kuluu myös minulla 5 arkipäivää viikossa, noin 3 tuntia joka ilta.(toisinaan ehdin välissä käymään kaupassa, kun lapsi harrastaa) Viikonloppuisin kun mies hoitaa harrastukset, minä siivoan ja teen ruokaa pakastimeen, sekä tietysti hoidankahta nuorinta. Joka päivä pitää huolehtia kouluasioista, pyykeistä, ruuista, siisteydestä, kaupassa käynneistä... ja laatuaikaakin olisi mukava lasten kanssa viettää!

        En kaipaa omaa aikaa niin, että pitäis päästä salille, leffaan, baariin... Mutta joskus minäkin haluan syödä ja käydä suihkussa. Ja jos nuorin sattuu nukkumaan yli tunnin, niin saatan jopa laittaa ripsiväriä ja ottaa päikkärit! Olenko siis laiska äiti, kun tällaista luksusta kaipaan elämääni?

        Ei ehkä kannata tuomita, kun ei tiedä muiden elämäntilanteesta.
        Kyllä ainakin itse koen olevani paljon keskivertoa ahkerampi äiti. Juuri nyt vietän tätä harvinaista hetkeä, nuorin nukkuu.

        Juuri tämän takia minä jätin lapsiluvun yhteen. Itse olen perheestä jossa on 6 lasta. Se on päivän selvä asia , jos lapsia on paljon, elämä on juuri tuollaista. Minulla taasen on aikaa harrastaa, tehdä töitä, koko perhe matkustaa. Jokainen tekee valintansa . Mutta se kannattaa muistaa siinä vaiheessa kun lapsia pykää maailmaan.


    • :)

      Hyvä neljän äitee!!!!!!!!!!!!!!!

    • äätix2

      Itse olen ainakin tykännyt, että esikoinenkin on ollut kotona minun ja vauvan kanssa. Avoimen päiväkodin päiväkerhossa käy kolmesti viikossa ja vielä liikuntakoulu kerran viikossa. Molemmista hakiessa juoksee luo huutaen "äitiäitiäiti!". Lapset ovat saaneet kasvaa yhdessä ja yhteen. Olemme matkustelleet ja meillä käy paljon vieraita. Tällainen elämä on tässä ja nyt ja nautin siitä todella paljon. Vuoden päästä esikoinen aloittaa eskarin ja alkaa uusi vaihe, josta ei ole enää paluuta tähän. On ihanaa seurata omien lasten kasvua läheltä, eikä kuulla siitä kerhon tädeiltä. Nauttikaa pikkulapsivaiheesta, se on ohi niin äkkiä!

    • vastarannan kahlaaja

      tässä erilainen näkökanta asiaan. Mielestäni asia ei ole niin mustavalkoinen tyyliin: äiti kotona ja esikoinen hoidossa => huono äiti ja vice versa => superäiti, jonka sädekehä loistaa mailien päähän ;D

      En ymmärrä että miksi toisen lapsen arki pitäisi täysin muuttua kun vauva tulee kotiin? Jos lapsesi kerta tykkää käydä päivähoidossa, niin kyllä minä ainakin antaisi jatkaa siellä osaviikkoisena. Ei siinä ole mitään hölmöä, että perhetilanteen muutoksen myötä lapsen arjessa säilyisi jotain tuttuakin...

      3-vuotias kaipaa leikkiä ja virikkeitä ja toisaalta vastasyntynyt vaati lähes täyden huomion, niin sanomattakin selvää että joku jää paitsioon (pahimmas tilanteessa tulee pahoja mustasukkaisuus-kohtauksia ja sitten ihmetellään ett miksi meidän "oskari" lyö vauvaa tai taantuu vauvan tasolle). Toki 3-vuotias on sopeutuvainen ja hyväksyisi kotona olomisen, mutta onko se lapsen etu?

      Täällä haukutaan päiväkotia, mutta ei kai siellä vaan huonoa ole. Siellä lapsi oppii toimimaan ryhmässä, odottamaan vuoroaan, tulemaan toimeen erilaisten lapsien kanssa, jne.

      • ppppppäiväkoti

        No mä olen sitä mieltä, että ei se päiväkotin tosiaan vain huono ole. Kyllä siellä tosiaan oppii paljon hyviä asioita. MUTTA. Näitä samoja juttuja oppii muuallakin. Ja "pääseehän" lapsi sitten taas päiväkotiin kun äiti palaa töihin ja pikkusisaruskin menee hoitoon. Musta se on niin hienoa seurata esikoisen ja vauvan suhteen kehittymistä. Meillä 4-vuotiaalla ja 8kk ikäisellä on jo paljon hauskoja juttuja. Mustasukkaisuutta ei ole tullut, kun esikoinen on alusta asti otettu mukaan juttuihin. Vastasyntynyt vauva ei välttämättä vaadi sitä huomiota koko ajan, useimmitenhan vastasyntyneet nukkuvat suuren osan päivästä. (Eivät toki kaikki.) Mustasukkaisuutta tulee mun mielestä nimenomaan silloin, kun äiti jää kaksin vauvan kanssa kotiin ja esikoinen viedään hoitoon "pois jaloista". Mun mielestä on aina lapsen etu olla mieluummin kotona, jos kotona on kaikki hyvin. (Mielenterveysongelmaiset vanhemmat tai muuten ongelmaiset ovat eri juttu, silloin päivähoito on usein parempi ratkaisu kuin kotihoito.)
        Tuo on musta kyllä jotenkin ihan järjetön ajatus, että lapsi jatkaisi päivähoidossa että "arjessa säilyisi jotain tuttua kun vauva syntyy". Huh...
        Antakaa ihmiset lapsillenne mahdollisuus tutustua toisiinsa, siitä se elinikäinen hyvä suhde syntyy!


      • no jaa
        ppppppäiväkoti kirjoitti:

        No mä olen sitä mieltä, että ei se päiväkotin tosiaan vain huono ole. Kyllä siellä tosiaan oppii paljon hyviä asioita. MUTTA. Näitä samoja juttuja oppii muuallakin. Ja "pääseehän" lapsi sitten taas päiväkotiin kun äiti palaa töihin ja pikkusisaruskin menee hoitoon. Musta se on niin hienoa seurata esikoisen ja vauvan suhteen kehittymistä. Meillä 4-vuotiaalla ja 8kk ikäisellä on jo paljon hauskoja juttuja. Mustasukkaisuutta ei ole tullut, kun esikoinen on alusta asti otettu mukaan juttuihin. Vastasyntynyt vauva ei välttämättä vaadi sitä huomiota koko ajan, useimmitenhan vastasyntyneet nukkuvat suuren osan päivästä. (Eivät toki kaikki.) Mustasukkaisuutta tulee mun mielestä nimenomaan silloin, kun äiti jää kaksin vauvan kanssa kotiin ja esikoinen viedään hoitoon "pois jaloista". Mun mielestä on aina lapsen etu olla mieluummin kotona, jos kotona on kaikki hyvin. (Mielenterveysongelmaiset vanhemmat tai muuten ongelmaiset ovat eri juttu, silloin päivähoito on usein parempi ratkaisu kuin kotihoito.)
        Tuo on musta kyllä jotenkin ihan järjetön ajatus, että lapsi jatkaisi päivähoidossa että "arjessa säilyisi jotain tuttua kun vauva syntyy". Huh...
        Antakaa ihmiset lapsillenne mahdollisuus tutustua toisiinsa, siitä se elinikäinen hyvä suhde syntyy!

        "Antakaa ihmiset lapsillenne mahdollisuus tutustua toisiinsa, siitä se elinikäinen hyvä suhde syntyy! "
        haloo. Vauva on kotona 24/7. Jos sisarus käy osaviikkohoidossa, esim. 2-3 päivänä vaikka 3h, niin tuskin tuo on este tutustumiselle.

        Jokainen lapsikin on yksilö, siinä missä toinen viihtyy kotona, niin toinen viihtyy päiväkodissa. Alle 3-vuotiaalle toki riittää koti, mutta siitä eteenpäin lapsen sosiaalisuuden ym. kehityksen kannalta olisi hyvä edes osa-aikaisesti käyttää kodinulkopuolella ikäistensä ryhmässä (kerho, päiväkoti, tms).

        jos lapsi käy silloin tällöin päivähoidossa, niin sitten kun aika palata täysipäiväiseen hoitoon tämä muutos ei olisi niin ahdistavaa lapselle (äitiysloma menee suit sait)

        Kyseleppä joltain tutulta eskariopelta että huomaako eron lapsissa jotka tulee kotihoidosta ja niiden välillä jotka on tottuneet isompiin ryhmiin ja ottamaan ohejeita vastaan muiltakin kuin äidiltä ja isiltä...

        Minun neuvo aloittajalle on että puntaroi vaihtoehtoja ja tee ne ratkaisut rauhassa. Kokeile vaikka jotain toimitapaa, mutta pidä muut vaihtoehdotkin saatavilla. Et voi ennustaa omaa jaksamista, sitä kuinka vaativa vauva on, miten esikoinen reagoi, jne.


      • pppppppäiväkoti
        no jaa kirjoitti:

        "Antakaa ihmiset lapsillenne mahdollisuus tutustua toisiinsa, siitä se elinikäinen hyvä suhde syntyy! "
        haloo. Vauva on kotona 24/7. Jos sisarus käy osaviikkohoidossa, esim. 2-3 päivänä vaikka 3h, niin tuskin tuo on este tutustumiselle.

        Jokainen lapsikin on yksilö, siinä missä toinen viihtyy kotona, niin toinen viihtyy päiväkodissa. Alle 3-vuotiaalle toki riittää koti, mutta siitä eteenpäin lapsen sosiaalisuuden ym. kehityksen kannalta olisi hyvä edes osa-aikaisesti käyttää kodinulkopuolella ikäistensä ryhmässä (kerho, päiväkoti, tms).

        jos lapsi käy silloin tällöin päivähoidossa, niin sitten kun aika palata täysipäiväiseen hoitoon tämä muutos ei olisi niin ahdistavaa lapselle (äitiysloma menee suit sait)

        Kyseleppä joltain tutulta eskariopelta että huomaako eron lapsissa jotka tulee kotihoidosta ja niiden välillä jotka on tottuneet isompiin ryhmiin ja ottamaan ohejeita vastaan muiltakin kuin äidiltä ja isiltä...

        Minun neuvo aloittajalle on että puntaroi vaihtoehtoja ja tee ne ratkaisut rauhassa. Kokeile vaikka jotain toimitapaa, mutta pidä muut vaihtoehdotkin saatavilla. Et voi ennustaa omaa jaksamista, sitä kuinka vaativa vauva on, miten esikoinen reagoi, jne.

        Juu, eihän se olekaan paha se 3 tuntia hoidossa, kun nuo kerhotkin kestävät sen ajan. Mun ekassa kirjoituksessa kirjoitankin että meillä esikoinen käy kerhossa... Mutta moni ei tosiaan pidä sitä lasta päiväkodissa noin lyhyttä aikaa, tuossa alempana on jollakin että 5-7 tuntia päivässä, 3 krt viikossa. Se on jo musta aika paljon, kun äiti on kuitenkin kotona! Ja sitäpaitsi, miksi sen paikan pitää olla PÄIVÄKOTI, kun muitakin vaihtoehtoja on. Siis juurikin ne kerhot, muskarit ym. ym.! Päiväkoti on työssä käyvien vanhempien lapsia varten, muille on nuo kerhot ja muut. Mä en ymmärrä mikä siinä on niin hankalaa? Kerhot on vielä monesti ilmaisia, ja niissä oppii ihan samalla tavalla sosiaalisuutta ym. kuin päiväkodissakin. Ja höpö höpö, että sen takia pitäisi pitää päiväkodissa ettei olis ahdistavaa palata äitiysloman jälkeen hoitoon... Seliseli.
        Ja ei mun tartte kysellä tutulta eskariopelta mitään, olen itse lastentarhanopettaja...
        Anteeksi kiivas vastaus, mulla vaan keittää vähän yli nyt... :/


      • Hampi
        pppppppäiväkoti kirjoitti:

        Juu, eihän se olekaan paha se 3 tuntia hoidossa, kun nuo kerhotkin kestävät sen ajan. Mun ekassa kirjoituksessa kirjoitankin että meillä esikoinen käy kerhossa... Mutta moni ei tosiaan pidä sitä lasta päiväkodissa noin lyhyttä aikaa, tuossa alempana on jollakin että 5-7 tuntia päivässä, 3 krt viikossa. Se on jo musta aika paljon, kun äiti on kuitenkin kotona! Ja sitäpaitsi, miksi sen paikan pitää olla PÄIVÄKOTI, kun muitakin vaihtoehtoja on. Siis juurikin ne kerhot, muskarit ym. ym.! Päiväkoti on työssä käyvien vanhempien lapsia varten, muille on nuo kerhot ja muut. Mä en ymmärrä mikä siinä on niin hankalaa? Kerhot on vielä monesti ilmaisia, ja niissä oppii ihan samalla tavalla sosiaalisuutta ym. kuin päiväkodissakin. Ja höpö höpö, että sen takia pitäisi pitää päiväkodissa ettei olis ahdistavaa palata äitiysloman jälkeen hoitoon... Seliseli.
        Ja ei mun tartte kysellä tutulta eskariopelta mitään, olen itse lastentarhanopettaja...
        Anteeksi kiivas vastaus, mulla vaan keittää vähän yli nyt... :/

        Hyvä, hyvä

        Just näin, kotiin vauvan kanssa muut lapset.

        Musta tuntuu, et yksi syy päiväkotiin tuonnille on ruokailu. Ei tartte kotona ruokkia, kun 3 ateriaa syö kaupungin piikkiin.

        Kotona pitämisestähän sitä paitsi saa rahaa (alle 3v), kun taas hoitopaikasta voi huonolla tuurilla joutua jopa maksamaan.


      • Yksitulossa

        Hoh, painoin vahingossa peukun alas vaikka tarkoitin ylös. Tä oli ketjussa ainoastaan vähääkään järkevä vastaus.


      • yksi esimerkki
        no jaa kirjoitti:

        "Antakaa ihmiset lapsillenne mahdollisuus tutustua toisiinsa, siitä se elinikäinen hyvä suhde syntyy! "
        haloo. Vauva on kotona 24/7. Jos sisarus käy osaviikkohoidossa, esim. 2-3 päivänä vaikka 3h, niin tuskin tuo on este tutustumiselle.

        Jokainen lapsikin on yksilö, siinä missä toinen viihtyy kotona, niin toinen viihtyy päiväkodissa. Alle 3-vuotiaalle toki riittää koti, mutta siitä eteenpäin lapsen sosiaalisuuden ym. kehityksen kannalta olisi hyvä edes osa-aikaisesti käyttää kodinulkopuolella ikäistensä ryhmässä (kerho, päiväkoti, tms).

        jos lapsi käy silloin tällöin päivähoidossa, niin sitten kun aika palata täysipäiväiseen hoitoon tämä muutos ei olisi niin ahdistavaa lapselle (äitiysloma menee suit sait)

        Kyseleppä joltain tutulta eskariopelta että huomaako eron lapsissa jotka tulee kotihoidosta ja niiden välillä jotka on tottuneet isompiin ryhmiin ja ottamaan ohejeita vastaan muiltakin kuin äidiltä ja isiltä...

        Minun neuvo aloittajalle on että puntaroi vaihtoehtoja ja tee ne ratkaisut rauhassa. Kokeile vaikka jotain toimitapaa, mutta pidä muut vaihtoehdotkin saatavilla. Et voi ennustaa omaa jaksamista, sitä kuinka vaativa vauva on, miten esikoinen reagoi, jne.

        Hei! Eskariope vastaa nimimerkille no jaa : Tänä vuonna eskariryhmääni tuli kaksi lasta, jotka olivat olleet siihen asti kotihoidossa ja suurin osa lapsista oli "päiväkotikonkareita" eli päiväkodissa jo pidemmän aikaa olleita. Nämä konkarit kilpailivat open huomiosta, puhuivat toistensa päälle, eivät jaksaneet kuunnella ohjeita loppuun... mutta nämä kotoa tulleet kuulivat ne yhteiset ohjeet, toimivat niiden mukaan, innostuivat kaikesta, oli paljon uutta. Arkuutta oli aluksi, mutta se helpotti nopeasti, he pääsivät ryhmään sisälle ja löysivät kavereita. Töitä tehtiin lukukausi ja ryhmällinen uusia reippaita koululaisia ( jotka toivottavasti nyt kaikki kuulevat jo yhteiset ohjeet...) valmistui! Kirjoitustasi lukiessa tuli vaan mieleen, että " helpoimmat " lapset opelle/ hoitajalle olivat nämä kotoa tulleet, joilla ei ollut vuosien kokemusta isossa ryhmässä olemisesta takanaan.


      • kotonakin pärjää...
        yksi esimerkki kirjoitti:

        Hei! Eskariope vastaa nimimerkille no jaa : Tänä vuonna eskariryhmääni tuli kaksi lasta, jotka olivat olleet siihen asti kotihoidossa ja suurin osa lapsista oli "päiväkotikonkareita" eli päiväkodissa jo pidemmän aikaa olleita. Nämä konkarit kilpailivat open huomiosta, puhuivat toistensa päälle, eivät jaksaneet kuunnella ohjeita loppuun... mutta nämä kotoa tulleet kuulivat ne yhteiset ohjeet, toimivat niiden mukaan, innostuivat kaikesta, oli paljon uutta. Arkuutta oli aluksi, mutta se helpotti nopeasti, he pääsivät ryhmään sisälle ja löysivät kavereita. Töitä tehtiin lukukausi ja ryhmällinen uusia reippaita koululaisia ( jotka toivottavasti nyt kaikki kuulevat jo yhteiset ohjeet...) valmistui! Kirjoitustasi lukiessa tuli vaan mieleen, että " helpoimmat " lapset opelle/ hoitajalle olivat nämä kotoa tulleet, joilla ei ollut vuosien kokemusta isossa ryhmässä olemisesta takanaan.

        Mulla on 6 lasta...n 3v välein. Olen aika laiska ja pidin isommat kotona juuri siksi etten jaksanut viedä hoitoon :) Eskariopen kommentti oli hyvä ja samanlaista palautetta sain aikoinaan 1-luokan opelta kun pelkäsin että 2xvk srk kerhossa käyneet lapset jää jalkoihin koulussa kun muut on tottuneet toimimaan ryhmässä... Eli hoitakaa rohkeasti omat lapset kotona, kyllä niistä kasvaa ihan kunnon ihmisiä :)

        Nykyisin tosin itsekin toimin ammattikasvattajana, koulutuksen jälkeen aloitin perhepäivähoitajana 3.n lapsen jälkeen kun todettiin ettei kotiäidin tuloilla elätetä isoa perhettä....


    • -----

      3 lapsen äitinä sanoisin aloittajan kysymykseen, että lapset kotiin.
      Kyllä äiti on aina äiti ja kotiasiat tärkeitä myös vanhimmalle muksullelle -ruuanlaittoa, leipomista, pihaleikkejä -niitä 8 v vanhin lapseni arvostaa kaikkein eniten kun palaa koulusta kotiin. Siitä äitikin saa hyvän mielen:)

    • sgadg

      Itse otin lapsen kotiin heti, kun jäin työttömäksi(kuukausi ennen äippälomaa) hain hänelle kerhopaikkaa, jonka saikin ja joka on 2krt/vko. Lapsella on hyvä olla kavereita, mutta miksi pitää lapsi päiväkodissa, kun kaikenmaailman kerhojakin on tarjolla :)

    • Huono..Mamma

      Sain toisen lapseni ulkomailla, joten tilanteeni oli erilainen
      Raha syistä jouduin ottamaan vanhemman pois tarhasta. Se oli ongelma koska hän oli todella kateellinen ja oli tottunut päivä ohjelmaan ja minä olin uupunut ja vauva oli suuri huolenaihe ja anoppi tuli meille asumaan ja häntä ei kiinnostanut viettää aikaa vanhemman kanssa, ei vaikka se apu oli se ainoa jota tarvitsin.

      äitiysloma oli lyhyt joten jouduin toihin ja lapset kummatkin tarhaan, paitsi toinen jatkoi samassa tarhassa ja toinen pph:lla

      Suosittelen sitä että pidät kaikki mahdollisuudet avoinna ja päätät sitten.
      Minun tilanteessani se olisi auttanut jos vanhempi olisi voinut jatkaa, se oli hänelle paikka mikä oli vain hänen ja ei kuullut vauvalle, sai jatkaa siellä niinkuin vauvaa ei olisi.

      Meillä meni aikaa kunnes vanhempi kiintyi pikku sisarukseen. Ja minun kohdallani miehestä ei ollut paljon apua. Miten olisi voinut olla kun anoppi oli meillä koko ajan ja hänen piti heitä passata.

    • tarhassa

      Meillä 3,5 vuotias on tarhassa 3pv/ vko 5-7 tuntia kerrallaan kun vauva tuli taloon. Näin on meille parasta,jää vauvallekin kahden keskistä aikaa. Isompi kun vaatii jotain kiinnostuksen kohteita koko ajan, tuntuu että se tylsistyy kotona ja ulkona jos ei leikkiseuraa. ja muutenkin aluksi kun ei tiennyt onko vauva koliikki tai miten yöt menevät ja kuinka väsynyt itse on. Nyt niinä päivinä kun esikoinen tarhassa saa vauvan kaa ottaa päiväunia! ja sit taas jaksaa iltapäivällä mukavasti ulkoilla kun hakee esikoisen tarhasta! tämä ratkaisu meille paras vaihtoehto, ja tarhapaikka säilyy samoin.muutoksia tarhaaikoihin pystyy tekemään jos muita vaihtoehtoja tulee.

    • ruukkucalla

      Anteeksi, mutta en ymmärrä , miten joku kerho on edottomasti parempi kuin vaikkapa 10h/viikko päiväkodissa?

      • totuudentuuuuuuuut

        No siten, että päiväkoti on tarkoitettu työssäkäyvien vanhempien lapsille, eikä kaikille niille, jotka ei jaksa ja viitsi omiaan hoitaa kotona ja keksiä niille virikkeitä. Siitä tässä keskustelussa on mielestäni kyse. Eivät päiväkodit ole huonoja paikkoja, mutta nykyään on niin tiukkaa saada lapselle paikkaa päiväkodista ja sitten paikkoja rohmuavat vielä ne kotona olevat vanhemmat. "Vauvan hoito on rankkaa ja esikoinen vaatii huomiota ja kotityöt pitäs jaksaa ja mites sitten kauppaan..." Hohhoi.


      • Nii i.af

        Siksi, että jonkun työssäkäyvän lapsi saattaa tarvita sitä hoitopaikkaa, jonka sinun lapsesi vie päiväkodista. Vaikka lapsesi oli puolipäiväisesti päiväkodissa, ei voida ottaa "ylimääräistä" lasta, joka tarviisi kokopäiväisen hoidon. Totuushan se on! Kerhoon menevät yleensä lapset, joilla toinen vanhempi on kotona, koska kerhot eivät kestä kuin muutaman tunnin päivässä. Kerho tuskin muulla tapaa on parempi, mutta mielestäni se on hyvä vaihtoehto jos haluaa lapselleen pari päivää viikossa ikäisiään kavereita.


      • äiti minäkin

        kun lapsi on päiväkodissa vain silloin tällöin, voi olla vaikea päästä mukaan leikkeihin kun toisilla lapsilla on leikit jatkuneet monta päivää.
        Mä olen pph ja olen huomannut saman asian jo pienessä ryhmässä. Lapset 3-5v ja joukossa yksi osa-aikainen, välillä hän on ihan "pihalla" leikeistä kun on ollut kotipäiviä välissä ja pitäisi taas olla ryhmässä mukana. Tässä tarvitaan paljon aikuisen tukea ja sitä ei välttämättä saa päiväkodissa.
        Kerhossa kaikki tulevat "uusina" tilanteeseen ja hommat alkaa siitä !


    • ertfa

      Meillä esikoinen oli 1,5-vuotias kun kuopus syntyi. Koska ei ollut ollutkaan päivähoidossa, esikoinen oli tietysti kotona minuna ja vauvan kanssa, olihan tuo 1,5-vuotias itsekin vielä vauva :-). Lapset nukkuivat jo laitokselta samassa rytmissä ja esikoisen arki ei sikäli muuttunut, että joka ikinen aamupäivä raahauduin molempien lasten kanssa sinne puistoon, pulkkamäkeen, kerhoon, muskariin vaikka olis kuinka väsyny ollu. On aivan potaskaa väittää ettei lapsi nää muita lapsia jos on kotona, se on vaan katsokaas siitä äidin viitsimisestä kiinni! Meillä esikoinen näki joka päivä kavereitaan puistossa / pulkkamäessä kun ulkoiltiin ja kerhoonkin otin vauvan mukaan. Päiväunet lapset nukkuvat samaan aikaan vaikka ovat jo 1,5 ja 3-vuotiaat nyt. Molemmat lapset heräili vielä kun kuopus syntyi, mutta otin sitten päikyt aina lasten kanssa. Kotityöt tein lasten kanssa ja samoin ruoat. Kaaoksen sietokykyä ja organisointikykyä se vaatii. Oon kyllä välillä aatellu miten paljon, paljon helpommalla oisin päässy jos esikoinen ois ollu vanhempi ja ois ollu vaikka parina päivänä viikossa kerhossa tai hoidossa. Nyt kun esikoinen täytti 3v, sen sais jo kerhoon, mut kohta lähenkin jo töihin, niin ei enää kannata. Semmosta lepposaa vauva-aikaa en oo kyllä kokenu, on pitäny sen verran kiirettä vikat vuodet.

    • ruukkucalla

      Höpsistä, höpsistä. Päiväkodit eivät todellakaan ole tarkoitettu vain töissä käyvien vanhempien lapsille. Suomessa lapsilla on subjektiivinen päivähoito-oikeus eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa käyvätkö vanhemmat töissä tms. Ottakaa nyt hei vähäsen asioista selvää.

      • vielä pakko vastata.

        Niin on, subjektiivinen päivähoito-oikeus on, ja sitä moni käyttää hyväkseen. Tulevaisuudessa veikkaan, että tämä oikeus tulee poistumaan ja palataan takaisin siihen, että päikkärit ottavat vastaan vain niitä lapsia, joiden perheessä oikeesti päivähoitoa tarvitaan. Silloin toivon, että kerhopaikkoja tulee lisää muille lapsille ja toivon myös, että äitejä houkutellaan enemmän liikkeelle perhekerhoihin ja perhetapahtumiin. Kun on oma tukiverkko kunnossa, ei sitä tarvitse ostaa kunnalta. Itse olen kahden pienen lapsen yksinhuoltaja ja minua ihmetyttää, miten omien lasten kanssa oleminen on monelle nykyään niin vaikeaa ja raskasta. Monen tuttunu lapsia on päivähoidossa, vaikka mies tekee vain kahdeksan tunnin työpäivää ja auttaa iltaisin lasten kanssa. Minusta se jo kuulostaa lomalta. Entisenä päiväkodin työntekijänä en ole halunnut omiani hoitoon laittaa, koska mielestäni se on väärin, että itse ollaan kotona, ja annetaan omat lapset vieraiden hoitoon. Myöhemmin ehtii sitten "olla rauhassa" kunhan syli on tyhjä, lasten mentyä kouluun.


      • ruukkucalla
        vielä pakko vastata. kirjoitti:

        Niin on, subjektiivinen päivähoito-oikeus on, ja sitä moni käyttää hyväkseen. Tulevaisuudessa veikkaan, että tämä oikeus tulee poistumaan ja palataan takaisin siihen, että päikkärit ottavat vastaan vain niitä lapsia, joiden perheessä oikeesti päivähoitoa tarvitaan. Silloin toivon, että kerhopaikkoja tulee lisää muille lapsille ja toivon myös, että äitejä houkutellaan enemmän liikkeelle perhekerhoihin ja perhetapahtumiin. Kun on oma tukiverkko kunnossa, ei sitä tarvitse ostaa kunnalta. Itse olen kahden pienen lapsen yksinhuoltaja ja minua ihmetyttää, miten omien lasten kanssa oleminen on monelle nykyään niin vaikeaa ja raskasta. Monen tuttunu lapsia on päivähoidossa, vaikka mies tekee vain kahdeksan tunnin työpäivää ja auttaa iltaisin lasten kanssa. Minusta se jo kuulostaa lomalta. Entisenä päiväkodin työntekijänä en ole halunnut omiani hoitoon laittaa, koska mielestäni se on väärin, että itse ollaan kotona, ja annetaan omat lapset vieraiden hoitoon. Myöhemmin ehtii sitten "olla rauhassa" kunhan syli on tyhjä, lasten mentyä kouluun.

        Sä et nyt ole oikein tainnut ymmärtää, mitä se subjetiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa, jos mielestäsi joku käyttää sitä hyväkseen. Siis se oikeus on ihan oikeasti kaikilla lapsilla, joten toki sitä käyttää. Sillä ei todellakaan ole mitään meritystä mitä vanhemmat tekevät. Kaikki eivät esim. tarvitsi taloudellisesti kotihoidontukea, mutta harvassapa taitaa olla ne, jotka jättävät se hakematta. Eli sitä subjektiivista hoito-oikeutta saa käyttää hyväkseen, jos perhe niin kokee hyväksi, oli sinun mielipiteesi ihan mikä vaan.


      • että sitten keittää!
        ruukkucalla kirjoitti:

        Sä et nyt ole oikein tainnut ymmärtää, mitä se subjetiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa, jos mielestäsi joku käyttää sitä hyväkseen. Siis se oikeus on ihan oikeasti kaikilla lapsilla, joten toki sitä käyttää. Sillä ei todellakaan ole mitään meritystä mitä vanhemmat tekevät. Kaikki eivät esim. tarvitsi taloudellisesti kotihoidontukea, mutta harvassapa taitaa olla ne, jotka jättävät se hakematta. Eli sitä subjektiivista hoito-oikeutta saa käyttää hyväkseen, jos perhe niin kokee hyväksi, oli sinun mielipiteesi ihan mikä vaan.

        Juu eikä se TIETENKÄÄN vituta työssäkäyviä kun nämä kotimammat tuovat lapsensa hoitoon ja vievät niiltä tarhapaikat jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Huitsin nevadaan koko subjektiivinen oikeus,kotona ne lapset on ennenkin hoidettu jos ei työssä käydä!


      • ruukkucalla
        että sitten keittää! kirjoitti:

        Juu eikä se TIETENKÄÄN vituta työssäkäyviä kun nämä kotimammat tuovat lapsensa hoitoon ja vievät niiltä tarhapaikat jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Huitsin nevadaan koko subjektiivinen oikeus,kotona ne lapset on ennenkin hoidettu jos ei työssä käydä!

        Onko sulta nyt jäänyt lapsen hoitopaikka saamatta ja olet joutunut jäämään kotiin?
        Sen verran pitää sivistystä olla ettei tietää että huutaminen on tosi moukkaa.


      • Äiti minäkin.,--

        Valitettavasti olet oikeassa....


      • hoitsu, äiti,mummu

        Alunperin päivähoito suomessa on kehitetty työssä käyvien lapsille. Joo, kyllä on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sitä oikeutta osataankin käyttää...
        Päiväkodissa työskentelevänä on tosi kurja katsoa, kun kotiäidit vauvojensa kanssa jättävät pari vuotiaista lähtien lapsensa ikkunan taakse vilkuttamaan. Miksi he eivät saa osallistua vauvan hoitoon ja äidin jakamaan huomioon?
        Ei ole harvinaista sekään, että molemmat vanhemmat lomailevat kotona ja lapsi tuodaan päivähoitoon!!! Ja me hymyilevinä otetaan lapset vastaan, vaikka kuinka sisällä kiehuisi.
        Toki on erilaisia sosiaalisia, kielellisiä yms. syitä jolloin on lapsen edunkin mukaista olla päivähoidossa, kun äiti on kotona. Mutta ne ovat asioita erikseen.
        Ja hoitoajoista... kyllä ne usein ovat ihan kokopäivä paikoilla ja vapaapäiviäkään ei kaikilla ole...
        Rakkaat ihmiset, ymmärtäkää että kyse on teidän pienokaisista. He ovat pikkuisia vain hetken, hujauksessa lentävät kotoa pois.


      • ykstulossa
        että sitten keittää! kirjoitti:

        Juu eikä se TIETENKÄÄN vituta työssäkäyviä kun nämä kotimammat tuovat lapsensa hoitoon ja vievät niiltä tarhapaikat jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Huitsin nevadaan koko subjektiivinen oikeus,kotona ne lapset on ennenkin hoidettu jos ei työssä käydä!

        On mielestäni präntätty ihan perustuslakiin tämä seikka, ja sillä ei ole tekemistä vanhempien vaan valtion päättäjien tekemisillä. Koska jos samalla menttaliteetilla mennään, niin siinähän tapauksessa otetaan rahat pois rikkailta kun ne vie ne köyhiltä.:P


    • --KK--

      Ainoa lapseni meni perhepäivähoitajalle ollessaan 1,5 vuotias. Vuoden päästä pidin 2 viikon loman, ja menimme perheen kanssa mökille viettämään "laatuaikaa". Voi että lapsella oli tylsää, vaikka isänsä kanssa rakensivat majaa ja muuta mukavaa, kavereitaan kaipasi niin, että jutteli pihan katajille ja kuvitteli niiden olevan niitä ystäviä.
      Ja ei, lapsi on aivan normaali lapsi, ei sairasta mielenterveydellsiä ongelmia ainakaan vielä nyt 11 vuotiaana :D

      Luulen,että ne tarha/hoitokaverit ovat tärkeämpiä sellaiselle lapselle, jolla ei sisaruksia tai pihassa kavereita.

      • serfswf

        No mun mielestä tuo, että pieni lapsi on mieluummin tarhassa/hoidossa kuin kotona vanhempiensa kanssa lomalla kertoo vain siitä, että lapsi on erkaantunut/vieraantunut omista vanhemmistaan liikaa eikä halua enää viettää aikaa heidän kanssaan. Musta on todellakin outoa jos joku 2-vuotias on mieluummin hoitopaikassa kuin kotona lomalla. Ilmeisesti lapsi pitää tällöin hoitopaikkaa enemmän kotina jos siellä haluaa useammin olla. Itse ajattelisin tilanteen päinvastoin: nyt olen ollut aivan liian vähän oman lapseni kanssa tai lapsi ei ole normaalisti kiintynyt minuun ja siksi haluaisin viettää entistä enemmän sitä aikaa lapsen kanss, jotta suhde paranisi. Fiksu äiti näkee asian näin myös kun uusi vauva syntyy: se on myös mahdollisuus syventää esikoisen ja äidin välistä suhdetta jos esikoinen jää äidin ja vauvan kanssa kotiin. Monesti kun se lapsi juuri vieraantuu omista vanhemmistaan jos on pitkät päivät olliut hoidossa. Kyllä suhteet omiin vanhempiin ovat tärkeämpiä alle kouluikäiselle kuin kaverisuhteet. Meidän 3-vuotias toki odottaa aina kavereiden kanssa leikkimisiä, mutta silti innosta hihkuu kun pääsee vaikka iskän kanssa kahdestaan mökille. Kyllä hänelle ainakin on tärkeämpiä vielä äiti ja isi eikä ne kaverit, vaikka niitäkin on jo mukava olla!


      • --KK--
        serfswf kirjoitti:

        No mun mielestä tuo, että pieni lapsi on mieluummin tarhassa/hoidossa kuin kotona vanhempiensa kanssa lomalla kertoo vain siitä, että lapsi on erkaantunut/vieraantunut omista vanhemmistaan liikaa eikä halua enää viettää aikaa heidän kanssaan. Musta on todellakin outoa jos joku 2-vuotias on mieluummin hoitopaikassa kuin kotona lomalla. Ilmeisesti lapsi pitää tällöin hoitopaikkaa enemmän kotina jos siellä haluaa useammin olla. Itse ajattelisin tilanteen päinvastoin: nyt olen ollut aivan liian vähän oman lapseni kanssa tai lapsi ei ole normaalisti kiintynyt minuun ja siksi haluaisin viettää entistä enemmän sitä aikaa lapsen kanss, jotta suhde paranisi. Fiksu äiti näkee asian näin myös kun uusi vauva syntyy: se on myös mahdollisuus syventää esikoisen ja äidin välistä suhdetta jos esikoinen jää äidin ja vauvan kanssa kotiin. Monesti kun se lapsi juuri vieraantuu omista vanhemmistaan jos on pitkät päivät olliut hoidossa. Kyllä suhteet omiin vanhempiin ovat tärkeämpiä alle kouluikäiselle kuin kaverisuhteet. Meidän 3-vuotias toki odottaa aina kavereiden kanssa leikkimisiä, mutta silti innosta hihkuu kun pääsee vaikka iskän kanssa kahdestaan mökille. Kyllä hänelle ainakin on tärkeämpiä vielä äiti ja isi eikä ne kaverit, vaikka niitäkin on jo mukava olla!

        Kyllä tää meidän kiintymyssuhde nykyään 11 vuotiaan tyttären kanssa on ihan normaali,halaillaan ja jutellaan, shoppaillaan,lenkkeillään. Ja välillä ollaan erillään, minä töissä/koulussa,lapsi isällään tai(herranjumala!!!) kavereillaan. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, eivätkä kaikki aikuisetkaan.

        Onneksi sinulla on ollut mahdollisuus leimaannuttaa lapsesi itseesi, jottei vahingossakaan kukaan pääse sanomaan että lapsesta joku muu asia on (hetkittäin) jopa parempi kuin äidin seura :D


      • Tylsää :)

        Sinä olet itse vieraantunut omasta lapsestasi siinä määrin, että et tajua, että lapsen mielikuvitus tekee katajapensaastakin vaikka minkä jännän, jonka kanssa voi kommunikoida.

        Tietenkin lapsella saa ja pitää olla kavereita, mutta kyllä perheessä on jokin vialla, jos parivuotias ei halua olla isänsä kanssa kesämökin touhuissa.
        Lapsi vaistoaa aikuisen teeskentelyn.


    • valvomistavalvomista

      Pidä päivähoitopaikka, kunnes näet, miten uuden tulokkaan kanssa menee!!

      Itse valvoin kuopuksen kanssa niin paljon, että lopulta koko homma meni yliväsymyksen puolelle. Onneksi esikoisella oli tarhapaikka, koska en todellakaan olisi muuten jaksanut. Eli sain avun hieman helpommista päivistä, kun esikoinen oli hoidossa, oli vain osan viikosta päiväkodissa. Nyt, kun tilanne on helpottanut, voin miettiä esikoisen päiväkotiin viemistä uudelleen.

      Tiedän, että jos lapsia tekee, ne pitää myös hoitaa, mutta apua voi myös ottaa vastaan. Itse sain sen tässä muodossa.

    • tarha myönteinen

      Samaa mieltä ylläolevan kanssa!! hienoa että ratkaisu teillä noin, sama meillä. Eikä meilläkään tarhassa iltaan asti notkuta!! heti kahden-kolmen maissa kotiin jo haetaan vauvan kanssa esikoinen 3 vuotias pois,on osa aikaisena. Ja ihme keskustelua että ei olisi oikeus tarhapaikkaan jos kotona, pah ja pyh! jokaiselle lapselle riittää hoitopaikka jos sitä hakee! ja mekin maksetaan tarhasta täyttä hintaa siltä ajalta ettei todellaakaan ilmaiseksi notkuta missään! minulla ei ole mitään tarhaa vastaan, päinvastoin, meiltä löytyy ainakin aivan upea ja ihana päiväkoti missä lapsi viihtyy ja menee mielellään. on myös kotona mielellään.vauva menee tarhaan kun pakko palata töihin varmaan kun täyttää vuoden. ei ole mahdollista olla hoitovapaalla kun rahat ei riitä yksinkertaisesti, muuten mielelläni lasten kaa kotona sinen lähelle 3 vuotta. kannattaa säilyttää tosiaan tarhapaikka kunnes vaavi syntyy ja tietää miten alkaa rullaamaan, enkä todellakaan olisi onnellinen jos joka päivä heiluisin kahden kanssa yli väsyneenä ja kireänä.

      • Hampi

        Jos ollaan osa-aikaisena, haetaan kotiin jo lounaan jälkeen, ei kahden-kolmen aikaan!


      • Monster3

        Eihän ne rahat yksinkertaisesti riitä, kun maksaa toisesta päivähoitomaksuja sen sijaan että sais kotihoidontuen sisarlisän. "muuten mielelläni lasten kaa kotona sinen lähelle 3 vuotta" Miksi ei kotona yli 3 vuotiaan kanssa?? Kun kuitenkin on se toinenki.. Puhut ittes niin pussii..


    • Kolmen äiti.....

      Olin kotiäitinä viisi vuotta yhteen putkeen ja sitten vielä vuosien jälkeen kolmannen lapsen kanssa parisen vuotta. Ei olisi tullut mieleenikään viedä ketään laitokseen, siis päivähoitoon, silloin kun äiti eli minä olin kotona. Muistelen aikaa haikeudella.

      Lapsi varmasti saa ikäistään seuraa päiväkodissa mutta kannattaa muistaa, että se on laitos, jossa on laitoksen päivärytmi ja päiväohjelma ja suunnitelmat on hyvin pitkälti laadittu henkilökunnan mukaisesti ja varmasti joidenkin yleisten suositusten mukaisesta; näin homma pysyy kasassa ´ja paperit saadaan näyttämään sellaisilta niin kuin niiden pitää.

      Kodin arkielämä tarjoaa normaalin kasvuympäristön kavereineen ja puuhasteluineen. Pöyristyttävää olisi, ettei lapsi löytäisi seuraa muualta kuin päiväkodista, tosin tämä väite on hyvin suosittu, silloin kun äiti ei viitsi hoitaa lapsiaan.

    • sdsdsdssdsd

      "Pöyristyttävää olisi, ettei lapsi löytäisi seuraa muualta kuin päiväkodista, tosin tämä väite on hyvin suosittu, silloin kun äiti ei viitsi hoitaa lapsiaan. "

      Ehkä jos asuu vaikka rivarissa tai kerrostalossa, niin luonnolisesti tapaa toisia lapsiperheitä, esim. hiekkalaatikolla. On muskareja, iltapäiväkerhoja, kirjaston satutunteja, ym.

      Asuppa hieman syrjäseudulla. Ei siellä ole kerhoja, ystävillä ja naapureilla ei ole leikki-ikäisiä lapsia... Mistä sitä seuraa saa? Ei sitä noin vain voi mennä jollekkin puolitutulle kyläileen, jotta lapsi saa leikkiseuraa. Ja ei kaikki aikuiset ole ihan joka paikkaan valmiita menemään (esim ujoden takia)

      On myös äitejä, joilta puuttuu se tukiverkko. Ei ole ketään joka tulisi auttamaan, jos se väsy iskee.

      Minun mielestä aloittajan on turha potea syyllisyyttä, jos esikoisen vie silloin tällöin hoitoon. Kukin perhe tekee kuten parhaaksi näkee.

    • 77777777777777777777

      Kyllä täällä katsotaan tosi oudosti, jos kotona oleva äiti roudaa päiväkotiin isompia lapsiaan. Kun on muutenkin hirveän ahdasta ja täyttä, eli työssäkäyvät eivät saa lapsiaan päiväkotiin, ainakaan lähimpään sellaiseen. Itseä ainakin työssäkäyvänä risoisi todella paljon, jos en saisi lastani lähipäiväkotiin, koska kotona lekotteleva äitiyslomalainen on vienyt paikan nenäni edestä. Ja älkää nyt hyvät ihmiset kyselkö 2-3-vuotiailta, haluavatko mennä päiväkotiin vai eivät.

      • ruukkucalla

        Mä en ainakaan ajattele noin ahdasmielisesti, vaikka olenkin töissäkäyvä äiti. On hyvä, että perheillä on monellaisia mahdollisuuksia valitaa riippuen perheen tarpeista ja tilanteista.

        Mutta tekstistä hyvä moni seiska kyllä huomasi, että ajateletkin kait lähinnä itseäsi, kun mielestäsi se päivähoitopaikka on tarkoitettu sinulle eikä lapsellesi.

        Aika sinisilmäistä on ajatella, että jos lapsia olisi vähemmän hoidossa, niin ne nyt olevat resurssit jäisivät hyödyttämään loppuja hoitolapsia. Kyllä taitaa olla niin, että aika nopeasti säästöjen merkeissä niitä resursseja myös vähennettäisiin.


      • ruukkucalla
        ruukkucalla kirjoitti:

        Mä en ainakaan ajattele noin ahdasmielisesti, vaikka olenkin töissäkäyvä äiti. On hyvä, että perheillä on monellaisia mahdollisuuksia valitaa riippuen perheen tarpeista ja tilanteista.

        Mutta tekstistä hyvä moni seiska kyllä huomasi, että ajateletkin kait lähinnä itseäsi, kun mielestäsi se päivähoitopaikka on tarkoitettu sinulle eikä lapsellesi.

        Aika sinisilmäistä on ajatella, että jos lapsia olisi vähemmän hoidossa, niin ne nyt olevat resurssit jäisivät hyödyttämään loppuja hoitolapsia. Kyllä taitaa olla niin, että aika nopeasti säästöjen merkeissä niitä resursseja myös vähennettäisiin.

        Nooh... siis mahdollisuuksia valita


      • arghhhhh!!!!!
        ruukkucalla kirjoitti:

        Mä en ainakaan ajattele noin ahdasmielisesti, vaikka olenkin töissäkäyvä äiti. On hyvä, että perheillä on monellaisia mahdollisuuksia valitaa riippuen perheen tarpeista ja tilanteista.

        Mutta tekstistä hyvä moni seiska kyllä huomasi, että ajateletkin kait lähinnä itseäsi, kun mielestäsi se päivähoitopaikka on tarkoitettu sinulle eikä lapsellesi.

        Aika sinisilmäistä on ajatella, että jos lapsia olisi vähemmän hoidossa, niin ne nyt olevat resurssit jäisivät hyödyttämään loppuja hoitolapsia. Kyllä taitaa olla niin, että aika nopeasti säästöjen merkeissä niitä resursseja myös vähennettäisiin.

        http://yle.fi/uutiset/nain_keskusteltiin_subjektiivinen_paivahoito-oikeus_heratti_tunteita_puolesta_ja_vastaan/5052018


    • Kysymysmerkki.......

      Ap täällä palailee, kylläpä olenkin saanut kaikenmaailman täydelliset äiskät liikkeelle! :D Kyllä huomaa kuinka ihmiset vaan yleistävät ja latovat niinä "ainoina oikeina" pitämiään mielipiteitä ajattelematta/tietämättä ollenkaan taustoja!
      Joku täällä kertoi, että kannattaa pari kk vauvan syntymän jälkeen katsoa miten lähtee menemään ja vasta sitten päättää mitä tekee, ja tätä mieltä olen itsekin. Meillä ensimmäinen kun syntyi 6vk etuajassa, olimme 3vk ensinnäkin sairaalassa ja tuon keskosuuden takia varsinkin oli aivan järjetön koliikki pikkuisella. Yöt saattoivat tosiaan mennä niinkin että vauva itki täyttä huutoa masukipujaan jopa 7 tuntia putkeen ja siinä sitten kanneltiin ympäri taloa ja kaikki mahdolliset keinot testattiin. Kyllä voin sanoa että olin TODELLA väsynyt toisinaan!! Ja henkireikäni nimenomaan oli kun sain sitten edes päivällä nukkua pari tuntia silloin kun vauvakin nukkui. Jos tämä tuleva lapsokainen kärsii myöskin esim. koliikista ja on yhtä itkuinen yöllä niin kuinka väsynyt sitten olisinkaan kun on esim. 2 viikkoa kulunut enkä ole saanut nukkua päivällä enkä yöllä..huh huh.. Joten tosiaan, ajattelin, että pari kk vauvan syntymän jälkeen katsotaan miten yöt menee ja sitten edetään mahdollisuuksien mukaan. Lapselle on mielestäni kuitenkin tärkeintä, että vanhempi voi hyvin ja on onnellinen, silloin lapsikin on onnellinen. Itse en kovin hyvin voisi jos tosiaan sellainen tilanne tulisi että yöt ja päivät valvoisin viikkotolkulla. Kyllä se väsymys näkyisi lapsellekin ja mitä tulisi esim. esikoisen kanssa leikkimisestä tai ulkoilusta jos olisin aina niin väsynyt..

      Ja kuka pölvästi on sanonut että olisin lastani kiikuttamassa joka päivä koko päiväksi hoitoon? muutamasta tunnista pari kertaa viikossa oli puhe, olenpas huono äiti jos näin teen, sama aikahan siellä kerhoissa vietetään! Kerho on myös hyvä idea, joka paikkakunnalla niitä vain ei ole niin paljoa.. Jos esim. lähin kerho on 10km päässä ja päiväkoti 1,5km päässä, kävellen menee matkat kun mies autolla töissä niin kummankohan valitsen, haloo?!?!

      SITÄPAITSI meidän paikkakunnalla haku syksyllä alkaviin kerhoihin on umpeutunut jo tammikuussa, ja siinä vaiheessa en esikoisen hoitojärjestelyjä ollut edes tullut ajatelleeksi, sillä olin vasta kuullut raskaudestani ja se oli niin aikaisessa vaiheessa etten mitään suurempia suunnitelmia uskaltanut tehdä.. Miettikää hyvät ihmiset ennen kuin tuotte kapeakatseisia mielipiteitänne julki! :)

      Kysyin päiväkodin hoitajalta, miten muut vanhemmat ovat tehneet, hän sanoi, että lähes poikkeuksetta vanhempi lapsi on vauvan syntymän jälkeen jatkanut pari kuukautta päiväkodissa osapäiväisenä, kunnes uusi vauva-arki kotona tasoittuu ja äiti on pirteä. Ehkäpä meidän kaupungissamme sitten kaikki äidit ovat huonoja äitejä.

      Mutta oli oikein piristävää huomata kuinka ajattelemattomia ja itsekeskeisiä äippöjä on liikkeellä.. :) Kiitoksia vastauksista!

      • sorry, ei ymmärrä

        Hohhoh... Ajattelematon ja itsekeskeinen äitikö ottaa lapsensa pois päivähoidosta kun perheeseen syntyy vauva?? Outo ajattelutapa.

        Mun mielipide on, että miksei sitä lasta voi ottaa pois hoidosta ja sitten JOS on tarvetta niin haetaan siinä vaiheessa sitä apua. Siis hoitopaikkaa tai muuta. Jos vauvan kanssa alkaakin menemään hienosti alusta asti ja esikoinen on jatkanut hoidossa, niin aika helposti se esikoinen jää sinne hoitoon pysyvästi, kun se on äidille niin mukavaa kun saa omaa aikaa jne. Kuka niistä menetetyistä eduista haluaa luopua? Aika harva, sanoisin...

        Ei, enkä ole katkera. Olen nauttinut suuresti siitä, että olen kotona esikoisen ja vauvan kanssa. Esikoisen ollessa vauva mulla oli välillä suorastaan tylsää, mutta nyt esikoinen on pitänyt huolen siitä, että tylsää ei ole tullut. Väsynyt olen ollut välillä, mutta niin on varmasti jokainen pienen vauvan ja pienten lasten äiti, ainakin joskus.


      • hohoijakkaaaaa
        sorry, ei ymmärrä kirjoitti:

        Hohhoh... Ajattelematon ja itsekeskeinen äitikö ottaa lapsensa pois päivähoidosta kun perheeseen syntyy vauva?? Outo ajattelutapa.

        Mun mielipide on, että miksei sitä lasta voi ottaa pois hoidosta ja sitten JOS on tarvetta niin haetaan siinä vaiheessa sitä apua. Siis hoitopaikkaa tai muuta. Jos vauvan kanssa alkaakin menemään hienosti alusta asti ja esikoinen on jatkanut hoidossa, niin aika helposti se esikoinen jää sinne hoitoon pysyvästi, kun se on äidille niin mukavaa kun saa omaa aikaa jne. Kuka niistä menetetyistä eduista haluaa luopua? Aika harva, sanoisin...

        Ei, enkä ole katkera. Olen nauttinut suuresti siitä, että olen kotona esikoisen ja vauvan kanssa. Esikoisen ollessa vauva mulla oli välillä suorastaan tylsää, mutta nyt esikoinen on pitänyt huolen siitä, että tylsää ei ole tullut. Väsynyt olen ollut välillä, mutta niin on varmasti jokainen pienen vauvan ja pienten lasten äiti, ainakin joskus.

        Olen myös sitä mieltä, että aika outoja äitejä on liikkeellä. Ja kovin ahdasmielisiä.Esimerkiksi tuo ylläoleva kirjoittaja ei nimimerkkinsä mukaisesti todellakaan ymmärtänyt.

        Miten edes jonkun sorttisella järjenjuoksulla varustettu aikuinen ihminen ymmärsi tuon ap:n toisen kirjoituksen tarkoittavan: "Hohhoh... Ajattelematon ja itsekeskeinen äitikö ottaa lapsensa pois päivähoidosta kun perheeseen syntyy vauva?? Outo ajattelutapa." Kysehän oli siitä, että miten paljon on ajattelemattomia ja itsekeskeisiä äitejä, joiden on vaikea asettautua toisten hyvin erilaisiinkin tilanteeseen ja tuntea ehkä jopa myötätuntoa.

        Ilmeisesti tämä ymmärtämätön nimimerkkin on ollut pakko tehdä itse henkilökohtaisesti ratkaisu, jossa esikko on ollut pakko ottaa pois heti hoidosta, koska itse arvelee ettei olisi helpomman elämän tullessa enää kyennyt palaamaan tilanteeseen, jolloin molemmat lapset ovat kotona. No, meitä on moneksi ja kiva että kirjoittaja on itse tiedostanut ongelmansa. Vaikka itse niin olisikin tehnyt, ei ole syytä ajatella, että kaikki tekevät niin.

        Aika omituinen on mielestäni myös se ajatus, että haetaan uudestaan hoitopaikka sitten jos ongelmia ilmestyy uuden vauvan kanssa. Mikään ei takaa, että lapsi saa hoitopaikan samasta päiväkodista ja edessä olisi sopeutuminen uuteen päiväkotiin. Ei kuulosta ollenkaan järkevälle kun lapsella on muutenkin sopeutuminen uuteen tilanteeseen eli perheeseen tulee vauva.
        Eikä sitä uutta hoitopaikkaa välttämättä ihan heti saa, kun tarvetta on.


      • kaikkea hyvää

        minun mielestä sinun kannattaa pitää se hoitopaikka ainakin toistaiseksi.

        Esikoinen meilläkin oli ns. vaativa vauva. GER, atopia, allergia, astma, infektio-kierre ja sitä rataa. Ensimmäinen vuosi meni kuin usvassa. Lääkkeitä piti ensimmäisen vuoden aikana antaa yölläkin... Olimme myös vauvan kanssa sairaalahoidossakin useita päiviä putkeen. Vasta 3v. kieppeillä lapsi alkoi nukkuä yöt läpeensä ja lääkkeiden otto, ym. on jo helpompaa. Pointtina se että koskaan ei voi tietää millainen uusi tulokas on ja mikä on oma vointi/jaksaminen.

        Osa saamistasi kommenteista on kyllä niin omituisia ja putkinäköisiä, että en edes viiti ottaa niihin kantaa.


      • meminirkki

        Pyysit mielipiteitä ja sait niitä. Ei tarvitse haukkua pölvästiksi, ajattelemattomaksi tai itsekeskeiseksi. Olisit kertonut taustat jo etukäteen, niin ei ois tarvinnu pahoittaa mieltään? Teet niinkuin tykkäät, niin tekee muutkin.


      • erer

        Elä nyt jauha paskaa. Epäilen hyvin vahvasti tuota, että lähes poikkeuksetta vieneet lasta päiväkotiin. En ymmärrä tätä, itsehän lapsesi teet ja myöskin varmaan tiedät, ettei se ole aina herkkua jos kerta yksikin lapsi jo on. Ei lasta pidä tuupata päiväkotiin uuden lapsen tieltä, jotta itse jaksaa paremmin. Miettikää ennen kuin niitä lapsia teette, että jaksatteko vaiko ette. Ihme touhua tuommoinen oman ajan ja edun tavoittelu lapsen kustannuksella.


      • äiti minäkin

        Meillä 4.s lapsi syntyi huuli-suulakihalkioisena , kunnalta sain kotihoitajan ja perhepäivähoitopaikan tarvittaessa isommille lapsille jos joutuu viipymään sairaalassa tai on muuten raskasta. Meillä oli myös kodinhoitaja 2-3 vk kun kotiuduttiin sairaalasta koska imetys ei sujunut ja rintamaito oli suositeltavaa vastustuskyvyn takia...eli päivät kuluivat "lypsyllä" :)
        Eipä näillä palstoilla kaikkea pysty kertomaan ja tässkin jokainen tuonut esille oman mielipiteensä..ja niitähän riittää....


    • Kysymysmerkki.......

      Tarkoitin että ajattelematonta ja itsekeskeistä on toi yleistäminen kun ei voi ikinä tietää minkälainen tilanne toisilla on.. Toisilla voi asiat luonnistua hieman erilailla kuin toisilla ja se mikä toimii itsellä, ei välttämättä toimi toisella, kyllä jo aikuisen ihmisen pitäisi se ymmärtää eikä syyllistää tuntemattomia kenen tilanteesta ei tiedä pätkän vertaa.
      Meillä ei ainakaan onnistuis noin että ottaisin ensin lapsen pois hoidosta ja veisin sitte takaisin jos onkin hankalaa, hoitopaikka menee siinä ja kaikki järjestelyt pitää alkaa alusta ja kuka tietää saisko hoitopaikkaa enää samasta pk:sta..Eihän tossa oo mitään järkeä!

      • aksjdvbehfjds

        Niin, tuskin saiskaan, koska päiväkodit ovat niin täynnä, vink vink.


    • Äiti on aina äiti

      Itselleni ei tulis mieleenkään viedä isompaa lasta päiväkotiin, jos olisin itse kotona vauvan kanssa! Kyllä koti ja äidin sisaruksen seura päiväkodin voittaa mennen tullen. Pienenä luodaan pohja sisarusten väliselle suhteelle.
      Sitäpaitsi vaikka kaikilla onkin oikeus viedä lapsensa päivähoitoon, on ne hoitopaikat kuitenkin oikeasti tarkoitettu sellaisille, jotka käyvät töissä, eivätkä näin ollen itse pysty lapsiansa hoitamaan. Päiväkerhot ym. on niitä lapsia varten, jotka eivät ole päivähoidossa.
      Olen sitä mieltä, että subjektiivinen oikeus päivähoitoon pitäisi kokonaan poistaa, ja muuttaa kotona olevien äitien oikeus lapsen hoitopaikkaan tarveharkinnaiseksi. Sosiaaliviranomaiset voisivat harkita päivähoitopaikan myöntämistä, jos olisi lapsen etu olla ennemmin päivähoidossa, kuin kotona äidin kanssa.
      Niin, ja minulla itselläni on kolme lasta.

      • pppppppppäiväkoti

        Loistavaa, järkevää puhetta! Olen täysin samaa mieltä! :)


    • MAMI

      Ois pitäny ajatella jo etukäteen tollaista tilannetta. Itse olet lapsesi tehny. Hoida myös kun kerta mahdollisuus. PK:n henilökunta sua kuiteski moittii. Ei kasvotusten, mut selän takana. Tiedän varmasti...26v.PK:ssa töissä olleena. Ja yksin 3lasta leskenä kasvattanut. Ei ollu omaa aikaa. Enkä sitä myöskään kaivannu. Itsekästä ajattelua: omaa aikaa. Niin makaa ku petaa!

    • Anna mun kaiikki kes

      Suoraan sanottuna hävettää aloittajan puolesta! Ei tsiisus, tehdään lapsia, mutta ei haluta itse hoitaa ja kasvattaa niitä. Olen itse neljän lapsen äiti ja koskaan en ole pitänyt muita lapsia hoidossa, kun olen ollut äitiyslomalla, ei olisi edes juolahtanut mieleenkään. Toivottavasti LAKI menee läpi, että loppuu tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ei jumankekkale!!!

      Terveisin varhaiskasvattaja itsekin.

      • no jaa.

        Rakas varhaiskasvattaja. Kovin yksisilmäinen on sinunkin näkemyksesi, vaikka luulisi ammattilaisen tietävän, että tilanteita on erilaisia. Rakauksia on erilaisia. Synnytyksiä on erilaisia. Ja vauvoja on erilaisia. AIna kaikki ei mene hienosti ja upeasti, elämä voi tuoda kaikenlaista eteen. Jos itse olisin tehnyt, kuten päivähoidossa painostttiin ja olisin ottanut esikoiseni päivähoidosta jäädessäni äitiyslomalle olisin todella pudonnut tyhjän päälle synnytyksen jälkeen. Oma vauvani kuoli vuorokauden ikäisenä ja olin itse sairaalassa viikon. Ilman päivähoitopaikkaa emme olisi selvinneet. Ja jos olisin tulevaisuuteen uskoen antanut paikan pois omasta näkökulmastani liiana aikaisin, päiväkodin johtajan mielestä silloin kun pitäisi... Päivähoidon johtaja ymmärsi asian, mutta henkilökunta ei. Vasta kun soitin vastaavalle toisen kerran ja pyysin, että painostus lopetettaisiin, tämä tehosi.
        Ajatelkaa, siellä päivähoidossa, perheen tilannetta yksilötasolla ennenkuin tuomitsette. Äideillä, jotka ovat synnyttäneet voi olla kaikenlaisia tilanteita. Näitä tilanteita ei vain aina haluta tuomitsevien "ammattilaisten" kanssa jakaa, joska ymmärrystä ei heltiä, kuten tässäkin ketjussa olette toteen näyttäneet.


      • kolikon toinen puoli

        jos subjektiivinen laki menee läpi, niin siitä seuraa myös ongelmia. Oma tilanne on se että jäin kuukausi sitten työttömäksi, kiitos jatkuvien henkilöstövähennyksien.

        Olen vähentänyt lapsen hoitopäivät puoleen entisestä, jotta hoitopaikka säilysi, mikäli saan töitä. Työttömiä on paljon ja kilpailu on kovaa, ainakin ICT-alalla. Pitää aktiivisesti lyödä kiilaa joka paikkaan ja verkostoutua. Sitten jos saattuu pääsemään haastatteluun, niin saa varautua toiseen ja mahdollisesti kolmanteenkin kierrokseen. Lisäksi erilaiset ryhmä- ja soveltuvuustestit on meidän alalla nykypäivää. Ilman päivähoitopaikkaa ei edes kannattaisi hakea töitä, koska minulla ei ole läheisiä, jonka hoivaan jättää lasta vaikka haastattelun ajaksi. Asun maalla, joten työpaikkoja ei kotikunnassa ole vaan työpaikat on 40-50 km päässä kaupunkialueella. Haastattelureissuun saa siis varata puolesta päivästä koko päivään. Jos alkaa jo haastatteluun pääseminen kangertelemaan lapsen hoito-ongelmien takia, niin taitaa olla se työpaikka sitten siinä.

        Kotiäitiydelle kaikki kunnia, mutta sillä ei tuoda leivän päälle voita eikä makseta asuntolainoja pois.


    • Sama varhaiskasv.

      Tämä varhaiskasvattaja on ihan alan ammattilainen, joten ymmärrän poikkeustilanteet, huom! POIKKEUSTILANTEET, mutta yhtään ymmärrystä ei tule sellaisille lapsiperheille, joilla kaikki ihan OK! Ja tähän ei lasketa koliikkilapsia/vauvoja. En edelleenkään ymmärrä sitä, että pidetään toista lasta hoidossa klo 7.00-17.00, kun ollaan äippälomalla, onneksi tämä ei enää mene läpi meidän esimiehillä, joku roti sentään!

      Sinulle edellinen, ei näillä palstoilla aina jakseta parin sivun mittaista referaattia antaa, mutta näyttää siltä, että heti ymmärretään väärin, jos ei tule koko analyysia kerralla ja olen todella pahoillani puolestasi. Tarkoitin tosiaan "normaalitapauksia", joilla kaikki kunnossa.

      • ...........

        Taidat olla lukihäiriöinen varhaiskasvattaja. Ap NIMENOMAAN painotti että EI ole pitämässä lastaan hoidossa 7-17 vaan pari tuntia/pv ja pari pv/vko.. Mitähän kasvattamistasi lapsista tulee kun sinäkään et ymmärrä lukemaasi.. :D


    • käväsinpä vaan

      Johan on mielipiteitä poikineen... huh huh...

      Minkälaisia ihmisia teidän päiväkodeissanne oikein on töissä jos tarvitsee p***** jauhaa asiakkaista selän takana?!? Siinä ei ole ammattitaidosta tietoakaan! Ja itse myöskin varhaiskasvattajana olen sitä mieltä että rankempaa se on työssäkäyvien lapsille olla päivähoidossa yhdeksän tuntia päivässä viisi päivää viikossa kuin kotona olevan vanhemman lapsella olla muutamana päivänä viikossa osa päivää.

      Ja eikös kuitenkin kaikkien osapuolten tavoitteena ole toimia lapsen parhaaksi ja eikös lapsi voi silloin hyvin kun perheellä ja sen jäsenillä on kaikki hyvin... Ja mielestäni koko päivän mahdollisesti yliväsynyt äiti on huononpi vaihtoehto kuin virkeä äiti jonka lapsi on joskus hoidossa.

      Jokaisella perheellä tilanne on omanlaisensa eikä päiväkodin henkilökunnan tehtävä ole tuomita vaan auttaa perhettä lapsen kasvatuksessa jos ne sitä apua kaipaavat.

      Itse aion ainakin oman (uuden vauvan syntyessä) 2v ja 3kk pitää hoidossa parina päivänä viikossa ihan jo siitäkin syystä että täällä päin ei ole kerhoja joihin tuon ikäinen yksin pääsisi ja perhepuiston avoimeen 2v ryhmään ei voi mennä vauvan kanssa eikä vauva ryhmään 2v:n kanssa. Lisäksi en halua menettää hoitopaikkaa kun ne ovat kiven alla ja uutta saa hyvässä lykyssä jonottaa vuoden!

      Hyväkin äiti saa olla väsynyt ja saa pyytää apua, ei sitä tarvitse hävetä eikä siitä tarvitse potea huonoa omaa tuntoa.
      (minut sen kun tuomitsette, odotan innolla kannanottojanne :))

      • +++++++++

        Kunnan täytyy tarvittaessa järjestää hoitopaikka 2 viikossa. Eli ei siinä mitään vuotta tarvitse odotella... Toki jos ei kelpaa kuin se tietty paikka niin ehkä sitten. Mut mun mielestä aivan naurettavaa syy pitää 2-vuotias hoidossa sen takia että hoitopaikka säilyisi.. Voithan laittaa uuden hakemuksen heti vetämään kun otat lapsen kotihoitoon, mutta lapsi ei sitä vanhaa hoitopaikkaa enää vuoden päästä kaipaa. 2-vuotias unohtaa sen aika pian. Ja vaikkei täysin unohtaisi, niin ei ainakaan kaipaa hoitoon hetken päästä enää lainkaan.


      • varma juttu
        +++++++++ kirjoitti:

        Kunnan täytyy tarvittaessa järjestää hoitopaikka 2 viikossa. Eli ei siinä mitään vuotta tarvitse odotella... Toki jos ei kelpaa kuin se tietty paikka niin ehkä sitten. Mut mun mielestä aivan naurettavaa syy pitää 2-vuotias hoidossa sen takia että hoitopaikka säilyisi.. Voithan laittaa uuden hakemuksen heti vetämään kun otat lapsen kotihoitoon, mutta lapsi ei sitä vanhaa hoitopaikkaa enää vuoden päästä kaipaa. 2-vuotias unohtaa sen aika pian. Ja vaikkei täysin unohtaisi, niin ei ainakaan kaipaa hoitoon hetken päästä enää lainkaan.

        Eikö joka paikassa ole käytössä takuupaikka-systeemiä, jossa paikka pysyy ja taataan samasta päiväkodista palattaessa hoitoon?


      • käväsimpä vaan...
        +++++++++ kirjoitti:

        Kunnan täytyy tarvittaessa järjestää hoitopaikka 2 viikossa. Eli ei siinä mitään vuotta tarvitse odotella... Toki jos ei kelpaa kuin se tietty paikka niin ehkä sitten. Mut mun mielestä aivan naurettavaa syy pitää 2-vuotias hoidossa sen takia että hoitopaikka säilyisi.. Voithan laittaa uuden hakemuksen heti vetämään kun otat lapsen kotihoitoon, mutta lapsi ei sitä vanhaa hoitopaikkaa enää vuoden päästä kaipaa. 2-vuotias unohtaa sen aika pian. Ja vaikkei täysin unohtaisi, niin ei ainakaan kaipaa hoitoon hetken päästä enää lainkaan.

        Se nyt vaan sattuu olemaan sellainen juttu että en viitsisi lähteä pyörällä/kävellen hirveän monen kilometrin päähän kuljettamaan... ja se hoitopaikan säilyminen ei ole se ainoa syy, vai oliko tekstiä jotenkin vaikea ymmärtää...mutta jokainen tyylillään.
        Itse teen niinkuin parhaaksi näen sanoo muut mitä hyvänsä.

        Hyvin ne lapset kasvaa ja pärjää vaikka välillä päiväkodissa käyvätkin oli vanhempi sitten kotona tai ei.


      • etwryw

        Yliväsynyt äiti.. Hahha! Jokainen äiti on joskus väsynyt, jos jokainen veisi lapsensa hoitoon koska väsyttää, ei hoitopaikkoja riittäisi. Elä hyvä ihminen ainakaan enää lapsia tee. Eikö sitä apua voi pyytää jostain muualta, kuin päiväkodista? Jos oikeasti väsyttää niin paljon, ettei jaksa lapsia hoitaa kannattaa ottaa vaikka yhteyttä sosiaalitoimistoon, sieltä varmasti järjestävät joskus lastenhoitoapua.


      • Nuorena nukkunut
        etwryw kirjoitti:

        Yliväsynyt äiti.. Hahha! Jokainen äiti on joskus väsynyt, jos jokainen veisi lapsensa hoitoon koska väsyttää, ei hoitopaikkoja riittäisi. Elä hyvä ihminen ainakaan enää lapsia tee. Eikö sitä apua voi pyytää jostain muualta, kuin päiväkodista? Jos oikeasti väsyttää niin paljon, ettei jaksa lapsia hoitaa kannattaa ottaa vaikka yhteyttä sosiaalitoimistoon, sieltä varmasti järjestävät joskus lastenhoitoapua.

        Ennenmaailmassa ei äiti voinut olla yliväsynyt. Jos valitti, sanottiin, että pianhan tämä vuva-aika on ohi, ja kuule, MINUN vauvani oli niin huono nukkumaan/syömään, että ....
        Itse on kahteen vuoteen nukkunut täyttä yötä, ja jos sain katkeamatomasti nukkua 4 tuntia, olin mielestäni nukkunut hyvin. Opin keinuttamaan kehtoa täydessä unessa. Opin lämmittämään maitopullot ja syöttämään vauvaa unta nähden. Vanhempien lapsien kasvusta tuona aikana ei ole minkäänlaista muistikuvaa. He joutuivat olemaan sivuraiteilla pahimman ajan.
        Ihmisiä tuli kaikista ja minäkin toivuin.

        Siihen aikaan ei lastentarhoja ollut kuin sosiaalisilla perusteilla yksinhuoltajille ja vähävaraisille.


      • Monster3

        Miksi hoitopaikkaa saa jonottaa vuoden? Juuri siksi kun sinne on tunku. Miksi sinne on tunku?? Siksi kun siellä on lapsia joiden äiti on kotona.


    • höööööööööölmöt

      Sarjassamme äidit, jotka pitävät lapsen vapaapäivänään hoidossa. Ei niin mene jakeluun. Jos olet kotona niin silloin on lapsikin ja piste. Turhaa selitellä ratkaisua pitää lapsi hoidossa lapsen parhaana. Paskanmarjat...nykyäidit ovat laiskoja ja itsekeskeisiä eikä siitä pääse yli. Aivan naurettavaa kuinka kehuskellaan sillä että meidän Matti 1,5 vuotias tykkää niin olla tarhassa ja ettei kotona riitä virikkeitä. Ei varmaan jos lapsi raahataan 9kk iässä hoitoon ja opetetaan yltiöpäisten jatkuvien virikkeiden maailmaan. Meidän Matti suuttui tänään kun ei lähdetty tarhaan kuulostaa jo helkkarin huolestuttavalta. Eipä sitä ennenkään ole hoitoon raahattu vauvoja automaattisesti ja tunnen monta lasta jotka jotka ovat suoraa menneet eskariin. Eivätpä ole jääneet kavereita ja virikkeitä vaille. Naurettavaa tämä nyky naisten ajattelutapa, että lapsen olisi parempi olla muka hoidossa. Ei ymmärrä. Kuinkahan monella 3 vuotiaalla on nuo kaverisuhteet niin tärkeitä vielä...tais siis mikä kaverisuhde?Kuinka monelle 2- 3 vuotiaalle kaverit oikeasti merkitsevät vielä loppujen lopuksi paskan vertaa?

    • Armoa!

      Näinpä, ei jäänyt mitään epäselväksi! Voi kele näitä nykyajan "äitejä". Äiti on aina äiti ja läsnä kaikille jälkeläisilleen, vaikka väsyneenä. Tuo päivähoidon "takaaminen" jatkossa on niin naurettava TEKOSYY, kuin olla voi. Totta helvetissä ne muksut saa hoitopaikan TARPEEN VAATIESSA, kun se ylirasittunut äippä menee töihin tai koulutukseen!

      Sai totaalisesti loppua tämä hyväksikäyttö. Vapaapäivillä tuodaan lapsi hoitoon ja on kuin "maansamyynyt" hartiat kasassa ja naama nutturalla, kun ei välttämättä edes näe äitiä muutamaan viikkoon työvurojen takia! Oliko kyseessä lapsen etu? Kysyn vaan näin edelleen varhaiskasvattajana, kun lapsi parin päivän jälkeen TAAS alkaa pitämään hoitajaa äitinä? Joka on enemmän läsnä, kuin omat vanhemmat!

      Miettikää, ennekuin syyllistätte sitä hoitajaa. Sehän tekee "vain työtään"

    • Lopeta lisääntyminen

      "hyväkin äiti saa olla väsynyt ja saa pyytää apua"??? Apuako anotaan päivähoidosta? Voi hyvää PIÄVÄÄ SENTÄÄN! Jollakin on oikeesti pallo hukassa ja pahemman kerran, jos rättiväsynyt äiti pyytää apua, niin oikea paikka ei ole suinkaan päivähoito, johon jonottaa oikeasti hoidon tarpeessa oleavt lapset, kun äiti/isä pääsee töihin tai koulutukseen?

      Liian paljon tulee tietoon tapauksia, että ei mahdu, on täyttä jne. kun nämä "väsyneet" sukupolvenjatkajat tekee lisää lapsia ja antavat muiden hoitaa ne YLIMÄÄRÄISET ISOMMAT! Kirveelle töitä TOTISESTI!

      • voi yhen kerran.

        Oikeasti, tämä kategorisointi ja yleistys ahdistaa. Perheissä on erilaisia tilanteita. On varmasti perheitä, joissa päivähoitova "käytetään väärin" ja hyväksi vaikka lapsen voisi pitää kotonakin, mutta perheissä voi olla kaikenlaisia poikkeustilanteita, josta syystä osa-aikapaikka voi olla ihan perusteltukin. Se, että päivähoidon ammattilaiset kaikki näistä suoraviivaisesti tuomitsevat miettimättä taustalla olevia tekijöitä on minusta epäammattimaista ja suorastaan julmaa. Naapurineukot erikseen, ne tietää aina paremmin ja arvostelee joka tapauksessa, mutta että ammattilaiset...


      • niinpäniin

        Ja kotona olevan vanhemman lapsiko ei voi olla hoidon tarpeessa? Sinäkö se tiedät kaikkien perheiden taustat ja tilanteet?

        Täällä on harvinaisen itsekkäitä ihmisiä kirjoittamassa, jotka eivät selvästikkään osaa ajatella asiaa yhtään laajemmin kuin miten on itsellä. Ja se oma tapahan on tietenkin se ainoa oikea, vai kuinka?

        Olettekohan ollenkaan koskaan kuulleet sanaa kasvatuskumppanuus? Ei se päiväkodin henkilökunta sitä lasta yksin kasvata. Ja yhdyn tuolla jossain aikaisemmin todettuun että rankempaa se niille työssäkäyvien lapsille on olla pitkä päivä hoidossa, kuin äippälomalaisen lapselle silloin tällöin muutama tunti!


      • Syy muualla

        Rättiväsyneen äidinkö lapsi ei sitten ole oikeasti hoidon tarpeessa? Ei ole muiden äitien tehtävä määritellä sitä, ketkä ovat hoidon tarpeessa, päiväkodit on tarkoitettu ihan kaikille lapsille. Kirveellä olisi kyllä tosiaan töitä, mutta enemminkin näiden kapeakatseisten äitien parissa. Ja päivähoitojonot ovat kunnan syytä, ei toisten äitien ja lapsien.


    • hui hai hupeli

      Olihan tässä joku aika sitten jossain lehdessä juttu että pitää laatia laki joka takaa lapsille loma-ajat. Siinä kerrottiin että vanhemmat pitävät lapsensa hoidossa ympärivuoden myös silloin kun ovat itse lomalla. Aika kammottava ajatus.. näiltä vanhemmilta voi aiheellisesti kysyä miksi ovat lapsia tehneet ??
      Edellinen kirjoittaja on oikeassa siinä että jos äiti kokee uupuvansa liikaa niin päiväkoti ei todellakaan ole se paikka josta apua haetaan !!

      • justiisajuujasillee

        Monessa perheessä se vaan voi olla vähän niinkin että jos lapsi on parina päivänä viikossa aamupaivät leikkimässä hoidossa, niin ei sitä väsymystä pääse tulemaan eikä tarvitse ollenkaan sitä apua.

        Järkeä saa käyttää ja jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Ei se ole kenenkään vannoutuneen kotiäidin tehtävä ruveta toisia siitä tuomitsemaan.

        Mielestäni on eri asia olla kotona vauvan kanssa niin että isompi lapsi on kerran pari viikossa hoidossa kuin niin että viettelee kesälomaansa baden badenissa loikoillen sillä välin kun lapsi tekee 9 tuntista päivää hoidossa.


      • pepperonimakkara
        justiisajuujasillee kirjoitti:

        Monessa perheessä se vaan voi olla vähän niinkin että jos lapsi on parina päivänä viikossa aamupaivät leikkimässä hoidossa, niin ei sitä väsymystä pääse tulemaan eikä tarvitse ollenkaan sitä apua.

        Järkeä saa käyttää ja jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Ei se ole kenenkään vannoutuneen kotiäidin tehtävä ruveta toisia siitä tuomitsemaan.

        Mielestäni on eri asia olla kotona vauvan kanssa niin että isompi lapsi on kerran pari viikossa hoidossa kuin niin että viettelee kesälomaansa baden badenissa loikoillen sillä välin kun lapsi tekee 9 tuntista päivää hoidossa.

        Edelleen tullaan siihen...miksi teet lisää lapsia jollet jaksa hoitaa heitä? Kyllä ne muksut jotka on hommannut väen vängällä pitää jaksaa hoitaa. Jos väsyykin haetaan apua ja mietitään sitten mitä tehdä. Outoa että pitää jo etukäteen miettiä että en minä jaksa sitä enkä tätä, et varamana jaksa kun en edes viitsi yrittää.Ensisijaisesti ei silloinkaan kun väsyy mitään päiväkoteja, koska ei niitä ole tarkoitettu siihen, että äiti ei jaksa hoitaa kaikkia lapsiaan!


      • wer
        pepperonimakkara kirjoitti:

        Edelleen tullaan siihen...miksi teet lisää lapsia jollet jaksa hoitaa heitä? Kyllä ne muksut jotka on hommannut väen vängällä pitää jaksaa hoitaa. Jos väsyykin haetaan apua ja mietitään sitten mitä tehdä. Outoa että pitää jo etukäteen miettiä että en minä jaksa sitä enkä tätä, et varamana jaksa kun en edes viitsi yrittää.Ensisijaisesti ei silloinkaan kun väsyy mitään päiväkoteja, koska ei niitä ole tarkoitettu siihen, että äiti ei jaksa hoitaa kaikkia lapsiaan!

        Nimenomaan. Hoitopaikka ei ole sitä varten, että teette lapsia ja lykkäätte ne hoitoon aina uuden lapsen tieltä. Lapsilla pitää olla myös muuta virikettä, tietysti, mutta ei mene jakeluun se, että tehdään lapsia joka sormelle ja ennen kuin uusi lapsi on edes syntynyt mietitään lapsen hoidossa pitämistä, koska _VÄSYMYS_, hallelujaa. Ei se ole helppoa lasten kanssa kotona olla, mutta ei todellakaan olisi tullut mieleenikään raskausaikana, että pidämpä nyt lapsen hoidossa koska en varmastikkaan jaksa parin lapsen kanssa kotona, saan nauttia rauhassa vauva-ajasta kun esikoinen ei ole vieressä häärimässä. Ja tietysti onhan siinä aina sekin, että hoitoon laitettava lapsi kokee hylkäämistä, koska vauva saa jäädä kotiin ja itse "joutuu" hoitoon. Jokaisella on oikeus yrittää lasta, mutta jos tuntuu jo raskausaikana ettei jaksa niitä kahta lasta(ehkä jopa neljää), miksi ihmeessä teette lapsia? Jokainen vauva itkee, toiset enempi ja toiset vähempi. Sitähän tulisi ajatella jo ennen kuin rupeaa lapsia yrittämään, että kestääkö pää jatkuvaa huutamista.


      • Joopa joo
        wer kirjoitti:

        Nimenomaan. Hoitopaikka ei ole sitä varten, että teette lapsia ja lykkäätte ne hoitoon aina uuden lapsen tieltä. Lapsilla pitää olla myös muuta virikettä, tietysti, mutta ei mene jakeluun se, että tehdään lapsia joka sormelle ja ennen kuin uusi lapsi on edes syntynyt mietitään lapsen hoidossa pitämistä, koska _VÄSYMYS_, hallelujaa. Ei se ole helppoa lasten kanssa kotona olla, mutta ei todellakaan olisi tullut mieleenikään raskausaikana, että pidämpä nyt lapsen hoidossa koska en varmastikkaan jaksa parin lapsen kanssa kotona, saan nauttia rauhassa vauva-ajasta kun esikoinen ei ole vieressä häärimässä. Ja tietysti onhan siinä aina sekin, että hoitoon laitettava lapsi kokee hylkäämistä, koska vauva saa jäädä kotiin ja itse "joutuu" hoitoon. Jokaisella on oikeus yrittää lasta, mutta jos tuntuu jo raskausaikana ettei jaksa niitä kahta lasta(ehkä jopa neljää), miksi ihmeessä teette lapsia? Jokainen vauva itkee, toiset enempi ja toiset vähempi. Sitähän tulisi ajatella jo ennen kuin rupeaa lapsia yrittämään, että kestääkö pää jatkuvaa huutamista.

        Ei meillä lapset vaan koko ajan huuda, isompi on päiväkodissa ja vauva kotona. Aika karseeta, jos sinun kotona olevat lapsesi huutavat koko ajan, onkohan jokin pielessä?


      • Että näin
        pepperonimakkara kirjoitti:

        Edelleen tullaan siihen...miksi teet lisää lapsia jollet jaksa hoitaa heitä? Kyllä ne muksut jotka on hommannut väen vängällä pitää jaksaa hoitaa. Jos väsyykin haetaan apua ja mietitään sitten mitä tehdä. Outoa että pitää jo etukäteen miettiä että en minä jaksa sitä enkä tätä, et varamana jaksa kun en edes viitsi yrittää.Ensisijaisesti ei silloinkaan kun väsyy mitään päiväkoteja, koska ei niitä ole tarkoitettu siihen, että äiti ei jaksa hoitaa kaikkia lapsiaan!

        Päiväkodit on tarkoitettu ihan kaikille lapsille. Ei ole muiden äitien tehtävä määritellä, ketä siellä hoidetaan ja ketä ei.


      • ersgtfesrf
        Joopa joo kirjoitti:

        Ei meillä lapset vaan koko ajan huuda, isompi on päiväkodissa ja vauva kotona. Aika karseeta, jos sinun kotona olevat lapsesi huutavat koko ajan, onkohan jokin pielessä?

        Koskaan ei tiedä jos tulee koliikkivauva tms. Tiedätkö muuten itse, minkälaisessa melusaasteessa lapsesi on siellä päiväkodissa, se on aika stressaavaa sille? Totta helvetissä sun kämpässä on hiljasta jos siellä on vaan yksi pieni vauva. Lisääpä yhtälöön 1,5-vuotias ja 3-vuotias, nehän tappalee vähän väliä, tosin leikkivätkin paljon...kyllä sitä meteliä kuule tulee, mutta sinäpä et sitä tiedä kun viet toisen lapsen päiväkotiin että jaksaa paremmin. Vauvan kanssa on NIIN helppoa verrattuna siihen että on kotona 1- ja 2-vuotiaiden tai 2- ja 3-vuotiaiden kanssa. Itse ajattelen tuon virikehoidon päiväkodissa niin, että silloin se vanhempi on oikeasti kykenemätön hoitamaan lapsiaan, itse en ainakaan ihan huvin vuoksi tai että jos vähän väsyttää niin tekisi, musta se ois tosi noloa leimaantua äidiksi joka ei pysty itse hoitamaan lapsiaan. Pistän samaan kategoriaan kuin lastensuojelun asiakkaat jos lapsi on paljon päiväkodissa ja vanhempi kotona.


      • rfhrh
        Joopa joo kirjoitti:

        Ei meillä lapset vaan koko ajan huuda, isompi on päiväkodissa ja vauva kotona. Aika karseeta, jos sinun kotona olevat lapsesi huutavat koko ajan, onkohan jokin pielessä?

        Parempi ehkä, että lapsesi käy päiväkodissa opettelemassa asioita, kun näyttää olevan sinulla tuossa ymmärryksessä vikaa. Osaatko lukea? "Jokainen vauva itkee, toiset enempi ja toiset vähempi." Ja tarkoittaen viimeisellä lausella, pitää osata varautua pahimaan ennen kuin rupeaa tekemään lapsia, koska toiset lapset huutavat esimerkiksi jos on koliikkia. Kerroinko tuossa, että meillä tehdään näin?
        Minähän olen päässyt helpolla, kuopus ei itke kuin korkeintaan väsymystä tai nälkää. Eli siis nykyisin meillä huudetaan hyvin vähän. 4vuotiaalla on toki valtava uhma ja huutaa joskus hänkin(pienempänä oli koliikki, joten tiedän mitä sekin on ja osasin varautua jos vaikka tälle kuopukselle olisi tullut myöskin), mutta katsos, en ole lykännyt häntä päiväkotiin, koska jaksan hoitaa lapseni mitkä teenkin.


    • oijujhiih

      Ja mitä tarkoittaa se ettei jaksa omien lastensa hoitamista??? Onhan nykyään erilaista kuin ennen vanhaan mutta tuskin ainakaan rankempaa. Kautta aikain ovat äidit itse hoitaneet lapsensa ja useimmiten niitä on ollut enemmän kuin kaksi pyörimässä helmoissa. Lisäksi olivat kotityöt, jotka ovat nykyään lasten leikkiä siihen verrattuna mitä oli vielä muutama kymmenen vuotta sitten. Nykyihminen on liian helppoon tottunut ja hemmoteltu !

      • helpohkoelämä

        Miksi ei saisi päästä helpolla? Onko elämä jotenkin arvokkaampaa, jos on elänyt sen väsyneenä raataen?


    • pöhpöhjapöh

      Jokainen äiti tekee, niin kuin lapselleen parhaaksi katsoo. Jokaisen tilanne on erilainen, ja täällä on turha huudella omaa parhauttaan, jos ei ole vienyt omia lapsiaan päiväkotiin itse kotona vauvaa hoidellessaan. (Enemminkin tällaiset tuomitsevat kommentoijat tuovat taas esille omaa suppeaa ajatusmaailmaansa. Tiedä sitten, millaisia he ovat kasvattajina, välittävätkö he myös lapsilleen tuon muita tuomitsevan asenteensa. Se onkin sitten kokonaan toinen keskustelun aihe.)

      Jos vauvan kanssa joutuu valvomaan lähes 24/7, niin kukaan ei voi sanoa, etteikö vanhemman lapsen oleminen päiväkodissa edes osan viikosta auttaisi tässä tilanteessa. Tuotahan ei voi etukäteen tietää, joten päiväkotipaikka kannattaa mielestäni säilyttää, voihan siitä sitten luopua. Luopuminen on huomattavasti helpompaa kuin uuden paikan hankkiminen.

      Ja työssäkäyvien äitien, jotka eivät ole saaneet lapselleen haluamaansa hoitopaikkaa, on turha syytellä siitä muita äitejä. Syy siihen löytynee kunnista, ottakaa osaa päätöksentekoon ja vaikuttakaa sitä kautta. Itse ainakin ajattelen oman lapseni parasta, en muita äitejä.

      • huhu mitä asenteita

        Komppaansinua pöhpöhjapöh.


    • oijhkjhkjhkjhkjhkjhk

      ...Ja työssäkäyvien äitien, jotka eivät ole saaneet lapselleen haluamaansa hoitopaikkaa, on turha syytellä siitä muita äitejä. Syy siihen löytynee kunnista,..

      Valitettavasti yhteiskunnan varat ovat rajalliset ja päättäjät yrittävät parhaansa mukaan ne vähät rahat jakaa oikeudenmukaisesti. Yhteiskunta tarjoaa hyvää hyvyyttään päivähoitopalveluja niille perheille joiden molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä ja tämä vain siksi että työssäkäynti hyödyttää yhteiskuntaa. Ei ole kuntien tai valtion velvollisuus hoitaa lapsia silloin kun vanhemmilla ei ole todellista estettä hoitaa heitä itse. Ei voida ajatella että yksilöllä ei nykypäivänä ole mitään vastuuta omasta elämästään vaan vastuu voidaan lykätä esim kunnalle.
      Tosi asia on se, että päivähoitopaikoista on monilla paikkakunnilla huutava pula ja on välinpitämätöntä varata paikka itsekkäistä syistä ja näin estää jotakuta paikkaa oikeasti tarvitsevaa sitä saamasta.

    • virpi k

      Minusta olet nyt ihan väärillä jäljllä ja ymmärtänyt subjektiivisen hoito-oikeuden kummallisesti. Jokaisella lapsella on siis oikeus hoitopaikkaan (ilman mitään ehtoja jostakin vanhempien työssäkäymisestä yms.) Tästä asiasta on laki eli päättäjät ovat päättäneet niin. Heidän asiansa on silloin siirtää siihen sellainen määrä varoja, että tämä toteutuu. Se kuinka paljon varoja siihen ohjataan, on arvovalinta. Kun on laki, niin arvovalinta on siis tehty.

      Siinä ei ole mitään ajatusta siitä ettei yksilöllä ole vastuuta elämästään vaan kyse on ihan puhtaasti yhtäläisestä oikeudesta. Aivan kuten vanhemmilla on oikeus vanhempain vapaaseen tai lapsella peruskouluun. Eihan sitäkään mitenkään pidetä itsekkäänä, että pidetään vanhempain vapaa (yhteiskunnan varoilla sekin) tai että lapsi laitetaan kouluun. Harva meistä ajattelee ettei lasta passaa kouluun laittaa kun yhteiskunnan varat ovat rajalliset ja koulu tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

      Ei siis ole ketään oikeasti enemmän hoitopaikkaa tarvitsevaa, vaan lain mukaan kakki lapset ovat samalla viivalla. Näin ollen. tämä nimenomaan oikeuden käyttäminen ei ole millään tavalla yksilön kannalta moraalitonta.

      Jos jollain paikkakunnalla on huutava pula päivähoitopaikoista, niin se on kuntapäättäjien valitsema tila. Silloin on pidetty johonkin muuhun asiaan varojen siirtämistä tärkeämpänä tai jopa sitä, että veroäyri saadaan pidettyä mahdollisimman alhaisena. Voidaan päättää rakentaa vaikkapa metro tai rata, jotta saadaan paljon työssäkäyviä veronmaksajia muuttamaan alueelle, mutta ei huolehdiita pitkäjänteisesti näiden veronmaksajien tarvitsemista lakisääteisistä palveluista.

      Se, että yksilö käyttää lakisääteistä oikeuttaan, ei voi koskaan olla moraalisesti väärin!

      • ankee muija

        Musta sä olet taas ymmärtänyt päivähoidon tehtävän väärin... Kouluun menoa ei periaatteessa voi valita, koska jokaisella lapsella on oppivelvollisuus. Ja vanhempainvapaa nyt on ihan eri juttu kuin lapsen laittaminen päiväkotiin silloin kun jompi kumpi vanhemmista on kotona... Luet nyt lakia kuin "piru raamattua". Kun se on laissa, on minulla oikeus. Niinkö? Ei sillä tietenkään ole mitään väliä, että lapsella on parempi olla kotona, JOS kotona on kaikki hyvin. Siis kotona olevalla vanhemmalla ei ole esim. mielenterveydellisiä ongelmia tai lastensuojelun tarvetta. Subjektiivista päivähoito-oikeuttapitäisi ehdottomasti rajata niin, että hoitopaikan saa vain jos molemmat vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat. Tai sitten lastesuojelun kautta paikka, jos vanhempi ei oikeasti pysty suoriutumaan lastensa hoidosta. Subjektiivista päivähoito-oikeutta käytetään todellakin hyväksi. Vanhemmat ajattelevat, että "kun kunnalla on velvollisuus lain mukaan järjestää se hoitopaikka, niin minullahan on oikeus sitä hakea vaikka itse olen kotona syystä tai toisesta." Ei mene kaaliin tuo mulle! Ja kyllä ymmärrän että tilanteita on monia, mutta sitten mun mielestä sitä hoitopaikkaa pitäisi anoa juuri lastensuojelun kautta jos ei pysty/jaksa lapsiaan hoitaa. Siis jos subjektiivista päivähoito-oikeutta tajuttaisiin vihdoin rajata...


      • virpi k
        ankee muija kirjoitti:

        Musta sä olet taas ymmärtänyt päivähoidon tehtävän väärin... Kouluun menoa ei periaatteessa voi valita, koska jokaisella lapsella on oppivelvollisuus. Ja vanhempainvapaa nyt on ihan eri juttu kuin lapsen laittaminen päiväkotiin silloin kun jompi kumpi vanhemmista on kotona... Luet nyt lakia kuin "piru raamattua". Kun se on laissa, on minulla oikeus. Niinkö? Ei sillä tietenkään ole mitään väliä, että lapsella on parempi olla kotona, JOS kotona on kaikki hyvin. Siis kotona olevalla vanhemmalla ei ole esim. mielenterveydellisiä ongelmia tai lastensuojelun tarvetta. Subjektiivista päivähoito-oikeuttapitäisi ehdottomasti rajata niin, että hoitopaikan saa vain jos molemmat vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat. Tai sitten lastesuojelun kautta paikka, jos vanhempi ei oikeasti pysty suoriutumaan lastensa hoidosta. Subjektiivista päivähoito-oikeutta käytetään todellakin hyväksi. Vanhemmat ajattelevat, että "kun kunnalla on velvollisuus lain mukaan järjestää se hoitopaikka, niin minullahan on oikeus sitä hakea vaikka itse olen kotona syystä tai toisesta." Ei mene kaaliin tuo mulle! Ja kyllä ymmärrän että tilanteita on monia, mutta sitten mun mielestä sitä hoitopaikkaa pitäisi anoa juuri lastensuojelun kautta jos ei pysty/jaksa lapsiaan hoitaa. Siis jos subjektiivista päivähoito-oikeutta tajuttaisiin vihdoin rajata...

        Käsitän, että sinun on vaikea tätä ymmärtää , varsinkin jos käsittelee sitä mutu-tiedolla.

        Otetaan nyt ensimmäiseksi vaikka tuo oppivelvollisuus asia. Laki siitä tuli voimaan vuonna 1921. Sitä ennen vanhemmat valita laittavatko lapsensa opetuksen piiriin vai jättiväkö ilman opetusta. Osa vanhemmista vastutsti opetusta kovasti, koska sen katsottiin esim. opettavan lapset laiskoiksi ja työtä vieroksuviksi. Meillä on siis oppivelvollisuus, mutta ainakaan toistaiseksi se ei velvoita lasta käymään yhteiskunnan järjestämää peruskoulua. Jos on kovin huolissaan vakkapa kunnan menoista, niin opetuksen voi järjestää kotona esim. palkkaamalla sinne itse opettaja tai jos kykyjä vanhemmalla itsellään on, niin opettaa itse. Voi myös käydä yksityiskoulua tms.

        Ilmeisesti vielä kerran täytyy muistuttaa siitä, mitä tarkoittaa subjektiivinen oikeus. Väännetään nyt sitten oikein rautalangasta: kaikilla, siis ihan jokaisella
        lapsella on henkilökohtainen oikeus saada kunnan järjestämää päivähoitoa. Tämän oikeuden määrittää päivähoitolaki, joka säätänyt meidän demokraattisesti valitut päättäjät. Laissa ei ole mitään rajaiuksia siitä, että tämä hoitooikeus kuuluu vain sellaiselle lapselle, joka molemmat vanhemmat käyvät töissä tai opiskelevat tai laipsia jolla on sosiaalisia perusteita hoidolle. Se on aivan yksi selitteisesti etuus, joka kuuluu jokaikiselle lapselle. Näin ovat lainasiantuntijatkin asian todenneet. Tulikohan tämä nyt viimein selväksi?

        Se, että tätä jokaiselle lapselle tarkotettua oikeutta käytetään, ei voi olla mitenkään väärin, moraalitonta tai itsekästä. Jokainen perhe siis saa ihan lain suomin oikeuksi käyttää tätä etuutta, eikä hoitopaikan tarvetta tarvise perustella mitenkään. Perheet itse määrittelevät sen, mikä on heidän tilanteessaan parasta heidän lapsilleen. Oikeutta voi kayttää tai olla käyttämättä.

        Jonkun mielestä tälläinen laki voi olla väärä. Silloin täytyy seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestää sellaisia, jotka ovat valmiita muuttamaan tätä lakia, mutta nyt tämä laki on tälläisenään voimassa ja on väärin yrittää väittää ettei esim. nyt saa laittaa lastaan päivähoitoon, jos itse on kotona. Kuten jo sanoin tälläinen laki on enemmistön päätöksellä saatettu voimaan. Korostan vielä kerran ettei.mitään väärinkäyttöä tai hyväksikäyttöä tämän lain kohdalla ei ole se, että laittaa lapsen päivähoitoon, vaikka toinen vanhemmista olisi kotona.

        Pääivähoitoa on ja ollaan kunnissa siirtämässä yhä enemmän sosiaalitoimesta opetustoimeen. Tämä kertoo siitä, että päivähoito nähdään entistä enemmän myös varhaiskasvatuksen alaan kuuluvana ja jatkona myöhemmälle koulutielle eikä vain lasten hoitona vanhempien ollessa työssä.
        .


    • Teen mitä haluan

      Neuvon antaisin että tee miltä itse tuntuu oikealta. Turha täältä on mitään oikeutusta omille päätöksille yrittää hankkia. Tosin et tunnu olevan oikein itsekään selvillä mitä haluat tehdä.
      Minulle oli aivan selvä että 5-vuotias esikoinen jatkaa päiväkodissa kokopäiväisesti kun jäin äitiyslomalle. Kokopäiväisyys merkitsi siis noin kuuden-seitsemän tunnin päiviä, ei mitään 10 tunnin päiviä. Tämä oli ehdottoman tärkeää koska:

      -tuon ikäinen lapsi tarvitsi jo ehdottomasti joka päivä samanikäistä seuraa eikä sitä ollutmahdollista järjestää pienen vauvan kanssa menemällä joka päivä puistoihin tai kerhoihin joissa lähinnä sitäpaitsi oli juuri niitä alle 3-vuotiaita, ei 5-vuotiaita. Lisäksi minä kyllä haluan pienen vauvan kanssa olla rauhassa kotona enkä roikotella pitkin kerhoja ja puistoja pitkin päivää jotta esikoisella olisi toimintaa ja kavereita. Myöskään joku kerho pari kertaa pari tunita viikossa ei todellakaan olisi riittänyt kattamaan esikoiselle samanikäistä kaveriseuraa.

      -Vauva oli myös huono nukkuja joten jotta olisin jotenkin pysynyt fyysisesti ja psyykkisesti normaalina ja terveenä minun oli pakko yrittää nukkua tunnin pari päivässä silloin kun vauvakin nukkui. Jos esikoinen olisi ollut kotona en olisi voinut sitä tehdä.

      Siitä lapsen tarvitsemasta samanikäisestä kaveriseurasta ollaan montaa mieltä mutta mielestäni on aika ratkaisevaa minkä ikäinen se toinen lapsi on joka viedään hoitoon. Kaksi- ehkä kolmevuotiaalle on ehkä parempi jäädä kotiin. Hänelle riittää äidin helma ja parin tunnin puistossa ulkoilu eikä se niin tärkeää edes ole onko niitä samanikäisiä kavereita joka päivä. Mutta neli-viisivuotiaalle on jo eri asia. Sitä ei riitä vain äidin ja vauvan kanssa oleilu joka päivä.

      Minunkin lapseni jäi joskus kotiin eikä mennyt päiväkotiin mutta päivät olivat hänellä tylsiä ja hän vain odotti koska naapurin lapset tulivat kotiin päiväkodista jotta pääsisi leikkimään kavereiden kanssa. Ja minä taas kärsin kun en saanut nukuttua päiväunia neljän tunnin yöunien jälkeen. Joten päiväkotiin menolla oli postitiiviset vaikutukset sekä minulle että hänelle.

      Itse voit miettiä jos tarvitset jotain henkireikää ja lapsesi viihtyy päiväkodissa niin miksi et veisi osa-aikaiseksi tai johonkin kerhoon pari kertaa viikossa, mutta kolmevuotias ehkä viihtyisi myös pelkästään kotonakin melko hyvin vielä.

    • lapset kotona!

      Jaa-a. Meillä on 4,5-vuotias ollut kohta vuoden mun kanssa kotona. Vauva syntyi 8 kk sitten. Hyvin on viihdytty. Käy kerhossa 2 kertaa viikossa muskarissa kerran viikossa. Lisäksi nähdään mun kavereita lapsineen 1-2 kertaa viikossa. Leikkiseuraa on aivan riittävästi. Lapseni on reipas, sosiaalinen, tykkää leikkikavereista mutta osaa olla myös mun ja vauvan kanssa kotona ja keksii itselleen tekemistä ilman jatkuvaa viihdyttämistä! Että ihan potaskaa tuo että 5-vuotias tarvitsisi 6-7 tuntia päivässä leikkikavereita. Huh. Ymmärtäisin jos pitäisit lasta puolipäiväisenä (siis 4-5 tuntia päivässä) hoidossa 2-3 kertaa viikossa, mutta että joka päivä koko päivän?? Meillä esikoinen oli hoidossa ton 6-7 tuntia päivässä silloin kun mä kävin töissä.

      • huh huh..

        Mielestäni edellinen kirjoittaja ei sanonut että lapsi tarvii leikkiseuraa 6-7 tuntia päivässä... Kylläpä kärkkäästi arvostelet toisen päätöksiä. Aivan kuin sinun tapasi toimia olisi ainoa oikea? Edellinen kirjoittaja ei sanonut että kaikkien tulisi näin toimia. Lopussa jopa ehdotti pari kertaa viikossa kerhoa kuten sinä toimit. Jokaisella oma tapansa, ja tuo sopii heidän perheelleen.


    • huiuygghg

      Todellakin kuulostaa aika levottomalta jos on pakko olla kavereita koko ajan ympärillä. Kyllä minusta lapsen pitää osata myös keksiä itsekseen tekemistä ja osata rauhoittua välillä.

      • Lapset erilaisia

        Ei meillä mitenkään erityisen levotonta ollut. Lapset ovat erilaisia. Toiset eivät vain tykkää leikkiä yksin ja haluavat pelkästään leikkiä sosiaalisia leikkejä toisen samanikäisen-mielisen kanssa. Minun lapset ovat aina tykänneent eniten vuorovaikutusleikeistä joissa on roolit eikä sellaisista missä nyhjätään yksin. Joskus voi sulkeutua yksikseen n. 15 minuutin ajaksi yksinleikkiin lelujen kanssa mutta hauskinta ja antoisinta on tietenkin kavereiden kanssa ja se on täysin normaalia. Se että lapsi haluaa leikkiä toisen lapsen kanssa on vähintään yhtä normaalia kun se että haluaa leikkiä yksin.
        Se ei ole mitenkään levotonta tai outoa että 5-vuotias haluaa samanikäistä leikkiseuraa joka päivä vaan se on ainakin omalle ja uskon että useammalle lapselle aivan normaalia.
        Meillä leikittiin kaverin kanssa myös päiväkodin jälkeenkin tosin eri kaverin kanssa kun päiväkotikavereiden. Minkä sille voi jos viihtyy kavereiden kanssa?
        Uskon myös että lapsilla joilla ei ole sisaruksia tai sisarukset ovat kovin eri-ikäisiä korostuu tarve kodin ulkopuolisiin kavereihin koska kotona ei ole muita kun vanhemmat ja se ei ole sama asia leikkiä vanhemman kanssa kun leikkiä toisen lapsen kanssa.


    • levollista leikkiä

      Toka syntyi ekan ollessa 5v. Eka jäi kotiin ja kävi 2x/viikko kerhossa, joka kesti 3h kerrallaan. Eskari-iässä hän meni eskariin ja sai ystäviä, jotka lähtivät samalle luokalle. Vapaa-ajalla oli muskari ja liikkari sekä paljon omaehtoista touhuamista. Lapsi oli paljon myös "yksin", jolloin hän kehitteli rauhassa omia leikkejä, jotka olivat pitkäkestoisia ja luovia. Hän ei valittanut, ettei ole mitään tekemistä, vaan hän osasi synnyttää monenlaista tekemistä niin ulkona kuin sisällä: askartelua, piirtelyä, leikkejä, legorakennusta, maja- ja lumileikkejä jne. Ekasta kehittyi hyvin luova ja kekseliäs nuori, jolla on myös hyvät sosiaaliset taidot. Uskon, että levollisella lapsuudella oli hänen kehitykselle positiivinen vaikutus.

      • qwentty

        Hienoa, että lapsestasi kasvoi hyvä nuori, mutta olisiko se estynyt sillä, jos olisi ollut pari kertaa viikossa siellä päiväkodissa muutaman tunnin kerrallaan?


      • levollista leikkiä
        qwentty kirjoitti:

        Hienoa, että lapsestasi kasvoi hyvä nuori, mutta olisiko se estynyt sillä, jos olisi ollut pari kertaa viikossa siellä päiväkodissa muutaman tunnin kerrallaan?

        qwenttylle:
        Vertailevaa tutkimusta ei voi tehdä jälkikäteen eikä muutenkaan saman lapsen kohdalla... Yleensäkin kaikenlainen vastakkainasettelu näistä asioista on hedelmätöntä. Aloittaja kysyi: "Mitä te muut äidit olette tehneet tässä tilanteessa?" Ja siihen vastasin hieman laajennetusti.

        Lainaus: "Hienoa, että lapsestasi kasvoi hyvä nuori, mutta olisiko se estynyt sillä, jos olisi ollut pari kertaa viikossa siellä päiväkodissa muutaman tunnin kerrallaan?"
        - Jos maalaisjärkeilee, on helpompaa sukeltaa kerhon kaveriryhmään, jossa kaikki lapset tulevat koolle vain kerhopäivinä. Päikkärissä muut lapset ovat päivittäin ja silloin syntyy tiiviimmät kaveriporukat, joihin silloin tällöin hoitoon tulevan on haastavampaa päästä mukaan. Lapsi voi tuntea itsensä kolmanneksi pyöräksi. Toki se voi kehittää selvitymistaitoja tai sitten voi käydä ihan päinvastoin.
        Päiväkodin toimintakulttuuri vaikuttaa paljon hoidon luonteeseen ja siitä syntyvään lapsen kokemukseen.


    • qwentty

      Ehkä luin huonosti kirjoituksesi ja peilasin sitä ap:n tilanteeseen, jossa lapsi on jo ollut päiväkodissa ja siellä on jo valmiiksi tutut hoitajat ja leikkikaverit.

    • .............

      Uuden vauvan kanssa arki voi olla aluksi rankkaa joten itse pitäisin vanhemman lapsen päiväkodissa ainakin ensi alkuun.

    • pppp11v

      Olen sitä mieltä, että jos äiti on kotona äitiyslomalla ja yrittää viedä vanhemman hoitoon päiväkotiin, niin tältä pitäisi periä todelliset hoitokustannukset. Ei olisi tullut mieleenkään sysätä vanhempaa lasta päiväkotiin, jos itse vaan lekottelisin vauvan kanssa kotona. Vauvat nukkuu paljon, sillä aikaa kerkiää tehdä vaikka mitä ja levätkä äitikin. Mutta jos varaa on, niin voihan sitä palkata vaikka yksityisen hoitajan isommalle, mutta yhteiskunnan niukat resurssit tarvitaan tärkeämpään. Kyllä se isompi lapsi kerkiää olla ihan tarpeeksi hoitopaikoissa myöhemminkin. ....
      Järkyttävää tämä nykyinen lepoilu. Mun aikaan äitiyslomat oli minimaalisia ja pidin sitten myöhemmin palkatonta lomaa työstä, ETTÄ SAIN HOITAA LAPSIA KOTONA PITEMPÄÄN.....Ei ihme, että verot vaan nousee, kun rahaa hassataan miten sattuu. Tää subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee niitä, jotka ei tosiaan kykene lapsiaan hoitamaan...

      • virpi k

        No, sosiaali- ja terveysministeriö on kyllä selvittänyt tämän rahapuolen. Eli sen selvityksen mukaan mikäli subjektiiviseen hoito-oikeuteen tehtäisiin se rajaus ettei se koskisi sellaisia lapsia, joilla toinen vanhempi on kotona, niin säästöt olisivat yhteiskunnalle hyvin pieniä ja lyhyt aikaisia.

        Mitä enemmän näitä subjektiivisen hoito-oikeuden vastustajien juttuja lukee, sitä helpompi on huomata, että ne nojautuvat lähinnä mutu-tietoon ja ennakkoluuloihin ja ne on kovin helppo ampua alas.


      • just joo

        "Vauvat nukkuu paljon, sillä aikaa kerkiää tehdä vaikka mitä ja levätkä äitikin. "
        ei aina näin. meillä vauva nukkui lyhyissä pätkissä ensimmäiset puoli vuotta, päiväunetkin oli 15-30 min pätkiä... ei siinä itse ehtinyt lepäämään. öisin heräsi sen tuhat ja sata kertaa itkemään mahakipua, röyhimään, oksentelemaan. Vauvalla oli mm. niin paha takaisinvirtaus, että syöttöjen jälkeen ei saanut laittaa makuuasentoon, vaan piti tunnin ajan kannatella sylissä. Ja silti saattoi alkaa oksentamaan, kun laittoi sänkyyn (sänkykin oli 45 asteen kulmassa). Oksentelu alkoi väistymään noin 1v. Meillä tosiaan ei ollut mitään pikkupukluja, vaan ihan kaaressa oksennettiin pahimmillaan.

        Ärsyttää suunnattamasti yleistys että vauvojen hoito on helppoa ja vauvat nukkuu paljon. Meillä ei nukuttu eikä muutenkaan ollut helppoa (pelkästään ensimmäiseltä vuodelta kertyi kansiollinen lääkärin epikriisejä). Piste.


      • Joopa.........
        just joo kirjoitti:

        "Vauvat nukkuu paljon, sillä aikaa kerkiää tehdä vaikka mitä ja levätkä äitikin. "
        ei aina näin. meillä vauva nukkui lyhyissä pätkissä ensimmäiset puoli vuotta, päiväunetkin oli 15-30 min pätkiä... ei siinä itse ehtinyt lepäämään. öisin heräsi sen tuhat ja sata kertaa itkemään mahakipua, röyhimään, oksentelemaan. Vauvalla oli mm. niin paha takaisinvirtaus, että syöttöjen jälkeen ei saanut laittaa makuuasentoon, vaan piti tunnin ajan kannatella sylissä. Ja silti saattoi alkaa oksentamaan, kun laittoi sänkyyn (sänkykin oli 45 asteen kulmassa). Oksentelu alkoi väistymään noin 1v. Meillä tosiaan ei ollut mitään pikkupukluja, vaan ihan kaaressa oksennettiin pahimmillaan.

        Ärsyttää suunnattamasti yleistys että vauvojen hoito on helppoa ja vauvat nukkuu paljon. Meillä ei nukuttu eikä muutenkaan ollut helppoa (pelkästään ensimmäiseltä vuodelta kertyi kansiollinen lääkärin epikriisejä). Piste.

        Komppaan edellistä, olet täysin oikeassa. Se, että näillä täydellisillä yleistäjämammoilla on hyvin nukkuvat lapset ja kaikki on aina niin helppoa ja ihanaa ei tarkoita että kaikilla olisi näin. Kannattaa pitää päivähoitopaikka ja katsoa miten arki lähtee sujumaan ja jos kaikki menee hyvin niin sitten isompi lapsi kotiin mutta alkuun tosiaan kannattaa pitää edes pari päivää muutaman tunnin ajan hoidossa, jos tosiaan onkin niin että vauva huutaisi kaikki yöt läpeensä. Levännyt äiti on parempi äiti, näin se vaan menee, anteeksi kun totuuden kerron. Hyvä äiti USKALTAA MYÖNTÄÄ, ettei vauva arki ole aina ruusuillatanssimista, siihen kuuluu valvottuja öitä ja joskus niinkin paljon että äiti on aivan väsynyt ja siinä tapauksessa mielestäni on ihan hyväksyttävää että vanhempi lapsi on hoidossa pari päivää viikossa muutaman tunnin, oli sitten päiväkoti, kerho, mummola, mikälie.
        Naurattaa ja säälittää noiden äitien puolesta jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä että lapsi kotiin eivätkä ajattele, että tilanteita on erilaisia. Oma kulissi kullan kallis!


      • ergtaz
        Joopa......... kirjoitti:

        Komppaan edellistä, olet täysin oikeassa. Se, että näillä täydellisillä yleistäjämammoilla on hyvin nukkuvat lapset ja kaikki on aina niin helppoa ja ihanaa ei tarkoita että kaikilla olisi näin. Kannattaa pitää päivähoitopaikka ja katsoa miten arki lähtee sujumaan ja jos kaikki menee hyvin niin sitten isompi lapsi kotiin mutta alkuun tosiaan kannattaa pitää edes pari päivää muutaman tunnin ajan hoidossa, jos tosiaan onkin niin että vauva huutaisi kaikki yöt läpeensä. Levännyt äiti on parempi äiti, näin se vaan menee, anteeksi kun totuuden kerron. Hyvä äiti USKALTAA MYÖNTÄÄ, ettei vauva arki ole aina ruusuillatanssimista, siihen kuuluu valvottuja öitä ja joskus niinkin paljon että äiti on aivan väsynyt ja siinä tapauksessa mielestäni on ihan hyväksyttävää että vanhempi lapsi on hoidossa pari päivää viikossa muutaman tunnin, oli sitten päiväkoti, kerho, mummola, mikälie.
        Naurattaa ja säälittää noiden äitien puolesta jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä että lapsi kotiin eivätkä ajattele, että tilanteita on erilaisia. Oma kulissi kullan kallis!

        Kaikki tuntuu unohtavan sen, että perheessä on myös se isä useimmiten, joka voi myös hoitaa ja auttaa äitiä, jotta äiti saa välillä nukkua, ei silloin sitä päiväkotia tarvita! Eri asia jos on yh. Meillä kaksi lasta 1,5 vuoden ikäerolla ja vaikka molemmat on kotihoidossa, niin ei kuule todellakaan ole olleet mitään "helppoja ja hyvin nukkuvia"! Esikoinen heräsi about 5krt yössä kun kuopus syntyi...meni kolme vuotta että sain nukuttua läpi yöt, mutta jaksoin kun mies auttoi. Eka puoli vuotta kahden vauvan kanssa meni niin, että miehen kanssa usein vuoroteltiin kaikki illat ja aamut ja vloput niin, että AINA toinen nukkui ja toinen hoiti lapsia. Jätättiin väliaikaisesti parisuhde vähemmälle huomiolle ja ajateltiin, että tää on nyt tätä VÄHÄN AIKAA elämästä. Nyt on helpottanu kun lapset jo 2v ja 3v ja otetaan sitä kahdenkeskistä aikaakin ja harrastetaan pitkästä aikaa. Jos olette väsyjä, niin menkää nukkumaan jo alkuillasta kun mies on kotiutunut töistä, niin saatte varmasti nukuttua. Itse otin myös päikkärit lasten kanssa.


      • ..........
        ergtaz kirjoitti:

        Kaikki tuntuu unohtavan sen, että perheessä on myös se isä useimmiten, joka voi myös hoitaa ja auttaa äitiä, jotta äiti saa välillä nukkua, ei silloin sitä päiväkotia tarvita! Eri asia jos on yh. Meillä kaksi lasta 1,5 vuoden ikäerolla ja vaikka molemmat on kotihoidossa, niin ei kuule todellakaan ole olleet mitään "helppoja ja hyvin nukkuvia"! Esikoinen heräsi about 5krt yössä kun kuopus syntyi...meni kolme vuotta että sain nukuttua läpi yöt, mutta jaksoin kun mies auttoi. Eka puoli vuotta kahden vauvan kanssa meni niin, että miehen kanssa usein vuoroteltiin kaikki illat ja aamut ja vloput niin, että AINA toinen nukkui ja toinen hoiti lapsia. Jätättiin väliaikaisesti parisuhde vähemmälle huomiolle ja ajateltiin, että tää on nyt tätä VÄHÄN AIKAA elämästä. Nyt on helpottanu kun lapset jo 2v ja 3v ja otetaan sitä kahdenkeskistä aikaakin ja harrastetaan pitkästä aikaa. Jos olette väsyjä, niin menkää nukkumaan jo alkuillasta kun mies on kotiutunut töistä, niin saatte varmasti nukuttua. Itse otin myös päikkärit lasten kanssa.

        "menkää nukkumaan jo alkuillasta kun mies on kotiutunut töistä, niin saatte varmasti nukuttua"
        joo kuule se on elettävä sen vauvan rytmin mukaan eikä miehen. Vauvaa on imetettävä kun sillä on nälkä jne. ei sitä noin vain nukkumaan mennä.
        Ei ole mitään järkeä uhrata itseään tuolla tavalla, se ei susta yhtään parempaa äitiä tai ihmistä tee.


      • just joo
        ergtaz kirjoitti:

        Kaikki tuntuu unohtavan sen, että perheessä on myös se isä useimmiten, joka voi myös hoitaa ja auttaa äitiä, jotta äiti saa välillä nukkua, ei silloin sitä päiväkotia tarvita! Eri asia jos on yh. Meillä kaksi lasta 1,5 vuoden ikäerolla ja vaikka molemmat on kotihoidossa, niin ei kuule todellakaan ole olleet mitään "helppoja ja hyvin nukkuvia"! Esikoinen heräsi about 5krt yössä kun kuopus syntyi...meni kolme vuotta että sain nukuttua läpi yöt, mutta jaksoin kun mies auttoi. Eka puoli vuotta kahden vauvan kanssa meni niin, että miehen kanssa usein vuoroteltiin kaikki illat ja aamut ja vloput niin, että AINA toinen nukkui ja toinen hoiti lapsia. Jätättiin väliaikaisesti parisuhde vähemmälle huomiolle ja ajateltiin, että tää on nyt tätä VÄHÄN AIKAA elämästä. Nyt on helpottanu kun lapset jo 2v ja 3v ja otetaan sitä kahdenkeskistä aikaakin ja harrastetaan pitkästä aikaa. Jos olette väsyjä, niin menkää nukkumaan jo alkuillasta kun mies on kotiutunut töistä, niin saatte varmasti nukuttua. Itse otin myös päikkärit lasten kanssa.

        oma mies ainakin oli paljon reissussa töiden takia, joten se siitä vuorottelusta. Ja emme tasan tarkkaan ole ainoa perhe, jossa mies tekee reissuhommia tai pitkiä päiviä ja äidille jää lastenhoito. Niin ja vauva-aika oli kaikkea muuta kuin ruusunpunaisia unelmia.

        Kun vauva nukkui15-30 min pätkissä, niin ei siinä itse ehi nukahtaa.


      • ergtaz
        .......... kirjoitti:

        "menkää nukkumaan jo alkuillasta kun mies on kotiutunut töistä, niin saatte varmasti nukuttua"
        joo kuule se on elettävä sen vauvan rytmin mukaan eikä miehen. Vauvaa on imetettävä kun sillä on nälkä jne. ei sitä noin vain nukkumaan mennä.
        Ei ole mitään järkeä uhrata itseään tuolla tavalla, se ei susta yhtään parempaa äitiä tai ihmistä tee.

        Siis millä tavalla olen muka uhrannyt itseni? Itsehän lapseni halusin! Olisiko muka pitänyt laittaa 1,5-vuotias virikehoitoon sitten? Minä lypsin yhden syötön pulloon alkuillasta ja painuin nukkumaan aikasin imetyksen jälkeen. Mies syötti välillä yhden syötön pullosta että sain nukkua pidemmän pätkän. Mies nukku sitten aamulla pidempään kun meni vasta 9-10 töihin. Muuten imetin normaalisti, ei se siihen kaatunu. Näin jaksoin itse paremmin kun sain enemmän nukuttua. Sitä paitsi meillä lapset nukku samaan aikaan päikkäritkin, joten mitä hyötyä se päiväkoti ois tuonu? En minä jaksa kökkiä vauvan kanssa kahdestaan kotona, piristy itsekin kun lähdin ulos lasten kanssa IHMISTEN ILMOILLE heti aamusta :-). Nimenomaan en ollut uhrautuvainen äiti kun ajattelin myös itseäni kun menin ajoissa nukkumaan. Sitä paitsi selkeä päivärytmi, ulkoilu, kerhossa käynti ja muiden ihmisten näkeminen piti minut tolkuissani.


      • Laiskottelija?
        just joo kirjoitti:

        "Vauvat nukkuu paljon, sillä aikaa kerkiää tehdä vaikka mitä ja levätkä äitikin. "
        ei aina näin. meillä vauva nukkui lyhyissä pätkissä ensimmäiset puoli vuotta, päiväunetkin oli 15-30 min pätkiä... ei siinä itse ehtinyt lepäämään. öisin heräsi sen tuhat ja sata kertaa itkemään mahakipua, röyhimään, oksentelemaan. Vauvalla oli mm. niin paha takaisinvirtaus, että syöttöjen jälkeen ei saanut laittaa makuuasentoon, vaan piti tunnin ajan kannatella sylissä. Ja silti saattoi alkaa oksentamaan, kun laittoi sänkyyn (sänkykin oli 45 asteen kulmassa). Oksentelu alkoi väistymään noin 1v. Meillä tosiaan ei ollut mitään pikkupukluja, vaan ihan kaaressa oksennettiin pahimmillaan.

        Ärsyttää suunnattamasti yleistys että vauvojen hoito on helppoa ja vauvat nukkuu paljon. Meillä ei nukuttu eikä muutenkaan ollut helppoa (pelkästään ensimmäiseltä vuodelta kertyi kansiollinen lääkärin epikriisejä). Piste.

        En minä ainakaan muista, että lapseni olisi nukkunut vauvana paljon? Ihan alkuun ehkä pari viikkoa. Ja silloin ajattelikin, että tämäpä on helppoa. Lapsi vaan syö ja nukahtaa samantein, sitten syödään, nukutaan, syödään, nukutaan. Välillä vaihdetaan vaippaa. Mutta myöhemmin yöt alkoi olla levottomia, heräili usein ja nukkuessaankin piti aikamoista ääntelyä. Sellaista hirmuista "röhkinää" (maito rohisi kurkussa yms.) yms. etten saanut nukuttua. Kaverini sen sijaan joutui herätteleen oman vauvansa 6 h päästä syömään. Lapset on erilaisia...

        Päivisin nukkui lyhyitä pätkiä ja hereillä ollessaan itkeskeli paljon. Piti jatkuvasti kanniskella, selkä oli tosi kipeä (vauva ei oli pieni kokoinen ja tuntui "hukkuvan" rintareppuun ja ei oikein viihtynytkään siinä). Ja rinnat kipeät kun paisuivat kun jalkapallot välillä. Vauva ei saanut juotua tuttipullosta kunnolla, joten imetin lähes pelkästään ja oli tissillä pitkät ajat. Ehken kokeillut tarpeeksi montaa tuttipulloa ja monen muunkin asian tekisin toisin. Yritin kaikin konstein esim. auttaa ettei tule ilmavaivoja ja yöllä pumppasin hiukan rintoja ennen imetystä, ettei maito suihkuaisi ja vauva hotkisi. Itse en käynyt juuri missään, kun tuntui niin hankalalta, kun vauva itki koko ajan. Toisia se ei ehkä niin haittaa vaikka vauva itkee shoppailureissulla, bussissa jne. Mutta mä en kestänyt lapsen itkua, yritin pitää sylissä ja hyssytellä.

        Ei siinä kyllä vaan laiskoteltu ja lepäilty... Jossain vaiheessa en edes ehtinyt juuri syömään ja laihduin aikalailla. Ja olin tosi väsynyt. Ehkä joillekin vauva-aika on tosi helppoa ja ehtii tekemään vaikka mitä, mutta ei kaikilla. Ja voi olla, että toiset on parempia organisoimaan tms.


    • aku ankka

      Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################
      Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################Lähes ilmainen aku ankka!
      ###############################
      http://akuankka.nettisivu.org/
      ###############################

    • 3790000ööö

      Minä olen nyt äitiyslomalla ja viikon päästä LA. Esikoinen 2,5 v kanssani kotosalla. Rankka ikä jos joku ei satu tietämään. Olen välillä ihan poikki ja mietin välillä että voi herran jumala kun vielä suhteellisen pieni uhmaikäinen ja vauva talossa yhtäaikaa, että mitä hän tästäkin tulee. No sen näkee sitten. Vaihtoehtona en näe esikoisen hoidossa pitämistä. Pieni lapsi on herkässä tilassa kun uusi vauva tulee taloon ja kyllä ei varmaan lapsen psyykkeelle kovin hyvää tee jättää hoitoon sillä aikaa kun äiti paijaa kotona uutta lasta. Hylätty olohan siinä yhtään ajattelevalle lapselle tulee kun tulee ilman että joutuu hoitoon edes jäämään.Miten te selitätte lapselle joka kysyy: äiti miksi minä menen hoitoon ja te jäätte vauvan kanssa kotiin? No kun äiti ei jaksa hoitaa teitä molempia yhtäaikaa!?Niinkö? Sehän on totuus, kuulostaa aika kamalalta ääneen sanottuna, eikä lapselle voi noin sanoa. Valehtelette sitten jotain. Minä en tiedä miten tulen jaksamaan, mutta pakkohan se on. Kyllä minulle kaikkein tärkeintä on, että teen niinkuin LAPSELLE on parasta enkä mikä ITSELLE on parasta. Ei aina voi mennä sieltä mistä aita on matalin, etenkään kun omat lapset kyseessä.

      • huoh taas näitä..

        Eikö lapselle ole juurikin parasta kun äiti voi hyvin ja on mahdollisimman pirteä? Onko sekään sitten lapsellesi oikein että olet aivan rättiväsynyt etkä jaksa hänen kanssaan touhuta ja jos nyt koet hänen olevan rankassa iässä niin mitä tapahtuu sitten kun olet valvonut koko yön vauvan kanssa ja esikoinen saa uhmaraivareita päivällä?? nopeasti se fyysinen väsymys muuttuu henkiseksi ja esim. masennukseksi...Lapselle on aina parasta, että vanhemmat voivat hyvin, silloin lapsikin voi. Ja jos jo nyt koet elämän rankaksi esikoisesi kanssa niin huh huh kun vauva syntyy..Ei ole väärin myöntää että äiti on nyt vähän väsynyt ja tarvii lepoa. Väärin on väkisin yrittää jaksaa ja palaa loppuun, se ei ole lapsellesikaan hyväksi. Järki käteen ihminen hyvä ja lopeta se täydellisen äidin esittäminen koska kukaan ei oikeasti sellainen ole!


      • äimän käki
        huoh taas näitä.. kirjoitti:

        Eikö lapselle ole juurikin parasta kun äiti voi hyvin ja on mahdollisimman pirteä? Onko sekään sitten lapsellesi oikein että olet aivan rättiväsynyt etkä jaksa hänen kanssaan touhuta ja jos nyt koet hänen olevan rankassa iässä niin mitä tapahtuu sitten kun olet valvonut koko yön vauvan kanssa ja esikoinen saa uhmaraivareita päivällä?? nopeasti se fyysinen väsymys muuttuu henkiseksi ja esim. masennukseksi...Lapselle on aina parasta, että vanhemmat voivat hyvin, silloin lapsikin voi. Ja jos jo nyt koet elämän rankaksi esikoisesi kanssa niin huh huh kun vauva syntyy..Ei ole väärin myöntää että äiti on nyt vähän väsynyt ja tarvii lepoa. Väärin on väkisin yrittää jaksaa ja palaa loppuun, se ei ole lapsellesikaan hyväksi. Järki käteen ihminen hyvä ja lopeta se täydellisen äidin esittäminen koska kukaan ei oikeasti sellainen ole!

        Luin ihan äimänkäkenä näitä "marttyyriäitien" periaatteita. Siinä sitten vanhempi lapsi katselee päivät pitkät ti-ti-nalle -videoita, kun äiti imettää nuorimmaista lapsen tahtisesti. Että miettikääpä miten laadukasta se yhdessä olo on silloin esikoiselle?

        Kun on ihan hukassa sekin että mikä sille lapselle parasta on? Väsynyt äiti, joka keskittyy vauvan hoitoon vai hengähdystauko kaikille muutamana päivänä viikossa päivähoidossa?


      • wsefr
        huoh taas näitä.. kirjoitti:

        Eikö lapselle ole juurikin parasta kun äiti voi hyvin ja on mahdollisimman pirteä? Onko sekään sitten lapsellesi oikein että olet aivan rättiväsynyt etkä jaksa hänen kanssaan touhuta ja jos nyt koet hänen olevan rankassa iässä niin mitä tapahtuu sitten kun olet valvonut koko yön vauvan kanssa ja esikoinen saa uhmaraivareita päivällä?? nopeasti se fyysinen väsymys muuttuu henkiseksi ja esim. masennukseksi...Lapselle on aina parasta, että vanhemmat voivat hyvin, silloin lapsikin voi. Ja jos jo nyt koet elämän rankaksi esikoisesi kanssa niin huh huh kun vauva syntyy..Ei ole väärin myöntää että äiti on nyt vähän väsynyt ja tarvii lepoa. Väärin on väkisin yrittää jaksaa ja palaa loppuun, se ei ole lapsellesikaan hyväksi. Järki käteen ihminen hyvä ja lopeta se täydellisen äidin esittäminen koska kukaan ei oikeasti sellainen ole!

        No huoh taas näitä....en ymmärrä kun monessa perheessä on se MIESKIN, joka voi myös hoitaa ja auttaa, että äiti voi nukkua välillä. Meillä kaksi lasta 1,5 vuoden ikäerolla ja kun kuopus synty, niin esikoinen heräli vielä 5 kertaa yössä. Silloin minä nukuin vauvan kanssa ja mies esikoisen kanssa. Päivällä minä nukuin lasten kanssa päikkärit. Alle 3-vuotias nukkuu vielä päikkärit ja yli 3-vuotiaan taas saa jo kerhoon tms. Aina vuoroteltiin miehen kanssa siten, että toisella oli aamu ja toisella iltavuoro. Jos mies on illan kotona, niin painukaa nukkumaan heti kun se mies tulee kotiin. Meillä meni useampi kuukausi sumussa ja siten, että joskus koko viikonloppu meni "vuorotellessa" siten että AINA toinen koitti nukkua ja toinen hoiti lapsia jne. Isovanhemmat joskus myös auttoi ja jos ei olis mies auttanu tai tukiverkostoa ei olis ni en ois toista tehny noin nopeasti. Vauva-aikaan kuuluu se väsymys, nyt on helpottanu ja voidaan jo ottaa sitä kahdenkeskistä aikaa! Eri asia jos on yh, mutta normaalissa perheessä kyllä se isäkin voi hoitaa vauvaa tai esikoista, jotta se äiti voi nukkua!


      • käkenääimän
        äimän käki kirjoitti:

        Luin ihan äimänkäkenä näitä "marttyyriäitien" periaatteita. Siinä sitten vanhempi lapsi katselee päivät pitkät ti-ti-nalle -videoita, kun äiti imettää nuorimmaista lapsen tahtisesti. Että miettikääpä miten laadukasta se yhdessä olo on silloin esikoiselle?

        Kun on ihan hukassa sekin että mikä sille lapselle parasta on? Väsynyt äiti, joka keskittyy vauvan hoitoon vai hengähdystauko kaikille muutamana päivänä viikossa päivähoidossa?

        Tiedätkö mitä? Katsos kun kaikki eivät pidä omien lastensa hoitamista kamala taakkana ja velvollisuutena. Sinä tunnut pitävän kun pidät sitä jotenkin martyyriasenteena kun haluaa itse lapsensa hoitaa. Joskus väsyttää joo. Se on elämää ja ihan normaalia.


    • Joopa!

      Entä jos isä tekee esim. kolmivuorotyötä? Kaikkien isukit kun ei ole töissä klo 8-16 :)
      Tottakai meillä mieskin hoitaa lasta, mutta jos menee aamu kuuteen töihin ja joutuu jo neljältä heräämään niin kyllä siloin yöhoito jää minulle, samoin silloin kun on yövuorossa, tietenkin. Mies siis hoitaa meillä vauvaa niin paljon kuin mahdollista, mutta aina ei ole läsnä. Vai pitääkö hänenkin lopettaa työt ja jäädä koti-isäksi jotta olisi hyvä vanhempi??

      • Kyse vain äidistä?

        Joo ja vaikka se isä olisi ihan päivätöissä niin ei minulle tullut mieleen että velvottaisin häntä valvomaan myös yöt ja menemään seuraavana päivänä töihin aikaisin aamulla kun itse voin jäädä kotiin ja paikata univelkaani samaan aikaan kun vauva nukkuu. Tosin tämän siis pystyin tekemään vain sen takia että 5-vuotias esikoiseni oli päiväkodissa. Yksi ylläoleva kirjoitti "ja onhan sitä sellaisille lapsille kerhot jotka eivät nuku päiväunia" kun kertoili kuinka helppoa on itse vetää hirsiä kun esikoinen ja vauva nukkuvat päikkäreillä. Niinpä niin, mutta jos sitä kerhoilua on 2 kertaa viikossa niin eipä se paljon mahdollista äidin paikkailla omia univelkoja sellaisen lapsen kanssa joka ei enää nuku päiväunia.

        Ja mitä tulee siihen illalla nukkumiseen kun isä on tullut kotiin niin harvapa käskystä nukkumaan voi mennä joskus kuuden aikaan illalla kun siihen vihdoin on mahdollisuus eikä se varmaan olisi unirytmin kannalta edes järkevää.

        Vielä kerran: mikä hemmetti siinä on niin kauheaa että minä sain levätä univelkaani pois ja 5-vuotias esikoiseni oli samalla päiväkodissa leikkimässä samanikäisten kavereiden kanssa ja ulkoilemassa? Olisiko hänen todella ollut parempi olla äkäisen rättiväsyneen äidin kanssa kotona ilman mitään lapsiseuraa? Tai olisiko ollut niin paljon parempi että vauvan ja esikoisen kanssa olisin alkanut koluta kaiken maailman puistoja ja kerhoja jotta esikoisella olisi kavereita ja tekemistä?

        Sori, jos sain jotenkin järjestettyä "liian helpon ja mukavan" äitiysloma- ajan itselleni mutta pääasia on että ainakin miellä kaikilla oli hyvä olla, minulla, vauvalla ja ennenkaikkea esikoisella! Ihan kun pääasia olisi aina se kuinka helpolla äiti pääsee tai ei pääse, kun pääasia on todellakin se lapsi ja hänen oma tilanne.
        Kyllä tilanne olisi ollut aivan toinen jos olisin vienyt parin vuoden ikäisen esikoisen vastahalukkaana päiväkotiin jotta pääsisin helpommalla koska lapsen kannalta tuo ei olisi ollut varmaan parempi ratkaisu mutta se on täyttä potaskaa että lapselle on aina parempi olla kotona pitkät päivät ilman kavereita, äidin ja vauvan kanssa, iästä ja perheen tilanteesta huolimatta!


      • 795000
        Kyse vain äidistä? kirjoitti:

        Joo ja vaikka se isä olisi ihan päivätöissä niin ei minulle tullut mieleen että velvottaisin häntä valvomaan myös yöt ja menemään seuraavana päivänä töihin aikaisin aamulla kun itse voin jäädä kotiin ja paikata univelkaani samaan aikaan kun vauva nukkuu. Tosin tämän siis pystyin tekemään vain sen takia että 5-vuotias esikoiseni oli päiväkodissa. Yksi ylläoleva kirjoitti "ja onhan sitä sellaisille lapsille kerhot jotka eivät nuku päiväunia" kun kertoili kuinka helppoa on itse vetää hirsiä kun esikoinen ja vauva nukkuvat päikkäreillä. Niinpä niin, mutta jos sitä kerhoilua on 2 kertaa viikossa niin eipä se paljon mahdollista äidin paikkailla omia univelkoja sellaisen lapsen kanssa joka ei enää nuku päiväunia.

        Ja mitä tulee siihen illalla nukkumiseen kun isä on tullut kotiin niin harvapa käskystä nukkumaan voi mennä joskus kuuden aikaan illalla kun siihen vihdoin on mahdollisuus eikä se varmaan olisi unirytmin kannalta edes järkevää.

        Vielä kerran: mikä hemmetti siinä on niin kauheaa että minä sain levätä univelkaani pois ja 5-vuotias esikoiseni oli samalla päiväkodissa leikkimässä samanikäisten kavereiden kanssa ja ulkoilemassa? Olisiko hänen todella ollut parempi olla äkäisen rättiväsyneen äidin kanssa kotona ilman mitään lapsiseuraa? Tai olisiko ollut niin paljon parempi että vauvan ja esikoisen kanssa olisin alkanut koluta kaiken maailman puistoja ja kerhoja jotta esikoisella olisi kavereita ja tekemistä?

        Sori, jos sain jotenkin järjestettyä "liian helpon ja mukavan" äitiysloma- ajan itselleni mutta pääasia on että ainakin miellä kaikilla oli hyvä olla, minulla, vauvalla ja ennenkaikkea esikoisella! Ihan kun pääasia olisi aina se kuinka helpolla äiti pääsee tai ei pääse, kun pääasia on todellakin se lapsi ja hänen oma tilanne.
        Kyllä tilanne olisi ollut aivan toinen jos olisin vienyt parin vuoden ikäisen esikoisen vastahalukkaana päiväkotiin jotta pääsisin helpommalla koska lapsen kannalta tuo ei olisi ollut varmaan parempi ratkaisu mutta se on täyttä potaskaa että lapselle on aina parempi olla kotona pitkät päivät ilman kavereita, äidin ja vauvan kanssa, iästä ja perheen tilanteesta huolimatta!

        Mutta esikoiselle 2. lapsen syntymä on traumaattinen kokemus muutoinkin. Lukekaas vähän psykologiaa. Kyllä tuollainen "hylkääminen" hoitoon voi tehdä pahempaa hallaa kuin se että kotona voi olla välillä vähän "tylsää" kun ei äiti ei jouda kokoaikaa viihdyttämään. Kyllä ne lapset silti pärjäävät, eikä kukaan mene rikki virikkeiden laannuttua. Päinvastoin tekee ihan hyvää vain välillä rauhoittua lapsenkin. Psyyke sen sijaan voi kärsiä pahempia kolhuja. Voi sitä ainakin yrittää, eikä pidä kitistä ettei jaksa ennenkuin on edes yrittänyt hoitaa lapset kotona. Eikä pienet lapset vielä oikeasti muiden lasten jatkuvaa seuraa tarvitse. Mitenkähän jotkut oikeasti jaksavat ilmaan mitään ongelmia hoitaa vaikka kuinka monta lasta kotona ja toinen tietää ettei jaksa ilman, että edes on yrittänyt?


      • drtgdeg
        795000 kirjoitti:

        Mutta esikoiselle 2. lapsen syntymä on traumaattinen kokemus muutoinkin. Lukekaas vähän psykologiaa. Kyllä tuollainen "hylkääminen" hoitoon voi tehdä pahempaa hallaa kuin se että kotona voi olla välillä vähän "tylsää" kun ei äiti ei jouda kokoaikaa viihdyttämään. Kyllä ne lapset silti pärjäävät, eikä kukaan mene rikki virikkeiden laannuttua. Päinvastoin tekee ihan hyvää vain välillä rauhoittua lapsenkin. Psyyke sen sijaan voi kärsiä pahempia kolhuja. Voi sitä ainakin yrittää, eikä pidä kitistä ettei jaksa ennenkuin on edes yrittänyt hoitaa lapset kotona. Eikä pienet lapset vielä oikeasti muiden lasten jatkuvaa seuraa tarvitse. Mitenkähän jotkut oikeasti jaksavat ilmaan mitään ongelmia hoitaa vaikka kuinka monta lasta kotona ja toinen tietää ettei jaksa ilman, että edes on yrittänyt?

        Tästä luin juuri Liisa Keltikangas-Järvisen kirjasta lapsen sosiaalisuudesta. Pienelle lapselle on paljon tärkeämpää omien vanhempien läsnäolo kuin tarhan virikkeet. Pieni lapsi tarvitsee enemmän vanhempiaan kuin ystäviään. Vanhemmat vain valitsevat sellaiset kasvatuskäytännöt, jotka heille itselleen sopivat ja joissa itse pääsevät helpolla, ajattelematta lainkaan, onko se lapselle juuri paras. Kysymys onkin aikuisen tarpeista vs. lapsen tarpeista. Minusta pikkulapsiaikana lasten tarpeet tulis mennä etusijalle. Eikä tässä ole kyse marttyyriudesta. Kyllä sitä ehtii ajatella itsekkäästi sitten kun lapset kasvaa, ei se ole kuin pieni aika elämästä. Enkä todellakaan ymmärrä, kuinka kerho/harrastukset/kodin virikkeet eivät muka riittäisi myös 3-5-vuotiaillekin lapsille. Tietysti jos lapset laitostutetaan jo vauvoina, eivät he enää kohta sopeudu lainkaan normaaleihin kotioloihin tai sitten niillä lapsilla ei enää edes ole tunnesiteitä omiin vanhempiinsa. Eräs tuttunikin sanoi, että hänen lapsensa tarvitsevat KOKO AJAN ohjattua toimintaa, eivät kuulemma osaa muuten olla kun eivät keksi mitään leikkimistä itse. Kumma kun tuo meidän 3-vuotias keksii kotona vaikka mitä leikkejä ja on muuten myös toiset huomioonottava, empaattinen ja leikkii myös muiden kanssa hyvin. Monesti näkee, että juuri ne päiväkotilapset ovat enemmän agressiivisia ja levottomia, vaikka siellähän niitä sosiaalisia taitoja pitäs kuulemma juuri oppia?


      • ei muiden mieliksi
        drtgdeg kirjoitti:

        Tästä luin juuri Liisa Keltikangas-Järvisen kirjasta lapsen sosiaalisuudesta. Pienelle lapselle on paljon tärkeämpää omien vanhempien läsnäolo kuin tarhan virikkeet. Pieni lapsi tarvitsee enemmän vanhempiaan kuin ystäviään. Vanhemmat vain valitsevat sellaiset kasvatuskäytännöt, jotka heille itselleen sopivat ja joissa itse pääsevät helpolla, ajattelematta lainkaan, onko se lapselle juuri paras. Kysymys onkin aikuisen tarpeista vs. lapsen tarpeista. Minusta pikkulapsiaikana lasten tarpeet tulis mennä etusijalle. Eikä tässä ole kyse marttyyriudesta. Kyllä sitä ehtii ajatella itsekkäästi sitten kun lapset kasvaa, ei se ole kuin pieni aika elämästä. Enkä todellakaan ymmärrä, kuinka kerho/harrastukset/kodin virikkeet eivät muka riittäisi myös 3-5-vuotiaillekin lapsille. Tietysti jos lapset laitostutetaan jo vauvoina, eivät he enää kohta sopeudu lainkaan normaaleihin kotioloihin tai sitten niillä lapsilla ei enää edes ole tunnesiteitä omiin vanhempiinsa. Eräs tuttunikin sanoi, että hänen lapsensa tarvitsevat KOKO AJAN ohjattua toimintaa, eivät kuulemma osaa muuten olla kun eivät keksi mitään leikkimistä itse. Kumma kun tuo meidän 3-vuotias keksii kotona vaikka mitä leikkejä ja on muuten myös toiset huomioonottava, empaattinen ja leikkii myös muiden kanssa hyvin. Monesti näkee, että juuri ne päiväkotilapset ovat enemmän agressiivisia ja levottomia, vaikka siellähän niitä sosiaalisia taitoja pitäs kuulemma juuri oppia?

        Ja entäs jos lapsi ei kärsi eroahdistuksesta vaan nimenomaan haluaa mennä päiväkotiin leikkimään tuttujen kavereiden kanssa? Uskomatonta että vieraat ihmiset yrittävät kertoa ihan kun he tietäisivät paremmin mikä sopii minulle ja minun lapselleni tai mitä esim. päiväkoti aiheuttaa. Vielä kerran: lapset ja myös vanhemmat ovat erilaisia. Mikä ei sovi jollekin ja aiheuttaa harmia ei ole sama asia toiselle.
        Olin itse palaamassa yhden vuoden äitiysloman jälkeen takaisin töihin, en todellakaan nähnyt mitään syytä miksi esikoinen olisi nimenomaan pitänyt ottaa pois päiväkodista tuoksi vuodeksi kun hän ei sitä itse edes olisi halunnut!

        Olisiko pitänyt estää esikoiseni pääsy päiväkotiin tuona aikana koska: muita ottaa päähän niin mielettömästi että samalla kun lapseni leikkii ja ulkoilee päiväkodissa minulla olo paljon helpompaa vauvan kanssa ja voin joskus levätäkin tai siksi että jonkun villeissä kuvitelmissa tuo vuosi olisi tehnyt mahdottoman hyvän paikkauksen valtion budjettiin jos esikoinen olisi pidetty kotona (vastoin tahtoaan) tai siksi että joku täysin vieras haluaa yrittää todistella että lapseni traumatisoitui jotenkin tuosta koska ei olisi saanut olla kotona ja äiti lapsi suhde jotenkin olisi kärsinyt?
        Anteeksi vaan, mutta minä itse tiedän mitä haluan ja mitä lapseni haluaa ja mikä on meille kaikille parasta ja miten mikäkin päätös vaikuttaa meihin! Kyllä esim. 5-vuotias osaa jo varsin hyvin itse kertoa, tuntea ja päätellä mitä haluaa ja jos hänen mielestään olisi ollut parempi tai kivempi jäädä kotiin hän olisi sen kyllä selvästi ilmaissut. Ainakin hän osasi näyttää tunteensa kuinka tylsää oli kun ei ollut kavereita mailla halmeilla, ei pihoilla ei kodeissa niinä päivinä kun joskus jäi kotiin.
        Vaikka hän oli päiväkodissa äitiyslomani aikana meille jäi vielä yllin kyllin aikaa viettää sitä tylsää ja rauhallista tavallista kotiarkea joista niin monet ovat huolissaan että jäätiin muka vaille.

        Kannattaa muuten lukea myös aika tarkkaan mitä se Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo kirjassaa eri ikäisistä lapsista ja heidän tarpeistaan. Huom! lapsen iällä on paljonkin väliä kun puhutaan tarpeesta kodin ulkopuoliseen toimintaan ja samanikäiseen kaveriseuraan. Hän ei ole puhunut muusta kun että liian suuret ryhmät ovat haitaksi päiväkodeissa, ei itse päivähoito ja lisäksi korostanut kuinka juuri nimenomaan vauva ikäisille se kotihoito on parempi kun hoito suurissa päiväkotiryhmissä.

        Myös hän on myöntänyt että sosiaaliset suhteet ovat hyvin tärkeitä varsinkin yli 3-vuotiaille. Uskon että monet äidit joilla itse on paljon tuttavina lapsiperheitä joissa lapset ovat kotihoidossa tai itsellä useampi lapsi kotona, tai muuten naapurustossa kotona päivisin muita lapsia ei tajua kuinka yksin se esikoinen voi olla siellä kotona jossain perheissä joilla ei ole tuttavaperheita jotka ovat kotosalla keiden kanssa voi seurustella päivisin. Ei sitä niin vaan mennä joka päivä kerhoihin tutustumaan vieraisiin ihmisiin ja lisäksi kotona olevat lapset ovat suurimmaksi enemmistöksi alle 3-vuotiaita. Vanhemmille lapsille ei niitä kavereita niin vaan löydä kun heitä ei yksinkertaisesti ole päivisin pihoilla tai kotona.


      • åpåpåpåäpäpäp
        ei muiden mieliksi kirjoitti:

        Ja entäs jos lapsi ei kärsi eroahdistuksesta vaan nimenomaan haluaa mennä päiväkotiin leikkimään tuttujen kavereiden kanssa? Uskomatonta että vieraat ihmiset yrittävät kertoa ihan kun he tietäisivät paremmin mikä sopii minulle ja minun lapselleni tai mitä esim. päiväkoti aiheuttaa. Vielä kerran: lapset ja myös vanhemmat ovat erilaisia. Mikä ei sovi jollekin ja aiheuttaa harmia ei ole sama asia toiselle.
        Olin itse palaamassa yhden vuoden äitiysloman jälkeen takaisin töihin, en todellakaan nähnyt mitään syytä miksi esikoinen olisi nimenomaan pitänyt ottaa pois päiväkodista tuoksi vuodeksi kun hän ei sitä itse edes olisi halunnut!

        Olisiko pitänyt estää esikoiseni pääsy päiväkotiin tuona aikana koska: muita ottaa päähän niin mielettömästi että samalla kun lapseni leikkii ja ulkoilee päiväkodissa minulla olo paljon helpompaa vauvan kanssa ja voin joskus levätäkin tai siksi että jonkun villeissä kuvitelmissa tuo vuosi olisi tehnyt mahdottoman hyvän paikkauksen valtion budjettiin jos esikoinen olisi pidetty kotona (vastoin tahtoaan) tai siksi että joku täysin vieras haluaa yrittää todistella että lapseni traumatisoitui jotenkin tuosta koska ei olisi saanut olla kotona ja äiti lapsi suhde jotenkin olisi kärsinyt?
        Anteeksi vaan, mutta minä itse tiedän mitä haluan ja mitä lapseni haluaa ja mikä on meille kaikille parasta ja miten mikäkin päätös vaikuttaa meihin! Kyllä esim. 5-vuotias osaa jo varsin hyvin itse kertoa, tuntea ja päätellä mitä haluaa ja jos hänen mielestään olisi ollut parempi tai kivempi jäädä kotiin hän olisi sen kyllä selvästi ilmaissut. Ainakin hän osasi näyttää tunteensa kuinka tylsää oli kun ei ollut kavereita mailla halmeilla, ei pihoilla ei kodeissa niinä päivinä kun joskus jäi kotiin.
        Vaikka hän oli päiväkodissa äitiyslomani aikana meille jäi vielä yllin kyllin aikaa viettää sitä tylsää ja rauhallista tavallista kotiarkea joista niin monet ovat huolissaan että jäätiin muka vaille.

        Kannattaa muuten lukea myös aika tarkkaan mitä se Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo kirjassaa eri ikäisistä lapsista ja heidän tarpeistaan. Huom! lapsen iällä on paljonkin väliä kun puhutaan tarpeesta kodin ulkopuoliseen toimintaan ja samanikäiseen kaveriseuraan. Hän ei ole puhunut muusta kun että liian suuret ryhmät ovat haitaksi päiväkodeissa, ei itse päivähoito ja lisäksi korostanut kuinka juuri nimenomaan vauva ikäisille se kotihoito on parempi kun hoito suurissa päiväkotiryhmissä.

        Myös hän on myöntänyt että sosiaaliset suhteet ovat hyvin tärkeitä varsinkin yli 3-vuotiaille. Uskon että monet äidit joilla itse on paljon tuttavina lapsiperheitä joissa lapset ovat kotihoidossa tai itsellä useampi lapsi kotona, tai muuten naapurustossa kotona päivisin muita lapsia ei tajua kuinka yksin se esikoinen voi olla siellä kotona jossain perheissä joilla ei ole tuttavaperheita jotka ovat kotosalla keiden kanssa voi seurustella päivisin. Ei sitä niin vaan mennä joka päivä kerhoihin tutustumaan vieraisiin ihmisiin ja lisäksi kotona olevat lapset ovat suurimmaksi enemmistöksi alle 3-vuotiaita. Vanhemmille lapsille ei niitä kavereita niin vaan löydä kun heitä ei yksinkertaisesti ole päivisin pihoilla tai kotona.

        Ei kukaan kadehdi sinulta varmasti sitä, että sinulla on "helppoa", kuten itse sanoit. Minusta on jotain vialla jos noin pieni lapsi ei jaksa olla kotona ilman yltiöpäisiä virikkeitä. Minulla särähtää tuo kuinka kehuskelet, että näin sinulla on paljon helpompaa...huoh!Niin juuri tässä siihen taas tullaan. Miksi kaiken pitää olla niin helkutin yli helppoa? Miksi pidät isomman lapsesi hoitamista niin valtavana taakkana?En käsitä miksi lapsia halutaan jos heidän hoitamistaan pidetään niin mahdottoman raskaana?


      • Et ymmärrä lukemaasi
        åpåpåpåäpäpäp kirjoitti:

        Ei kukaan kadehdi sinulta varmasti sitä, että sinulla on "helppoa", kuten itse sanoit. Minusta on jotain vialla jos noin pieni lapsi ei jaksa olla kotona ilman yltiöpäisiä virikkeitä. Minulla särähtää tuo kuinka kehuskelet, että näin sinulla on paljon helpompaa...huoh!Niin juuri tässä siihen taas tullaan. Miksi kaiken pitää olla niin helkutin yli helppoa? Miksi pidät isomman lapsesi hoitamista niin valtavana taakkana?En käsitä miksi lapsia halutaan jos heidän hoitamistaan pidetään niin mahdottoman raskaana?

        Se että lapsi on päiväkodissa ja pääasiassa leikkii ja ulkoilee ei ole mielestäni sama kun "yltiöpäiset virikkeet". En ole ikinä sanonutkaan että 5-vuotias olisi tarvinut niitä kuuluisia "virikkeitä" tai ohjattua toimintaa jota on muutenkin päiväkodissa todella vähän. Miten jotain voi huolestuttaa se että lapsi ei jaksa olla kotona tai itse sen ilmaisit että "ei jaksa", kyse ei ole siitä, vaan siitä että lapsella on luontainen tarve leikkiä sisä- tai ulkoleikkejä samanikäisten kavereiden kanssa ja sen nyt vaan sain helpoiten ja kätevämmin järjestettyä sillä että hän on päiväkodissa. En usko että olisin hänelle löytänyt kovin helposti seuraa alkamalla koluta jotain vauva-kerhoja tai pistämällä kotipihalle yksin odottamaan että muuta lapset palaavat päiväkodista.
        En voi sanoa että olisin sanonut tai ajatellut hänen hoitamista raskaana niinkuin ilmaisit mutta kyllä raskaana olisin nähnyt sen tilanteen että hän olisi ollut pakotettu olemaan kotona lähinnä vain minun ja vauvan kanssa kun hänen omat tarpeensa kyllä vaativat muutakin sosiaalista ympäristöä ja nimenomaan sitä samanikäistä seuraa. Meillä ei esim. ollut tuttuja lapsiperheitä joiden luona olisi voinut seurustella tai kyläillä.
        Monet kirjoittajat voivat katsoa hieman tarkemmin mitä on kirjoitettu ja sanottu eikä laittaa sanoja toisen suuhun niin että asiat saadaan paremmin palvelemaan omia mielipiteitä.


    • asgasfgasdfasdfasd

      Ja kun puhutaan äitien väsymyksestä niin luulisi suurimmassa osassa perheitä kuitenkin olevan myös isä paikalla. Mitä ihmettä ne miehet hommailee??? Tekevät pitkää päivää ja siihen vedoten nukkua porskuttavat kaiket yöt.. niinkö ?

      Ei mene minun järkeeni moinen järjestely. Meilläkin mies on päivät fyysisesti raskaassa työssä ja sairastaa lisäksi parantumatonta tautia ja silti hoitaa osansa myös vauvan yöhoidosta. Tästä ei ole tarvinnut edes keskustella vaan se on ihan luonnollista. Hän nukkuu sikeämmin kuin minä mutta ei tarvitse kuin vähän tönäistä kylkeen niin herää ja nousee vauvaa katsomaan jos minusta tuntuu etten sillä hetkellä jaksa. Annamme toisillemme lepoaikaa aina silloin kun toinen sitä tarvitsee. Olen ihmeissäni siitä että muut isät eivät hoida vauvojaan.
      Ja ei se minun ukkoni ole mikään ihannemies missään muussa kuin tässä asiassa, kaikkea muuta!

      Meneekö aikuisen miehen elämä ja työura pilalle valvotun yön jälkeen? Kyllä aikuisen pitäisi jaksaa vaikkei joka yö pystyisikään nukkumaan täysiä yöunia.

      • justjoo...

        No joo, on aika epäreilua valvottaa toista jos aamulla töihin lähtö. Kun niitä valvottuja öitä tulee paljon niin mies ei enää jaksakaan töissä, tulee aina kiukkuisena ja väsyneenä kotiin. Kyllä mies vauvaa hoitaa mutta ei arkiöinä.


    • Yli ja alle 3-v

      Liisa Keltikangas-Järvisen mielestä päivähoitoon liittyvä keskustelu ei ole Suomessa laadukasta, vaan keskittyy syyllistämiseen. Vanhemmat käyvät pääasiassa keskustelua siitä, onko uraäiti vai kotiäiti parempi. Sillä aikaa kuin vanhemmat syyttelevät toisiaan, päättäjät saavat nukkua rauhassa. Kun päivähoidon laatua arvioi tai kritisoi, se tulkitaan usein kommentiksi ”äidit kotiin”. Tällaisen keskustelun sijasta tulisi keskittyä hoidon todellisen laadun arviointiin. Keltakangas-Järvisen mukaan hoidon tulisi olla niin laadukasta, että äidin ei tarvitse kokea syyllisyyttä siitä, että vie lapsensa hoitoon.

      Keltikangas-Järvinen kertoo, että päivähoidon vaikutuksia yli 3-vuotiaalle on vaikea todentaa. Aivojen kehitys on silloin saavuttanut vaiheen, jolloin lapsi on valmiimpi päivähoitoon. Päivähoito pitäisi kuitenkin räätälöidä sopivaksi myös alle 3-vuotiaille lapsille. Tutkimusten mukaan esikoululaisten hoito on todettu hyväksi, samoin 3-4-vuotiaiden lasten hoito. Alle 3-vuotiaiden päivähoito on kuitenkin todettu korkeintaan tyydyttäväksi maailmanlaajuisesti. Alle 3-vuotiaana lapsen hoito on vaativampaa.

      Suomalaislapsia hoidetaan ylisuurissa päiväkotiryhmissä ja heidän hoitajansa vaihtuvat liian usein. Alle kolmivuotiaille ihanteellisin päiväkotiryhmän koko olisi vain 6–8 lasta, sanoo psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen Turun Sanomissa sunnuntaina.
      Alle kolmivuotiaille perhepäivähoito olisi Keltikangas-Järvisen mukaan paras ratkaisu. Päiväkotiin lapsi on sosiaalisilta taidoiltaan valmis kolmivuotiaana, mutta silloinkin ryhmän koko pitäisi pysyä pienenä.

    • kasvattaja

      Äimän käelle! Miten ihmeessä aikoinaan suurperheessä selvittiin ilman ulkopuolisia lastentarhoja KOTONA, kun ei ollut DVD:tä "lapsenvahtina"?

      Se oli sitä REALITY-ELÄMÄÄ, jos mikä. Voi herranjestas sentään, jos muutama kymmenlapsisesta lapsesta sattui olemaan koliikkivauva...apua, ovatkohan nämä syrjityt sisarukset säilyneet hengissä? Mitä luulet?

      • .............

        Ja taas näitä aikoinaan ja ennen vanhaan... Nyt eletään tätä päivää ei missään menneisyydessä ja asiat hieman muuttuneet.


    • Huonompi äiti?

      Ensinnäkin haluan onnitella, että maamme on näin pullollaan epäitsekkäitä, jaksavia ja uhrautuvaisia äitejä, jotka vain ajattelevat lastensa parasta ja sen lisäksi ehtivät kirjoitella tänne nettiin tuntikausia lastenhoidon lomassa ja opastaa muita ehkä vähemmän hyviä äitejä, kuinka heidän pitäisi toimia! Kun tätä palstaa lukee, voisi ajatella, ettei Suomessa yleensäkään ole minkäänlaisia ongelmia pienten lasten perheissä.

      Mutta, mutta... Tässä nyt kirjoittelee sellainen "huonompi äiti", joka pukkaa lisää lapsia maailmaan, vaikka "ei edes entisiään jaksa hoitaa"; kolmas jo tulossa syksyllä ja kaksi vanhempaa tulee jatkaamaan 11 pvää kuussa (=pienin mahdollinen päivämäärä kunnassamme) sen jälkeen.

      Ensinnäkään kunnassamme ei taata pääsyä samaan päiväkotiin, jos lapsensa ottaa pois, mikä on meidän perheen kohdalla kaikkein merkittävin - mutta ei ainoa - syy pitää päiväkotipaikka. Toiseksi, en ole ajatellut olla kotona todennäköisesti vuotta pidempään ja pikkusisarellakin on paremmat mahdollisuudet päästä samaan päiväkotiin, kun vanhemmilla on siellä jo paikka. Kolmanneksi, se että vanhemmat ovat 2-3 päivää viikossa päiväkodissa antaa minulle mahdollisuuden tehdä muutakin kuin juosta lasten perässä. Olen molempien aiempien lasten äitiyslomien aikaan harrastanut m.m. sellaista turmiollista toimintaa, kuin käynyt osa-aikaisesti töissä (sehän on mahdollista, kunhan peruu äitiyspäivärahan ko. päiviltä) - vauvalle on helpompi löytää hoitaja muutamaksi tunniksi (meillä yleensä 74-vuotias anoppi), kuin vauvalle kahdelle vilkkalle pojalle. Oman alani erityisasiantuntijoita ei ole helppo löytää (esimerkiksi itselläni ei ole töissä sijaista, kun olen äitiyslomilla) ja työnantajalle on ollut hyvä, että olen voinut välillä tarvittaessa tulla töihin keikalle ja itselleni se on ollut erittäin virkistävää toimintaa. Sen verran on töitä tullut äitiysloman aikana harrastettua (olen myös tehnyt paljon arkipyhä- ja viikonloppukeikkoja, kun mies on ollut kotona), että olen tienannut suunnilleen yhtä paljon palkkaa, kun olen saanut äitiyspäivärahaa. Työnteon lisäksi olen päiväkotipäivinä vauvan hoidon lomassa kouluttautunut, nukkunut, siivonnut taloa, pessyt pyykkiä, tehnyt ruokaa ja joskus vain lueskellut päivälehtiä. Erittäin huono äiti siis.

      Tälle palstalle en viitsi kirjoittaa, että lapset viihtyvät päiväkodissa näinä muutamina päivinä viikossa ja että päiväkotimme on pieni ja viihtyisä, sillä näinhän ei kotiäitiyhteiskunnassamme saa ajatella, vaan päiväkoti on lähtökohtaisesti lapselle turmiollista ja hoito huonoa. En myöskään viitsi mainita, että vanhemmat lapset ehtivät olla kotona vähintään 150 tuntia viikon 168 tunnista. Se mitä kuitenkin ihmettelen on tänne kirjoittelevien "päiväkotialan ammattilaisten" jatkuva ajatus siitä, miten huonoa päiväkotihoito on. Kannattaisiko katsoa peiliin ja kysyä "teenkö minä työni riittävän hyvin?", jos sellainen on ajatus. Itseäni terveydenhuoltoalan ammattilaisena voi toki joskus ärsyttää potilaat, jotka juoksevat vastaanotoilla aivan naurettavista syistä, mutta pidän nämä ajatukset itselläni eikä tulisi mieleenkään ajatella, että "antamani hoito on niin huonoa, etten omaa lastani tai äitiäni toisi sairaalaani hoitoon".

      Mielipiteiden protestiaaltoa innolla odottaen!
      -

      • kotona ja onnellinen

        En kommentoi nyt muuta, kuin tuota viimeistä kappalettasi. Olen lastentarhanopettaja, pidän molemmat lapseni kotona kun olen äitiyslomalla/vanhempainvapaalla/hoitovapaalla. EN pidä päiväkoteja ja päivähoitoa suinkaan huonona, mutta koska esikoisellanikin on nyt mahdollisuus olla kotona pikkusisaruksensa ja minun kanssani varmastikin viimeistä kertaa elämässään (pian eskari, sitten koulu jne.) niin suon sen hänellekin ilomielin. "Laitostua" ehtii myöhemminkin. Päiväkodit nykyään ovat valitettavasti täynnä, lyhytaikaisia sijaisia on sairastapauksissa vaikea saada, joten vaikka tekisin oman työni kuinka hyvin tahansa, se ei riitä, jos olen yksin tai kaksin ison ryhmän kanssa. Silloin todella huolehditaan vain niistä perustarpeista, eikä pystytä tarjoamaan laadukasta varhaiskasvatusta. Onneksi näitä tilanteita ei tule joka päivä, mutta joskus. Mua ei ärsytä asiakkaat, eli lapset, enkä ajattele että teen työni niin huonosti ettei kannata tulla päiväkotiin... Oma lapseni viihtyi päiväkodissa erinomaisesti ennen kuin jäi kanssani kotiin. Silti hän jäi mieluummin kotiin kuin meni päiväkotiin (no, ei häneltä kyllä edes kysytty, eikä se ole mun mielestä lapsen päätös vaan aikuisen). Harmittaa, kun en voi kuopukselle tarjota samalla tavalla kotihoitoa - palaan töihin kun hän on 1,5-vuotias ja tarkoitus ei ole kasvattaa perhettä enää isommaksi... Hän ei tule muistamaan sitä kun oli kotona äidin ja siskon kanssa, kun taas esikoinen varmasti muistaa tämän ajan isompanakin, ja lyönpä vetoa että hän pitää tätä aikaa onnellisena aikana.


      • Huonompi äiti?
        kotona ja onnellinen kirjoitti:

        En kommentoi nyt muuta, kuin tuota viimeistä kappalettasi. Olen lastentarhanopettaja, pidän molemmat lapseni kotona kun olen äitiyslomalla/vanhempainvapaalla/hoitovapaalla. EN pidä päiväkoteja ja päivähoitoa suinkaan huonona, mutta koska esikoisellanikin on nyt mahdollisuus olla kotona pikkusisaruksensa ja minun kanssani varmastikin viimeistä kertaa elämässään (pian eskari, sitten koulu jne.) niin suon sen hänellekin ilomielin. "Laitostua" ehtii myöhemminkin. Päiväkodit nykyään ovat valitettavasti täynnä, lyhytaikaisia sijaisia on sairastapauksissa vaikea saada, joten vaikka tekisin oman työni kuinka hyvin tahansa, se ei riitä, jos olen yksin tai kaksin ison ryhmän kanssa. Silloin todella huolehditaan vain niistä perustarpeista, eikä pystytä tarjoamaan laadukasta varhaiskasvatusta. Onneksi näitä tilanteita ei tule joka päivä, mutta joskus. Mua ei ärsytä asiakkaat, eli lapset, enkä ajattele että teen työni niin huonosti ettei kannata tulla päiväkotiin... Oma lapseni viihtyi päiväkodissa erinomaisesti ennen kuin jäi kanssani kotiin. Silti hän jäi mieluummin kotiin kuin meni päiväkotiin (no, ei häneltä kyllä edes kysytty, eikä se ole mun mielestä lapsen päätös vaan aikuisen). Harmittaa, kun en voi kuopukselle tarjota samalla tavalla kotihoitoa - palaan töihin kun hän on 1,5-vuotias ja tarkoitus ei ole kasvattaa perhettä enää isommaksi... Hän ei tule muistamaan sitä kun oli kotona äidin ja siskon kanssa, kun taas esikoinen varmasti muistaa tämän ajan isompanakin, ja lyönpä vetoa että hän pitää tätä aikaa onnellisena aikana.

        Kiitos asiallisesta vastuksesta ja mielipiteestä (ne ovat täällä välillä vähemmistönä); arvostan suuresti tekemääsi valintaa ja varmasti se teidän esikoisellenne ja perheellenne on paras ratkaisu. Sen sijaan toivon, että ammattikunnassanne hyväksyttäisiin ja osattaisiin olla arvostelematta myös muunlaisia ratkaisuja.

        Myös omalla alallani meillä on ajoittaista (ja jatkuvaakin) resurssi- ja sijaispulaa, mutta siitä huolimatta pyrkimykseni on, että jokainen potilaani saisi hyvää hoitoa. Toivottavasti näin myös varhaiskasvatuksen puolella.

        Itse ajattelen asioita lastenhoidosta vähän vähemmän mustavalkoisesti, eli mielestäni ei ole syytä asettaa vastakkain 100% päiväkodissa tai 100% kotona. Uskon, että sekä meille vanhemmille että lapsillemme paras vaihtoehto löytyy siitä välimaastosta ja sen vuoksi olen nyt töissä ollessakin tehnyt osaviikkoa töitä, jolloin toisaalta saan ammatillisesti tyydytystä työnteosta, ylläpidän ammattitaitoani ja tienaan perheelle rahaa ja toisaalta mahdollistan enemmän aikaa kotona lapsilleni. P.S: Jossain aiemmassa tekstissä joku vertasi, ettei olisi töissä vaikka kuinka hyvin viihtyisi jos olisi mahdollista valita työnteon ja kotona olemisen välillä. Ainakaan minä en työtäni jättäisi kokonaan vaikka se kuinka olisi taloudellisesti mahdollista ja uskon, myös että teen työpanoksellani yhteiskunnalle palveluksen.


    • äimän käki

      Kiitos kasvattaja kysymyksestäsi ja vastaan siihen mielelläni. Kysymyksesi siis kuului:" Miten ihmeessä aikoinaan suurperheessä selvittiin ilman ulkopuolisia lastentarhoja KOTONA, kun ei ollut DVD:tä "lapsenvahtina"?"

      En ihan tarkaan tiedä, mistä aikakaudesta haluat tietää, mutta kerron nyt vaikka tilanteesta vaikkapa 1900-luvun alkupuolelta, jolloin vielä tuollaiset suurperheet olivat yleisiä.

      Tuolloihan suurin osa ihmisistä vielä asui maalla ja tekin työtään maatalouden piirissä. Äidit olivat kyllä tavallaan kotona, mutta olivat töissä kotona. Synnytysikäisten eli samalla parhaassa työiässä olevien naisten työpanosta ei käytetty lastenhoitoon, vaan sitä tarvittiin ihan muualla. Naiset hoitivat karjan, kasvimaat, olivat pelloilla kiireaikoina, pesivät käsin pyykin, leipoivat leivät talouteen, säilöivät, tekivät ruuan, valmistivat alusta alkaen (siis pellavan viljelystä ja lampaiden villasta) vaatteet yms yms. Kasvavaa lapsikatrasta hoitivat tilanteen mukaan isoäidit (joitka eivät enää pystyneet raskaisiin maataloustöihin) vanhemmat sisarukset ja varakkaammissa taloissa hommaan palkattiin lapsenpiika (joka usein oli ihan lapsi vielä itsekin). Tälläistä nykypäivän äitiä, joka vietti päivät pitkät lastensa kanssa leikkien ja läheisyyttä antaen on varsin viime aikainen asia. Maatalojen ja torppareiden äidit evät todellakaan ennättäneet mihinkään lapsen tahtiseen imetykseen tai muihin tämän päivän ilmiöihin. Oltiin onnellisia ja tyytyväisiä, kun lapsille saatiin joka päivä ruokaa ja ehjää ja suht puhdasta vaatetta ylle. Usein siis äiti oli töissään ja vanhemmat sisarukset (yleensä alle 10-vuotiaat, usein nuoremmatkin, sillä talon töille ryhdyttiin jo varsin nuorena ja lapsen kaitsemista ei oikein pidetty kunnon työnä) katsoivat siis nuorempiensa perään. Käytännössä usein lähitalojen lapset kokoontuivat joukolla yhteen ja nuorimmaiset kiikkuivat siinä mukana kunhan kävelemään oppivat. Eli lapset olivat lähinnä keskenään ja joku aikuinen katsoi perään kun ehti. Tänä päivänä me kai pidettäisiin tuollaista lähinnä lastensuojelutapauksina, mutta silloin se oli ihan normaalia. Ja tietysti oikein köyhissä kodeissa lapset lähtivät heti kun kynnelle kykenivät pois kotoa leipäänsä tienaamaan ehkä juuri niiksi lapsenlikoiksi.

      Kaupungeissa köyhimät äidit kävivät töissä tehtaissa, pyykkäreinä ja piikoinakin. Sillä välin lapset olivat yleensä kotona keskenään ja ehkä naapurin katsoi vähän perään.

      Varakkaammissa perheissä oli yleensä lapsenhoitaja tai piika, jonka vastuulla lasten hoito oli. Oikein fiineissä perheissä käytettiin ilman muuta myös erillistä imettäjääkin.

      Että tämmöistä se entisaikojen kulta-aika oli, jolloin äidit saattoivat olla kyllä "kotona", mutta eivät he mitenkään erityisen paljon lasten hoitamiseen, heidän kanssaan leikkimisen, keskusteluun tai yhdessä oloon yms. aikaansa käyttäneet. Tietysti on ollut olemassa myös poikkeuksia, mutta todellisuus on kyllä ollut aikatavalla kuvailemani kaltaista

      • Loppuu kyllä lekotte

        Subjektiivinen päivähoito-oikeus kyllä karsitaan pois ja lakkautetaankin ennen pitkää. Siihen ei yksinkertaisesti ole rahaa. Myös äitiysrahat, lapsilisät yms. tulevat vähenemään. Miksikö? No kun pitää elättää kasvava määrä yhtä pitempään eläviä dementikkoja ja muita, jotka tarvitsevat paljon enemmän hoitoa ja hoitajia kuin tarhaikäiset lapset.


      • virpi k
        Loppuu kyllä lekotte kirjoitti:

        Subjektiivinen päivähoito-oikeus kyllä karsitaan pois ja lakkautetaankin ennen pitkää. Siihen ei yksinkertaisesti ole rahaa. Myös äitiysrahat, lapsilisät yms. tulevat vähenemään. Miksikö? No kun pitää elättää kasvava määrä yhtä pitempään eläviä dementikkoja ja muita, jotka tarvitsevat paljon enemmän hoitoa ja hoitajia kuin tarhaikäiset lapset.

        No, tähän on nyt jo kerran vastattu, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisen taloudellisia vaikutuksia on Sosiaali- ja terveysministeriö selvittänyt ja todennut ettei se tuo kunnille kuin aivan vähäisiä ja kestoltaan lyhytaikaisia säästöjä. Joten se nyt ei ainakaan sitä rahatilannetta paranna.


      • Päivähoito syntiä?

        Tuossa oli tosi kattavasti kerrottuna entisistä ajoista joista itsekin piti joskus myös kirjoitella. Ärsyttää kun jotkut laittavat kirjoituksia tyyliin, "miten ennen hoidettiin 8 lasta ja tehtiin kotityöt ilman koneita jne."
        Ennen oli tosiaan moni asia ihan toisin. Ennen myöskään äidit eivät olleet ikinä niin yksin kun tällä vuosiluvulla.
        Jos perheessä oli useampi lapsi, niinkuin usein olikin niin todellakin sen perään katsomisen, leikittämisen ja seuranpidon hoiti enimmäkseen vanhemmat sisarukset tai lapset olivat muuten vain "keskenään" esim. kaikki naapuruston lapset keskenään pihoilla pienistä suuriin. Myös isovanhemmat asuivat usein lähellä ja heistä oli suuresti apua lasten hoitoon ja siihen seuranpitoon.

        Nykyään äitiyslomalla olevalla äidillä ei ole välttämättä yhtään isovanhempaa mailla halmeilla, ei naapurustoa jossa olisi muita kotiäitejä ja lapsia kirmaamassa pihoilla, ei välttämättä liuta muita vanhempia sisaruksia jotka pitäisivät lapselle seuraa eli käytännössä lapsi ja äiti ovat totaalisen yksin. Tämä ei ole hyvä tai normaali olotila kummallekaan.

        Äiti joutuu toimimaan tarvittaessa äitinä, taloudenhoitajana ja mikä hassuinta pitää yrittää myös korvata lapsen samanikäiset leikkitoveritkin pitämällä seuraa ja leikkimällä tai sitten kuskaamalla kerhoihin tai muihin. Ei ihmekään että moni äiti kuskaa lapsen mielummin päiväkotiin edes osapäiväiseksi jotta elämä ei olisi liian paljon vain sitä kotona äiti-lapsi olemista keskenään.

        Itse olen huomannut monen esim. 50-luvulla eläneistä lapsista ja heidän kertomuksistaan että siellä ne kylän lapset ja sisarukset juoksentelivat pitkin kylää keskenään aamusta iltaan. Kyllä siinä äidille jäi hyvin vapaat kädet hoitaa vauvaa ja tehdä kotitöitä. Ei tarvinnut miettiä mitä järjestää leikki-ikäisille lapsille tekemistä senkun lapset pihoille vain keskenään ja vanhemmat lapset katsomaan nuorempien perään. Pääasia että sai sapuskat pöytään ja siinä kaikki.
        Ennen kun kunnon päivähoitojärjestelmä kehittyi lapset kirjaimellisesti olivat päivisin keskenään vaikka äiti olisikin ollut töissä. Tästä oli kerran hyvä dokumenttikin jostain tädistä joka sitten otti hoidettavakseen näitä päivisin hylättyjä lapsia (tapahtui Helsingissä, Kallion kaupunginosassa) ja perusti päiväkodin.

        Nykyään hieman samaa olen huomannut jostain monilapsisista maahanmuuttajaperheistä. Sitä päivitellään helposti miten se äiti jaksaa hoitaa seitsemää lasta jne. mutta yleensä perheen vanhimmat tytöt tai pojat toimivat varaäitinä tai isinä. Äiti hoitaa vain kokkaamisen ja siivoamisen ja siihenkin lapset auttavat, sitten kun lapsi on vauva iän ohittanut niin vanhemmat sisarukset pääasiassa hoitavat kaiken muun, ulkoilun, seuranpitämisen, kaupassakäynnin ja valitettavasti jopa yhteydenpidon kouluun päin äidin puutteellisen kielitaidon takia. Monissa tällaisissa perhessä äiti ei koskaan ole kuskannut omaa lastaan puistoon tai johonkin toimintaan tai tapahtumaan vaan lapset kirjaimellisesti ovat vain keskenään. Myös perheillä on tapana asua niin että sukulaiset asuvat lähekkäin ja kun tapana on että naisväki ei käy töissä niin sitä sitten päivisin saa mukavasti apua ja seuraa sekä lapsille että aikuisille sukulaisista tai isovanhemmista.

        Koska nyky-yhteiskunta on sellainen että äidit ja isät käyvät yleisesti töissä tosiasia on että se äitiyslomalainen ja lapset ovat liian yksin mikä ei välttämättä ole hyvä asia kummallekaan, ei äidille eikä lapsille. Ei kaikkia voi patistaa tyyliin "onhan niitä kerhoja ja perhekahviloita". Ensinnäkin ei niitä tuttavuuksia tekemällä mennä tekemään ja joidenkin perusluonne voi jo olla sellainen että tuntuu erittäin epämukavalta tunkea tuntemattomien ihmisten joukoon etsimään uusia tuttavuuksia ja toiseksi ei niitä kerhoja ole joka kulmassa.
        Jos joku äiti esim. haluaa tarjota lapselleen leikkikaveriseuraa ja toimintaa kodin ulkopuolella miksi se päiväkoti on niin "syntinen" valinta tähän. Usein se on kuitenkin ainoa, ja kaikkein helpoin järjestettävä apu äidille ja lapselle.


      • pyiopy

        Tottahan tuo on. Itse asiassa moni tuntuu toisaalta myös unohtavan sen, että ennen vanhaan pieniä lapsia kuoli paljon tapaturmaisesti juuri sen vuoksi, kun niiden perään ei ehditty katsoa. Ihan minun lähisuvussakin on lapsia kuollut tapaturmaisesti (ja erilaisiin tauteihin myös) 1930-1950-luvuilla. Kyllä lapset oli enemmän heitteillä ennen vanhaan. Siksi päiväkodit alunperin perustettiin. Nykyään pitää olla superäiti ja äidit uupuu vaatimusten alle. Ennen riitti jos lapset pysy hengissä. Oma äitini sanoi, että vaikka hänen äitinsä oli kotiäiti, niin hänen äitinsä oli aina töissä, ei kuulemma KOSKAAn leikkinyt tai pitänyt sylissä ja hänen tätinsä hoiti lapsia kun äiti oli navetassa. Agraariyhteiskunnassa perheen jokainen jäsen osallistui yhteiseen hyvään: jokaisella oli yksi tehtävä; toinen hoiti lapset, yksi ruoat ja yksi lehmät. Nykyajan perheet on pieniä ja tukiverkostoa ei ole tai läheiset eivät halua auttaa. Meidänkin naapurustussa on lapsiperheitä, mutta kotiäitejä on vähän ja leikkiseuraa ei aina ole.


    • äitee02/07

      Hei!

      Mä en osaa sanoa mitä sun pitäis tehdä,mutta kerron oman storiini.

      Meidän esikoinen tyttö oli jo melkein 5v kun toinen muksu syntyi.Vanhempi oli jonkin aikaa vielä päiväkodissa,mutta siitä tuli niin iso rumba itelleni kun aamulla piti viedä ja sitten iltapäivällä hakea,että otin tytön sieltä pois.

      Näin meni sitten vuosi kun alkoi eskari ja nyt se vieminen oli sit ihan jo "pakkokin" kun kerran oli hänet eskariin ilmoittanut.Olin kyllä niin väsynyt kaiken aikaa,imetyksineen yms touhuineen.Näin jälkeenpäin ajattelin et olinpa tyhmä etten antanut mieheni hoitaa noi vanhemman lapsen kuskaamiset.Mä en oikeestaan keskittynyt (muuta kun ne perus rutiinit ja tarpeet) kolmeen ekaan vuoteen omaan pienoikaiseeni ollenkaan,kun kaikki mun aika pyöri esikoisen touhuissa.
      Toisaalta taas nautin siitä kun saa vaan olla eikä ole kiire mihinkään.Kummassakin on ne hyvät ja huonot puolet.Mutta stressi mulle tuli kun yritin ehtiä joka paikkaan.

      • meillä ainakin

        eikö eskariin saa kunnalta kuljetuksen?


      • Saa jos
        meillä ainakin kirjoitti:

        eikö eskariin saa kunnalta kuljetuksen?

        matkaa on yli 3 km.


    • jtyi

      Sohaisitpas muurahaispesää oikein kunnolla :D Minäpä luulen, että tämä juttu on jokaisen mamman vain mietittävä oman perheen kohdalla ja mitä tuota syyllistämään ketään tekee valintansa miten vain.

      Meillä esikoinen 2v4kk jäi kotiin, kun vauva syntyi. Nyt hän on 3v ja kaipailee jo kovasti kavereita ja tekemistä ja touhua. Tämä kakkonen on samanlainen vaativa koliikkivauva kuin oli siskonsakin ja tempperamenttinen luonne, joka vaatii paljon aikaa ja viihdytystä. Siihen päälle hammasitkut, huonosti nukutut yöt jne. Tällä superäidillä ei ihan tahdo virta riittää esikoisen rakastamiin askartelutuokioihin, laulu- ja jumppaleikkeihin yms. riittävän usein. Siksi kannan itse välillä huonoa omatuntoa siitä, ettei meidän neiti pääse edes kerhoon touhuilemaan. Perhekerhossa käytiin jokusen kertaa ja esikoinen nautti siitä, mutta se ei istu millään kuopuksen päivärytmeihin ja en koe mielekkääksi istua kahvittelemassa mammojen kanssa huutava mukula kainalossa. Hän kun ei nuku muiden hälinässä ja jos yrittää autosta nostaa rattaisiin nukkumaan paikan pihalle nii siinä saa tunnin sitte hytkytellä rattaita. Joten kyllä minä jollakin tapaa ymmärrän senkin, että lapsi jää hoitoon vauvan syntyessä. Meillä suurin vaikuttava tekijä oli se, että esikoinen oli vuorohoitopäiväkodissa, joka ei järjestä virikehoitoa, joten hoitopaikan vaihto olisi ollut sitten edessä jos sellaisia olisi halunnut. Toki hän oli niin pienikin silloin, että hyötyi enemmän kotihoidosta, mutta tuo 3v onkin jo eri tapaus :D

    • mieti tätä

      Arvaappa, onko isompi kateellinen vauvalle, kun hän on kaiket päivät kotona äidin kanssa ja isompi viedään päiväkotiin, pois kotoa? Siitä se sisaruskateus alkaa!

      • selvennys

        ...siis vauva on äidin kanssa kotona.


      • kesäinen aamu
        selvennys kirjoitti:

        ...siis vauva on äidin kanssa kotona.

        Minusta tämä keskustelun perusteella voisi todeta että on todella erilaisia äitejä, isiä ja lapsia. On hyvä, että meille kaikille on erilaisia vaihtoehtoja. On subjektiivista päivähoito-oikeutta, kotihoidontukea alle 3-vuotiaalle, kerhoja, osa-aikaista kotihoidontukea ym. Siitä voi jokainen oman tilanteensa mukaan valita. Jo yhteiskunta on linjannut ettei mikään nästä vahtoehdoista ole ainoa oikea eikä mikään ole väärä.

        Muutama tärkeä juttu mielestäni tässä keskustelussa on hyvä ottaa esille. Ensinnäkin minkä ikäinen esikoinen on ja toiseksi onko hän jo ollut päivähoidossa. inusta on aivan eri tilanne onko esikoinen kaksi vuotias ja ei ole ollut aikaisemmin päivähoidossa vai on yli kolme vuotias ja ollut jo päivähoidossa ennen uutta vauvaa. Silläkin on mielestäni suuri merkitys, onko esikoinen siellä päivähoidossa kokopäiväisesti joka hoitopäivä vai vain osan viikkoa.

        Onhan toki olemassa kaikenlaisia kerhoja, mutta niiden järjestäminen ei välttämättä ole yhtään sen edullisempaa yhteiskunnalle kuin päivähoidon järjestäminen. Kenenkään paikaahan ei tietenkään valittaessa päivähoitopaikka vie lapsi koskaan toiselta, sillä kunnan on järjestettävä juuri niin monta hoitopaikkaa kuin tarvetta on.

        Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia ja ollaa tyytyväisiä siihen omaan valintaa ja annetaan toisten halutessaan valita toisin.


      • kesäkukka3
        kesäinen aamu kirjoitti:

        Minusta tämä keskustelun perusteella voisi todeta että on todella erilaisia äitejä, isiä ja lapsia. On hyvä, että meille kaikille on erilaisia vaihtoehtoja. On subjektiivista päivähoito-oikeutta, kotihoidontukea alle 3-vuotiaalle, kerhoja, osa-aikaista kotihoidontukea ym. Siitä voi jokainen oman tilanteensa mukaan valita. Jo yhteiskunta on linjannut ettei mikään nästä vahtoehdoista ole ainoa oikea eikä mikään ole väärä.

        Muutama tärkeä juttu mielestäni tässä keskustelussa on hyvä ottaa esille. Ensinnäkin minkä ikäinen esikoinen on ja toiseksi onko hän jo ollut päivähoidossa. inusta on aivan eri tilanne onko esikoinen kaksi vuotias ja ei ole ollut aikaisemmin päivähoidossa vai on yli kolme vuotias ja ollut jo päivähoidossa ennen uutta vauvaa. Silläkin on mielestäni suuri merkitys, onko esikoinen siellä päivähoidossa kokopäiväisesti joka hoitopäivä vai vain osan viikkoa.

        Onhan toki olemassa kaikenlaisia kerhoja, mutta niiden järjestäminen ei välttämättä ole yhtään sen edullisempaa yhteiskunnalle kuin päivähoidon järjestäminen. Kenenkään paikaahan ei tietenkään valittaessa päivähoitopaikka vie lapsi koskaan toiselta, sillä kunnan on järjestettävä juuri niin monta hoitopaikkaa kuin tarvetta on.

        Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia ja ollaa tyytyväisiä siihen omaan valintaa ja annetaan toisten halutessaan valita toisin.

        Aina tuntuu herättävän kiivasta keskustelua tämä aihe..
        Koskaan ei voi etukäteen tietää minkälainen vauva syntyy ja miten perhe jaksaa.
        Hyvä neuvo on odottaa ja katsoa. Varsikin jos päivähoitopaikkaa ei taata, jos ottaa
        lapsen sieltä välillä pois, niin ei kannata. Itse en onneksi aikoinaan ottanut, nuoremmmalla lapsella olikin kaikenlaisia ongelmia motoriikan ym. kanssa, joten juoksimme lääkärissä ja fysioterapeutilla sillä aikaa kun vanhempi oli päiväkodin osa-aikaryhmässä (joita ei meidän kaupungissa edes enää ole, liian hyvää palvelua vissiin..)Päiväkoti oli ihana ja jousti jos ajat sattuivat huonosti hoito-aikaan nähden.
        Aloittajalle tsemppiä ja tee niinkuin itsestä tuntuu hyvältä, oma ratkaisusi on sinulle juuri se oikea.


      • Jhuuh
        kesäinen aamu kirjoitti:

        Minusta tämä keskustelun perusteella voisi todeta että on todella erilaisia äitejä, isiä ja lapsia. On hyvä, että meille kaikille on erilaisia vaihtoehtoja. On subjektiivista päivähoito-oikeutta, kotihoidontukea alle 3-vuotiaalle, kerhoja, osa-aikaista kotihoidontukea ym. Siitä voi jokainen oman tilanteensa mukaan valita. Jo yhteiskunta on linjannut ettei mikään nästä vahtoehdoista ole ainoa oikea eikä mikään ole väärä.

        Muutama tärkeä juttu mielestäni tässä keskustelussa on hyvä ottaa esille. Ensinnäkin minkä ikäinen esikoinen on ja toiseksi onko hän jo ollut päivähoidossa. inusta on aivan eri tilanne onko esikoinen kaksi vuotias ja ei ole ollut aikaisemmin päivähoidossa vai on yli kolme vuotias ja ollut jo päivähoidossa ennen uutta vauvaa. Silläkin on mielestäni suuri merkitys, onko esikoinen siellä päivähoidossa kokopäiväisesti joka hoitopäivä vai vain osan viikkoa.

        Onhan toki olemassa kaikenlaisia kerhoja, mutta niiden järjestäminen ei välttämättä ole yhtään sen edullisempaa yhteiskunnalle kuin päivähoidon järjestäminen. Kenenkään paikaahan ei tietenkään valittaessa päivähoitopaikka vie lapsi koskaan toiselta, sillä kunnan on järjestettävä juuri niin monta hoitopaikkaa kuin tarvetta on.

        Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia ja ollaa tyytyväisiä siihen omaan valintaa ja annetaan toisten halutessaan valita toisin.

        "Kenenkään paikaahan ei tietenkään valittaessa päivähoitopaikka vie lapsi koskaan toiselta, sillä kunnan on järjestettävä juuri niin monta hoitopaikkaa kuin tarvetta on."

        Voi viedä tietystä päiväkodista. Paikan kaikki varmasti saa, mutta voi olla, että joutuu viemään lapsen kauemmaksi, jos lähipäiväkodissa on täyttä.


    • naisenrautakoura

      Julkinen päivähoito on ala-arvoinen ratkaisu. Kihomadot, täit, noro ja kaikki muu paska leviää lasten kesken jatkuvasti. On se mukavaa katsoa, kun äitini ystävättären äpärät ovat jatkuvasti korvatulehduksesta lähtien sairaana.... Kuvottavaa kuinka joku kehtaa edes harkita lasten hankkimista, jos tietää turvautuvansa tautipesäkkeiden palveluihin.

      • viilaillaan...

        Sori, mutta korvatulehdus et tartu lapselte toiselle.. ;)


      • Jhuuh

        Kyllä noita flunssia on kotihoidossa olevillakin, toki päiväkodeissa niitä saa enemmän. Jos on päivähoito ala-arvoinen niin ala-arvoinen kyllä on kommenttikin. Äpärä? Joo-o...


    • haloo!

      kyllä lapsen paikka on kotona! noin pieni lapsi ei kummoisia virikkeitä kaipaa ja varmasti sisaruksen kotiintulokin jo tosi iso juttu.jos lapsia tehdään ja kotona ollaan niin eikö ole hölmöä edes ajatella päivähoito asiaa! sinä itsehän lapsesi hoidat tietenkin. ja jos välillä vähän väsyttää niin kyllä sen verran pitäis kuitenkin jaksaa.enenpi jaksaa kun vähemmän valittaa!mun mielestä tää keskustelu on ihan älytöntä, eikö sen luulis olevan itsestään selvää että itse hoidat lapsesi!

      • ugh.

        siinä se taas on, yleistys.
        Tämä on pahansuopien haukkojen palsta.


    • LifeWith2

      muahah xDD kylläpä on taas niin negatiivista kommenttia xD tosin samaa sain kokea itsekin =D
      Vanhempi lapseni täytti 3vuotta nuoremman syntyessä ja jatkoi kyllä päivähoidossa, tosin vain kahtena päivänä viikossa =) esikoinen sai käydä leikkimässä ikäistensä kanssa ja minä sain olla parina päivänä viikossa nuoremman kanssa kaksin.. =)
      nyt kun kesä tuli, otin esikoiseni kotiin kesälomaa viettämään.. näin jälkeenpäin ratkaisu harmittaa, sillä kylässämme ei ole 3-vuotiaille kesäisin minkäänlaisia kerhoja, eikä lähipiirissämme ole oikein saman ikäisiä lapsia.. nyt sitten vauva menee kaikessa esikoisen edelle, esikoinen on kyllä ottanut asian todella hyvin, mutta huomaan esikoisen kaipaavan ikäistään seuraa!

      kannattaa miettiä, josko esikoinen voisi juurikin muutamana päivänä viikossa käydä ikäistensä kanssa leikkimässä joko kerhossa tai hoidossa =) 3-vuotiaat alkavat olemaan jo niin sosiaalisia leikkimään, että tarvitsevat ikäistään seuraa oppiakseen vuorovaikutustaitoja =)

    • h´äippä

      Meillä 5v on 10 pv/kk hoidossa. Pienemmän 4kk vanhan kanssa olen kotona. Näin meillä ja toimii. Jos isompi olisi vielä vaippaikänen pitäisin kotona.

    • Yhden äiti

      Mulle hölmölle ei tullut edes mieleen, että jotkut laittavat toisen lapsen (lapset) hoitoon, kun vauva syntyy. Hoksasin tämän vasta, kun veimme ainokaisen lapsenne päivähoitoon. Itse ajattelin, että en halua toista lasta mm. siksi, että yhden kanssakin oli tekemistä ja en uskonut pärjääväni kahden lapsen kanssa. Mietin miten muut pärjäävät yhden tai kahden lapsen kanssa. Päivät pitkät. Mutta näemmä ei kaikki pärjääkään vaan laittavat toiset/toiset päiväkotiin...
      Hoksattuani tämän mahdollisuuden en nyt kuitenkaan muuttanut mieltäni toisen lapsen suhteen. En usko, että raskisin laittaa toisen lapsen päiväkotiin. Ainakaan, jos on alle 3 v. Vaikka tuntuisikin viihtyvän päiväkodissa. Uskon (ja toivon!), että viihtyy kuitenkin paremmin kotona.

      Onko se lapselle oikeasti niin tärkeää saada olla kavereiden kanssa ja eikö kavereita voi olla, jos ei ole päiväkodissa?

      • koti on paras! <3

        Kyllä kavereita voi olla vaikkei olisi päiväkodissa! Ymmärrän kyllä ns. syrjäseuduilla asuvat, joilla ei ole lähellä muita lapsia tai kerhoja. Meillä 4,5-vuotias käy seurakunnan kerhossa ja sen lisäksi nähdään muita kavereita kerran-pari viikossa. Hyvin viihtyy kotona mun ja vauvan kanssa, vaikka on jo reilusti yli 3-vuotias. Ja mäkin nautin kiireettömistä aamuista. En yhtään jaksaisi kyllä lähteä aamuisin raahaamaan esikoista päiväkotiin, kun meitä on siunattu aamulla suht. pitkään nukkuvilla lapsilla (yleensä nukutaan n. klo 9 asti ja jos ei olla lähdössä mihinkään niin yöpuvuissa hillutaan helposti 11 asti...)


      • äiti minäkin
        koti on paras! <3 kirjoitti:

        Kyllä kavereita voi olla vaikkei olisi päiväkodissa! Ymmärrän kyllä ns. syrjäseuduilla asuvat, joilla ei ole lähellä muita lapsia tai kerhoja. Meillä 4,5-vuotias käy seurakunnan kerhossa ja sen lisäksi nähdään muita kavereita kerran-pari viikossa. Hyvin viihtyy kotona mun ja vauvan kanssa, vaikka on jo reilusti yli 3-vuotias. Ja mäkin nautin kiireettömistä aamuista. En yhtään jaksaisi kyllä lähteä aamuisin raahaamaan esikoista päiväkotiin, kun meitä on siunattu aamulla suht. pitkään nukkuvilla lapsilla (yleensä nukutaan n. klo 9 asti ja jos ei olla lähdössä mihinkään niin yöpuvuissa hillutaan helposti 11 asti...)

        Hoidin molemmat lapseni kotona kolmivuotiaaksi. Nyt leikkikoulussa 3 v ja 6v eskarissa. Palattuani päivätöihin(juristi) menivät kodin ulkopuoliseen hoitoon. Tein aika lailla töitä myös kotona, mutta lähinnä lasten nukkuessa ja opiskelin siinä samalla. Koti oli myös perussiisti ja laitoin itse sapuskat. Seurakunnan kerho riitti kaveri nälkään, enkä vienyt töissäkäyvän perheen tarhapaikkaa. Mies hoiti lasten iltapuuhat, jotta sain opiskeltua. Ihanaa aikaa, joka meni turhankin äkkiä. Ihan normaalit uhmat, unettomuudet ja kasvukivut on koettu, mutta eikös ne elämään kuulukin:)


      • Kerhoon tms.
        koti on paras! <3 kirjoitti:

        Kyllä kavereita voi olla vaikkei olisi päiväkodissa! Ymmärrän kyllä ns. syrjäseuduilla asuvat, joilla ei ole lähellä muita lapsia tai kerhoja. Meillä 4,5-vuotias käy seurakunnan kerhossa ja sen lisäksi nähdään muita kavereita kerran-pari viikossa. Hyvin viihtyy kotona mun ja vauvan kanssa, vaikka on jo reilusti yli 3-vuotias. Ja mäkin nautin kiireettömistä aamuista. En yhtään jaksaisi kyllä lähteä aamuisin raahaamaan esikoista päiväkotiin, kun meitä on siunattu aamulla suht. pitkään nukkuvilla lapsilla (yleensä nukutaan n. klo 9 asti ja jos ei olla lähdössä mihinkään niin yöpuvuissa hillutaan helposti 11 asti...)

        Meillä naapurin 6 v pojalla ei ole kavereita. Vain isoveljet (jo teinejä) ja veljen kaverit. Äiti on ollut koko ajan kotona. Omasta mielestäni olisi hyvä, että lapset pääsisi välillä kerhoon tms. missä tapaisi ikäisiään.


      • shdjkhsdjkhsjkh
        Kerhoon tms. kirjoitti:

        Meillä naapurin 6 v pojalla ei ole kavereita. Vain isoveljet (jo teinejä) ja veljen kaverit. Äiti on ollut koko ajan kotona. Omasta mielestäni olisi hyvä, että lapset pääsisi välillä kerhoon tms. missä tapaisi ikäisiään.

        Kyllä kotiäidit yleensä vievät lapsensa pari kertaa viikossa seurakunnan kerhoon, yksityiseen leikkikouluun, muskariin tai lapsijumppaan.


    • hshshdjhj

      Meillä on kolme lasta ja olen irtisanonut hoitopaikan aina heti äitiysloman alettua. Minun lapsillani on ollut parempi olla kotona äitinsä kanssa, kuin päiväkodissa, mutta jokaisen täytyy miettiä asia omakohtaisesti.

      Vanhemmat sisarukset olivat 2- ja 5-vuotiaita kuopuksen syntyessä ja ovat käyneet seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa. Kaverisuhteita pidettiin aktiivisesti yllä: meillä kävi kotona lasten päiväkotikavereita leikkimässä viikonloppuisin ja esikoinen osasi myös mennä välillä itsekseen naapuriin leikkimään.

    • lapsipsykologi

      Pitkään toimineena lapsipsykologina sanoisin ettei asia ole niin mustavalkoinen. Tyyliin hyvät äidit ottavat esikoisen kotiin ja huonot luuseriäidit vievät tarhaan.

      Isomman lapsen hoito kodin ulkopuolella tulee miettiä tapauskohtaisesti. On hyvä muistaa, että osa pienen vauvan äideistä väsyvät, masentuvat, kokevat riittämättömyttä ja ovat jaksamisensa äärirajoilla. Jokaisessa perheessä tulee ottaa huomioon juuri sen perheen yksilöllinen tilanne ja tehdä päätökset sen pohjalta.

      Itselläni on asiakkaina monia sellaisia lapsiperheitä, joille vanhemman lapsen (osa-aikainen) päivähoito on ollut se paras ratkaisu niin lasten kuin vanhempien kannalta. Yleensä näissä tilanteissa jompikumpi tai molemmat lapset ovat vaativia ja/tai vanhempien voimavarat ovat kovin vähäiset.

      Vanhempi lapsi voi olla erityisryhmässä/integroituna erityislapsena, nuorempi voi sairastella paljon tai muuten vaatia jatkuvaa läsnäoloa. Nyt en tarkoita tavallisen vauvan vaatimaa läsnäoloa vaan esimerkiksi vakavasta koliikista kärsivän vauvan vaatimaa tauotonta läsnäoloa. Äidillä saattaa olla vakava synnytyksen jälkeinen masennus tai muita voimia vieviä mielenterveysongelmia tai vakavia fyysisiä sairauksia.

      Kehoittaisin aloittajaa (sekä muita asian kanssa kamppailevia) miettimään mikä ratkaisu sopii juuri teidän perheellenne parhaiten ja toimimaan sen mukaan.

      • xshdhzs

        Mun mielestä 4-6-vuotias lapsi voi olla virikehoidossa varsinkin jos lapsi on ollut siellä jo ennen vauvan syntymää. Esim. 2-3 päivänä viikossa osa-aikaisesti. Mutta alle 3-vuotiaalle (usein myös 3-vuotiaalle) riittää kodin virikkeet tai joku perhekerho, puisto, muskarit aivan hyvin. Erittäin harvoin päivähoito on kotihoitoa parempi alle 3-vuotiaalle. Sen ikäisellä ei ole valmiuksia toimia isossa ryhmässä ja lapsen stressitason jatkuva korkea taso aiheuttaa erilaisia oireita lapsille (mm. sairastelua, agressiivisuutta, taantumista). On hyvä muistaa myös, että on aivan normaalia sekin, että äiti on (joskus enemmän joskus vähemmän) väsynyt, ei kaikesta pidäkään päästä mahd. helpolla! Meillä esikoinen heräili öisin kun kuopus syntyi (lapset synty peräkkäisinä vuosina), mutta siitäkin selvisi kun asennoitu oikein ja nukkui aina kun mahdollista, vuoroteltiin miehen kanssa.


    • malesi12

      Hey, I've just received a free Minecraft Giftcode!
      You can get one too!

      >> minecraftcodes.me

    • naisenrautakoura

      Lapsipsykologille: jäikö pätevöitymisesi kesken? Psykiatrin sanoille voisi antaakin jotain painoarvoa. Nyt vain lauot itsestäänselvyyksiä pätemisen tarpeessa.

      • haista.

        Jos en ihan väärin muista, niin sinä "naisenrautakoura" kerskuit uusperheet-palstalla kieltäneesi miestäsi tapaamasta lastaan. Kehuit, että miehesi todella rakastaa sinua ja vain sinua, koska luopui "kamalasta äpärästään, jonka äitikään ei edes pärjännyt koulussa aikoinaan". Kerroit myös ettet halua koskaan lapsia.

        Mitäs teet täällä päivähoito-palstalla? Oliskos sittenkin vähän vauvakuumetta havaittavissa? Mustasukkaisuusko sai sinut pakottamaan miehesi luopumaan lapsestaan? Onko taustalla sittenkin vain oma riittämättömyyden tunteesi? Toivottavasti et koskaan saa lapsia.


    • ....

      Sitähän se totuus usein on, itsestäänselvyys, kunhan sen hahmottaa. Ratkaisut aina siis perhe ja lapsikohtaisia mutta ehkä kuitenkin olisi päätöksen teossa apua riittavästä ihan oikeasta tiedosta. Tieto joka liian usin puuttuu on todellinen ymmärrys etenkin alle kolmevuotiaiden ikätasoa vastaavista tarpeista. Päivähoitoa mietittäessä luulisi juuri tällä tiedolla olevan ratkaiseva merkitys. Ilmeistä on kuitenkin että sekä vanhemmilta että liian usein ammattikasvattajilta tämä osaaminen puuttuu.

      • kaikenlaista,,

        Mikäs pisteikkö sun koulutuksesi on, kun ilmeisesti ainakin omasta mielestäsi tiedät paremmin kuin lastenpsykologi, vanhemmat tai ammattikasvattajat?


      • ....
        kaikenlaista,, kirjoitti:

        Mikäs pisteikkö sun koulutuksesi on, kun ilmeisesti ainakin omasta mielestäsi tiedät paremmin kuin lastenpsykologi, vanhemmat tai ammattikasvattajat?

        Näin on, tietoa ja osaamista on runsaasti asista. Voihan sitä asiasta nipottaa kuka tietää enemmän tai vähemmän mutta jos vähän asiaan ja tutkimuksiin haluaa paneutua niin vaikea on olla näkemättä juuri tätä epäkohtaa. Kannattaa ihan tehdä oma gallup ja kysyä hoitajilta sekä vanhemmilta mitkä ovat alle kolmevuotiaan kehitysvaiheeseen liittyvät tarpeet ja miten ihan konkreettisesti näihin päiväkotihoidossa vastataan. Tulet huomaamaan että tarvetta on ihan oikean tiedon lisäämiseen.


      • Lapsi kotiin

        Ei lapsi ole rotukoiraan verrattavissa.
        Jokainen lapsii tarvitsee kodin ja vanhemmat, jotka kasvattavat lasta rakkaudella ja ainutkertaisena ihmisenä.
        Mitä tietoisuutta ja todellista ymmärrystä oikein vaadit? Jätä sellaiset rotukoirien kasvattajille.


    • kaikenlaista,,

      Ehkä sitten tunnet myös ihan uusinta suomalaista tutkimusta asiasta? Siis päivähoidosta?

    • fiiafani

      Supermarjosta tutun Sofian (FIIAN) sinkku biisi nyt kuunneltavissa osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=gptc4h_-jKQ myös fanisivut facebookissa FIIA nimellä :) käykäähän kuuntelemassa ja tykkäämässä ! -kiitos :)

    • äippä vaan

      Olen jo mummi ja kuusi lasta kasvattanut kotona. Aikoinaan muut äidit ihmetteli, miksi en laita lapsiani ees esikouluun. Ei olis tullut mieleenkään. Ja näin jälkeenpäin, kun katselen lapsiani, olen erittäin ylpeä ratkaisustani. Kaikki kuusi upeita nuoria aikuisia. Elämä hymyilee kaikille. Ovat toisilleen tärkeitä ja rakkaita, kiintymys on suuri. Saivat kasvaa aikuisiksi asti toistensa seurassa. Yhteiset leikit ja riidat, yhteiset muistot, jotka varmasti kantaa läpi elämän. Olen tavattoman iloinen lapsistani ja ylpeä!

    • julia-aurora

      no mä oon vasta 18päivää sitten saanut mun esikoisen joten tälläisestä tilanteesta mulla ei kokemusta ole valitettavasti...

      itse oon suunnitellut kuitenkin näin että olen kotona pojan kanssa siihen asti ennen kun hän täyttää 3v. eli ennen sitä en suostu häntä päiväkotiin laittamaan, on mun mielestä aivan liian pieni!

      me asutaan kuitenkin kerrostalossa, tohon seuraavaan kerrokseen syntyi suurinpiirtein samoihin aikoihin vauva kun mullekkin yhdelle 26v pariskunnalle joten käyn aina siellä kahvittelemassa sitten välillä tämän mun pienokaisen kanssa, heille vaan syntyi tyttö, mutta joka tapauksessa lapset saavat seuraa toisistaan. muuten tämä taloyhteisö on aika vanhus painotteinen ja silleen vaan että asuu keski-ikäisiä ihmisiä ja sitten muutama täys-ikäinen nuori jotka ovat sinkkuja ja tässä taloyhteisössä ei ole pihalla edes mitään keinuja, hiekkalaatikkoa ym. asun aika keskustassa kyseisellä paikkakunnalla missä nyt asunkin. :)

      mutta jos mulla ois kuvitellusti tollanen tilanne, niin kyllä mä varmaan sen lapsen sieltä päivähoidosta kotiin ottasin. koska rahaahan siinä säästää!

      ja sit miten ratkasta se lapsen kaveripulma... niin eikö teillä todella ollu sit naapuristossa ketään kenen kanssa pienokainen vois leikkiä?? tai entäpä jos SINÄ ystävällisesti pyytäisit tämän lapsen kavereiden vanhempia ja niiden lapsia tulemaan joskus teille kylään ja sitten puolin että toisin niin näin sun lapseskaan ei kärsis siitä tilanteesta tässä kaveriasiassa. :)) oisko mahdollista??

    • läheiset kunniaan

      Lapsi tarvitsee lujan kiintymyssuhteen omiin läheisiinsä, se on tuki ja turva loppuelämän ajan. Lapsella on silloin tunne, että häntä rakastetaan hän on sen arvoinen, että hänen kanssaan halutaan viettää aikaa. Hän on arvokas omana itsenään. Sysäämällä hänet vieraiden hoitoon tätä tunnetta ei tule. Älkää unohtako muita läheisiä lapsen tukiverkkona. Ukit/mummot sedät tädit, jotka säilyvät lähellä loppuelämän ajan.Pitäkää ja kunnioittakaa myös heitä tärkeinä lapsen elämässä. Päiväkoti ihmiset ovat vain laina hetkelliseen apuun, jatkuvuus puuttuu. Oppimiseen ja kiintymyssuhteeseen tarvitaan toistoja, myös lapsi testaa uudelleen ja uudelleen vieläkö välität minusta vieläkö olen arvokas ja rakastamisen arvoinen. Monissa maissa sukulaiset viettävät paljon enemmän aikaa keskenään kuin suomessa. Lapset tuntevat silloin kuuluvansa johonkin suurempaan yhteisöön, joka luo turvaa.Vain olemalla lapsen kanssa kiintymys, turva ja luottamus omiin voimavaroihin syntyy. Sukulaiset rakastavat lastanne pyyteettömästi ,kun ovat ensin heihin kiintyneet. Kun olette antaneet luvan olla heidän kanssaan. Laitokskset ovat vain hetken helpotus äidille arjen pyörittämisessä, joka ei pidemmälle kannna.

    • ijuhygt

      Minulla tilanne oli se että esikoinen oli jo 5v., kun kuopus syntyi. Pidin vanhemman lapsen päiväkodissa lyhennetyllä viikolla sen vuoden eli hänellä oli 1 kotipäivä viikossa ja satunnaisesti muuten kotipäiviä. Hän olisi kuitenkin aloittanut vuoden päästä jo eskarin siihen liittyvän päivähoidon täyspäiväisesti. Ajattelin että siinä vaiheessa rutiinien muuttuminen, passivoituminen ja ryhmästä erkaantuminen ei olisi hyväksi. 5-vuotiailla alkoi päiväkodissa myös viskari-tehtävät, joista en halunnun lapseni jäävän paitsi. Tarkoitus oli olla vain vuoden kotona uuden vauvan kanssa. Samassa päiväkodissa oli myös muita tuolla tavalla toimivia, joilta sen idean sainkin. Itsellä oli ihan tarpeeksi raskasta vauvan kanssa, että en olisi kovin järkevää tekemistä isommalle telkan lisäksi keksinyt. Yksinäistä olisi sillä kotona ollut. Lähistöllä ei ollut päiväsaikaan muita leikki-ikäisiä lapsia, eikä mitään tukiverkkoa.

    • kolmenäiti3

      Ottaisin todennäköisesti 3-vuotiaan kokonaan kotiin, on kuitenkin aika pieni vielä. Toisaalta, jos koet olevasi väsynyt, voihan lapsi olla osa-aikaisesti päiväkodissa. Mulla oli 5- ja 6-vuotiaat, kun sain vauvan. 5- ja 6-vuotiaat jatkoivat päiväkodissa 12 pv kuukaudessa, 6-vuotias oli joka päivä eskarissa (klo 8.30-12.30). Kesän 2,5 kk kaikki olivat kotona kokonaan. Oli kyllä melko raskasta, vaikka lapsille tietysti kauhean kivaa, kun sai leikkiä naapurustossa. Riippuu tietysti myös millaisessa ympäristössä asut. Onko naapurustossa lapsia, jotka ovat päivisin kotona, tapaako esim. läheisessä leikkipuistossa samanikäisiä lapsia. Täällä meillä tahtoo olla, että kaikki "päiväkoti-ikäiset" lapset ovat päiväkodissa, ulkona pyörii vain lestadiolaislapsia, jotka ovat oma luku sinänsä.

    • miksi tarhaan

      Luovuta se paikka kuule sellaisille jotka sitä ihan oikeasti tarvii. Jos olet kotona niin kyllä se vanhempi lapseseikin siellä voi varmaan olla.
      Mulla oli 3v. 2v. ja vauva eikä käyny mielessäkään viedä niitä päiväkoiin. Työt kun aloitin muutaman vuoden "tauon" jälkeen niin silloin vasta lapset päiväkotiin.

      Jos siis itse maksat päivähoitomaksut niin silloin voit ehkä piettää paikan puolikkaalla, mutta jos olet ns.soskun asiakas jonka ei tarvi maksaa mitään tarhamaksuja, niin suosittelen koti hoitoa lapsillesi.

    • htrfgr

      Meidän 2v4kk jäi kotiin, kun jäin äitiyslomalle. Meillä on ollut ihana vuosi kahden neidin kanssa :D Harmittaa, että töihinpaluu lähenee jo uhkaavasti...

      • sd

        Aihe herättää selvästi voimakkaita tunteita.. Haluaisin kuitenkin sanoa että asiat ei yleensä ole niin selkeitä jokotai... Meillä ainakin punnittiin pitkään voiko vanhempi lapsi käydä hoidossa vaikka itse olen vauvan kanssa kotona. Ennen olin itsekin vahvasti sitä mieltä että miksi laittaa lapsi hoitoon jos on itse kotona.. Mutta,elämä ei aina mene niinkuin sen toivoisi menevän. Itselläni esimerkiksi vakavat sairastelut(jotka vaikuttaa paljon siihen pystynkö esim.ulkoilemaan lapsen kanssa) ja kipuilut ovat saaneet muuttamaan ajatuksia ja tekemään toisenlaisia ratkaisuja kuin olisin tehnyt ennen sairastumista. Ainakin itse olen tyytyväinen meidän perheen ratkaisuun pitää vanhemmalla lapsella 2hoitopäivää/vko. Tämän avulla koko perhe voi paremmin! :) jokaisella on oikeus tehdä omat ratkaisunsa oli ne mitä hyvänsä.


      • sd

        Aihe herättää selvästi voimakkaita tunteita.. Haluaisin kuitenkin sanoa että asiat ei yleensä ole niin selkeitä jokotai... Meillä ainakin punnittiin pitkään voiko vanhempi lapsi käydä hoidossa vaikka itse olen vauvan kanssa kotona. Ennen olin itsekin vahvasti sitä mieltä että miksi laittaa lapsi hoitoon jos on itse kotona.. Mutta,elämä ei aina mene niinkuin sen toivoisi menevän. Itselläni esimerkiksi vakavat sairastelut(jotka vaikuttaa paljon siihen pystynkö esim.ulkoilemaan lapsen kanssa) ja kipuilut ovat saaneet muuttamaan ajatuksia ja tekemään toisenlaisia ratkaisuja kuin olisin tehnyt ennen sairastumista. Ainakin itse olen tyytyväinen meidän perheen ratkaisuun pitää vanhemmalla lapsella 2hoitopäivää/vko. Tämän avulla koko perhe voi paremmin! :) jokaisella on oikeus tehdä omat ratkaisunsa oli ne mitä hyvänsä.


    • Mammat

      Lapsen paikka on ehdottomasti kotona oman äidin luona, olipa lapsia yksi tai enemmän.
      On todella huolustuttavaa kun menossa on trendi, jossa lapsia vihaavat pakottavat lapset päiväkoteihin, laitoshoitoon.

      Tämän hetken synnytystilastoja katsomalla voidaan todeta, että naiset valitsevat mielummin sen uran ja jättävät lapset tekemättä, koskapa lapsista on tullut niin hankala asia.

      Nykyään lapsi riistetään melkeinpä äidin rinnoilta suoraan laitokseen, aamuvarhaisesta pitkälle iltapäivään täysin vieraiden ihmisten keskelle, sellainen on pienelle lapselle todella raskasta.


      Nainen on luotu synnyttämään ja hoivaamaan, Mies on luotu Isäksi, myöskään perheen yksityis-
      elämään ei pitäisi tunkeutua sanomaan kumpi lapsia hoivaa, Miehet yritetään tehdä tälläkin
      tavalla "munattomaksi" .

      Lapselle ehdottomasti paras paikka on kotona, tässä tärkeässä asiassa olisi jollekin asiasta
      todella kiinnostuneelle poliitikolle tärkeä asia hoidettavaksi.

      Synnytystilastot nousuun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe