Panssarivaunu

Minä

En ole mikään asiantuntija. Tarkoituksena rakentaa radio-ohjattava pienoismalli jostakin panssarivaunusta. Tornilla tai ilman tornia esim. Jagdpanther.
Vaunun pituus ehkä noin 50-60cm. Vaunusta ei välttämättä tule historiallisen tarkka.
Minkälaisia sähkömoottoreita ja akkuja/paristoja kannattaa käyttää ja mistä niitä saa? 2 moottoria telaketjuille, yksi mahdolliselle tornille ja yksi tykille.
Toinen ongelma on radio-ohjaus. Mistä saan siihen laitteet, ja miten saan ohjauksen toteutettua niin, että moottorit pyörivät molempiin suuntiin. Radio-ohjauksesta en tiedä juuri mitään.
Rahaa on myöskin rajallinen määrä. Mahdollisimman halvalla pitäisi saada osia.

11

900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllk

      Menepä rc10.fi foorumille, mene sähköautot kohtaan ja etsi säie ''Rc työkoneet ja rekat'' Sielä on kaivinkoneita varten suunniteltu tuota ohjausta ymv.

    • Abrams

      En tahdo lannistaa, mutta noiden kaikkien osien rakentaminen ja niistä tiedon keruu on jo sinänsä iso homma. Suunnittelu ja tiedonkeruu sekä yritys - erehdys - hylkäys metodilla rakentaminen syö miehen. Ja mitä pienenpään tilaa pitää tavarat sulloa, sen hankalampaa rakentaminen. Jenkeissä värikuulilla sotivia vaunuja rakennetaan isohkoon mittakaavaan joskus aika ”halvan” näköisesti, katso tuolta hieman rakennus vinkkejä:

      http://www.rctankcombat.com/tanks/

      Noitakin kun katsoo voi arvailla että kovin halvalla (sekin on suhteellinen käsite) ei pääse sotimisen alkuun ja vähän pitää sahata ja hioa. Mitäpä jos säästäisit vähän ja ostaisi heti taisteluvalmiin vaunun:

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15770/cvtcv/FXD-RC-KV-1-Tank-Upgrade-Version

      Kokemuksen kertyessä radio-ohjaimista, vaunun mekaniikasta ja toiminnasta ota projekti uudelleen mietintään

    • Minä

      Juu no "lelua" kyllä suunnittelin näin aluksi, pahvista tehty ulkokuori ym. Ei mitään nopeudensäätöjä tai muuta. Ohjauksen voi kyllä toteuttaa johtoja pitkin jos radio-ohjaus on liian hankala. Siihen pitäisi kyllä taidot riittää. Saisiko vanhoista cd-asemista tai kiintolevyistä sopivat moottorit telaketjuille?

      • Minä

        Ja kustannukset olisivat lähellä nollaa. 8)


    • Rc hymbri

      Ei kannata lannistua, vaikka jotkut voi vähätellä harrastustasi.
      Minua ainakin kiinnostaa nämä rc panssarivaunut, työkoneet ja muut maalla liikkuvat kulkuneuvot.
      Lennokkeja olen harrastanut, mutta päätin siirtyä maalla kulkeviin rc laitteisiin, kun ei tarvi lähteä muutaman kymmenen kilometrin päähän lennokkikentälle, että voi harrastaa, vaikka helikopteri olisi yksi vaihtoehto, että voisi lennättää pihalla, niin siinä palaa paljon euroja, jos helikopteri tuleekin tontiiin.
      Lisäksi tullee lähes joka päivä, että liian suuri riski saada kopteri hajalle.

      Kai tässä vois jonkun telahärvelin ottaa rakennus projektiksi.
      Eikös noissa kopiokoneissa ole sopivia moottoreita preojektiin.
      Tulipa tilattua Axial Wraith rc auto, jolla pääsee mönkimään maastoon, sopiva
      takapihan rc kuumeen laskija.

    • Abrams

      Eipä vastauksissa kovin paljoa neuvota, laittamassani jenkki linkissä on sentään rakennus piirustuksia ja erittäin hyviä kuvia rakentamisesta – ja sitten annetaan ymmärtää että vähättelen… Axial autossa ei ole kovin paljoa rakennettavaa. Omanikin ostin täysin valmiina, Tamiyan 1:14 rekassa oli jo hieman ruuvattavaa ja sen modifioinissa olen oppinut välttämään liian isoja haasteita…
      Muuta koitan edelleen avittaa, vinkkejä mekaniikkaan, korin rakentaminen sujunee ilman ohjeita. Cd asemien moottorien vääntökykyä rohkenen epäillä… Tässä valmis mekaniikka alusta, jos liian kallis niin katso edes rakenne mallia

      http://www.pololu.com/catalog/product/61

      Täällä irto osia, moottori, vaihteisto, telapyörät, telat – hinta on suhteellinen käsite tässäkin

      http://www.kouluelektroniikka.fi/kuvasto/ke_tuoteluettelo.html

      sivut 144 – 147

      Näillä saanee jo kevyen liikkuvan alustan.
      Visio hieman suorituskykyisemmästä alustasta: kaksi halpaa akkuväännintä (n. 10-20e/kpl), hyödynnä niistä moottorit vaihteistoineen ja akut. Telat leikkaat jostain kumimatosta jossa sopiva pintakuvio tai niittaa siihen pitoa edistäviä ”tassuja”. Telapyörä noista jenkkien käyttämistä rautakaupan rullapyöristä, muutaman euron kappale. Runko vanerista/muovista – tuskin halvempaa materiaalia löytynee – katso jenkki linkistä mallia…
      Radiot, halpa vaihtoehto: osta halpa (käytetty?) rc lelu ja pura siitä radiot pois, vain luoja tietää miten ne voisi asentaa projektiisi. Leluja on huuto.net ja tavaratalot pullollaan.
      Kalliimpi vaihtoehto
      http://www.tietonikkari.fi/niks/tuotteet.htm

      Acoms perustikkuradio, 2 –kanavaa n 60e (1. kanava vaunussa ohjaa 1 moottoria eteen taakse, 2. kanava ohjaa 2 moottoria eteen taakse). Radiolaitteiden moottoriservot rakennat ohjamaan sähkökytkimiä joilla ohjataan moottoreiden suunnanvaihtoa. Näihin ”oikeisiin” radioihin ja niiden asennuksiin saanet helposti neuvoja.
      Vähättelenkö??

      • Minä

        Eiköhän noista linkeistä jotain löydy. 8)


    • joku vaan

      onko järkevää ostaa fxd rc kv-1 tank?

      • world of tanks pelaa

        osta tiger perkele!!!


    • world of tanks pelaa

      mistä saa 50cm pitkän RC tigerin???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1553
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1253
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      177
      991
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      978
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe