Moro, olisiko jossakin ohjeita oikeaoppiseen kanttaukseen? Yllättävän vaikeaa aloittelijalle. En saa pyörää kääntymään (kunnolla) mutkiin millään...
Oikeaopp. kanttaus
29
2975
Vastaukset
- kaveri virkailija
Kurkkaa olisiko tuosta hyötyä?
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/turvallisesti-moottoripyoralla/- alkup. k.
Toi oli asiallinen artikkeli. Siinä ei tainnut olla kuitenkaan siitä, miten vartalon painopistettä muutetaan kurvassa. Eli yläruumis ja perse nojaamaan sisäkurvaan, eikö vain? Ja kannikka ulos (sivuun) satulassa. Mitä jyrkempi mutka, sitä enemmän.
Kyselen ihan tosissani aloittelijana. Eilen pelästyin, kun ei mutkassa kääntynytkään tarpeeksi ja vastaan tuli sopivasti auto... - <z>
alkup. k. kirjoitti:
Toi oli asiallinen artikkeli. Siinä ei tainnut olla kuitenkaan siitä, miten vartalon painopistettä muutetaan kurvassa. Eli yläruumis ja perse nojaamaan sisäkurvaan, eikö vain? Ja kannikka ulos (sivuun) satulassa. Mitä jyrkempi mutka, sitä enemmän.
Kyselen ihan tosissani aloittelijana. Eilen pelästyin, kun ei mutkassa kääntynytkään tarpeeksi ja vastaan tuli sopivasti auto...Vastaohjauksella etumainen tukipiste siirretään pois liikeradalta ja moottoripyörä "kaatuu" sivulle.
- auto vastaan
alkup. k. kirjoitti:
Toi oli asiallinen artikkeli. Siinä ei tainnut olla kuitenkaan siitä, miten vartalon painopistettä muutetaan kurvassa. Eli yläruumis ja perse nojaamaan sisäkurvaan, eikö vain? Ja kannikka ulos (sivuun) satulassa. Mitä jyrkempi mutka, sitä enemmän.
Kyselen ihan tosissani aloittelijana. Eilen pelästyin, kun ei mutkassa kääntynytkään tarpeeksi ja vastaan tuli sopivasti auto...Olitko väärällä kaistalla?
- alkup aloittelija
auto vastaan kirjoitti:
Olitko väärällä kaistalla?
Siis meni mutka pitkäksi, olin keskiviivan yli jo, auto tuli kurvassa vastaan metsän takaa. Tietenkin
- kyllä oppii
Tolla vehkeellä kantataan tosissaan...
http://www.alltig.fi/wp/?attachment_id=397 - eak99
etsi hakusanalla työntöohjaus lisätietoa. Ennakoivan ajon koulutuksessa opetetaan työntöohjaus ja rataolosuhteissa turvallista harjoitella sitä. Ja työntöohjaus on ainoa tapa väistää ääritilanteissa, koska kallistamalla käännös on liian hidas
- Ohjauksen ihmettelyä
Olet oikeassa. Tuo työntö/vastaohjaus on kyllä sellainen aihe ettei pitäisi käsitellä lainkaan näillä foorumeilla. Se saa meinaan niin rankkaa kirjoittelua ettei juuri mikään muu aihe. Monelle on niin vaikea ymmärtää miten kaksipyöräisen ohjaus oikeasti toimii. Tuolla kyseinen "ihmeellisyys" on kerrottu aika hyvin ja selvsti ==>> http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/turvallisesti-moottoripyoralla/i-nain-ohjaat-ja-kaarrat-oikein,4
Ja taas alkaa kiistely vasta/työntö/kaksipyöräohjauksesta.... ; ) - edelleen alkpu k.
Ohjauksen ihmettelyä kirjoitti:
Olet oikeassa. Tuo työntö/vastaohjaus on kyllä sellainen aihe ettei pitäisi käsitellä lainkaan näillä foorumeilla. Se saa meinaan niin rankkaa kirjoittelua ettei juuri mikään muu aihe. Monelle on niin vaikea ymmärtää miten kaksipyöräisen ohjaus oikeasti toimii. Tuolla kyseinen "ihmeellisyys" on kerrottu aika hyvin ja selvsti ==>> http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/turvallisesti-moottoripyoralla/i-nain-ohjaat-ja-kaarrat-oikein,4
Ja taas alkaa kiistely vasta/työntö/kaksipyöräohjauksesta.... ; )ööö ??? Sohaisinko muurahaispesään? No, pitää kuitenkin perehtyä asiaan, kiitoksia!
- <
Imuohjaus on hidas, mutta ihan toimiva.
- imuohjaus ?
Vastaohjaus on tekniikka, jota käytetään moottoripyörän, mopon tai polkupyörän suuntaa muutettaessa. Tällöin ohjaustankoa käännetään hetkellisesti aavistuksen verran eri suuntaan kuin mihin ollaan menossa. Pyörä kallistuu silloin vastakkaiseen suuntaan. Kun ohjaustankoa käännetään vasemmalle, pyörä kallistuu oikealle. Vastaohjaus perustuu massan hitauteen, ja sen huomaa paremmin suuremmilla nopeuksilla. Vastaohjaus on käytännössä ainoa tapa saada pyörä kallistumaan (ja paino siirtymään) suunnan muuttamiseksi.
Ainoa ulkoinen voima, jolla painopisteen saa siirtymään sivusuunnassa, on renkaiden ja tienpinnan välinen kitkavoima. Sen aikaansaaminen edellyttää sisäisten (pyörän ja kuskin välisten) momenttien käyttöä yhdessä hitausmomenttien muutosten kanssa.
Vastaohjaus tehdään yleensä tiedostamatta, eli se opitaan pyöräilyn rutiineja opeteltaess
- tiedä tämä
.... moottoripyörä kaatuu sille puolelle minne ohjaustangosta ohjataan. Liikkeessä (siis ~20 kmh tai yli) tilanne kuitenkin muuttuu päinvastaiseksi massan hitauden takia.
- yamahamahas
Tässä olisi yksi linkki aiheeseen. http://motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa
- fj1200
Yksi syy kääntymisen vaikeuteen voi löytyä vääristä renkaista. Eli samankokoisesta renkaasta voi löytyä malli sekä etu-että takapäähän. Jos on ammattitaidoton rengasmyyjä, niin saattaa myydä takarenkaan etupäähän ja tällä on todellakin vaikutus ohjattavuuteen. Takarenkaan profiili on eri kuin eturenkaan. Itse viime kesänä takarengasta etsiessä vanhaan pyörään törmäsin tähän eli hyllyssä oli oikea koko mutta eturenkaan profiililla. Onneksi oli ammattitaitoinen myyjä ja tilasi oikean renkaan taakse
- bandu
Kääntymiseen vaikuttaa myös se mihin katsot! Katse pitää olla sinne mihin ollaan menossa ja mahdollisimman kauaksi. Monelle tulee se virhe ettei muisteta kääntää päätä siihen suuntaan mihin ollaan menossa.
- ZZR1200
Vastaohjauksen opettelu voi pelastaa henkesi.
Tuo on tärkein opeteltava, jos haluat pysyä kurvissa tiellä tai omalla kaistalla. Ja se, että se menee oikeesti selkäytimeen myös kovassa vauhdissa, vaatii hiukan aikaa ja harjoittelua muutamia tuhansia kilometrejä. Niin että iisisti vaan ennen kuin osaat tuon.- Alkup. kysyjä
Kyllä toimii ! Tänään koitin mutkateillä tuota vastaohjausta ja aloin päästä jyvälle siitä. Mutta mistä aloittelija tuon tietäisi ellei kukaan erikseen kerro ? Toki voi viisastella että "olisit käynyt kurssin ennen motoristiksi ryhtymistä"... Kuinkahan moni on käynyt?
- ......
Alkup. kysyjä kirjoitti:
Kyllä toimii ! Tänään koitin mutkateillä tuota vastaohjausta ja aloin päästä jyvälle siitä. Mutta mistä aloittelija tuon tietäisi ellei kukaan erikseen kerro ? Toki voi viisastella että "olisit käynyt kurssin ennen motoristiksi ryhtymistä"... Kuinkahan moni on käynyt?
Tuollaiset perusjutut on opittu jo polkupyörällä pentuna ajellessa, sitä erikseen tiedostamatta, moni vanhempi motoristi on ikäsä ajanut ilman, että on kuullutkaan vastaohjauksesta ja ajanut kilpaakin. Nyt muoti-ilmiön lailla moni pätee sillä, ehkä se on joillekin ihmeellistä, mikä tulee toisilta luonnostaan.
Kannattaa pyörän peruskäsittelytaito opetella poissa liikenteenjoukosta, on aika huolestuttavaa jos ei saa pyörää taipumaan mutkaan. Hyviä harjoituspaikkoja on vaikka missä, esim tyhjien markettien parkkipaikoilla. - >>TurbotOn<<
...... kirjoitti:
Tuollaiset perusjutut on opittu jo polkupyörällä pentuna ajellessa, sitä erikseen tiedostamatta, moni vanhempi motoristi on ikäsä ajanut ilman, että on kuullutkaan vastaohjauksesta ja ajanut kilpaakin. Nyt muoti-ilmiön lailla moni pätee sillä, ehkä se on joillekin ihmeellistä, mikä tulee toisilta luonnostaan.
Kannattaa pyörän peruskäsittelytaito opetella poissa liikenteenjoukosta, on aika huolestuttavaa jos ei saa pyörää taipumaan mutkaan. Hyviä harjoituspaikkoja on vaikka missä, esim tyhjien markettien parkkipaikoilla.Kyllä vaan ja jos oikein asiaa mietitään vielä pidemmälle niin kyllähän autokin pyrkii jatkaamaan suoraan kun ohjausta käännetään jompaan kumpaan suuntaan eli jos rattia käännetään reippaasti vaikka oikealle niin autohan pyrkii kallistumaan vasemmalle ja samoin käy vaikka kauppakassille joka on autossa mukana. Voimakkaassa kurvissa autossa istuvat pyrkivät kallistumaan vastakkaiseen suuntaan kuin auto kääntyy. Kuorma-autot joissa mahdollisesti on kuorma korkealla kallistuvat voimakkaasti jo ihan pienessäkin vauhdissa. Eli syyhän löytyy ihan persufysiikasta eli kappale pyrkii jatkamaan liikettään samaan suuntaan jatkuvasti ellei jokin ulkopulinen voima pyri sen suuntaa muuttamaan. Autossa ja pyörässä tuo ulkopuolinen "voima" on ohjaus eli renkaat pyrkivät muuttamaan liikkeen suuntaa ja se saa aikaan auton ja pyörän kallistumisen. Tämä on kyllä sellaista asiaa että se on helppo ymmärtää väärin vaikka jokainen lähes päivittäin joutuu tekemiseen kyseisen ilmiön kanssa. Siitä syystä asia esitetään niin monella eri tavalla ja siksi siitä on niin helppo saada riitaa ja kiistelyä aikaiseksi. Näitä fysiikan asioota ja lakeja on turhaa siellä pyörän sarvissa miettiä mutta hyvä olisi saada se "vastaohjaus" siirtymään sinne alitajuntaan että se olisi käytössä kun pyörällä pitää jotain väistää nopeasti. Kenellä se on ja kenellä ei onkin jo toinen juttu! : )
- XXR 1200
Alkuperäisele vielä sen verran, että ainakin itsellä vastaohjaus onnistui helposti norminopeuksissa, mutta sitten kun vauhti lisääntyi ja tuli sellaisia puolittaisia paniikkitilanteita, niin eipäs ollutkaan mennyt vielä selkäytimeen, eli tuli tehtyä virheitä ja unohdettua vastaohjaus juuri niissä tilanteissa, joissa se olisi ollut tärkeää haldata. Niin että hyviä kilometrejä alle kaikessa rauhassa, asiaa sisäistäen.
- kaveri virkailija
http://www.youtube.com/watch?v=Lpd85kF_mE8&feature=related
Tuossa on rekisterissä olevien pyörien rata-ajoa. Miltä ajaminen näyttää?
http://www.youtube.com/watch?v=TvVthL1WqNc
Ja sitten hitaammissa nopeuksissa. - Överixs
Ajat liian lujaa liikenteessä, jos ei meinaa mutkiin taipua.
Käy harjoittelemassa ohjatusti radalla:) - Rokki on poikaa!
Lopettakaa turhat höpinät! Mitään ongelmia ei synny koskaan jos ajonopeus on aina tilanteeseen nähden oikea! Turha alkaa elvistelemään mutkaisilla tieosuuksilla tai elvistelette pian itse rockin kuninkaan kanssa taivaallisessa orkesterissa Teneeseen taivaan yllä alla tupelon pienen kyläpahasen...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496459- 322312
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101333Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.821263- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10838