Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

GSX1100f

Toiminta

Laite on vuosimallia 1992 ja asiani koskee tyhjäkäyntiä.
Sain synkroonin kokolailla kohdalleen - tyhjäkäynti kuulosti terveeltä ja vääntöä tuli takaisin siihen verrattuna mitä sitä oli uutena :)

Uutena oireena ilmeni tyhjäkäynnin hiipiminen ylös :(
Kun koneen on käyttänyt lämpimäksi niin tyhjäkäynti(n.1100) pysyy aisoissa kevyellä 1000-2000 kierrosalueen kaasuttelulla. Sitten jos antaa reippaammin kierroksia masiinaan, kuten esimerksiksi, 4000rpm niin tyhjäkäynti jää ensitilassa 2000rpm korville. Eilisellä koeajolla kierrokset jäivät tyhjäkäynnillä 3000rpm tietämille ja se ei kovin hymyilytä.

Sykronointia(silmä- ja korvamääräinen) edelsi puhdistus ja kaasareiden tukirautojen kiinnityksen varmistaminen. Tutkailin moneen kertaan ja hartaasti josko jostakin löytyisi vuotoja - ei löytynyt.

(Tämän mopon kaasareista ei löydy melko monessa nettineuvovideoissa näkyviä tulpattuja alipaineliitäntöjä videoissa näkyvissä kohdissa.)


Kiitän neuvoista ja samalla tiedustelen Jyväskylän seudulla asuvia vastaavan laitteen haltijoita.

15

1937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+8

      Teitkö kaasuttimien synkronoinnin korvakuulolla? Se on sattumaa jos menevät noin tehden kohdalleen.

    • rtb8

      Kyllä siellä ei joku kaasari kohdillaan ole.
      Tai joku laskee polttoainetta läpi.
      Ittellä ollut tuollainen,oli muuten mielestäni yksi parhaista pyöristä.

      • rtb8, kiitos asiallisesta vastauksesta

        Vähäinen kokemukseni kyseisestä laitteesta kertoi jotakin samansuuntaista; jossain täytyy olla vuoto.

        Täsmennettäköön tuota aloituksessani mainittua silmämääräisyyttä.
        Kaasarit olivat tukirautojen uudelleen kiinnittämisen jälkeen pöydän reunalla hämärässä huoneessa. Perusasetus tapahtui aavistuksen auki olevien läppien raoista tulevan kynätuikun valon määrän avulla ruuvaamalla hyvin huolellisesti pari kerrallaan ja sitten kaksi paria keskenänsä, niin hyvin kuin mahdollista, kohdalleen.
        Korvakuuloisuus tarkoittaa käyntiäänen saattamista terveenkuuloiseksi.
        Tämä sama perusruuvaaminen on auttanut autojenkin kohdalla silloin kun kyseessä on ollut kaasutinkoneiset vikineet :)

        Tällä hetkellä tilanne on vielä se, että en kykene tutkailemaan mikä kaasari mahtaisi olla se, joka laskee polttoainetta läpi; tähänkin löytynee konsti. Neuvot tähän ovat tervetulleita.
        Voin laittaa sinulle videon, josta ilmenee tyhjäkäynnin ylöshiipimisoire. Siihen tarvitsen sähköpostiosoitteesi tai jonkin muun viestintäkonstin:)


        Kiitos jo etukäteen


      • Sutki
        Toiminta kirjoitti:

        rtb8, kiitos asiallisesta vastauksesta

        Vähäinen kokemukseni kyseisestä laitteesta kertoi jotakin samansuuntaista; jossain täytyy olla vuoto.

        Täsmennettäköön tuota aloituksessani mainittua silmämääräisyyttä.
        Kaasarit olivat tukirautojen uudelleen kiinnittämisen jälkeen pöydän reunalla hämärässä huoneessa. Perusasetus tapahtui aavistuksen auki olevien läppien raoista tulevan kynätuikun valon määrän avulla ruuvaamalla hyvin huolellisesti pari kerrallaan ja sitten kaksi paria keskenänsä, niin hyvin kuin mahdollista, kohdalleen.
        Korvakuuloisuus tarkoittaa käyntiäänen saattamista terveenkuuloiseksi.
        Tämä sama perusruuvaaminen on auttanut autojenkin kohdalla silloin kun kyseessä on ollut kaasutinkoneiset vikineet :)

        Tällä hetkellä tilanne on vielä se, että en kykene tutkailemaan mikä kaasari mahtaisi olla se, joka laskee polttoainetta läpi; tähänkin löytynee konsti. Neuvot tähän ovat tervetulleita.
        Voin laittaa sinulle videon, josta ilmenee tyhjäkäynnin ylöshiipimisoire. Siihen tarvitsen sähköpostiosoitteesi tai jonkin muun viestintäkonstin:)


        Kiitos jo etukäteen

        Ei youtube kelpaa, ja sitten linkki siihen? Kuvaamallasi keinolla saa perussäädön kohdalleen sinnepäin, mutta viimeinen silaus tehdään mittarilla. Oli se sitten carbtune tai mallia DIY.


    • csx-1100 f

      Kannattaa käyttää säädättämässä liikkeellä.
      Et nyt mikään tuhnu voi olla jos tuonne asti säätänyt jo olet.
      Mutta tuo kannattaa oikeesti säädättää.
      Jos vuotaa neulasta läpi,niin pääsee pian laatikko rempalle.
      Antaako laatikossa mikään vaihde ylimääräistä ääntä?

      • Kiitos vastauksesta

        Ei anna loota ylimääräistä ääntä :)
        Alkoi tuo kierrosten pieni vaeltaminen ja ylös jumittuminen sen verran suivauttaa, että otin taas tankin pois päästäkseni kaasareihin käsiksi ja irrotin kaasuvaijerin. Koetin vaijerin liikkeen herkkyyttä ja öljyttyäni vaijerin se, kas kummaa, liikkui herkemmin. Sitten oikaisin aikain saatossa hieman vääntynyttä kahvan puoleista päätä vaijerin kuoresta. Tämän jälkeen laitoin vaijerin takaisin paikalleen. Masiina lähti hyvin herkästi käyntiin ja vaikutti kierrosherkältä.

        Nyt laitteella pystyy lähtemään tällainen ´sukatjalassa-60kg´ tyyppi liikkeelle tyhjäkäynnillä - ei siis kovin pahoja epäsykroonisuuksia pysty olemaan :)
        Kone vetää hyvin jo tuhannelta kierrokselta eikä tyhjäkäynti enää jää roikkumaan turhan ylös. Tämä tilannekuvaus perustuu 10min paikallaankäyttökokemukseen jota seurasi lyhyen koneen sammuksissaolon jälkeen puolen tunnin koeajo.

        Toki tiedän ja ymmärrän säädön merkityksen sekä tasaisen toiminnan, taloudellisuuden ja tietysti tehon kannalta. Ennenkaikkea allekirjoittanut arvostaa hyvää vääntöä, mikä olikin pointti tämän pyörän hankinnassa.

        Neulojen vuotamisen/vuotamattomuuden tarkastamisen menettelytapaa en ole vielä keksinyt mutta eiköhän sekin selviä.

        Haluan oppia tekemään synkronoinnin itse ja olen valmis ostamaan sihen tarvittavan laitteiston mikäli se ei maksa itämaista silkkiä ja metsämansikoita enenpää.
        Osaan kyllä valmistaa vesipullosydeemin letkuineen synkronointia varten. Koko synkronointihässäkässä on pieni miettimistä aikaansaava seikka; mihin kohtaan ja miten kaasari-imutorviyhdistelmään letkut saa kytkettyä kätevästi :)?


        Hyvin menee mutta menköön :D


      • Toiminta kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta

        Ei anna loota ylimääräistä ääntä :)
        Alkoi tuo kierrosten pieni vaeltaminen ja ylös jumittuminen sen verran suivauttaa, että otin taas tankin pois päästäkseni kaasareihin käsiksi ja irrotin kaasuvaijerin. Koetin vaijerin liikkeen herkkyyttä ja öljyttyäni vaijerin se, kas kummaa, liikkui herkemmin. Sitten oikaisin aikain saatossa hieman vääntynyttä kahvan puoleista päätä vaijerin kuoresta. Tämän jälkeen laitoin vaijerin takaisin paikalleen. Masiina lähti hyvin herkästi käyntiin ja vaikutti kierrosherkältä.

        Nyt laitteella pystyy lähtemään tällainen ´sukatjalassa-60kg´ tyyppi liikkeelle tyhjäkäynnillä - ei siis kovin pahoja epäsykroonisuuksia pysty olemaan :)
        Kone vetää hyvin jo tuhannelta kierrokselta eikä tyhjäkäynti enää jää roikkumaan turhan ylös. Tämä tilannekuvaus perustuu 10min paikallaankäyttökokemukseen jota seurasi lyhyen koneen sammuksissaolon jälkeen puolen tunnin koeajo.

        Toki tiedän ja ymmärrän säädön merkityksen sekä tasaisen toiminnan, taloudellisuuden ja tietysti tehon kannalta. Ennenkaikkea allekirjoittanut arvostaa hyvää vääntöä, mikä olikin pointti tämän pyörän hankinnassa.

        Neulojen vuotamisen/vuotamattomuuden tarkastamisen menettelytapaa en ole vielä keksinyt mutta eiköhän sekin selviä.

        Haluan oppia tekemään synkronoinnin itse ja olen valmis ostamaan sihen tarvittavan laitteiston mikäli se ei maksa itämaista silkkiä ja metsämansikoita enenpää.
        Osaan kyllä valmistaa vesipullosydeemin letkuineen synkronointia varten. Koko synkronointihässäkässä on pieni miettimistä aikaansaava seikka; mihin kohtaan ja miten kaasari-imutorviyhdistelmään letkut saa kytkettyä kätevästi :)?


        Hyvin menee mutta menköön :D

        Kaasareista ei siis ole löytynyt kumitulpattuja letkukaroja...


    • sinkki tiukalle

      Perhana,,,,,,,,ei mikään tyhjäukko näemmä,vanhanliiton motoristi.

      Hattua nostan,alussa kaikki piti itsekkin opetella ja oppii kun mielenkiintoa riittää.

      Tuosta laatikon ääntämisestä kysyin siksi,jos vuotaa paljon, vetää koneen öljyt ohkaiseksi ja sitten alkaakin ulina.Ittellä kävi niin toitvottavasti ei sulla.
      Hyvää kesää tv: ex 1100 f.

      • AikojaSitten

        Tämä muistelo ei sinällään liity tuohon öljyjen laimenemiseen laatikossa mutta tuli vain mieleeni omasta Suzuki GSX-750 ES -pyörästäni kauan kauan sitten yksi "aloittelevan intoilijan virhe".

        Suzukihan otti tämäkät oliko ainakin 4 litraa öljyä koneeseen. Minä sitten silloin alkuhapuilevana motoristini menin laittamaan koneeseen autoöljyä (hyvin korkealuokkaista kylläkin sinänsä), tuloksena tuli sitten
        "kick-down" -automaatti Suzuki.

        Mikään ei varoittanut kun ajeli kaupungilla rinkiä mutta sitten kun aukaisi Mikunit kunnolla niin jossain 5000-6000 rpm lähti neula lentoon ylöspäin.. :) Voinee olla varma että Suizan kytkin ei tykännyt yhtään öljyn "kitkanpoistolisäaineista".. Muistan vieläkin sen "RoooooOOOO....RRRRRÄÄÄHHHHHHH!!!! MikäV...se oli.."

        Oppia ikä kaikki, öljyt vaihtoon ja taas toimi kuten pitikin.

        Kytkinlevyt menivät pari vuotta myöhemmin vaihtoon mittarilukemalla 55 000 mutta saattaa olla kyllä että fillari oli mennyt enemmänkin, autoliikkestä ostettu ilman huoltokirjaa eli ajomäärä ei tietenkään mitenkään kirkossa kuulutettu.

        Silloin 20 vuotta sitten tuntui että "viiskymppiä kelattu" oli jo paljon mennyt, nykypäivänä taitaa hyvin huollettu ja järjellä ajettu fillari usein olla vielä aivan nuoruutensa vedossa.

        Muuten tuo Suzukin malli jäi kyllä mieleeni erittäin luotettavana tekniikaltaan ja aika rento ajoasento ei puuduttanut pidemmilläkään taipaleilla.


      • Löytyykö tietoa mistä saisi kohtuuhintaisesti uudet tai EHJÄT neulaventtiilit hallitsemaani ajolaitteeseen?


      • Sutki
        Toiminta kirjoitti:

        Löytyykö tietoa mistä saisi kohtuuhintaisesti uudet tai EHJÄT neulaventtiilit hallitsemaani ajolaitteeseen?

        Esim Nakkilan pyörä ja mopo
        http://www.mp-osat.fi/suzuki/index.php?page=category&category_id=4339

        Mikä on sitten edullista, lienee ostajasta kiinni.
        Ulkomailta löytyy kans, hinta saattaa olla toisenlainen. Googlehaulla löytynee moniakin.


    • Kiitos kaikille kannanotoista.


      Joup.
      Ei tunnut koneen sisään öljynvaihdossa lykätty öljy lisääntyvä/laimenevan; visserligen sinne ei sitten mene polttoainetta vuotona:)
      Koneessa on nyt Shell Advance Ultra 15W50. Löytyy luokat API SL; JASO MA.
      Öljynlauhduttimelliseen laitteeseen uskon tämän olevan hyvinkin riittävä öljy.

      Laitteella on ajettu KARKEAN arvion mukaan 117tkm ja uskon kilometrejä olevan vielä kohtuullisen määrän edessä.

      Rassasin edellisenä talvena öljynlauhduttimen irti ja putsasin sen ( sisältäkin ) pölykuivaksi. Öljyproppu oli auki varmaan viikon tai kaksi pöntön ollessa päivystämässä reiän alla ja mopo oli suorassa asennossa kokoseisontajalan tukemana. Uskon öljyjen valuneen niin hyvin pois kuin se tällä menetelmällä on mahdollista. Sitten siihen koneeseen menikin tuo mainitsemani öljy.

      Etujarrun ilmaamisen kanssa tein pientä hommankuhjetta jokusen hetken; ilmauksen tarpeen sai aikaiseksi nesteiden vaihto.
      Lykkäsin nestettä ilmaruuvista ylöspäin sellaisella lääkeruiskun näköisellä laitteella. Jo alkoi auttamaan ilman poistumiseen :)
      Kahvatuntuma tuli hyväksi vasta päivänkaksi tuon toimenpiteen jälkeen :(
      Neutroonin kokoiset ilmakuplat näemmä tulivat hyvin hitaasti ylös putkistosta mutta tulivat kuitenkin.
      Kytkinneste oli hyvin tummaa muttei ole enää. Takajarrunestetouhu oli helpoin rasti nesteiden vaihdossa.

      Se, mihin alunalkainkin, mihin tarvitsen neuvoa, on kohdat (ja menetelmät siihen) mihin kytken letkut vielä tarkempaa synkronointia varten. Kohti täydellisyyttä lienee hyvä pyrkiä vaikkei siihen välttämättä koskaan pääsisikään.

      Laite on asiasta toisen mainitakseni pojan laite.
      Rassaamiseen oli ensisijaisena lähtökohtana heikko käyntiinlähtökyky.
      Nyt laite käynnistyy kivuttomasti ja ilman ...keleitä.

      Vaan missäpä lienevät keskisen suomen ähvän haltijat?

      • Täsmennän öljyn laadun:

        Shell Advance Ultra 4 15W50


      • efefefefef
        Toiminta kirjoitti:

        Täsmennän öljyn laadun:

        Shell Advance Ultra 4 15W50

        Kannaisikohan käyttää yksiasteista 30:stä delvacia esimekiksi..miksi kesäpelissä pitäisi olla moniasteöljy...?


    • Näin on

      vieppä alan kavereille jotka osaa säätää.Itsellä samanlainen ja käy kun kello.Huolto kaksikko jämsäsästä säätänyt.Vain köyhät pojat yrittää korva kuulolta.Ei pahalla vaan tää on amattimiesten hommaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe