Testissä sanottiin että Canon Powershot s100 color depth on 20.7 bit. Mitä se oikein tarkoittaa? Vieläkö tuo on malli on kuranttia tavaraa vai ovatko kilpailijat menneet jo molemmilta puolin ohi? Siis tuossa kokoluokassa. Ainakin pikseleitä on tullut lisää.
Color depth
5
80
Vastaukset
- testin tulos
>>...color depth on 20.7 bit.
Se on joku dxomark tai vastaava testitulos, missä mitataan värientoistokykyä; herkkyys tai erotuskyky väreille tms. Digitaalimaailmassa tieto ilmaistaan binäärisanoilla jotka yleisesti ovat 4, 8, 16, 32 tai 64 bittisiä. Ensimmäiset tietokoneet taisivat olla 4 bittisiä ja siitä ne ovat kehittyneet 64 bittiin näin kuluttajamielessä, tieteelle on tehty huomattavasti suurempaan tarkkuuteen pystyviä tietokoneita, varmaan ainakin 128, 256 ja 512 bittisiä.
Olen hieman aina ihmetellyt noita bittidesimaaleja koska oman arveluni mukaan 1 bitti on jakamaton se on joko 1 tai 0. 0,7 on kielletty arvo digimaailmassa.
Tuo noin 20 - 21 bittiä kuitenkin tarkoittaa värisävyjen määrää joka on ilmaistavissa ko. kennolla. Jos en nyt ihan väärässä ole niin 21 bittisellä digisanalla voidaan ilmaista reilu 1,5 miljoonaa värisävyä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Miten sen joku viitsii laskea on minulle vielä arvoitus mutta varmaan siinä yksilöltä tovi kuluu jos toinenkin, joten tietokoneohjelmasta lienee kyse. Luottakoon siihen sitten kuka haluaa. Pääasiahan on jotta ne näyttävät hienoilta kun niitä katselee värien määrästä huolimatta. Toinen kysymys lienee monenko mustesuihkari pystyy samaan entäs monitori? Tai projektori? Kysyn vaan asiaa sen paremmin tutkimatta. Kertokaa te joilla on intoa perehtyä asiaan syvemmälti, ainahan täältä niitä löytyy jotka tietävät.Olisi hyvä mainita mistä testistä on kyse. Kyseinen kamera esiteltiin viime syksynä, joten se on aivan varmasti kuranttia tavaraa. Toki ensi syksynä varmaan tulee S110, mutta jos tälle linjalle lähtee niin ei koskaan voi kuvata mitään, kun aina odottaa sitä parempaa kameraa. Pikselien määrää ei kannata liikaa tuijottaa. Niitä on nykykameroissa tarpeeksi. Uusin trendi laatukompakteissa on isot kennot, kuten PowerShot G1 x:ssä. Niiden sijoittaminen pieneen pokkariin on vain ongelmallista.
- Hain jo omani
12 Mpix on enemmän kuin riittävä määrä pienikennoiseen pokkariin. Jos tuossa kokoluokassa lähtee pikselimäärää kasvattamaan, kärsivät muut ominaisuudet (kohina, nopeus jne.). Jo tuosta 12 megasta saa niin isoja suurennoksia, ettei ainakaan minulla ole moisiin tarvetta.
Moni ammattikuvaaja kuvaa edelleen 10–12 megapikselin järkyillä.
Kilpailijat saattavat olla S100:n rinnalla ja joissakin ominaisuuksissa jopa edellä, mutta pakkaavat poikkeuksetta olemaan samalla kookkaampiakin.
Olen pitkään mielinyt pokkaria kakkoskameraksi järkkärin rinnalle, ja S100 on ollut toivelistalla nimenomaan pienuutensa takia. Teknisesti samantasoisia kilpailijoita löytyy ja pienempiä kameroita löytyy, mutta pienuuden ja ominaisuuksien yhdistelmä on S100:ssa omaa luokkaansa. Kun järkkäriä ei viitsi ottaa jonnekin mukaansa, on sen korvaajan todellakin mahduttava taskuun!
Zoomausalue (5-kertainen, kinovastaavuus 24–120 mm) on juuri sopiva. En näe pokkarissa mitään tarvetta pidempään teleen.
Hinta pidätteli minua pitkään ostamasta laitetta, mutta viime viikonlopun shokkitarjous eräässä tunnetussa fotoliikkeessä lopetti jahkailut ja hain omani. Tuntuu ensikokeilujen perusteella aivan mainiolta kapistukselta, kuvan laatu on ällistyttävän hyvä! Paljon minua kokeneemmat testaajat ovat löytäneet myös niin paljon kehuttavaa, ettei mielitekoon lankeamista kannata pelätä! - 5xb
Netistä luin erilaisia kirjoitelmia ja tuo 20,7 bittiä jäi kummittelemaan. Se on nimenomaan doxomark, jonka sanoivat mitanneen tuon.
Ostin jo tuon s100. G1X tuntui turhan suurelta aina mukana kulkemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409