Pitkä-aikainen vuokra-asuntomme on menossa myytäväksi. Vuokranantajamme antoi meille kaksi avainta asuntoon muuttaessamme. Kolmatta ei ole olemassa, koska hän kertoi edellisen vuokralaisen hukanneen sen.
Nyt hän pakottaa meidät luopumaan toisesta avaimesta, ja antamaan sen asunnon myyjälle, että hän pääsee näyttämään tätä halukkaille ostajille.
En löydä mistään selkeää pykälää, että onko tämä laillista? Kuitenkin asunnossa asuu kaksi henkilöä, joilla on omat työt, menot ja harrastukset.
Laki sanoo ainakin näin: "hyvän vuokratavan mukaista on antaa vuokralaiselle niin monta avainta, kuin asunnossa asuu ihmisiä plus yksi vara-avain". Eli ainakaan se ei olisi hyvän tavan mukaista, mutta onko se silti sallittua?
Lisäksi mietin, onko se ehdottomuus, että vuokralaisen täytyy poistua asunnosta näytön ajaksi? Meillä on kissa, joka on erittäin innokas karkaamaan rappukäytävään aina tilaisuuden tullen, joten pelottaa kissakotiin päästää omala avaimella ihmisiä ilman että olemme paikalla.
Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä tai faktaa. Ne todella olisivat kullanarvoisia nyt.
Kiitos!
Monta avainta vuokralaiselle?
11
5742
Vastaukset
Tuo avainasia on hieman hämärä, kuten itsekin mainitsit.
Sen sijaan kissasi ei voi karata, koska sen tulee olla joko häkissä (= kuljetukopassa), tai poissa asunnosta esittelyn aikana.
Ammattitaitoinen välittäjä vuokraa tuon yhdellä esittelyllä, joten saat kohta toisenkin avaimen takaisin :)
P.S. Tosin välittäjän työtä vaikeuttaa vuokralainen jolla on kaikkein pahiten allergisoiva lemmikkin, eli kissa!- ei tarvi
Missään ei kyllä sanota (siis laissa) että kissan tulee olla häkissä tai poissa esittelyn ajan. Samoin vuokralainen saa olla asunnossa esittelyn ajan. Nämä ovat sopimusasioita. Välittäjän toivomus toki on, että asunto olisi tyhjä, kun sitä esitellään.
- Ostaja
"Sen sijaan kissasi ei voi karata, koska sen tulee olla joko häkissä (= kuljetukopassa), tai poissa asunnosta esittelyn aikana."
Höpö höpö arvoisa LKV, ota asioistya selvää ennenkuin alat neuvoa. Omistajan kuuluuu vahtia kissaa itse mutta asunnosta sitä ei tarvitse viedä tai sulkea edes häkkiin.
Aloittajalle: Omistajan asia on hommata ylimääräiset avaimet, teidän ei tarvitse luopua omistanne,voihan isännöitsijältä pyytää että tulee avaamaan yleisvaimella,tai sitten teettää ylimääräisen avaimen.
- AaaTee
Otin asioista selvää. Ja tosiaan vuokralaisen ei tarvitse olla poissa (eikä lemmikkienkään).
Asuntokaupan ABC:ssä sanotaan myyntitilanteesta, että "Myyjänä sinä olet paikalla tai kiinteistövälittäjä, jos asia hoituu sen kautta. Asukkaan ei ole pakko olla, mutta saa olla". Joten välittäjä LKV:llä taitaa olla hieman väärää tietoa.
Vuokralaislaissa sen sijaan sanotaan "Huoneistoa vuokratessa tulee vuokralaiselle luovuttaa riittävä määrä avaimia. Avaimia pitää olla käytössä vähintään yhtä paljon kuin huoneistossa asukkaita" Lisäksi hyvän vuokratavan mukaista on antaa käyttöön yksi vara-avain.
Näistä oikeuksistamme aiomme pitää kiinni.En ole edes väittänyt että vuokralaisen pitäisi olla poissa. Toisaalta sinun on mukavampi olla poissa, ellei sinulla ole keskivertoa parempi sietokyky kotiisi kohdistuvan arvostelun suhteen.
Kotieläinten turvallisuudesta vastaat kuitenkin itse, joten yleisessä esittelyssä kannattaa laittaa se kisu häkkiin. Yksityisesittelyt ovat sitten asia erikseen, olen esitellyt kymmeniä ja taas kymmeniä asuntoja jossa koira(t) tai kissa(t) ovat olleet kotona ilman omistajiaan, eikä ongelmia ole ollut. Yleisesittelyssä lemmikkejä ei kuitenkaan pysty vahtimaan.- AaaTee
Välittäjä_LKV kirjoitti:
En ole edes väittänyt että vuokralaisen pitäisi olla poissa. Toisaalta sinun on mukavampi olla poissa, ellei sinulla ole keskivertoa parempi sietokyky kotiisi kohdistuvan arvostelun suhteen.
Kotieläinten turvallisuudesta vastaat kuitenkin itse, joten yleisessä esittelyssä kannattaa laittaa se kisu häkkiin. Yksityisesittelyt ovat sitten asia erikseen, olen esitellyt kymmeniä ja taas kymmeniä asuntoja jossa koira(t) tai kissa(t) ovat olleet kotona ilman omistajiaan, eikä ongelmia ole ollut. Yleisesittelyssä lemmikkejä ei kuitenkaan pysty vahtimaan.Vuokranantajan meille vuokraamaa kotiahan he arvostelevat, eivätkä esimerkiksi minun sisustusratkaisuja. ;) Joten toki kestän olla paikalla.
Kissanomistajana taas sanoisin, että lemmikille on ääretön stressi ja paniikki joutua häkkiin monien ihmisten tullessa heidän reviirilleen. Kissat kun on vahvasti reviirieläimiä. Mielestäni asuntonäytöt eivät saisi häiritä kenenkään asunnossa asuvan elämää merkittävästi, ja samaa koskee myös kissaa.
Näinollen on helpompi vain rauhoitella kisua sylissä, tai antaa hänen piiloutua valitsemaansa paikkaan ja vahtia ovea, ettei livahda siitä ulos oven auki ollessa.
Ihmettelen miksi välittäjillä ei muka ole tiedossa tarkkoja lakipykäliä näistä asioista koskien vuokralaisten oikeuksia, vai eivätkö he vain halua niitä tuoda julki helpottaen näin omaa työtänsä.
Tässä viimepäivinä olen ahkerasti lukenut vuokralaislakia, joka on aivan päinvastainen mitä vuokranantaja väitti (ja välittäjä leikki autuaan tietämätöntä kun häneltäkin kyselin). Niin kauan kun vuokralainen maksaa vuokraa, hänen on oikeus olla asunnossansa. Ja oikeus niin moneen avaimeen kun asukkaita talossa on. Hyvän vuokratavan mukaista olisi antaa myös yksi vara-avain.
Laki on hyvin yksiselitteinen, mutta välittäjät ja vuokranantajat ei taida pykäliä muistaa. - Immo Pykälä
AaaTee kirjoitti:
Vuokranantajan meille vuokraamaa kotiahan he arvostelevat, eivätkä esimerkiksi minun sisustusratkaisuja. ;) Joten toki kestän olla paikalla.
Kissanomistajana taas sanoisin, että lemmikille on ääretön stressi ja paniikki joutua häkkiin monien ihmisten tullessa heidän reviirilleen. Kissat kun on vahvasti reviirieläimiä. Mielestäni asuntonäytöt eivät saisi häiritä kenenkään asunnossa asuvan elämää merkittävästi, ja samaa koskee myös kissaa.
Näinollen on helpompi vain rauhoitella kisua sylissä, tai antaa hänen piiloutua valitsemaansa paikkaan ja vahtia ovea, ettei livahda siitä ulos oven auki ollessa.
Ihmettelen miksi välittäjillä ei muka ole tiedossa tarkkoja lakipykäliä näistä asioista koskien vuokralaisten oikeuksia, vai eivätkö he vain halua niitä tuoda julki helpottaen näin omaa työtänsä.
Tässä viimepäivinä olen ahkerasti lukenut vuokralaislakia, joka on aivan päinvastainen mitä vuokranantaja väitti (ja välittäjä leikki autuaan tietämätöntä kun häneltäkin kyselin). Niin kauan kun vuokralainen maksaa vuokraa, hänen on oikeus olla asunnossansa. Ja oikeus niin moneen avaimeen kun asukkaita talossa on. Hyvän vuokratavan mukaista olisi antaa myös yksi vara-avain.
Laki on hyvin yksiselitteinen, mutta välittäjät ja vuokranantajat ei taida pykäliä muistaa.Juuri näin! Ei välittäjät useinkaan ole pykälistä tietoisia tai leikkivät tietämättömiä koska luottavat ihmisten laiskuuteen ottaa asioista itse selvää. Sitten silmät kirkkaina selitellään puutaheinää,mitä harrastaa mm. täällä ahkeraan kirjoitteleva nimimerkki Välittäjä_LKV. Höpinöistään huomaa että kauheasti on tietävinään mutta faktatietoa ei sitten loppujen lopuksi ole kovin paljon. Miten muuten ehtii kirjoitella täällä,eikös pitäisi välittää asuntoja? Vai onko työt loppuneet,tai onko niitä koskaan ollutkaan, ainakaan välitystyötä?
- vaihtoehtoja
Missä pykälässä laissa puhutaan avaimista?
Itse en ole sellaista pykälää löytänyt.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
Kohtuuton vaatimus että kaksi ihmistä pärjää yhdellä avaimella ja toista makuutetaan varmuuden vuoksi välittäjällä jos joku haluaa käydä katsomassa.
Toisekseen näytöt pitää aina erikseen sopia vuokralaisen kanssa.
Kolmanneksi, kenenkään ei tarvi päästää ketään kotinnsa kun ei ole itse paikalla.
Ratksaisu, omistaja teettää yhden avaimen lisää ja antaa sen välittäjälle. Siitä huolimatta välittäjä sopii käynnit vuokralaisten kanssa vuokralainen saa olla kotonaan vahtimassa omaisuuttaan jos haluaa.
Näytöillä kiertelee sellaisia ihmisiä joilla on tapana varastaa niistä muistoja.
Jos omistaja haluaa esitellä vapaasti, niin hän odottaa että asunto on tyhjä. - niinhän sitä luulisi
AaaTee kirjoitti:
Vuokranantajan meille vuokraamaa kotiahan he arvostelevat, eivätkä esimerkiksi minun sisustusratkaisuja. ;) Joten toki kestän olla paikalla.
Laki on hyvin yksiselitteinen, mutta välittäjät ja vuokranantajat ei taida pykäliä muistaa."Vuokranantajan meille vuokraamaa kotiahan he arvostelevat, eivätkä esimerkiksi minun sisustusratkaisuja"
Varaudu yllätykseen. Ihmiset ovat usein varsin sokeita itse asunnolle ja arvostelevat niemen omaan sisustusta.
Usein kuulee kommentteja asioista, jotka eivät edes kuulu asuntoon, kuten vaikka että "onpa ruma päiväpeite" tai "kamalan väriset verhot". - AaaTee
vaihtoehtoja kirjoitti:
Missä pykälässä laissa puhutaan avaimista?
Itse en ole sellaista pykälää löytänyt.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
Kohtuuton vaatimus että kaksi ihmistä pärjää yhdellä avaimella ja toista makuutetaan varmuuden vuoksi välittäjällä jos joku haluaa käydä katsomassa.
Toisekseen näytöt pitää aina erikseen sopia vuokralaisen kanssa.
Kolmanneksi, kenenkään ei tarvi päästää ketään kotinnsa kun ei ole itse paikalla.
Ratksaisu, omistaja teettää yhden avaimen lisää ja antaa sen välittäjälle. Siitä huolimatta välittäjä sopii käynnit vuokralaisten kanssa vuokralainen saa olla kotonaan vahtimassa omaisuuttaan jos haluaa.
Näytöillä kiertelee sellaisia ihmisiä joilla on tapana varastaa niistä muistoja.
Jos omistaja haluaa esitellä vapaasti, niin hän odottaa että asunto on tyhjä." AVAIMET
Huoneistoa vuokrattaessa tulee vuokralaiselle luovuttaa riittävä määrä avaimia. Avaimia pitää olla käytössä vähintään yhtä paljon kuin huoneistossa asukkaita. Avainten luovutuksesta ja palautuksesta on hyvä tehdä kuitti, josta ilmenee avainten lukumäärä. Avaimia pitää käsitellä huolellisesti. Avaimiin ei pidä laittaa tunnisteita kuten nimeä ja osoitetta. Avainten häviäminen ei automaattisesti johda lukkojen sarjoitusvelvollisuuteen. "
lähde: www.vuokralaiset.fi/
- voi olla kotona
Voihan asunnon omistaja teettää yhden avaimen lisää. Jos kyseessä on mustapäinen avain, sen voi tilata isännöitsijältä, eikä tarvita edes mallia, hoituu nemerosarjalla.
Tottakai voitte olla itse kotona näytön aikana. Ja vahtikaa itse, ettei kissa karkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849