Hyppii ja puree

Mimosa

Nyt on hakusessa hyvät neuvot. Olen 7 kk spanielitytön onnellinen omistaja. Ongelmana meillä on neidin liiallinen leikkiminen. Hän kun hyppii päälle ja puree käsiä, jalkoja ja kaikkia mahdollisia ruumiinosia. Ja tätä riittää. Tiedän että leikkiähän se vain on mutta jos olisi joku hyvä keino millä tämän riehumisen saisi ainakin vähenemään.

Ei-käsky vain lisää vettä myllyyn. Jos yritän ottaa neidin kiinni viedäkseni "jäähylle" hän vain riehaantuu ja juoksee hysteerisenä ympäri asuntoa. Nameja jos on lähistöllä niin sitten kyllä istutaan nätisti kunnes namit loppuvat. Ja sama alkaa taas. Välinpitämätöntä on hankala leikkiä koska nuo neidin "nipistelyt" sattuvat todella.

Virtaa olen yrittänyt kanavoida pitkiin lenkkeihin, leluihin, leikkiin ja aktivointiin mutta eipä tuo ole auttanut...

Siis: hyviä keinoja millä koiran saa rauhoitettua ja leikin lopetettua tai edes suunnattua jonnekin muualle kuin emännän kidutukseen.

18

6534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kab

      laita koira selälleen ja pure takasin kaulaan. Ei niin kovaa, että veri lentää, mutta kuitenkin niin, että koiraan vähän sattuu.

      • koiruus

        olen kuullut että sievästi kun puree takasin kun koira puree.. kaveri puri hevostakin takasin korvan kärkeen niin eipä polle pure enää. no, mitä nyt joskus kiusoitellakseen ;)


    • Meetu

      Meillä on aivan sama ongelma. 6 kk ikäinen paimenkoirapoikani näykkii käsiä ja varsinkin nilkkoja aika kivuliaasti.

      Ei-käsky ei myöskään aita, kun koira sille päälle ajautuu. Olen yrittänyt takaisin puremista, mutta tähän yksilöön sillä ei ole mitään vaikutusta, jatkaa samaan malliin, kun käsistä pääsee. Vesipyssyllä ampumistakin olen kokeillut, se kyllä vähän rauhoittaa, mutta vesipyssyistä kun ei tahdo tulla vettä jos niitä pitää alaspäin, jolloin hyvä yritys ja ajoitus menee hukkaan. Kannattaa kyllä kokeilla, jos sinun pentusi siitä vaikka vähän hätkähtäisi. Meidän tapauksessa pitäisi olla kunnon vesitykki, kun pienet ruiskut ei jätkää paljon haittaa.

      Ideahan olisi se, että koiralle tulisi saman aikaisesti näykkimisen kanssa jokin epämiellyttävä kokemus, jotta se lopettaisi touhunsa. Ja se kokemus pitäisi tulla joka kerta, kun se näykkii. Paras olisi jos joku toinen ruiskisi vettä tai heittäisi jotain koiran päälle, mutta minä en oikein ole pystynyt järjestämään sellasia tilanteita.

      Jos mikään ei auta niin odotellaan ja toivotaan, että pentumme rauhoittuisi iän myötä. Oli jotenkin lohdullista lukea, että muillakin on samanlainen ongelma. Tosin ei sitä kellekään toivoisi. Kyllä niistä "villeistä" pennuista vielä kunnon koiria tulee!

      • Mimosa

        Meillä joskus ihan pikkuisena yritettiin tuota veden ruiskutusta mutta meidän neiti ei pelästy mistään. Ja spankuthan rrrrakastaa vettä!!!
        Ainoa asia mitä hän on elämässään pelästynyt oli ensimmäiset tiellä vastaan tulleet lastenvaunut. Niille muristiin kauan...
        Pitääpä koittaa tuota takaisin puremista. Siitä en ollut ennemmin kuullutkaan. Mahtaa neiti ainakin hämmentyä. ;o)


      • 7kk-pentu
        Mimosa kirjoitti:

        Meillä joskus ihan pikkuisena yritettiin tuota veden ruiskutusta mutta meidän neiti ei pelästy mistään. Ja spankuthan rrrrakastaa vettä!!!
        Ainoa asia mitä hän on elämässään pelästynyt oli ensimmäiset tiellä vastaan tulleet lastenvaunut. Niille muristiin kauan...
        Pitääpä koittaa tuota takaisin puremista. Siitä en ollut ennemmin kuullutkaan. Mahtaa neiti ainakin hämmentyä. ;o)

        Joo, meillä tepsi tuo takaisin pureminen, kun poika puree puren sitä kevyesti kuonoon, niin että hieman sattuu. On rauhoittanut puremisintoa paljon.Toinen koirakirjasta luettu on että pitää teeskennellä että sattuu kamalasti ja valitaa, niin että koira ymmärtää että toista sattuu, sitä en ole kokeillut.


      • sissi
        7kk-pentu kirjoitti:

        Joo, meillä tepsi tuo takaisin pureminen, kun poika puree puren sitä kevyesti kuonoon, niin että hieman sattuu. On rauhoittanut puremisintoa paljon.Toinen koirakirjasta luettu on että pitää teeskennellä että sattuu kamalasti ja valitaa, niin että koira ymmärtää että toista sattuu, sitä en ole kokeillut.

        Jos itse alkaa valittamaan koiran käsisssä, se pitää itseään pomona varmasti. Olen sumuttanut kukkien suihkupullosta naamaan ja se taitaa vähän auttaa,mutta auttaa aikakin. Ei ole 7 kuukauden ikäisenä enää niin hankalaa kuin 5 kuukauden ikäisenä. Osin tämä on koiran leikkiä.


      • koiru
        7kk-pentu kirjoitti:

        Joo, meillä tepsi tuo takaisin pureminen, kun poika puree puren sitä kevyesti kuonoon, niin että hieman sattuu. On rauhoittanut puremisintoa paljon.Toinen koirakirjasta luettu on että pitää teeskennellä että sattuu kamalasti ja valitaa, niin että koira ymmärtää että toista sattuu, sitä en ole kokeillut.

        hyppii varsinkin miestä vasten. minua vasten ei enää paljoa hypi kun kerran nostin polven eteen johon törmäsi. Koiraa koski pikkaisen jonka jälkeen mulkoili minua pahasti, muttei ole pahemmin hyppinyt sen jälkeen. pienempänä näykki paljon ja siihen kokeiltiin kiljaisua ja selän kääntämistä jotta tajuaisi että minuun koskee. Ei tehoa. Muutaman kerran olen haukannut ja vähäsen koiru ihmeissään tuijottanut sen jälkeen. Täytyy varmaan ruveta jatkuvasti käyttämään jos auittaisi


    • timo

      Koirasi hypätessä sinua vasten nosta polvi,jolloin koira hyppää polveasi vasten.
      Puremiseen älä reagoi muutenkuin ottamalla koiraasi huulesta kiinni ja nipistämällä siitä,
      koska näin emokin tekee.
      Kokeile!

    • Issukka

      puolivuotinen sälli, ei hypi, pure, eikä muutoinkaan temppuile! Opetus vauvasta lähtien johdonmukaista - se on varsin iso juttu!

      • Kolme koiraa

        Se on hienoa, että teillä on asiat loistavasti.

        Kai sentään annatte pennun olla pentu (opetus vain leikin varjolla) ja annatte sen koheltaakin? Meinaan jos sen tahto on tuon ikäisenä täysin nujerrettu teillä on kohta agressiivinen ja epäsosiaalinen tapaus käsissänne.


      • Issukka
        Kolme koiraa kirjoitti:

        Se on hienoa, että teillä on asiat loistavasti.

        Kai sentään annatte pennun olla pentu (opetus vain leikin varjolla) ja annatte sen koheltaakin? Meinaan jos sen tahto on tuon ikäisenä täysin nujerrettu teillä on kohta agressiivinen ja epäsosiaalinen tapaus käsissänne.

        meillä pentu saa olla pentu. Tosin pennun ei välttämättä ole hypittävä ja pompittava kuin aropupu, saati näykittävä. Sattuu vain olemaan nätisti käyttäytyvä pentu meillä, eikä se mielestäni suinkaan ole pahe, päinvastoin!


      • tepu
        Issukka kirjoitti:

        meillä pentu saa olla pentu. Tosin pennun ei välttämättä ole hypittävä ja pompittava kuin aropupu, saati näykittävä. Sattuu vain olemaan nätisti käyttäytyvä pentu meillä, eikä se mielestäni suinkaan ole pahe, päinvastoin!

        kokemusta on samanlaisesta koiran pennusta. Tosin se on vasta 12 vk mutta puree ja hyppii... Oon tehnyt silleen et laitan kädet kainaloon ja katson muualle ja käännän selkää. Se rauhoittaa sitä välillä. Ei tosin aina.... Usein lykkään lelua aina suuhun tai jotain puruluuta. Kyllä hyvät neuvot on kalliita pennun kanssa. Se ei paljon lohduta jos ihmiset kertoo miten hyvin käyttäytyviä pentuja heillä on... Mulla kun ei oo...
        Liian kovastikaan en haluaisi noin pentua ottaa, peläten että siitä tulee vihainen mutta johdonmukainen yritän olla.


      • Riva
        tepu kirjoitti:

        kokemusta on samanlaisesta koiran pennusta. Tosin se on vasta 12 vk mutta puree ja hyppii... Oon tehnyt silleen et laitan kädet kainaloon ja katson muualle ja käännän selkää. Se rauhoittaa sitä välillä. Ei tosin aina.... Usein lykkään lelua aina suuhun tai jotain puruluuta. Kyllä hyvät neuvot on kalliita pennun kanssa. Se ei paljon lohduta jos ihmiset kertoo miten hyvin käyttäytyviä pentuja heillä on... Mulla kun ei oo...
        Liian kovastikaan en haluaisi noin pentua ottaa, peläten että siitä tulee vihainen mutta johdonmukainen yritän olla.

        muillakin on pureva pentu.Kun meidän sakemanni poika tuli 7 viikkosena,ajattelin että koko maailmassa ei ole toista yhtä paljon purevaa pentua.Kunnes lueskelin näitä palstoja ja huomasin että onhan niitä muitakin.Omaa ihmetystä lisäsi vielä se että tämä meidän pentu ei ole ensimmäinen pentu minulla, aiemmät pennut ei ole purreet näin paljon kun tämä.
        Meillä ei ole kielletty puremasta käsiä,vaan ollan opetettu että purra saa,mut se ei saa sattua.Työtä se on vaatinut,johdonmukaisuutta ja pitkää pinnaa.
        Koska pureminen on pennun leikkiä,se ei pure siksi että on vihainen.
        Meillä on nyt 4 kk pentu,joka osaa leikkiä käsillä purematta,tietää missä menee raja.Nyt riittä kun sanoo,että sattuu,lopettaa heti.


      • tepu
        Riva kirjoitti:

        muillakin on pureva pentu.Kun meidän sakemanni poika tuli 7 viikkosena,ajattelin että koko maailmassa ei ole toista yhtä paljon purevaa pentua.Kunnes lueskelin näitä palstoja ja huomasin että onhan niitä muitakin.Omaa ihmetystä lisäsi vielä se että tämä meidän pentu ei ole ensimmäinen pentu minulla, aiemmät pennut ei ole purreet näin paljon kun tämä.
        Meillä ei ole kielletty puremasta käsiä,vaan ollan opetettu että purra saa,mut se ei saa sattua.Työtä se on vaatinut,johdonmukaisuutta ja pitkää pinnaa.
        Koska pureminen on pennun leikkiä,se ei pure siksi että on vihainen.
        Meillä on nyt 4 kk pentu,joka osaa leikkiä käsillä purematta,tietää missä menee raja.Nyt riittä kun sanoo,että sattuu,lopettaa heti.

        miten oot saanut opetettua sen sattumisen pennulle. Kyllä se on totta, et pentu ei tarkoita mitään pahaa mut kädet ei oo kivan näköiset hetkenpäästä. Mä oon yrittänyt antaa aina jonkun lelun suuhun silloin kun alkaa puree ja se on välillä auttanut. Ainaskin kädet säästyy.
        Toinen hankaluus välillä on tuolla lenkillä kun ihmiset pysähtelee ihailemaan pentua ja lapset juoksee ja kiljuu kohti. Välillä sitä toivois hartaasti et sais ihan rauhassa kuljettaa koiraa.
        Pitäishän sen koiran oppia ohittamaan ihmiset ihan rauhassa mut eihän se siihen pisty jos joka toinen haluis silitellä. Kerrankin yks tuli siihen lirkuttelee kun koirani teki tarpeitaan. Sekin homma siinä sitten keskeytyi :)
        Sellaista koiraelämää täällä...


      • Riva
        tepu kirjoitti:

        miten oot saanut opetettua sen sattumisen pennulle. Kyllä se on totta, et pentu ei tarkoita mitään pahaa mut kädet ei oo kivan näköiset hetkenpäästä. Mä oon yrittänyt antaa aina jonkun lelun suuhun silloin kun alkaa puree ja se on välillä auttanut. Ainaskin kädet säästyy.
        Toinen hankaluus välillä on tuolla lenkillä kun ihmiset pysähtelee ihailemaan pentua ja lapset juoksee ja kiljuu kohti. Välillä sitä toivois hartaasti et sais ihan rauhassa kuljettaa koiraa.
        Pitäishän sen koiran oppia ohittamaan ihmiset ihan rauhassa mut eihän se siihen pisty jos joka toinen haluis silitellä. Kerrankin yks tuli siihen lirkuttelee kun koirani teki tarpeitaan. Sekin homma siinä sitten keskeytyi :)
        Sellaista koiraelämää täällä...

        se oli ja on vieläkin.Kun pentu puri otin sitä ylhäältä kuonosta ja puristin niin että pennun huulet jäi hampaitten väliin,eli idea on se että pentu tietää puremisen sattuvan,ja samalla sanoin ei pure.Tää on tietty vaikee selittää näin, mut se toimii,pentu leikkii kädellä puree mut ei satuta..Välillä kyllä kokeilee ,mut riittää kun sanoo että sattuu.Sitä kun tekee tarpeeks monta kertaa niin se menee perille.Koska minun mielestä koiralle on opetettava että pureminen sattuu,mut leikkiminen ei.
        Mä olen lenkillä sanonut suoraan että pentu puree ja hyppii, jos joku on tullut lepertelemään.Mut kohta saa kävellä ihan rauhassa kun pentu kasvaa ja alkaa muistuttaa sakemannia,harva haluaa tulla silittelemään.
        Kaikenmaailman vetolelut ja sukat on hyviä riehuleluja jos on oikein puruhaluinen pentu.
        Ja se on totta että sit kun hampaat on vaihtunut niin koira ei enää halua edes leikkiä käsillä,se on vaan tämä pentuvaihe.


      • tepu
        Riva kirjoitti:

        se oli ja on vieläkin.Kun pentu puri otin sitä ylhäältä kuonosta ja puristin niin että pennun huulet jäi hampaitten väliin,eli idea on se että pentu tietää puremisen sattuvan,ja samalla sanoin ei pure.Tää on tietty vaikee selittää näin, mut se toimii,pentu leikkii kädellä puree mut ei satuta..Välillä kyllä kokeilee ,mut riittää kun sanoo että sattuu.Sitä kun tekee tarpeeks monta kertaa niin se menee perille.Koska minun mielestä koiralle on opetettava että pureminen sattuu,mut leikkiminen ei.
        Mä olen lenkillä sanonut suoraan että pentu puree ja hyppii, jos joku on tullut lepertelemään.Mut kohta saa kävellä ihan rauhassa kun pentu kasvaa ja alkaa muistuttaa sakemannia,harva haluaa tulla silittelemään.
        Kaikenmaailman vetolelut ja sukat on hyviä riehuleluja jos on oikein puruhaluinen pentu.
        Ja se on totta että sit kun hampaat on vaihtunut niin koira ei enää halua edes leikkiä käsillä,se on vaan tämä pentuvaihe.

        Oli kiva saada asiallista neuvoa. Mä alan myös sanoo ihmisille, et se hyppii ja puree :) Kiitos vinkistä. Mä odottelen kans et tää kasvaa ja saadaan rauhassa mennä ulkona. Mulla on sekarotuinen, joka pitäis kasvaa noin 30kg isoksi joten eiköhän meillekin pian rauha anneta.
        Hyvää koiraelämää teille :)


      • tutulta kuulostaa...
        tepu kirjoitti:

        Oli kiva saada asiallista neuvoa. Mä alan myös sanoo ihmisille, et se hyppii ja puree :) Kiitos vinkistä. Mä odottelen kans et tää kasvaa ja saadaan rauhassa mennä ulkona. Mulla on sekarotuinen, joka pitäis kasvaa noin 30kg isoksi joten eiköhän meillekin pian rauha anneta.
        Hyvää koiraelämää teille :)

        Heipsan kaikille,

        Lueskelin näitä hyppimis-ja puremisjuttuja ja totesin,että meillä on kokeiltu melkein kaikki annetut vinkit...
        Koiramme täytti kesällä 2 vuotta ja tällä hetkellä se on oikein rauhallista poikaa.Hyppiminen ja pureminen alkoi miltei heti pennun kotiuduttua.Se oli tosiaankin aikamoista menoa.Kokeilimme polven nostamisen, kuonosta kiinni ottamisen, lelujen antamista jne...
        Tietysti koiran ja rodun luonnekin vaikuttaa asioihin, mutta meillä tepsi sana "EI" koiran hypätessä,sen jälkeen kädet "justiinamaisesti" puuskaan ja selän kääntö koiralle. Tämän jälkeen oltiin huomaamatta koiraa lainkaan. Vaikka se yritti ikään kuin tulla anteeksipyyntiretkelle niin sitä ei huomattu ollenkaan.Tätä keinoa käyttäessä täytyy koko perheen olla samalla linjalla. Jos koira puree toista ja toinen silittää samaan aikaan kun purtu "mököttää" niin juttu ei onnistu.
        Kun koira hiffaa ettei sitä rapsutella ja silitellä puremisen jälkeen niin ei se kauhiasti halua enää purrakkaan.
        Näin meillä selviydyttiin tilanteesta. Tosin ikääkin on tullut ja rauhallisuutta,mutta sama vinkki pätee myös muuhun pahan tekemiseen.
        Vieläkin leikki saattaa mennä käsien puremiskokeiluun, mutta kovempi ote unohtuu heti kun sanon topakasti EI ! Sen jälkeen leikki jatkuu näykkimisenä tai huomio kiinnittyy muualle.Kannattaa myös muistaa, että koiralle on sanottava milloin leikki loppuu ja sen jälkeen se ei enää saa edes näykkiä käsiä.
        Hyvää syksyn alkua kaikille!
        Ps.Selän kääntäminen ja koiran ohi käveleminen sitä huomaamatta tepsii myös jos koira hyppii vieraita vasten heidän tullessa ovesta sisälle.Sanot vain vieraalle,että kääntää selän ja kävelee koiran ohi ja on kuin koiraa ei olisikaan. Sitten kun koira rauhoittuu ja istuu,vieraat voivat tervehtiä sitä. Meillä odotetaan jo oven avaamista istuen ja vieraatkin otetaan vastaan istuen. :)
        Meille on tulossa ensi keväänä uusi pentu,joten samat asiat käydään taas läpi.toivottavasti nyt vähän viisaampina?? Mutta niin ne muistot kaunistuu... ;)


      • Anonyymi

        Meillä uskoo lapset ja koirat kissat.
        Siihen on omat konstit. Opetellaan asioita pienestä asti,eikä sitten vasta kun vieraita tulee kylään ja hypitään pitkin kahvipöytää ja potkitaan ovia. Rajat ja rakkaus.
        En kyllä luota mihinkään eläimeen
        ennenkuin tunnen. sen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe