Mitä eroa on emolehmien ja lihanautojen kasvatuksella?
emolehmät vai lihanauta
10
546
Vastaukset
- Muamuija
No ensinnäkin se ero, että lihanautaa (enimmäkseen sonneja)kasvatetaan nopeasti, kunnes on teuraskypsä ja menee lihaksi. Emolehmä on nimensä mukaan naaras ja sitä pyritään pitämään useita vuosia niin että vuosittain keväällä poikii vasikan,hoitaa sitä kesän yli ja sitten vieroituksen jälkeen vasikka kasvatetaan joko uudeksi emoksi tai lihantuotantoon.
- sipulirik
ok,eli jos tiivistän niin lihakarjan tuotto tulee lihan myymisestä,ja emolehmien vasikoiden myymisestä lypsytiloille?vai myydäänkö niitäkin lihaksi?entä jos kasvattaa vain lihasonneja niin uusia sonnivasikoita on ostettava vuodessa aina useita kappaleita?
- Muamuija
sipulirik kirjoitti:
ok,eli jos tiivistän niin lihakarjan tuotto tulee lihan myymisestä,ja emolehmien vasikoiden myymisestä lypsytiloille?vai myydäänkö niitäkin lihaksi?entä jos kasvattaa vain lihasonneja niin uusia sonnivasikoita on ostettava vuodessa aina useita kappaleita?
Sonnit lihakarjaan tulevat enimmäkseen lypsykarjatiloilta, eli ovat pääosin maitorotuisia tai puoliksi liharotuisia. Myös emolehmien sonnivasikat kasvattaa joko tila itse tai välittää ne toiselle, pihvirotuisia sonneja kasvattavalle tilalle. Emojen vasikat eivät milloinkaan päädy lypsykarjatiloille, koska ovat liha rotuisia -ellei emolehmätila tarvitse niitä uusiksi emoiksi nekin menevät lihantuotantoon.
- näin se menee
sipulirik kirjoitti:
Joo, toisinpäin se kyllä menee, lihanauta on loppukasvattajajalla, eli siellä on sonneja ja hiehoja, jotka kasvatetaan teuraiksi, kasvatusaika noin vuosi, hiehoilla vähempi, lihanauta vopi olla mitä rotua hyvänsä.
Emolehmä taas on se, joka tuotta vasikoita, yleensä ne vasikat menee näille lihanautakasvattajille, vaikka pääosa suomalaisesta naudanlihasta tuleekin maitorotuisista naudoista näille kasvattajille, niin pieni vähemmistö on näitä pihvirotuja.
Osa emolehmätiloista kasvattaa vasikkansa itte teuraaksi, mutta emolehmä on aina liharotua, maitorotuista lehmää ei saa emolehmäksi nautarekisteriin. - sipulirik
näin se menee kirjoitti:
Joo, toisinpäin se kyllä menee, lihanauta on loppukasvattajajalla, eli siellä on sonneja ja hiehoja, jotka kasvatetaan teuraiksi, kasvatusaika noin vuosi, hiehoilla vähempi, lihanauta vopi olla mitä rotua hyvänsä.
Emolehmä taas on se, joka tuotta vasikoita, yleensä ne vasikat menee näille lihanautakasvattajille, vaikka pääosa suomalaisesta naudanlihasta tuleekin maitorotuisista naudoista näille kasvattajille, niin pieni vähemmistö on näitä pihvirotuja.
Osa emolehmätiloista kasvattaa vasikkansa itte teuraaksi, mutta emolehmä on aina liharotua, maitorotuista lehmää ei saa emolehmäksi nautarekisteriin.eli jos päätyisin vain pihvisonnien kasvattajaksi,niin minun pitäisi tehdä sopimus tilan kanssa,joka kasvattaa emolehmiä ja heidän sonnivasikkansa ostaisin aina minä?että tuotantosuunta tuottaisi,useammaltako tilalta pitäisi sonnivasikka sopimukset tehdä? Kiitos jo nyt paljon asiallisista vastauksista ,maallikolle
- Eräs emäntä
sipulirik kirjoitti:
eli jos päätyisin vain pihvisonnien kasvattajaksi,niin minun pitäisi tehdä sopimus tilan kanssa,joka kasvattaa emolehmiä ja heidän sonnivasikkansa ostaisin aina minä?että tuotantosuunta tuottaisi,useammaltako tilalta pitäisi sonnivasikka sopimukset tehdä? Kiitos jo nyt paljon asiallisista vastauksista ,maallikolle
Teurastamot toimivat vasikoiden välittäjinä, että todennäköisesti varmin keino saada sopiva määrä vasikoita olisi sitä kautta. Emolehmäkasvattajat ilmoittavat liiat vasikkansa välittäjälle, välittäjä kokoaa ryhmät kasvattajien tekemien tilausten mukaan. Välittäjä ottaa tietysti oman osansa välistä, mutta sekä vasikan myyjä että ostaja voivat olla suht huolettomia hankinnan sujuvuudesta. Toki voit ostaa omasi suoraankin ilman välikäsiä, mutta edellyttää silloin myös kuljetusta joko myyjän tai ostajan toimesta, ja varsinkin pihvipuolella kalusto seisoisi suurimman osan vuotta käyttämättömänä.
- näin se menee
sipulirik kirjoitti:
eli jos päätyisin vain pihvisonnien kasvattajaksi,niin minun pitäisi tehdä sopimus tilan kanssa,joka kasvattaa emolehmiä ja heidän sonnivasikkansa ostaisin aina minä?että tuotantosuunta tuottaisi,useammaltako tilalta pitäisi sonnivasikka sopimukset tehdä? Kiitos jo nyt paljon asiallisista vastauksista ,maallikolle
Teurastamot välittää vasikoita ja antavat niitä jopa velaksi, eli ne maksetaan sitten kun ne aikanaan teurastetaan, korkohan siinä on, mutta aika helppo lähtö aloittelijalle.
Pieni tila ei kyllä oikein pärjää loppukasvattajana, eli lihanautojen kasvattajana, mutta emolehmätilana ehkä niinkin selviää.
- asddsfasfas
kumki ois sitten parempaa ja tuottavempaa hommaa tuo emolehmien pito vai lihanautojen loppukasvatus? ::)
- sanon vaan
Riippuu ihan tilasta, kumpi sopii paremmin.
Kumpikaan ei ole mitenkään erikoisen kannattavaa .... - taashommissa
Hörhölle lienee kannattavaa kumpi vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797