emolehmät vai lihanauta

Sipulirik

Mitä eroa on emolehmien ja lihanautojen kasvatuksella?

10

546

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muamuija

No ensinnäkin se ero, että lihanautaa (enimmäkseen sonneja)kasvatetaan nopeasti, kunnes on teuraskypsä ja menee lihaksi. Emolehmä on nimensä mukaan naaras ja sitä pyritään pitämään useita vuosia niin että vuosittain keväällä poikii vasikan,hoitaa sitä kesän yli ja sitten vieroituksen jälkeen vasikka kasvatetaan joko uudeksi emoksi tai lihantuotantoon.

• sipulirik

ok,eli jos tiivistän niin lihakarjan tuotto tulee lihan myymisestä,ja emolehmien vasikoiden myymisestä lypsytiloille?vai myydäänkö niitäkin lihaksi?entä jos kasvattaa vain lihasonneja niin uusia sonnivasikoita on ostettava vuodessa aina useita kappaleita?

• Muamuija
        sipulirik kirjoitti:

ok,eli jos tiivistän niin lihakarjan tuotto tulee lihan myymisestä,ja emolehmien vasikoiden myymisestä lypsytiloille?vai myydäänkö niitäkin lihaksi?entä jos kasvattaa vain lihasonneja niin uusia sonnivasikoita on ostettava vuodessa aina useita kappaleita?

Sonnit lihakarjaan tulevat enimmäkseen lypsykarjatiloilta, eli ovat pääosin maitorotuisia tai puoliksi liharotuisia. Myös emolehmien sonnivasikat kasvattaa joko tila itse tai välittää ne toiselle, pihvirotuisia sonneja kasvattavalle tilalle. Emojen vasikat eivät milloinkaan päädy lypsykarjatiloille, koska ovat liha rotuisia -ellei emolehmätila tarvitse niitä uusiksi emoiksi nekin menevät lihantuotantoon.

• näin se menee
        sipulirik kirjoitti:

Joo, toisinpäin se kyllä menee, lihanauta on loppukasvattajajalla, eli siellä on sonneja ja hiehoja, jotka kasvatetaan teuraiksi, kasvatusaika noin vuosi, hiehoilla vähempi, lihanauta vopi olla mitä rotua hyvänsä.

Emolehmä taas on se, joka tuotta vasikoita, yleensä ne vasikat menee näille lihanautakasvattajille, vaikka pääosa suomalaisesta naudanlihasta tuleekin maitorotuisista naudoista näille kasvattajille, niin pieni vähemmistö on näitä pihvirotuja.

Osa emolehmätiloista kasvattaa vasikkansa itte teuraaksi, mutta emolehmä on aina liharotua, maitorotuista lehmää ei saa emolehmäksi nautarekisteriin.

• sipulirik
        näin se menee kirjoitti:

Joo, toisinpäin se kyllä menee, lihanauta on loppukasvattajajalla, eli siellä on sonneja ja hiehoja, jotka kasvatetaan teuraiksi, kasvatusaika noin vuosi, hiehoilla vähempi, lihanauta vopi olla mitä rotua hyvänsä.

Emolehmä taas on se, joka tuotta vasikoita, yleensä ne vasikat menee näille lihanautakasvattajille, vaikka pääosa suomalaisesta naudanlihasta tuleekin maitorotuisista naudoista näille kasvattajille, niin pieni vähemmistö on näitä pihvirotuja.

Osa emolehmätiloista kasvattaa vasikkansa itte teuraaksi, mutta emolehmä on aina liharotua, maitorotuista lehmää ei saa emolehmäksi nautarekisteriin.

eli jos päätyisin vain pihvisonnien kasvattajaksi,niin minun pitäisi tehdä sopimus tilan kanssa,joka kasvattaa emolehmiä ja heidän sonnivasikkansa ostaisin aina minä?että tuotantosuunta tuottaisi,useammaltako tilalta pitäisi sonnivasikka sopimukset tehdä? Kiitos jo nyt paljon asiallisista vastauksista ,maallikolle

• Eräs emäntä
        sipulirik kirjoitti:

eli jos päätyisin vain pihvisonnien kasvattajaksi,niin minun pitäisi tehdä sopimus tilan kanssa,joka kasvattaa emolehmiä ja heidän sonnivasikkansa ostaisin aina minä?että tuotantosuunta tuottaisi,useammaltako tilalta pitäisi sonnivasikka sopimukset tehdä? Kiitos jo nyt paljon asiallisista vastauksista ,maallikolle

Teurastamot toimivat vasikoiden välittäjinä, että todennäköisesti varmin keino saada sopiva määrä vasikoita olisi sitä kautta. Emolehmäkasvattajat ilmoittavat liiat vasikkansa välittäjälle, välittäjä kokoaa ryhmät kasvattajien tekemien tilausten mukaan. Välittäjä ottaa tietysti oman osansa välistä, mutta sekä vasikan myyjä että ostaja voivat olla suht huolettomia hankinnan sujuvuudesta. Toki voit ostaa omasi suoraankin ilman välikäsiä, mutta edellyttää silloin myös kuljetusta joko myyjän tai ostajan toimesta, ja varsinkin pihvipuolella kalusto seisoisi suurimman osan vuotta käyttämättömänä.

• näin se menee
        sipulirik kirjoitti:

Teurastamot välittää vasikoita ja antavat niitä jopa velaksi, eli ne maksetaan sitten kun ne aikanaan teurastetaan, korkohan siinä on, mutta aika helppo lähtö aloittelijalle.

Pieni tila ei kyllä oikein pärjää loppukasvattajana, eli lihanautojen kasvattajana, mutta emolehmätilana ehkä niinkin selviää.

• asddsfasfas

kumki ois sitten parempaa ja tuottavempaa hommaa tuo emolehmien pito vai lihanautojen loppukasvatus? ::)

• sanon vaan

Riippuu ihan tilasta, kumpi sopii paremmin.
        Kumpikaan ei ole mitenkään erikoisen kannattavaa ....

• taashommissa

Hörhölle lienee kannattavaa kumpi vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe