Valkoisestapaimenkoirasta

Valkkari

Olen 12, kohta 13 v. tyttö. Olen hurahtanut täysin erilaisiin paimenkoiriin(sakemanni, valkkari, belggari)olisiko kokemuksia valkkarista? Vastausta seuraaviin kysymyksiin?:
-Onko valkkari sopiva lapsiperheeseen, jossa nuorin lapsi hieman yli vuoden, keskimmäinen melkein yksitoista vuotias, ja minä, joka siis hoitaisin koiraa, antaisin sille tottelevaisuuskoulutuksen, aikuisten avulla tietty ja lenkittäisin sitä vapaana ja remmissä, metsässä ym?
-Sopiiko se pelkäksi lenkkeilykaveriksi ja seurakoiraksi muutamalla näyttelykäynnillä, ja runsaalla liikunnalla sekä aivotoiminnalla?
-Suomenajokoirauroksen kaveriksi, mikäli valkkari olisi uros?
-Paljonko se maksaa?
-Minkälainen terveys?
-Onko uros kovin itsepäinen, kuten suomenajokoiraurokset yms?
Olisin hyvin kiitollinen, jos antaisitte jotakin hyviä neuvoja pennun koulutukseen, ja vanhempien lepyttelemiseen(he kun ovat vannoneet olevansa ikuisesti lojaaleja ajokoirille) Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!

7

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kasvi-

      Vaikka oletkin pian 12v, niin uskoisin, että jos olet "yksin" vastuussa valkoisestapaimenkoirasta, niin ongelmia on tiedossa.

      Noin muuten valkoiset soveltuvat lapsiperheisiin ihan yhtä hyvin kuin lukuisat muutkin rodut, mutta ei missään tapauksessa ole järkevää ottaa koiraa mistä tahansa kennelistä ja mistä tahansa yhdistelmästä.
      Koiran vanhempien tulisi olla molemmat luonnetestattuja ja luonnetestin tulisi olla hyväksytty, ja keskimäärin hytät luonnetesti pisteet valkoiselle on n 120-170p.

      Valkoisiapaimenkoiria on moneen junaan luonteidensa kanssa, mutta koulutettavuus yleisesti ottaen on ihan hyvä, mutta pitkäjänteiseen työskentelyyn ei kaikilla yksilöillä riitä motivaatio. Valkkareissa on paljon koiria, joiden koulutettavuus on hyvä jopa tavoitteelliseen harrastukeen, mutta on myös koiria, joita ei mitkään koulutuksen pahemmin kiinnosta ja saattavatkin sillä tavalla muistuttaa ajokoiraa luonteeltaan.

      Itse en antaisi valkoistapaimenkoiraa lapselle, joka sinäkin vielä olet, vaikka ehkä ikäisesi luokitellaankin jo varhaisteiniksi. Valkoinenpaimenkoria, erityisesti urokset, kasvavat hyvinkin suuriksi, säkäkorkeus voi olla lähelle 70cm ja paino 40-45kg, ja jos vielä osuu sellainen jästipäisempi yksilö, niin sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia hallita koiraa fyysisesti jos se päättää rynnätä kissan, jäniksen, toisen koiran tmv kimppuun.

      Suurin osa valkkareista viettää nykyään pelkkää seurakoiran elämää, juurikin leikkeilyillä, muutamalla näyttelykäynnillä, koti tapakasvatuksella ehostettuna, mutta koiran koon huomioiden se todellakin vaatii ehdottomasti koulutuksen, eikä sitä voi antaa elää vain kuin "pellossa".

      Valkkareiden hinnat pyörivät nykyään noin 900-1200e paikkeilla, mutta hintaa tärkeämpää on ehdottomasti huomioida pennun lähtökohdat, ja melkein tekisi mieli sanoa, että halvin koira ei ole todellakaan paras vaihtoehto.

      En tiedä minkä verran olet ylipäätään tietoinen eri koirarotujen terveysongelmista, mutta valkkareilla esiintyy samoja ongelmia kuin kantarodullaan saksanpaimenkoiralla. On erilaisia selkäsairaiksia, lonkka ongelmia, kyynär ongelmia, silmissäkin joskus saattaa jotain olla, allergiaoireita jne. Lisäksi luonteissa on paljon hajantaa, ja hyvistäkin vanhemmista saattaa syntyä epäluuloisia ja heikkohermoisia yksilöitä. Kuitenkin pennun vanhemmilla on syytä olla hyvä ja avoin luonne, koirat eivät saa olla pelkääviä jne koska silloin todennäköisempää saada hyvä koira kuin vanhemmista jotka ovat jo valmiiksi arkoja tai agressiivisia.

      Mitään vinkkevä vanhempiesi ylipuhumiseen ei ole antaa, mutta tsemppiä kuitenkin rotuhaaveesi toteuttamiseen. Tykkäämäsi rodut ovat tavallaan saman kaltaisia, mutta tavallaan myös erilaisia, mutta näistä vaihtoehdoista parhaiten ihan seurakoiraksi sanoisin valkkarin soveltuvan.

    • Valkkari

      Wau! Tulipa tietopaketti! En osannut odottaa heti noinpaljoa tietoa. Kiitos paljon!

    • paimenkoirahullu

      Hmmm. Ottaen huomioon ikäsi, voisin suositella jotain pienempää paimenkoirarotua ns. "ensikoiraksi" vaikka teillä onkin siellä koira.
      Joku perus lapinkoira voisi olla sellainen, minkä pystyisit vielä hallitsemaankin, vähän riippuen omasta koostasi. Lapinkoira ei kovin suureksi kasva ja se on helppo kouluttaa, mutta kuitenkin on ihan koiran kokoinen koira, eikä mikään pikku rääpäle. Sen pystyy kouluttamaan myös sellaiseksi, että sitä pystyy pitämään vapaana paikasta riippumatta.

      Suosittelen tutustumaan koira-aiheiseen kirjallisuuteen, vaikka uskonpa, että oletkin erinäisiä koiraoppaita selaillut läpi. :)

    • Valkkari

      Kiitoksia paljon!!! Todella hyviä vinkkejä.

      • valkkari on ihan jees

        Mulla on valkkarin ja labradorin sekarotuinen narttu. Oon ite 15. Ei täysin koulutettuna. Oon tähä asti pärjäny hyvin ja meillä on kaksi muuta koiraa ja kissa. Kissan kans on joskus vääntöä mutta menen yleensä väliin ja sen jälkee koira kiersi vähän aikaa kauempaa ku kissa räppäs. Joskus tosi jääräpää mutta ei auta ku laskia kymppii ja uuestaa yrittää. En itse kouluta koiria voimalla koska yleensä koirista tulee agressiivisia. Mutta no sanotaan että haastava kouluttaa. Pysyy lenkillä irti mutta saattaa yrittää jäniksen perään. Sillon pitää olla itellä hoksottimet. On sopeutunut lapsiin mutta kyllä muistaa jos joku vetää kovasti hännästä mutta saa ny vähä nykiä ei se siitä pahastu mutta rajansa kaikekka. Tsemppiä koiran hankintaan!:)


    • :---)

      Paimenen kanssa vaan pitää olla määrätietoinen. Ei riitä, että omistaja on päänsilittelijä ja antaa ruuan, vaan pitää myös pystyä olemaan auktoriteetti koirallensa. On niitä isoja koiria pienikokoisilla aikuisillakin, ei ole ihmisen koosta kiinni, ennemminkin tietämyksestä ja valmiuksista. :D Kehotan tutustumaan rotuun käytännössäkin, käyt vaikka perheesi kanssa kasvattajilla juttelemassa ja tutustumassa koiriin. Yleensä kasvattajat osaa kertoa rodustaan niin hyvät kuin huonot puolet, ja osaa katsoa onko ostajaehdokas oikeasti valmis suhteellisen vaativan koiran omistajuuteen. Onnea koiran hankintaan. Itse olen 14, tänä vuonna 15 vuotta ja mulla on kans paimenkoira hakusessa tän vuoden puolella.

    • valkkari2009

      Valkkarit kuten muutkin koirat ovat yksilöllisiä käytökseltään jotkut jopa säikkyjä alle 15.v e3n laittaisi valkkaria itselläni oli 11.v valkkari joka oli täysi käytöshäiriö
      ja vetopaniikki joka koirilla aika harvinaista täytin 18 otin uuden valkkarin vaikka huonoa kokemusta olikin aikaisemmin mutta tästä koirasta tuli tottelevainen ja kilpailemme aktiivisesti agilityä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe