mitä tekisitte kun puolivuotias pentu käyttäytyy ulkona tosi yli-innokkaasti eli tempoo maanisesti kohti toisia koiria ja milloin mitäkin, ei piittaa komentamisesta, epäilen että vielä voi tulla vaaratilanteita tän johdosta. olen harkinnut pitäisikö vaan näyttää ettei tätä enää voi jatkua asettamalla pentu kyljelleen, toimiiko?
ulkoillessa yli-innokas pentu
11
1125
Vastaukset
- 82cartes
No eipä auta kyljelleen asettamiset. Sinun pitää saada tuo komentaminen kuntoon. Taidat olla liian lälly ja nameja vaan syöttelet joka käänteessä? Oikea voimakkuus on se, milloin koira rupeaa piittaamaan siitä mitä sanot. Älä ole lapanen, vaan näytät pennulle että sen on toteltava.
- koirakouluun mars!
Pätee, varsinkin, jos pentu on ns. kovaluonteinen. Mutta jos pennulla on pehmeämpi luonne, niin tämä kovuus pitää sovittaa pennun luonteeseen. Joskus kovuss ei sovi lainkaan, vaan pitää etsiä muita keinoja. Ihmiset voivat ymmärtää tuon "näyttämisen" niin monella eri tavalla.
Itse koirasi parhaiten tunnet: minkäluonteisesta/-rotuisesta koirasta on kyse?
Aina pätevä neuvo: osallistukaa koirakouluun! Siellä asiantuntija näkee koirasi ja sen reagointitavat, ja osaa antaa räätälöidympiä ohjeita.
- Koerallinen
Mitä se kyljelleen laittaminen auttaa jos se vetää toisten koirien luo? Parhaimmillaan koira antaa sulle hammasta. Mieti jos sut vetäs joku kyljelleen ja pitäs paikoillaan väkisin nii kyllä suaki rupeis pelottamaan ja yrittäsit toden näkösesti puolustautua.
Ite oon oman koirani kanssa tehny niin että jos se vetää johonki lähetään taaksepäin koiran kaa. Kävelen semmoset viis askelta ja sitten käännyn ympäri ja kävellään eteenpäin taas. Ja toistan tätä taaksepäin kääntymistä niin kauan että koira tajuu. Vie tosi paljon aikaa, mutta se on musta parempi vaihtoehto ku ruveta isottelemaan koiralle. Puol vuotiaat on muutenki vielä ihan villejä kakaroita, että on vaan normaalia toi vetäminen vielä tossa vaiheessa. Munki koira oli aina jokasen luo vetämässä ku se halus leikkiä ja se usein yritti hyppiä ihmisiä vasten lenkillä. Nyt alkaa joku tolkku tulla lenkkeilyyn ja koira täyttää 10 kk ens viikolla. - Ohi!
Otat koiran kontaktiin kun tulee toisia koiria vastaan, joko lelu/mani.mikä vaan toimii parhaiten sun koiran kanssa. kannattaa harjoittelu aloittaa aluksi aika pitkältä etäisyydeltä et ei heti mene pilalle koko juttu. Eli koiria ihottelen vaan ojan kautta nyt ku se kesäl on mahdollista. Joku motivoiva juttu siihen rinnalle ja liität siihen jonku käskyn8esim. ohi/jätä)..siitä se lähtee kun vaa jaksaa harjoitella. Jos on koirakamuja nii harjoittele niiden kanssa ohituksia.
- Pen_tu
Suosittelen teille koirakoulua; siellä asiat oppii tekemään oikealla tavalla (esim. katsekontakti). Koiraa on turha komentaa esim. ottamaan kontaktia ihmiseen, jos sille ei ole opettu sitä etukäteen. Ohittamisessa on myös turha jauhaa esim. sanaa "ohi", jos koiralle ei ole opetettu sanan merkitystä.
Muista myös, että noin nuorelta koiralta ei vielä voi vaatia täydellistä käytöstä ja harjoittelu vie todella paljon aikaa. Koirakoulusta tosiaan saa hyviä vinkkejä. Itse olen myös päätynyt siihen tulokseen, että vilkkaan koiran ei kannata antaa koskaan haistella muita koiria hihnassa. Jos kerran erehtyy antamaan sen haistella, koira ottaa jokaisen koiran tullessa vastaan kierroksia siitä, että pääsisikö tuota nyt haistelemaan vai ei.
Pentua ei kannata laittaa kyljelleen, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Tuskin pentu ymmärtää, miksi teet niin. Muutenkin koiramaailmassa kyljelleen meno perustuu siihen, että alistuva koira menee kyljelleen itse. Toinen koira ei siis ota siitä kiinni ja viskaa sitä maahan, vaan se alistuu itse ns. vapaaehtoisesti. Jos ihminen ottaa koirasta kiinni ja painaa sen maahan, kyseessä ei ole sama asia. - Pupun sukuako
Meillä 8kk:n ikäinen pentu ohittelee muita koiria kohtuullisen kiitettävästi, mutta ihmiset kiinnostavat liikaa. Se vetää henki hieverissä ja alkaa hyppiä innoissaan. Ollaan kokeiltu suunnan muutosta ja nameja. Kaikki hihnavaihtoehdot on kokeiltu, sama juttu. Koirakoulussakin oltiin pienempänä, totesivat vaan, että on eläväinen pentu.
Mitäs ehdotatte?- Pen_tu
Itse menisin pennun kanssa oleskelemaan jollekin vilkkaalle paikalle, missä kulkee paljon ihmisiä (esim. torin tai ostoskeskuksen liepeille). Tämä kannattaa toistaa useampana päivänä erilaisissa paikoissa. Pentu näkee paljon ihmisiä ja ei kohta jaksa välittää heistä niin paljoa, kun heistä tulee arkipäiväinen asia.
Voit myös harjoitella tuttujen kanssa sellaista, että ihminen lähestyy pentua ja jos se alkaa hyppiä, ihminen kääntyy pois. Kun pentu on kunnolla, sitä voi silittää ja jos hyppiminen toistuu, ihminen kääntyy taas pois eikä välitä pennusta yhtään. Pentu oppii, että hyvällä käytöksellä saa huomiota. - Pupun sukuako
Pen_tu kirjoitti:
Itse menisin pennun kanssa oleskelemaan jollekin vilkkaalle paikalle, missä kulkee paljon ihmisiä (esim. torin tai ostoskeskuksen liepeille). Tämä kannattaa toistaa useampana päivänä erilaisissa paikoissa. Pentu näkee paljon ihmisiä ja ei kohta jaksa välittää heistä niin paljoa, kun heistä tulee arkipäiväinen asia.
Voit myös harjoitella tuttujen kanssa sellaista, että ihminen lähestyy pentua ja jos se alkaa hyppiä, ihminen kääntyy pois. Kun pentu on kunnolla, sitä voi silittää ja jos hyppiminen toistuu, ihminen kääntyy taas pois eikä välitä pennusta yhtään. Pentu oppii, että hyvällä käytöksellä saa huomiota.Kiitos ideasta! Tämä toteutetan, sillä asumme haja-asutusalueella, jossa ei hirveästi liiku ihmisiä. Pentu ei pelkää polkupyöriä eikä lastenvaunuja, kaikki kiinnostaa, jos on ihmisiä... Automatkoilla pysähdyspaikoilla se sensijaan jaksaa istua nurmikolla ja ihmetellä maailman menoa.
- c8ed0akj
Taitaa vielä olla kokeilematta se että kiellät pentua? Mihin se kuri on unohtunut? Se on yhtä tarpeen kuin positiivisetkin kasvatuskeinot.
- iujvv
heh, minun kokemukseni mukaan eläväiseltä koiralta katoaa kuuloaisti ihan kokonaan siinä vaiheessa, kun se havaitsee lähellä koiria, ihmisiä, riistaa tai mikä sen saakin intokierroksille. Ihan sama kieltää tai luvata namia, ei rekisteröidy. Vai tarkoitatko väkivaltaista kieltämistä?
- Kuuntele koiraasi
Todella hyvä kirja, joka auttaa ymmärtämään koiran aivoituksia:
JAN FENNEL: KUUNTELEN KOIRAANI
Keskustelua kirjasta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1006105
Olen etsinyt koirien käytösongelmista paljon tietoa. Tämä teos oli ainoa, joka tarjosi ahaa-elämyksiä. Suhteeni ja suhtautumiseni koiriin muuttui täysin, eikä ongelmatilanteita enää ole. Jos joskus harvoin onkin, niin löydän yleensä OMASTA KÄYTÖKSESTÄNI syyn koiran hölmöilyyn.
Koirat on yllättävän älykkäitä, niillä vaan sattuu olemaan erilainen logiikka ja erilaiset kommunikointitavat kuin meillä ihmisillä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732795
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229