Suomen työttömyysturvaan kuuluminen

zdczxcvzxcv

Hei
Olen asunut monta vuotta ulkomailla, jossa haluaisin jatkaa asumista. Olen jäämässä työttömäksi ja ajattelin ilmoittautua Suomeen työttömäksi. Onko muita joilla tästä kokemuksia? Lähinnä, miten usein työkkärissä tulee vierailla henk.koht? Ymmärrän, että pitäisi olla valmius vastaanottaa töitä Suomessa, mutta ennenkuin löydän taas töitä täältä ulkomailta haluaisinkin ilmoittautua vain tukien takia.

3

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdhgieosöh

Ei tuo onnistu.
      Sinun on oltava Suomessa kirjoilla ja asuttava siellä, tietenkin.

Sinä haet työttömyysavustusta siitä maasta, missä asut ja maksat verosi.

• jantslkjlkjl

Nuttura löysemmälle kdhgieosöh, eihän ap sitä kysynyt.

Valitettavasti minulla ei ole henkkoht. kokemusta, mutta työttömyysturvalakia ollaan muuttamassa ulkomaan matkan osalta, koska ulkomailla olo ei estä työmarkkinoilla olemista. Nytkin, jos matka (oleskelu?) voidaan perustella työhaastattelulla, tai muihin työllistymiseen liittyvillä seikoilla tai vapaaehtoistyöllä ulkomalla saa olla yli tuon 6 pv. En näin äkkiseltään löytänyt tietoa koska jo tätä hyväksyttyä lakia aletaan soveltamaan mutta lisätietoja

http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE 111/2011&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ev_18_2012_p.shtml

• Kysyjän tilanne ”Olen asunut monta vuotta ulkomailla, jossa haluaisin jatkaa asumista. Olen jäämässä työttömäksi ja ajattelin ilmoittautua Suomeen työttömäksi” ja tahtotila ”Ymmärrän, että pitäisi olla valmius vastaanottaa töitä Suomessa, mutta ennenkuin löydän taas töitä täältä ulkomailta haluaisinkin ilmoittautua vain tukien takia.” ovat kovin kaukana jantslkjlkjl:n hyväntahtoisista tulkintayrityksistä. Lakia tuskin olla muuttamassa niin radikaalisti, että se sallisi henkilön asua pysyvästi (”monta vuotta”) ulkomailla ja työttömäksi jäädessään nauttia Suomen työttömyysturvasta. Te Suomessa asuvat veronmaksajat, olisiko tämä teidän mielestä eettisesti ja moraalisesti oikein? Kunka moni maa sallii vastaavan käytännön?

Tällä hetkellä Kela katkaisee pääsäntöisesti viimeistään vuoden kuluttua suomalaisen sosiaaliturvan ulkomaille muuttaneelta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe