Ikivanhan filmin kehittäminen

'apua tarvitaan'

hei osaisikohan joku auttaa, minulla on hallussani filmi joka on paketin mukaan vanhentunut 1957, olen 99,9% varma että kyse on mustavalkofilmistä ja nyt tarvitsisin maailman yksinkertaisemmat ohjeet filminkehittämiseen.

Minulla ei ole mitään välineitä tai laitteita vielä ja tiedän että voi olla että filmillä ei enää ole mitään. Haluaisin kehittää kuvat "pimiössä", mutta mistä saisin aineet ja pimiölampun ostettua, onko tietoa? Olen vielä ihan ulapalla:) kiitos

25

4629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kippuraparta-

      Filminkehitysvaiheessa ei tarvita mitään pimiötä eikä pimiölamppua.
      Siinä tarvitaan kehitystankki jonka sisällä olevalle spiraalille filmi jossain pimeässä komerossa laitetaan. Spiraali sitten tankkiin ja korkki kiinni.
      Sen jälkeen tankin voi tuoda valoisaan keittiöön tai muualle jossa sadaan juoksevaa tarkasti 20 asteista vettä.
      Lisäksi tarvitaan kehite ja kiinnite ja jonkin sortin kello sekä ohjeet kuinka kauan ko. filmiä on kehitettävä.
      Kehittäminen tapahtuu seuraavasti;
      Kaikki nesteet temperoidaan tasan 20 asteisiksi, siihen tarvitaan hyvä lämpömittari. Tankin nestekorkkki aukaistaan, siitä ei pääse valoa filmille, ja kehite kaadetaan tankkiin. Tankkia käännellään puolen minuutin välein jotta kehite vaihtuu filmin pinnalla. Kun määräaika on täyttynyt kehite kaadetaan pois. Tehdään nopea välihuuhtelu vedellä joka kaadetaan pois ja tankkiin kaadetaan kiinnite. Kiinnitettä liikutellaan tankissa samalla tavalla kuin kehitettäkin kunnes aika on täysi. Kiinnite kaadetaan pois ja filmiä huuhdellaan juoksevalla vedellä. Lämpötilan nosto nopeuttaa kehittymistä ja lämpötilojen vaihtelu aiheuttaa rakeisuutta tai pieniä hiushalkeamia. Sitten filmi on kuivausta vaille valmis. Kuivaus tehdään pyykkinarulla johon filmin toinen pää ripustetaan ja alapäähän laitetaan pari pyykkipoikaa painoksi jolloin filmi kuivuu suoraksi. Nyt filmi on pätkimistä vaille valmis ja siitä voidaan vedostaa pimiössä valokuvia.
      Pimiössä tarvitaan se punainen pimiölamppu, suurennuskone, suurennuskonenn kelloajastin, kehityskaukalo, kiinnityskaukalo, huuhtelumahdollisuus ja tietenkin valokuvapaperia yms.
      Eipä kannata yhden filmin takia moisia romppeita hommata kun niitä on nykyään aika hankala edes hankkia. Mikäli filmillä olisi huippuhyvällä tuurilla vielä valotettuja kuvia jäljellä, mitä en kyllä usko, niin ne menisivät kuitenkin pilalle ensikertalaiselta jonkin filminkehitysvirheen takia.
      Näin se vaan valitettavasti on.

      • Wanha Pieru

        Nyt kun muistelen ikivanhoja aikoja niin kehitys keskeytettiin etikalla. Samoin oli kiinnitteenhävittäjää, joka vähensi huomattavasti huuhteluaikaa.

        Tuskinpa enää noin vanhasta filmistä kuvaa saa esiin. Ainakin kannattaa kysellä asiantuntijoilta ennen kuin aloittaa litkujen kanssa sotkemisen.


    • 'apua

      Vie alan liikkeeseen kehitettäväksi.
      Siellä tunnistetaan filmin tyyppi, eikä maks paljoa.

      • aloittaja taas

        ei enää valokuvaamossa saatu kehitettyä sitä sanovat täytyy varmaan käydä toisissakin liikkeissä kysymäs mut ei kuulemma o sellasia välineitä


      • 'apua
        aloittaja taas kirjoitti:

        ei enää valokuvaamossa saatu kehitettyä sitä sanovat täytyy varmaan käydä toisissakin liikkeissä kysymäs mut ei kuulemma o sellasia välineitä

        Kysyitkö tuolta?
        http://www.telefoto.fi/index.php?open=6618


    • 19+18

      Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä johonkin kamerakerhoon. Jos kyseessä on normaali rulla- tai kinofilmi, niin sopivia kehityspurkkeja kyllä löytyy. Filmin gelatiini kyllä härskiintyy vähemmässäkin ajassa, mutta aina kannatta yrittää.

    • voip olla myöhäistä

      kevyt ylikehitys voi olla hyväksi, sillä pitkä aika on myös todennäköisesti heikentänyt laatua.
      tämä toki mahdollista vasta silloin kun tietää mikä filmi kyseessä ja miten sitä on 'sopivaa' kehittää.

      filmin päästä voi leikata vaikka saksilla pätkän ja kehittää se ensin.
      filmissä olevat malli - ja merkkikerkinnät saattavat auttaa kuvan oikeaoppisen kehitystavan selvittelyssä

    • Dol Biong

      Sinun sijassasi toimisin näin:
      – hanki esim kirjastosta kirja jossa neuvotaan filmin kehitys sekä pieni pullo kehitettä (esim Rodinal) ja kiinnitettä.

      Homma on helppoa kuin heinän teko jos sinulla on joku valotiivis purkki tai toimit pimennetyssä huoneessa.
      (itse käytän filminkehityksiin mustaa putkea (golfpallo-tuubi) jossa on tulpat päissä).

      – filmi kannattanee huuhtoa puhtaalla vedellä ennen kehitystä.
      – katkaise pimeässä n. 20cm pala filmin alusta ja koekehitä se
      – lopputuloksesta näet kannaattaako jatkaa tai/ja pitääkö prässätä.

      ohjeita:
      http://kamerat.ayy.fi/cms/index.php?page=mv_opas
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Filminkehitys

    • Onko vaivan arvoista

      Ongelmana saattaa olla oikean kehitysajan löytäminen. Samalla kehitteellä kun on usein eri kehitysaika eri filmeille. Eli filmin nimi ja tyyppi pitäisi ainakin olla tiedossa, jotta jostakin onnistuisi löytämään oikean kehitysajan, joka riippuu myös siitä miten filmi on valotettu (yli- , normaali- tai alivalotus).

      Lisäksi filmi saattaa olla jo lopullisesti tuhoutunut, sillä filmeillä on ns. parasta ennen päiväys, jolloin ne pitäisi viimeistään kehittää, ellei sitten säilytä niitä kylmassä, mieluiten pakastimessa. Itse ole kehityttänyt pari kertaa nykyaikaisen värinegatiivifilmin, jota on säilytetty huoneen lämmössä noin vuoden yli parasta ennen päiväyksen, ja tulos oli molemmilla kerroilla todella surkea. Värit olivat todella surkeat, jotenkin tummentuneet ja terävyys aivan onneton.

      Nykyaikainen filmi säilyy huoneen lämmössä parhaimmillaankin vain noin pari vuotta, mikäli saa ostettua täysin tuoretta filmiä.

      • aloittaja taas

        kiitos vastauksista, minulla on filmin paketti tallessa ja olen aika varma kamerana on ollut vanhan ajan laatikkokamera missä on vain se "ei edes nappi" millä kuva otetaan:) ja jos halutaan vaakakuva kamera käännetään eri tasoon kuin jos otetaan pystykuva. Ja värejä filmissä ei varmastikaan ole. TÄytyy kysellä jos jollain tutulla olisi sitten kehitysvälineitä, taitoa ei itselläni ole mutta lähipiiristä löytyy vanhanajan filmin kehittäjiä


    • hyvä :-)

      mielenkiintoista, että tähän säikeeseen ei ole tullut mitään eipä-juupas-väittelyä.

      Asiallisia näkemyksiä vain, vailla henkilöön menevää haukkumista.

      • aihe määrännee

        Johtunee siitä etteivät käsittelyn alla ole pikselit, kennot, "kinovastaavuudet", valkotasapaino, dpi, kameraamerkit kuten Canon/Nikon/Olympus jne.


      • NikoNistikö
        aihe määrännee kirjoitti:

        Johtunee siitä etteivät käsittelyn alla ole pikselit, kennot, "kinovastaavuudet", valkotasapaino, dpi, kameraamerkit kuten Canon/Nikon/Olympus jne.

        Jos ne kuvat on otettu nikonilla niin ei tuu onnistumman toi kehitys.
        nikon pilaa kaikki vilmit.


    • pölvästi

      mv-kuvat nimisessä liikkeessä luulisi tietävän? www.mv-kuvat.fi Ainakin myyvät mustavalkofilmejä edelleen.

    • trollipelle?

      ”… minulla on filmin paketti tallessa”

      Lieneekö typerä trolli?
      Jos paketti on tallessa niin miksi et kerro mistä filmistä on kysymys (merkki, tyyppi, herkkyys, valmistusvuosi)?

      • aloittaja taas

        paketti on tallessa ja valmistus vuotta ei ollut mainittu mutta viimeinen voimassa olo päivä oli kyllä. ei kaikki aina ole trolleja


      • trollari?
        aloittaja taas kirjoitti:

        paketti on tallessa ja valmistus vuotta ei ollut mainittu mutta viimeinen voimassa olo päivä oli kyllä. ei kaikki aina ole trolleja

        No miksi et kerro minkälaisesta filmistä on kysymys, jos haluat neuvoja.
        Onko suuri salaisuus mitä siinä paketn päällä lukee?
        – valmistaja?
        – filmityyppi (dia, nega, mustavalkoinen, väri, päivänvalo, keinovalo/tungsten …)?
        – herkkyys (asa, iso, din)?


      • aloittaja taas
        trollari? kirjoitti:

        No miksi et kerro minkälaisesta filmistä on kysymys, jos haluat neuvoja.
        Onko suuri salaisuus mitä siinä paketn päällä lukee?
        – valmistaja?
        – filmityyppi (dia, nega, mustavalkoinen, väri, päivänvalo, keinovalo/tungsten …)?
        – herkkyys (asa, iso, din)?

        asian on jo ns. hoidossa kyse on agfan filmistä paketissa lukee isopan yms.. mustavalkoista veikkaan sillä on siis niin vanhafilmi....mutta siis apua en kai enää tarvitse, kiitos vaan kaikille.
        Ja miksi ihmeessä joku keksisi tälläisestä aiheesta trollin:D taitaisi olla maailman tylsin trolli


    • Pasi K

      Moi,

      Kirjoitan tähän perään, vaikkei olekaan ikivanha filmi.

      Eli meikällä on yli 10 kertakäyttökameraa täynnä kuvia. Niitä on säilytetty huoneen lämmössä, pimeässä ja kuivassa laatikossa noin 15 vuotta.

      Kysyn siis teiltä, voiko näitä vielä kehitttää? Huippulaatu ei ole pääasia, vaan se että näkisin mitä niihin on vanhoista toilailuista tallentunut.

      Saa mainostaakin jos uskoo saavansa edes osan pelastettua.

      Ystävällisin terveisin

      Pasi Kuikka
      toimitusjohtaja

    • hjadfygwe

      Pimiötä tarvitset vasta, kun kuvat vedostetaan paperille. Silloin tarvitaan yleensä myös suurennuskone, ellei filmin kuvakoko ole suuri.

      Onko muuten varmaa, että filmi on kuvattu. Tunnen tapauksia, joissa on kehitetty käyttämättömiä filmejä. Olen tainnut itsekin moiseen syyllistyä.

      • Pasi K

        Kiitos vastauksestasi, hjadfygwe (vai vastasitko epähuomiossa ap:lle).

        Kyllä ne taitaa kaikki olla täyteen räpsittyjä, ja muistaakseni niissä on se juokseva luku josta voi vielä tarkastaa.

        Itse en osaa enkä omista tarvittavaa kalustoa, joten ajattelin antaa homman valokuvausliikkeelle, tai jollekin asiantuntijalle.

        Ymmärsin kuitenkin että kuvat ovat pelastettavissa. Olisi hauska nähdä mitä niissä on.

        Krapulaterveisin

        Pasi Kuikka
        toimitusjohtaja
        (nimi ja titteli muutettu)


      • 11+14
        Pasi K kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, hjadfygwe (vai vastasitko epähuomiossa ap:lle).

        Kyllä ne taitaa kaikki olla täyteen räpsittyjä, ja muistaakseni niissä on se juokseva luku josta voi vielä tarkastaa.

        Itse en osaa enkä omista tarvittavaa kalustoa, joten ajattelin antaa homman valokuvausliikkeelle, tai jollekin asiantuntijalle.

        Ymmärsin kuitenkin että kuvat ovat pelastettavissa. Olisi hauska nähdä mitä niissä on.

        Krapulaterveisin

        Pasi Kuikka
        toimitusjohtaja
        (nimi ja titteli muutettu)

        Värifilmin kehittäminen on aika hankalaa kotioloissa. Kertakäyttökameroita olen nähnyt myynnissä, joten varmaan niitä vielä jossain kehtitetäänkin.


      • ydhstdfegbjmsl
        Pasi K kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, hjadfygwe (vai vastasitko epähuomiossa ap:lle).

        Kyllä ne taitaa kaikki olla täyteen räpsittyjä, ja muistaakseni niissä on se juokseva luku josta voi vielä tarkastaa.

        Itse en osaa enkä omista tarvittavaa kalustoa, joten ajattelin antaa homman valokuvausliikkeelle, tai jollekin asiantuntijalle.

        Ymmärsin kuitenkin että kuvat ovat pelastettavissa. Olisi hauska nähdä mitä niissä on.

        Krapulaterveisin

        Pasi Kuikka
        toimitusjohtaja
        (nimi ja titteli muutettu)

        "Kyllä ne taitaa kaikki olla täyteen räpsittyjä, ja muistaakseni niissä on se juokseva luku josta voi vielä tarkastaa".

        Voihan kuvaaja ollut kirjoittanut jotain merkintöjä rulliin, jolloin asia on selvä. muuten niissä ei ole mitään juoksevia numeroita.


      • Pasi K
        11+14 kirjoitti:

        Värifilmin kehittäminen on aika hankalaa kotioloissa. Kertakäyttökameroita olen nähnyt myynnissä, joten varmaan niitä vielä jossain kehtitetäänkin.

        Värit ja terävyys noista kuulemma voi mennä nopeastikin huonoksi. Ei kai se auta kuin mennä liikkeeseen ja kokeilla vaikka ensin yhdellä.


      • Pasi K
        ydhstdfegbjmsl kirjoitti:

        "Kyllä ne taitaa kaikki olla täyteen räpsittyjä, ja muistaakseni niissä on se juokseva luku josta voi vielä tarkastaa".

        Voihan kuvaaja ollut kirjoittanut jotain merkintöjä rulliin, jolloin asia on selvä. muuten niissä ei ole mitään juoksevia numeroita.

        Meinasin niitä laatikkokameroita, joista kun kampea kääntää niin luku vaihtuu. Lähinnä pelkään että ovat jo pilalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe