Moi,
10 kuukauden yrittämisen jälkeen minulla todettiin PCO-tyyppiset munasarjat. Kuukautiset olivat pillereiden lopettamisen jälkeen melko säännölliset 3-4 kk, nyt kierto heittelee miten sattuu (35-45 päivää) . Paksuja karvoja on muutamia "väärissä paikoissa", mutta ei ongelmaksi asti ja ennen vuodon alkua puhkeaa finnejä sinne tänne. Muita merkkejä vaivasta ei ole.
Useastihan tuohon PCO:hon liittyy ylipainoisuus ja laihduttaminen auttaa asiaan. Oma BMI:ni on 21 eli elämäntavoilla on vaikea lähteä tilannetta korjaamaan. Mietityttää, että onko hoikan PCO:n hoitaminen hormoneilla hankalampaa kuin ylipainoisen koska ongelmat eivät ole helpottuneet hyvillä elämäntavoilla? Oman logiikani mukaan hoikan ihmisen PCO on merkki vakavammasta hormonihäiriöstä, mutta olisi kiva kuulla kokeneen lääkärin rehellinen mielipide asiasta.
PCO
1
177
Vastaukset
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. PCOS:n vakavuus on vaikeasti arvioitava asia yksilön kohdalla. Oleellista on ovuloitko vai etkö. Mikäli ovulaatiota ei luonnon kierrolla tapahdu, hoidossa käytetään erilaisia ovulaatioinduktiolääkkeitä.
Ylipainoisen ovulaatiohäiriö korjaantuu usein laihduttamalla ja samalla tavalla ylipainoisuuteen liittyvät aineenvaihdunnalliset ongelmat myöskin helpottavat.
En olisi huolissani vakavammasta hormonihäiriöstä, koska vaihtoehtoja ovulaation aikaansaamiseksi on kuitenkin monia. Mielestäni pidemmällä tähtäimellä ylipaino ja PCO on huonompi vaihtoehto, koska verenpainetauti ja diabetes ovat vakavia sairauksia, jotka vaikuttavat usein myös eliniän pituuteen.
Hyvää jatkoa toivottaen,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512