Moi,
10 kuukauden yrittämisen jälkeen minulla todettiin PCO-tyyppiset munasarjat. Kuukautiset olivat pillereiden lopettamisen jälkeen melko säännölliset 3-4 kk, nyt kierto heittelee miten sattuu (35-45 päivää) . Paksuja karvoja on muutamia "väärissä paikoissa", mutta ei ongelmaksi asti ja ennen vuodon alkua puhkeaa finnejä sinne tänne. Muita merkkejä vaivasta ei ole.
Useastihan tuohon PCO:hon liittyy ylipainoisuus ja laihduttaminen auttaa asiaan. Oma BMI:ni on 21 eli elämäntavoilla on vaikea lähteä tilannetta korjaamaan. Mietityttää, että onko hoikan PCO:n hoitaminen hormoneilla hankalampaa kuin ylipainoisen koska ongelmat eivät ole helpottuneet hyvillä elämäntavoilla? Oman logiikani mukaan hoikan ihmisen PCO on merkki vakavammasta hormonihäiriöstä, mutta olisi kiva kuulla kokeneen lääkärin rehellinen mielipide asiasta.
PCO
1
217
Vastaukset
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. PCOS:n vakavuus on vaikeasti arvioitava asia yksilön kohdalla. Oleellista on ovuloitko vai etkö. Mikäli ovulaatiota ei luonnon kierrolla tapahdu, hoidossa käytetään erilaisia ovulaatioinduktiolääkkeitä.
Ylipainoisen ovulaatiohäiriö korjaantuu usein laihduttamalla ja samalla tavalla ylipainoisuuteen liittyvät aineenvaihdunnalliset ongelmat myöskin helpottavat.
En olisi huolissani vakavammasta hormonihäiriöstä, koska vaihtoehtoja ovulaation aikaansaamiseksi on kuitenkin monia. Mielestäni pidemmällä tähtäimellä ylipaino ja PCO on huonompi vaihtoehto, koska verenpainetauti ja diabetes ovat vakavia sairauksia, jotka vaikuttavat usein myös eliniän pituuteen.
Hyvää jatkoa toivottaen,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1455573Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313962Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan02950No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452490Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv432207Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv302081- 241983
Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h231893- 421795
- 111704