Kun samassa talossa asuu ventovieras...

Ärsyyntynyt

Eli onko "perhekoti" kenellekkään tuttu asia? Niille, joille se ei ole, selvennän: perhekoti on tavallaan kuin sijaisperhe, lastenkoti jollakin kierolla tavalla. Nuori, jonka tarvitsee päästä pois kotoa, voidaan sijoittaa perhekotiin asumaan tietyksi ajaksi tai aikuis-ikään asti. Perhekodissa sijoitettu nuori elää perheen kanssa samankaton alla, ja nuoria on aina noin neljä per perhekoti. Riippuu kuinka moneen sijoitettavaan on luvat. Sijoitettava voi myös olla lapsi, ei aina tarvitse olla 17 vuotias ongelmanuori. Pääkohdat selvillä?

Eli meillä on perhekoti. On ollut jo viisi vuotta. Olin kymmenen vanha kun ensimmäiset kaksi perhekotilasta muuttivat meille, tunkeutuivat perheeseemme, häiritsivät elämäämme oudoilla tavoilla ja tottumuksilla, antoivat aihetta huoleen ja unettomiin öihin möhläilyillään ja saivat herkemmät sisarukset voimaan huonosti. Mitään noista asioista ei ajateltu silloin kun Lauran (silloin 12 vuotias lastenkotilapsi, nimi muutettu) ja Jessen (17 vuotias mummonkasvattama, nimi muutettu) tavaroita rahdattiin pienen lapsen huoneista pyhimpään, makuuhuoneeseen. Tietenkin välissämme oli seinä, oli ovi, saattoi olla kaksikin seinää ja ovea, mutta tunsin aina sen jonkun ventovieraan läsnäolon. Tiesin, että kun kävelisin Jessen huoneen (joka omasta mielestäni oli vieläkin äidin ja isän makuukammari, ei mikään vierashuone) poikki alakerran portaille, joutuisin kulkemaan Jessen katseen ja alati huutavan television välistä. Olin varuillani omassa kodissani! Ja niin olivat sisaruksenikin.
Kului vuosia. Tuli uusia perhekotilapsia, vanhoja lähti joko 18 vuoden kynnyksellä tai sitten ongelmien takia. Laura kuitenkin oli ja pysyi, se ei vaan ongelmienkaan takia lähtenyt. Oli muutama hyvin hankala tapaus, joista yksi karkasi ja joutui poliisin pidättämäksi. Isä ajoi kyseisen häirikön suoraan lastenkotiin takaisin.
Olen nähnyt nykynuorisoa pahimmillaan. Olen kuunnellut ryyppyreissuista, katsellut tyhjiä tupakka-askeja roskakorin pohjalla, halveksinut,inhonnut ja vihannut jokaista, joka on kävellyt mitään sanomattoman välinpitämättömästi pimenevään yöhän röökille. Olen seurannut sivusta, kun Laura kanniskelee kotiin poikaystävän toisensa perään ja kuunnellut yöt läpeensä sitä hihitystä ja hekotusta. Olen kuullut, nähnyt, tuntenut aivan liikaa. En kestä sellaisia ihmisiä, he ovat tunkeutuneet yksityiselle alueelleni tahtomattaan.
Tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. En ota vieraita niin raskaasti kuin sisarukseni eikä näiden vieraiden läsnäolo ole minua ikinä niin kauheasti haitannut, että olisin veljeni tavoin lukittautunut huoneeseeni. Veljeni ei koskaan puhunut mitään, hän kävi hiljaista vastarintaa vieraita vastaan. Itse olin välinpitämätön, vasta myöhemmin sain suuni auki ja tajusin mitä olin tuntenut vieraiden läsnäollessa.
Tällähetkellä meillä on enään yksi vieras. Yksi ainoa. 13 vuotias pikkupoika. Joka on maailman rasittavin. Kiltti kuin mikä mutta maailman rasittavin. Aina kun meillä on viikonloppu vain perheenkesken, kun ei ole vieraita (kummassakaan merkityksessä) talossa, menee hetki ennenkuin kaikki voivat hengähtää. Enkä tarkoita nyt sitä että ensimmäiseksi piereskellään kuukauden pidätellyt pierut, en suinkaan. Tarkoitan, että pystyn päivällä katsomaan elokuvia, pystyn istumaan pöydän ääressä ilman, että vahdin silmänurkastani vieraan tekemisiä... Pystyn päästämään irti. Niitä hetkiä meille suodaan harvoin. Ette usko kuinka rasittavaa on elää samankaton alla yökylään unohtuneen vieraan kanssa. Kuinka stressaavaa ja painostavaa se on. Kaikkia kohtaan.

Yleinen harhaluulo uskoo, että näihin vieraisiin ehtii kiintyä. Että niistä tulee sulle hyviäkin ystäviä. Ne jotka luulevat näin eivät tiedä, mitä tämä oikeasti on. Vaikka joku olisi ollut samankaton alla kanssasi viisi vuotta, mutta jos se ei tule omasta vapaasta tahdosta, et jää ikävöimään vierasta, kun se ilmoittamatta lähtee. Et voi vaan kiintyä heihin. Hehän ovat tunkeutuneet omaan maailmaasi luvatta. Ei sellaisia vieraita jää ikävöimään.

Olen sisarusteni kanssa saanut aina tukea vanhemmiltani. Meitä huomioidaan paljon ja kanssamme puhutaan näistä vieraista. Nuorin pikkuveljistäni on nukkunut vielä tokaluokkalaisena äidin sängyn vierellä omalla patjalla, äiti on antanut nukkua ja huomioinut häntä erityisesti. Emme koskaan ole tunteneet oloamme syrjäytetyksi, ja meille on aina painotettu, että olemme tärkeämpiä kuin vieraat. Ja niinhän se on. Vieraat ovat vain vanhempiemme työtä. Joskus vain työ vaatii paljon aikaa, jolloinka jäämme huomioimatta. Kaiken olemme saaneet takaisin, kaiken menetetyn huomion. Selustamme on aina turvattu.

Mutta tämä perhekoti oli yksi elämänivaiheista, joka on jo ohitsepäin. Tiedän asioita, joita en olisi muuten tiennyt. Pystyn valitsemaan, millaiseksi haluan, kun olen nähnyt läheltä sen, mitä en toivo itselleni tapahtuvan.Olen oppinut, ja samalla kärsinyt. Nyt osaan arvostaa omaa perhettä ja aikaa itsekseen.

10

1864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopajoo

mitähän tohon nyt sanois..on varmaan rankkaa ku outoja ihmisiä ympäirllä...joo-o..mut ootko ajatellu et ei se varmaan helppoo oo niilläkään jotka teille muuttaa..eihän nekään kotonansa oo..mulla on yks kaveri perhekodissa..se itkee joka ilta ittensä uneen et sais olla "omassa" kodissa..eikä vaan vieraiden huollettavana..kyllä ymmärrän et molemmille osapuolille toi on hankala tilanne..mut koitappas joskus nähdä asiaa myös toiselta kantilta..jookos..oletko yrittänyt tutustua keneenkään "vieraista" ? voisit yllättyä positiivisesti joskus..ei ne läpeensä pahoja oo...

• Ärsyyntynyt

Mitenköhän tämän sanoisi ilman, että loukkaan sua.... Ne, jotka perhekotiin tulevat, tulevat hajanaisista perheistä tai lastenkodista. Ahdistavista oloista. Ja joidenkin kohdalla jopa vuosien väärä kohtelu, ahdistavat olot yms. tekevät vieraista henkisesti sairaita. Henkinen tasapaino ei ole kunnossa. he ovat tyhmiä, käytännön asioissa ei maalaisjärkeä osata käyttää eikä asioita ajatella kovinkaan pitkälle. Perhekotilapsella on varaa vaikuttaa asumiseensa. palavereissa ystäväsi voi pyytää pääsyä pois.

Kuinka voisin olla tutustumatta vieraisiin edes jollain tapaa, kun elämme samassa tilassa? Luuletko, että vihaan ja inhoan kaikkia niin paljon, etten puhu heille? Positiivinen yllätys ystävyyssuhteesta on melkeimpä mahdotonta, koska nämä henkisesti epävakaat eivät pysty samanlaiseen rehelliseen, terveeseen ystävyyssuhteeseen kuin ns. "normaalit" ihmiset. Ja näinkään ei saisi sanoa. Eli Mieli kieroutuu, valheet ja varastaminen ovat arkipäivää eikä jutut täsmää muiden kuin yhtä yksinkertaisten kesken...

Loukkasin sinua varmasti, sen tiedän, mutta et voi ymmärtää mitä tarkoitan, koska sympatiasi on ystäväsi puolella.

• Yks tyttö vaan...
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

Mitenköhän tämän sanoisi ilman, että loukkaan sua.... Ne, jotka perhekotiin tulevat, tulevat hajanaisista perheistä tai lastenkodista. Ahdistavista oloista. Ja joidenkin kohdalla jopa vuosien väärä kohtelu, ahdistavat olot yms. tekevät vieraista henkisesti sairaita. Henkinen tasapaino ei ole kunnossa. he ovat tyhmiä, käytännön asioissa ei maalaisjärkeä osata käyttää eikä asioita ajatella kovinkaan pitkälle. Perhekotilapsella on varaa vaikuttaa asumiseensa. palavereissa ystäväsi voi pyytää pääsyä pois.

Kuinka voisin olla tutustumatta vieraisiin edes jollain tapaa, kun elämme samassa tilassa? Luuletko, että vihaan ja inhoan kaikkia niin paljon, etten puhu heille? Positiivinen yllätys ystävyyssuhteesta on melkeimpä mahdotonta, koska nämä henkisesti epävakaat eivät pysty samanlaiseen rehelliseen, terveeseen ystävyyssuhteeseen kuin ns. "normaalit" ihmiset. Ja näinkään ei saisi sanoa. Eli Mieli kieroutuu, valheet ja varastaminen ovat arkipäivää eikä jutut täsmää muiden kuin yhtä yksinkertaisten kesken...

Loukkasin sinua varmasti, sen tiedän, mutta et voi ymmärtää mitä tarkoitan, koska sympatiasi on ystäväsi puolella.

Mä ymmärrän sua mut mulle tuli kans tosi paha olo kun luin tota...mun tuttu joka on oikeestaan tosi läheinen en viitti paljastaa kuka hän on jos käy täällä lukemassa tän, kun en mäkään voi puuttua hänen asioihinsa..mut ei kaikki oo pahoja jotka siellä perhekodissa asuu. Mun tuttu sanotaan nyt vaikka Samppa on asunut hyvässä perheessä ja kaikki asiat oli luultavasti kunnossa kunnes varastelu, ongelmat koulussa yms. alkoi. Samppa ei ole paljoakaan kertonut elämästään eikä halua muistella menneitä, ymmärrän kyllä, että se on rankkaa. No joka tapauksessa Samppa on päässyt pois perhekodista, mutta on vieläkin sulkeutunut.Tietysti hän osaa iloita ja on ihanin tuntemani ihminen, mutta pahat muistot painavat päälle joita saanut perhekodista ja ennen sitä....ja mitä olen kuullut niin perhekodeissa on aika tiukat säännöt....vai? ehkä sinä osaat kertoa paremmin kun en nyt ole erityisemmin perehtynyt noihin sääntöihin, säälittää vaan Samppa joka on kertonut miten kamalaa siellä oli ja on jopa itkenyt olkaani vasten. No mutta kuten sanoin en tiedä mitä tämän henkilön taustalla on ja mitä on tapahtunut, tuo oli vain esimerkki siitä ettei kaikki nuoret jotka perhekodissa asuvat ole kamalia narkkareitä, super rikollisia yms....Kaikkea hyvää sinulle ja koita jaksaa...

• Ärsyyntynyt
        Yks tyttö vaan... kirjoitti:

Mä ymmärrän sua mut mulle tuli kans tosi paha olo kun luin tota...mun tuttu joka on oikeestaan tosi läheinen en viitti paljastaa kuka hän on jos käy täällä lukemassa tän, kun en mäkään voi puuttua hänen asioihinsa..mut ei kaikki oo pahoja jotka siellä perhekodissa asuu. Mun tuttu sanotaan nyt vaikka Samppa on asunut hyvässä perheessä ja kaikki asiat oli luultavasti kunnossa kunnes varastelu, ongelmat koulussa yms. alkoi. Samppa ei ole paljoakaan kertonut elämästään eikä halua muistella menneitä, ymmärrän kyllä, että se on rankkaa. No joka tapauksessa Samppa on päässyt pois perhekodista, mutta on vieläkin sulkeutunut.Tietysti hän osaa iloita ja on ihanin tuntemani ihminen, mutta pahat muistot painavat päälle joita saanut perhekodista ja ennen sitä....ja mitä olen kuullut niin perhekodeissa on aika tiukat säännöt....vai? ehkä sinä osaat kertoa paremmin kun en nyt ole erityisemmin perehtynyt noihin sääntöihin, säälittää vaan Samppa joka on kertonut miten kamalaa siellä oli ja on jopa itkenyt olkaani vasten. No mutta kuten sanoin en tiedä mitä tämän henkilön taustalla on ja mitä on tapahtunut, tuo oli vain esimerkki siitä ettei kaikki nuoret jotka perhekodissa asuvat ole kamalia narkkareitä, super rikollisia yms....Kaikkea hyvää sinulle ja koita jaksaa...

Niin, ei ole Sampan eikä muiden nuorten vika, että aikuiset eivät saa turvattua lasten elämää, vaan pilaavat sen pitkältä matkalta. Aina kaikki rötöstely, juominen yms. kielii pahasta olosta, olosuhteet ajaa ihmiset tekemään asioita, etsimään vapauttavia teitä. Ja siinä kärsii ihminen henkisesti tosi rajusti.

Voi olla, että Samppa on sitten ollut tällaisessa laitosta muistuttavassa ns "perhekodissa", missä on todella tiukka kuri, aikataulut ja joissakin jopa videovalvonta huoneissa. Näissä laitoksissa ei ole kenenkään hyvä olla, ja ne vain saavat ihmiset luulemaan perhekodista kaikenlaisia huonoja asioita. En väitä, että kaikki perhekodit ovat kovinkaan hyviä ja ammattitaitoisia paikkoja, eivät todellakaan. Meillä kuria ei juurikaan paukuteta, selvät pelisäännöt, joita noudatetaan. Viikkorahaa täytyy nuorelle antaa, mistä sitä taskurahaa muuten saisi. Eli meidän "säännöt" on samat kuin perheissä yleensäkkin. Esimerkiksi, että koulu pyritään hoitamaan kelvollisesti, jokainen pesee omat pyykit, tupakoidaan vain tupakkapaikalla, toisille annetaan rauha...jne. Ihan normaalit säännöt. Ei mitään nukkuma-aikoja tai muuta vastaavaa, yleensä hölmöimmätkin perhekotinuoret tajuavat mennä ajoissa nukkumaan. Alussa tietenkin pitää kädestä pitäen opettaa talon tavoille, äkkiä ne oppii. Mutta vielä sittenkin.......

Eli säännöt ja tiukkuus riippuu perhekodista. Meillä mennään perheen omien sääntöjen mukaan, mitkä eivät suinkaan vastaa lastenkodin tai laitosten sääntöjä.

jaksamista myös sinulle ja sampalle, elämää on hankala paikkailla.

• yks tyttö vaa
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

Niin, ei ole Sampan eikä muiden nuorten vika, että aikuiset eivät saa turvattua lasten elämää, vaan pilaavat sen pitkältä matkalta. Aina kaikki rötöstely, juominen yms. kielii pahasta olosta, olosuhteet ajaa ihmiset tekemään asioita, etsimään vapauttavia teitä. Ja siinä kärsii ihminen henkisesti tosi rajusti.

Voi olla, että Samppa on sitten ollut tällaisessa laitosta muistuttavassa ns "perhekodissa", missä on todella tiukka kuri, aikataulut ja joissakin jopa videovalvonta huoneissa. Näissä laitoksissa ei ole kenenkään hyvä olla, ja ne vain saavat ihmiset luulemaan perhekodista kaikenlaisia huonoja asioita. En väitä, että kaikki perhekodit ovat kovinkaan hyviä ja ammattitaitoisia paikkoja, eivät todellakaan. Meillä kuria ei juurikaan paukuteta, selvät pelisäännöt, joita noudatetaan. Viikkorahaa täytyy nuorelle antaa, mistä sitä taskurahaa muuten saisi. Eli meidän "säännöt" on samat kuin perheissä yleensäkkin. Esimerkiksi, että koulu pyritään hoitamaan kelvollisesti, jokainen pesee omat pyykit, tupakoidaan vain tupakkapaikalla, toisille annetaan rauha...jne. Ihan normaalit säännöt. Ei mitään nukkuma-aikoja tai muuta vastaavaa, yleensä hölmöimmätkin perhekotinuoret tajuavat mennä ajoissa nukkumaan. Alussa tietenkin pitää kädestä pitäen opettaa talon tavoille, äkkiä ne oppii. Mutta vielä sittenkin.......

Eli säännöt ja tiukkuus riippuu perhekodista. Meillä mennään perheen omien sääntöjen mukaan, mitkä eivät suinkaan vastaa lastenkodin tai laitosten sääntöjä.

jaksamista myös sinulle ja sampalle, elämää on hankala paikkailla.

Kiitos..ja kiitos siitäkin, että selvensit asioita.Mutta tässä ei nyt ollut aikuisten vika, että "Sampalle" kävi niinkuin kävi..Ja on vain noista säännöistä kertonut juuri, että pyykit pestään itse ja tupakalla käydään tupakkapaikalla jne...mutta nukkumaan piti mennä 10 ja herätään 8 ja muutenkin no ns.henk.kunta oli ihan p*rseestä! Että semmosta siellä toivottavasti paremmin teillä :)

• Niitta

En ymmärrä sitä, että yleistät kaikki nuoret jotka teillä ovat olleet "tyhmiksi", mitä sillä ylipäätään tarkoitat, sitäkö etteivät he automaattisesti osaa teidän talon tapoja?

Veljeni ovat olleet lastenkodissa ja he kumpikin ovat tasapainoisia nuoria miehiä, vaikkakin heidät on jossain vaiheessa huostaanotettukin.

Voin vain kuvitella kuinka sulla on ollut vaikea sopeutua vieraisiin ihmisiin jotka tulevat sun "reviirillesi" ja ottavat tavallaan osan sun paikastasi, mutta siltikin mulla on enempi myötätunto niiden sioitettujen nuorten kohdalla.

Niiden nuorten ei varmasti ole hyvä olla paikassa jossa he aistivat etteivät he ole tervetulleita sinne ja se on luonnollista, että semmoisen olotilan alla on herkempi ruveta tekemään tyhmyyksiäkin esim. polttamaan, varastamaan tms.

Itse en kannata sitä, että perheet joilla on omia lapsia ottavat sioitukseen lapsia juuri näiden ongelmien vuoksi.

• Ärsyyntynyt

En tarkoita, että lastenkoti lapsista kasvaisi henkisesti epävakaita ja tyhmiä poikkeuksetta, koska olen tavannut muutamia oikein mukaviakin ihmisiä, joilla on tällainen tausta. Mutta ne ihmiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä eniten,ovat olleet epävakaasta päästä, keskiverto lahjakkuuksia ja varsin riehakasta viikonloppua viettäviä.

Gaah, jos luit täällä aiemmin käydystä keksustelusta mun viestit, olisit ehkä muistanut, että yhdessä niistä mainittiin, että kirjoitin tuon tekstin sen hetkisten tunteideni pohjalta. Sillä hetkellä kävi vain nuppiin.

En osaa puoliustella kantaani, mielipiteeni on ilmeisen heikoissa kannattimissa, kun en saa vakuutettua teitä, että miksi tunnen niinkuin tunnen. Tai sitten tosiaan ette ymmärrä mistä puhun, kovinkaan monen kotona ei taida asua vieraita ihmisiä.

• D@rkki
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

En tarkoita, että lastenkoti lapsista kasvaisi henkisesti epävakaita ja tyhmiä poikkeuksetta, koska olen tavannut muutamia oikein mukaviakin ihmisiä, joilla on tällainen tausta. Mutta ne ihmiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä eniten,ovat olleet epävakaasta päästä, keskiverto lahjakkuuksia ja varsin riehakasta viikonloppua viettäviä.

Gaah, jos luit täällä aiemmin käydystä keksustelusta mun viestit, olisit ehkä muistanut, että yhdessä niistä mainittiin, että kirjoitin tuon tekstin sen hetkisten tunteideni pohjalta. Sillä hetkellä kävi vain nuppiin.

En osaa puoliustella kantaani, mielipiteeni on ilmeisen heikoissa kannattimissa, kun en saa vakuutettua teitä, että miksi tunnen niinkuin tunnen. Tai sitten tosiaan ette ymmärrä mistä puhun, kovinkaan monen kotona ei taida asua vieraita ihmisiä.

no minä ymmärrän täysin jos mun kotona asuis jonkin laisia huostaan otettuja niin en kestäis tiedän se tunteen että ahdistaa ja koko ajan sais olla silmä tarkkana että mitä se nyt "väsää" kun onhan se sentään oma koti !! mutta onhan se niillä huostaan otetuilla kans aika kamalaa ! mutta ymmärrän myös perheen omia ahdistuneita lapsia koska kyllä minuakin ahdistais jos joka päivä ois joku vieras kotona !
        ja huostaan otettujen on syytä ajatella että on niin kivoja ihmisiä olemassa jotka viitii katsella yli määräsiä lapsia !

mutta kaikkea hyvää ja onnea sulekin vaan !

• Nekku
        D@rkki kirjoitti:

no minä ymmärrän täysin jos mun kotona asuis jonkin laisia huostaan otettuja niin en kestäis tiedän se tunteen että ahdistaa ja koko ajan sais olla silmä tarkkana että mitä se nyt "väsää" kun onhan se sentään oma koti !! mutta onhan se niillä huostaan otetuilla kans aika kamalaa ! mutta ymmärrän myös perheen omia ahdistuneita lapsia koska kyllä minuakin ahdistais jos joka päivä ois joku vieras kotona !
        ja huostaan otettujen on syytä ajatella että on niin kivoja ihmisiä olemassa jotka viitii katsella yli määräsiä lapsia !

mutta kaikkea hyvää ja onnea sulekin vaan !

Useat nuoret ovat vastentahtoaan huostaanotettu eli vaikea ruveta ajattelemaan sijoitus perhettä kivoina ihmisinä, varsinkin, jos kaikki perheessä ei ees tahdo niitä nuoria sinne ja sijoitetut nuoret ovat eri asemassa kuin oikeat.

Vanhempien kandeis hiukan mennä itseensäkin ja miettiä, että josko sitten vasta ottais sijoitettuja, kun omat kakarat ovat lähteneet maailmalle.

• tyttö täältä

Tuli tosi pahamieli tosta "ärsyyntyneen" viestistä. Asun itse perhekodissa ja en ole koskaan häirinnyt biologisia lapsia. He ovat mulle ku omia sisaruksia. Ei kaikki lapset ja nuoret ole pahoja jotka perhekotiin tulee. Saattaa joutua vaikka siksi jos vanhempi sairastuu ja ei pysty huolehtimaan lapsesta. Eikä sen tarvitse olla alkoholisti tai muuten vaan hullu. Kuka vaan voi sairastua esim masennukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3950
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2963
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2233
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1900
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1770
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1762
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      53
      1667
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1537
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1485
    Aihe