E-pilleri ja vaihdevuodet

pillerin syöjä

Olen kohta 50-v, syönyt parisenkymmentä vuotta e-pillereitä ja vaihdevuosioireet alkoivat parisen vuotta sitten (kuumat aallot, hikoilu, niveloireet, tiheävirtsaisuus).

Nyt pitäisi taas mennä lääkärille uusimaan e-pilleriresepti. Tuntuu jotenkin hullulta kun ei oikeasti tiedä, onko ehkäisylle vielä tarvetta vai ei. Jokaisella ainakin tuntuu olevan tiedossa joku mummi, kaima tai muu sukulainen joka on yli 50-kymppisenä pamahtanut heti raskaaksi.

Viimeksi lääkäri lupaili kyllä heti vv-oireiden pahetessa kirjoittaa lisää lääkkeitä, varsinaiseen ehkäisyn tarpeeseen en saanut kunnollista vastausta.

FSH-arvon mittauksestakin näkyy olevan eri mielipiteitä, ilmeisesti sekään ei ole varma tieto vv-alkamisesta.

Minkälaisia kokemuksia teillä on?

9

6399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pillereitä syövä 2

      Rohkeasti vaan tohtorin juttusille, se kyllä tietää katsomalla ja tutkimalla onko ehkäisyn tarvetta vai ei ;)
      E-pillereiden ja korvaushoidon raja on häilyvä, samoja hormoneja vähän eri määriä nuoremmille ja vanhemmille. Vuosien myötä pilleritkin on kehittyneet ja myös e-pillereitä on yli 40 vuotiaille, mitä aiemmin ei ollu. Ratkaisevaa on tietty onko sulla vielä vuotoa vai ei ja haluatko vielä vuodon tulevan.
      Ja niin kun gyne sulle sanoi ni vaihtoehtoja on, voi toki viedä hetken että löytää sen omansa :)
      Minkä nimiset pillerit sulla on?
      Mukavaa kesän odotusta sinulle!

    • ap

      Kiitos! Minulla on Femilarit. Vuotoa on taukoviikollla muutama ruskea tahra.

      Lääkäri kirjoitti pillereitä viimeksi 1,5 vuodeksi. Viime käynnillä hän vain totesi, että voin kokeilla olla ilman pillereitä, mutta voi olla riski, että seurauksena on vuotohäiriöitä ( kun elimistön oma hormonitoiminta hoippuu viimeisillään) ja vv-oireita entistä pahempana. Hän korosti, että keskimäärin kuukautiset loppuvat 51-vuotiailta ja sitähän en vielä ole.

      Vv-oireet eivät minulla ole (onneksi) olleet pahemmasta päästä ja miellelläni kokeilisin, selviäisinkö ilman korvaushoitoa.

      Silloin kun ensimmäisen kerran vv-oireet alkoivat, otettin ultra ja kuulemma toinen munasarja uinui ja toisessa oli kysta. En älynnyt kysyä silloin tarkennusta.

      No, täytyy varata taas aika lääkärille.

      • Anonyymi

        Aivan eli et ole vielä 51, mutta jos menopaussi tulee keskimäärin silloin, se saattaa esim. juuri sinulla tulla jo aiemmin. Keskimäärin ei tarkoita, että kaikilla loppuu kuukautiset samanaikaisesti.


    • TäditJaksaaHeilua

      Anteeksi, ei kai se LÄÄKÄRI voi tietää, onko ehkäisyntarvetta vai ei; vaan itsehän sen tietää (onko miestä elämässä vai ei....;)). Olen yli 50 ja koska itse tiedän ehkäisyntarvetta olevan (= on mies ja on menkat, eli en riskeeraa) niin syön Femilaria. Sitä voi syödä loppuun asti niin kauan kuin on tarvetta.

      • nyt 57

        Kyllähän gyne ultrassa näkee munasarjojen toimintakyvyn ja elottomuuden. Mulle ainakin sanoi jo 53vuotiaana, ettei ehkäisyyn ole tarvetta, vaikka menkat loppui vasta 56vuotiaana:)


      • edellinen
        nyt 57 kirjoitti:

        Kyllähän gyne ultrassa näkee munasarjojen toimintakyvyn ja elottomuuden. Mulle ainakin sanoi jo 53vuotiaana, ettei ehkäisyyn ole tarvetta, vaikka menkat loppui vasta 56vuotiaana:)

        ..ja ilman ehkäisyä on painettu siitä asti, enkä enää paksuksi tullut ja onpa vilkaskin tuo seksielämä:)


    • Pillereitä syövä 2

      Näinhän se on ;)
      Mut itse ei voi tietää missä "tilassa" elimistö on, onko raskautuminen enää edes mahdollista. Niin kun "nyt 57" kertoi voi kuukautisetkin vielä tulla ja silti ei raskaus voi alkaa, eli munasolu ei kehity.

    • Epätoivossa

      Luin juuri Aila Tiitisen kirjoittaman jutun asiaan liittyen. Ymmärsin, että e-pillereitä käyttävien naisten menopaussia on hankala arvioida, koska esim. vuotorytmi ei anna selkeää kuvaa sillä säännöllinen vuoto voi johtua myös pillerien syömisestä tai toisaalta pillerit voi lopettaa vuodot. Ilmeisesti lääkäri pystyy munasarjojen tilanteesta jotain osviittaa saamaan ultran avulla. Ilmeisesti pitää lopettaa pillerien käyttö ja katsoa tuleeko vielä vuotoja, mutta silloin pitää olla jokin muu ehkäisy varmuuden vuoksi. Itse täytän tänä vuonna 45 ja ajoittain on yöhikoilua ja kuumia aaltoja, mutta käytän Zoely pillereitä ja vuodot tulee n. 4-5 kertaa vuodessa, kun syön useamman laatan putkeen. Itse haluaisin jo luopua pillereistä, mutta endometrioosin takia en uskalla, jos kuitenkin vielä vuodot tulisivat normaalisti niin se tietäisi minulle kipuja ja runsaampia vuotoja ja niitä en todellakaan halua. Kohdusta olisin valmis luopumaan, vaikka heti, jos saisin gynen puoltamaan sitä.

    • Anonyymi

      Itse lopetin 54 -vuotiaana ehkäisyn, mutta siihen asti minulla olikin ollut hormonikierukka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe