Mitä tilalle kun ei voi käyttää vaihdevuosiin hormoneja?

Vielä työelämässä

Hei minulla on todettu jo aikaa sitten verenhyytymistekijä eli riski saada veritulppa.
Nyt on ollut jo runsaan kuukauden jatkuva hikinen yö, uni täysin levotonta ja naama ja jokapaikka hiestä märkänä. päivä työtä tehdessä kasvot välillä ja selkä hiestä märkänä. Minulle on tehty sterilisaatio juuri tämän veritulppa riskin takia 18-vuotta sitten. Mitä tilalle kun ei hormoneja suositellla, aloitin käyttämään Lady soijaa vaihdevuosiin, olen kohta 52-vuotias. Onko muilla saman kaltaisia ongelmia johon voisi antaa vinkkejä ettei tule veritulppaa. (serkkuni kuoli nuorena keuhkoveritulppaan) ehkäisypillereitä ei ole voinut käyttää ja nyt nuo alkaneet vaihdevuodet. Ennen on tullut kuumia aaltoja muutama päivä ennen menkkoja. Nyt ei ole kuulunut lainkaan menkkoja ja yöt ovat suorastaan kamalia.

17

11905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä työelämässä

      Eikö kukaan osaaa vastata tähän aloitukseeni? ilmeiseti lääkärille pitää mennä asiani kanssa. :)

      • näillä mennään

        Lääkärille tosiaankin pitää mennä. Hän voi antaa sulle tietoja vaihtoehdistasi, mutta luontaishoidoista tuskin gynet tietää. Menoforce on mulle auttanut hikoiluun, sitä saa tippoina ja taplettina. Voisit kirjoittaa myös tuon otsikkosi "mitä tilalle, kun ei voi käyttää hormoonikorvaushoitoa" tuohon oikealle keskusteluhakuun, niin sieltä saa ylös vanhoja aiheeseen sopivia keskusteluja.


      • Toinen samanmoinen

        Luin kyllä aloituksesi ja mietin mitä vastaisin. Ensimmäinen tunne luettuani oli myötätunto. Olen kuusi vuotta vanhempi ja kärsinyt vaihdevuosista ainakin sen kuusi vuotta jo. Minäkään en ole voinut käyttää korvaushoitoa tai niin ainakin ovat lääkärit sanoneet. Vaihdevuosioireet ovat vieläkin ajoittain aivan sietämättömiä, hiki valuu ja olo on vaikea. Olen saanut ilmeisen metabolisen oireyhtymän vaihtareiden myötä ja lihominen ja pöhötys sen kuin jatkuu. Apua olen saanut jonkin verran nestettä poistavista yrteistä, sinkistä ja magnesiumista. D-vitamiinia syön myös. Mitkään luontaistuotteet eivät oikeasti ole auttaneet. Olen varma, että apu löytyy ainoastaan hormoneista. Olen harkinnut hankkia korvaushoidon hinnalla millä hyvänsä, koska ei tämäkään olotila voi olla rasittamatta elimistöä aivan liikaa.
        Kumpi lienee vaarallisempaa; syödä homoneita ja voida hyvin, kuin valvoa loppuelämän yöt, hikoilla yhtämittaa, lihoa ja olla pahoinvoiva ja väsynyt?
        Sinuna kävisin lääkärillä ja ottaisin selvää hormonikorvaushoidosta, niin aion itsekin vielä tehdä. Kesän tulo hirvittää nimittäin jo nyt.


      • Min

        Minä ostin työkaverin neuvosta Celloja(punainen rasia)ja ajattelin koittaa niitä ennenkun menen lääkäriin.Nyt olen vajaa vuoden syönyt,n.viikon tauon pidän välillä...vaikka se on aika tuskanen,kun mieliala heittelee ja hikoilen kuin pieni sika aavikolla mutta kuulemma hyvä pitää taukoa.
        Ne on ainakin minua auttanu ja poistanu kaikki vaihdevuosi ongelmat.Suosittelen


    • Nainen 46v.

      Hei! Minäkään en voi käyttää mitään hormooneja. Minulla alkoi vaihtari oireet 4v sitten. Kokeilin luontaistuotekaupan tabletteja useita erimerkkisiä, eivät auttaneet.
      Viime kesänä ostin luontaistuote kaupasta Cello Forte tabletteja, ensin ajattelin että eivät auta, mutta kolmen viikon päästä alkoi auttaa kuumiin aaltoihin.
      Olen syönyt niitä joka päivä siittä asti, enkä uskolla lopettaa. Ei ne muihin vaihtari vaivoihin ole minulla auttaneet kuin kuumiin aaltoihin. Enkä tiedä kauanko aikaa niitä saisi käyttää, mutta kun apua on aijon jatkaa. Niitä saa myös apteekista.
      Kannattaa kokeilla.

      • 5vuotta vaihtareissa

        Chello forte sisältää soijaa, salviaa ja puna-apilaa. Salvia on hikoilua hillitsevää ja Menoforce tapletit ovat juuri sitä. Salvisantipat ovat myös samaa tavaraa. Molemmat Fogelin tuotteita. Se tosiaankin auttaa hikoiluun. Olen käyttänyt alkuvaihtareihin aikoinaan Puna-apila valmistetta ja siinä oli myös muitakin vaikuttavia aineita, en nyt kyllä muista mikä merkki oli kysymyksessä. Se auttoi kyllä muutaman kuukauden. Soijasta en ole koskaan saanut apua.


    • salvia

      Itse pelkäsin ja pelkään vieläkin veritulppaa. Olen kerran joutunut epäilyyn ja vietin yöni sairaalassa. Tehtiin myös keuhkoihin varjoainekuvaus jos olisi ollut pieni tukos mitä ei röntgen havainnut. No, ei ollut muuta kuin väärä hälyytys. Säikähdin siitä pahasti. Heti kohta loppui menkut ja alkoi hikoilut. En niistä nyt enempää. Mutta hormoonikorvaushoitoa en sitten uskaltanut aloittamaan vaikka se olisi kyllä ollut paikallaan. Elämä on ollut aika hankalaa viisi vuotta ja odotan, että kohta oireet loppuisivat. Ovat jo vähentyneet. Ainoastaa sydän oireet hankalia. Jatkuvat muljut eli välilyönnit ( tuhansia vuorokaudessa). Mutta vain jokunen aalto, ja hikeä ei enää paljoakaan päivässä eikä aina joka yö herää hikeen. Aloitin kuitenkin kolme päivää sitten Menoforce Strongin. Vahva salvia valmiste, luontaistuotekaupasta ainakin saa. Jos auttaisi näihin muljuihin.
      Minulla oli salviasta hyviä kokemuksia välillä. Käytin ensin tippoja, joissa käyttöaika muistaakseni kolme kuukautta ja kahden viikon tauko. Se kävi kuitenkin heikon mahani päälle, mutta nyt näistä pilleristä on poistettu tujoni, joka on juuri se ainesosa, joka voi aiheuttaa ongelmia. Eli pidän nyt kirjaa miten alkaa vaikuttamaan. Uskon, että on hyvä aine. Ei sisällä naishormoonia, mutta käyttää samoja reseptoreja kuin estrogeenikin elimistössä. Voi siis rauhoittaa oireita. Ja voi syödä jatkuvasti. Koetetaan kestää me, joille murrosaika on yhtä tuskaa. Kyllä näistä selviää ja kannattaa lukea hyviä kirjoja, missä kerrotaan vaihdevuosiasioista. Meitä on monta kituuttajaa ilman hormoonikorvaushoitoa.

    • wo4t5 å2å49

      Pyytäkää gyneltä Bellergal-resepti. Hyvä vaihtoehto niille, joille hormonikorvaushoito ei jostain syystä sovi.

    • Celia_S
    • Apua ei leikkausta

      Mitä tehdä, kun ei voi käyttää mitään hormoonivalmisteita ja lääkärit ovat laittaneet kohdun- ja munasarjojen poistoon ? Ikää 49, ei vaihdevuosioireita, viimeiset kuukautiset maaliskuussa.

    • näillä mennään

      Kannattaa syödä runsaasti sitrushedelmiä, niillä on veritulppaa estävä vaikutus. Ahkera liikunnan harrastus on aivan välttämätöntä jos on tulppataipumusta ja monet lenkkeilevät naiset sanovat vaihdevuosivaivojen helpottuneen liikunnan myötä.

    • mummeli1953

      Minä käytin Bellergalia, se on Yliopiston Apteekin oma vanha vaihdevuosilääke reseptillä. Siinä ei ole hormonia mutta rauhoittavaa ja jotain muuta hikoiluakin estävää lääkettä. Nukuin sen avulla hyvin, hikoilut väheni ja jaksoin paremmin. Paras vaihtoehto hormoonittomaan vaihdevuosi hoitoon. Lopetin sen, kun oireet alkoivat vähetä. Toivottavasti saat apua, mutta ehdottomasti lääkäriin ensin.

    • 26

      Käytän itse hormonikorvausta, ja siksi ei ole ollut tarvetta kokeilla muuta vaihtoehtoista hoitomuotoa, mutta olen oivaltanut sen vasta nyt, että suurin osa oireista johtuu elimistön reaktioista hormonitason laskuun. Siis käytännössä sama kuin mistä tahansa riippuvuutta aiheuttavasta aineesta vieroittamisessa, päänsärky, ahdistus, yöllinen heräily, hikoilu, kaikki oireet lähes täysin samanlaisia, mutta hieman eri tavalla ilmentyvinä, koska normaalisti hormonituotanto vähenee asteittain ja oireet pysyy normaalisti sen vuoksi vielä sietämistason rajoilla. Joten ei pitäisi arastella hankkia psyyken lääkitystä, jos ei voi käyttää hormoneja.. Alkuun kun luin joidenkin kirjoituksia, että ovat saaneet apua ahdistuslääkkeistä, niin arvelin sen johtuvan vain siitä, että kaikkien psyyke ei kestä vaihdevuosien rajua muutosta, mutta turhaan sitä tosiaan itseään kiduttaa.

      Jos nyt pitäisi lopettaa hormonit, niin ilman muuta hakisin arsenaalin rauhoittavia ja muita elimistön toimintaa tasaavia lääkkeitä. Itse asiassa tämä puoli on jätetty julkisuudessa jotenkin liian vähälle huomiolle, tai mikä lienee todellisuus, jos ei sitten terveydenhuolto pelkää muita ongelmia kun kai psyykenlääkkeisiin voi tulla itsessään riippuvuutta, mutta siltinkin, kaikki eivät osaa tai tohdi hakea apua siltä puolelta.

    • Vielä työelämässä

      Kiitos kaikille vastanneille. Kuukautiset ovat nyt jääneet kaksi kertaa pois ja olen saanut yöllä nukuttua ilman kuumia aaltoja, arvatkaa mikä tähän tilanteeseen on auttanut, kun peitto heilui parin tunnein väli ja olo oli ihan litimärkä.
      Ostin Lady Garnosin jossa on soijaa ja se on todella auttanut niin ettei ole mitään oireita enää! katsotaan nyt kuinka pitkälle pääsen tällä. Tabletti aamuisin ja sillä on menty koko päivän, vaikka olen tehnyt raskasta työtä.
      Liukastevoidekin löytyi joka todella on hyvä! ja alapäässä olo on mitä paras, hain apteekista siihen puikkoja ja kuivuus on nyt helpottunut. Elämä maistuu taas mukavalta niin itseni sekä mieheni kannalta.
      Liukuvoidetta ei tarvitse kuin pieni määrä ja tuote on tämä.
      K-Y JELLY LIUKASTINGEELI 75 ML

    • fiffii

      Jos nyt sitten oikein pelkää veritulppaa hormonikorvaushoitoa käyttäessa, niin kannattaa todellakin syödä omega-rasvahappoja ja ehkä vielä pientä murusta aspiriiniakin päivittäin! Ohentavat nimittäin verta.

      Jos voisin käyttää hormonikorvaushoitoa, olisin tyytyväinen, vaan en voi. Ilman sitä muuttuu rusinaksi ihan alle vuodessa!

      K-jelly on tosiaan hyvää, mutta jos haluaa vesiliukoistaja luomua, kokeilkaas näitä!

      http://www.organicyou.fi/intiimi-intiimi-liukuvoiteet-c-35_44.html

      suomalainen myyjä.

      • Anonyymi

        Veden juontikin ohentaa verta ja samalla pitää ihon ja kudokset kosteina ja nuorekkaina. Ei tarvitse lähteä yläluomileikkaukseen..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe