5kk. koira muuttunut pikkupentuajoilta ihan kamalaksi hirviöksi

Epäonnistuja

Kävin katsomassa pentuja reilusti ennen kun hain omani kotiin.
Monta kertaa viikossa niiden viikkojen aikana keskustelimme pennuista kasvattajan kanssa. Halusin rauhallisen, iloisen ja hyvähermoisen pennun, joka on myös ahne.
Kasvattajalla on vuosikymmenten kokemus koirista, joten luotin hänen valintaansa.

Sieltä valikoituikin minulle sopiva yksilö, jolla oli kaikkia niitä ominaisuuksia, mitä koiralta hainkin. Kaiken lisäksi koira kun vietti isossa koiralaumassa, tottuen lapsiin, muihin eläimiin, toisiin koiriin jne. niin uskalsin kuljettaa sitä ihan vapaana joka paikassa.

Pentua vein ihan kaikkialle, missä oli muita koiria, ihmisiä ja eläimiä, eikä pentu osoittanutkaan olevan muuta kuin se lupsakka ja rauhallinen kaveri. Mikään ärsyke ei erityisemmin kiinnostanut, edes toiset koirat, paitsi tietty minä ja minun namini.

Jossain vaiheessa pennun käytös muuttui täysin. Siitä tuli perheen toista koiraa kiusaava rääpäle. Minun pitää usein kieltää ja viedä sitä tilanteesta pois. Pentu on niin vikkelä, että se ehtii aina ovistakin kulkea ennen meidän vanhempaa koiraa, eli on jo nyt ottanut ylemmän paikan laumasta, vaikka itse aina huomioin vanhempaa koiraa ensin. Ruuankin pentu joutuu odottamaan, kun annan aina vanhemmalle koiralle sapuskat ensin.

Jossain vaiheessa alkoi se muille rähjääminen. Pentu rähisee kaikille koirille, käy kyselemättä kiinni isompaankin koiraan. Olen ihan kauhuissani, enkä tiedä mitä ihmettä olen tehnyt väärin, ja missä vaiheessa. Mikään koira ei ole missään ollut aggressiivinen pentuani kohtaan, ja onneksi nämä vastaantulleet "piestyt" koirat ovat osanneet ottaa pennun rähinät tosi välinpitämättömästi.

Koira osaa olla myös se lupsakka ja rauhallinenkin, kunhan on tarpeeksi väsyneenä. Mutta ero siihen, mitä koiralta hain tähän nykyiseen riiviöön on huomattava.

Voiko tämä mennä vielä ohi? Onko tämä vain jotain kasvuun ja kehitykseen liittyvää?

Minusta tuntuu, että tuo koira on jossain vaiheessa vaihtunut toiseen yksilöön.

Haaveena oli se, että olisin voinut pitää tuota "paskiaista räkänokkaa" ;) irti niin paljon kuin mahdollista. Olen yrittänyt kannustaa koiraa positiivisella tavalla, mutta minulla alkaa itsellä mennä noissa tilanteissa kuppi nurin, vaikka yritän olla itse mahdollisimman eleetön ja välinpitämätön.

Pentu kyllä pitää minua ykkösenä, luoksetulo on hallussa jne. tulee hakemaan minulta turvaa kun pelottaa yms.

Ja joo, tunnen itsekin olevani tällä hetkellä ihan pihalla, pallo hukassa kouluttamisen suhteen, vaikka koiria minulla on ennenkin ollut. Edelliset ovat käyttäytyneet hyvin tuossa iässä, minusta ne olivat ihan kilttejä tyyppejä.

Kai tuosta vielä hyvä koira tulee, minun täytyy varmaan vaan kuopata haaveet siitä, että koira olisi "yhteisökelpoinen" kaveri. Ei siitä ainakaan kaverikoiraa tällä menolla taida tulla. Parhaani teen jatkossakin, mutta tällä hetkellä minua pelottaa ja turhauttaa epäonnistuminen.

Enkä tiedä mitä kasvattajalle sanon. Jotenkin pelottaa myöntää se, että olen epäonnistunut, kun en edes tiedä missä välissä mopo meni rotkoon.

Haluan sen ihanan pennun sieltä takaisin esiin. Miten saan sen kaivettua sieltä jostain??? :(

Aktiviteettia, aivotyöskentelyä, liikuntaa ja ravintoa olen pennulle tarjonnut pennun oman tason mukaan, joten se puoli pitäisi olla kunnossa.

14

10622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murkku se on

Oletko kuullut että koirillakin on murrosikä? Se menee kitenkin iän myötä ohi(:

• Epäonnistuja

Meinaatko, että 5-kuinen koira on jo murrosiässä? Ei kai vielä, tuohan on ihan kersa vasta!? :O
      Kun just murrosikää tässä kauhulla odottelen, kun nyt jo tuo käyttäytyy noin pölösti?! Kauheaa! Eihän sillä ole kaikki hampaatkaan vielä kunnolla tulleet suuhun.

• 8+15

Pentu taitaa kokeilla vain rajojaan. Ja kertomasi perusteella sinä et ole tehnyt mitään väärää. Jokin muutos pennussa on tapahtunut iän myötä. En tiedä mikä rotu sinulla on kyseessä, ja minusta sinun pitäisi ottaa rohkeasti yhteyttä kasvattajaan ja kertoa mitä on tapahtunut, koska kasvattajalla varmasti on niin paljon kokemusta rodusta ja osaa varmasti neuvoa mitä kannattaa tehdä.

• 19+7

Murrosikä se on, nyt vaan kunnolla perustottelevaisuutta, hyvia tapoja yms opettamaan ja vahvistamaan. Loppuu kyllä aikanaan.

• -j-

Olennaista on varmaan myös se, minkä rotuinen koira kyseessä. Saako toteuttaa rodulle ominaista toimintaa?

Onko sairaudet suljettu pois?

• kikkelitonttu

Emme tiedä mitä sanoa!

• ...

Aivan normaalia.
      Meille tuli oma koira 4 kk ikäisenä, oli aluksi arka, kun sitä oltiin heitelty paikasta a paikkaan b, mutta heti kun tajusi että tämä on koti niin tottui ja oli mitä maailman ihanin koira. Meillä alkoi ensimmäiset "vaikeudet" siinä 5-6 kk ikäisenä kun koira rupesi testailemaan "hermoja". Kurilla ja kovalla koulutuksella saatiin tämä vaihe pois. Meillä koira karkasi ovesta ulos kun vaan oli mahdollista, meni roskapusseille kun silmä vältti, söi vaatteita, kyniä, kenkiä ja papereita. Haukku muille koirille aina välillä, otti ruokaa pöydiltä, ärähteli kavereille jotka tuli käymään, hyppi vasten ja mitähä kaikkee muuta mukavaa. Aina vaan kunnon komennusta niin kyllä se siitä helpottaa.
      Ikinä ei kannata koiraa hankkiessa ajatella että otan sen joka on kiltein kasvattajalla, koska se ei mene koskaan niin. Ei ne koirat itsestään opi olemaan kilttejä, kouluttajasta se lähtee. Esim. kaverillani on koira joka hyökkää toisten koirien kimppuun jos vaan mahdollisuuden saa. haukkuu yksin ollessaan. ja yms muuta tällästä. Tämäkin vain johtuu siitä että se koira on dobermanni ja sillä ei ole ollut tarpeeksi aktiviteetteja eikä sitä ole koulutettu, vaan suurinpiirtein lyöty kun on tehnyt jotain mitä ei saa tehdä. Aina rotukin vaikuttaa koiran luonteeseen.
      Itselläni siis seropi, emä puhdas labbis, isästä ei ole varnaa tietoa, epäillyksiä on että juoksijakoiraa, sakemannia.

• treff.treff

"..edelliset ovat käyttäytyneet ihan hyvin tuossa iässä..."
      Sinulla on ollut tuuria tai aika kultaa muistoja. Kyllä tuossa iässä pennun käytös muuttuu, siitä tulee aktiivinen, se hakee uusia haasteita ja kokemuksia, rohkaistuu.

Omistajan pitää vastata muutokseen tarjoamalla uusia kiinnostavia aktiviteetteja sekä lisäämällä vaatimustasoa. Esim. rajojen laitossa oltava tiukkana. En minä antanut pennun kiusata vanhempaa koiraa, joka oli kiltti lapanen. Oli kyllä kova työmaa siihen puuttua, kun ei tuonikäinen hevillä usko. Riiviöikä. Mutta kyllä se siitä ajan kanssa asettui, nyt on niin rauhallinen ja sosiaalinen ettei parempaa toivoa saata. Olen jopa harkinnut kaverikoiratyötäkin, kun on niin rauhallinen ja ihmisrakas.

Hyväksy se, että pentusi on aktiivinen ja rohkea ja ala toimia sen mukaan. Ei periksi saa antaa ja ruveta voivottelemaan. Pennun tulevaisuus on sinun käsissäsi.

• 14+3

IHan normaali pentu ! Ja varmasti sek asvattajakin auttaisi jos vaan kehtaisit sinne soittaa .

• normaalia
    • tavallinen pentu

Selvä murkkuikä.Murkkuikä kun alkaa siinä 5kk-7kk välissä aina.Nyt vaan koulutusta enemmän koiralle sillä se on vanha suositus,jotta koiraa ei saa kouluttaa ennen 6kk.Nykyisin koulutus alkaa heti koiran saavuttua.

• xv

Ihan normi pentu..mulla pentu/pennut käyttäyty noin heti 12vko tai siis riiviömäisesti..osaa toki haukkua ja purrakki jos sille päälle sattuu, mutta koiraa saa ja pitää kieltääkki vaikka muuten toteuttaisikin positiivisen käytöksen palkkaamismallia..se toimii jos pennun tapa toimia ei oo vielä mennyt yli, mutta siinä vaiheessa kun ei päästä palkkaamaan tarpeeksi usein ni kannattee oikeesti alkaa laittaa kovaa kovaa vasten..enkä tässä tarkota lyömistä..ja itse olen huomannut isonlauman omistaaneena, että jos liikaa puuttuu koirien väleihin niin vanhempi koira "alistuu" tilanteeseen ja odottaa sinun väliintulemista..jos vanhempi koira antaa pennun roikkua itessään niin anna pennun roikkua..kyllä se vanhempi antaa lähöt ku hermo menee oikeesti..joillaki on pitempi pinna ku toisilla..ja kyllä siitä pennusta vielä koira tulee! :) Nyt vaan jämäkkää johtajuutta, kärsivällisyyttä ja sitä kivaa tekemistä niin saat siitä aivan loistoyksilön! :) Tsemppiä!

• 1111111

"Pentu on niin vikkelä, että se ehtii aina ovistakin kulkea ennen meidän vanhempaa koiraa, eli on jo nyt ottanut ylemmän paikan laumasta"

No tuo on kyllä ihan täydellistä paskapuhetta! Ei se että pentu kulkee ensin ovesta tee siitä vielä johtajaa :DD

ja toiseksi
      kuulostaa sille että pentu vain koittaa omia rajojaan, murkkuiäksi tuo kuulostaa melko aikaiselta, mutta voi se jotakin sen tapaista toki olla.
      Pitkää pinnaa ja johdonmukaisuutta, kyllä se siitä ohi menee.
      Mörkökausi on myös yksi milloin oma koirani haukkui postilaatikot, autonrenkaat ojissa, pysäköidyt autot ja mitä nyt sattuikin eteen tulemaan, kyllä se siitä loppuu ajallaan.
      Ei koiran persoonallisuus muutu yhtäkkiä kuin taikaiskusta jos on osannut käyttäytyä kunnolla aikaisemmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe