Tiettääkö kukaan kasvattajaa, joka kasvattaisi jättejä Länsi-Suomessa? Millaisia kokemuksia teillä on belgialaisista? Ovatko kovia jyrsimään mattoja, kalusteita, johtoja ym? Oppivatko tekemään tarpeensa omaan koppiin vai päästävätkö pipanoita joka puolelle? Kuinka kauan elävät?
Minulla on kokemusta marsuista ja pikkujyrsijöistä, jonkun verran olen hoidellut kaneja mutta omaa ei ole ollut. Olen kyllä perehtynyt kanien hoitoon. Meillä on tilava kaksio, jossa kani saisi pomppia mahdollisimman paljon vapaana aina kotona ollessamme.
Belgianjätti
8
3605
Vastaukset
- Laama
Belgianjätti on sen verran iso elukka, että sitä ei kannata ottaa sisätiloihin. Ensinnäkin, et löydä sille mistään eläinkaupasta tarpeeksi isoa häkkiä. Vaikka ranskanluppakin on iso kani, niin belgi on paljon isompi. Ranskikset sopivat hyvin sisätiloihin ja ovat erittäin ihmisystävällisiä. Belgit syö myös paljon eli ½-1 litraan päivässä. Sinun pitäisi varautua siihen, koska pelletti maksaa aika mukavasti.
Noita sisäsiisteys juttuja ja tuhoamisviettejä ei voi yleistää oikein tiettyyn rotuun, koska samat jutut koskaa kaikkia rotuja.
Yleensä kaikki kanit on kovia jyrsimään johtoja ja kaikkea eteen tulevaa. Siksi johdot kannattaa suojata hyvin, eikä pelkästää maton alle laittamalla. Kani on luontaisesti siisti eläin ja oppii yleensä ihan itse sisäsiistiksi. Alussa on tietenkin se muutaman kk kestävä murkkuikä, jolloin sisäsiisteys tuppaa unohtumaan aika monelta yksilöltä.- Nappis
Tiedän millainen on ranskis ja minkäkokoinen, olen nähnyt myös belgialaisia ja ruokkinutkin niitä. Uskon, että belgi syö paljon. Häkin voisimme tutun avustuksella rakentaa itse, siis ilman muuta suuri häkki. En alkujaankaan ajatellut hankkia häkkiä eläinkaupasta.
Mikäli jonkunlaisen kanin otamme niin kenties rajaamme sille oman alueen huoneistosta ja saisi siellä pomppia yksin ollessaan. Johdot meillä on jo aika hyvin suojassa, tarvitsi suojata koiran ollessa pikku pentu.
Jotenkin minua ei vaan kiehdo ajatus ranskalaisesta, jonka suuret korvat laahaavat maata. Mutta ehkäpä sitten otamme sen belgialaisen sitten kun joskus on sitä varten oma ulkorakennus tai vastaava. - Laama
Nappis kirjoitti:
Tiedän millainen on ranskis ja minkäkokoinen, olen nähnyt myös belgialaisia ja ruokkinutkin niitä. Uskon, että belgi syö paljon. Häkin voisimme tutun avustuksella rakentaa itse, siis ilman muuta suuri häkki. En alkujaankaan ajatellut hankkia häkkiä eläinkaupasta.
Mikäli jonkunlaisen kanin otamme niin kenties rajaamme sille oman alueen huoneistosta ja saisi siellä pomppia yksin ollessaan. Johdot meillä on jo aika hyvin suojassa, tarvitsi suojata koiran ollessa pikku pentu.
Jotenkin minua ei vaan kiehdo ajatus ranskalaisesta, jonka suuret korvat laahaavat maata. Mutta ehkäpä sitten otamme sen belgialaisen sitten kun joskus on sitä varten oma ulkorakennus tai vastaava.Oletko käynyt kaniyhdistyksen sivuilta katsomassa isojen rotujen edustajia. Ne sopii mainiosti sisälle ja koko niistäkin löytyy ja suurimmalla osalla niistä ei korvat laahaa maassa. Esimerkiksi sininen wiener on upean näköinen iso kani.
- nyymi
Nappis kirjoitti:
Jotenkin minua ei vaan kiehdo ajatus ranskalaisesta, jonka suuret korvat laahaavat maata. Mutta ehkäpä sitten otamme sen belgialaisen sitten kun joskus on sitä varten oma ulkorakennus tai vastaava.Saanen huomauttaa, että en oo ikinä kyllä nähny ranskanluppaa, jonka korvat laahais maata... Ja oon sentään jonkinasteinen kasvattaja. Ookkohan sekottanu enkkuluppaan??
- pupu
Meillä on belgianjättikani ja asutaan kerrostalo kaksiossa! Kani tekee tarpeet hiekkalaatikkoon joka on vessan nurkassa ja saa muuten aina pomppia vapaana eikä ole järsinyt mitään! Kesällä se saa olla maalla isossa vanhassa koira-aitauksessa vapaana. Miksi ei iso kani sopisi kerrostaloon kun asuuhan siellä isot ihmiset ja isot koiratkin!
- kiinnostunut
Belgianjättikanin luonteesta kyselisin, että millainen se on näin ihan kotikanina? Ovatko naaras belgianjätit mitenkän agressiivisia puolustamaan esim sohvan tms alusia? Olisiko leikattu uros helpompi kerrostalo asunnossa? Riippuu tietenkin yksilön luonteestakin, mutta olisi kiva kuulla jos jollakin on kokemusta varsinkin belgianjätti naaraasta sisäkanina. Itsekin asun kerrostalossa ja belgianjätti olisi haaveena.
- Tiinat
Niin. Meillä on sellainen leikattu belgianjätti poika sisällä niin ikään (omakotitalo). Tuhoja on tullut yksi ainoa puhelinjohto. Parempaa ja mukavampi luonteista pupua saa hakea! Aivan mahtava persoona joka katselee telkkaria sohvalla. Käyttäytyykin melkein kuin koirat ;)
Kaikki tarpeet tehdään wc astiaan jossa on kissanhiekka. Koskaan ei meillä ole tarpeet väärään paikkaan tulleet. Aluksi hieman epäilytti ottaa jättiä mutta päivääkään en hankitaani ole katunut!
- Santtu0000
Tiedän puromäen tie 93a liperi siellä on
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122