Ajattelin kysyä täältä nyt, että miltä tämä ensimmäinen luku kuulostaa. Kiinnostaisiko kuulla jatkoa, vai jättäisittekö mieluusti lukemisen siihen?
Ja ennen sitä pätkää;
Minkälaiset kirjat yleensä pääsevät kustannusohjelmasta läpi? Kuinka monta kirjaa tietyn genren kirjoista pääsee läpi, jos esim vuodessa julkaistaisiin 100 kirjaa, niin monta niistä olisi esim fantasiaa? Ihan vain teidän mielipiteenne (ja tietonne)?
1. luku Herääminen
Jos tiedät, miltä tuntuu, kun miljoonia nuppineuloja pisteltäisiin ympäri kehoa, niin tiedät myös, miltä minusta tuntui, kun yritin avata silmäni. Mitä oli tapahtunut? Silloin kuulin äänen. Vakavan ja hinkuvan.
”Otan osaa tapahtuneeseen”, ääni sanoi. Kuulin paperien rapistelua ja askelia. Sain viimein avattua silmäni ja näin vain valkoista. Käänsin hiukan päätäni ja oven edessä seisoi valkoisiin pukeutunut, harmaa hiuksinen ja rupsahtaneen näköinen mieslääkäri, joka jutteli isäni kanssa, jonka pitkä leikkaamaton tukka oli ihme kyllä siististi poninhännällä. Isän suupielet nykivät ja hänen kätensä olivat nyrkissä.
”Mitä tapahtui?” isä kysyi pelokkaana. Näin, miten hänen silmänsä kiiltelivät kyynelistä, jotka olivat tirahtamassa poskelle.
”Kolari”, lääkäri kertoi ja alkoi selittää vammoista, autosta ja jostain jota en ymmärtänyt. Yritin saada sanoista jonkinlaista selkoa, mutta aivot tuntuivat olevan puuroa, joka oli mennyt kylmäksi ja jämähtänyt. Nousin istumaan ja sanoin kahdelle keskustelevalle miehelle:
”Saisinko vähäsen vettä, kurkkua kuivaa.” Ääneni oli käheänä. Tuntui kuin kieli olisi hiomapaperia.
”Kuka hullu haluaa niin!” isäni huusi lääkärille, joka nyrpisti suurta nenäänsä.
”Miten niin? Minulla on jano!” puuskahdin, mutta kumpikaan ei kääntynyt suuntaani.
”'Haluta' ei oikein ole oikea sana. Mielumminkin vahinko”, lääkäri tyynnytteli.
”Ai onko vahinko pyytää juotavaa, kun ilmeisesti olen sairaalassa!” Ponkaisin sängystä ja rynnistin lääkärin luo näyttäen tälle keskisormea. Tämä ei tuntunut huomaavan. ”Huhuu, kaistapää! Oletko kuuro ja sokea!” huusin minkä jaksoin. Käännyin isääni päin, joka pyyhki silmäkulmiaan. En ollut ikinä nähnyt häntä noin tunteellisena (ellei nyt oteta lukuun karseita raivokohtauksia joita tapahtui harmillisen usein).
Kukaan ei sanonut minulle mitään. Potkaisin kiukkuissani sängyn reunaan ja ukkovarpaassa alkoi tykyttää ikävästi. Silloin näin jotain niskakarvat pystyyn nostattavaa. Sängyssä, josta olin noussut, oli edelleen joku. Joku, jolla oli samanlaiset ruskeat ja hyvin pitkät hiukset ja pisamia, kuten minulla. Ja jos minulta kysyttäisiin, silmät, jotka olivat nyt kiinni, olisivat siniset, kuten minulla.
Rynnistin ruumiin luo ja näin itseni letkuissa, elottomana ja täysin naarmuilla. Mutta jos minä olin tässä, kuka sängyssä makasi ilmiselvästi kuolleena? Tärisin kauttaaltani vaatteissa... hetkinen, eihän minulla ollut vaatteita! Aivan alasti olin huutanut lääkärille ja tuijotellut jonkun (minun?) ruumista.
En enää kestänyt vaan aloin kirkua minkä palkeista läksi, niin, että kuolleetkin kääntyisivät haudoissaan. Mutta lääkäri ja isäni olivat, kuin minua ei olisikaan.
Isäni siirtyi polvilleen ruumiin luo silittäen tämän hiuksia. Isän parta oli taas venähtänyt kohtuuttoman pitkäksi ja tutuissa sinisissä silmissä näkyi tuska.
”Duerre... miten ikinä voin korvata sinut?” isä nyyhki.
”Öh... isä, minä olen tässä! Tuo joka tuossa nyt makaa, on vain joku minun näköiseni!” Laitoin kädet puuskaan ja naputin lattiaa. Vaikka isä olikin älykääpiö pahimmasta päästä, oli hirveää nähdä hänet kärsivänä. Ja jos totta puhutaan, oli isällä ne hyvätkin hetkensä.
”Olen niin yksinäinen... Tai siis... Onhan minulla Cindy, mutta ei sinua voi korvata”, isä sopersi yhä ruumiin vierellä.
Ai niin, Cindy, isän uusi mielitietty. Unohdin varmaan mainita? Cindy voisi minun puolestani potkaista tyhjää.
”Hyvää päivää, neiti Rowell, oletan?”
Käännyin hädissäni äänen suuntaan, enkä nähnyt ketään.
”Täällä alhaalla, saanen pyytää”, kuului taas ja katsoin jalkojeni juureen nähdäkseni vain suuret pallosilmät. Kiljaisten ponnahdin askeleen taaksepäin kaatuen kovalla betonilattialle.
”Kuka, ei, mikä sinä olet?” kysyin ääni täristen ja sydän hakaten tuhatta ja sataa. Otus huokaisi ja astui pienen askeleen minua kohti.
”Olen Fomik, Kansainvälisen Lähettiläiskuriiripalvelun Alikomisario-osaston Alimmalta Sarakkeelta. Ja te olette varmaankin Duerre Samantha Felicia Rowell, vaii?” otus, jonka nimeksi oli paljastunut Fomik, pölpötti. Fomik oli harmahtava, pieni ja pyöreä, jonka silmät olivat kuin tennispallot. Ne varastivat suurimman osan ruumiin pinta-alasta.
Kun tajusin, että olin alasti jonkun edessä, joka näki ja kuuli minut nolostuin ja yritin peitellä itseäni.
”Oh, anteeksi. Tässä vaatekertanne,” Fomik antoi minulle valkoisen lakanan, joka paljastui pitkäksi mekoksi. Se ulottui polvien tasolle ja siinä oli pieni tasku lantion kohdalla.. Laitoin sen äkkiä päälleni ja heti tuli parempi olo. Alastomuus ei ollut kivaa.
Jatkuu seuraavassa viestissä...
Miltä kuulostaa?
18
278
Vastaukset
- DS
Teknisesti mielestäni ihan OK, kerronta on konsistenttia. Muutamia kömpelöitä lauseita, erityisesti ensimmäiseen kiinnittäisin huomiota.
Lähtökohta tarinalle on kiinnostava, mutta oma mielenkiintoni loppuu kohtaan "Olen Fomik, Kansainvälisen Lähettiläiskuriiripalvelun Alikomisario-osaston Alimmalta Sarakkeelta." Tämä on makukysymys, mutta tarina näyttää nyt suuntautuvan kohti sellaista genreä, josta en itse välitä (otuksen titteli on myös huonolla tavalla järjetön, muuttaisin sitä). Suunta näyttää sinänsä johdonmukaiselta tyylilajin huomioon ottaen. Joku toinen saattaa tykätä ja jatko ratkaisee heidän osaltaan.
t: Toinen harrastelija. - 7+3
Kömpelöä, lukijaa aliarvioivaa, turhia ja outoja sanoja.
Tiivistä, vaihda verbejä, älä selitä niin paljon. - scarabaeus
Mielestäni kirjoitat hyvin
vanhanaikaisesti.
Minkälaista nykykirjallisuutta luet? - Cupcake and donut
En ehtinyt lisätä loppua eilen, mutta ajattelin nyt lisätä tämän lopun tähän:
”Mitä tahdot?” kysyin nuivana.
”No, tulin ilmoittamaan kaiken oleellisen. Ja sitäpaitsi minulla on tänään vielä pari miljoonaa kohdetta käymättä ja olen myöhässä, joten eiköhän käydä rivakasti hommiin,” Fomik loikkasi olkapäälleni. Katsoin häntä kummastuneena.
”Olen siis Fomik, ja selitän sinulle nyt yksinkertaisesti, miten sinun täytyy toimia.”
”Miksi muka? Miksei kukaan kuule minua?” halusin vastauksia ja keneltä muulta olisin kysellyt, kuin tuolta pikku oliolta, jonka tehtävä oli liian monimutkainen sanottavaksi.
”Etkö muka ole tajunnut?” Fomik hämmästyi ja röhähti. ”Olet, niin sanoakseni, heittänyt veivisi.” Ja niine hyvineen hän alkoi nauraa maha kippurassa. Tönäisin hänet pois olkapäältäni ja yritin tajuta asian.
Olin siis kuollut. Miten en ollut tajunnut asiaa? Eihän kuoleman jälkeistä elämää voinut olla! Se tuntui liian mahdottomalta... mutta tässä minä olin ja sängyssä oleva ruumis oli minun. Olinko siis henki?
”Olenko siis henki tai jotain? Miten minä pystyn haistamaan, maistamaan ja koskettamaan esineitä? Eikö minun pitäisi killua ilmassa ja päästä seinien läpi tai jotain?!”
Nauru loppui, kuin seinään. Fomik nousi maasta ja huokaisi.
”Elävien puppua. Olet osittain aineellistunut henki, eli atomiesi tiheys on pienempi, kuin ruumiillisilla hengillä. Sen takia esimerkiksi tuo lääkäri tuossa ei voi nähdä meitä. Puhumme myös eri taajuudella, joten olemme täysin näkymättömiä. Voimme koskea esineisiin, mutta ne ovat hyvin raskaita ja yritämme vältellä esineiden nostelua, ymmärrät varmaan? Meillä, niin sanotuilla kuolleilla, on kuitenkin omat esineemme ja tarpeemme, joita käytämme. Mutta, ennen kuin pääset pois tästä maasta, kohti Kuolleiden kenttiä, sinun täytyy päästä Tuomion Saliin, jossa sydämesi punnitaan. Matka ei ehkä sitten olekkaan kaikkein yksinkertaisin. Mutta, olen tuhlannut jo tarpeeksi aikaa, joten adios!”
Ja niine hyvineen tuo outo olento oli häipynyt kuin pieru Saharaan ja jättänyt jälkeensä pienen pussin, jonka sisältö paljastui pieniksi savuaviksi kolikoiksi. Tung
Halusin kokeilla Fomikin teoriaa ja yritin nostaa sitä laattaa, mikä oli sängyn päädyssä. Se tuntui painavan aivan tuhottomasti ja jouduin venymään äärimmilleen, ennen kuin sain laatan nupista pois ja samassa se tipahti lattialle. Kauhuissani katsoin isäni reaktiota ja olin jo menossa piiloon, kun tajusin, etteivät he voi nähdä minua.
”Mikä se oli?” isäni säikähti ja kohdisti katseensa laattaan, jossa näkyivät tietoni. Hän meni ottamaan sen lattialta kevyesti, vaikka itse juuri olin äheltänyt sen kanssa.
”Miten se nyt noin. Olikohan hoitaja laittanut sen huonosti”, lääkäri kurtisti kulmiaan ilmeisen huolestuneena. Olikohan sairashuoneissa ennenkin tapahtunut erilaisia esineiden liikuskeluja, kun henget kokeilevat pitikö Fomikin sanoma paikkansa.
Halusin pois isän ahdistuneen katseen alta ja lääkärin pölpötyksen joka tuntui olevan hidasta mongerrusta.
Ovi paukahti ja sisään astuivat aivan kauhuissaan oleva Amy, Lutikka Aadolf ja sekunda-poikaystäväni Coran.
Miksei Amy voinut tulla yksin? Katselin avuttomana, kun hän polvistui isän lailla ruumiin puoleen ja itki lohduttomana. Lääkäri ei hellinyt sanoa mitään, eikä isällä ollut tahtoa.
”Miksi, miksi sinä lähdit! Jätit minut aivan yksin!” Amy vapisi uskaltamatta koskea parhaan ystävänsä ruumiiseen. Oikeastaan Amyn sanoma oli aika sarkastinen ajatellen, että olimme viettäneet yhä vähemmän aikaa keskenämme. Aina mukana oli ollut joko Aadolf tai Aadolf ja Coran. Amy ei olisi koskaan yksin, ellei Aadolf päättäisi ottaa ritolia löytäessään nätimmän tytön kuin Amy, mikä oli mahdollista, koska me kaikki olimme kuitenkin vasta neljäntoista. Tai siis, olin ollut kuollessani, mutta ihan sama. Heillä kolmella oli vielä elämä edessään, kun minun pitäisi vain talsia sinne himputin Saliin ja alkaa elämään tahdotonta, pelotonta ja rauhaisaa kuolleiden elämää. Enhän minä oikeastaan ollut kuollut, olin vain menettänyt ruumiini. Jos siis nyt olin ymmärtänyt sen olion oikein.
Katselin vielä hetken Coranin häikäisevää (sikäli surullista) ilmettä, ja yhtäkkiä halusin vain koskettaa häntä niin, että hän huomaisi minut. Tietäisi, että olisin siinä. Olisi ihanaa saada riivata Aadolf ja Amy olisi jättänyt hänet. Coran ja Amy voisivat olla yhdessä.- Cupcake and donut
Jatkuu...
Amyn meikki oli levinnyt kyynelistä ja hän halasi Aadolfia, joka taputti hellästi tämän selkää. Coran vain tuijotti ruumistani. Astelin hänen eteensä, kosketin poskea, mutta hän ei tuntenut sitä, ei edes värähtänyt. Vaikka olin ollut Coranin kanssa ensiksi vain Amyn takia, oli tämä silti paljastunut ihan mukavaksi, vaikkakin hiukan mustasukkaiseksi, poikaystäväksi.
Nyt kun oikein ajattelen, ei elämäni ehkä nyt niin surkeaa ollutkaan. Minulla oli ollut poikaystävä, ystävä ja isä, joka oli syvällä sydämessään rakastanut minua. Tajusin vain kaiken liian myöhään. Huusin taas turhautumisesta. Elämä oli niin epäreilua!
Isäni katsahti Coraniin ja sanoi tälle:
”Kiitos kun olet pitänyt tyttärestäni huolta, koska itse en ole sitä tehnyt. Ja... voi kunpa Duerre kuulisi tämän... aijon lopettaa viinan lipittämisen, alkoholin käytön ja tupakan polton. Tyttäreni kunniaksi!” isä julisti. Halasin isää tajuamatta, ettei hän tuntenut sitä. Toivottavasti isä nyt pitäisi lupauksensa.
Päätin jättää elämäni rakkaimmille ihmisille (Aadolf jätettäköön pois, vaikka onkin paikalla. Ja lekuri kanssa, hän ei nyt ole tehnyt mitään merkittävää hyväkseni!) pienen merkin, että olin ollut paikalla. Nappasin ainakin sata kiloa painavat sakset pöydältä ja leikkasin hiustukun päästäni. Ihme kyllä hiukset eivät painaneet juuri ollenkaan ja sitten kävelin keskellä tuota surevaa ihmisten rinkiä. Painoin huuleni hiuksille ja laitoin ne leijailemaan sitten hiljaa maahan. Ja sitten otin taas ne sakset ja pudotin ne la ttialle.
Amy kirkaisi, isä, Coran, Aadolf ja lääkäri kavahtivat taaemmas. Amy uskaltautui kurottamaan kohti saksia. Hän näki ruskeat hiukseni ja otti varovasti ne maasta. Hän näytti niitä muille.
”Luulen, että se on merkki”, Amy kuiskasi ääni vapisten. Coran nappasi pari hiusta ja hän alkoi hymyillä.
”Hän on täällä kanssamme. Tunnen sen”, Coran kuiskasi hiljaa.
”Voi kunpa voisin nähdä hänet vielä viimeisen kerran”, Amy huokaisi ja kyyneleet alkoivat valua taas hänen suipoille poskipäilleen.
Ja samassa tunsin kovaa kihelmöintiä ja näin kaiken harmaana hetken, ennen kuin tunne lakkasi ja värit olivat palanneet. Oli syntynyt hämmentynyt hiljaisuus.
”Meitsi häipyy!” Aadolf sihahti ja häippäsi kauhistunut lääkäri perässään.
”Näittekö sen?” Amy kuiskasi tuskin kuuluvasti. Huomasin myös, että Amy oli siirtynyt hitusen lähemmäksi Corania.
”Voisin vaikka vannoa, että se oli Duerre”, isän ääni vapisi.
”Mutta eihän se ole mahdollista, eihän?” Amy pälyili ympärilleen, katsoi lävitseni, mikä tuntui todella oudolta.
”Nämä hiukset ja tuo välähdys olivat merkkejä. Ei Duerre ole lopullisesti poistunut keskuudestamme. Jossain hän on... hetken aikaa ainakin täällä, ehkä hän on nyt sitten muualla. Emme voi tietää”, Coran lausui ja tunsin miten pala nousi kurkkuun. Isä, Amy ja Coran saivat olla varmoja, että tapaisimme vielä. Huomenna ehkä, ken tietää.
- 2+3
"Amy kuiskasi hiljaa."
Eli tässä juuri esimerkki rautalangan vääntämisestä. Jos kuiskaa, se on hiljaista muutenkin.
Vaihda nimet suomalaisiksi, enkkulaiset etäännyttää liikaa lukijasta. Ja jos tapahtumat sijoittuvat jonnekin Jenkkilään, vaihda ne kotomaisiksi.- Cupcake and donut
Ajattelin sijoittaa tapahtumat "ei mihinkään", eli jonnekin omakeksimääni maahan ja kaupunkiin.
- asiakasX
kiitos riittää. en ostaisi.
- Sedä
MItä luet? Kuulostaa aika perus nuortenkirjan meiningiltä: minäkertoja, teinihahmo, teinihahmon isän ärsyttävä naisystävä, minän naiivi luonne (voi ei enpä tullut ajatelleeksi että olen kuollut ennen kuin sanoit sen!)
Lähtokohta itsessään on mielenkiintoinen, mutta se olisi itseäni kiinnostavampi jos sen henkilöt olisivat vähemmän kliseisiä hieman angstahtavia teinejä, ja aluksi ei selitettäisi liikaa kuten:
"Olet osittain aineellistunut henki, eli atomiesi tiheys on pienempi, kuin ruumiillisilla hengillä. Sen takia esimerkiksi tuo lääkäri tuossa ei voi nähdä meitä. Puhumme myös eri taajuudella, joten olemme täysin näkymättömiä. Voimme koskea esineisiin, mutta ne ovat hyvin raskaita ja yritämme vältellä esineiden nostelua, ymmärrät varmaan? Meillä, niin sanotuilla kuolleilla, on kuitenkin omat esineemme ja tarpeemme, joita käytämme. Mutta, ennen kuin pääset pois tästä maasta, kohti Kuolleiden kenttiä, sinun täytyy päästä Tuomion Saliin, jossa sydämesi punnitaan."
Se että kaikkea ei kerrottaisi heti (en tiedä teitkö niin), lisää mahdollisuutta että lukija yllättyy myöhemmin. Kliseisiä sanavalintoja oli muutama ("sydämeni lyö tuhatta ja sataa" ja "hävisi kuin pieru saharaan".) Itsekin muuttaisin nimet a) suomenkielisiksi b) mielikuvitusnimiksi. Kiinnostavaa olisi lukea jos tässä keskityttäisiin selvästi kuolleiden maailmaan (joka saisi olla omaperäinen ;) ) eikä elävien ihmissuhteisiin.
Teksti itsessään oli ihan hyvää, ja tällaisellekin tavaralle varmasti nuorista lukijansa löytyy. Kirjoituksen hyvyys riippuu tietenkin siitä kenelle kirjoitat.- mahdollinen tuttu
Etkai Sedä satu olemaan Täti/Pyhämauno? xD
- sukksaaa
Kun kommentoitte huomioikaa, että tämän kirjoittaja lienee hyvin nuori, lapsi otaksuisin. Sen huomaa kyllä tyylistä, joten kannattaa miettiä vähän mitä kommentoi, ettei tyrmää toisen uskoa kirjoittamiseen ihan kokonaan,
- --
Harva lapsi osaa kirjoittaa näin jäsenneltyä kieltä. Kirjoittaja voi olla nuori, mutta tyylistä sitä ei voi päätellä. Nuorten kirjallisuutta kirjoittavat yleensä aikuiset. Toisekseen sujuvaa kieltä kirjoittava ansaitsee paapomisen sijasta kunnon kritiikkiä, että hän kehittyisi kirjoittajana.
Kritiikkiä:
Suurin kritiikkini kohdistuu minäkertojaan. Minäkertoja ei käyttäydy loogisesti, sillä hänen mielentilansa vaihtelevat raivon, menetyksen, uteliaisuuden ja välinpitämättömyyden välillä. Jos ihminen kokee menetystä tai raivoa, hän ei havainnoi sarkasmia objektiivisesti. Jos minähenkilö näkee isän ja lääkärin keskustelevan keskenään, hän tuskin ymmärtää väärin, että isä puhuu hänelle. Raivoaminen olisi silti epärealistista, vaikka minäkertoja ymmärtäisi väärin. Kaipaisin tunnetiloihin koherenssia ja asteittaista vaihtumista. Tunteet kimpoilevat harvoin äärilaidasta toiseen kuin flipperissä.
Tekstissä on toistoa, jota olisi syytä karsia. Esimerkiksi kysymys "Mitä oli tapahtunut" toistuu kahdesti, samoin repliikki "Olen Fomik". Repliikin toistaminen voisi toimia, jos se kuvastaisi Fomikin suurta egoa, mutta nykyisellään kertaus toitottaa itsestäänselvyyksiä.
Tarina alkaa minäkertojalla, mutta vaihtuu kesken kaiken kaikkitietäväksi hän-kertojaksi. Päätä aluksi millä tavalla haluat kertoa tarinasi. Valinnan jälkeen et saa vaihtaa kertojaa.
Harmahtava, pieni ja pyöreä otus, jolla on silmät kuin tennispallot, on liian epämääräinen kuvaus mielikuvitusolennosta. Lisäksi kuvaus tulee myöhässä. Ohjeeksi: Kuvaile olentosi heti kun on tarpeellista ja kuvaile vertailemalla. Silmät kuin tennispallot kertovat riittävästi, mutta pieni ja pyöreä eivät. Pieni kissa olisi riittävä kuvaus, sillä lukija tietää, minkä kokoinen kissa on keskimäärin. Koska nyt on kyseessä tuntematon olento, jolla ei ole vertailukohtaa, 'pieni' ei riitä. Kuinka pieni? Hiiren kokoinen? Kissan kokoinen? Koiran kokoinen? Kuinka pyöreä? Kuin virtahepo? Kuin ilmapallo? Fomik ojentaa mekon, joten olennolla on ainakin yksi raaja tai vaate ojennetaan hampailla. Jos Fomik olisi kissan kokoinen, mekko lojuisi ojennettaessa suurelta osin lattialla, eikä olentoa näkyisi vaatteen alta. Toisaalta koska Fomik mahtuu istumaan yhdellä olkapäällä, olennon on oltava koiraa pienempi, sillä pyöreys asettaa koolle rajoituksia. Ovatko silmät todella tennispallon kokoiset? Vai olisiko golf-pallo lähempänä? Millainen Fomik siis on? Kaksi kättä ja kaksi jalkaa? Neljä kättä ja yksi jalka? Yksi käsi eikä yhtään jalkoja? Humanoidi? Neliraajainen eläin? Lisko? Lintu? Nilviäinen?
Nimet nostavat kulmakarvoja, sillä ne ovat epätavallisia ja alkukirjaimet ovat repäisty aakkosjärjestyksessä: Aadolf, Amy, -, Cindy, Coran, Duerre, -, Fomik. Nimissä ei ole sikäli vikaa, ne ovat lyhyitä ja lausuttavissa, mutta niissä on suomalaisittain epätavallisia kirjaimia. Liika erikoisuus saa erikoisen tuntumaan tavalliselta ja etäännyttää, kuten 7 3 mainitsi. Lukijalta kestää kauemmin muistaa nimiparit Aadolf ja Amy sekä Cindy ja Coran. Ne saattavat mennä herkästi sekaisin.
Ennen kaikkea haluisin tietää, mitä minäkertoja haluaa ja aikoo tehdä. Nyt hän on sivussa, vaikka hänen ei kuuluisi olla. Tämä on minäkertojan tarina, MINÄN tarina, ei kenenkään muun. Sivustakatsojan rooli toimisi paremmin hän-kertojalla, joskin tarina saisi silti antaa vahvemman kuvan siitä, mitä näkökulmahenkilö aikoo tehdä. Tuomion Salit mainitaan, mutta minäkertojalla ei ole minkäänlaista mielipidettä asiaan. Hän voi haluta ja tehdä aivan jotain muuta.
Tässä olkoon tämänkertaiset nakerrettavat. - --
Mitä tulee tapahtumien järjestykseen, tapahtumat ovat sullottu samaan syssyyn. Sukulaisten puhelut tuntuvat Fomikin jälkeen turhanpäiväisiltä.
Fomikin ilmestyminen kannattaa siirtää myöhemmäksi. Anna sukulaisten käydä kuolinvuoteella ja poistua paikalta, minkä jälkeen anna minähenkilö kokea todellista epätoivoa. Tutustuta minähenkilö uuteen ruumiiseensa yrityksen ja erehdyksen kautta. Vasta sitten esittele Fomik ja hänen asiansa.
Harkitse myös, että Fomik ilmestyy vasta päivien tai viikkojen päästä kuolemasta. Parasta olisi, jos minähenkilön täytyisi tehdä työtä saadakseen Fomik ilmestymään. Anna minähenkilön etsiä ja tehdä tutkimuksia. Älä päästä häntä helpolla. Nyt kaikki tarjoillaan sadunomaisesti hopealautaselta, vaikka kerronta ei ole sadunomaista.
- 2+12
Jos haluaa kirjoittaa, tekee sitä arvostelusta huolimatta. Jos lopettaa kirjoittamisen, ei menetys varmaankaan ollut liian suuri maamme kirjalliselle kentälle.
Ja lupaavallekin aloittelijalle niitä tyrmäyksiä tulee ennemmin tai myöhemmin, kannattaa tottua ja ottaa kommenteista onkeensa. - palauteboksi557
Hei,
Luin vain ensimmäisen osion, mutta tässä kommentteja:
Alku toimii kohtalaisesti. Teini(?) hahmoon on vaikea samaistua, vaikka olenkin "nuori". Jo alkumetreiltä pystyy arvaamaan mikä tapahtuma on kyseessä (päähenkilö on kuollut). Tarina kuitenkin koukuttaa lukemaan eteenpäin, kunnes fantasia örvelö tulee esiin, ja lukija törmää kuin seinään. Se siitä, lukeminen päättyi. Tarina kyllä toimii, mutta lukijakunta on hyvin rajoitettu. Yritä päästä turhista sulkeista (kuten tässä viestissä) eroon, sillä ne eivät sovi tekstiin. Harjoituksen vuoksi, voit kokeilla kirjoittaa ensimmäisen luvun eri näkökulmasta. Niin että kertojana on minä-aseman sijasta vaikkapa "kaikki tietävä" sivustaseuraaja.
ps: Vaihda nimet suomalaisiin tai suomalaisille lukijoille paremmin uppoaviin. - moinmoinjuu
Moikka, hyvältä kuulostaa!
Tarina koukuttaa lukemaan, jatka ihmeessä. Tosiaan, älä laita liikaa sulkeita. Sinun ei välttämättä tarvitse vaihtaa nimiä suomalaisiin, vaihda ne vaan helposti erotettaviksi ja eri alkukirjaimella alkaviksi. Nykyiset nimet voivat mennä jollakin helposti sekaisin. Erottele myös tapahtumia, niin, etteivät ne ole samassa kimpussa.
Olisiko jatkoa tälle luettavissa jostain? :) Lukisin mielelläni.- Cupcake and donut
freedom.blogaaja.fi
- daadaadadadadaa
Mun mielestä tosi hyvä ja koukuttava :)
Lukisin mielelläni paljon lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1147874Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1496607Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834725Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2433225Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012734Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1002224Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari121896- 1491855
Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa281699Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971614