Primera 5-vaihde ei mene päälle

Olisiko kenelläkään ystävällistä neuvoa kun minun Primerassani ei mene enää 5-vaihde päälle? Muut vaihteet toimivat moitteettomasti.

Vuosimalli on 2006 ja ajettu 120 000. Ostin käytettynä viime kesänä ja ajettu oli silloin 100 000. Vaihde jäi menemättä päälle nyt Huhtikuussa.

Onko autolla hyvä ajaa jos käyttää siis vain 4-vaihteeseen asti vaihteita? Kun ajan nelosella 80 kilometriä tunnissa niin kierroslukumittari on siinä kolmosella. Minulle kyllä riittäisi se nelosvaihdekin ihan hyvin jos se vain ei vahinkoita autoa.

Korjaus maksaisi Nissan liikkeen korjaamon alustavan arvion mukaan yli 3000. Eivät kyllä tarkasti katsoneet eivätkä tiedä mitä vikaa siellä on, mutta sanoivat jos koko laatikko vaihdetaan niin hinta olisi sitä luokkaa.

Kiitos asiallisita ja kilteistä vastauksista!

7

7802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyrkkimiäs =D

Jos et välttämättä merkkiliikkeessä halua autoa käyttää niin suosittelen että joltakin autopurkaamolta metsästät kolariauton vaihdelaatikon ja vaihdatat jossakin ns nyrkkipajalla, uskoisin hinnasta häviävän 30-50 %

• Katsoin tuolta jojtain sivuilta ja siellä oli juuri kolariautojen vaihdelaatikoita myynnissä hinnaltaan 600 - 1500 euroa.

Onko kovinkin tarkka se, että on juuri saman vuosimallin autosta se vaihto laatikko? Entä jos on eri kuutio kokoisen moottorin vaihdelaatikko?

• Hyvä hinta

Huono tuuri, ei ole kovin tyypillinen vika P12:ssa. Ettei kyse kuitenkin olisi vain siirtäjäviasta, ei itse laatikkoviasta?

5-viat olivat yleisempiä P10:ssä. Niissä yksi syy vikaan oli mahdollisesti liian vähät öljyt vaihdelaatikossa, jolloin pääsi 5 kulumaan -> ei pysynyt päällä. Laatikkoöljyt pääsi vähenemään mm. vuotavista vetonivelen stefoista, kannattaa tarkastaa.

Nissan on käyttänyt osapuilleen samoja QG sarjan bensakoneita -00-02 alkaen almeroissa, primeroissa, yms. (1,5) / 1,6 / 1,8... luulisi laatikot QG koneissa sopivan toisiinsa. Välitykset eroavat vähän toisitaan konekoon ja mallien välilä, mutta ei liene ongelma.

Kuitenkin 3000e on täysin naurettava hinta nissanin "yleis" vaihdelaatikosta. ~500e osasta ja kiinilaitosta toinen 500e.

Jos 5 puuttuminen ei häiritse niin autolla ajaminen tuskin hajottaa muuta kuin laatikkoa enemmän, jos edes sitä. Ja väliäkö laatikolla enääö on?

• Kiitos ystävällisestä ja asiantuntevasta vastauksesta nimimerkki Hyvä hinta. Seurailen vielä tilannetta, koska minua itseäni ei niin kovasti haittaa se 5-vaihteen puuttuminen.

Ja jos se ei autoa vahinkoita kun kierrokset eivät ole yleensä yli 3 kierrosluku mittarin mukaan kun ajan nelosella 80 km tunnissa niin asia lienee siltä osin kunnossa..

En kyllä aio sijoittaa 3000 euroa uuteen vaihdelaatikkoon tuohon autoon. Minusta aika kova hinta.

• Anonyymi

Minulla kävi 270000 km sama juttu, etsin uutta laatikkoa hajottamoilta, eipä löydy, päätin hankkia koko auton, pitäisi hakea parinviikon päästä, ei ollut paha hintainen, vaihto maksanee saman verran kuin auto jos itse en saa vaihdettua

• Anonyymi

Jaaha että sillee, onko automaattiin lainkaan markkinoilla?

• Anonyymi

Mulla ollut kaksi Primeraa, toinen 1,6 ja toinen 1,8. 1,6 oli kyllä vaihdettu laatikkoöljyt eikä vuotoja näkynyt. Siinä n. 300 000 hajoa. En viittinyt enää korjauttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      155
      13536
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      75
      9813
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      99
      9172
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      21
      8159
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      40
      6783
    6. 150
      6195
    7. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      76
      4336
    8. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      40
      3952
    9. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3415
    10. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      402
      1308
    Aihe