Ei perustuloa Suomeen?

Aikuisten lapsilisä

Aikuisten lapsilisä syytä haudata

Ilta-Sanomat: Haaveet vastikkeettomasta perustulosta on lehden mielestä syytä haudata.

”Selväsanaisimmin perustulon, ’aikuisten lapsilisän’, on torjunut kansanedustaja Jukka Kärnä (sd). Hän pitää sitä tulonsiirtona köyhiltä rikkaille. ’Käytännössä satojentuhansien ihmisten perusturva puolittuisi, kun taas varakkaammat ihmiset saisivat hyvän miehen lisää palkan päälle’, Kärnä sanoo.”

”Kärnä ei näe ’tolkun hiventäkään’ siinä, että kaikki köyhimmistä ökyrikkaisiin saisivat saman summan, ja tästä tolkuttomuudesta on syytä olla hänen kanssaan samaa mieltä.”

Mitä mieltä olette, olisiko perustulo parempi kuin hakea sossusta joka kk erikseen tttukea?

24

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JeesusKristus

Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta verovaroja menisi turhaan ennestään hyvintoimeentulevien taskuun (kuten yllä on mainittu). Toisaalta taas pätkätöiden ja lyhyiden keikkatöiden teko muuttuisi kannattavaksi, kun niistä saatuja tuloja ei enään vähennettäisi pienistä tuista. Se aktivoisi useita kotona makaajia, jotka eivät sen vuoksi halua mennä työkeikoille (mukaanlukien minä).

• TaivasVarjeleMitäSie

"Toisaalta verovaroja menisi turhaan ennestään hyvintoimeentulevien taskuun"
      Ei menisi, koska hyvin toimeentulevilta tuo perustulo verotettais pois.

"Toisaalta taas pätkätöiden ja lyhyiden keikkatöiden teko muuttuisi kannattavaksi, kun niistä saatuja tuloja ei enään vähennettäisi pienistä tuista."
      Noin kävisi jos perustulo olisi riittävän suuri eikä tarviis enää sossusta hakea lisää, monen kohdalla näin ei ole. Vain riittävän suurella perustulolla tuo homma toimis, muuten ongelmat vaan lisääntyisi. Minun kohdalla, sinkku joka asuu suht halvassa vuorakämpässä, tuo perustulon pitäis olla n.900 €/kk puhtaana käteen.

"Se aktivoisi useita kotona makaajia, jotka eivät sen vuoksi halua mennä työkeikoille "
      Ei se halusta ole kiinni vaan siitä että koko talous menee sekaisin ja rahallinen hyöty on olematon. Tuohon perustulo auttais mutta myös se että nykyistä ansiotulon suojaosaa korotettais esim. 100% ja max 500€/kk, kun se nyt on 20% ja max 150 €/kk. Suojaosa tarkoittaa sitä että se ei vaikuta toimeentulotukeen. Ellei perustuoa tule niin ainakin tuo suojaosan korotus aktivoisi ainakin yhtä paljon.

• ei käy

ei käy laatuun koko ajatus... mistähän moinen on alkunsa saanut...

• Yh+lapsi = 500 e/kk

"Minun kohdalla, sinkku joka asuu suht halvassa vuorakämpässä, tuo perustulon pitäis olla n.900 €/kk puhtaana käteen."

Miksi?

Minä olen yksinhuoltaja äiti joka on elättänyt lastaan n. 7000-8000 e/vuosituloilla jo useita vuosia eli n. 600 e/kk BRUTTO tästä menee vielä n. 20% vero, joten käteen jää n. 500 e/kk. Pelkät asumiskustannukset ovat jo tuon verran, joten ruokaan ja vaatteisiin, ja muuhun hygienia sairaskuluihin ei käytännössä jää mitään.

Me emme saa asumistukea emmekä sossusta yhtään mitään eli tuolla rahalla maksamme niin asumisemme kuin ruokamme ja kaikki muutkin menomme!!!

Miten te sinä et yksin pärjää kun me lapsen kanssakin pärjäämme???

• kyllä pärjää

Palturia puhut. Oma on vikasi jos et ole hakenut asumistukea ja toimeentulotukea;saathan sinä tuon lisäksi lapsilisää ja elatustukeakin/apua.

Ja sossu maksaa myös lääkkeet ja sairaala ym kulut sekä sähkön.

• Väliinputoajat
        kyllä pärjää kirjoitti:

Palturia puhut. Oma on vikasi jos et ole hakenut asumistukea ja toimeentulotukea;saathan sinä tuon lisäksi lapsilisää ja elatustukeakin/apua.

Ja sossu maksaa myös lääkkeet ja sairaala ym kulut sekä sähkön.

Koitettiin hakea asumistukea, muttei saatu!

Lapsi ei saa enää lapsilisääkään (17-18v).

Elatustukea ei tipu, koska isä maksoi könttäsummana, jotta saimme jäädä kotiimme asumaan. Mutta koska se ei ole piparkakkutalo, emme voi syödä sitä!!!

Se tässä onkin ongelmana ettei sossu maksa yhtään mitään!!!
        Ne keksii vain jotain selityksiä miksei muka tarvi maksaa!

• Sossulle "pataan"
        Väliinputoajat kirjoitti:

Koitettiin hakea asumistukea, muttei saatu!

Lapsi ei saa enää lapsilisääkään (17-18v).

Elatustukea ei tipu, koska isä maksoi könttäsummana, jotta saimme jäädä kotiimme asumaan. Mutta koska se ei ole piparkakkutalo, emme voi syödä sitä!!!

Se tässä onkin ongelmana ettei sossu maksa yhtään mitään!!!
        Ne keksii vain jotain selityksiä miksei muka tarvi maksaa!

"Koitettiin hakea asumistukea, muttei saatu!"
        Ihmeellistä! Ja mikähän oli peruste?

"Se tässä onkin ongelmana ettei sossu maksa yhtään mitään!!!
        Ne keksii vain jotain selityksiä miksei muka tarvi maksaa!"
        Saako nuo selitykset kirjallisena? Ellei, niin sossu toimii laittomasti, mikä ei tänä päivänä ole mikään ihme. Laitat vaan kirjallisen hakemuksen sossuun johon liitteeksi tulo- ja menotositteet, lopun pitäisi olla pelkkää matematiikkaa ja rahat tilillä heti päätöksen teon jälkeen johon sossulla on aikaa 7 työpäivää.

• Ei tipu apua
        Sossulle "pataan" kirjoitti:

"Koitettiin hakea asumistukea, muttei saatu!"
        Ihmeellistä! Ja mikähän oli peruste?

"Se tässä onkin ongelmana ettei sossu maksa yhtään mitään!!!
        Ne keksii vain jotain selityksiä miksei muka tarvi maksaa!"
        Saako nuo selitykset kirjallisena? Ellei, niin sossu toimii laittomasti, mikä ei tänä päivänä ole mikään ihme. Laitat vaan kirjallisen hakemuksen sossuun johon liitteeksi tulo- ja menotositteet, lopun pitäisi olla pelkkää matematiikkaa ja rahat tilillä heti päätöksen teon jälkeen johon sossulla on aikaa 7 työpäivää.

Itseasiassa se ei haittaa ettei saa asumistukea, koska sossunhan pitäis sitten maksaa ne.

Mutta se haittaa ettei sossu edes käsittele tai vastaa hakemuksiin.

Nyt on jo kestänyt yli 18 päivää, eikä vieläkään ole kuulunut mitään päätöstä, eikä edes lisä selvityspyyntöjä tai yhtään mitään?!

Näköjään kaikille ei anneta sieltä mitään.

• Perustulo yrittäjä
        Ei tipu apua kirjoitti:

Itseasiassa se ei haittaa ettei saa asumistukea, koska sossunhan pitäis sitten maksaa ne.

Mutta se haittaa ettei sossu edes käsittele tai vastaa hakemuksiin.

Nyt on jo kestänyt yli 18 päivää, eikä vieläkään ole kuulunut mitään päätöstä, eikä edes lisä selvityspyyntöjä tai yhtään mitään?!

Näköjään kaikille ei anneta sieltä mitään.

Öö kerroppas mulle miten yli 50 vee pitkäaikaistyötön saa töitä, jolla pystyy elättämään itsensä ja lapsensa?

Olen tehnyt pitkän työuran IT-alalla eli koulutusta kyllä riittää sekä käynyt joka helvetin työkkärin koulutuksen ja työharjoittelun mihinkä vain pääseen. Olen ollut jopa itse oma-alotteisesti hakkimassani tukityössä, mutta mistään ei vakityötä saa! Alalla on niin paljon nuoria ja Nokialta poispotkittuja ettei tämän ikäisillä ole mitään mahdollisuuksia.

Olen pitkään harkinnut oman yrityksen perustamista, mutta koska silloin EI SAA YHTÄÄN MITÄÄN MISTÄÄ, en voi alaikäisen huoltajana ottaa sellaista riskiä.

Jos olisi PERUSTULO niin tietäisin että saisimme ainakin vaikkapa sen 500 euroa/kk ja kaikki yrittäjä tulo olisi siihen lisää. Silloin kannattaisi edes yrittää!

Nyt riskit ovat aivan liian suuret eikä mitään poispääsyä tilanteesta ole. Yrittäjänä kun saattaa olla kuukausia ettei mitään tuloa tule, eikä sossukaan auta "pakkoyrittäjiä":

• TaivasVarjeleMitäSie

"joten ruokaan ja vaatteisiin, ja muuhun hygienia sairaskuluihin ei käytännössä jää mitään"
      Millä sitten oikein elätte?

"Me emme saa asumistukea emmekä sossusta yhtään mitään eli tuolla rahalla maksamme niin asumisemme kuin ruokamme ja kaikki muutkin menomme!!!"
      Miksi ette saa? Jos hakisitte niin saisitte. Turha on valittaa oma tyhmyyttään.

"Miten te sinä et yksin pärjää kun me lapsen kanssakin pärjäämme???"
      No joten kuten pärjään kun hengissä oon.

• Mätä systeemi

"Millä sitten oikein elätte?"

Pyhällä hengellä ja eläkkeellä olevan isovanhemman pienellä avustuksella.

"Jos hakisitte niin saisitte."

Tottakai haettiin mutta kun ei saatu mitään!!!

"Turha on valittaa oma tyhmyyttään."

Koittakaa nyt käsittää että on ihmisiä jotka ovat väliinputoojia tässä systeemissä. Lakiviidakko on laadittu niin ettei kaikki saa mitään tukia vaikka heillä ei ole mitään tuloja!!!

• Tuollaiset vituttaa
        Mätä systeemi kirjoitti:

Koittakaa nyt käsittää että on ihmisiä jotka ovat väliinputoojia tässä systeemissä. Lakiviidakko on laadittu niin ettei kaikki saa mitään tukia vaikka heillä ei ole mitään tuloja!!!

Olisiko aivan mahdoton ajatus että menisit töihin niin ei tarvitsisi isovanhempaa kupata? Ilmeisesti on ja keksit hienoja syitäkin miksi juuri nyt ei voi. Ja jos voisitkin niin ei nyt ainakaan mitään siivousta tai muuta paskatyötä.

Minun puolestani tuollaiset kitisevät pummit saavat kuolla vaikka nälkään. Myy asuntosi ja muuta vuokralle, siinähän olisi ideaa vai aiotko sen ottaa mukaasi hautaasi?

• Pakkoyrittäjäksikö?
        Tuollaiset vituttaa kirjoitti:

Olisiko aivan mahdoton ajatus että menisit töihin niin ei tarvitsisi isovanhempaa kupata? Ilmeisesti on ja keksit hienoja syitäkin miksi juuri nyt ei voi. Ja jos voisitkin niin ei nyt ainakaan mitään siivousta tai muuta paskatyötä.

Minun puolestani tuollaiset kitisevät pummit saavat kuolla vaikka nälkään. Myy asuntosi ja muuta vuokralle, siinähän olisi ideaa vai aiotko sen ottaa mukaasi hautaasi?

ö kerroppas mulle miten yli 50 vee pitkäaikaistyötön saa töitä, jolla pystyy elättämään itsensä ja lapsensa?

Olen tehnyt pitkän työuran IT-alalla eli koulutusta kyllä riittää sekä käynyt joka helvetin työkkärin koulutuksen ja työharjoittelun mihinkä vain pääseen. Olen ollut jopa itse oma-alotteisesti hakkimassani tukityössä, mutta mistään ei vakityötä saa! Alalla on niin paljon nuoria ja Nokialta poispotkittuja ettei tämän ikäisillä ole mitään mahdollisuuksia.

Olen pitkään harkinnut oman yrityksen perustamista, mutta koska silloin EI SAA YHTÄÄN MITÄÄN MISTÄÄ, en voi alaikäisen huoltajana ottaa sellaista riskiä.

Jos olisi PERUSTULO niin tietäisin että saisimme ainakin vaikkapa sen 500 euroa/kk ja kaikki yrittäjä tulo olisi siihen lisää. Silloin kannattaisi edes yrittää!

Nyt riskit ovat aivan liian suuret eikä mitään poispääsyä tilanteesta ole. Yrittäjänä kun saattaa olla kuukausia ettei mitään tuloa tule, eikä sossukaan auta "pakkoyrittäjiä":

• että näin
        Mätä systeemi kirjoitti:

siis isä maksoi könttäsumman, jotta saimme jäädä asumaan taloon... Mihin tuo raha on mennyt? MIKSI ette saa asumistukea? Mielestäni tuon könttäsumman ei pitäisi siihen vaikuttaa. Toimeentulotukeen se kyllä vaikuttaa..

• en suostu

no en varmasti vaihda 1200e/kk käteen saatua työttömyyskorvausta johonkin 400e/kk perustuloon.

• Eihän tässä ole kysymys kuin rakenteen korjaamisesta. Sama rahamäärä jaetaan kustannustehokkaammin ja automaattisesti ja vähemmän ongelmia aiheyuttaen.

Aluksi voisi kokeilla vaikka 200 €/kk. Tuista leikataan 200 pois, myös eläkkeistä ja työnantajat leikkaisi nettopalkoista myös saman 200. Ei sillä pärjäisi, mutta ne heikoimmassa asemassa olevat, jotka ei kykene pitämään puoliaan tai ovat juuttuneet byrokratian mustaan aukkoon ja rattaisiin, saisivat edes automaattisesti sen verran ettei nälkää tarvii nähdä.

Tätä ei poliittisten ideologioiden sokaisemat tahallaan väärinymmärtäjät ja yhteenlaskutaidottomat tahdo ymmärtää.

Varovaisen alun jälkeen saamme jo konkreettisia kokemuksia ja hommaa voi jatkaa jos siitä on hyötyä....

• mee töihin..

no et kai kuvittele että kukaan työssäkävijä alkaa rahoittamaan vetelehtijöiden oleilua omasta pussistaan... et tosiaan taida itse käydä töissä... josko olet koskaan ollut, kun moisia utopioita kuvittelet.

• mee töihin.. kirjoitti:

no et kai kuvittele että kukaan työssäkävijä alkaa rahoittamaan vetelehtijöiden oleilua omasta pussistaan... et tosiaan taida itse käydä töissä... josko olet koskaan ollut, kun moisia utopioita kuvittelet.

No et kai oo sattunu huomaamaan, että koko ajan maksetaan veronmaksajien pussista melkoinen määrä tukia "vetelehtijöille" ja pätkätöiden tekemisestä on tehty helvettiä?

Ja etkö keksiny parempaa argumenttia kuin hyökätä kuvitteellista "minua" vastaan? Minä teen jatkuvasti pätkä- ja silpputyötä, välillä vakituista, kaikkee mitä löytyy.

Sääliö.

• mee töihin

mutta silloin maksettaisi huomattavasti suuremmalle joukolle... ei ole sinuun kohdistunut 'hyökkäys' vaan yleisellä tasolla niille jotka odottavat kuola valuen jotain 'kansalaispalkkaa' jolla voisi makoilla koko ikänsä panematta tikkua ristiin.En tosiaan tarkoittanut oikeita työttömiä , pätkäläisiä, ym., vaan niitä oikeita lintsareita.Siihen et varmaan suostuisi sinäkään.

• Palmroos
    • RiepuParka

"Mitä mieltä olette, olisiko perustulo parempi kuin hakea sossusta joka kk erikseen tttukea?"

Olisi ehdottomasti. Perustelut: sosiaalivirkailijoilla vapautuisi tärkeätä aikaa ja resursseja kenttätyöhön, esim. lastensuojeluun. nykyisen paperinpyörittely työhön menee hirvittävästi aikaa.

ja jos halutaan että otetaan työtä vastaan vaikka pikkupätkiäkin, niin siihen olisi paljon parempi motivaatio ja halu, jos se ei lakkauttaisi ja viivästyttäisi kaikkia tukia.
      sen lisäksi että palkasta menisi puolet pois työkkärirahasta, ja loput otetaan pois toimeentulotuesta.

• Presai

Kansalaispalkka on saatava mm. kannustinloukkujen takia, mutta ennenkaikkea oikeudenmukaisuuden tasa-arvon takia. Ei voi olla niin että samassa asemassa olevat saavat taustojensa takia nyt erillaista kansalaisrahaa valtiolta. Osa jää kokonaan ilman rahaa. Sikamaista ja moraalitonta.

SAMAT SÄÄNNÖT KAIKILLE ON TÄRKEIN PERIAATE.

• näin on

Tasavero kannustaa ansaitsemaan enemmän

Tasavero kannustaa ansaitsemaan enemmän, kun verotus ei siitä kiristy.
      Tuloverovähennykset poistetaan, koska kansalaispalkka hyvittää ne, kuin myös pienien palkkojen verotuksen kiristymisen.
      Yksityiset kansalaiset eivät enää tarvitse verotoimistoja, jolloin niitä voidaan lopettaa,
      siitä saadaan selvää säästöä.
      Yhteisöveroksi 30%. Investoinnit lisääntyy, kun vuosipoisto-oikeutta nostetaan.
      Osakkeen matemaattisesta arvosta 9% verovapaa osinko säilytettävä entisellään.
      Arvonlisävero laskettava 20 %:n, mikä lisää ostovoimaa ja kotimaista kulutusta,
      sekä ehkäisee harmaata taloutta, verottajan ja poliisin kyttäämistä tehokkaammin.
      Rakennusalan uusi käänteinen arvonlisävero on lopetettava heti alkuunsa, se lisää
      byrokratiaa ja kustannuksia, sekä vaikeuttaa pienten yrittäjien asemaa entisestään. Harmaa talous ei sen myötä vähene, vaan muuttuu systemaattisemmaksi ja lisääntyy entisestään.
      Se täyttää Suomessa toimivien ulkomaisten vuokratyö ja rakennus firmojen tilauskirjat.

• näin on

Perustulon hienous on se, että se on oikeastaan vain keino ulottaa veroprogressiota nollaveroasteen alapuolelle, ja oikein toteutettuna se ei muodosta lainkaan kannustinloukkua.

Kuka hyötyisi perustulosta?

- Pienituloiset palkansaajat. Perustulo ei ole tulovähenteinen. Perustulo rahoitettaisiin loiventamalla (tai poistamalla) verotuksen progressio tuloasteikon alapäästä. Tämä aiheuttaisi tilanteen, joka jostain 1500-2000 euron kokonaiskuukausitulosta (palkka perustulo) alkaen muistuttaisi hyvin voimakkaasti nykyistä järjestelmäämme.
      - Henkilöt, joilla on vaikeuksia saada pysyvää tai kokoaikaista työpaikkaa. Perustulon oloissa lyhytaikaisiakin töitä olisi kannattavaa ottaa vastaan, samoin töitä, joista nykysysteemissä jää käteen vähemmän kuin tulonsiirroista.
      - Kunnat. Toimeentulotukiluukulle tulisi vähemmän asiakkaita, ja sossun byrokraatteja voisi potkia pihalle.

Kenelle perustulosta olisi haittaa?

- Toimeentulotukiviranomaiset. Heidän työmääränsä vähenisi, ja monet joutuisivat vaihtamaan toimenkuvaansa tai alaansa. Luontainen poistuma hoitaisi suuren osan vähennystarpeesta.
      - SDP. SDP on käynyt haukkana perustuloajatuksen kimppuun joka kerta kun se mainitaan, koska perustulo antaa pienelle ihmiselle liikaa valtaa omaan elämäänsä. Perustulon läpimeno olisi SDP:lle valtava arvovaltatappio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      96
      2336
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      182
      1918
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      183
      1480
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      247
      912
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      81
      898
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      806
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      799
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      621
    Aihe