lokakuussa Italiaan

Maria

Onko Italiaan järkeä lähteä vielä lokakuun puolivälin jälkeen, jos kaipaa aurinkoa, mutta ei hellettä? Kohdetta en ole vielä päättänyt, mutta listalla ehdokkaina ovat ainakin Rooma, Firenze, Napoli, miltä kuulostaa? Pohjoiseenkin tekisi mieli, mutta lienee lokakuussa jo turhan viileää. Seuramatkoista on ankeita kokemuksia, joten mitä kautta olette tilanneet onnistuneita omatoimimatkoja? Ihan älyttömiä summia ei räätälöinnistä viitsi kuitenkaan maksaa. Uskaltaako Italiassa vuokrata autoa, meneekö liikenteessä henki?

21

5991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • italiaan rakastunut!

      En osaa tosta lokakuusta oikein sanoa.Itse tulin viikko sitten pois Italiasta viikonlomalta ja rakastuin siihen maahan aivan älyttämästi!Takaisin kaipaan jatkuvasti, varsinkin kun menin tietysti ihastumaan aivan älyttömän ihanaan tyyppiin siellä:)!!Ilmat todellakin suosi meitä!Parhaillaan lämmintä oli 34 astetta!Se alkaa jo suomalaista ihoa korventamaan;)!Elokuu oli siellä vasta se virallinen sesonkikausi (vai miksi sitä kutsutaankaan).Tälle viikolle sinne luvattiin jo vähän viileämpää ja sadetta, mutta se varmasti on vain väliaikaista.Itse olin aurinkomatkojen kautta ja olin erittäin tyytyväinen matkanjärjestelyyn!Hotelli oli vain kahden tähden, mutta oli meille positiivinen yllätys.Ystäviemme huone samassa hotellissa olikin sitten jo toista luokkaa!Olin siis Riccionessa ja lensimme Riminiin(aika pohjoisessa)!Voin avoimin mielin suositella kohdetta..vaikken kyllä tiedäkkään millaista lomaa haet.Meille nuorille se ainakin sopi,vaikka bilettämään täytyikin lähteä vähän pitemmän matkan päähän.Ainakin mitä pikaseen vilkasin aurinkomatkojen sivuilta etelämpänä eräässä kohteessa lokakuun päivän ylin lämpötila oli 21astetta ja toisessa 24astetta,että eiköhän sitä lämmintä riitä vielä silloinkin!Todellakin italialaiset ajavat hullujen lailla niinkuin espanjalaisetkin, itse en uskaltaisi ehkä autoa vuokrata ainakaan vielä muutamaan vuoteen, kun ei toi kortti ole vielä kovin montaa vuotta ehtinyt olla:)!Toivottavasti tästä oli edes vähän apua.Hauskaa matkaa minne ikinä sitten päätätkään lähteä:)!

      • geze

        Kerrotko jotain lyhyesti riministä, oon itsekin ehkä menossa sinne kuukauden päästä. Onko rannat ihan tukossa? Saako hyvää majapaikkaa halvalla?


      • italiaan rakastunut!
        geze kirjoitti:

        Kerrotko jotain lyhyesti riministä, oon itsekin ehkä menossa sinne kuukauden päästä. Onko rannat ihan tukossa? Saako hyvää majapaikkaa halvalla?

        en riministä osaa pahemmin kertoa, kun lensin ainoastaan sinne.riccionessa ainakin mahtui rannoille hyvin, koska rannat oli jaettu yli sataan lohkoon ja jokaiselle rannan pitäjälle oli jaettu eri hotellit, joten meille oli vain yksi maksullinen ranta tai toisena mahdollisena ilmaisrannat. niillekkin mahtui ihan hyvin. en sitten tiedä ensi kuusta, joka on sesonkia, että miten täynnä paikat ovat, kun kaikki italialaiset turistit ryntäävät paikalle.. luulisi lähes joka paikasta jonkinlaisia hostelleja yms. löytyvän..


      • Penelope
        italiaan rakastunut! kirjoitti:

        en riministä osaa pahemmin kertoa, kun lensin ainoastaan sinne.riccionessa ainakin mahtui rannoille hyvin, koska rannat oli jaettu yli sataan lohkoon ja jokaiselle rannan pitäjälle oli jaettu eri hotellit, joten meille oli vain yksi maksullinen ranta tai toisena mahdollisena ilmaisrannat. niillekkin mahtui ihan hyvin. en sitten tiedä ensi kuusta, joka on sesonkia, että miten täynnä paikat ovat, kun kaikki italialaiset turistit ryntäävät paikalle.. luulisi lähes joka paikasta jonkinlaisia hostelleja yms. löytyvän..

        Olen menossa elokuussa Riccioneen, paljonko maksoi rantatuolit ja aurinkovarjo reissussa? Oliko kallista lystiä?


      • Ricci
        Penelope kirjoitti:

        Olen menossa elokuussa Riccioneen, paljonko maksoi rantatuolit ja aurinkovarjo reissussa? Oliko kallista lystiä?

        Me käytettiin vaan noita ilmaisrantoja.
        Oma pyyhe mukaan, niin kivaa siellä oli.
        Ilmaisrantoja on ainakin pari aukioiden kohdalla.


      • Susanna
        Ricci kirjoitti:

        Me käytettiin vaan noita ilmaisrantoja.
        Oma pyyhe mukaan, niin kivaa siellä oli.
        Ilmaisrantoja on ainakin pari aukioiden kohdalla.

        Saako maksulliselle rannalle mennä omalla pyyhkeellä vai maksaako itse rannalle sisäänpääsy vai pelkät aurinkotuolit ja varjot?


      • Käynyt
        Susanna kirjoitti:

        Saako maksulliselle rannalle mennä omalla pyyhkeellä vai maksaako itse rannalle sisäänpääsy vai pelkät aurinkotuolit ja varjot?

        Ei saa. Maksat kokonaispalvelusta. Eri maksullisten rantojen palvelut vaihtelevat ja ranta kannattaa valita haluttujen palveluiden mukaan, eikä tuijottaa hintaa.


    • Zum

      Lokakuun säät Italiassa vastaavat Suomen heinäkuuta. Päivälämpötilat maksimissaan 20-25 astetta. (Vuoristossa tietenkin paljon vähemmän.)

      Vettä saattaa tulla aika paljon. Sadekausi nimittäin alkaa tuolla Välimeren maissa syyskuun lopulla...

      Suuriin kaupunkeihin tutustumiseen lokakuu on oivallista aikaa. Vain hullut menevät esim. Firenzeen keskikesällä, kun lämpötilat ovat yli 30 astetta ja turisteja joka paikassa tolkuttomasti...

    • Mie

      Oltiin toukokuun alussa Roomassa ja kelit oli mitä parhaimmat reissaamiseen.22-26 ja aurinko helli.Joskus olen ollut Syyskuussa ja mittari kipusi yli 30nen joten Lokakuu luultavasti mainiota aikaa.Autolla huristeltiin pitkin ja poikin,huimaahan se oli mut hengissä selvittiin.Liikenteessä niiltä voi odottaa aivan mitä vain,tyyliin pakitusta moottoritiellä yms.
      Mutta sinne vaan rohkeasti sekaan ja silmät selkään myös...

    • Italialainen

      Moro,

      Rimini sijaitsee aivan Riccionen vieressä. Kun ajaa autolla rantaa pitkin moni ei edes huomaa kaupungin vaihtuivan. Itse suosittelen Riccionea.
      Riccione on mukavampi. Elokuu on italialaisten lomakuukausi ja paikat ovat pullollaan väkeä.
      Hotelleja alueella on järjetön määrä...Huoneen olen saanut aina jostakin ilman varausta.

      Aurinkotuoli maksaa 10€ päivä. Jos haluat aurinkovarjon mukaan on hinta 15€.

      Lokakuu on ihanteellinen matkakuukausi Italiassa.
      Silloin ei ole niin painostavan kuuma kuten heinä-syyskuussa usein on. Lämpötila lokakuussa on 20-25c välillä.

      ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ TILAA MITÄÄN RÄÄTÄLÖINTIJUTTUA !!! Joudut maksamaan tuplahinnan aivan turhaan. Osta lennot esim Milanoon tai Firenzeen. Kesähinnat n. 250 euron tasoa. Jos vuokraat auton on paikkaa helppo vaihtaa jos se mielyttää.

      Suosittelen käymään pienemmissäkin paikoissa kun mainitsemasi kohteet. Esim Siena on pieni todella kaunis kaupunki Firenzen ja Roman välissä. Paikkoja on satoja minne kannattaisi mennä...

      Itse ajan autoa Italiassa ja pidän liikennettä "hauskana" ja joustavana. Mikäli olet ns. pelokas kuljettaja jäät kyllä jalkoihin varsinkin Rooman ja Napolin ruuhkissa. Utoilua kuvaa hyvin sanat röyhkeys ja joustavuus.
      Italiassa ajetaan punaisia päin mikäli se jouduttaa liikenteen etenemistä "turvallisesti".

      • matkaaja

        Moi,

        Itse olen suunnitellut lähtöä Italiaan myös lokakuussa ja olisin nimenomaan kiinnostunut näistä pienistä ja kauniista kaupungeista joihin kannattaa tutustua. Olisiko vinkkejä muista kaupungeista Sienan lisäksi, joissa käydä?

        Kiitos vastauksista!


      • Italialainen
        matkaaja kirjoitti:

        Moi,

        Itse olen suunnitellut lähtöä Italiaan myös lokakuussa ja olisin nimenomaan kiinnostunut näistä pienistä ja kauniista kaupungeista joihin kannattaa tutustua. Olisiko vinkkejä muista kaupungeista Sienan lisäksi, joissa käydä?

        Kiitos vastauksista!

        Pieniä kauniita kaupunkeja on Italia pullollaan !

        Genovan lähettyviltä löytyy todella kauniita pikku kalastajakyliä. Oma suosikkini on Noli.
        Lisäksi löytyy Cingue Terre alue mistä oli vissiin viime viikon hesarissakin juttua.
        Kun ajelet autolla Italian rannikkoa San Remosta alaspäin älä aja motaria, koska nämä viehättävät kylät jäävät motarista hieman sivuun. Ajakaa pikkutietä pitkin joka jatkuu aina Roomaan asti... Tuolta osuudelta löydät kymmenittäin kauniita paikkoja !!! Lisäksi jos haluaa nähdä todellista JetSettiä niin käykää Portofinossa joka on lähellä Rapalloa. Siinä jää Monacot yms aivan kakkoseksi. Paikka on todella kaunis, mutta huokuu rahaa...

        Läheltä Roomaa löytyy mm. Viterbo, Lago di Bracciano(järvi missä pikku kylä)...

        Kertokaa mihin päin olette menossa niin voin antaa tarkempaa tietoa


      • Matkaaja
        Italialainen kirjoitti:

        Pieniä kauniita kaupunkeja on Italia pullollaan !

        Genovan lähettyviltä löytyy todella kauniita pikku kalastajakyliä. Oma suosikkini on Noli.
        Lisäksi löytyy Cingue Terre alue mistä oli vissiin viime viikon hesarissakin juttua.
        Kun ajelet autolla Italian rannikkoa San Remosta alaspäin älä aja motaria, koska nämä viehättävät kylät jäävät motarista hieman sivuun. Ajakaa pikkutietä pitkin joka jatkuu aina Roomaan asti... Tuolta osuudelta löydät kymmenittäin kauniita paikkoja !!! Lisäksi jos haluaa nähdä todellista JetSettiä niin käykää Portofinossa joka on lähellä Rapalloa. Siinä jää Monacot yms aivan kakkoseksi. Paikka on todella kaunis, mutta huokuu rahaa...

        Läheltä Roomaa löytyy mm. Viterbo, Lago di Bracciano(järvi missä pikku kylä)...

        Kertokaa mihin päin olette menossa niin voin antaa tarkempaa tietoa

        Hei vaan,

        Tarkoitus olisi lähteä Como-järveltä liikkeelle ja suunnistaa siitä alaspäin. Näistä suurista kaupungeista kiinnostavat Genova, Firenze, Verona ja Bologna. Ei olla vielä tarkkoja suunnitelmia tehty, mutta Roomaan saakka ei ole tarkoitus mennä. Erityisesti kiinnostaa Toscanan alue ja myös San Marino. Yritämme miettiä reittiä, johon voisi yhdistää ainakin muutamia edellä mainituista kaupungeista sekä suunnitella reitit niin, että voisimme matkan varrrella pysähtyä näissä idyllisissä kylissä ja mielellään tosiaan ajaisimme reittejä, jos näkisi kaunista maisemaa.

        Kaikki tieto on todella tervetullutta!


      • Italialainen
        Matkaaja kirjoitti:

        Hei vaan,

        Tarkoitus olisi lähteä Como-järveltä liikkeelle ja suunnistaa siitä alaspäin. Näistä suurista kaupungeista kiinnostavat Genova, Firenze, Verona ja Bologna. Ei olla vielä tarkkoja suunnitelmia tehty, mutta Roomaan saakka ei ole tarkoitus mennä. Erityisesti kiinnostaa Toscanan alue ja myös San Marino. Yritämme miettiä reittiä, johon voisi yhdistää ainakin muutamia edellä mainituista kaupungeista sekä suunnitella reitit niin, että voisimme matkan varrrella pysähtyä näissä idyllisissä kylissä ja mielellään tosiaan ajaisimme reittejä, jos näkisi kaunista maisemaa.

        Kaikki tieto on todella tervetullutta!

        Como järven seutu on kaunis. Myös Lago Maggiore vieressä tarjoaa kaunista katseltavaa.

        Ajakaa Como järveltä Genovaa kohti jonka välittömässä läheisyydessä on näitä aikaisemmassa viestissäni mainitsemia pikkukyliä.
        Genovaa en henk.koht suosittele. Mielestäni se on ruma satamakaupunki.

        Siitä sitten tiputtelette rantaa alas kohti Firenzeä. Ajakaa ehdottomasti rannan pikkutietä niin näette todella kauniita maisemia. Tie on mutkitteleva ja jyrkät kalliot nousevat merestä... Välillä San Remo-Pisa on kymmenittäin kauniita paikkoja...Jos olette viinin ystäviä suosittelen käymään Ciantissa hakemassa hyviä laatuviinejä, alue on matkan varrella. Myöskin hyvin kaunista kumpuilevaa maisemaa.Suoittelen Firenzen jälkeen koukkaamaan Sienaan.

        Sienasta voitte sitten ajella kohti Bolognaa ja Veronaa. Matkan varrella on esim. Maranello jos teitä kiinnostaa käydä Ferrarin kotikaupungissa.
        Paikasta löytyy museo yms.


      • NicholaZ
        Italialainen kirjoitti:

        Como järven seutu on kaunis. Myös Lago Maggiore vieressä tarjoaa kaunista katseltavaa.

        Ajakaa Como järveltä Genovaa kohti jonka välittömässä läheisyydessä on näitä aikaisemmassa viestissäni mainitsemia pikkukyliä.
        Genovaa en henk.koht suosittele. Mielestäni se on ruma satamakaupunki.

        Siitä sitten tiputtelette rantaa alas kohti Firenzeä. Ajakaa ehdottomasti rannan pikkutietä niin näette todella kauniita maisemia. Tie on mutkitteleva ja jyrkät kalliot nousevat merestä... Välillä San Remo-Pisa on kymmenittäin kauniita paikkoja...Jos olette viinin ystäviä suosittelen käymään Ciantissa hakemassa hyviä laatuviinejä, alue on matkan varrella. Myöskin hyvin kaunista kumpuilevaa maisemaa.Suoittelen Firenzen jälkeen koukkaamaan Sienaan.

        Sienasta voitte sitten ajella kohti Bolognaa ja Veronaa. Matkan varrella on esim. Maranello jos teitä kiinnostaa käydä Ferrarin kotikaupungissa.
        Paikasta löytyy museo yms.

        Menen lokakuussa milanoon (4 yötä) ja venetsiaan (3yötä). Olisiko joku kiva paikka näiden lähellä, johon voisi tehdä päiväretken, joku Trieste on käynyt mielessä.?

        Milanosta Venetsiaan matkustan junalla ja tarkoitus on pysähtyä päiväksi Peschiera/Sirmione/Desenzano, mitä näistä suosittelet? Peschiera ainakin olisi radan varrella.


      • kyllä

        riccione on mukavampi kuin rimini :)


      • Matkaaja
        Italialainen kirjoitti:

        Como järven seutu on kaunis. Myös Lago Maggiore vieressä tarjoaa kaunista katseltavaa.

        Ajakaa Como järveltä Genovaa kohti jonka välittömässä läheisyydessä on näitä aikaisemmassa viestissäni mainitsemia pikkukyliä.
        Genovaa en henk.koht suosittele. Mielestäni se on ruma satamakaupunki.

        Siitä sitten tiputtelette rantaa alas kohti Firenzeä. Ajakaa ehdottomasti rannan pikkutietä niin näette todella kauniita maisemia. Tie on mutkitteleva ja jyrkät kalliot nousevat merestä... Välillä San Remo-Pisa on kymmenittäin kauniita paikkoja...Jos olette viinin ystäviä suosittelen käymään Ciantissa hakemassa hyviä laatuviinejä, alue on matkan varrella. Myöskin hyvin kaunista kumpuilevaa maisemaa.Suoittelen Firenzen jälkeen koukkaamaan Sienaan.

        Sienasta voitte sitten ajella kohti Bolognaa ja Veronaa. Matkan varrella on esim. Maranello jos teitä kiinnostaa käydä Ferrarin kotikaupungissa.
        Paikasta löytyy museo yms.

        paljon hyvistä reittivinkeistä. Nyt tässä innolla odotellaan, että päästään matkaan!

        Mukavaa kesän jatkoa!


      • pallone
        matkaaja kirjoitti:

        Moi,

        Itse olen suunnitellut lähtöä Italiaan myös lokakuussa ja olisin nimenomaan kiinnostunut näistä pienistä ja kauniista kaupungeista joihin kannattaa tutustua. Olisiko vinkkejä muista kaupungeista Sienan lisäksi, joissa käydä?

        Kiitos vastauksista!

        Tässä oma suosikkilistani keski-Italian pikkukaupungeista:

        Gubbio, Assisi, Urbino, San Gimignano, Ascoli-Piceno, Offida, Cortona, Lucca... Itseasiassa kaikki pikkukylät ovat kauniita keski-Italiassa. Summassa vaan autolla, kun kukkulan laella häämöttää idyllisen näköinen pikkukylä.


      • Contex
        kyllä kirjoitti:

        riccione on mukavampi kuin rimini :)

        Riccione on homojen ykköspaikka. Mieluummin Riminiin.


    • Matkailux

      Älä lähde ollenkaan Italiaan. Siellä on joka paikassa taskuvarkaita ja nyt eritoten Afrikasta tulleita maahanmuuttajia liikaa ja he ovat arvelluttavia koska heidän historiaansa emme tiedä. Miekuummin menisin Sveitsiin tai Itävaltaan.

      • Joo_siis_ei

        Pääosa taskuvarkaista on itä-eurooppalaisia romaneja. Afrikkalaisia on kaupustelijoina. Kaupustelijoista taas osalle rihkama on vain peitetoimintaa huumekaupalle. Näin paikallisilta kuultuna ja omat havainnot tukevat tätä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe