Kumpi on tehokkaampaa?

'Jänisvaihde' vai?

Mulla on vanha kolmivaihteinen fillari. Jos haluan kohottaa kuntoani pyöräilemällä tasamaalla noin kymmenen kilometriä, onko tehokkaampaa ajaa kolmosella vai ykkösellä? Vauhti pysyisi suht samana, mutta kolmosella polkeminen olis himpun verran raskaampaa ja polkemiskertoja olisi vähemmän. Ykkösellä taas polkeminen olisi kevyempää, mutta jalkojen pyörimiskertoja olisi lukuisempia. Kumman siis valitsen, jos haluan kohottaa kuntoa?

22

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Luepa ihan vähän teoriaa pohjalle. (Aloita siis kirjastosta tai kirjakaupasta.) Osta tuohon käyttöön paremmin sopiva polkupyörä. Tee lenkkejä, jotka kohottavat kuntoa. (Kymppi ei riitä.)

      • Tjatjatja

        Ja vastaus kysymykseen. Kolmonen tuossa tapauksessa. Olisi pirun tylsää ajaa ykkösellä.


      • Alkup. Maantieyöräi
        Tjatjatja kirjoitti:

        Ja vastaus kysymykseen. Kolmonen tuossa tapauksessa. Olisi pirun tylsää ajaa ykkösellä.

        Vastaus on itse asiassa se vaihde, jolla saat kampikierrokset yli 90 rpm. Eli alkuperäisen kysyjän tiedoilla ei voi vastata kysymykseen. Tietysti olettamuksena voisi olla, että ykkönen on parempi vaihtoehto.


      • Papapag
        Alkup. Maantieyöräi kirjoitti:

        Vastaus on itse asiassa se vaihde, jolla saat kampikierrokset yli 90 rpm. Eli alkuperäisen kysyjän tiedoilla ei voi vastata kysymykseen. Tietysti olettamuksena voisi olla, että ykkönen on parempi vaihtoehto.

        Kolmonen on oikea vaihde.


    • B rapun Eino

      Mää kyl käyttäsin kakkosta

    • Samalla pyöritysnopeudella ajaessa on tehokkainta ajaa kolmosella. Sopiva vauhti on 90 kierrosta minuutissa. Vedät koko lenkin samalla nopeudella -- ylä- ja alamäet :)

    • 'Jänisvaihde' vai?

      Kiitos vastauksista. Ja tuohon uuden pyörän hankkimiseen en lähde. Mulla on toimiva fillari ja ihanat maisemat maastossa. Mäkiä ei liiemmin ole. Aion nauttia kesästä ilman ryppuotsaista hikilenkkeilyä. Ylipainoa ei ole, siksi haluan vain harrastaa pyöräilyä pienen kunnonkohennuksen ja mielihyvän saannin vuoksi. Hyvää kesää muille pyöräilijöille!

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Ajat kohta kympin alta puolen tunnin, joten se ei toimi kunnonkohotuksessa. Se voi olla kivaa ja rauhoittavaa, muttei kkovin hyvää treeniä.


      • --
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ajat kohta kympin alta puolen tunnin, joten se ei toimi kunnonkohotuksessa. Se voi olla kivaa ja rauhoittavaa, muttei kkovin hyvää treeniä.

        Riippuu ihan omista tavoitteista. Mukavia pyöräilyhetkiä aloittajalle!


      • Alkup. Maantiepyöräi
        -- kirjoitti:

        Riippuu ihan omista tavoitteista. Mukavia pyöräilyhetkiä aloittajalle!

        Aloittaja: "...Jos haluan kohottaa kuntoani pyöräilemällä..."

        Eli tuo pyörä ja ajateltu kilometrimäärä ei sovellu asetettuun tavoitteeseen. Se on toki kivaa, mutta asetettu tavoite ei toteudu. Jos tavoite on vain tutustua lähiympäristöön kauniina kesäpäivänä, niin silloin tuo toteuttaa tavoitteen.

        Järkevintä on tuollaisessa tilanteessa tehdä suunnitelma pienen teoriaan tutustumisen jälkeen, ostaa kunnolliset kamat ja asettaa joku konkreettinen tavoite, kuten joku syksyn kuntoajo.

        1) Hae kirjakaupasta joku alan opus. Parin vuoden sisällä on ilmestynyt parikin ihan hyvää kirjaa.

        2) Tee päätös, menetkö maastoon vai maantielle ja osta joko maastopyörä (1500€) tai maantiepyörä (1000€). Varaa pikkutavaralle noin 300€.

        3) Lähde syksyllä polkemaan vaikka TdH tai Mylly.


      • --
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Aloittaja: "...Jos haluan kohottaa kuntoani pyöräilemällä..."

        Eli tuo pyörä ja ajateltu kilometrimäärä ei sovellu asetettuun tavoitteeseen. Se on toki kivaa, mutta asetettu tavoite ei toteudu. Jos tavoite on vain tutustua lähiympäristöön kauniina kesäpäivänä, niin silloin tuo toteuttaa tavoitteen.

        Järkevintä on tuollaisessa tilanteessa tehdä suunnitelma pienen teoriaan tutustumisen jälkeen, ostaa kunnolliset kamat ja asettaa joku konkreettinen tavoite, kuten joku syksyn kuntoajo.

        1) Hae kirjakaupasta joku alan opus. Parin vuoden sisällä on ilmestynyt parikin ihan hyvää kirjaa.

        2) Tee päätös, menetkö maastoon vai maantielle ja osta joko maastopyörä (1500€) tai maantiepyörä (1000€). Varaa pikkutavaralle noin 300€.

        3) Lähde syksyllä polkemaan vaikka TdH tai Mylly.

        Mistä hitosta sä tiedät aloittajan tavoitteen ja aloituskunnon? Tuolla pyörällä voi kunnon kohotessa halutessaan lisätä kilometrejä vaikka mihin.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        -- kirjoitti:

        Mistä hitosta sä tiedät aloittajan tavoitteen ja aloituskunnon? Tuolla pyörällä voi kunnon kohotessa halutessaan lisätä kilometrejä vaikka mihin.

        No jos viitsit lukea aloittajan kysymyksen kokonaan, niin siinä on asetettu tavoite, jonka vielä varmuuden vuoksi kopioin omaan viestiin.


      • --
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        No jos viitsit lukea aloittajan kysymyksen kokonaan, niin siinä on asetettu tavoite, jonka vielä varmuuden vuoksi kopioin omaan viestiin.

        Jos viitsisit joskus itse ymmärtää lukemaasi oikein. -Kohottaa kuntoa- Mutta mikä on lähtökohta ja mikä tavoite? Sinä et voi niitä tietää.


      • Siksi että
        -- kirjoitti:

        Jos viitsisit joskus itse ymmärtää lukemaasi oikein. -Kohottaa kuntoa- Mutta mikä on lähtökohta ja mikä tavoite? Sinä et voi niitä tietää.

        Vajaa puoli tuntia (eli 10km) ei kohota kuntoa.


      • --
        Siksi että kirjoitti:

        Vajaa puoli tuntia (eli 10km) ei kohota kuntoa.

        Kyllä kohottaa jos aloituskunto on ns. rapa ja kilometrejä on helppo kunnon kohotessa lisätä tuollakin pyörällä. Ei heti tarvitse sijoittaa yli tonttua.


      • Ihan oikeasti
        -- kirjoitti:

        Kyllä kohottaa jos aloituskunto on ns. rapa ja kilometrejä on helppo kunnon kohotessa lisätä tuollakin pyörällä. Ei heti tarvitse sijoittaa yli tonttua.

        Ihan oikeasti. Lue ensiksi liikuntasuositukset. Lue sitten vaikka Readme.fi:n suomeksi kustantama Pyöräilijän käsikirja. Jos aikoo kehittää kuntoa, niin viikossa 3x20km ja kerran pidempi.


      • --
        Ihan oikeasti kirjoitti:

        Ihan oikeasti. Lue ensiksi liikuntasuositukset. Lue sitten vaikka Readme.fi:n suomeksi kustantama Pyöräilijän käsikirja. Jos aikoo kehittää kuntoa, niin viikossa 3x20km ja kerran pidempi.

        Ihan oikeesti. Mä pyöräilen. En lue pyöräilykirjoja. Ja jokaisen on joskus aloitetteva alusta. Kymppi on ihan hyvä aloitusmatka.


      • TyvestäPuuhun
        Ihan oikeasti kirjoitti:

        Ihan oikeasti. Lue ensiksi liikuntasuositukset. Lue sitten vaikka Readme.fi:n suomeksi kustantama Pyöräilijän käsikirja. Jos aikoo kehittää kuntoa, niin viikossa 3x20km ja kerran pidempi.

        "Lue ensiksi liikuntasuositukset."

        Näillä palstoilla tahtoo monilla unohtua että on todellakin olemassa sellainen kuin "rapakunto". Siis ihmiset joilla toiseen kerrokseen nouseminen portailla on liikuntaa ja 5 km pyörällä muualla kuin ihan tasaisella pitkä matka. Heille 10 km kohtuullisella nopeudella voi olla merkittävä liikuntasuoritus ja todellista kunnon kohottamista. He lähinnä masentuvat noista varsinaisille kuntoilijoille tarkoitetuista oppaista sille niiden harjoitusmäärät ovat siitä näkökulmasta utopistisia.

        Tiedän tämän hyvin sillä olen itse aloittanut liikunnan 10 vuotta sitten tilanteesta jossa 1 kilometrin kevyt hölkkä aiheutti melkein oksennuksen ja valtavan limanerityksen keuhkoista. Enkä silloin ollut edes kovin ylipainoinen joka vielä monilla vaikeuttaa tilannetta. Siitä kuitenkin hyvin hitaasti ja varovasti etenin ja myöhemmin olen juossut mm. maratonin ja pyöräillyt yli 200 km päivämatkan. Nämä eivät toki ole mitään hirmusuorituksia varsinkaan minun vauhdillani mutta alkuasetelmastani katsoen täyttä utopiaa. Enkä niitä aluksi edes minään tavoitteena pitänyt vaan vain sitä että voisin yleensä liikkua niin että se ei olisi yhtä tuskaa. Ja kun se ensin toteutui, alkoi vähän rankempikin liikunta sitten tuntua mahdolliselta. Eli ei kannata ensin asettaa liian suuria tavoitteita vaan olla tyytyväinen kaikista pienistäkin edistyksistä ja edetä omaa kehoaan kuunnellen ja hyvällä mielellä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        TyvestäPuuhun kirjoitti:

        "Lue ensiksi liikuntasuositukset."

        Näillä palstoilla tahtoo monilla unohtua että on todellakin olemassa sellainen kuin "rapakunto". Siis ihmiset joilla toiseen kerrokseen nouseminen portailla on liikuntaa ja 5 km pyörällä muualla kuin ihan tasaisella pitkä matka. Heille 10 km kohtuullisella nopeudella voi olla merkittävä liikuntasuoritus ja todellista kunnon kohottamista. He lähinnä masentuvat noista varsinaisille kuntoilijoille tarkoitetuista oppaista sille niiden harjoitusmäärät ovat siitä näkökulmasta utopistisia.

        Tiedän tämän hyvin sillä olen itse aloittanut liikunnan 10 vuotta sitten tilanteesta jossa 1 kilometrin kevyt hölkkä aiheutti melkein oksennuksen ja valtavan limanerityksen keuhkoista. Enkä silloin ollut edes kovin ylipainoinen joka vielä monilla vaikeuttaa tilannetta. Siitä kuitenkin hyvin hitaasti ja varovasti etenin ja myöhemmin olen juossut mm. maratonin ja pyöräillyt yli 200 km päivämatkan. Nämä eivät toki ole mitään hirmusuorituksia varsinkaan minun vauhdillani mutta alkuasetelmastani katsoen täyttä utopiaa. Enkä niitä aluksi edes minään tavoitteena pitänyt vaan vain sitä että voisin yleensä liikkua niin että se ei olisi yhtä tuskaa. Ja kun se ensin toteutui, alkoi vähän rankempikin liikunta sitten tuntua mahdolliselta. Eli ei kannata ensin asettaa liian suuria tavoitteita vaan olla tyytyväinen kaikista pienistäkin edistyksistä ja edetä omaa kehoaan kuunnellen ja hyvällä mielellä.

        Tuon takia onkin tärkeää asettaa tavoite ja nostaa kilometrit ylös varovasti. Pyöräilijän käsikirjassa on selkeät ohjeet, miten kunnon parannus tehdään nousujohteisesti. Kirja on tehty amerikkalaisille, joten lähtötaso-olettama on hyvin alhaalla. Yhdessä kesässä tekee rapakuntoinen ihmeitä, kun pitää järjen päässä.

        http://www.suomalainen.com/fi/Pyöräilijän-käsikirja-sku-P9789522201058

        Erittäin hyviä tavoitteita ovat esimerkiksi kuntoajot. Syksyllä mm. TdH ja Myllyn pyöräily ovat sellaisia, joihin ehtii vielä mukaan.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuon takia onkin tärkeää asettaa tavoite ja nostaa kilometrit ylös varovasti. Pyöräilijän käsikirjassa on selkeät ohjeet, miten kunnon parannus tehdään nousujohteisesti. Kirja on tehty amerikkalaisille, joten lähtötaso-olettama on hyvin alhaalla. Yhdessä kesässä tekee rapakuntoinen ihmeitä, kun pitää järjen päässä.

        http://www.suomalainen.com/fi/Pyöräilijän-käsikirja-sku-P9789522201058

        Erittäin hyviä tavoitteita ovat esimerkiksi kuntoajot. Syksyllä mm. TdH ja Myllyn pyöräily ovat sellaisia, joihin ehtii vielä mukaan.

        Yleinen suositus kunnon ylläpitoon on se 30min päivä kuntoilua (tai ainakin viisi kertaa viikossa). Ylläpidossa ei kunnon tarvitse nousta, mutta jos aikaisemmin ei ole ollut sitäkään, niin onhan se edistystä.

        Pyöritysnopeudessa on kaksi tekijää. Nivelet ei kestä liian kovaa rasitusta ja jos kampeaa kovalla väännöllä hitaasti, niin nivelten voitelu ei toimi ja kulumaa tulee nopeammin. Toinen on tehon saaminen etenemiseen. Hitaalla junttaamisella sitä ei saa, kuten ei myöskään ylikierroksilla. Varmaan muitakin syitä on pitää noin 90rpm:ää -- mieluummin kuin 50-60rpm. 15 km/h tasamaalla ajaessa tuolla ei ole niin väliä, mutta vähän kovemmassa rasituksessa eroja tulee.


    • mies pyöräilijä

      Mul on 21 vaihteinen ja poljen sillä ainakin 20 km päiväs. Poljen jotain 30km/ tunnis vauhti.

    • Laakasuo

      Oikea vastaus lienee, että treenaat molempia, sekä ykkästä että kolmosta. Kunnon kehittymiselle on tärkeää muistaa monipuolisuus ja vaatimustason kasvattaminen ajan kanssa. Jos ykkönen ei tunnu missään, koita edes joskus kolmosta.

      Muista, että, vaikka käytetty aika on oikein hyvä asia rasvanpoltossa, se ei aina riitä. Kunnon kohotuksessa tarvitset sekä pitkiä kevyen puoleisia lenkkejä että revittelyjä. Revittely on tärkeää, kun haluat kehittää tehoja, mutta lihaksille on tärkeää saada myös kevyempiäkin harjoituksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe