Maahantuojat vastuuseen

Iogiikka

21

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tase pappa

Sen Ukonputken maahantujakin taitaa jo nukkua nurmen alla.

Rautatiet, laivaliikenne, maailmankauppa yleensäkin tuo maahamme vieraita lajeja.
      Oikeissa kasvuolosuhteissa nämä valtaavat juurtuessaan alkuperäisten hyötykasvien kasvualan, tukahduttaen ne.

Malliesimerkki tällaisesta on valtavat ryöstäytyneet Lupiinipellot.
      Hae siinäsitten maahantuojaa vastuuseen.
      Oikeilla kasvupaikoillaan ihana kasvi, ajattelemattomasti, turistimatkalta salaa maahamme kuljetettuna nenäliinan kulmassa, saattaa sada arvaamattomia seurauksia täällä.

• ap.

Taimistot eivät myy mitään Itä-Suomen pelloilta noukittua kasvia vaan ihan ovat myyntitarkoitusta varten tilanneet, mistä ovat tilanneet.

• ...

Miten?

Mulla tökkii netti viikonloppuisin, mutta eikös nyt ole kyse siitä myrkyllisestä jättikoiranputkesta?

Onhan se uusi laji juu, ei kuulu suomen luontoon. Mutta ei kuulu kirjolohi, ei lupiini, ei peruna jne.

Toi putki on kulkeutunut tänne itärajan takaata, siellä sitä kasvaa. Siis vanhassa suomessa. Sitä en tiedä kuka sen sinne on roudannut aikanaan. Sitä on kuitenkin siellä jokapaikassa. Osa siemenistä on voinut kulkeutua rajan yli ihan normaalisti, tuulen tuomina tai lintujen tms mukana. Ja loput on tuoneet sitten votkaturistit. Se tuominen suomeen ollut kyllä muistaakseni kielletty ainakin muutaman kymmenen vuotta, mutta likipitäen jokainen votkaturisti niitä salakuljetti tänne. Se kun eksoottinen ja näyttävä kasvi.

Elikkäs puolet suomalaisista sitten linnaan. Ja toinen puoliko sitten vartijoiksi?

=DW=

• ...

Unohtui.

Se siis kasvaa Viipurin seudulla oikein menestyksekkäästi. Vanha suomalainen hansakaupunki. Mistä lie kauppalaivojen mukana aikanaan sinne levinnyt, kokolailla mahdotonta selvittää, net purjelaivatkin on oletettavasti nuotioitu joskus sata vuotta sitten.

=DW=

• ap.
        ... kirjoitti:

Unohtui.

Se siis kasvaa Viipurin seudulla oikein menestyksekkäästi. Vanha suomalainen hansakaupunki. Mistä lie kauppalaivojen mukana aikanaan sinne levinnyt, kokolailla mahdotonta selvittää, net purjelaivatkin on oletettavasti nuotioitu joskus sata vuotta sitten.

=DW=

Ammattimaiset maahantuojat. Taimistothan näitä ovat jakaneet ja kasvattaneet.
        Lisäksi käyttöön samanlainen tullauskäytäntö kuin Australiassa.

• ...
        ap. kirjoitti:

Enpä ole nähnyt kaupattavan.

Toki asiat saattaneet muuttua, aikanaan niittten maahantuominen oli kiellettyä.

Pitäiskin mennä istuttamaan muutama lupiini tonne naapurin pottupellon laidalle. Kerran kylvin 4000 siementä, mutta ei oikein istutus onnistunut niillä Nyt on sipuleita. Siinäpähän kattelevat toisiaan, kaks kasvia, jotka ei kuulu suomen luontoon, pottu ja lupiini :D

=DW=

• ap.
        ... kirjoitti:

Enpä ole nähnyt kaupattavan.

Toki asiat saattaneet muuttua, aikanaan niittten maahantuominen oli kiellettyä.

Pitäiskin mennä istuttamaan muutama lupiini tonne naapurin pottupellon laidalle. Kerran kylvin 4000 siementä, mutta ei oikein istutus onnistunut niillä Nyt on sipuleita. Siinäpähän kattelevat toisiaan, kaks kasvia, jotka ei kuulu suomen luontoon, pottu ja lupiini :D

=DW=

Toisaalta lupiinia on neuvottu käyttämään luonnonmukaisessa viljelyssä maanmuokkaajakasvina apilan tavoin.

• maisderi.
        ap. kirjoitti:

Suomihan on täynnä taimitarhojen tuomia
        tulokaslajeja. Suurin osa niistä ei kuitenkaan
        viihdy luonnossa, eikä ole vaaraksi omille
        lajeillemme.

• 6767UUY&&77

takataka taka taka takaata..... :)
        musaa

• Mitäpä jos jalostettaisiin myrkytön lajike jättiputkesta? Tehdäänhän sitä nykyään muitakin ihmeitä.
      Komea on kasvi; oli minullakin edellisessä asunnossani kaksi putkea. Rivitaloasunnon ulko-oven kahta puolta. Ja niissä tuhansia ampiaisia. Ei koskaan mitään harmia putkista eikä ampiaisista, hyvin tultiin toimeen.

Muuttaessani vein putkien juurakot mennessäni, mutta valitettavasti liian karu kasvupaikka koitui putkien kohtaloksi.
      Valitettavasti en muista enää, mistä sain siemenet tai taimet. Dementiaa se kai on, eihän tuosta ole kuin reilut 30 v.

• ap.

Hetken kauneuden tähden myrkytetään kasveja silmittömästi. Ihmiset eivät tajua, mitä myrkkymääriä heidän kauniisiin puskiinsa on suitsutettu. Sitä kautta maahan, ilmaan ja veteen.
        Taimistoilla on omat täyspäiväiset myrkyttäjänsä, jotka eivät muuta tee, kuin myrkyttävät, myrkyttävät ja myrkyttävät.
        En arvosta enää yhtään istutuksia.

• noki-iikka

Ministeriön mukaan maahanmuutto aiheuttaa tummentuvia iho-oireita ja syrjäyttää elovena- vaaleuden.

• Tässäpä ehkä paras esimerkki vieraslajien vahingollisuudesta Suomen luonnolle!

• Miten mä olen saanut sellasen kuvan et suomeen ei saa tuoda edes haitallisia kasveja tai myydä. Toikin jättiputkikin on jo niin vanhaa perua ettei siitä voi syyttää ketään.

• Jospa minäkin lässytän tähän lässytykseen.

Koiranputki on tarkoitettu taviksille.
      Merkkihenkilöille on tarkoitettu tuo Jättiputki.
      Sinänsä on noloa että molempien vainaja-lajit syö kolmas putki, elikkä mato.

Olin uutisesta huomaavinani että projektin rahantuhlaus kohdistuu myöskin Lupiineihin ja Kurtturuusuun jne.
      Koko projektin ajatuskin on tuhoon tuomittu, keinotekoinen työpaikka on se.

Siks toisekseen, Ryssien jalanjäljissä on Suomeen tullut uutta aluskasvillisuutta jo satojen vuosien ajan.
      Laitettaiskos heidät maksumieheksi?
      Tai svedupellet? Entinen merimahti.

H.

• bessie*

Miten niin tuhoon tuomittu ajatus ja keinotekoinen työpaikka?

Olisiko mielestäsi parempi olla tekemättä mitään ja katsoa kuinka käy esim. virkistysalueelle jonka reunalla on iäkkään ja huonokuntoisen pariskunnan omistama, jättiputken valtaama tontti?

Luulin olevani pikkuisen nuuka, mutta taidankin olla aivan holtiton kun ei yhtään sureta yhteisten rahojen laittaminen tällaisiin tarkoituksiin.

• bessie* kirjoitti:

Miten niin tuhoon tuomittu ajatus ja keinotekoinen työpaikka?

Olisiko mielestäsi parempi olla tekemättä mitään ja katsoa kuinka käy esim. virkistysalueelle jonka reunalla on iäkkään ja huonokuntoisen pariskunnan omistama, jättiputken valtaama tontti?

Luulin olevani pikkuisen nuuka, mutta taidankin olla aivan holtiton kun ei yhtään sureta yhteisten rahojen laittaminen tällaisiin tarkoituksiin.

"bessie*"

Murkkuni, seuraa mitä tulee tapahtumaan, pääset aikanaan sanomaan:
        Näinhän hunksi sanoi!

H

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*"

Murkkuni, seuraa mitä tulee tapahtumaan, pääset aikanaan sanomaan:
        Näinhän hunksi sanoi!

H

Villisti levinneet jättiputkikasvustot ottavat pahasti silmään ilman erityistä seuraamistakin.

Mitä nyt sitten arvelet tapahtuvan, rahatko loppuu kesken vai jättiputki voittaa muuten vaan?

Tiedän paljon parjattujen kunnan työmiesten saaneen hävitettyä aika ison ruusukasvuston pysyvästi, eikä ollut siis mikään iskujoukko kysymyksessä. Taisi niillä kaivinkone olla ja pari työpäivää siinä mennä.

Paha minun on aikanaan noin sanoa, ellet sinä ensin sano jotain yksiselitteistä asiasta.

• bessie* kirjoitti:

Villisti levinneet jättiputkikasvustot ottavat pahasti silmään ilman erityistä seuraamistakin.

Mitä nyt sitten arvelet tapahtuvan, rahatko loppuu kesken vai jättiputki voittaa muuten vaan?

Tiedän paljon parjattujen kunnan työmiesten saaneen hävitettyä aika ison ruusukasvuston pysyvästi, eikä ollut siis mikään iskujoukko kysymyksessä. Taisi niillä kaivinkone olla ja pari työpäivää siinä mennä.

Paha minun on aikanaan noin sanoa, ellet sinä ensin sano jotain yksiselitteistä asiasta.

"bessie*"

Mustapäätokko alkaa vallata reviireitään Suomenlahden vesissä, ajaen alkuperäiset inhakkeet tiehensä.
        Sen "kasvustoon" on tietysti hankalampi puuttua kuin kasvin.

Yksiselitteisesti:
        Ihminen ei voi luonnolle mitään.
        Ei edes rahalla, niin paljon rahaa ei ole olemassakaan, eikä tule olemaan.

Luonto, ennen meitä syntynyt, myös jälkehemme jää.
        Tulee Jättiputki, tulee ilmaston muutos, tulee Hurrikaani tai Trombi.
        Kaatuu laho puu päähän...
        Yksi ihminen voi suojata elinympäristönsä ihan itse, kunhan ei kauaksi kotoaan vaella.
        Se on se halvin ja järkevin keino.
        Betonia ketoon ja Bunkkerin suulle teräsovi.
        H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*"

Mustapäätokko alkaa vallata reviireitään Suomenlahden vesissä, ajaen alkuperäiset inhakkeet tiehensä.
        Sen "kasvustoon" on tietysti hankalampi puuttua kuin kasvin.

Yksiselitteisesti:
        Ihminen ei voi luonnolle mitään.
        Ei edes rahalla, niin paljon rahaa ei ole olemassakaan, eikä tule olemaan.

Luonto, ennen meitä syntynyt, myös jälkehemme jää.
        Tulee Jättiputki, tulee ilmaston muutos, tulee Hurrikaani tai Trombi.
        Kaatuu laho puu päähän...
        Yksi ihminen voi suojata elinympäristönsä ihan itse, kunhan ei kauaksi kotoaan vaella.
        Se on se halvin ja järkevin keino.
        Betonia ketoon ja Bunkkerin suulle teräsovi.
        H.

Nythän sinä ihan höpöjä kirjoittelet. Ai ei muka voida luonnolle mitään?!
        Paljon on voitu, voidaan ja voitaisiin. Hyvää ja pahaa. Eikä vähiten rahalla.

"Yksi ihminen voi suojata jne.. ... Jep. Jep. Ja kaksi saa aikaan enemmän kuin yksi, siihen kun vielä koneita avuksi niin taas tulee jälkeä.
        Kaikkia nyt vaan ei kiinnosta ja kaikki eivät pysty. Sinä varmaan innolla kohentelet yhteisiä alueitakin?

Kenelle bunkkeria suosittelet, minulleko? Minä kuule pärjään vaikka millaisessa ryteikössä, mutta on kai hyvä ajatella vähän muitakin?

• putki.jätti

Keltaisesta pörssistä me aikoinaan jättiputken siemeniä tilasimme. Sinne jäi putki, me suunnistimme muualle.

Saamani jättipalsamin siemenet onneksi jätimme kylvämättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3129
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      74
      3024
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2892
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2564
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      39
      2057
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1657
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1629
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1615
    9. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      24
      1600
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1556
    Aihe