Mikä gerbiiliäni vaivaa ?

pulla-96

Gerbiilini on 3v ja 4kk vanha. Sen karvat ovat aikalailla pystyssä, ja se ei saa silmiään kunnolla auki. Sen silmästä tuli vaaleanpunaista rähmää, ja se on laihtunut. Se ei syö enää kunnolla, eikä liiku paljoa. Välillä se kompuroi ja saattaa heittää kuperkeikkaa. Se nukkuu enimmäkseen, eikä reagoi enää ääniin.

8

1957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja

      Gerbiili on selvästi sairas. Iän vuoksi sille ei kannata enää lähteä antamaan antibioottikuuria, kun on noin huonokuntoinen ja selvästi kuihtunut. Parasta olisi nyt päästää eläin ikiuneen eikä antaa sen enää kärsiä.

      • pulla-96

        :(


    • ÄläHoppuile!

      :(

      Minulla on itselläni on myös 3v 2kk ikäinen gerbiili-rouva jokasai 6kk sitten kavereiksi 2pikkuneitiä. No nyt jokuaika sitten hänenkin turkki on rasvoittunut,pörröttynyt,likaantunut... No laihtuihan se kovasti aluksi, mutta selvisikin että ruoka jota olin ostanut ERITTÄIN paljon oli vähärasvaista, no en raaskinut heittää 10kg:n ruokasäkkiä pois vaan annoin gerbiileille auringonkukan siemeniä. No nykyään on jo saavuttanut normaali painonsa :) Oli myöskin laiska ja vähäliikkuvainen, mutta yli 3vuotias gerbiili on jo melkein 90vuotias vanhus, jaksaako 90vuotias liikkua ja olla kovin aktiivinen? Myöskin vanhenemisen myötä gerbiilin turkki rasvoittuu ja menettää laatunsa. Oma gerbiilini ei jaksa käydä hiekkakylvyssä, tai pestä itseään, onneksi nuoremmat pesevät tätä.. Jos ei ole nuorempia kavereita, eikä peseydy kannattaa itse yrittää vedellä pestä (LUE OHJEET)!


      Tässä ihan suomen kielellä.

      - Vanha gerbiili EI jaksa enää liikkua, kuin ennen. Se pitää ymmärtää :(

      - Tarkista gerbiilin-ruoan rasvapitoisuus, anna gerbiilille 5-15auringonkukan-siementä per pv. Älä kuitenkaan lihota gerbiiliäsi liikaa, vaan lopeta kun on saavuttanut normaalipainonsa! Huomio! Gerbiilisi ei välttämättä ole laiha, se voi vain näyttää siltä, koska vanhuuden aikana gerbiili ei liiku paljoa, joten lihakset ''surkastuvat'' (eli kutistuvat). Se voi aiheuttaa laihan-ulkonäön.

      - Turkin laatu huononee vanhetessa, eihän sinunkaan hiuksesi ole silkkiset kun olet 90vuotias, ne ovat ''kovat'',harmahtavat ja karheat.

      - Niin JA Muuten! Tarkista gerbiilisi hampaat! Se voi myös vaikuttaa syömiseen, jos hampaat ovat huonossakunnossa (katkenneet, toinen puuttuu, pehmeät, jne) gerbiili ei syö!

      - ''Vanhat gerbiilit nukkuvat suurimman osan ajastaan, toisen osan käyttävät yleensä pesämökissä mietiskelyyn'' !!!

      Harkitse asioita joita kirjoitin ja harkitse vielä vakavammin lopetusta!
      Kysy tässä keskustelussa jos tulee jotakin kysyttävää mieleen :)

      Nimimerkille: kasvattaja

      Anteeksi nyt, mutta kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin tekee päätöksiä lemmikin elämästä! Ja nimimerkkisi ei ole oikeastaan minkään arvoinen, kuka tahansa voi laittaa tuollaisen nimimerkin! En mitenkään ''aliarvioi'' sinua ja tietojasi. Tosi on että gerbiilin ei pidä antaa kärsiä, mutta itse menetin rakkaan gerbiilini juuri tällaisella tavalla, olin silloin kokematon ja tietämätön.. '' Olin hädissänikoska toinen gerbiilini oli lihonut hirveästi.. No tein keskustelun minulle kirjoitettiin suunnilleen näin: ''Gerbiililläsi on kasvain mahalaukussaan! Suosittelen kokeneenkasvattajana lopetusta, gerbiilisi kärsii!'' nimimerkki oli : kokenutkasvattaja... No en tietenkään halunnut että rakkaani kärsii vaan vein sitten lääkärille, joka oli todennut kyseisen gerbiilin ja tämän ''kämppiksen'' molemmat tytöiksi. No kun saavuin kotiin toisen gerbiilini jalka oli jotenkin ''venähtänyt'' niin vein sen lääkäriin.. Lääkäri oli eri.. Olin järkyttynyt kun lääkäri oli tutkinut gerbiiliäni ja alkoi sitten höpöttämään jotakin tällaista: '' Onpas ollut höppänä poika! Tämä paranee nopeasti...'' Noh ei siinä mitään kun tajusinkin että toinen oli ollutkin poika ja naaras oli tiineenä.. Kysyin sitten että voisinko tuoda toisen gerbiilini joka oli lopetettu 40minuuttia sitten lääkärin luokse.. Se sopi.. No tämä sitten todisti että se oli ollut tyttö ja tiineenä...

      Noin minulla kävi ekoilla gerbiileilläni... Pian selvisikin viestiketjussa että ei se kirjoittaja ollutkaan kasvattaja..

    • lopetus...

      Vie eläinlääkäriin ja anna laittaa ikiuneen, meidänkin gerbiili meni ns. jalattomaksi, nukkui ja ei jaksanut liikkua kun veteli viimeisiään, vein eläinlääkäriin ja annoin nukuttaa lopullisesti.
      Vastuuntuntoinen lemmikin omistaja ei anna lemmikkinsä kärsiä.

      Gerbiilit eivät ole pitkäikäisiä, joten tuonkin ikäinen gerbu on jo vanha.

    • 10vuoden kokemus

      Gerbiili ei välttämättä ole sairas jos noinkin vanha gerbiili ei liiku! SGY :n (SuomenGerbiiliYhdistys) sivuilla lukee myös että vanhagerbiili ei liiku vaan käyttää lähes kaiken aikansa pesämökissä mietiskelyyn. Teidän ketkä olette itse joutuneet lopettamaan gerbiilinne vakavansairauden tai jonkun kehotuksesta haluatte vain että joku muu kokee saman! Lukekaa SGY:n sivuilla sairaudet läpi ja muutkin asiat(mitä gerbiilille tapahtuu vanhetessa) läpi ennenkuin yritätte syöttää jonkun päähän tuollaista!Oma gerbiilini (4v) on jo 1,5vuotta ollut samanlainen kuin aloittajan gerbiili, eikä siitä vieläkään kupsahtanut.

      Aloittajalle
      Ihmettelen suuresti tuollaista vääryyttä että joku voi kehottaa sinua katkaisemaan netin kautta gerbiilisi elämänlanka, voi olla että gerbiilisi ei enää kauaa eläkkään, mutta älä menetä toivoasi, vaan rakasta ja puuhaile gerbiilisi kanssa ja tee hänen loppuelämästään onnellinen :) Lue tuo ''ÄläHoppuile!'' nimimerkin teksti tarkkaan ja miten hänelle kävi, hänelläon asiallisesti asiat! Äläkä oikeasti luule että tuo nimimerkki: ''kasvattaja'' olisi oikeasti gerbiili-kasvattaja. Jos hän on olen suuresti järkyttynyt.

      P.S. Ihania hetkiä oman pikkutupsuhäntäsi kanssa!

    • Anonyymi

      En osaa ite luoda keskustelu mut mul on saman laista juttua . Eli mul on yks gerbiili ku toinen kuoli yhden vuoden ikäsenä . Se toinen mikä mulla nyt on nii on kohta kolme , mikä sillä on ku ei saa enään silmiä auki ja nukkuu koko ajan . Ja sille ei enään kelpaa ruoka eikä sen lempi herkut vaikka yritän taejota kädestä mistä se ennenkin on aina ottanut ,vesikään ei enään kelpaa vaikka vaihdan uutta joka toinen päivä.oltiin viisi päivää lomalla ja silleen että iskäni tuli joka toinen päivä laittamaan vettä ja katsomaan että kaikki on ok , ennen kuin mentiin lomalle niin kaikki oli ok . Mikä sitä vaivaa ?? 😭

      • Anonyymi

        Kuulostaa sairaalta. Suosittelen soittamaan eläinlääkäriin ja kysymään sieltä neuvoa. Kysyminen ei maksa mitään, eikä myöskään tarkoita että sinun pitäisi lopettaa gerbiilisi.
        Se että vesikään ei maistu kuulostaa huolestuttavalta.


    • Anonyymi

      se on vanhuutta mutta kannattaa pitää seuraa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe