ihme

KADUTTAA

joka asiasta stressaava rotu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HERMOT MENEE......................
Kasvattaja valehteli,suoraan päin naamaa;rodun olevan helppo..
Kumma kun kaikki holsku harrastajatkin sanovat muuta.
v..........ttaa

21

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oxut

      Sekaroituisesta voi saada näppeihinsä mitä vaan.. nytkin rotuyhdistyksen pentuvälityksessä ej-rekkareissa olevia pentuja, joten en ihmettele.

    • Amstaffeli

      Joillekkin rotu on helppo ja joillekkin vaikea, riippuu myös pitkälti suvusta ja linjasta.

    • poxut223

      EJ-rekisteri ei ole kyllä millään tapaa merkki sekarotuisuudesta. Voi olla terveystarkit vanhemmilla tekemättä, tiheää pennutusta, värivirheelliset joku kasvattaja laittaa EJ-rekisteriin. Oxut tarkoitti varmaan tuolla ER-rekisteriä? Kasvattajilla vastuu, että kertoo rehellisesti rodusta ja etenkin omista pennuistaan, niiden vanhemmista ja suvusta muutenkin koska vaihtelua on niin paljon, että hyvin vaikea kertoa juuri mitään asioita, jotka koskee koko rotua.

      • no......

        NIINPÄ; että kertoo REHELLISESTI tietämyksensä rodusta!
        EIPÄ kertonut..
        NIIN; pitäähän ne pennut saada myytyä.. me emme ainakaan olisi ostaneet; ei olisi ollut resursseja tälläiselle haastavalle rodulle,juuri nyt;mutta emme me koiraa kiertämään laita!


      • Uskoa, tahtoa, love
        no...... kirjoitti:

        NIINPÄ; että kertoo REHELLISESTI tietämyksensä rodusta!
        EIPÄ kertonut..
        NIIN; pitäähän ne pennut saada myytyä.. me emme ainakaan olisi ostaneet; ei olisi ollut resursseja tälläiselle haastavalle rodulle,juuri nyt;mutta emme me koiraa kiertämään laita!

        Ei kannata luovuttaa. Koiran kouluttaminen on koiran opettamista. Jotta koiraa voi opettaa, on itse opittava. Koiran kouluttamisesta hyötyy ennen kaikkea ihminen itse. On opeteltava tunteiden säätelyä, kärsivällisyyttä ja sitä, että miten ja mitä opettaa koiralle.

        Esimerkki meidän elämästämme. Nuori koira ottaa vaatteita, ei anna, 'tutkii' niitä, mikä on yleensä repimistä jne. Koira ei ole ollut meillä kuin pari kk. Mies sanoo EI! Yrittää ottaa vaatteen tms, hermostuu ja koirasta leikki on kiva. Sitten koira kiihtyy miehen hermostumisesta, ja siis...

        Tuloksia ei voi odottaa välittömästi. Kerta toisensa jälkeen opetat koiraa toivotunlaista käytöstä rohkaisemalla. Minä en revi vaatetta pennun suusta. Pyydän tulemaan luokse. Se tietää saavansa herkkunapin (Natural menu). Se tulee. Pyydän sitä istumaan. Se istuu. Ja valmistautuu herkkunapin ottamiseen, ja samalla irrottaa otteen vaatteesta. Annan herkkunapin ja kehun koiraa. Samalla otan vaatteen. Se oppii että se tuo vaatteen minulle. Tämä tietysti vaatii harjoittelua.

        Et sinäkään opi englantia päivän aikana. Koira käyttäytyy koiran tavoin. Sinulle on haaste saada se oppimaan, miten toivot sen käyttäytyvän. Eli kovaa duunia sinulle, koska joudut itse opettelemaan, ja teette sen yhdessä.

        Maratonille kasvatetaan kuntoa kärsivällisellä harjoittelemisella. Et sinä vissiin lähde pitkälle jjoksulenkille treenaamatta, ja sitten kiroa juoksulenkkiä, kun harjoituksetta kuntosi pettää jo ensi alkuun.

        Et voi syyttää koiraa, kun se ei opi. Opettajan pitää ensin oppia itse, mitä ja miten opettaa. Teette sen yhdessä, sinä ja pentu.

        Lue Anders Hallgrenia.


    • Hota

      Voi olla että se rotuna helppo toisille ihmisille, ja vaikea toisille. Sitähän pitää itse miettiä että millainen koira itselle sopii. Holskut on vähän herkempiä yms.. siksi en sitä ihan heti ottaisi. Tosin hyvä harrastuskoira!

    • joobax

      Pitäisköhän jokaisen tutustua perinpohjin, kattavasti ja erityisesti omakohtaisesti rotuun, jonka meinaa ottaa? Ei oo kovin paha mennä rotujärjestön järkkäämiin tapahtumiin, missä näkee mielittyä rotuaan paljon. Monia eri yksilöitä. Eipä tule sitten yllätyksiä. En lähtis ottamaan koiraa pelkästään rotumääritelmän ja kasvattajan kertomusten perusteella :D

      • painu joobax v....n!

        Pidä sinä joobax ,nyt jo turpas kiinni!!
        Alkaa vituttaa toi sun "näsäviisastelu" joka p......n palstalla!!!
        Sul tuskin ees holskuu,ni mitä v....a? tällä palstalla teet???


      • joobax
        painu joobax v....n! kirjoitti:

        Pidä sinä joobax ,nyt jo turpas kiinni!!
        Alkaa vituttaa toi sun "näsäviisastelu" joka p......n palstalla!!!
        Sul tuskin ees holskuu,ni mitä v....a? tällä palstalla teet???

        Maalaisjärkeä, rakas sekoboltsi, se on vain maalaisjärkeä ;)


      • JeMi86
        joobax kirjoitti:

        Maalaisjärkeä, rakas sekoboltsi, se on vain maalaisjärkeä ;)

        Kyllä, erinomaisesti kirjoitit! Osa vain ei hyväksy totuutta..


    • nappanen

      Aloittaja: Hollanninpaimenkoiralle on ominaista ylireagoida pentuna ja nuorena. Uudet asiat, toiset koirat ym saavat aikaan sätkyn ja ja koira saattaa päästää laajankin skaalan ääniä. Kuitenkin koiran reaktio on yleensä paljon vahvempi kuin sen tunnetila. Se voi antaa sinun ymmärtää pelkäävänsä kuollakseen, vaikka oikeasti sitä vain hieman jännittää uusi tilanne. Käyttäydy siis itse hyvin rauhallisesti ja päättäväisesti. Jos se pelkää jotain niin ota vaikka kaveri mukaan, pyydä pitämään koiraa ja mene itse ensin pelottavan asian luo, "tämähän on oikein mukava roskis"! Sitten koira pääsee tutustumaan roskikseen. Kun se on rento, voitte jatkaa matkaa. Samoin toisten koirien kanssa tilannetta helpottaa jos toisen koiran taluttaja lähettää positiivisia signaaleja sinun koirallesi. Myös voit itse tervehtiä vierasta koiraa ensin ja vasta sitten päästää oman koirasi haistelemaan tätä niin että vieras koira kytketynä ja omasi vapaana. Jos koira säikkyy, vinkuu,m pyytää syliin, älä huomioi. Tartuta siihen rohkea ja positiivinen asenne!

      Myöskin opeta koiralle rauhoittumista ja odottamista. Meillä on opetettu koira istumaan ennen ruokaa ym, ja kun esim tavataan koiria niin tämä rauhoittuu vierelle istumaan kunnes jatketaan matkaa. Mutta koiralle täytyy opettaa tämä vaihtoehto toimia. Se ei tule luonnostaan. Kun tulet kotiin niin huomioi koiraa vasta kun se on itse rauhallinen. Sinun täytyy siis opettaa koiralle käytösmalleja jotka se itse kokee hyviksi! Koiran täytyy kokea paljon uusia tilanteita, ylireagointi vähenee iän myötä.

      • aloittaja 1

        Hei!
        Juu ;ei se muita koiria pelkää,paitsi koirapuistossa jos on joku "iholle" KOKO AJAN änkeävä koira ja sen kyllä ymmärränkin,muuten menee koirien tapaamiset remmissä niin,että tämä haluaisi kaikkien luo:=o tosin olen pienenä pentuna antanut:=( ehkä vähän liikaa remmissä tapailla muita,kun en vielä ajatellut asioita tarkemmin,mutta ystävällisesti menossa,ei rähisten.
        Meillä on uusien paikkojen stressaaminen vain aika iso ongelma.. ollaan kokeiltu d.a.p. pantaakin,ei auttanut:=( Vetää ihan "hulluna" noissa uusissa tilanteissa,eikä tunnu oppivan vaikka käymme useinkin eräässä toisessa kaupungissa.
        Ulkona jos pelästyy jotain, uskaltaa kuitenkin sitten suunnilleen samantien mennä katsomaan.
        Että miten noihin uusiin paikkoihin sen saisi tottumaan,kun niissä on kuitenin käytävä ,ja jopa viikottain .


    • tsädää

      Mistä hankit pennun, kuka oli kasvattaja?

      • emoki löytyy

        On sillä kasvattaja


    • Holskupojanomistaja

      Viestin aloittajalle esittäisin ensin kysymyksen.Onko tämä sinun ensimmäinen "työkoira"? Holsku on nimittäin todella ärsyttävä jos se ei pääse töihin ja liikkumaan oikein kunnolla,mutta maailman mukavin koira kun nämä asiat hoidetaan kuntoon.Varmaan kaikki kasvattajat eivät muista teroittaa riittävästi sitä tosiasiaa,
      että sitä hommaa on oltava joka päivä,eikä vain silloin kun sää sallii ja ittee huvittaa,holskua näet huvittaa aina.Välttämättä en suosittelisi kolmen tunnin puuduttavaa hihnalenkkiä jos on mahdollisuus kouluttaa jotakin vaikkapa ihan perus tokoa. Aivotyö on näille riiviöille väsyttävämpää kuin se pelkkä kävely.Itselläni on mahdollisuus antaa koiran juosta irti ja siinä myös tulee liikuntaa ihan eri tavalla kuin hihna kävelyllä.Tuollaisilla ihan perusasioilla asiat muuttuvat jo mukavampaan suuntaan ja sitten metsäjäljelle,esineruutua,agility.... mahdollisuuksia on paljon,tai kärsi sähläävästä ja ärsyttävästä holskusta.Pakkasta -15 tuulee klo 6,25 lauantai aamu ja me lähdetään nyt holskun kanssa metsälenkille.Tekee hyvää myös minulle.

    • sdfs

      Holsku on erittäin herkkä koira, joka vastaa yleensä pakotteisiin ja fyysisiin rankaisuihin paineistumalla lisää. Myös pelokkaan pennun (tai aikuisenkin) tuominen väkisin tilanteisiin missä se ei halua olla, todennäköisesti vain pahentaa asiaa.

      Toimintaa, kyllä. Paljon. Positiivisilla vahvisteilla kouluttamalla ettei mene luotto omistajaan vaikeissa tilanteissa.

    • Ei kaduta

      Mistä otit koiran? Olis mielenkiintosta tietää kasvattaja, joka valehtelee. Ei tee rodulle hyvää...

    • hei vaan

      Holskua en suosittele ensimmäiseksi koiraksi.

    • holskurohnake

      Aloittajalle; ota rauhassa.

      Täälläkin meni nartulla perseilyksi kaupungilla..ja kaikista muistakin uusista asioista 3 ikävuoteen asti. Nyt pystyy helposti liikkumaan missä tahansa,eikä koira ressaa.

      ohjeena; älä huomioi millään tasolla koiran "hermoilua". Jämäkällä otteella vaan ympäriinsä koiran kanssa, oli mitä outoa ja oiniinkamalaa-tahansa.

      itsellä auttoi,nykyään esim.ruuhkabussissa, koira todella nopeasti vilkaisee,miten minä reagoin.jos olen rauhallinen,koira laittaa maate,oli vieressä mitä hihhuleita/rattaita/outoa tahansa.

      ikä tuo paljon jo itsessään,kunhan mörköaika menee ohitse. koiran PITÄÄ sietää myös epämiellyttäviä tilanteita,jos laumanjohtaja sitä vaatii.

      olet toiminut tähän asti oikein,kun menet katsomaan "outoa" asiaa koiran kanssa. Nämä säikähdykset suurilta osin tottumiskysymys.:)

      tsemppiä.

      • kärsivällisyyttä

        Aloittajalle: ei koira opi itsestään vain menemällö ko tilanteisiin. Se käyttäytyy sillä ainialla tavalla, mitä se osaa. Sinun pitää ensin itseKIN opetella, että miten voit opettaa koirallesi, että miten ko tilanteissa käyttäydytään. Tätä pitää harjoitella toistuvasti. Ei se kerrasta opi. Ensin sinun pitää tietää, että miten aiot opettaa sitä. Sinä itse opit matkan varrella. Hyväksy se, että ehkä kumpikin yrittää ja tulette paremmiksi jokaisen harjoituksen myötä.


      • holskuko
        kärsivällisyyttä kirjoitti:

        Aloittajalle: ei koira opi itsestään vain menemällö ko tilanteisiin. Se käyttäytyy sillä ainialla tavalla, mitä se osaa. Sinun pitää ensin itseKIN opetella, että miten voit opettaa koirallesi, että miten ko tilanteissa käyttäydytään. Tätä pitää harjoitella toistuvasti. Ei se kerrasta opi. Ensin sinun pitää tietää, että miten aiot opettaa sitä. Sinä itse opit matkan varrella. Hyväksy se, että ehkä kumpikin yrittää ja tulette paremmiksi jokaisen harjoituksen myötä.

        Itselläni ollut jo monta yksilöä, ihan koukussa rotuun jo 90-luvulta asti. Monitoimikoira, jonka kanssa voi tehdä monenmoista kivaa. Ja ihana siitä, kun kotona sisällä osaa rentoutua ja kun katson ja vinkkaan ulos, niin nousee välittömästi tekemään sitä kivaa. Metsään vapaana, remmin kanssa tielle, autoon, kentille. Agilityyn tai tokoon, kaiken nuo holskut tuntuvat omaksuvan. Ei häiriökäytöksiä, ei agressiivisuutta. Onko mulla ollut sitten vain niin hyvä tuuri, etten moisia ongelmakoiria ole saanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      295
      3239
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1601
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1117
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe