Paljonko vastaavat mestarit laskuttaa teiltä?

puuha peten pomo

Olen inssin alku enkä ole koskaan noita pientaloja valvonut mutta kysyntää nyt kuitenkin ois.
Eli suomennetaan kysymys vielä eli paljonko ne mestarit on ottaneet teiltä kuukaudessa niin minä lyön paperiin suurinpiirtein samanverran.

11

14659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiljaa hyvä tulee

Itse sain jokunen vuosi sitten aloittelevana inssin alkuna 1600 euroa kuukaudessa ja ne oli niitä hyviä aikoja ennen kriisiä. Muutaman vuoden työkokemuksella voi pyytää jo yli 2500 euroa. Jos teet omalla firmalla niin voit kertoa nuo summat 1,8 mutta sitten joudut maksamaan itse verot ja vakuutukset. Päällikkötason inssit tienaavatkin sitten jo enemmän.

• yks mestari

Vanha sääntö on että perus-omakotitalon vastaavan palkkio on sama kuin kyseisen mestarin kuukauden ansio vakituisessa työssään.

• h30

Vastaavan mestarin palkkion määrään vaikuttaa pitkälti se, mitä velvoitteita hänelle asetetaan. Jos ruksit tehtävälistalta kaiken mestarin tehtäväksi niin toki voit pyytää silloin kovempaa korvausta. Jos taas hommiisi kuuluu vain kerran kuussa tontilla pyörähtäminen niin eipä siitä silloin paljon käteen jää. Tuo yhden kuukauden palkkaa vastaava summa on ihan realistinen korvauspyyntö.

• 2+18

Jep. Valvontasuunnitelman sisältö ratkaisee älykkään palkkiotason. Yhden kuukauden palkka onaika pieni korvaus kunnon valvontasuunnitelmalle. Lähempänä olisi yhden kuukauden palkkakustannus (noin kaksi kertaa palkka).

• ladetsy

Ahneet ottaa noin paljon. Minä otan 500e, muta jos on paljon ajoa eli pitkä matka laitan kilometrin lisäksi hintaan.

• Palkka hyvästä työstä

Jaa, etpä taida sitten paljon tehdä asiakkaittesi hyväksi.

Me maksoimme 5500 euroa mesulle kun viimeksi rakensimme ja olin tyytyväinen, mielestäni hinta oli työmäärään nähden ihan kohdallaan. Periaatteessa itse ei olisi tarvinnut tehdä sopimuksen kirjoittamisen jälkeen muuta kuin valikoida kaakelin värejä ja kaikki muu olisi järjestynyt kuin manulle illallinen. Käytännössä viranomaisten kanssa ei tarvinnut olla missään tekemisissä sen jälkeen kun toimitin rakennusluvan kuntaan. Ei kun joo, kävinhän mä aloituskokouksessa jonka mesu järjesti sopivasti aamutuimaan että ehdin siitä vielä omiin töihin.

Mesu myös vietti aikaa työmaalla. Perustusten tekovaiheessa hän oli paikalla aina kun itse poikkesin työmaalla. Lisäksi auttoi kilpailutuksissa ja järjesti hyviä urakoitsijoita ja tappeli huonojen kanssa jne jne. Lainasi meille myös peräkärryä yms pientä.

Ai niin, lisäksi tämä heppu oli oikeasti osaava rakentamisen suhteen. Reilut 20v kokemusta urakoitsijana sekä mesuna. Kun keskustelimme sopimuksesta niin hän antoi parin sillä hetkellä käynnissä olevan kohteen tiedot ja kehoitti kysymään näiltä asiallailta ovatko he tyytyväisiä. Kun soitin näille niin molemmat kehuivat tyypin ja sanoivat että olisivat aivan pulassa ilman Mr x:ää.

Mun mielestä tälläistä palvelua ei voi verrata siihen että joku "melkein inssi" käy pakollisissa palavereissa kirjoittamassa nimen alle ja ehkä parin viikon välein pyörähtää työmaalla esittämässä viisasta. Ensimmäiseen talonrakennukseen en olisi ottanut "tuoretta inssiä" mestariksi edes ilmaiseksi. Nyt jos alkaisin kolmatta taloa rakentamaan niin voisin harkita sillä ehdolla että hinta max 700 eur ja kaveri lupaa pysyä työmaalta mahdollisimman kaukana silloin kun viranomainen ei sitä vaadi....

• Tottakotoinepuoli
        Palkka hyvästä työstä kirjoitti:

Me maksoimme 5500 euroa mesulle kun viimeksi rakensimme ja olin tyytyväinen, mielestäni hinta oli työmäärään nähden ihan kohdallaan. Periaatteessa itse ei olisi tarvinnut tehdä sopimuksen kirjoittamisen jälkeen muuta kuin valikoida kaakelin värejä ja kaikki muu olisi järjestynyt kuin manulle illallinen. Käytännössä viranomaisten kanssa ei tarvinnut olla missään tekemisissä sen jälkeen kun toimitin rakennusluvan kuntaan. Ei kun joo, kävinhän mä aloituskokouksessa jonka mesu järjesti sopivasti aamutuimaan että ehdin siitä vielä omiin töihin.

Mesu myös vietti aikaa työmaalla. Perustusten tekovaiheessa hän oli paikalla aina kun itse poikkesin työmaalla. Lisäksi auttoi kilpailutuksissa ja järjesti hyviä urakoitsijoita ja tappeli huonojen kanssa jne jne. Lainasi meille myös peräkärryä yms pientä.

Ai niin, lisäksi tämä heppu oli oikeasti osaava rakentamisen suhteen. Reilut 20v kokemusta urakoitsijana sekä mesuna. Kun keskustelimme sopimuksesta niin hän antoi parin sillä hetkellä käynnissä olevan kohteen tiedot ja kehoitti kysymään näiltä asiallailta ovatko he tyytyväisiä. Kun soitin näille niin molemmat kehuivat tyypin ja sanoivat että olisivat aivan pulassa ilman Mr x:ää.

Mun mielestä tälläistä palvelua ei voi verrata siihen että joku "melkein inssi" käy pakollisissa palavereissa kirjoittamassa nimen alle ja ehkä parin viikon välein pyörähtää työmaalla esittämässä viisasta. Ensimmäiseen talonrakennukseen en olisi ottanut "tuoretta inssiä" mestariksi edes ilmaiseksi. Nyt jos alkaisin kolmatta taloa rakentamaan niin voisin harkita sillä ehdolla että hinta max 700 eur ja kaveri lupaa pysyä työmaalta mahdollisimman kaukana silloin kun viranomainen ei sitä vaadi....

Mistäs päin tuollaisia vielä löytyy?
        Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

• Tottakotoinepuoli kirjoitti:

Mistäs päin tuollaisia vielä löytyy?
        Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Jep. Tuossa on mesu tulkinnut roolinsa varsin laajasti - eikä kuvauksen perusteella hintakaan tunnu pahalta. Jos hanke kestäisi vaikkapa 40 viikkoa, niin viikkoa kohti tuosta jäisi 137,50 ja alan halvimmat mesut taitaa jotain 55 euroa tarvita verollista myyntiä eli viikkotyöpanosta olisi tuollaiset 2,5 tuntia - sillä työmäärällä ei vielä "olla työmaalla aina kun tilaajan sinne tulee" - ainakaan normaalisti.

Tietysti on mahdollista, että joku eläkeläinen, asian harrastaja tai veronkiertäjä tekee pikkuisen isommankin työpanoksen tuolla hintaa, mutta täytyypä sanoa, ettei tuon kuvauuksen perusteella ilmeisesti keikat lopu...

• 500 euroa??

Jos tekee päätoimisesti ja maksaa lakisääteiset, pitäisi vuosilaskutus olla luokkaa ainakin 50000 euroa. Eli 100 rakennusprojektia vuodessa??

• ladetsy
        Palkka hyvästä työstä kirjoitti:

Sehän on niin että se oli siis alkaen hinta. Tosin 500e olen esim piirtänyt myös kuvat. Minulla on päivätyö erikseen eli käyn vain työmaalla illalla ja viikonloppuisin.
        Tietenkin tinkaan tavarat kaupoista, koska olen erään suuren rakennusfirman mestari, niin saan aika hyvät alennukset. Minä olen ensin käynyt ammatikoulun, ollut töissä ja sitten lukenut ylemmän tutkinnon. minä en siis ole mikään melkein inssi vaan ihan kokonainen inssi :). Lisäksi teen paljon palvelu palveluksesta, eli piirti ja olin mesu autokorjaamolle ja sain käyttää autoa huollossa seuraavat 2 vuotta. Piirsin hallin ja oli mesu, nyt on motorille säilytys paikka loppu elämäksi :)
        Nykyään olen reissuhommassa etelä-Suomessa eli Helsingissä, ennen olin Itä-Suomessa. Senverran vielä että minulla on komusta vielä rakennustarkastajan työstäkin.

• Teen vastaavan mestarin hommia Turun ympäristössä sivutoimena. Hintapyyntöön vaikuttaa kohteen vaativuus ja sijainti. Helppo kohde menee viidellä sadalla, perus-omakotitalon seuranta maksaa pari tonnia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe