Kaksi työtöntä + vauvakuume

Nainen12345

Mitä mieltä olette kahdesta työttömästä, joilla vauvakuume? Olen 25 vuotias nainen ja on alkanut olemaan jo pientä vauvakuumetta. Työttömillä ei kylläkään ole niin paljon rahaa käytössä, että pystyisi tarjoamaan lapselle aivan sitä mitä työssäkäyvät. Mutta toisaalta lapsella olisi vanhemmat kotona ja voisi nauttia yhdessäolosta, ilman töiden kahleita. Ehkä vauva tulossa vuoden tai kahden sisällä..

282

8817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ojuyhfrukk

      Oikeastaan työssäkäyvät pitäisi pitää töissä yrittäjien omaisuutena ja vain työttömät saisi lisääntyä. Onneksi meillä on maahanmuuttajia jotka kyllä osaa lisääntyä ja työt ei paina, sossukin on huolestunut toimeentulosta ja maksaa viulut. Noin muuten ei kannata murehtia työtoimeentulosta koska työnantajat inhoaa palkkapäivää ylitse kaiken.

      • wbmiljonaari

        Jos teillä ei ole lapsia, kouluttautukaa, hankkikaatyö tai alkakaa yrittäjiksi.

        Kuitenkin minusta työttömän on hyvä lisääntyä jos se muuten on rikas ja elää esim pääoma-tuloilla


    • Henkiset arvot kunni

      Heh. No ensinnäkin liitonraha on 500 päivää jolta ajalta saat max. 1500€ käteen,vaikka olisit tienannut miten paljon kuuakudessa. Sen jälkeen tiput jollekin 600€/kk tuloille, kuten siippasikin myös. Yhteistulonne täten on viimeistään 500 päivän jälkeen 1200€/kk ja soskusta loput. Onhan se siis väärin sossulla itseään elättää ja muutenkin mitä siitä lapsestanne tule, eli millaisen mallin saa? Ja jos joutenoloon lapsia teette, sotkette, niin on kait se hieman itsekästä? Paljon näkee kun "huolettomat" hankkii lapsia.
      Kaunako teillä suhtetta takana, miten suhde pelaa jne. kysymykset myöskin?

      Siis lapsihan ei tarvise rahaa, mutta kyllä siihen jokunen kymppi enempi menee kuukaudessa per talous. Lapsi tarvitsee yhdessäoloa ja turvallisen kodin, jossa on rajoja ja säännöllisyyttä, ruokaa, lämpöä, puhtaat vaatteet ja aikuiset ihmiset jotka aidosti läsnä välittämässä. Mitä lapsi rahalla? Ei skidi saa siitä mitään, vaikka isällä on kaikki autot ja moottoripyörät GE-moneyn rahoituksella hankittuna, ja se niitä maksaa ylitöitä tekemällä ollen pois lapstenkasvatuksesta senkin ajan ja vapaalla on vösynyt ja muissa ajatuksissa tai harrastuksissa.
      Työttömyys on hyvä aika tehdä lapsia, jos perse eli lompakko antaa myöten.
      Pitää kuitenkin muistaa sellainen asia, että jatkossa on työtä tiedossa!

    • Järki käteen

      Kun se lapsi sitten tulee ja alkaa laskujakin tulemaan, niin siinähän sitten on mukava nauttia yhdessäolosta, kun rahat ei riitä mihinkään ja siitäkös vasta riitoja syntyy. Oli miten suuri vauvakuume hyvänsä, niin kyllä kannattaisi ensin hankkia molempien työpaikat ja säästää vähän vauvan varalle, että pystyy perheensä elättämään. Ota huomioon, että 25v naisena olet muutenkin työnantajille jo punainen vaate, kun olet parhaassa lisääntymisiässä, saati sitten jos sulla on mukula tulossa tai pieni vaippaikäinen kotona ja olet sitä ennen ollut vieläpä työtön.

      • nainen12345

        Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta. Aika hyvin ollaan pärjätty rahallisesti, kun hieman katsoo miten rahaa käyttää.En usko että rahallinen puoli kuitenkaan tuottaisi riitoja tms. kun tähänkin asti mennyt ihan hyvin. :)Mietin vain sitä, että mitä sitä odottamaan että löytää vakipaikan ja sen jälkeen voi olla pahimmassa tapauksessa jo päälle kolmenkymmenen..kuitenkin haluaisi ajoissa saada perhettä perustettua, vaikka olisikin työtön...Ja jäisi todellakin aikaa lapselle, koska sitä aikaa ei saa koskaan takaisin. Ei tarvitsisi heti viedä lasta hoitoon, työn vuoksi. Mutta puntarissa onkin se että kumpi on tärkeämpää raha vai yhdessäolo.


      • lapsia tulevaisuus.

        älä hölötä.sossusta saa rahaa lapsen hoitoon asumistuen kodin hoitajan jos itse ei jaksa.ym tuet.tehkää lapsia ja nauttikaa niistä.kyllä ne työt sitten tulee jos on tullakseen.ei työ lapsia kasvata vaan vanhemmat kotona.hullu työtä tekee viisas pärjää vähemmällä.muuttaa tajamaan ei tartte omaa autoa,ja julkiskulkuneuvot kulkee.tehkää lapsia kun me jäämme eläkkeelle on työvoimaa maksamaan veroa ja meidän eläkkeet.


      • jooo, 27m
        nainen12345 kirjoitti:

        Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta. Aika hyvin ollaan pärjätty rahallisesti, kun hieman katsoo miten rahaa käyttää.En usko että rahallinen puoli kuitenkaan tuottaisi riitoja tms. kun tähänkin asti mennyt ihan hyvin. :)Mietin vain sitä, että mitä sitä odottamaan että löytää vakipaikan ja sen jälkeen voi olla pahimmassa tapauksessa jo päälle kolmenkymmenen..kuitenkin haluaisi ajoissa saada perhettä perustettua, vaikka olisikin työtön...Ja jäisi todellakin aikaa lapselle, koska sitä aikaa ei saa koskaan takaisin. Ei tarvitsisi heti viedä lasta hoitoon, työn vuoksi. Mutta puntarissa onkin se että kumpi on tärkeämpää raha vai yhdessäolo.

        Kysymys ap:lle; Menisitkö ottamaan tällä hetkellä 8000 euron joustoluoton vaikka lasta varten.Siitä tulee 6 vuodelle,kuukausi eräksi noin 200 euroa.
        Olisiko teillä varaa maksaa se.Epäilen.
        Puhumattakaan että pankki myöntäisi sellaista.,ei todellakaan.

        Joten,jos teillä ei ole varaa edes tuolaiseen niin miten lapseen.
        Joten,mies töihin ja sitten vasta lapset.


      • tuplamaistaja
        nainen12345 kirjoitti:

        Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta. Aika hyvin ollaan pärjätty rahallisesti, kun hieman katsoo miten rahaa käyttää.En usko että rahallinen puoli kuitenkaan tuottaisi riitoja tms. kun tähänkin asti mennyt ihan hyvin. :)Mietin vain sitä, että mitä sitä odottamaan että löytää vakipaikan ja sen jälkeen voi olla pahimmassa tapauksessa jo päälle kolmenkymmenen..kuitenkin haluaisi ajoissa saada perhettä perustettua, vaikka olisikin työtön...Ja jäisi todellakin aikaa lapselle, koska sitä aikaa ei saa koskaan takaisin. Ei tarvitsisi heti viedä lasta hoitoon, työn vuoksi. Mutta puntarissa onkin se että kumpi on tärkeämpää raha vai yhdessäolo.

        Jos olette täysissä sielun ja ruumiin voimissa, niin kaikin mokomin, lisääntykää hyvin. Sen sijaan jos olette psyykkisesti pahasti epävakaita, ruotsinkielisiä tai äänestäneet koko ikänne kokoomusta, niin ei suin surminkaan, se veisi Suomen ennenaikaiseen tuhoon.


      • Kärpix
        jooo, 27m kirjoitti:

        Kysymys ap:lle; Menisitkö ottamaan tällä hetkellä 8000 euron joustoluoton vaikka lasta varten.Siitä tulee 6 vuodelle,kuukausi eräksi noin 200 euroa.
        Olisiko teillä varaa maksaa se.Epäilen.
        Puhumattakaan että pankki myöntäisi sellaista.,ei todellakaan.

        Joten,jos teillä ei ole varaa edes tuolaiseen niin miten lapseen.
        Joten,mies töihin ja sitten vasta lapset.

        Joustoluotto 8 000 euroa? Taidat olla vähän dorka??? Mihin ihmeeseen kukaan lasta hankkiva tarvitsee tuollaista rahaa. Lapsilisällä kuittaa aika hyvin pienen alle 3-vuotiaan lapsen menot jos lasta hoitaa kotona. Kaikkia lastentarvikkeita ei todellakaan kannata hankkia uutena ja ns. parasta priimaa. Esim. sukulaisilta voi ostaa edullisesti, lainata tai saada jopa lahjaksi hyvää ja käyttökelpoista tavaraa.


      • ei kannata

        Tunnen yhen työttömän pariskunnan. Ne sai sai lapsen vuosi sitten ja nyt se lapsi asuu joassain lastenkodissa kun niillä ei ollut varaa pitää sitä. Sosku tädit vei väkisin sen lapsen ja nyt on kauheet oikeus taistelut menossa.


      • Tee vaan kun haluat
        nainen12345 kirjoitti:

        Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta. Aika hyvin ollaan pärjätty rahallisesti, kun hieman katsoo miten rahaa käyttää.En usko että rahallinen puoli kuitenkaan tuottaisi riitoja tms. kun tähänkin asti mennyt ihan hyvin. :)Mietin vain sitä, että mitä sitä odottamaan että löytää vakipaikan ja sen jälkeen voi olla pahimmassa tapauksessa jo päälle kolmenkymmenen..kuitenkin haluaisi ajoissa saada perhettä perustettua, vaikka olisikin työtön...Ja jäisi todellakin aikaa lapselle, koska sitä aikaa ei saa koskaan takaisin. Ei tarvitsisi heti viedä lasta hoitoon, työn vuoksi. Mutta puntarissa onkin se että kumpi on tärkeämpää raha vai yhdessäolo.

        Kyllä, olet hyvin pitkälle oikeassa. Itse odotin, että asiat olisivat kunnossa, että löytäisin töitä, saisin opintolainat maksettua ja elämäni kuntoon. Nyt olen pitkän pätkätyöuran tehneenä palvellut ainoastaan ku**päisiä työantajia, joilla riittää tarjota pätkiä ja alipalkattuja osa-aikatöitä, joilla ei edes elä. Sinä olet uhka ja sinulla ei kuulukaan olla tuloja eikä elämää, olethan nainen! Miehet tässä yhteiskunnassa ansaitsevat huolenpitoa, työpaikat ja heidän syrjäytymisensä on paha yhteiskunnallinen ongelma, vaikka johtuisi suurimmaksi osaksi äidin paapomisesta, ja poikien nyssyttämisestä. 10% on ehkä jotain oikeita mielenterveysongelmia, loput (opetettua) laiskuutta. Kun ei ressukat osaa muka harrastaa, eikä jaksa enää olla armeijassakaan kun sekin on niin kauheen raskasta ja 6 kk on pikku-nuoren elämästä niin liikaa.
        Ja kyllä, mua veduttaakin.

        Nimittäin. Kun minä tässä sitten olen sen 16-35 ikävuoden välit tehnyt niitä töitä mitä saan (ei olisi pitänyt, nyt se pätkien tekeminen onkin huono asia! ÄLKÄÄ tehkö kaikkea mitä voitte ja saatte, se vain kostautuu!!!),
        kouluttautunutkin (2 ammattia) ja etsinyt töitä laajasti, avoimin mielin, pitänyt huolta kunnostani, elänyt niin hyvin kun köyhänä nyt voi, taistellut itseni syvästäkin masennuksesta pois, hoitanut asiani siis kaikin puolin nöyrästi niin hyvin kun voi, ja odottanut että saisin elämäni "kuntoon" ennen lapsia...
        Jään lapsettomaksi. Nyt ei ole enää aikaa. Enkä tiedä onko mitään muutakaan. Toivottomuus ehkä, siis kun ei tilanne kaikesta uskomisesta, yrittämisestä, työnteosta ja muusta huolimatta paranekaan, eikä onnistu vaan. Nyt tuntuu todella surulliselta, että sitten vielä jään tod.näk. lapsettomaksi, enkä saa edes valita.

        Sinulle ei tule enää sellaista hetkeä 15 vuoteen, ettet olisi työnantajalle uhka, kallis riski ja vain naisvaltaisilta aloilta on mahdollisuus saada vakipaikkaa. Ne annettaisiin miehille, mutta miehiä ei niin ole siellä. Muuten se siitä, ellei sinulla ole lottovoittajan tuuria. Odottele vaan sitä vakipaikkaa... ÄLÄ! Parempi olisi tehdä lapset nyt, kun teillä on aikaa olla kotona ja kun sinulla on jo niitä lapsia 30-vuotiaana, voit mainita että lapset on jo tehty. Ei väliä, vaikkei olisikaan, vaikka tekisit 8 lasta, ei sitä kukaan usko. Kun sinulla on se vakipaikka, voit olla taas kotona joka lasta kohden 3 vuotta. Ihan surutta.
        Muista: yhteiskunta ei ala tasa-arvoistamaan kustannuksia kuitenkaan! Sillä nyt systeemi on mahdollisuus hallita naisia ja naisten työnsaantia. Milloin tarvitaan niitä kotona ja milloin hoitamassa pätkät, milloin pitää olla hyvä äiti ja milloin taas "kaikki työ pitää tehdä ja äidit takaisin työelämään [laiskottelemasta]", tietenkin pienellä palkalla, ettei pääse liikoja itsenäistymään :)

        No, ulkona siitä, fakta on se, että kun sinulla on ne kaksi lasta, työnantajat alkavat laskea sinut taas "turvallliseksi palkattavaksi".

        Jos sinulla on kaksi lasta, olet yhteiskunnan täysvaltainen ja ihailtava jäsen, joka saa töitä helpommin, kuin lapseton. Lapsetonhan on myös vähän vastuuton ja itsekeskeinen, hänen elämänsähän yksin on tosi helppoa, eikä se lapsettomuus mikään suru köyhälle eikä sinkulle ole... Naisena etenkin, olet parempi ihminen, viisas ja muutenkin kasvanut aikuiseksi jos sinulla on lapsia. Hieman epäihminen olet, jos ei ole. Joten mieti sitäkin, kun sinulla on lapsia, olet kaikinpuolin parempi ihminen.

        Siis. Tee lapset nyt, jos sinulla on hyvä mies ja henkinen elämä kunnossa. Älä odottele mitään rikkaampia aikoja, ne ehdit hommaamaan äitinäkin, ei se äitiys sinulta mitään vie. Yhteiskunta arvostaa sinua enemmän ja sinä saat perheesi.
        Minä en saanut yhtään mitään.

        Rahaa voi käyttää monella tapaa. Ruokaa saa halvemmalla kun pitää kasvisruokapäiviä (tai kokonaan) ja eesim. UFF:ltä saa ihan uuden veroisia vaatteita parilla eurolla. Vauvan soseet yms. saa tehtyä itse, ja ison osan muistakin asioista. Lapsen kanssa laadukkaasti eläminen voi olla vain vaivannäöstä eikä rahasta kiinni. Meille nykyään uskotellaan että vain rahalla saa, mutta itseasiassa, järjellä ja tekemällä itse saa enemmän. Siinä kohtaa köyhyydestä on ollut paljon hyötyä: osaan enemmän kuin yksikään hyvinvoiva kaverini. Heidän ei tarvitse. He maksavat töistä muille, minä teen ne itse.
        Samoin te voitte tehdä. Saatte olla yhdessä ja olla perhe.


      • tee vaa...
        Tee vaan kun haluat kirjoitti:

        Kyllä, olet hyvin pitkälle oikeassa. Itse odotin, että asiat olisivat kunnossa, että löytäisin töitä, saisin opintolainat maksettua ja elämäni kuntoon. Nyt olen pitkän pätkätyöuran tehneenä palvellut ainoastaan ku**päisiä työantajia, joilla riittää tarjota pätkiä ja alipalkattuja osa-aikatöitä, joilla ei edes elä. Sinä olet uhka ja sinulla ei kuulukaan olla tuloja eikä elämää, olethan nainen! Miehet tässä yhteiskunnassa ansaitsevat huolenpitoa, työpaikat ja heidän syrjäytymisensä on paha yhteiskunnallinen ongelma, vaikka johtuisi suurimmaksi osaksi äidin paapomisesta, ja poikien nyssyttämisestä. 10% on ehkä jotain oikeita mielenterveysongelmia, loput (opetettua) laiskuutta. Kun ei ressukat osaa muka harrastaa, eikä jaksa enää olla armeijassakaan kun sekin on niin kauheen raskasta ja 6 kk on pikku-nuoren elämästä niin liikaa.
        Ja kyllä, mua veduttaakin.

        Nimittäin. Kun minä tässä sitten olen sen 16-35 ikävuoden välit tehnyt niitä töitä mitä saan (ei olisi pitänyt, nyt se pätkien tekeminen onkin huono asia! ÄLKÄÄ tehkö kaikkea mitä voitte ja saatte, se vain kostautuu!!!),
        kouluttautunutkin (2 ammattia) ja etsinyt töitä laajasti, avoimin mielin, pitänyt huolta kunnostani, elänyt niin hyvin kun köyhänä nyt voi, taistellut itseni syvästäkin masennuksesta pois, hoitanut asiani siis kaikin puolin nöyrästi niin hyvin kun voi, ja odottanut että saisin elämäni "kuntoon" ennen lapsia...
        Jään lapsettomaksi. Nyt ei ole enää aikaa. Enkä tiedä onko mitään muutakaan. Toivottomuus ehkä, siis kun ei tilanne kaikesta uskomisesta, yrittämisestä, työnteosta ja muusta huolimatta paranekaan, eikä onnistu vaan. Nyt tuntuu todella surulliselta, että sitten vielä jään tod.näk. lapsettomaksi, enkä saa edes valita.

        Sinulle ei tule enää sellaista hetkeä 15 vuoteen, ettet olisi työnantajalle uhka, kallis riski ja vain naisvaltaisilta aloilta on mahdollisuus saada vakipaikkaa. Ne annettaisiin miehille, mutta miehiä ei niin ole siellä. Muuten se siitä, ellei sinulla ole lottovoittajan tuuria. Odottele vaan sitä vakipaikkaa... ÄLÄ! Parempi olisi tehdä lapset nyt, kun teillä on aikaa olla kotona ja kun sinulla on jo niitä lapsia 30-vuotiaana, voit mainita että lapset on jo tehty. Ei väliä, vaikkei olisikaan, vaikka tekisit 8 lasta, ei sitä kukaan usko. Kun sinulla on se vakipaikka, voit olla taas kotona joka lasta kohden 3 vuotta. Ihan surutta.
        Muista: yhteiskunta ei ala tasa-arvoistamaan kustannuksia kuitenkaan! Sillä nyt systeemi on mahdollisuus hallita naisia ja naisten työnsaantia. Milloin tarvitaan niitä kotona ja milloin hoitamassa pätkät, milloin pitää olla hyvä äiti ja milloin taas "kaikki työ pitää tehdä ja äidit takaisin työelämään [laiskottelemasta]", tietenkin pienellä palkalla, ettei pääse liikoja itsenäistymään :)

        No, ulkona siitä, fakta on se, että kun sinulla on ne kaksi lasta, työnantajat alkavat laskea sinut taas "turvallliseksi palkattavaksi".

        Jos sinulla on kaksi lasta, olet yhteiskunnan täysvaltainen ja ihailtava jäsen, joka saa töitä helpommin, kuin lapseton. Lapsetonhan on myös vähän vastuuton ja itsekeskeinen, hänen elämänsähän yksin on tosi helppoa, eikä se lapsettomuus mikään suru köyhälle eikä sinkulle ole... Naisena etenkin, olet parempi ihminen, viisas ja muutenkin kasvanut aikuiseksi jos sinulla on lapsia. Hieman epäihminen olet, jos ei ole. Joten mieti sitäkin, kun sinulla on lapsia, olet kaikinpuolin parempi ihminen.

        Siis. Tee lapset nyt, jos sinulla on hyvä mies ja henkinen elämä kunnossa. Älä odottele mitään rikkaampia aikoja, ne ehdit hommaamaan äitinäkin, ei se äitiys sinulta mitään vie. Yhteiskunta arvostaa sinua enemmän ja sinä saat perheesi.
        Minä en saanut yhtään mitään.

        Rahaa voi käyttää monella tapaa. Ruokaa saa halvemmalla kun pitää kasvisruokapäiviä (tai kokonaan) ja eesim. UFF:ltä saa ihan uuden veroisia vaatteita parilla eurolla. Vauvan soseet yms. saa tehtyä itse, ja ison osan muistakin asioista. Lapsen kanssa laadukkaasti eläminen voi olla vain vaivannäöstä eikä rahasta kiinni. Meille nykyään uskotellaan että vain rahalla saa, mutta itseasiassa, järjellä ja tekemällä itse saa enemmän. Siinä kohtaa köyhyydestä on ollut paljon hyötyä: osaan enemmän kuin yksikään hyvinvoiva kaverini. Heidän ei tarvitse. He maksavat töistä muille, minä teen ne itse.
        Samoin te voitte tehdä. Saatte olla yhdessä ja olla perhe.

        Lapsilleen voi valita myös halvempia harrastuksia, osa nykyään maksaa aika vähän. Jos asutte kalliilla seudulle, voitte muuttaa halvemmalle. Varusteista soittimiin saa käytettynäkin. Et tietenkään voi ostaa vuittonin laukkua, mutta mitä sitten? Voit opettaa lapsellesi oikeita arvoja ja metsässä tehty sieniretki ei maksa paljon mitään mutta antaa teille kaikilla tosi paljon.

        Mieheesi lasten saanti ei vaikuta. Hän voi saada töitä joka tapauksessa, joten tilannehan voi parantua nopeastikin, hänen osaltaan. Eli teidän osalta.
        Hänen palkkaustaan ei heikennä olla isä: ei hänen lasketa jäävän kotiin tms. joten siinäkin kohtaa, lasten saanti ei ole ongelma. Saattaa olla hänelle jopa etu: vakiintunut, perheellinen mieshän on tämän yhteiskunnan kunniajäsen. Hänen työnsaantimahdollisuutensa paranevat yksinäisiin sinkkumiehiin nähden.
        (Sinkuthan tosiaan ovat kaikki itsekkäitä, osaamattomia ja vastuuttomia, yksinasuvat homoja tai lesboja, jos ovat yli 29-vuotiaita)

        ÄLÄ elä sitku-elämää. Älä kuvittele, että vastuullisuutesi palkitaan tai että ajat mystisesti paranevat. Jos paranevat niin kiva, todennäköisesti eivät. Älä kuuntele muiden ihmisten "järkeviä" neuvoja, jäät vain yksin.
        Kaikilla tavoin, perheet ovat yhteiskunnan haluttuja jäseniä.

        PS. Eikä mitkään näistä asioista ole sanottu minään muuna, kuin ilmeettöminä faktoina. Niistä vois siis olla mitä mieltä haluaa, mutta esimerkiksi nämä tasa-arvokysymykset ovat faktoja, ja minäkin ennen olin eri mieltä, mutta kun... Näin se vaan on. Se on ihan sama, leimataanko sinut (minut) feministiksi tai ei, näin se on. Se on ihan sama, mitä toivoo tai naivisti uskoo ("kyllä meillä kaikilla on samat mahdollisuudet!" ja v*tut on...)
        Se on rankkaa tajuta käytännössä, kun on liian myöhäistä, että höpön löpön.

        Joten: jos, niin tee. Älä pelkää. Olen varma, että kaikki järjestyy ja lapsi tuo leivän tullessaan: näin se nimittäin ei ainakaan tuo. Näin ei ole yhtään parempi, eikä kenellekään hyvä.


      • töttöpöö
        tuplamaistaja kirjoitti:

        Jos olette täysissä sielun ja ruumiin voimissa, niin kaikin mokomin, lisääntykää hyvin. Sen sijaan jos olette psyykkisesti pahasti epävakaita, ruotsinkielisiä tai äänestäneet koko ikänne kokoomusta, niin ei suin surminkaan, se veisi Suomen ennenaikaiseen tuhoon.

        hahhhaaaaa ruotsinkielisiä!!Jeps ei enempää ruotsinkielisiä!!


      • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        tuplamaistaja kirjoitti:

        Jos olette täysissä sielun ja ruumiin voimissa, niin kaikin mokomin, lisääntykää hyvin. Sen sijaan jos olette psyykkisesti pahasti epävakaita, ruotsinkielisiä tai äänestäneet koko ikänne kokoomusta, niin ei suin surminkaan, se veisi Suomen ennenaikaiseen tuhoon.

        olen samaa mieltä jos äänestää kokoomusta kannattaa mennä leikkaukseen leikkaan piuhat poikki ja solmuun,,,,


      • neljän äitee
        nainen12345 kirjoitti:

        Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta. Aika hyvin ollaan pärjätty rahallisesti, kun hieman katsoo miten rahaa käyttää.En usko että rahallinen puoli kuitenkaan tuottaisi riitoja tms. kun tähänkin asti mennyt ihan hyvin. :)Mietin vain sitä, että mitä sitä odottamaan että löytää vakipaikan ja sen jälkeen voi olla pahimmassa tapauksessa jo päälle kolmenkymmenen..kuitenkin haluaisi ajoissa saada perhettä perustettua, vaikka olisikin työtön...Ja jäisi todellakin aikaa lapselle, koska sitä aikaa ei saa koskaan takaisin. Ei tarvitsisi heti viedä lasta hoitoon, työn vuoksi. Mutta puntarissa onkin se että kumpi on tärkeämpää raha vai yhdessäolo.

        Vakityötä ette välttämättä koskaan löydä. Mutta eikös mies voisi edes hakea pätkätöitä ja itsekin voisit hakea, nyt kun vielä ei ole lasta. Kyllä monet ovat onnistuneet tulemaan raskaaksi vaikka töissä ovat käyneet. Olen sitä mieltä, että voitte tehdä lapsen, jos edes toinen etsii tosissaan töitä, eikai se työnhaku toisen raskauteen kaadu.

        Ja ei todellakaan tarvitse lapsen takia mitään lainoja ottaa. Itse olen saanut aikoinaan lapsille vaatteet, sängyt ja vaunut sukulaisilta. Eli niihin ei mennyt yhtään rahaa, kirppiksiltäkin löytää edullisesti sängyn ja vaunut vaatteita.


      • eppäilen
        ei kannata kirjoitti:

        Tunnen yhen työttömän pariskunnan. Ne sai sai lapsen vuosi sitten ja nyt se lapsi asuu joassain lastenkodissa kun niillä ei ollut varaa pitää sitä. Sosku tädit vei väkisin sen lapsen ja nyt on kauheet oikeus taistelut menossa.

        Että ihan työttömyyden takia veivät?


      • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

        olen samaa mieltä jos äänestää kokoomusta kannattaa mennä leikkaukseen leikkaan piuhat poikki ja solmuun,,,,

        Sen tekopillun tai tekokyrvän voi aina kääriä Kansan uutisiin käytön jälkeen.


      • joo, 27m
        Kärpix kirjoitti:

        Joustoluotto 8 000 euroa? Taidat olla vähän dorka??? Mihin ihmeeseen kukaan lasta hankkiva tarvitsee tuollaista rahaa. Lapsilisällä kuittaa aika hyvin pienen alle 3-vuotiaan lapsen menot jos lasta hoitaa kotona. Kaikkia lastentarvikkeita ei todellakaan kannata hankkia uutena ja ns. parasta priimaa. Esim. sukulaisilta voi ostaa edullisesti, lainata tai saada jopa lahjaksi hyvää ja käyttökelpoista tavaraa.

        Kärpix taitaa ite olla vähä dorka;En tarkottanutkaan että kukaan oikeasti ottaisi lainaa vaan vertailu kohteena sille miten perseaukisia oikeasti ovat kun ei ole varaa ottaa edes tuollaista lainaa.Jooo,kyllä,lainata voi ja ei kaikken tarvitse olla parasta mutta on joitakin sellaisia mitkä on vaan pakko olla hyvä laatuisia.Toisekseen, on yllättävän kustannukset kuten lääkäri ja lääkekulut mitä voi tulla pienen ihmisen kanssa.


      • Kärpix
        joo, 27m kirjoitti:

        Kärpix taitaa ite olla vähä dorka;En tarkottanutkaan että kukaan oikeasti ottaisi lainaa vaan vertailu kohteena sille miten perseaukisia oikeasti ovat kun ei ole varaa ottaa edes tuollaista lainaa.Jooo,kyllä,lainata voi ja ei kaikken tarvitse olla parasta mutta on joitakin sellaisia mitkä on vaan pakko olla hyvä laatuisia.Toisekseen, on yllättävän kustannukset kuten lääkäri ja lääkekulut mitä voi tulla pienen ihmisen kanssa.

        Miksi pitäisi olla edes varaa ottaa lainaa tuollaisia summia (8 000 €), kun sitä ei tarvitse. Joten pidän sinua edelleen dorkana.

        Suomessa saa hyvää ja lähes ilmaista terveydenhuoltoa. On olemassa erilaisia Kela tukia mm. alle 16-vuotiaan vammaistukea, jolla voidaan tukea pitkäaikaisesti sairaan lapsen arkea. On lääkekatot jne. Ei puhettakaan mistään 8 000 eurosta. Jos ei rahat riitä, niin työtön pariskunta kävelee sossuun ja hakee sieltä rahaa ja Sinä maksat. Ymmärräthän toki ettei tämä kaikki tuki ole ilmaista.

        Tämän johdosta sinun veroprosentiasi joudutaan korottamaan 5 prosenttiyksikköä ylöspäin jos keskustelun aloittanut työttömän pariskunnan naispuolinen jäsen tulee tiineeksi. Veroprosenttiasi joudutaan pitämään korotettuna 5 prosenttia, kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Jokaisesta lisälapsesta lisätään 2 prosenttia lisää Sinun veroprosenttiisi. Ymmärräthän, että tuet hyvää asiaa!! Nyt hop hop, etsimään lisätöitä, toista työpaikaa, pyytämään ylitöitä yms.


    • timppi

      Miksi sitä rahaa niin palvotaan? Miksi sitä täytyisi olla niin tuhottomasti? Jos tuntee, että pärjää vähemmälläkin rahalla, niin miksi sitten pitäisi käyttää se kallis perheenkeskeinen aika töitä/ylitöitä raatamalla? Siksikö, että näytetään naapureille/ystäville/sukulaisille, että ollaan "yläluokkaa", että massia piisaa?

      Nykyään on paaaljon kirpputoreja ja kierrätyskeskuksia mistä saa hyvin paljon tarvikkeita, niin perheen perustamisessa tarpeellisia, kuin "normaalissa elämässäkin" tarvittuja. Ja ystävien/perheen kesken voi myös kierrättää tavaroita ja vaatteita jne. Mutta se siitä, onnea perheen perustamiseen! :)

      • mars mars!!

        No en ihmettele enää yhtään miksi tällä valtiolla menee huonosti, jos yhteiskunnan eläteillä on tuommonen asenne työntekoon. Mietippä nyt tarkkaan: miksi sitä työtä tehdään? JOTTA SAA RAHAA JA PYSTYY ELÄTTÄMÄÄN ITSENSÄ. Ei minun ainakaan tee mieli elättää ketään jolla ei ole työhaluja olemassakaan ja joka haluaa elää laiskana kivaa pikku perhe-elämää muiden kustannuksella.


      • missä työt luuraa?
        mars mars!! kirjoitti:

        No en ihmettele enää yhtään miksi tällä valtiolla menee huonosti, jos yhteiskunnan eläteillä on tuommonen asenne työntekoon. Mietippä nyt tarkkaan: miksi sitä työtä tehdään? JOTTA SAA RAHAA JA PYSTYY ELÄTTÄMÄÄN ITSENSÄ. Ei minun ainakaan tee mieli elättää ketään jolla ei ole työhaluja olemassakaan ja joka haluaa elää laiskana kivaa pikku perhe-elämää muiden kustannuksella.

        Lapsenhoito ei ole mitään laiskottelua! Ja suurin osa työttömistä menisi varmasti mielellään ansiotyöhön, mutta kun niitä työpaikkoja on melko vähän muualla kuin ruuhkä-Suomessa.


      • Raimo A.
        missä työt luuraa? kirjoitti:

        Lapsenhoito ei ole mitään laiskottelua! Ja suurin osa työttömistä menisi varmasti mielellään ansiotyöhön, mutta kun niitä työpaikkoja on melko vähän muualla kuin ruuhkä-Suomessa.

        Tuo puhe työpaikkojen puutteesta on niin täyttä ***kaa kuin voi olla. Olen asunut niin isommissa yliopistokaupungeissa kuin muutaman tuhannen asukkaan pikkukylässäkin ja nyt 39 ikävuoteen mennessä ollut työttömänä alle 10 päivää. Lähinnä paikkakuntien vaihdon yhteydessä.

        Puoliso on tällä hetkellä esimies asemassa 12 ihmiselle vaikka koulutuksena on vain peruskoulu jotkut työhön liittyvät kurssit. Hän meni toki töihin siten että ensimmäisen kuukauden ajan käteen jäi vain vähän enemmän kuin perus työttömyysturvalla. Se oli hyvä sijoitus kun työnantaja näki että on valmis tekemään töitä ja tällä hetkellä molemmat nautitaan ihan hyvää palkkaa.

        Ja kyllä. Olen ylpeä asenteestamme ihan avoimesta ja se lähtee vain periaatteesta että kaikki itse ansaittu raha on parempaa kuin "saatu" raha.

        Siisti sisätyö 2000-3000 palkalla ei kenellekään ole se mitä ensin tarjotaan ellei ole suhteita. Töitä ei löydy jos on liian nirso tai liian kovat palkkavaatimukset heti alkuun. Kaikki hyvä ansaitaan! Itse olin tälle pikkupaikkakunnalle muuttaessa kaatopaikkavahtina minipalkalla. Pysyipä järjissään ja työvire yllä. Nykyisen paikan sain jälkikäteen kuultuna juuri siksi että olin näyttänyt asenteeni tekemällä mitä vain mieluummin kuin kotona makaamalla. Näin nykyinen johtaja "vanhan liiton miehenä" sanoi. Kaikki siis vaikuttaa kaikkeen. Ja jos ei MITÄÄN töitä ole niin sitten mennään sinne missä on. Parempaan työhön pääsee muuten helpommin jos on jossain jo ennestään töissä.

        Mutta jos teet lapsia niin pointtihan on se että pystytkö ne itse elättämään. Laki antaa mahdollisuuden elättää ne yhteiskunnan tuilla. Moraali on sitten kokonaan toinen juttu.


      • lehnari
        Raimo A. kirjoitti:

        Tuo puhe työpaikkojen puutteesta on niin täyttä ***kaa kuin voi olla. Olen asunut niin isommissa yliopistokaupungeissa kuin muutaman tuhannen asukkaan pikkukylässäkin ja nyt 39 ikävuoteen mennessä ollut työttömänä alle 10 päivää. Lähinnä paikkakuntien vaihdon yhteydessä.

        Puoliso on tällä hetkellä esimies asemassa 12 ihmiselle vaikka koulutuksena on vain peruskoulu jotkut työhön liittyvät kurssit. Hän meni toki töihin siten että ensimmäisen kuukauden ajan käteen jäi vain vähän enemmän kuin perus työttömyysturvalla. Se oli hyvä sijoitus kun työnantaja näki että on valmis tekemään töitä ja tällä hetkellä molemmat nautitaan ihan hyvää palkkaa.

        Ja kyllä. Olen ylpeä asenteestamme ihan avoimesta ja se lähtee vain periaatteesta että kaikki itse ansaittu raha on parempaa kuin "saatu" raha.

        Siisti sisätyö 2000-3000 palkalla ei kenellekään ole se mitä ensin tarjotaan ellei ole suhteita. Töitä ei löydy jos on liian nirso tai liian kovat palkkavaatimukset heti alkuun. Kaikki hyvä ansaitaan! Itse olin tälle pikkupaikkakunnalle muuttaessa kaatopaikkavahtina minipalkalla. Pysyipä järjissään ja työvire yllä. Nykyisen paikan sain jälkikäteen kuultuna juuri siksi että olin näyttänyt asenteeni tekemällä mitä vain mieluummin kuin kotona makaamalla. Näin nykyinen johtaja "vanhan liiton miehenä" sanoi. Kaikki siis vaikuttaa kaikkeen. Ja jos ei MITÄÄN töitä ole niin sitten mennään sinne missä on. Parempaan työhön pääsee muuten helpommin jos on jossain jo ennestään töissä.

        Mutta jos teet lapsia niin pointtihan on se että pystytkö ne itse elättämään. Laki antaa mahdollisuuden elättää ne yhteiskunnan tuilla. Moraali on sitten kokonaan toinen juttu.

        totta puhut,kyllä kauppojenkassoilta ja siivouksesta aina töitä löytyy!


      • ihmisiä työttömätkin
        mars mars!! kirjoitti:

        No en ihmettele enää yhtään miksi tällä valtiolla menee huonosti, jos yhteiskunnan eläteillä on tuommonen asenne työntekoon. Mietippä nyt tarkkaan: miksi sitä työtä tehdään? JOTTA SAA RAHAA JA PYSTYY ELÄTTÄMÄÄN ITSENSÄ. Ei minun ainakaan tee mieli elättää ketään jolla ei ole työhaluja olemassakaan ja joka haluaa elää laiskana kivaa pikku perhe-elämää muiden kustannuksella.

        Niin eiköhän tuosta aloittajan viestistä käy selväksi, että aikovat työelämään päästä, kun on ensin koulutusta lisätty.

        Työtön ei ole automaattisesti laiska.


    • valvovasilmä

      Tehkää lapsia, mutta varokaa lastensuojelua, sillä ne vahtaa työttömiä vanhempia (esim. jos hakee toimeentulotukea).

      Muuten, voihan teistä toinen kuitenkin aktiivisesti hakea töitä, vaikka ilmeisesti haluattekin hoitaa lapsia kotona.

      Lapset ei tarvitse niin paljon rahaa - tavaraa on niin paljon kirpputoreilla jne., mutta varokaa sitä lastensuojelua, jos vaikutatte köyhiltä tms. Lastensuojelu on kiinnostunut toimeentulotukea tarvitsevista lapsiperheistä.

      Lapsi alkaa kyllä myöhemmin myös kaivata niitä kalliimpia juttuja, mitä kavereillakin on, mutta hankkikaa ne työpaikat tai edes toiselle työpaikka siihen mennessä.

      Onko teillä koulutusta?

      Itse sanoisin, että kernaasti tehkää lapsia - tämän maan väestöpyramidi on muutenkin aivan vinksallaan. Ja ne lapset ovat muutenkin elämässä se tärkein juttu.

      Mutta olkaa tosi varovaisia ja koettakaa löytää niitä muita tulonlähteitä pian.

      • ?????

        Miksi ne vahtaa työttömiä vanhempia jos lapsi ei tarvitse paljon rahaa?
        Jos on työtön niin se ei tarkoita ettei ole hyvä vanhempi. Työttömäksi voi jäädä kuka vaan. Jopa se "vakipaikan" haltija.


    • Lähetyssaarnaaja

      Työttömän pitää lisääntyä vain TE-virkailijan valvovan silmän alla.

    • 0892j

      No voi että, parasta lienee taas kuuluisa keskitie, eli tarpeeksi vapaa-aikaa, mutta myös varaa elättää lapsi. Pelkillä valtion tulosiirroilla ei ole kovin turvallista elellä etenkään jos maailman talous pomppaa kokonaan konkurssiin.... Kuvitelkaas, että monissa maissa perheet elävät pelkissä pahvislummeissa rätit ovinaan, ilman sähköä... jotkut majailevat hylätyissä lentokoneen raadoissa. Sellainen voi olla tulevaisuus myös täällä Suomessa tulevaisuudessa, jos toimeentulotuki lakkautetaan jossain vaiheessa.........

      • kartanovulvan omist.

        Parempi lapsen kuolla tulipalopakkaseen rakastavan isän ja äidin kainalossa kuin elää botoksintäyteinen ylipitkä elämä kokoomuslaisessa kartanossa.


    • vanha vaari

      tehkää vauva ihmeessä kohta on myöhäistä kun sitä ei saa vaikka haluaisi.meillä tehtiin heti yhteen menon jälkeen,saatte kaiken mahdollisen tuen yhteiskunnalta asumistuen ym.heti toimeen eikä vanhana kääkkänä.

      • halveksin

        Niin ja nyt on siis koko sakki veronmaksajien elätettävänä. Hienoa.


      • klmnopw
        halveksin kirjoitti:

        Niin ja nyt on siis koko sakki veronmaksajien elätettävänä. Hienoa.

        kylläpä siinäkin joku leikkii viisasta ja rikasta, hyvää lastenkasvattajaa.


    • Yhteiskunnanelätit

      Hankkikaahan työtä ensin ei meidän yhteiskunnalla ole varaa elättää luusereiden lapsia.Te olette ilmeisesti se sukupolvi joka kuvittelee ettei Suomessa tarvi tehdä työtä ?????????????????

      • Lady_Somebody

        24-vuotias nainen itsekin ja nyt vielä tuilla elän. Olenko minäkin sitten sinun mielestäsi luuseri?! Itekkin haluan lapsia, joskaan en ehkä ihan tähän hätään ja pitäähän sitä varten mies olla...;)
        Ellei sitten mene spermapankkiin, mutta eihän se nainen nyt ihan noin vaan voi raskaaksi tulla, ellei sitten mene spermapankkiin tahi sitten pitää löytyä sitä varten se mies. Muttah haluan tottakai ite tehdä jotakin kuin vain maata sängynpohjalla, kuka semmosta jaksaa, tylsää touhua? :D
        Ja en kyllä ainakaan hankkis lasta ennenku mulla on varaa elättää se KUNNOLLA ja HYVIN, mitä ei kyllä pelkillä tuilla pysty tekemään. Ei niillä mitään varakasta elämää eletä ainakaan. Siis kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää, että eihän sitä ole mitään järkeä hankkia lapsia, ellei sitä pysty elättämään edes jotenkin.
        Ja en nyt väitä, etteikö sitä tuilla pystyisi OLLENKAAN elättämään, mutta ei se lapsi varmaan mitään varakasta elämää elä niinku ei vanhemmatkaan, puhun ihan oman taloudellisen tilanteen pohjalta...XD
        Ja haluaisin töihin myös, mutta oon nyt sairaslomalla, joka muuttuu siitä sitten määrä-aikaseks eläkkeeks, jollon saa myöskin tehä töitä siinä ohessa, joten odottelen sinne asti, koska nyt sairaslomalla, jolta saan sairauspäivärahaa, ei saa tehdä töitä niinku ei yleensäkään sairaslomalla ollessa. Sitten, kun se muuttuu siksi määrä-aikaseksi eläkkeeksi, niin lähen opiskelemaan kieliä ja ehkä jotakin alaa jah osa-aikaseen duuniin...Tosin mulla kun ei muita lapsia tällä hetkellä ole, kun tuo minun koira, joka on mulle henkireikä, niin pitäähän tulevaisuuskin olla sellanen, että pystyy koirasta huolehtimaan ja sitä pitämään, että, jos kokopäivätyöhön nyt menen, niin otan selville sen, että jos pitkiä päiviä tulee sen vuoksi, niin pystyn käymään vaikka siinä ruoka-tunnilla kotona viemässä koiran ulos niinkuin osat kokopäivätyössä käyvistä pystyy tekemään.
        Kyllähän koira pärjää sen 9-10 h päivän maximissaan, työpäivän ajan, jos työpäivä
        on sen 8h ja matkat siihe päälle, jolloin siitä tulee se 8-9 h, riippuu, miten pitkät työmatkat...Mutta jos on pitemmät työmatkat niin, että päivän pituus on sellanen 12 h ja ylikin, niin sitten kyllä pitää koiran päästä tarpeilleen ainakin kerran tuolla aikavälillä, että joko ite tulla kotiin se käyttämään tahi sitten hommata joku, joka käy viemässä sen ulos sinä aikana. Joku sellanen, jonka voi luottaa niin tekevän, jos ei ite pysty tulemaan kotiin sitä käyttämään. Heh, meni vähä ohi aiheen, muttah avauduin hieman omasta tilanteestani ja otin kantaa tähän....
        Riitaa en halua, mutta halusin vaan tietää, että jos joku nyt väli-aikaisesti elää tuilla, mutta ei koko loppuikäänsä, että haluaa myös tehdä elämällään jotakin muutakin kuin vain maata sängynpohjalla, niin onko sellanen mielestäsi luuseri?
        Kyllä ite voin sanoa, että jos mulla nyt pieni vauva olisi ja kävisin siinä samalla töissä 5 päivänä viikossa, aina aamulla aikaseen töihin, niin en kyllä jaksaisi.
        Oikeasti. Vaikka monet on pienen vauvan kanssa ALUKSI kotona.
        Ja voin vakuuttaa, että mulla ei ole laiskuudesta kyse, mä haluan tehdä jotakin, mutta mä en jaksais, jos mun pitäisi 5 päivänä viikossa mennä joka aamu kello 8 töihin tai kyllä se ainaki väsyttäis.
        Onpa mulla ihan tutkimuksissa todettukin, että voimavarat ei riitä vielä TÄYSIN työelämään, mutta silti aion mennä töihin, sellaseen, missä ei tarvi joka aamu mennä kello 8 tahi jopa 6...X)
        Mieluummin teen jotakin kuin makaan vaa sängynpohjalla. Peukut ylös kaikki, jotka ootte samoilla linjoilla mun kanssa.
        Tarkoitus ei ollu nyt haastaa riitaa sun kanssa tai mitään, mutta jäi vaan mietityttämään toi, kun sanoit, että tuilla elelevät on luusereita, noh, tietenkin, jos on semmonen ihminen, joka ei halua tehä muuta kuin maata kotona tuilla, niin ne on asia erikseen, se kertoo jo jotain sen ihmisen asenteesta ja mentaliteetista, mutta jos joku nyt väli-aikaisesti elää tuilla, niin ei siinä kyllä mun miellestä ole mitään hävettävää...
        Mutta uskon, että tarkotit varmaan niitä, jotka ei halua tehdä yhtään mitään kuin vain maata kotona...;)


      • realismipläjäys
        Lady_Somebody kirjoitti:

        24-vuotias nainen itsekin ja nyt vielä tuilla elän. Olenko minäkin sitten sinun mielestäsi luuseri?! Itekkin haluan lapsia, joskaan en ehkä ihan tähän hätään ja pitäähän sitä varten mies olla...;)
        Ellei sitten mene spermapankkiin, mutta eihän se nainen nyt ihan noin vaan voi raskaaksi tulla, ellei sitten mene spermapankkiin tahi sitten pitää löytyä sitä varten se mies. Muttah haluan tottakai ite tehdä jotakin kuin vain maata sängynpohjalla, kuka semmosta jaksaa, tylsää touhua? :D
        Ja en kyllä ainakaan hankkis lasta ennenku mulla on varaa elättää se KUNNOLLA ja HYVIN, mitä ei kyllä pelkillä tuilla pysty tekemään. Ei niillä mitään varakasta elämää eletä ainakaan. Siis kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää, että eihän sitä ole mitään järkeä hankkia lapsia, ellei sitä pysty elättämään edes jotenkin.
        Ja en nyt väitä, etteikö sitä tuilla pystyisi OLLENKAAN elättämään, mutta ei se lapsi varmaan mitään varakasta elämää elä niinku ei vanhemmatkaan, puhun ihan oman taloudellisen tilanteen pohjalta...XD
        Ja haluaisin töihin myös, mutta oon nyt sairaslomalla, joka muuttuu siitä sitten määrä-aikaseks eläkkeeks, jollon saa myöskin tehä töitä siinä ohessa, joten odottelen sinne asti, koska nyt sairaslomalla, jolta saan sairauspäivärahaa, ei saa tehdä töitä niinku ei yleensäkään sairaslomalla ollessa. Sitten, kun se muuttuu siksi määrä-aikaseksi eläkkeeksi, niin lähen opiskelemaan kieliä ja ehkä jotakin alaa jah osa-aikaseen duuniin...Tosin mulla kun ei muita lapsia tällä hetkellä ole, kun tuo minun koira, joka on mulle henkireikä, niin pitäähän tulevaisuuskin olla sellanen, että pystyy koirasta huolehtimaan ja sitä pitämään, että, jos kokopäivätyöhön nyt menen, niin otan selville sen, että jos pitkiä päiviä tulee sen vuoksi, niin pystyn käymään vaikka siinä ruoka-tunnilla kotona viemässä koiran ulos niinkuin osat kokopäivätyössä käyvistä pystyy tekemään.
        Kyllähän koira pärjää sen 9-10 h päivän maximissaan, työpäivän ajan, jos työpäivä
        on sen 8h ja matkat siihe päälle, jolloin siitä tulee se 8-9 h, riippuu, miten pitkät työmatkat...Mutta jos on pitemmät työmatkat niin, että päivän pituus on sellanen 12 h ja ylikin, niin sitten kyllä pitää koiran päästä tarpeilleen ainakin kerran tuolla aikavälillä, että joko ite tulla kotiin se käyttämään tahi sitten hommata joku, joka käy viemässä sen ulos sinä aikana. Joku sellanen, jonka voi luottaa niin tekevän, jos ei ite pysty tulemaan kotiin sitä käyttämään. Heh, meni vähä ohi aiheen, muttah avauduin hieman omasta tilanteestani ja otin kantaa tähän....
        Riitaa en halua, mutta halusin vaan tietää, että jos joku nyt väli-aikaisesti elää tuilla, mutta ei koko loppuikäänsä, että haluaa myös tehdä elämällään jotakin muutakin kuin vain maata sängynpohjalla, niin onko sellanen mielestäsi luuseri?
        Kyllä ite voin sanoa, että jos mulla nyt pieni vauva olisi ja kävisin siinä samalla töissä 5 päivänä viikossa, aina aamulla aikaseen töihin, niin en kyllä jaksaisi.
        Oikeasti. Vaikka monet on pienen vauvan kanssa ALUKSI kotona.
        Ja voin vakuuttaa, että mulla ei ole laiskuudesta kyse, mä haluan tehdä jotakin, mutta mä en jaksais, jos mun pitäisi 5 päivänä viikossa mennä joka aamu kello 8 töihin tai kyllä se ainaki väsyttäis.
        Onpa mulla ihan tutkimuksissa todettukin, että voimavarat ei riitä vielä TÄYSIN työelämään, mutta silti aion mennä töihin, sellaseen, missä ei tarvi joka aamu mennä kello 8 tahi jopa 6...X)
        Mieluummin teen jotakin kuin makaan vaa sängynpohjalla. Peukut ylös kaikki, jotka ootte samoilla linjoilla mun kanssa.
        Tarkoitus ei ollu nyt haastaa riitaa sun kanssa tai mitään, mutta jäi vaan mietityttämään toi, kun sanoit, että tuilla elelevät on luusereita, noh, tietenkin, jos on semmonen ihminen, joka ei halua tehä muuta kuin maata kotona tuilla, niin ne on asia erikseen, se kertoo jo jotain sen ihmisen asenteesta ja mentaliteetista, mutta jos joku nyt väli-aikaisesti elää tuilla, niin ei siinä kyllä mun miellestä ole mitään hävettävää...
        Mutta uskon, että tarkotit varmaan niitä, jotka ei halua tehdä yhtään mitään kuin vain maata kotona...;)

        No semmoinen viikon työhakuvinkki on nyt annettava, että ei tuo löpinäsi ainakaan työhakemuksesta käy. Hyvähän se on haaveilla ja suunnitella, ja tiedä vaikka suunnitelmat kävisivät toteenkin. Toinen ja varsin realistinen vaihtoehto on se, että et sinä pääse valitsemaan jaksatko herätä kuudelta vai kahdeksalta vai kymmeneltä ja eikä sitä työnantajaa kiinnosta sinun koirankusetusongelmasi. Ruokatunnilla kotiin koiran kanssa lenkille? Kestäähän se ruoka"tunti" tosiaan yleensä sen koko puolituntisen, hyvinhän sä kerkiit.

        Täällä on kuule tällä hetkellä muutamakin joka tarvii sen työn ja ottaa tosiaan mitä tahansa ja millä hinnalla tahansa, sitähän tässäkin viestiketjussa toitotetaan että niin pitääkin tehdä. Jos sinulla käy munkki niin sitten ehkä aikanaan asiasi on paremmin, mutta jos ei, niin sitten huomaat olevasi 40-v ensisynnyttäjä etkä taatusti jaksa ainakaan yhtään paremmin ja lisäksi kokonainen kuoro määkii vieressä että miksi et ole tehnyt niin ja näin, olet liian vanha. Ei täällä syitä kysellä. Jos urasi ei ole tuossa vaiheessa jo käynnissä ja aiot sitä vielä hiljalleen käynnistellä siinä jollain suojatyöpaikalla sen mukaan miten jaksat niin voipi olla ettet synnytysiässä ehdi kovin korkealle kivuta että voisit lapsen elättää vielä oikein KUNNOLLA ja HYVIN, siihen kun ei tunnu enää ainakaan minun lapsuuteni normimeininki riittävän yleisen mielipiteen mukaan. Että tsekkaa nyt ne mopoautojen hinnat ja alahan pikkuhiljaa säästelemään tulevan pilttisi rippilahjaa varten jos meinaat.

        Ja jos yhtään ymmärrät lukemaasi niin ei se todellakaan riitä että HALUAISI tehdä jotain välttyäkseen luuserin leimalta. Kai nyt moni muukin haluaisi mutta eikös täällä jossain ole yksi sankari joka laittaa kaikki mahdolliset tilastot siliäksi vaan sillä perusteella että ITSE on ollut työttömänä vain 10 päivää elämässään. Pitkä sairasloma ja heikentynyt työkyky ei ole myöskään mitään ansioluettelon kohokohtia kellekään, menestyjän merkki on se, ettei niitä siellä ole. Ei sitä kukaan täällä kysele oliko se sinun vikasi vaan nämä tietyt ihmiset on sitä mieltä että se on vaan puskettava läpi harmaan kiven vaikka pää kainalossa ja elämä oltava tietyllä mallilla tietyssä iässä, ja ainakin siinä vaiheessa kun lapsia tekee. Hieman outoa että sinäkin ajattelet niin vaikka edellytykset omassa elämässä taitaa olla vähän niin ja näin sen saavuttamiseen. Ekaks jonkinlaiseen työkokeiluun, sitten opiskelemaan ja osa-aikaiseksi, ja sitten varmaan etsitään sitä vakipaikkaa, onnea vaan siihenkin....ja paljoko alkaa olla ikä siinä vaiheessa kun alkaa olla valmista?

        Siis en todellakaan tarkoita pahalla. Itse sairastuin aikoinaan myös pahasti, minkä takia koulu jäi kesken, minkä takia ei huvittanut sitten hakea uudelleenkaan mihinkään koska sairaus oli kuolemaanjohtavaa ja uusivaa sorttia niin se tiedossa oleva tulevaisuus jota opiskelulla rakennetaan oli kerrallaan 3 kuukauden mittainen eikä panostus tuntunut mielekkäältä, joten menin vaan johonkin töihin elääkseni edes vähän leveämmin kuin opintotuilla sen aikaa mitä sitä elämää nyt sitten riittää. Sitten tuli ikää ja haave omasta asunnosta ja näin sitä sitten ollaan kouluttamattomana matalapalkka-alalla asuntovelkaisena. Jos lapsia olisi, niin työssäkäyntini hyöty minulle taloudellisesti päivähoitomaksuineen olisi todennäköisesti pyöreä nolla, ja sitähän tämä aloitus taisi koskea. Onko hyväksyttävää elättää lasta tuilla vai pitääkö olla töissä nimenomaan yhteiskunnan kannalta. Tai sitten se työpaikka pitää olla yksilön kannalta sellainen että siitä jää jotain käteenkin, mutta kun kaikki eivät voi olla johtajia ja aika kiire tulee sinullekin sinne pääpaikoille jos asenteesi on tässä vaiheessa tuo, siis siitä huolimatta että eihän sairaus ole tietenkään sinun vikasi. Aina ei vaan mene kuin elokuvissa ja kun näitä juttuja lukee niin vaikuttaa siltä että köyhällä ei ole oikeutta haluta lapsia ollenkaan.

        Ainiin, sellainen uutispläjäys että työläisiä väsyttää. Pienten lasten vanhempia väsyttää. Ja työssäkäyviä vanhempia väsyttää luultavasti aivan perkeleesti. Sitä ei luokitella sairaudeksi vaan se katsotaan normaaliksi elämänmenoksi. ;-)


      • kkkkkkäääääymääälä
        Lady_Somebody kirjoitti:

        24-vuotias nainen itsekin ja nyt vielä tuilla elän. Olenko minäkin sitten sinun mielestäsi luuseri?! Itekkin haluan lapsia, joskaan en ehkä ihan tähän hätään ja pitäähän sitä varten mies olla...;)
        Ellei sitten mene spermapankkiin, mutta eihän se nainen nyt ihan noin vaan voi raskaaksi tulla, ellei sitten mene spermapankkiin tahi sitten pitää löytyä sitä varten se mies. Muttah haluan tottakai ite tehdä jotakin kuin vain maata sängynpohjalla, kuka semmosta jaksaa, tylsää touhua? :D
        Ja en kyllä ainakaan hankkis lasta ennenku mulla on varaa elättää se KUNNOLLA ja HYVIN, mitä ei kyllä pelkillä tuilla pysty tekemään. Ei niillä mitään varakasta elämää eletä ainakaan. Siis kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää, että eihän sitä ole mitään järkeä hankkia lapsia, ellei sitä pysty elättämään edes jotenkin.
        Ja en nyt väitä, etteikö sitä tuilla pystyisi OLLENKAAN elättämään, mutta ei se lapsi varmaan mitään varakasta elämää elä niinku ei vanhemmatkaan, puhun ihan oman taloudellisen tilanteen pohjalta...XD
        Ja haluaisin töihin myös, mutta oon nyt sairaslomalla, joka muuttuu siitä sitten määrä-aikaseks eläkkeeks, jollon saa myöskin tehä töitä siinä ohessa, joten odottelen sinne asti, koska nyt sairaslomalla, jolta saan sairauspäivärahaa, ei saa tehdä töitä niinku ei yleensäkään sairaslomalla ollessa. Sitten, kun se muuttuu siksi määrä-aikaseksi eläkkeeksi, niin lähen opiskelemaan kieliä ja ehkä jotakin alaa jah osa-aikaseen duuniin...Tosin mulla kun ei muita lapsia tällä hetkellä ole, kun tuo minun koira, joka on mulle henkireikä, niin pitäähän tulevaisuuskin olla sellanen, että pystyy koirasta huolehtimaan ja sitä pitämään, että, jos kokopäivätyöhön nyt menen, niin otan selville sen, että jos pitkiä päiviä tulee sen vuoksi, niin pystyn käymään vaikka siinä ruoka-tunnilla kotona viemässä koiran ulos niinkuin osat kokopäivätyössä käyvistä pystyy tekemään.
        Kyllähän koira pärjää sen 9-10 h päivän maximissaan, työpäivän ajan, jos työpäivä
        on sen 8h ja matkat siihe päälle, jolloin siitä tulee se 8-9 h, riippuu, miten pitkät työmatkat...Mutta jos on pitemmät työmatkat niin, että päivän pituus on sellanen 12 h ja ylikin, niin sitten kyllä pitää koiran päästä tarpeilleen ainakin kerran tuolla aikavälillä, että joko ite tulla kotiin se käyttämään tahi sitten hommata joku, joka käy viemässä sen ulos sinä aikana. Joku sellanen, jonka voi luottaa niin tekevän, jos ei ite pysty tulemaan kotiin sitä käyttämään. Heh, meni vähä ohi aiheen, muttah avauduin hieman omasta tilanteestani ja otin kantaa tähän....
        Riitaa en halua, mutta halusin vaan tietää, että jos joku nyt väli-aikaisesti elää tuilla, mutta ei koko loppuikäänsä, että haluaa myös tehdä elämällään jotakin muutakin kuin vain maata sängynpohjalla, niin onko sellanen mielestäsi luuseri?
        Kyllä ite voin sanoa, että jos mulla nyt pieni vauva olisi ja kävisin siinä samalla töissä 5 päivänä viikossa, aina aamulla aikaseen töihin, niin en kyllä jaksaisi.
        Oikeasti. Vaikka monet on pienen vauvan kanssa ALUKSI kotona.
        Ja voin vakuuttaa, että mulla ei ole laiskuudesta kyse, mä haluan tehdä jotakin, mutta mä en jaksais, jos mun pitäisi 5 päivänä viikossa mennä joka aamu kello 8 töihin tai kyllä se ainaki väsyttäis.
        Onpa mulla ihan tutkimuksissa todettukin, että voimavarat ei riitä vielä TÄYSIN työelämään, mutta silti aion mennä töihin, sellaseen, missä ei tarvi joka aamu mennä kello 8 tahi jopa 6...X)
        Mieluummin teen jotakin kuin makaan vaa sängynpohjalla. Peukut ylös kaikki, jotka ootte samoilla linjoilla mun kanssa.
        Tarkoitus ei ollu nyt haastaa riitaa sun kanssa tai mitään, mutta jäi vaan mietityttämään toi, kun sanoit, että tuilla elelevät on luusereita, noh, tietenkin, jos on semmonen ihminen, joka ei halua tehä muuta kuin maata kotona tuilla, niin ne on asia erikseen, se kertoo jo jotain sen ihmisen asenteesta ja mentaliteetista, mutta jos joku nyt väli-aikaisesti elää tuilla, niin ei siinä kyllä mun miellestä ole mitään hävettävää...
        Mutta uskon, että tarkotit varmaan niitä, jotka ei halua tehdä yhtään mitään kuin vain maata kotona...;)

        ei missään nimessä köyhän pidä lapsia tehdä, ainoastaan sellaisten joilla on tulot puhtaana 4000€/kk loppuu suomesta veron maksajat,ja menee suomi sitten konkurssiin ja joutuu pakkohuuto kauppaan,ja venäjä ostaa suomen pilkka hintaan,ja vuokraa ruotsille,


      • Pitkäaikaistyötön

        Heh,jopa vitsin murjasit:D:D Onhan Suomen yhteiskunnalla varaa elättää koko Kreikan valtiotakin montakohan kansalaista sielläkin asuu? Miljardeja niille annettu.Työttömien saamat etuudet ovat tähän verrattuna ihan minimaalisia.


    • jooo, 27m

      jooo-o, en kyllä lähtisi hankkimaan lapsia jos molemmat on työttömiä.Vähintään miehelläsi pitäisi olla töitä ja mieluiten vakituinen paikka.Lapsi tuo tullessaan kuitenkin ison läjän kustannuksia eikä niissä voi säästellä niinkuin kahden aikuisen kohdalla voi.
      Se muksu kun voi tulla myös kipeeksi eikä silloin ole varaa jäähä odottelemaan "arvauskeskuksen" aikaa vaan se pitää viedä heti yksityisellelääkärille.Tämä on yksi melko kallis piikki tuohon teidän suunnittelemaanne raha summaan jolla luulette elävänne.
      Eli mies nyt etsimään töitä ja sitten vauva asia uudestaan esille.

      • 13+12

        vai ettei pitää viedä muksu yksityiselle. Eipä ihmissuku ole sammunut 500-50000 vuotta sitten, vaikkei ollut suomessa vielä ensimmäistäkään yliopistoa lääkäreitä tuottamassa.

        Kirjottaja taitaa olla yksi uraraketti joka kerkeää töittensä ohessa viettää aikaa tunnin viikossa lastensa kanssa, ja kuvittelee että jälkeläiset kasvatetaan rahalla.

        Parempi se niin on, että se jolla on aikaa niitä pentuja huoltaa, niitä hankkii. Eikä se ole sinulta pois. Voipi olla, että 50 vuoden päästä ollessasi vanhainkodissa ja sossun rahoilla kasvatettu kersa vaihtaa sinulle vaippoja. Lapsesta huolehtiminen on työtä, joten parempi että työttömällä sitten on edes jotain yhteiskunnan kannaltakin hyödyllistä tekemistä.


      • höh.....
        13+12 kirjoitti:

        vai ettei pitää viedä muksu yksityiselle. Eipä ihmissuku ole sammunut 500-50000 vuotta sitten, vaikkei ollut suomessa vielä ensimmäistäkään yliopistoa lääkäreitä tuottamassa.

        Kirjottaja taitaa olla yksi uraraketti joka kerkeää töittensä ohessa viettää aikaa tunnin viikossa lastensa kanssa, ja kuvittelee että jälkeläiset kasvatetaan rahalla.

        Parempi se niin on, että se jolla on aikaa niitä pentuja huoltaa, niitä hankkii. Eikä se ole sinulta pois. Voipi olla, että 50 vuoden päästä ollessasi vanhainkodissa ja sossun rahoilla kasvatettu kersa vaihtaa sinulle vaippoja. Lapsesta huolehtiminen on työtä, joten parempi että työttömällä sitten on edes jotain yhteiskunnan kannaltakin hyödyllistä tekemistä.

        Sossun rahoilla tuotettu kersa tod.näköisesti tekee lisää kersoja sossun eli yhteiskunnan varoilla. Ja kierre jatkuu. Köyhyys periytyy. Et sä tienny?


      • jooo, 27m
        13+12 kirjoitti:

        vai ettei pitää viedä muksu yksityiselle. Eipä ihmissuku ole sammunut 500-50000 vuotta sitten, vaikkei ollut suomessa vielä ensimmäistäkään yliopistoa lääkäreitä tuottamassa.

        Kirjottaja taitaa olla yksi uraraketti joka kerkeää töittensä ohessa viettää aikaa tunnin viikossa lastensa kanssa, ja kuvittelee että jälkeläiset kasvatetaan rahalla.

        Parempi se niin on, että se jolla on aikaa niitä pentuja huoltaa, niitä hankkii. Eikä se ole sinulta pois. Voipi olla, että 50 vuoden päästä ollessasi vanhainkodissa ja sossun rahoilla kasvatettu kersa vaihtaa sinulle vaippoja. Lapsesta huolehtiminen on työtä, joten parempi että työttömällä sitten on edes jotain yhteiskunnan kannaltakin hyödyllistä tekemistä.

        "Kirjottaja taitaa olla yksi uraraketti joka kerkeää töittensä ohessa viettää aikaa tunnin viikossa lastensa kanssa, ja kuvittelee että jälkeläiset kasvatetaan rahalla."

        niiin, meikäläiseltä ei löydy vielä lapsia.Toisekseen, tulen olemaan siinä vaiheessa kyllä paikalla kun lapsia lkasvatetaan.Taloudellisen puolen takaan myös käymällä itse normi päivä töissä,ei mitään uraraketti 16h/päivä.

        "apsesta huolehtiminen on työtä, joten parempi että työttömällä sitten on edes jotain yhteiskunnan kannaltakin hyödyllistä tekemistä. "

        kylllä,mutta,edelleen,jollei sinulla ole tarjota lapselle kaikkea mitä se tarvitsee(puhun siis kaikesta mihin rahaa tarvitaan lapsen kanssa) niin eihän ole mitään järkeä hankkia silloin lasta.Aikuisten ihmisten kohdalla sinä voit tehdä säästöjä ja elää niukasti mutta pieni vauva/lapsi se tarvitsee sen mitä se tarvitsee.


      • Mariellabella
        höh..... kirjoitti:

        Sossun rahoilla tuotettu kersa tod.näköisesti tekee lisää kersoja sossun eli yhteiskunnan varoilla. Ja kierre jatkuu. Köyhyys periytyy. Et sä tienny?

        Haittaakse?


    • ei materiaa

      Lapsi tarvitsee nimenomaan aikaa/ läsnäoloa ja rakkautta; ei materiaa ja vanhempien työstressiä. Eikä varsinkaan 9-10 tuntisia tarhapäiviä !! Jos te olette asiasta samaa mieltä ja osaatte riitelemättä sovittaa elintasonne pieniin tuloihin (eikä teillä ole muita isoja kulutusluottoja rasitteena, tämä on tärkeä pointti) niin tilannehan on mitä mainioin. Onnea matkaan.

      • voi kulta pieni

        elämä ei ole ilmaista... olisikin!!!


      • eräs.
        voi kulta pieni kirjoitti:

        elämä ei ole ilmaista... olisikin!!!

        Mikään ei ole pahempaa kuin että joku käyttää alentuvaa lausetta: "voi kulta pieni". Ei kannata lässyttää, yök.

        Jos DI tienaa 4000 euroa ja jotkut muut 2000, mikä tasa-arvo siinä on?


    • no joo

      Onko sinulla miestä ? Puhut vain itsestäsi ja vauva on tulossa vuodenkahden päästä, eikö sitä ennen ehtisi töitä tehdä tai edes etsiskellä, kummankin sekä sinun että mahdollisen isäehdokkaan ? Ei sitä pakko noin nuorena vielä työttömänä odotella, vai eikö ole aikomuskaan töihin mennä koskaan ?

    • mnmnmnm

      Lisääntykää ja täyttäkäämme maa.Suosittelen ehdottomasti lapsia. Lasten kanssa vietetty aika on ollut elämäni parasta aikaa,varmaan myös sulle

    • keppiä laiskurille

      Ilman muuta se ukko töihin ja äkkiä.
      Ei helv..... jos alle 30 vuotias luuraa kotona.

      • Kärpix

        Voihan se ukkokin hoitaa lasta kotona ja nainen heti 1 kk synnytyksestä vaan duuniin. Mitä nää ihmiset hölisee? Duunia tekee se kumman on järkevää. Ilman muuta akka töihin ja äkkiä, kuten keppiä laiskurillekin nimimerkki viittasi.


    • kaljaa

      kannattaa nuorena tehdä sen veran rahaa että on varaa istua sitten aikuisena lastenkanssa kotona

    • daah?

      Öööö? Menkää töihin?

    • hmm...

      KYL SOSSU MAKSAA VAATTEET JA VAUNUT...JA SÄNKY ...OLEN KUULLUT NIITÄ SAA!!! JA HELPOLLA

      • ihan niin

        Voi jestas..


      • ..................

        S##tana että vihaan kaltaisiasi siivestäjiä. Pakkotyölaitos pitäs perustaa taas suomeen niin saattas työhalut ruveta löytymään yheltä jos toiselta.


      • Sinikka K.
        .................. kirjoitti:

        S##tana että vihaan kaltaisiasi siivestäjiä. Pakkotyölaitos pitäs perustaa taas suomeen niin saattas työhalut ruveta löytymään yheltä jos toiselta.

        Pari,joka haluaisi lapsen/lapsia ei varmaankaan ole omasta syystä työttömiä ja vielä vähemmän Luusereita!!

        Lopputilejä tulee tasaiseen tahtiin hyvilläkin Ammateilla ja Työpaikolla!

        Mutta miksi sanoisit niitä,jotka ovat järjestäneet itsensä työttömyytensä ja juovat Sossun Rahoilla?

        Kyllähän Sossu nyt viinat maksaa,mutta ei hoitoa katkaisuun!

        Ehkä sinun kannattaisi miettiä toiseen kertaan mitä kirjoitat!
        Ensiksikin voisit keksiä uuden nimen niille ,jotka juovat työpaikkansa,asuntonsa,perheensä, ja Sossu vain maksaa juomiset jne!


      • black fury
        ihan niin kirjoitti:

        Voi jestas..

        Vaude, saako sossuiltakin helpolla ?


      • sossu rahaa
        .................. kirjoitti:

        S##tana että vihaan kaltaisiasi siivestäjiä. Pakkotyölaitos pitäs perustaa taas suomeen niin saattas työhalut ruveta löytymään yheltä jos toiselta.

        onko maajussi siivellä eläjä sehän saa vuodes tukee 5 miljardii €


    • Älkää pelätkö turhia

      Olette parhaassa lapsentekoiässä...biologinen kello juuri oikeassa ajassa. Lapsi tuo leivän tullessaan. Suomessa näin tosiaankin on. 4:stä lapsesta saa esim. tontun verran jo pelkästään lapsilisinä. Jaksattekin paremmin hoitaa lapsia kun olette vielä nuoria. Ikä tuo tullessaan kaikenlaisia sairauksia, jotka aiheuttavat muassaan lapsettomuutta. Tiedän monta lapsiperhettä jotka tekivät lapsia 90-luvun laman aikana. Nyt menestyvät työelämässäkin. Maailma muuttuu, varmaa työpaikkaa ei ole kenelläkään...älkää pelätkö tulevaisuutta. Monta turhaa baarikeikkaakin jää väliin kun viettää perhe-elämää. Lapsentekoon siitä ja heti. Mitään suurempaa iloa maailmassa ei ole kuin lapset. Niin suurta rakkautta ei voi kokea kuin mitä vanhemmat tuntevat lastaan kohtaan. Sitä rakkautta ei rahalla osteta.

      • järki hoi

        Ja minä tiedän h€lvetin monta pariskuntaa jotka on menny konkkaan ja avioeroon yrittäessään keinotella jollain lapsilisillä. Mitenköhän ne sillä "tontulla" kuvittelevat pärjäävänsä sitten kun ne pennut on teini-iässä, jolloin ne menot kasvaa yleensä huisisti, puhumattakaan 17 vuoden iässä kun ne lisät loppuu ja menot on vielä sitäkin suuremmat?


      • beropatt
        järki hoi kirjoitti:

        Ja minä tiedän h€lvetin monta pariskuntaa jotka on menny konkkaan ja avioeroon yrittäessään keinotella jollain lapsilisillä. Mitenköhän ne sillä "tontulla" kuvittelevat pärjäävänsä sitten kun ne pennut on teini-iässä, jolloin ne menot kasvaa yleensä huisisti, puhumattakaan 17 vuoden iässä kun ne lisät loppuu ja menot on vielä sitäkin suuremmat?

        mitä ihmeitä te niille lapsille oikein ostelette! Meillä ei ollu rahaa kuin välttämättömimpään, valoon ja vaatteisiin, ilmaisia huveja etsittiin...kelan pikku tuilla eleltiin! Pelattiin lautapelejä ja palapelejä...kuunneltiin musiikkia ja luettiin paljon, katseltiin elokuvia..kirpparilta hankittiin leluja...
        Ja SILTI lapsesta on kasvanut kelpo kansalainen, vaikkei ollutkaan paljoa rahaa...kävi lukion, valmistui ammattikoulusta ja nyt on työssä ja suunnittelee jatko-opintoja, on tarkka rahoistaan ja osaa käyttää niitä hyvin!
        Sanon vaan että kyllä se on ihan ittestä kii kuinka sen lapsen ja rahan yhdistää, työtönkin!
        Ja mitä ihmeen laskuja alkaa tulvia, ei kai niitä tulvi jos ei itse niitä tee!


      • treterattgawe

        Just joo, vai lapsilisillä neuvot keinottelemaan ja että baarikeikat jäis väliin... Hienoja neuvoja vailla minkäänlaista todellisuuden tajua! Kyl siitä tontun lapsilisäpotista muutama kymppi joutaa bisseen ja sidukkaan ja sitten tapellaankin, kumpi ihanan joutilaista ei työnorjista vanhemmista jää kotiin katsomaan kersojen perään, kun karaokeilta kutsuu...
        Tällasia luuseriporukoita pesii meidänkin kaupungin laitamilla vuokrakasarmissa. Röökiin ja bisseen riittää rahaa, jaloissa näilla about 25 v kypsillä ja vastuullisilla vanhemmilla pyörii muutama räkänokkainen pentu. Lapsia käy sääliksi, kyllä siinä mahtavat eväät elämään saavat! Ai juu, mutta rakkauttahan ne saa ihan eri tavalla kuin rahan perässä töissä juoksevien vanhempien kersat, niinhän.....


    • Vaillako. .

      Terve. Sen verran kuin asiaa ymmärrän, kannattaa lapsi kautta lapsia saada nuorella iällä. Vanhemmalla iällä niiden hankinta saattaa olla ongelmallista.
      Ei muuta kuin vauvoja tekemään :)

      Niin. Raha puoli, ainahan on sellasia aikoja että on tiukkaa, mutta voiko ihmislasta mitata rahassa? Ja pitääkö sitten lapselle tarjota kultaa lautasella?

      Kyllä normaalisti elämällä kykenee hyvin elättämään 1-2kin lasta. :)

    • henkkoht

      Jo on älytön aloitus. On ihmisiä jotka suunnittelee elämän kestävää työttömyyttä. Ehkä heidän ei kannata suunnitella lapsia jos tuilla eläminen on suunnitelmissä koko loppuelämäksi.
      Yleensä kuitenkin työttömyys ajatellaan väliaikaisena juttuna. Ainakin jos ammatti on hankittuna jne.
      Myös työssäolevilta voi työt loppua vaikka lapsia jo olisi.

    • huh huh

      No huh huh, kuulostavatpa aika karuilta ja utopistisilta lapsentekohaaveilta. Itse olen kymmenlapsisesta perheestä ja isälläni oli tapana sanoa, että " ken kuksimas, se maksamas", eli jos lapsia tehdään, niin ne itse myös elätetään ja kulut hoidetaan. Leipä ei meilläkään hirveän leveää aina ollut, mutta vanhemmat eivät koskaan sossusta mitään pyytäneet eivätkä saaneet. Itselläni lapsia on kolme, jo aikuisia ja kaikki töissä ja omillaan toimeentulevia. Kyllä lähtökohta kaikilla pitäisi mielestäni olla se, että ensin työ ja toimeentulo ja sitten vasta perheenlisää. Lasten hankkiminen nykymaailmaan yhteiskunnan elätettäväksi johtaa niin kovin helposti syrjäytymiseen ja työttömyyden pitkittymiseen. Mars töihin, nuoret ja terveet, että saadaan vanhuksemme kunniallisesti hoidettuiksi!

      • huh huh itelles.

        Se ei muuten ole työttömistä kiinni, että kaupunki palkkaa tasan tietyn määrän vanhuksia hoitamaan. päin vastoin työssä käyvät ihmiset päättävät, kuinka paljon rahaa vanhusten huoltoon satsataan, ja työssäkäyvien ihmisten verorahoilla palkataan tietty määrä hoitajia. tarpeeksi tai ei. jos työkkärin luukulla myydään eioota, niin mitäs sitten... vuokraa helsingistä yksiö 750 eurolla, että pääset kyselemään sieltä löytyisikö töitä paremmin. joo ei?


      • urpoklinikan ovimies

        Suomessa on n. 100.000 ihmistä palkattomissa töissä!!


      • arjalainen rotu
        urpoklinikan ovimies kirjoitti:

        Suomessa on n. 100.000 ihmistä palkattomissa töissä!!

        Lisää orjia suomeen, niin yhteiskunta voi hyvin. Ei tarvi valkoihoisen enää tehdä hanttihommia, vaan kanta-asukkaat voi siirtyä kokonaan työnjohtoportaaseen.


    • Elämä on

      Onko koulutusta? Onko ollut edes mitään työpaikkaa?

      Ei ole kovin järkevää lähteä hankkimaan lapsia, jos ei ole mitään toivoa töistä.

      Ja ikää on vähän vielä.

    • werqqq

      Lapsia kannattaa aina hankkia! Kyllä kaikki aina järjestyy. Jos aina odottaa, että kaikki on valmista, ja sitten "tehdään" se lapsi, sitä oikeaa hetkeä ei tule koskaan.

    • Näkki Jussi

      Parree kun vetäsöö kaks kortonkii päälekkäin ja jättää nussi...a

    • hei ! meillä meni ainakin ihan kivasti, vaikka rahaa oli vähän niin pärjättiin hyvin . ei ne rahat ole suuret ja suurin erä meni meil vaippoihin, kirppareilta saa nättejä vaatteita eikä kannata edes ostaa vaatteita ko menee niin nopeasti pieneksi. Ja aivan ihanaa ko yritimme puol vuotta tytärtämme.. ihanat ekat askeleet yms. mutta olethan varmasti harkinnut tarkkaan millaisen kans teet lapsesi ettei tuu yllätyksiä, sanon kaikille et miettikää tarkkaan ennenko teette...

      mutta jos teette rakastakaa lastanne ja muistakaa se että tunnette hänet parhaiten. Mikään ei ole tärkeämpää kuin se et voitte rakastaa häntä... Onnea teille ja yritykseen.

    • sinkkutyötön

      Kun minä jouduin työttömäksi vuonna 2002 ja olen siitäasti ollut työöttmänä muutama puolen vuoden työllisyystukityö lukuunottamatta olen ollut erittäin tyytyväinen päätökseeni etten tee lapsia köyhyyteen ja epävarmaan tulevaisuuteen
      kun nyt saan käteen verojen jälkeen noin 500 euroa kuukaudessa niin sillä juuri ja juuri elätän itseni en muita. Ja miten sitten jos on pakko mennä kauemmaksi töihin niin et voi hoitaa lapsiasi ja vieraannut niistä ja tulee avioero sekä riita lapsistasi ja muusta. Vuonna 2002 tein päätksen että elän sinkkuna enkä tee lapsia ja olen melko varma etten pytyisi elättämään muita varsinkin kun olin välillä puolivuotta ilman päivärahaakin kun tuli päiviä niinpaljon enkä löytänyt edes ilmaista työtä. Olen sinkkuuteeni ollut ihan tyytyväinen enkä kaipaakaan puolisoa enkä ole tavoitellutkaan enään puolisoa.

    • siitävaan

      Ilman muuta lapsia yrittämään, jos halua on. Työllisenä toivon, että verorahojani käytetään tulevaisuuden eli lapsien hyväksi mm. ilmaiseen koulunkäyntiin. Lapsien hyvinvointi on yhteinen asia. Pummien ja ylimitoitetun byrokratiakoneiston hyvinvoinnista on tehty lapsia tärkeämpi asia.

      • voi jee

        Ja minä kyllä toivon hyötyväni maksamistani veroeuroista itsekin jotain enkä pelkästään elättäväni niillä muita. Ei sitä vastinetta vaan kuulu. Kun menen arvauskeskukseen, saan laskun kouraan ennen kuin pääsen lääkärille, odotan koko hèlkkarin päivän enkä lopulta pääse lääkärin luokse ollenkaan. Sama koskee kaikkia julkisia, verovaroin kustannettavia palveluita. Työtä tekevälle ihmiselle (lue: veronmaksajalle) jää vain luu käteen. Mallillaan on yhteiskunta joo.


      • Karvapeikko
        voi jee kirjoitti:

        Ja minä kyllä toivon hyötyväni maksamistani veroeuroista itsekin jotain enkä pelkästään elättäväni niillä muita. Ei sitä vastinetta vaan kuulu. Kun menen arvauskeskukseen, saan laskun kouraan ennen kuin pääsen lääkärille, odotan koko hèlkkarin päivän enkä lopulta pääse lääkärin luokse ollenkaan. Sama koskee kaikkia julkisia, verovaroin kustannettavia palveluita. Työtä tekevälle ihmiselle (lue: veronmaksajalle) jää vain luu käteen. Mallillaan on yhteiskunta joo.

        Niin miksi olet asennoitunut niin että olette tyttöminä monta vuotta! Onko se siis joku tarkoitus että teette lapsen ja olette molemmat kotona, eikös asenne pitäs olla se että rupeette yrittää lasta jos teillö vauvakuume mutta tietenki etsitte aktiivisesti töitä koko ajan , jos tulet raskaaksi voit silti mennä töihin, saathan paremmat äitiysrahatkin jos olet ollut puoli vuotta töissä. Et sinä äitiyslomalla voi olla työttömänä, tajuatko että tulosi laskevat 10 kk paljon?

        Mikä koulutus teillä on? Eikös miehen nyt kannata mennä vaikka siwan kassalle viim jis raskaaksi tulet että edes toinen tienaisin hitusen.

        Saahan työtön perustaa perheen, ei se hedelmöittyminen asemaa katso, mutta ei kannata asennoitua niin että tehdään lapsi ja eikös ole kiva jos molemmat on kotona lapsen kanssa!

        Tottaki se on kiva jos näin pääsee käymää, mutta työttömyys ja siihen liittyvä molempien kotona makaaminen ei ole kauhean arvokas tavoite minusta.

        Itse olen tehnyt aina töitä ja raskaanakin ,olen kyllä jäönyt työttömäksi äitiysloman jälkeen ja se ei ole haitannut koska olen tahtonut olla lasten kanssa kotona pari vuotiaaksi mutta mies on tehny aina töitä ja ikinä ei suostus makaa himas työttömänä.


      • prima ballerina tear
        voi jee kirjoitti:

        Ja minä kyllä toivon hyötyväni maksamistani veroeuroista itsekin jotain enkä pelkästään elättäväni niillä muita. Ei sitä vastinetta vaan kuulu. Kun menen arvauskeskukseen, saan laskun kouraan ennen kuin pääsen lääkärille, odotan koko hèlkkarin päivän enkä lopulta pääse lääkärin luokse ollenkaan. Sama koskee kaikkia julkisia, verovaroin kustannettavia palveluita. Työtä tekevälle ihmiselle (lue: veronmaksajalle) jää vain luu käteen. Mallillaan on yhteiskunta joo.

        Kyllä siellä arvauskeskuksessa kuule työssäkäyvät saavat työttömiin verrattuna priimakohtelun. Mene urpo yksityiselle puolelle, sitäkin subventoidaan yhteisestä kassasta.


      • don't move act
        Karvapeikko kirjoitti:

        Niin miksi olet asennoitunut niin että olette tyttöminä monta vuotta! Onko se siis joku tarkoitus että teette lapsen ja olette molemmat kotona, eikös asenne pitäs olla se että rupeette yrittää lasta jos teillö vauvakuume mutta tietenki etsitte aktiivisesti töitä koko ajan , jos tulet raskaaksi voit silti mennä töihin, saathan paremmat äitiysrahatkin jos olet ollut puoli vuotta töissä. Et sinä äitiyslomalla voi olla työttömänä, tajuatko että tulosi laskevat 10 kk paljon?

        Mikä koulutus teillä on? Eikös miehen nyt kannata mennä vaikka siwan kassalle viim jis raskaaksi tulet että edes toinen tienaisin hitusen.

        Saahan työtön perustaa perheen, ei se hedelmöittyminen asemaa katso, mutta ei kannata asennoitua niin että tehdään lapsi ja eikös ole kiva jos molemmat on kotona lapsen kanssa!

        Tottaki se on kiva jos näin pääsee käymää, mutta työttömyys ja siihen liittyvä molempien kotona makaaminen ei ole kauhean arvokas tavoite minusta.

        Itse olen tehnyt aina töitä ja raskaanakin ,olen kyllä jäönyt työttömäksi äitiysloman jälkeen ja se ei ole haitannut koska olen tahtonut olla lasten kanssa kotona pari vuotiaaksi mutta mies on tehny aina töitä ja ikinä ei suostus makaa himas työttömänä.

        Onko Suomessa saatettu voimaan joku laki, joka pakottaa työttömän makaamaan himas paikallaan ääneti ja hengittämättä?


      • kunnon ihminen
        prima ballerina tear kirjoitti:

        Kyllä siellä arvauskeskuksessa kuule työssäkäyvät saavat työttömiin verrattuna priimakohtelun. Mene urpo yksityiselle puolelle, sitäkin subventoidaan yhteisestä kassasta.

        Ja paskanmarjat. Pitävät kaikkia joutilaina. Kun rupeaa puhumaan että miten joku vaiva vaikuttaa työntekoon niin sanotaan että "ai sä käyt töissä". Aivan kuin ei saisi.


    • Teijajari

      Onko lapseni epänormaali, kun hän jo kaksi vuotiaana alkoi kyttäämään nuoria naisia. Nyt epeli on neljä vuotias ja epäilen, että hän yliaktiivinen. Lapsi syntyi kun olimme työttömiä.

      Voiko tällaiseen saada ammattiauttajien apua? Asumme Keravalla.

      • meren rannalle

        Kun te olitte työttöminä kotona ja käyttäydyitte kuin kanit, niin lapsi luulee, että se on normaalia elämää. Lapsen myöhemmän, mahdollisesti tasapainoisen kehityksen turvaamiseksi olisi tärkeää muuttaa pois keravalta, sillä se on apatia-addiktien lohduton tyyssija.


    • Ninni31

      Tehkää ihmeessä.Ei se sitä kato millainen perhe on että onko töissä vai työtön.Ystävä piirissäni on ollut yh-äitejä jotka on ollu työttömänä ja aina on pärjännyt sekä on ollu pariskuntiakin jotka molemmat on työttömiä.Lapsille on aina ollu ruokaa ja saanut kaiken mitä lapsi tarviikin.Tänä päivänä on vaikee saada töitä ja toki kannattaa aina ottaa työtä vastaan vaikka se oliskin muutaman kuukauden kestävä työ.
      Mutta totta kai jos on vauva kuumee niin totta kai kannattaa asialle tehdä jotain.

    • huh huh

      Sinulle huh huh itelles ei tainnut aivan avautua mitä tarkoitin kommentilla että nuoret ja terveet töihin. Katsos kun kansantaloudessa kuvio kulkee niin, että jonkun pitää ensin tehdä jotain työtä josta maksetaan veroa. Sillä verorahalla sitten palkataan niitä hoitajia hoitamaan vanhuksia, vammaisia, lapsia ja sairaita. Mitä enemmän yksityiset ihmiset suunnittelevat ja toteuttavat tulevaisuuttaan yhteiskunnan tukien varaan - joita nämä kaikki vanhempainrahat, lapsilisät, sosiaalituet ym. ovat - supistavat ne verokertymää ja sitä kautta kurjistavat yhteiskuntaamme. Tyttäreni asuu Helsingissä ja poikani Helsingin liepeillä, joten tiedän kyllä asumisen kalleuden ja reaalimaailman mielestäni varsin tarkasti. Samaa ei kyllä voi sanoa viestiketjun aloittajan kysymyksenasettelusta.

      • +++++++

        No kaipa sinulta on jääneet ne etuudet nostamatta sitten? Itse en tunne ainoatakaan sellaista ihmistä, rikkaillakin ne lapsilisät menivät aikoinaan suoraan säästötilille. Henkilökohtaisen talouden suunnittelu lähtee siitä, että kartoitetaan menot sekä tulot, olipa se elämäntilanne mikä hyvänsä. Tarkoitatko että ne mahdolliset tuet pitää jättää suoraan laskuista pois niinkuin niitä ei olisikaan?


    • Vauvamies

      minun mielestä teidän kannattaisi mennä työharjoitteluun tai työelämänvalmennukseen ja hankkia vakituinen työharjoittelupaikka, nehän nykyään on työhön verrannollisia.niitä oikeita työpaikkojahan ei ole eikä niitä tätä nykyä tulekkaan kun yt neuvotteluja on niin paljon, ja valtion lisäksi kunnatkin vähentää työvoimaa.Tehkää vauvoja!!

    • Asiat kerrallaan

      Jos olette alkuperäisiä suomalaisia niin lisääntykää pois heti kun varaa.Meillähän on tulossa karsea työvoimapula,30v sitä on ennustettu minun muistin mukaan.Kumma kyllä ei ole näkynyt.vielä työvoimapulaa,irtisanomisia kylläkin senkin edestä.Nalle W lienee yhteiskuntamme pelastus,aletaan kaikki rikkaiksi niin homma hanskassa ja vara elättää vaikka isompikin perhe julkisista varoista.Sarkasmia?On,teen kahta työtä jotta omalle porukalle pötyä pöydässä.Ajatus siitä että maksan yli kolmasosan jollekulle joka vain haluaa olla onnellinen lasten kanssa ei lämmitä,valitan.Ensin puittet kuntoon,sitten perhe.

    • osa-aikatöitä 2 kpl

      Jos sinun on vaikeuksia löytää töitä lapsettomana, niin pienen lapsen kanssa se työn löytäminen on monin verroin vaikeampaa. En oikein ymmärrä, että miksi valtion pitäisi elättää, jos ihminen on terve ja pystyy tekemään työtä. Yleensä sosiaalinen huono-osaisuus periytyy eli työttömien/alkoholistien lapsista tulee usein samanlaisia. Et kai halua lapsellesi antaa sellaista tulevaisuutta, että työttömyysputkessa eletään kohdusta hautaan?

      Jos työttömyysturvaa leikattaisi 50 %, niin veikkaanpa, että aika moni työtön yllättäen olisikin valmis vastaanottamaan työtä, vaikka se aluksi olisikin huonompaa ja surkeasti palkattua.

      En halua moittia sinua, mutta teepä nyt sellainen homma, että kun olette molemmat työttömänä, niin hommatkaa lapsi VASTA SITTEN, kun KUMMALLAKIN on työtä (edes määräaikaista työtä). Kun on kunnollinen haluttu tavoite (lapsi), niin motivaatiota ja lisäintoa löytyy ihan eri tavalla. Äippälomallekin on ihan erilaista jäädä, kun saat ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa lähes vuoden ajan.

      Jos olet kokopäiväisesti työtön, niin etsi myös sitä työtä kokopäiväisesti.

    • novoihelvetti1111111

      Ei lapsia työttömille! Teillä ei ole minkäänlaista kykyä elättää lasta. Elättäisittekö hänet yhteiskunnan varoilla? Millaisen mallin lapsi saa? Kertoo tarhassa ja koulussa, että molemmat vanhemmista ovat työttömiä? Miten olette molemmat saaneet asianne tuossa iässä niin huonoon jamaan, että olette pitkäaikaistyöttömiä? Puhut vakipaikasta yli 30-vuotiaana ja olet 25, ei ole siis edes realistista että saisit töitä tulevaisuudessa? Kyllä minua hävettäisi työttömien lapsena ja eniten säälittäisi se, että ei vanhemmilla olisi minkäänlaista henkistä tai aineellista pääomaa tarjota minulla elämän eväitä. Mene TÖIHIN ENSIN. Oletko ajatellut, että jotain saattaisi olla oikeasti pielessä, kun molemmat joudutte elää muiden ihmisten tuella?

      • 9mm otsaan

        Mikäs vitun narsistinen juutalaispaska sinäkin olet?


    • 13

      Minä sanoisin, että kannattaa hyödyntää työttömyysaika ja hankkia lapsi mahdollisimman nopeasti. Kyllähän jompi kumpi teistä aivan varmasti saa jossain vaiheessa ainakin jotain töitä, jos ei ole ammattimainen työnvieroksuja. Mitä sitten, vaikka nuorena olisi työtön, kun hankkii lapsia, kun niitä töitä ehtii tehdä vielä vuosikymmeniä lapsen hankkimisen jälkeen?

      Pieni vauva ei tuota juuri kuluja, jos ei niin halua. Tarvikkeita ja vaatteita voi hankkia käytettyinä. Vaipat maksavat, mutta kestovaipat tulevat edullisemmiksi, vaikka toki alussa maksavat enemmän. Mielestäni sitä liioitellaan nykyään hyvin paljon, kuinka paljon vauvaan menee rahaan. Vauvojen hoitamisesta on tullut vähän sellaista välineurheilua. Te kyllä tosin olette jo varmasti tottuneet säästeliäisyyteen, kun olette työttömiä.

    • man_vm_86

      Vaikutat niin vastarakastuneelta että suosittelen todellakin että odotat vähintään sen vuoden ja mieluiten kaksi. Mutta joo olen siitä samaa mieltä että vauvan/lapsen paras paikka on olla kotona vanhempiensa kanssa. Että sinänsä työttömyys nyt ei ole mikään este jos meinaat jossakin vaiheessa työllistyä.

      • valvovasilmä

        Siis nää tyypit on olleet yhdessä viisi vuotta. Ja nainen on 25, ei 15. Parhaassa lapsentekoiässä biologisesti, tai itse asiassa sen ylikin. Ei ole normaalia, että ENSIsynnyttäjien keski-ikä on n. 30 v nykyisin ja pitkän odottelun takia suuri osa naisista jää ilman lapsia kokonaan.

        Järkevämpäähän se työttömyysaika on jotenkin hyödyntää. Jos ei muuta työtä saa ja on muuten suhteellisen reipas ja tavallinen, voi hakea vaikkapa kaikenlaista sellaista työtä, johon ei tarvitse kummoista koulutusta, sen jälkeen kun lapsen on aika mennä tarhaan.

        Se ei yksinkertaisesti ole keneltäkään pois, missä vaiheessa niitä lapsia hankitaan.

        Oletteko ajatelleet, että myös työssäkäyvien äitiyspäivärahat, vanhempainvapaarahat ja isyyslomarahat sekä kotihoidon tuet ja lapsilisät maksetaan niillä samoilla verorahoilla - MUTTA työssäkäyvien äitiyspäivä- ja vanhempainvapaa- ja isyyslomarahoihin menee sitä verorahaa paljon enemmän?


      • hujlhbmn
        valvovasilmä kirjoitti:

        Siis nää tyypit on olleet yhdessä viisi vuotta. Ja nainen on 25, ei 15. Parhaassa lapsentekoiässä biologisesti, tai itse asiassa sen ylikin. Ei ole normaalia, että ENSIsynnyttäjien keski-ikä on n. 30 v nykyisin ja pitkän odottelun takia suuri osa naisista jää ilman lapsia kokonaan.

        Järkevämpäähän se työttömyysaika on jotenkin hyödyntää. Jos ei muuta työtä saa ja on muuten suhteellisen reipas ja tavallinen, voi hakea vaikkapa kaikenlaista sellaista työtä, johon ei tarvitse kummoista koulutusta, sen jälkeen kun lapsen on aika mennä tarhaan.

        Se ei yksinkertaisesti ole keneltäkään pois, missä vaiheessa niitä lapsia hankitaan.

        Oletteko ajatelleet, että myös työssäkäyvien äitiyspäivärahat, vanhempainvapaarahat ja isyyslomarahat sekä kotihoidon tuet ja lapsilisät maksetaan niillä samoilla verorahoilla - MUTTA työssäkäyvien äitiyspäivä- ja vanhempainvapaa- ja isyyslomarahoihin menee sitä verorahaa paljon enemmän?

        "Järkevämpää se työttömyysaika on jotenkin hyödyntää"... Vitsi, miten viisaista sanoja. No entäs, kun te-tsto pistää lapun, että haepas nyt kiltisti tätä paikkaa ja aloittaja pääsee haastatteluun saakka. Olisi jo saamassakin töistä, mutta sitten sanoo, et mut kun täs nyt ollaan lisääntymispuuhissa, en mä voi....

        Sellasia duuneja, johon ei tarvita kummosta koulutusta, ei ole. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun hakija osoittautuu nihkeästi työhön suhtautuvaksi, se on siinä sitten. Ei tarvitse noilla eväillä odotella mitään unelmaduunia sittenkään, kun se piltti on valmis taapertamaan tarhaan.

        Ei, ei ole pois... Mutta ihmistä, joka on kouluttautunut ammattiin, ottanut vastaan sen vähäsen koulutustaan huonommankin paikan siksi, että haluaa tehdä töitä ja maksaa veroja ja edetä elämässään, jurppii toisten hällä väliä-asenne. Jossei oo töitä, niin kyl yhteiskunta elättää. Jossei oo töitä, kun pamahdan paksuksi, yhteiskunta elättää edelleen.

        Oletko sinä ajatellut, että ne samat ihmiset, joiden äitiyspäivärahoihin sun muihin menee sinusta NIIN paljon verorahoja, myös maksavat niitä veroja palkkatyöstään ihan pikkuisen eri tavalla kuin kotona lusmuavat taivaanrannan maalarit?! Lisäksi monilla työpaikoilla työnantaja maksaa äidille kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta päivärahan, joten eipä ole verorahoista pois sekään!


      • valvovasilmä
        hujlhbmn kirjoitti:

        "Järkevämpää se työttömyysaika on jotenkin hyödyntää"... Vitsi, miten viisaista sanoja. No entäs, kun te-tsto pistää lapun, että haepas nyt kiltisti tätä paikkaa ja aloittaja pääsee haastatteluun saakka. Olisi jo saamassakin töistä, mutta sitten sanoo, et mut kun täs nyt ollaan lisääntymispuuhissa, en mä voi....

        Sellasia duuneja, johon ei tarvita kummosta koulutusta, ei ole. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun hakija osoittautuu nihkeästi työhön suhtautuvaksi, se on siinä sitten. Ei tarvitse noilla eväillä odotella mitään unelmaduunia sittenkään, kun se piltti on valmis taapertamaan tarhaan.

        Ei, ei ole pois... Mutta ihmistä, joka on kouluttautunut ammattiin, ottanut vastaan sen vähäsen koulutustaan huonommankin paikan siksi, että haluaa tehdä töitä ja maksaa veroja ja edetä elämässään, jurppii toisten hällä väliä-asenne. Jossei oo töitä, niin kyl yhteiskunta elättää. Jossei oo töitä, kun pamahdan paksuksi, yhteiskunta elättää edelleen.

        Oletko sinä ajatellut, että ne samat ihmiset, joiden äitiyspäivärahoihin sun muihin menee sinusta NIIN paljon verorahoja, myös maksavat niitä veroja palkkatyöstään ihan pikkuisen eri tavalla kuin kotona lusmuavat taivaanrannan maalarit?! Lisäksi monilla työpaikoilla työnantaja maksaa äidille kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta päivärahan, joten eipä ole verorahoista pois sekään!

        "Oletko sinä ajatellut, että ne samat ihmiset, joiden äitiyspäivärahoihin sun muihin menee sinusta NIIN paljon verorahoja, myös maksavat niitä veroja palkkatyöstään ihan pikkuisen eri tavalla kuin kotona lusmuavat taivaanrannan maalarit?! Lisäksi monilla työpaikoilla työnantaja maksaa äidille kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta päivärahan, joten eipä ole verorahoista pois sekään! "

        Niin on, viisasta. Nuo ehtivät maksaa veroja myöhemmin.

        Ja oikeasti, väestöpyramidi on väärinpäin, eläkepommi on todellisuutta. Vanhuksille tarvitaan hoitajia.

        Ne lapset eivät todellakaan ole pelkkä "veronmaksajien kuluerä". Siis eivät edes rahallisesti.

        Naisen on yhtä helppo saada töitä, jos on parisuhteessa ja lapseton ja parhaassa lapsentekoiässä, kuin jos on ollut muutaman vuoden kotona mutta lapset on jo tehty eli ei "raskausriskiä".

        Mutta sanoisin aloittajalle, että älkää nyt ihmeessä odottako 1 - 2 vuotta, vaan tehkää se heti, jos kerran töitä ei ole. Ja sulkekaa korvanne kateellisilta.

        (Ja ei, en ole itse työtön enkä ole edes ollut, enkä toivo, että toiset tekevät "veronmaksajia" - toivon, että ihmiset elävät mielekästä elämää. Älkää valmiiksi leimatko työttömien lapsia. Jos siitä jatkuvasti jauhetaan, siitä tulee itseään toistava totuus.)


    • Venatkaa 5v

      Ei lapsi rahalla kasva. Liian vähän olette olleet yhdessä.

    • Jeppejoojoo

      Työttömyys ei tarkoita että teidän pitäisi lopettaa elämästä. Jos lapsen hankinta tuntuu oikealta ja teillä on mahdollisuudet kasvattaa hänestä onnellinen yhteiskunnan tuottava jäsen, tehkää se - tehkää 10! Se on ainoa tapa millä niitä uusia veronmaksajia syntyy :D Ja vaikka siipeilisitte hetken, kyllä niitä töitä kerkiitte vielä tehdä vuosikymmeniä. Yhteiskunnalla on tukiverkostonsa syystä.

    • Sääliksi käy

      Vastenmielinen ajatus. Se, että asettaa omat mielihyvänsä lapsen edun edelle viittaa kyllä melkoiseen vastuuttomuuteen. Tällaisten ajatusten takia Suomi on tällä hetkellä sellaisella tiellä, jolta ei enää kohta ole paluuta. Turha tässä tietenkään on ketjun aloittajaa tuomita, itsepähän olemme omat päättäjämme valinneet ja jos he ovat tehneet politiikkaa joka mahdollistaa täydellisen siivellä elämisen jopa koko perheen voimin niin mikäs siinä sitten.

      • 9mm otsaan

        Mikäs vitun narsistinen juutalaispaska sinäkin olet?


      • sanotaan yhdes:pittu
        9mm otsaan kirjoitti:

        Mikäs vitun narsistinen juutalaispaska sinäkin olet?

        Jos plussautan kommenttiasi, niin saanko syytteen vihapuheesta?

        Sen sijaan, että työttömät paneskelevat verovaroilla haluan, että kysymystäni selvittämään asetetaan kuusikymmenpäinen komitea ja valtuutetaan komitea ostamaan lausunnot EU:n tasa-arvovaliokunnasta, YK:n ihmisoikeustoimikunnasta ja Paavo Lipposen konsulttiyhtiöltä.


    • Pörn Wälnröös

      No jo on markkinat.Suomessa on vapaita työpaikkoja ainaki miljoona, eikö ensin kannattaisi ottaa joku väliaikainen pääjohtajan pesti ja sen jälkeen vasta tehdä niitä lapsia. ps.muista ne hyvät optiot

    • hmmmsis

      tota tota...mitenkäs nämä asiat hoidettiin esim kivikaudella..

      • kyllä se on näin

        Otettiin elanto luonnosta, mutta nykyään ei edes tiedetä mikä se luonto on.


    • 1313123123

      Voisitte aluksi hankkia vaikka sellaiset ei-oman-alan työt, esim. siivoojan töitä. Väliaikaisesti. Oletan siis että ette ole hakeneet siivoojaksi, kaupan kassalle tms. vaan odotatte saavanne työt jota varten olette myös aikoinaan opiskelleet. Saisitte rahaa vauvalle ja tekisitte jotain hyödyllistä. Siis yhteiskunnan kannalta hyödyllistä. Mutta kuitenkin.. vauva tarvitsee rahaa.

      Ei rahaa = riitoja = ero = yksinhuoltajuus.

      • MARUNA

        Uskomatonta. Kuinka paljon onkaan saanut ystävällinen kehoitus, ottakaa työtä vastaan!


    • Kansalainen

      Kannattaa tehdä lapsi eikä kuunella vastarannankiiskejä. Teidän tulevalla pienokaisella on hyvät työllistymismahdollisuudet, kun suuret ikäluokat jäävät ryminällä eläkkeelle.

      Eikä siinä ole mitään järkeä, että tekee sen muksun sitten 30v... tai sitten jos joskus saatte töitä.

      • valvovasilmä

        Ja sama koskee myös teidän omia työllistymismahdollisuuksianne.

        Parempihan se on työnantajallekin, kun nuoria naisia kumminkin syrjitään "raskausriskin takia", jos teillä on lapset jo tehty!


    • =ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

      jos olette ilman ammattia ilman työtä ei kannata hommata lapsia ! kun ero tulee mies maksaa ruokot vaikka ois työtön ja äiti nauttii siis haloo !!! Provo aloitus?!!

    • VELA!

      Eipä tuota lähihoitajan palkalla muutenkaan juhlita,eli mä en varmaan sais tehdä lapsia kun pieni palkka,samoin tuo ukon palkka melko pieni.
      Ei sitä rahaa työssäkäyvillä sen hurjemmin ole jollei ole joku kansanedustaja.
      Eiköhän se ratkaise enempi asiaa että haluaako lapsia ja perheen vai ei,eikä raha

    • Sterilisaatio 4

      Työttömien vauvat täytyy ottaa pois heti syntymän jälkeen, ja antaa rikkaisiin perheisiin. Tämän jälkeen molemmat vanhemmat on pakko sterilisoida, ettei vahinkoja enää tapahdu.

      • repäse kimonos

        Ja mikä vitun roskapostiautomaatti sinä olet????


      • tavisssss

        Onneksi en ole rikas niin ei ole ainakaan velvollisuutta ottaa kenenkään lapsia kasvatettavaksi.


    • m855

      Nykyään ihmiset lellii kakaroitaan liikaakin, saa nähdä minkälaisia pikku kusipäitä seuraavasta sukupolvesta kasvaa kun tenavasta lähtien pitää olla merkkivaatteet, iphonet ja muut härpäkkeet. Pikku kullannuput rellestää, nai ja ryyppää eikä kukaan koskaan kiellä mitään.

      Ei suomessa kukaan nälkään kuole, koulutus ja terveydenhuolto lähes ilmaista. Puoliakaan siitä mitä muka "on pakko olla" ei ennen tarvittu, eikä tarvita edelleenkään suurimmassa osassa maailmaa.

      Ei silti että kannustaisin valitsemaan lasten teon työn sijaan, periaatteesta olen sitä mieltä että jokaisen pitäisi pyrkiä pitämään huolta itsestään eikä vain heittäytyä yhteiskunnan armoille.

    • lukihärö

      Anteeksi, repesin kun luin että kaksi työntöä ja vauvakuume...

      *poistuu nolona, itsekseen tirskahdellen paikalta*

      • ykkösjätkä

        Luin samoin, ja ajattelin, että on pakko olla kohuotsikko, että joku muka kykenis kahteen työntöön.


    • Kundi29vee

      Ihmisten tulotaso ei ole mikään kriteeri sille, saako hankkia lapsia vai ei. Se on ihan sama, onko työtön vai työssä. Sitä rahaa kun tulee ja menee ihan yhtä lailla...
      Jos täällä kaikki alkaisivat lykkäämään lisääntymistä vain sen takia, ettei ole työtä ja/tai hyvää koulutusta, ei tämä elämä jatku!
      En tiedä, onko tuotakaan nyt niin hauska katsoa, kun opiskellaan ja tehdään uraa eikä sitten ehkä enää koskaan tärppääkään. Tai jos niin käykin, niin sitten nelikymppisinä ollaan niinniiinniin väsyneitä, ettei jakseta kasvattaa lasta kunnolla, ja silloin ne vasta oppivatkin saamaan kaiken haluamansa kun ei ole kuria ja rajoja eikä varsinkaan rakkautta ja välittämistä pystytty osoittamaan...
      Älkää siis aikailko, vaan laittakaa tilaukseen :)

      • jooo, 27m

        miten kundi29vee voit olla noin pihalla siitä että lapsi,puhumattakaan lapset ovat oikeasti kallis juttu.Tai jooo, voihan sitä ajaa itsensä ahdinkoon ja selkäseinää vasten jos oikein haluaa.Mutta,eikö ole aikuista miettiä etukäteen mitkä on oikeat kustannukset eikä itkeä sitten sukulaisten tms.tileistä omaa osuutta.

        Ethän osta autoakaan ilman että mietit ja lasket että onko sinulla oikeasti varaa hankkia ja yllä pitää.

        Ja kukaan ei ole sanonut että pitäisi tehdä ensin ura tms.vaan että saisi ylipäätään työpaikan.Järkeä käyttämällä voi katsos välttyä monelta murheelta ja pankrotilta.


      • isiihminen
        jooo, 27m kirjoitti:

        miten kundi29vee voit olla noin pihalla siitä että lapsi,puhumattakaan lapset ovat oikeasti kallis juttu.Tai jooo, voihan sitä ajaa itsensä ahdinkoon ja selkäseinää vasten jos oikein haluaa.Mutta,eikö ole aikuista miettiä etukäteen mitkä on oikeat kustannukset eikä itkeä sitten sukulaisten tms.tileistä omaa osuutta.

        Ethän osta autoakaan ilman että mietit ja lasket että onko sinulla oikeasti varaa hankkia ja yllä pitää.

        Ja kukaan ei ole sanonut että pitäisi tehdä ensin ura tms.vaan että saisi ylipäätään työpaikan.Järkeä käyttämällä voi katsos välttyä monelta murheelta ja pankrotilta.

        Ja höpö höpö, hyvin pärjättiin, vaikka aikoinaan työttöminä lapset tehtiinkin. Nyt on kiva, kun on töitä ja lapset on jo 2 ja 4 - vuotiaita ja on ollut aikaa hoitaa lapsi, kun olivat vielä ihan pieniä. Paremmin sekin aika tuli käytettyä niin kuin työttömänä. Samalla opiskelinkin. Oltiin vuoron perään töissä ja työttömänä, niin sai sekä isä, että äiti hoitaa lasta.

        Ei se lasten teko mitenkään estä menemästä töihin, jos niitä töitä ylipäänsä on tarjolla.


    • maailmalle vaan

      Vauvakuume voisi vähän talttua, jos hoidat muiden lapsia jonkun aikaa. Päästä joku yh lomalle ja pidä lapsista huolta vaikka viikko. Jos ei muuta, niin saat ainakin vähän ymmärrystä työnteosta ja ehkä vähän realismia vauvakuumeen keskelle.

      Olet aivan liian nuori tekemään lapsia, jos luulet että yhteiskunta on sitä varten, että se kustantaa viulut.

      Jos itse olisi vielä parikymppinen lähtisin ulkomaille töihin. Noin nuorena voi myös opiskella lisää. Tutki mitä ammatteja siirtolaisia vastaanottavat maat suosivat, opiskelkaa ne ja lähtekää maasta.

      Vauvojen teko ei ole ratkaisu turhautumisen ja tarpeettomuuden tunteisiin, joita työttömyys aiheuttaa. Alkakaa elää hyvät nuoret ihmiset, jos Suomi ei teille toimi lähtetkää sinne, jossa teillä voi olla oikea tuottava elämä. Maailma ei tarvitse lisää lapsia ja väestönkasvua, vaan vastuuntuntoisia tuottavia aikuisia ihmisiä.

      Minun mielestäni adoptoinnin sääntöjä voisi noudattaa kaikkien lisääntymistä miettivien suhteen. Eli jos teille ei annettaisi adoptiolasta, niin miksi sitten olisitte kypsiä hoitamaan omaa?

    • 18v äiti

      Mun mielest millo vaa voi hankkia lapsen jos varmasti pystyy pitää huolta pikkusesta. Itse tulin raskaaksi kun ehkäsy petti ja olin tuolloin 17vuotias. Hyvin olen pärjännyt kelan tuilla :) Mut lapsi kyl vasta parin kuukauden ikäinen ni en tiiä miten sitten tulevaisuudessa. Mut aika hyvin nykypäivän tuilla pärjää kun mulla riittää rahat vuokraan, omiin ruokiin ja äidinmaidonkorvikkeisiin (en imetä) ja rahaa jää vielä kuukauden muitten menojen jälkeen ihan kivasti taskuun. En siis ole töissäkään.

      • ja näitähän on

        No joo onneksi olkoon vaan. On siinä elämä mallillaan.


    • 1+1

      miksi te asutte siellä köyhässä suomen maassa...muutakaan pois sieltä..jättäkääkä ne herran nuolemaan suorimias!!.katsotaan miten lopussa käy...

    • tilkkutäkki

      Ei ole kiva kirjoitella työkkärin lappuun, työtön, työtön jne..
      Ei ne kauan anna kotona makoilla . Joka suunnasta pommittavat. Jos ei työtä löydy, keksivät kaiken maailman valmennuskursseja työkokeilua jne...jos et mene niin tukirahat katkeaa. Ainainen pelko persiissä, milloin lähtö tulee ja mitä työtä osoittavat.

      Jos olen vuosi työtön, ei kukaan ota enään oikeisiin töihin.

      kannattaa ottaa ohjat omiin käsiin.... kokemusta on!

    • niin..kyllä mun mielestä töitä löytyy jos haluaa,mäkin teen ajoittain kahtakin työtä.kysykää vaikka henkilöstö vuokraus firmoista,mitä sen väliä mitä työta se on kunhan palkka juoksee ja saa perheensä elätettyä ilman sosiaalitoimiston apua.

      mutta mun mielestäni työtönkin saa lapsia tehdä,ei mulla mitään sitä vastaan ole.

      • Onneksi olkoon mutta

        Mihin sä sitä perhettä tarviit jos olet kokoajan töissä? Itse en ehdi yhdelläkään työllä paljon kotona notkua, ja sinä teet kahta? Isi/äiti on raha-automaatti....


    • EhdotonSuosio

      Työttömät ovat naisten suosikkeja

      • uutta kikkaa pukkaa?

        Entäs valetyöttömät, käykö niilläkin flaksi?


    • Jenni Anistainen

      Työttömien kortsut ovat hirmu vanhoja, niin varmaan tulee vaaveja.
      Rikkaat saa vaan kusipäitä mukuloita, kun niillä on aina kiire ja ei ota eteen, kun on palvottava mammonaa.

    • Rydiger85

      Haluan kommentoida lapsen näkökulman. Olen itse kärsinyt vanhempien köyhyydestä ja tiedän, ettei sossut sun muut aina auta. Tajusin jo ala-asteikäisenä että äiti kamppaili saadakseen meille ruoan pöytään jne. Aina kun tuli jotain " ylimääräistä " kuten koulukuvat tai vastaava lapsen/nuoren elämässä oleva koulun retki tai kaverin synttärit tms. niin muodostui todelliseksi ongelmaksi. Olen pienenä etsinyt hiluja että sais yhden maitopurkin ostettua jne. Karkkirahaa ei ollut, ruoka ei ollut monipuolista, olin erityislahjakas ja vilkas mutta harrastuksiin ei ollut rahaa. Se tarkoitti sitä, että harmittaa aikuisena ja on vähän katkerana kun ajattelee että jos olisi ollut harrastuksiin rahaa jossa olin lahjakas niin ehkä ammattikin olisi tullut sitä kautta. Tuli myös itsetuntoa vaikeuttava huonommuuden tunne, kun nähnyt vanhempien ahdingon ja stressin, ajattelee että itsekään ei pysty johonkin isompaan. Tottunut tyytymään siihen että saa ruoan ja katon pään päälle, ja pelkää menettävänsä sen kun on nähnyt että sellainen on mahdollista. Opetellut vasta aikuisena terveellistä ruokavaliota kun enemmän rahaa käytössä eikä se ole helppoa kun tottunut siihen halvimpaan makaroniin ja yksipuoliseen. Joskus vihasin vanhempiani, koska olen myös pienestä asti aistinut heidän stressin selviämisestä ja se muokannut psyykettä niin, että olen ylihuolestunut ja ahdistun helposti jne. Raha-asiat heijastuu parisuhteeseen, ja sitä kautta lapseen joka saa siitä mallin. Perusturvallisuudentunne järkkyy ja sitä on vaikea korjata aikuisena. Nyt kun rahaa on enemmän, sitä ei osaakaan käyttää ( opetellut kyllä vaivalla ) vaan ensin elin yli varojeni ja olin pulassa ja muutenkin tottunut käyttämään kaiken viimeistä penniä myöten. Pieni lapsi kasvaa ja tarvii jatkuvasti uusia vaatteita ja kenkiä. Itse kuljin kirpparikuteissa ja myös se oli koulukiusaajien lempiaiheita. Toisaalta, en mä olis halunnut syntyä kultalusikka suussakaan. Mutta joku perusammatti kannattaa ennen lapsia lukea/hommata missä jaksaa painaa töitä ettei joudu jättämään lapsen kaverin synttäreitä välistä siksi ettei vain ole mitään lahjaa tai koulukuvia tilaamatta ja stressata joka joulu että millä sen saa järjestettyä. Itse tunsin lapsena jo syyllisyyttä kun näin vanhempien surun siitä, ettei ollut oikein mitään antaa lapselle. Yhteiskunnan apuun ei kannata luottaa, vain omaan apuun. Ne jotka ei ole oikeasti köyhiä olleet luulee että sossusta aina saa. Ei ne auta kuin päihdeongelmaisia, ei aina edes vuokrassa. Itse aina vertaan kavereiden ja sukulaisten perheisiin ja vaikka ymmärrän vanhempiani, oon silti surullinen.

      • Maatuska89

        EI se elämä parempituloisillakaan aina parempaa ole!


    • mmmmmiiiiii

      Pisti hiukan silmään aloittajan postissa se, että lapsi tulossa vuoden tai kahden sisään, eikö teillä kummallakaan ole aikomustakaan hankkia töitä? Ymmärrän toki, jos on hetkellisesti nuorena työttömänä, mutta liika mitä tahansa on liikaa! Toki sekin auttaa, jos toinen edes kävisi töissä ja toinen olisi lapsen kanssa kotona, edes pätkätöinä tekisitte niin. Oma ajatusmaailma vaan ei käsitä sitä, että hengaillaan kotona pitkiä aikoja ja eletään tuilla, vaikka omatkin lapseni tulevaisuudessa haluankin hoitaa kotona, muttei kuitenkaan niin, että kummatkin meistä vanhemmista olisimme kotona työttöminä monta vuotta!

    • 001122

      Jos on rahaa, niin että tulee toimeen, vaikka olisi sitten työtön tai töissä, niin kuka kieltää ihmistä tekemästä lapsia!? Kellä on siihen oikeus???? Karu totuushan on, että nainen ei raskaudu 30 ikävuoden jälkeen enää välttämättä kovinkaan helposti. Eli kyllä ne lapset kannattaa ajoissa hankkia, jos niitä haluaa ja luoja niitä suo! Eiköhän se ole ja saa olla jokaisen oma asia!! Ja te ketkä täällä käskette toisia menemään esim. johonkin hikisen kälyseen siivoushommaan, niin se onkin sitten jo aivan sama että on kotona, palkka on niin huono, että eipä se työ kannata. Tiedän kokemuksesta, tein jonkun vuoden osa-aikatyötä siivoojana ja tappioksi se työ kävi ja samalla piti soskussa käydä!! Ja nekin hommat on jo kiven alla, kun ulkomaalaiset tekee niitä hommia ja jopa olemattomaakin olemattomalla palkalla...Ei meitä aitoja suomalaisia kannata palkata, kun kerran halvemmallakin pääsee...Itse opiskelin ammatin samalla, kun olin lapsen kanssa kotona hoitovapaalla ja kyllä sitä joskus senttejä on pitäny laskea jonkin verran, mutta ollaan onnellinen perhe kaikesta huolimatta, vaikka tiukkaakin on ollut!! Eikä tarvinnut soskussa käydä!! Nyt olen töissä ja rahaa tulee paremmin, mutta siltinkin on joskus tiukkaa, vieläkin vaikka ollaan molemmat töissä. Ja eihän niille lapsille tarvitse ostaa kaikkea vain siksi, jos naapurillakin on...tai siksi että se jokin on nyt muotia...Tyhmää se on hakata rahaa sellaisiin villityksiin, kun sen tietää että ne villitykset kestää päivän tai viikon ja sitten jo taas halutaankin jotain muuta...Eihän lapsi ilmainen ole, mutta järki käteen ihmiset...eiköhän jokainen järkevä aikuinen osaa laskea tuleeko toimeen ja tosiaan kun kaikkea kalleinta ei tarvitse olla ostamassa...

      • huh......

        "Eihän lapsi ilmainen ole, mutta järki käteen ihmiset...eiköhän jokainen järkevä aikuinen osaa laskea tuleeko toimeen ja tosiaan kun kaikkea kalleinta ei tarvitse olla ostamassa... "

        Hahhah. Voi sanoa että ei osaa!!!


      • 001122
        huh...... kirjoitti:

        "Eihän lapsi ilmainen ole, mutta järki käteen ihmiset...eiköhän jokainen järkevä aikuinen osaa laskea tuleeko toimeen ja tosiaan kun kaikkea kalleinta ei tarvitse olla ostamassa... "

        Hahhah. Voi sanoa että ei osaa!!!

        Minä sanoinkin, että jokainen JÄRKEVÄ aikuinen osaa laskea tuleeko toimeen!!! Ei kaikki osaakkaan, kaikki eivät osaa rahaa käyttää siten kuin kuuluu tai miten oma rahapussi sallii, mutta JÄRKEVÄT osaavat! Ketjun aloittanut tuskin ihan idiootti on, kun kerran miettii asioita...


    • Maatuska89

      Tehkää se vauva ja eläkää ihan omillanne, vähällä ja onnellisena. Se kyllä onnistuu, jos haluaa. Ei raha tuo onnea!

      • Jopa menee yli saako työtön tehä lapsia huoh on suomi paska valtoi jos niin menee D!! (työtön) xd


      • laitoshuoltaja-58
        cartman2011 kirjoitti:

        Jopa menee yli saako työtön tehä lapsia huoh on suomi paska valtoi jos niin menee D!! (työtön) xd

        ASIAHAN on niin, että jos on rahaa, eikä tarvitse yhteiskunnan tukia pentunsa kasvattamiseen, niin siitä vaan väkertämään. Mutta kyseisellä henkilöllä ei tunnu olevan asiat näin, vaan pikemminkin päinvastoin. Lisäksi hänellä ei ole hinkua lähteäkkään töihin. Siivoojan työtkin ovat liian alhaista hommaa ilmeisesti.
        Minä tunnen tohtoreiksi väitelleitäkin, joille siivoustyötkin kelpaavat. Kaikenlaisia loisia Suomessa elätetäänkin ja nämä ovat vielä suomalaisia. Huomatkaa!


      • jooooooooooooo
        laitoshuoltaja-58 kirjoitti:

        ASIAHAN on niin, että jos on rahaa, eikä tarvitse yhteiskunnan tukia pentunsa kasvattamiseen, niin siitä vaan väkertämään. Mutta kyseisellä henkilöllä ei tunnu olevan asiat näin, vaan pikemminkin päinvastoin. Lisäksi hänellä ei ole hinkua lähteäkkään töihin. Siivoojan työtkin ovat liian alhaista hommaa ilmeisesti.
        Minä tunnen tohtoreiksi väitelleitäkin, joille siivoustyötkin kelpaavat. Kaikenlaisia loisia Suomessa elätetäänkin ja nämä ovat vielä suomalaisia. Huomatkaa!

        No ei mene oikein minun kaaliini tuo viimeinen lause. Mamuvaimoilla pyörii kymmenen kakaraa helmoissa ja hyökkäysvaunuissa vielä yksi, eikä siinä sitten ilmeisesti ole mitään ongelmaa. Eivät muuten maksele ostoksiaan ihan pienillä seteleillä, voin kertoa. Hyväpalkkaiset työt heillä ilmeisesti? Moiset suurperheet ovat suomalaisten parissa aika harvinaisia tulotasosta riippumatta. Ne kymmenen mamukakaraa varmaan nostavat Suomen uuteen nousuun sitten aikanaan joten kannattaahan niihin panostaa. Siitä yhdestä suomalaisen työttömän kakarasta ei sen sijaan tule itsestäänselvästi koskaan mitään, vaan jo syntyessäänkin kaataa koko valtion talouden, joten kunpa työttömät jättäisivät lisääntymättä. Ei me tästä ahdingosta muuten selvitä.


    • Fyffet handuun

      Tehkää se vauva ja myykää rikkaille tuhkamunille.

      • Tallukasmestari

        Taikka perustakaa.Hmm.Sijaisperhe


    • mametsu1980

      lapset pitää tehdä silloin ku itestä siltä tuntuu!! aina sitä seviää ja jos tänä päivänä jää työtä odottamaan huomaa kohta olevansa liian vanha saamaan lapsia! antaa palaa vaan lapsi tarvitsee rakastavat vanhemmat ja suomessa kaikki saavat apua jos on niin tiukkaa et ei selviäis

      • hyivit

        Ja siellä puhuu joku yh-kotiäiti.


      • keskipalkka
        hyivit kirjoitti:

        Ja siellä puhuu joku yh-kotiäiti.

        ...joka olisi ongelma - miksi? Ja ei, en ole tuo mametsu, mutta olen akateeminen "yh". Kotiäitiys se on lapsille hyväksi, oli yh tai ei, mutta äidille raskaampaa kateellisten paheksunnan takia. (Hei oikeeseti, ilmeisesti ihmiset on _kateellisia_ yh-äideille ja työttömille - siltä se kovin vaikuttaa.)


    • Hoh hoijaa....

      Eiköhän noita sosiaalituilla eläviä ole jo ihan tarpeeksi.Itse töissä ollut aina ja en todellakaan voi sietää että on näitä sosiaalipummeja.Töitä löytyy jos etsii koti ovelle ei kukaan tule niitä tarjoamaan. Ja sitä valitusta et ei kannata kun tukia saa enemmän ni huh huh. Alhaalta ylöspäin noustaan. Amatööri tai juuri valmistunut ei voi saada 50€ tuntipalkkaa.Ei yhtään enempää työtövieroksuvia muksuja maailmaan.Valitettavasti meil on tääl liian hyvät oltavat.

    • murmarmur

      Täällä on yllä vastaillut paljon, rahalla myytyjä sydämiä. Vauva ja lapsi antaa triljoonaa onnen tunnetta mitä ei rahalla saa. Kaikki aina järjestyy, uskokaan pois. Rakkautta ei rahalla saa. Onnea ensivuoden uudelle isälle ja äitille.

    • ma7777

      Missä asutte? Ei ainakaan täällä Itä-Suomessa ole mitään mahdollisuutta mihinkään, jos et asu esim. Kuopiossa.

      Sekin kohta kuihtuu pois. Joo, ehkä se menee kohta silleen kuten aikaisemminkin olen sanonut. Venäläiset voittaa.

      Varsinkin kun kaupunginjohtajana on Tsupari, täytyy miettiä. Sehän vaan haluaa pahaa tälle seudulle.Äitinsä kuoli kiljunkeittämisen juomiseen oli n. 50 v. silloin. Itte Tsupari on homo.

      En edes ymmärrä, miksi valittiin. Vai onko Varkaudessa todella niin pienet piirit. Ja piirit pienenee koko ajan.

      Ei sillä ole mitään merkitystä oletko älykäs, koulutettu vai oletko paska ja vähän kouluja käynyt.

      Varkaudessa ei ole mitään enää!

      Uskon, että Varkaudessa on sisäpiirin meiniki.

    • 13+4

      Itse pohdin samoja asioita, vaikka itse sairaanhoitajana teen koko ajan määräaikaisia sijaisuuksia ja tiedän että työtä riittää. Avomies, jonka kanssa olemme olleet 7 vuotta, valmistuu juuri. (Hänelläkin työpaikka tiedossa).

      Minäkin tosiaan pohdin, että pärjätäänkö rahallisesti. (se vaan nyt on niin, että raha ei tuo onnea...mutta elämä on paljon turvatumpaa jos tietää, että tili ei nyt tämän kauppareissun jälkeen mene tyhjäksi...)

      Mä olin tosi hämmentynyt kun mietin, että joku noin epävakaaseen tilanteeseen haluaa lapsen hommata.

      Antaa tietty perspektiiviä omaan elämään, ehkä me pärjätään kun kerran jotku ihmeet pystyy työttöminä hommaamaan lapsen... Ja vielä harkitusti (eli olettavat, että lapsi ei vie niin paljon rahaa, voimavaroja yms)

      • dsdsda

        No te nyt ainakin pystytte jälkikasvunne hoitamaan. Tyhmä.
        Hankkikaa te mielummin se lapsi, ku aloittaja.


    • Nainen12345

      Oho, no onpas viestiä tänne pukannut viime kerrasta. Meillä ei ole aikomus jäädä nyt loppuelämäksi työttömäksi, joten osa teistä varmaan huokaisee helpotuksesta, sanoo huh ja pyyhkii hikeä otsalta :) Kyse on siitä, että olemme muuttaneet eri paikkakunnalle, pienelle sellaiselle. Ja täältä ei oikein tahdo löytyä oman alan töitä ja siivous hommat, työharjoittelut, työelämävalmennukset yms. ei kannata (eikä kiinnosta), silloin olisi aivan sama olisiko töissä vai ei, niin kuin joku mainitsikin aiemmin. Tulot olisivat samat tai jopa huonommat kuin työttömänä.
      Tietysti nyt joku sanoo, että muuttakaa toiselle paikkakunnalle, jossa on töitä. Mutta kun ei, me viihdymme täällä ja täällä nyt pysymme. Kummallakin meillä on koulutus, mutta itselläni on mielenkiintoa tulevaisuudessa lähteä opiskelemaan uutta ammattia, joka on vielä hakusessa. Nykyisessä ammatissani on lisäksi aika kehno työtilanne. Lähellä tätä paikkakuntaa on hyvät koulutusmahdollisuudet.. Rehellisesti sanottuna en pistäisi pahaksi, jos olisin työttömänä lapsen syntymän jälkeen vaikka 3-5vuotta, mutta toki ottaisin vastaan (pakko) oman alani töitä, jos sellaista täältä löytyisi. Sen 3-5 vuoden jälkeen suuntaisin opiskelemaan uutta ammattia ja töitä voisi löytyä helpommin, kun olisi juuri valmistunut.

      • 44+16

        Tää Suomi on niin hieno maa ku mahdollistaa tälläsen ajattelutavan:

        "Tulot olisivat samat tai jopa huonommat kuin työttömänä."

        -joo-o, mutta ku joskus olis hienoo, että ihmiset ymmärtäis, että raha pitää ansaita......


      • tältä pohjalta

        Eli olisit 35-vuotias vastavalmistunut ja saisit helposti töitä. Erehdyt. Jotta ehtisit kartuttaa eläkkeesi, sinun pitäisi siis olla töissä 75-vuotiaaksi. Ja jos työuria pidennetään niin 80-vuotiaaksi. Että onnee vaan.


      • Hastings Joe Eemil

        Sanoisimpa että teidän kannattaisi muuttaa toiselle paikkakunnalle, ei niinkään työpaikan vaan mahdollisten työharjoittelupaikkojen toivossa, myös mahdolliset työelämän valmennukseen liittyvät työpaikat olisi ihanteellisia.5 vuotta lapsen syntymän jälkeen kotona ei ole pitkä aika, siinä ehtiip vaikka "työntää" toisen tai vaikka kolmannenkin lapsen tähän ihanteellista työharjoittelua täynnä olevan Suomen.Lykkyä pyttyyn ja pytty täyteen.


      • sivuhuomautus....
        tältä pohjalta kirjoitti:

        Eli olisit 35-vuotias vastavalmistunut ja saisit helposti töitä. Erehdyt. Jotta ehtisit kartuttaa eläkkeesi, sinun pitäisi siis olla töissä 75-vuotiaaksi. Ja jos työuria pidennetään niin 80-vuotiaaksi. Että onnee vaan.

        Miten niin? Eikö pääsanoma kaikille työttömille aina kuitenkin ole että "mene töihin"? Joten kai niitä töitä saa 35-vuotiaana siinä missä kaikkina muinakin aikoina, sen kun vaan menee?


      • 2+1

        Sä oot ollu joku viis vuotta työttömänä ja meinaat vielä viisi vuotta olla?

        Iha oikeesti, eikö ois aika ottaa ensin vastuu itsestään ja sitten vasta lapsesta. Se ei ole vastuun ottamista että nuori makoilee vuosi kaupalla työttömänä ja sanoo että voisi vielä viisi vuotta olla..


      • 400000:1
        sivuhuomautus.... kirjoitti:

        Miten niin? Eikö pääsanoma kaikille työttömille aina kuitenkin ole että "mene töihin"? Joten kai niitä töitä saa 35-vuotiaana siinä missä kaikkina muinakin aikoina, sen kun vaan menee?

        Jos on olemassa yksi vapaa työpaikka, on täysin hyväksyttävää palstoilla edellyttää, että kaikki 400.000 työtöntä menee juuri siihen yhteen vapaaseen työpaikkaan.


    • vakaa kuin kivi

      Mikä epävakaa se tilanne on, jos on pitkäaikaistyötön? Hyvin vakaaltahan se tilanne silloin näyttää.

    • Ootte kaksi työtöntä onko työhaluja? Onko ammttikoulutusta? Suomessa on töitä ammatti ihmisillä ja heistä on kysyntää, ja puutetta.

      • Puutteessa hyvinnii

        Mutta sinun kuppainen kyrpäsi ei kelpaa puliakallekaan.


      • zdbzsdbh
        Puutteessa hyvinnii kirjoitti:

        Mutta sinun kuppainen kyrpäsi ei kelpaa puliakallekaan.

        Miksi kaikkia työttömiä pidetään verorahojen hyväksikäyttäjinä? Verot ne menevät Kelan tuistakin.

        Työpaikan saanti ei ole kaikille helppoa vaikka kuinka olisi kouluttautunut ja fiksu haastatteluissa ja kaikki työpaikat eivät kaikille yksinkertaisesti sovi.


      • Oravan porkkanat
        Puutteessa hyvinnii kirjoitti:

        Mutta sinun kuppainen kyrpäsi ei kelpaa puliakallekaan.

        Väkevät ne ovat työttömänkin eväät.Hmm.Mutta kassalta sentään saatiin.


      • N-vaan 2 last eronnu

        TYÖHALUJAKO JA AMMATTIKOULUTUSTA JOS LASTA AIKOO ? huh..SIITÄ NYT KYSE..JA NAIMAHALUT RIITTÄÄ ...EI OO SIT PUUTETTA..JA LAPSI TULOSSA JA LAPS LISÄT...ikää sen verran että riittää kun 25v ..juu ok


    • huh huh

      Vielä on pakko kommentoida, koska tuntuu, että puurot ja vellit tahtoo mennä sekaisin tässä keskustelussa. Useimmat täällä kirjoittavat, jotka kehottavat lastenhankintaan ja muistuttavat, ettei raha tuo perheonnea, unohtavat ettei siitä ole edes kyse. Kysehän on meidän kaikkien yhteisten varojen käytöstä. Jokainen kantakoon oman kortensa kekoon kykyjensä mukaan. Mitä sitten, jos palkka jostain työstä on vain vähän suurempi kuin työttömyyskorvaus? Lähtökohtahan pitäisi olla kaikille ensisijaisesti halu ANSAITA omaan elämiseen tarvittavat rahat. Eiväthän työttömyyskorvaukset ym. sosiaalietuudet ole tarkoitettukaan oman talouden suunnittelun pohjaksi, vaan turvaverkoksi mahdollisen vastoinkäymisen varalta.

      • oooooooooooooooooo.

        Puit sanoiksi sen mitä minä en osannut.


      • llldldldlld

        Eikö se sitten ole vastoinkäyminen jos on 25 vuotiaana työtön?


      • uutisvelliä

        Huh huh, äidillesi! Yhtä älykästä olisi vaatia omakotitalonrakentajaa kysymään lupa kaikilta veronmaksajilta, saako hän laittaa oman tönön pystyyn. Omistusasumista kun tuetaan verovaroin.

        Palkkatyöstä maksetut verot ovat muuten vain murto-osa valtion ja kuntien tuloista, valtaosa yhteisistä varoista kerätään muista kuin palkasta maksetusta veroista.


    • RIKKAAT MAHTAVIA

      Ei ne nosta säälirahaa, vaan syöttää vauvalle käpyjä ja ruohoa.

    • kop_kop_kop

      A baby will make love stronger, days shorter, nights longer, bank balance smaller, home happier, clothes dirty, the past forgotten, and the future worth living for... regardless whether you are employed or unemployed :)

    • Daddy2

      On olemassa työttömiä ja työttömiä. Toiset ovat työttömiä, koska töitä ei olosuhteiden pakosta ole. Toiset taas ovat työttömiä, koska eivät viitsi tehdä töitä syystä tai toisesta. Hiukan kyllä harmittaa, kun osa omista tuloista menee verorahojen kautta juuri näiden toisten eli elämäntapatyöttömien elättämiseen. Se oma kortensa olisi jokaisen kannettava siihen isoon yhteiskunnan kekoon; kaikki ilmainen kun vain sattuu olemaan muilta pois.

      Kannatan ehdottomasti ajatusta, että toinen vanhemmista (yleensä äiti, käytännön syistä) jää lapsen kanssa kotiin mahdollisimman pitkäksi aikaa. Tämän edellytyksenä kuitenkin on että toinen vanhemmista kuitenkin käy töissä. Eikä nyt puhuta mistään ökytuloista, riittää että perhe tulee hyvin toimeen. Tosiasia kun vaan on se, että kaikki maksaa ja jopa yllättävän paljon. Yksin tai kaksinkin eläessä voi sinnitellä pitkäänkin tili nollilla, mutta kun perheessä on lapsi on elintärkeää, että löytyy kykyä reagoida arjen ja elämän tuomiin yllätyksiin. Työssäkäyvän on esimerkiksi huomattavasti helpompaa saada rahoitusta tiukan paikan tullen.

      25 vuotiaana itselläni kaksi lasta ja ensimmäinen syntyi opiskelujeni ollessa loppusuoralla. Hetken aikaa siis kitkuteltiin minimituloilla vaikka päivääkään en ole ollut toimettomana; töissä kesät ja myös opiskelujen lomassa. Nyt töissä 37 tuntia viikossa ja aikaa sekä energiaa riittää silti myös lapsille. Mikä tärkeintä, töissäkäymiseni mahdollistaa sen, että puolisoni voi olla lasten kanssa kotona mahdollisimman pitkään, ennen paluuta töihin. Ja palkkatulot eivät todellakaan ole kaksiset, reilut 2k €/kk(brutto), mutta riittää asuntolainan lyhennykseen, elämiseen ja hiukan jää vielä säästöön pahan päivän varalle.

      Hetkessä pitää elää, mutta monilta huolilta ja murheilta vältytään kun on jonkinlainen suunnitelma tiedossa; varsinkin kun valvottavaksi tulee myös sen uuden elämän etu.

    • yoltykltyk

      Tietysti lapsia pitää hankkia silloin kun niitä halutaan yhdessä kumppanin kanssa! Sillä ei ole merkitystä onko kukaan töissä.

      Äitiyspakkauksen mukana tulee vauvalle haalarit ja muut alkuun tarvittavat asiat ja lisää löytää varmasti kirppareilta, huuto.netistä jne.

      VINKKI: Avatkaa säästötili lapsenne kasvattamista varten jo raskausaikana. Sinne voisi laittaa esim. joka kuukausi 20 euroa säästöön.

      • Riutan muori

        Ainahan meillä on ostokset pakattu pahvilaatikkoon,tuleehan se pitkän päälle paljon halvemmaksikin kuin nuo.Hmm.Muovipussit!


      • pussitkin kiertoon
        Riutan muori kirjoitti:

        Ainahan meillä on ostokset pakattu pahvilaatikkoon,tuleehan se pitkän päälle paljon halvemmaksikin kuin nuo.Hmm.Muovipussit!

        Kannatteko roskat ulos pahvilaatikoissa? Entä pullojen palautus? Kauppakasseja tulee kaupasta sen verran mitä tarvitaan roskien ulos viemiseen roskapusseja ja pullojen kauppaan palautukseen muovipusseja, pullopussi palautuu kyllä usein vielä kotiin roskapussiksi.

        Periaatteessa voisi tietysti olla vähän halvempaa ostaa roskapusseja ja kantaa ruuat kotiin jotenkin muuten, mutta on se helpompaa ja hygienisempää ottaa kaupasta elintarvikkeille uunituore puhdas kauppakassi.


      • hsdjkhsjdhdjkh
        pussitkin kiertoon kirjoitti:

        Kannatteko roskat ulos pahvilaatikoissa? Entä pullojen palautus? Kauppakasseja tulee kaupasta sen verran mitä tarvitaan roskien ulos viemiseen roskapusseja ja pullojen kauppaan palautukseen muovipusseja, pullopussi palautuu kyllä usein vielä kotiin roskapussiksi.

        Periaatteessa voisi tietysti olla vähän halvempaa ostaa roskapusseja ja kantaa ruuat kotiin jotenkin muuten, mutta on se helpompaa ja hygienisempää ottaa kaupasta elintarvikkeille uunituore puhdas kauppakassi.

        Elintarvikkeet ovat niin ylipakattuja, että kyllä niitä voi kangaskassissakin kanniskella.


    • Hyvää aikaa siihen

      Miksi ei? Me hankimme ensimmäiset kaksi lasta juurikin 90-luvun lamassa kun oli selvää että vaimon alalla ei ihan heti muutamaan vuoteen ole valmistumisen jälkeen töitä tarjolla. Mielestäni yksi elämämme parhaita ja parhaiten ajoitettuja päätöksiä. Äitiysvapaan jälkeen töitä alkoikin olla tarjolla ja vaimoi päästi työelämään.

      Pienituloiselle lapsi on yhteiskunnan tulosiirtojen ansiosta suhteessa pienempi taloudellinen taakka kuin keskituloiselle. Emme olleet lapsen kanssa yhtään sen köyhempiä kuin siihenkään asti. Nyt kyllä hirvittää että miten silloin selvittiin, ei onnistuisi enään nykyiseen elintasoon tottuneena.

      Et sinä tuosta enää nuorru. Jos odottelet nyt ensin vähän aikaa työllistymistä, sitten ehkä työkokemusta alle ja vasta sen jälkeen lapsen hankintaan, niin ikää onkin jo 30 ja yllättän monella onkin jo tuossa iässä vaikeuksia tulla raskaaksi.

      Tuttavapiirissä on useampia, jotka ovat suunnitelleet elämänsä, koulutus, työ, parisuhde, asunto ja sitten lapsi. Ehkä kaikki muu on jo saavutettu, mutta sitten lääkäri totetaa että rouvalla onkin alkanut jo vaihdevuodet..... Meillä tämä vaihdevuosi ilmoitus saatiin 29 vuotiaana, mutta silloin oli kolme lasta, joten ei haitannu.

    • HALOO SUOMALAISET!

      SUOMI TARVITSEE KIPEÄSTI LISÄÄ VERONMAKSAJIA!

      Ja kuka meitä hoitaa, kun vanhenemme? Maahanmuuttajat?

    • itekinköyhä

      Kaks köyhää kun lyö pers..nsä yhteen, siitä ei tule kun lisää köyhyyttä:)

    • 5YearPlan

      Hyvät on lähtökohdat kun asenne vaikuttaa olevan että ootta molemmat työttömiä vielä vuoden tai kahden päästäkin.. eikö ole siis aikomustakaan työllistyä siinä välissä?? jumalauta sanon minä!

    • lrkvnlörn

      Minusta tämän viestiketjun sanoman voisi lyhyesti ja ytimekkäästi kiteyttää näin: Kaikilla EI yksinkertaisesti OLE OIKEUTTA lisääntyä. Kun saisi vielä poistettua näiltä epäkelvoilta normaalille ihmiselle kuuluvat tarpeet ja toiveet elämässä niin säästyttäisiin monilta murheilta, noin niinkuin yhteiskunnan kannalta. Jotenkin säädellysti ehkä sen verran lapsia saisi tältä yhteiskuntaluokalta tulla että orjatyövoiman määrä pysyy vakiona ja saadaan pidettyä pyörät pyörimässä. Yhteiskunnan kannalta.

      Itse olen 36-vuotias ja elämäni toinen vakituinen työsopimus, tosin osa-aikainen. Työmatkoihin menee tosin 2-3 h päivässä joten silloin kun sattuu saamaan täydet tunnit niin helposti vierähtää 10-11 tuntia siihen touhuun, ja matkoihin menee tietysti palkastakin melkoinen osa. Puolisoni voi olla poissa 14 tuntia. Lähemmäs muuttaminen ei juurikaan vaikuttaisi asioihin muuta kuin asumisen laadun romahtamisena, tutkittu on. Syytä on olla ylpeä sillä elätämme itsemme, lapsia tuskin on järkeä tehdä kun ei kerran olla koskaan kotonakaan eikä ainakaan täysissä sielun ja ruumiin voimissa pitkien päivien ja matkojen jälkeen.. Työttömyyskin on tuttua, ja myöntää täytyy että en ehkä hurjassa nuoruudessani 20 vuotta sitten ole ollut mikään mallikansalainen mutta kovin tuntuu kaukaisilta nämä mahtavat laatumääritelmät mitä tässä on työttömistä ladeltu, mutta kun fiksummat sanoo niin uskottavahan se on. Ja vaikka työhön menee kaikki aika ja voima eikä mitään jää käteen, niin lapsi vaihtoehtona työlle olisi suorastaan rikollista ajattelua yhteiskunnan kannalta. Että ei vaan saa ajatella niin että olisiko parempi jäädä kotiin kuin jättää lapsi hoitoon puoleksi vuorokaudeksi että ehtii sinne töihin.

      No hei mikäs siinä, muuta ku ota ja järjestä. Vaihdat vaan työpaikan parempaan ja kävelymatkan päähän kotoa. Ja tohtorin virkaan mieluiten niin ei ole rahaongelmia. Töitä kun kasvaa joka oksalla, senkun vaan valitsee. Ihme pölhölä tämä maa kun ei sitten millään tajuta että JOKU on aina jokatapauksessa se siivooja. ihan sama kuinka hyvät edellytykset olisi ihan KAIKILLA muuhunkin, JOKU sen "paskaduunin" pääsee tekemään. Eihän presidenttejäkään ole kerrallaan kuin yksi, ja pari entistä eläkkeelläolevaa jos sattuvat olemaan hengissä. Miksi ette kysele ihmisiltä että eikö niiden kannattaisi alkaa presidenteiksi niin olisi turvattu tulevaisuus lapsillakin? Jos et ole edes presidentti niin unohda se vauvakuume!

    • isäksi tuleva

      Terve. kyllä työttömätkin mielestäni voivat hankkia lapsia :) toki taloudesta tulee tiukkaa mutta saahan sitten monenlaisia tukia ja sukulaisetkin varmasti auttavat :) tärkeämpää lapsen kasvatuksessa taitaa olla rakkaus eikä raha kyllä toimeen tulee jollainlailla, kulut vaan pitää saada pieniksi joten mukavuuksista joutuu tinkimään. mutta kyllä raha asiat helpottuu jos toinen teistä pääsee töihin :) minusta tulee isä armeija aikana joten rahat tulee olemaan todella tiukassa mutta luotan siihen että rakkaus kanta vaikeiden aikojen yli :) joten tsemppiä sinne :)

      • 027v

        "oki taloudesta tulee tiukkaa mutta saahan sitten monenlaisia tukia ja sukulaisetkin varmasti auttavat :) "

        nonni,sieltä se tuli mitä epäilen monen täällä tätä asiaa puoltavan ajattelevan; sukulaiset varmasti auttavat.

        Siis,eikö lähtö kohtana pitäisi olla aikuisilla ihmisillä se,että omillaan pitää tulla toimeen.Ei eletä ylivarojen ja kuvitella et "heiii,kyl joku mut pelastaa".Se on todella vastuutonta ajattelua.Jokaisen aikuisen ihmisen tulee yrittää elää siten,että rahat riittävät.
        25v ei ole enään mikään teini ja sen pitää jo ymmärtää mihin sen rahat riittää.


    • ................

      Kirjoituksestasi saa käsityksen että ette edes hae töitä? Jos kerran uskot että olette vielä vuoden tai kahden päästä työttömiä...

    • ÄLLITÄLLI

      Huh, kyselet noinkin henkilökohtaista asiaa täällä, jossa on mielipiteitä yhtäpaljon kun on vastaajiakin. No, eiköhän tärkeintä ole se, miltä teistä itsestänne tuntuu, miten tulette toimeen; rahallisesti sekä henkisesti, riittääkö pv-rahat nyt kohtuullisesti ruokaan ja elämiseen, onko ne kapakat kierretty ja muut nuoruushumputukset koettu, eli kaiken kaikkiaan oletteko ajatellut kaikelta kantilta asiat, lapsi/lapset kun sitoo teidät "neljän seinän sisään" (kärjistetetty kulunut fraasi-sanonta). No asia on joka tapauksessa teidän kahden henkilökohtainen asia -voisittehan kuitenkin keskustella omien vanhempienne kanssa aikeistanne kaikkine "kiemuroineen" mielummin kun tällä palstalla, saisitte heiltä varmaan elämänohjeita/vinkkejä asioista. Ei muuta kun onnea matkaan :). PS. Vanha sanonta "lapsi tuo leivän pöytään", ei sitten todellakaan pidä paikkaansa enää tänä päivänä.

    • mietitääs nyt hieman

      Huh huh ja hoh hoh!!
      Se nyt on vain niin että jos molemmat on työttömiä niin ei missään nimessä kannata hankkia lapsia... sivusta seuranneena niin voin sanoa että todella huono yhtälö!!
      odottakaa edes sen verran että toisella työpaikka.
      Suomi nyt on vain niin sairaan kallis maa :/
      Tää ei ole sit mitään vinoilua vaan ystävällinen neuvo :)
      Eka mollin kautta töihin ja sit duunaamaan muksua :)

    • Vihreille tulee sähkö töpselistä ja muille puolueille hyvinvointivaltio säilyy,vaikka uusia ihmisiä ei tuliskaan.

    • Eikö asia ole kuitenkin niin, että ensisijainen vastuu yksilön hyvinvoinnista on yksilöllä itsellään eikä yhteiskunnalla, joten jos on vara elättää lapsi, niin onhan se aivan ok.

    • aehaeh

      Kyllä valtion on taattava se että on jokaisella vara elättää,,,siis jos halutaan että vara on sitte myös eläkkeet jne... maksaa.
      vaikka noita poliitikkoja kun kuuntelee,niin kyllä ne eläkkeet joku maksaa ja hoitotyöt tekee,vaikka uusia tekijöitä ei olis,eikä tulis eikä edes tarviskaan.

    • jk

      niinkö

    • Nainen12345

      Tuli tuosta rahasta mieleen, uskon kyllä että köyhä perhe pystyy kasvattamaan lapsen siinä missä työssäkäyvätkin. Tunnen erään ihmisen(miespuolisen), jolla on rikkaat, hyvässä asemassa olevat vanhemmat. Hänestä on tullut alkoholisoitunut ja jotain rikkeitäkin taitaa olla takana. Hän on saannut kaiken pienenä, viimeisintä villitystä myöten ja lapsena oli näsäviisas, röyhkeä kaiken heti haluava ja tietävä lapsi. Joten tuossa huomaa että kasvatus mennyt pieleen vaikka on ollut rahaa ostaa kaikki mahdollinen lapselle, ehkä se raha juurikin pilasi lapsen. Ei se aina mene niin, että köyhästä perheestä tulee alkoholisoituneet tms. ihmiset. Ne joille on uraputki tärkeä, niin helpommin he ehkä korvaavat aikansa esineillä. Ostavat kaikenmaailman lelut ja vehkeet, mutta eivät vietä aikaa lapsen kanssa tarpeeksi työkiireiltä yms. Jos lapselta kysyttäisiin, haluaako hienoja leluja vai leikkikaveria ja seuraa vanhemmista, niin lapsi varmaankin valitsisi seuran.
      Itse kun olin lapsi, niin äitini oli aina kotona ja isä tavallinen duunari. Minulla oli onnellinen lapsuus, vaikka rahaa ei nyt ollut kauheasti. Oli mukava tulla koulusta kotiin, jossa oli toinen vanhempi kotona.

    • gääggänä

      Jos köyhien/työttömien ja muiden rahattomien ei sallita edes lastentekoa,niin alkaako herrat itse sitten hoitamaan esim:siivoojien työt,perushoitajien työt,R-kioskin myyjien työt,talkkarien työt,rakennusmiesten työt,keittäjien työt,auton asentajien työt...jne.
      Kyllähän se kuulostaa tosin siltä että,että hyvinvointivaltio on itsestäänselvyys ja työt hoituu vaikka uusia tekijöitä ei edes tarvita.

    • Minä.

      Kyllä täytyy uskoa itse omin silmin nähneenä todeksi (ja vielä useamman ihmisen kohdalla), että köyhyys periytyy. Jos vanhemmat ovat tehneet lapsensa "elämäntapatyöttöminä" kittuuttaen yhteiskunnan tuilla, niin jokainen näistä lapsista on toiminut itse samoin - ei kunnon koulutusta, työttöminä -> lapsia heti täysi-ikäisenä tai jopa jo ennen sitä. Lapsi ottaa mallia omista vanhemmistaan.

      • kaljupalju

        kyllähän se näin on ja kusipäisyys periytyy rikkailla, hankala homma mutta minkäs teet


    • Yatzi

      Eiköhän se ole nyt teidän kahden välinen asia.Itse olen 36 ja avomieheni 37, hänellä on vakityö ja minulla ollut pidempiä määräaikaisia, mutta silti emme ole uskaltaneet tehdä vauvaa. Vaikka mielessä kovasti pyöriikin. Yhdessä olemme olleet jo neljä vuotta. Henkilökohtaisesti en halua, että yhteiskunta joutuu elättämään lapsemme tai lastensuojelu alkaa vainota kun lapselta puuttuu esim. kumisaappaat tmv. Sosiaalitoimeen en enää tänä päivänä Suomessa luota, sieltä ei saa kunnon perheet apua, vain alkoholistit. Turvaverkkoa meillä ei kummoisestikaan ole, joten omillaan on pärjättävä. Biologinen kello tikittää, mutta ei voi mitään - lasta en uskalla toivoa ennen kuin saan töitä. Lapsi kuitenkin tuo laskuja matkassaan, vaikka ei priimaa laittaisikaan hänelle. Lapselle ei myöskään voi sanoa että ole nälässä, ei ole rahaa ruokaan.

    • qeyqeye

      Miksi työttömille ei makseta 1000 euroa siitä että ne vaikka lakasee katuja?
      saadaan puhtaa ja viihtysät kadut ja työttömät töihin,Kekkosen aikana se oli niin ja suomikin oli oikea yhteiskunta eikä joku perhanan liikeyritys.

      • velkadeflaatio

        Sitten ne olisivatkin jo työllisiä, ainakin osapäiväduunareita.

        Eihän siinä mitään, jos joku oikeasti maksaisi sen tonnin kuussa esim. 25 tunnin työviikosta lakaisuhommissa. Siinähän tulisi tuntipalkaksi kymppi.


    • ttr

      Ei kannata... Sossu kiikuttaa köyhien lapset rikkaisiin sijaisperheisiin. Kokemusta on.

      • seitsemän+yksi

        Ja poliisi kiikuttaa rikkaiden sijaisperheiden lapset vankilaan


    • ihmisiä työttömätkin

      Hei!
      Samankaltainen tilanne itsellänikin. Minä ja avopuolisoni olemme noin 24-vuotiaita ylioppilaita. Emme ole työllistyneet kumpikaan muihin kuin pätkätöihin. Nyt olemme hakeutumassa ammattikorkeakouluihin, se tarkoittaa kuintenkin neljää vuotta lisää, ennen kuin työelämä kutsuu.

      Nainen on hedelmällisimmillään 20-25- vuotiaana. Tällöin synnytys ja raskaus sujuu helpoiten. Koko ajan uutisoidaan lisää nimenomaan korkeakoulutettujen lapsettomuudesta: ura alkaa usein kolmenkympin tuolla puolen, jolloin keho ei aina olekaan enää niin otollinen raskaudelle.

      Jos mietitään vanhempien tulotason vaikutusta lapsen hyvinvointiin, niin lapselle stressaantunut koti on huono ympäristö. Mielestäni ei ole ratkaisevaa vanhempien työllisyys, vaan se, kuinka he tilanteeseensa suhtautuvat. Vähemmällä rahalla pärjää, jos ei juo alkoholia, tupakoi eikä omista autoa. Jos olette työttömyydestä huolimatta aktiivisia ihmisia, niin uskon teistä tulevan hyviä vanhempia.

      Töitä ei nykyään vain ole kaikille. Ei sen pitäisi antaa ratkaista niinkin tärkeää asiaa kuin lasten hoito. Ja kuten sanoit, ainakin teillä olisi aikaa lapsille NYT. Kun työelämään pääsee kunnolla kiinni, niin uraa kannattaa keskittyä luomaan pari vuotta. Silloin olisi mainiota, jos lapset olisivat jo lähempänä kouluikää.

      Rohkeutta! :)

      • ÄLLITÄLLI

        Ei se ylioppilaisuus tai akateemisuus takaa sitä, että tenava saa alkunsa. odotelkaas nyt muutama vuosi, jo kirjoituksestasi paistoi se, että sinä ainakin olet lapsellinen, kasva ensin aikuiseksi


      • kuusikukkii

        So what!

        Mikä ihmeen kova tarve on lisääntyä? Ok, biologisesti kroppa sanoo jne jne. Mutta onhan ihmisellä järkikin vai onko? Jos joku väittää että ihminen ei toimi vaistoillaan, niin väärässä näyttää olevan näiden vauvakuumeisten kanssa. Järkevä miettii toisenkin kerran, mitä tästä maailmasta tulee tällaisen jatkuvan kasvun kuvitelman kanssa.

        Suomalaistenkin olisi poliittikkojen puheiden perusteella pitänyt jo kuolla sukupuuttoon, sen verran on valitettu syntyvyyden vähenemisestä vuosikaudet. Ja mitä muuten yhteiskunta tekee syntyneille lapsille: panee ylipursuaviin päiväkoteihin, home- ja työrauhaongelmaisiin kouluihin ylityöllistettyine opettajineen jne. Lopuksi jättää työttömiksi. Tai jos vanhemmat jäävät kotiin, tulot perheillä kutistuvat, perheet joutuvat käyttämään muiden rahoja selviämiseen ja muuta vastaavaa.

        Toki kannattaa lisääntyä hurjasti verukkeella: kyllä lapsilisä hoitaa. (tämä sarkasmia)


    • mooses2

      Lisääntyyhän ne rotatkin. Ihminen voisi ottaa enemmän vastuuta eikä synnyttää viatonta lasta tuskaiseen perheeseen. Vauvakuume menee ohi.

    • 400 €G€€ kuussa

      Hei kaikki ku$iaivoiset työttömien haukkujat!

      Jos sattuu olemaan diplomi-insinööri tai ihan vain AMK-insinöörikin esim. seuraavilta aloita:
      - konetekniikka
      - elektroniikka
      - kemia

      , niin pitkäaikaistyöttömyys on hyvin mahdollinen vaihtoehto.

      - Tehtaaseen et kelpaa suorittavaan työhön, koska "insinöörit eivät viihdy niissä"
      - Osa-aikatyöhön siivoojaksi et kelpaa, vaan saat ihmettelyä "eikö ole töitä?" tai "ei uskalleta palkata kun kuitenkin pian työllistyt"
      - Työvoimakoulutuksiin sinua ei valita, koska olet opiskellut "sinulta puuttu kokemus juuri meidän alalta"

      Eli jos osaa esim. geometriaa ja trigonometriaa, ja on käyttänyt jotakin yhtä CAD-työkalua ja tietokonetta ylipäätään, ei kelpaa johonkin toiseen CAD-suunnittelutyöhön, koska "tutkinto väärältä alalta".

      Jos on kokemusta mikroprosessoreista ylipäätään, ei kelpaa työskentelemään ajoneuvoelektroniikan parissa, koska "koska se sähkö on niin erilaista siellä autoissa".

      Jos on kokemusta siivouksesta ylipäätään, ei kelpaa päältäajettavan siivouskoneen kuljettajaksi, "kun se vaatii erikoisosaamista ja englanninkielen taitoa jotta pystyy kommunikoimaan ns. maahanmuutajien kanssa"

      Jos olet ajanut autoa, moottoripyörää, potkilautaa, traktoria ja henkilönosturia, et voi oppia kuljettamaan päältäajettavaa lakaisukonetta, "koska ei kokemusta".

      Suomessa pitää olla mapinlajittelijan erikoistutkinto, jos työtehtävänä on järjestellä pahvikansioita aakkosjärjestykseen. Koska koulutus.

      Ja sitten suomi24:ssä vıttuıllaan työttömille.

      Työmarkkinat Suomessa on lainsäädännön ja byrokratian kautta sellaiset, että väliinputoajasakkia löytyy sekä tekniikan tohtoreista että pelkän peruskoulun käyneistä. Ihmisen kuuluu nuori, virheetön ja omistaa pitkä työkokemus.

      Sitten vielä ku$ipääyrittäjät käskevät perustaa oman yrityksen! No, kertokaapa kuinka joku tuostaa vaan perustaa konepajan, labran & tuotantolaitteet tai pistää pystyyn tehtaan?

      Aloittajalla on kaikki mahdollisuudet edessään. Alhaalta voi nousta aina ylemmäksi, mutta mitä ylemmällä koulutustasolla mokaa, sitä kohtalokkaammat ovat seuraukset.

      Sitä paitsi tiedoksi vaan, että työttömyysprosentti on säädelty lukema. Osa väestöstä on pidettävä aina työvoiman ulkopuolella, jotta talousjärjestelmä ei romahtaisi.

      http://takkirauta.blogspot.com/2010/11/tempputyollistaminen-ja_6430.html

      Ja muistakaa, Tarja sanoi:
      KOULUTUS
      KOULUTUS
      KOULUTUS

      vıttuuuuuuuuUUUU1!Q"121!

      • dippadii dip

        Jos isä on töissä tehtaassa, poika voi päästä suhteilla töihin. Vielä jos on koulutus ja vähän työkokemusta. ONKO se tasa-arvoa? Minusta ei.


    • Mamu nuolee puhtaaks

      Suomalaiset kieltämättä ovat pöhlöjä, mutta voiko sitä kieltää. Miksi ei voida kieltää sian näköisiä johtajia.

    • nainen 45v.

      Ei tietenkään. Kyllä ensin täytyy molemmilla olla akateeminen tutkinto ja vähintään kymmenen vuotta yhteistä historiaa ja vakituiset työpaikat. Mielellään työkokemusta se 10 vuotta.
      Ei se haittaa, vaikka nainen on jo silloin 35, ehkä yli. Aina voi turvautua hedelmöityshoitoihin, jollei tärppää. Riskibisnestä, mutta ammatti ja ura on se lähtökohta elämässä. Kohta olen 45v. eikä vieläkään ensimmäistä lasta ole kuulunut, vaikka kaikki olisi todella valmista. Sinnillä vaan vielä yritetään.

      Vanhana ja viisaana sitten kiikkustuolissa voi katsoa edes ylpeänä itseään kuinka järkevästi sitä ajatteli silloin nuorena, kun ei mennyt tekemään mitään höpsöä.

      • Nainen12345

        Tuskinpa enää tuon ikäisenä tulet saamaan lapsia, (tai vaikeaa on)sitä ajan itse takaa, ettei tarvitse turvautua hedelmöityshoitoihin sitten vanhempana ja voi käydä niin että ikää tulee, mutta ei tärppää ja sitten kiikkustuolissa harmittellaan, että olisi pitänyt tehdä alle kolmekymppisenä lapsia.
        Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms.
        Toisaalta ymmärrän, jos jollekkin ammatti ja ura on se lähtökohta ja tärkein elämässä , mutta itse en tuohon kastiin kuulu. Mielestäni elämästä kuuluu nauttia ja voihan sitä nauttia ilman paksua lompakkoa...:) Minun arvomaailmani menee järjestyksessä: Terveys, Perhe, Työ...se varmaan oli jo arvattavissa, mutta entäs teidän?


      • valvovasilmä
        Nainen12345 kirjoitti:

        Tuskinpa enää tuon ikäisenä tulet saamaan lapsia, (tai vaikeaa on)sitä ajan itse takaa, ettei tarvitse turvautua hedelmöityshoitoihin sitten vanhempana ja voi käydä niin että ikää tulee, mutta ei tärppää ja sitten kiikkustuolissa harmittellaan, että olisi pitänyt tehdä alle kolmekymppisenä lapsia.
        Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms.
        Toisaalta ymmärrän, jos jollekkin ammatti ja ura on se lähtökohta ja tärkein elämässä , mutta itse en tuohon kastiin kuulu. Mielestäni elämästä kuuluu nauttia ja voihan sitä nauttia ilman paksua lompakkoa...:) Minun arvomaailmani menee järjestyksessä: Terveys, Perhe, Työ...se varmaan oli jo arvattavissa, mutta entäs teidän?

        Tuo edellinen viestihän oli sarkastinen. ;) (En kirjoittanut sitä.)

        Tuen teitä, vaikka olen korkeasti koulutettu (yliopisto). Hankin lapset opiskeluaikana. Opinnot luonnollisesti hidastuivat, mutta opintojen yhteensovittaminen oli paljon helpompaa kuin kasista neljään -duunin olisi ollut, vaikkakin taloudellisesti haastavaa. Mutta kivaa se oli! Kyllä vähällä pärjää, jos haluaa ja on luova. Nykyisin olen tavallisessa vakityössä ja siis valmistunut myös. Voisin vieläkin saada lapsia, olin niin nuori.


      • valvovasilmä
        valvovasilmä kirjoitti:

        Tuo edellinen viestihän oli sarkastinen. ;) (En kirjoittanut sitä.)

        Tuen teitä, vaikka olen korkeasti koulutettu (yliopisto). Hankin lapset opiskeluaikana. Opinnot luonnollisesti hidastuivat, mutta opintojen yhteensovittaminen oli paljon helpompaa kuin kasista neljään -duunin olisi ollut, vaikkakin taloudellisesti haastavaa. Mutta kivaa se oli! Kyllä vähällä pärjää, jos haluaa ja on luova. Nykyisin olen tavallisessa vakityössä ja siis valmistunut myös. Voisin vieläkin saada lapsia, olin niin nuori.

        P.S. Ja on myös nyt varaa hankkia niitä kalliimpia juttuja, joita isommat lapset "tarvitsevat" (varsinkin kun kavereillakin on).


      • 11+19
        Nainen12345 kirjoitti:

        Tuskinpa enää tuon ikäisenä tulet saamaan lapsia, (tai vaikeaa on)sitä ajan itse takaa, ettei tarvitse turvautua hedelmöityshoitoihin sitten vanhempana ja voi käydä niin että ikää tulee, mutta ei tärppää ja sitten kiikkustuolissa harmittellaan, että olisi pitänyt tehdä alle kolmekymppisenä lapsia.
        Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms.
        Toisaalta ymmärrän, jos jollekkin ammatti ja ura on se lähtökohta ja tärkein elämässä , mutta itse en tuohon kastiin kuulu. Mielestäni elämästä kuuluu nauttia ja voihan sitä nauttia ilman paksua lompakkoa...:) Minun arvomaailmani menee järjestyksessä: Terveys, Perhe, Työ...se varmaan oli jo arvattavissa, mutta entäs teidän?

        "Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms. "

        Siis huh mikä yleistys..

        Mihinköhän mun lapsettomuus jäi kun on ihan luomuna kolme lasta, ja vielä koulutus ja hyvä työpaikkakin.

        Elämästä voi nauttia ilman paksua lompakkoakin, mutta täytyykö se tehdä muiden rahoilla? ei se omakaan lompakko paksuimmasta päästä ole, juuri siksi että lapsiin uppoaa uskomaton summa rahaa. Mutta ainakin ne rahat olen itse tienannut! Ilman että lapset on sen takia joutunut läsnäolostani tai rakkaudestani jäämään paitsi, tai ilman että olen valtiolta lypsänyt kaiken irtilähtevän!


      • Nainen12345
        11+19 kirjoitti:

        "Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms. "

        Siis huh mikä yleistys..

        Mihinköhän mun lapsettomuus jäi kun on ihan luomuna kolme lasta, ja vielä koulutus ja hyvä työpaikkakin.

        Elämästä voi nauttia ilman paksua lompakkoakin, mutta täytyykö se tehdä muiden rahoilla? ei se omakaan lompakko paksuimmasta päästä ole, juuri siksi että lapsiin uppoaa uskomaton summa rahaa. Mutta ainakin ne rahat olen itse tienannut! Ilman että lapset on sen takia joutunut läsnäolostani tai rakkaudestani jäämään paitsi, tai ilman että olen valtiolta lypsänyt kaiken irtilähtevän!

        Muiden rahoilla.. Siitä se taitaakin kiikastaa, että ollaan kateellisia jos työtön on kotona, hankkii vielä lapsia ja saa tukia, kun muut rehkivät hiki hatussa työpaikoilla, joissa työhyvinvointi ei välttämättä ole aina sitä luokkaa mitä toivoisi sen olevan, vaikka lompakko olisikin suuri.
        Mutta ihmiset ovatkin eri tilanteessa, työssä käyvät pystyvät hankkimaan kalliimpia juttuja ja luksusta elämään, kun taas työtön tyytyy vähempään. Mikä on ongelma? Pitäisikö työttömiltä katkaista kaikki tuet, silloinko olisi työssäkäyvä porukka onnellinen? ja sitten kun omalle kohdalle iskisi työttömyys, niin luulen että kyllä sossun ja kelan raha sitten kelpaisi ja oltaisi aivan hissukseen, tukia puolustaen..


      • nainen 45v.
        valvovasilmä kirjoitti:

        Tuo edellinen viestihän oli sarkastinen. ;) (En kirjoittanut sitä.)

        Tuen teitä, vaikka olen korkeasti koulutettu (yliopisto). Hankin lapset opiskeluaikana. Opinnot luonnollisesti hidastuivat, mutta opintojen yhteensovittaminen oli paljon helpompaa kuin kasista neljään -duunin olisi ollut, vaikkakin taloudellisesti haastavaa. Mutta kivaa se oli! Kyllä vähällä pärjää, jos haluaa ja on luova. Nykyisin olen tavallisessa vakityössä ja siis valmistunut myös. Voisin vieläkin saada lapsia, olin niin nuori.

        Ei se ollut provo. Kyllä meitä on.


      • Nainen12345
        11+19 kirjoitti:

        "Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms. "

        Siis huh mikä yleistys..

        Mihinköhän mun lapsettomuus jäi kun on ihan luomuna kolme lasta, ja vielä koulutus ja hyvä työpaikkakin.

        Elämästä voi nauttia ilman paksua lompakkoakin, mutta täytyykö se tehdä muiden rahoilla? ei se omakaan lompakko paksuimmasta päästä ole, juuri siksi että lapsiin uppoaa uskomaton summa rahaa. Mutta ainakin ne rahat olen itse tienannut! Ilman että lapset on sen takia joutunut läsnäolostani tai rakkaudestani jäämään paitsi, tai ilman että olen valtiolta lypsänyt kaiken irtilähtevän!

        Työttömiä saa yleistää ja paljon yleistetäänkin, miksei sitten korkeakoulutettuja?


      • nainen 45 v.
        11+19 kirjoitti:

        "Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms. "

        Siis huh mikä yleistys..

        Mihinköhän mun lapsettomuus jäi kun on ihan luomuna kolme lasta, ja vielä koulutus ja hyvä työpaikkakin.

        Elämästä voi nauttia ilman paksua lompakkoakin, mutta täytyykö se tehdä muiden rahoilla? ei se omakaan lompakko paksuimmasta päästä ole, juuri siksi että lapsiin uppoaa uskomaton summa rahaa. Mutta ainakin ne rahat olen itse tienannut! Ilman että lapset on sen takia joutunut läsnäolostani tai rakkaudestani jäämään paitsi, tai ilman että olen valtiolta lypsänyt kaiken irtilähtevän!

        Joo, näin on. Pääasia että itse tienaa rahat. Lapset on ainakin varaa hoidattaa hyvässä hoitopaikassa. Pysyisi ehkä kotikin paljon siistimpänä, kun on lapset päivisin hoidossa.
        Kyllä sitä illalla on aikaa viettää lasten kanssa laatuaikaa. Ja voi huokaus lapsiin saisi kyllä kulutettua paljon.... ne ihanat merkkivaatteet ja lelut. Kerran sitä vain lapsia ollaan, joten onhan rahaa oltava riittävästi, että voi ostaa sitten kaikea (kun on kaikilla kavereillakin).


      • Raimo A
        Nainen12345 kirjoitti:

        Muiden rahoilla.. Siitä se taitaakin kiikastaa, että ollaan kateellisia jos työtön on kotona, hankkii vielä lapsia ja saa tukia, kun muut rehkivät hiki hatussa työpaikoilla, joissa työhyvinvointi ei välttämättä ole aina sitä luokkaa mitä toivoisi sen olevan, vaikka lompakko olisikin suuri.
        Mutta ihmiset ovatkin eri tilanteessa, työssä käyvät pystyvät hankkimaan kalliimpia juttuja ja luksusta elämään, kun taas työtön tyytyy vähempään. Mikä on ongelma? Pitäisikö työttömiltä katkaista kaikki tuet, silloinko olisi työssäkäyvä porukka onnellinen? ja sitten kun omalle kohdalle iskisi työttömyys, niin luulen että kyllä sossun ja kelan raha sitten kelpaisi ja oltaisi aivan hissukseen, tukia puolustaen..

        "Muiden rahoilla.. Siitä se taitaakin kiikastaa, että ollaan kateellisia jos työtön on kotona, hankkii vielä lapsia ja saa tukia, "

        Ei vaan kiikastaa siitä että kun "saat" tukia niin se tarkoittaa että mitä enemmän teet töitä ja ansaitset, sen enemmän maksat veroja. Ja et ole yhteiskunnan varoilla kotona vaan MINÄ ja MUUT VERONMAKSAJAT maksamme enemmän että SINÄ saat toteuttaa oikeuttasi olla kotona Ja se ei perustu vapaaehtoisuuteen toisin kuin työttömän päätös olla työllistymättä isolta osin perustuu.

        Ei ole mitään yhteiskunnan kassaa johon vain tulee rahaa. vaan joku (kukahan?) sen sinne maksaa.


      • Miksi työttömiä?
        Nainen12345 kirjoitti:

        Muiden rahoilla.. Siitä se taitaakin kiikastaa, että ollaan kateellisia jos työtön on kotona, hankkii vielä lapsia ja saa tukia, kun muut rehkivät hiki hatussa työpaikoilla, joissa työhyvinvointi ei välttämättä ole aina sitä luokkaa mitä toivoisi sen olevan, vaikka lompakko olisikin suuri.
        Mutta ihmiset ovatkin eri tilanteessa, työssä käyvät pystyvät hankkimaan kalliimpia juttuja ja luksusta elämään, kun taas työtön tyytyy vähempään. Mikä on ongelma? Pitäisikö työttömiltä katkaista kaikki tuet, silloinko olisi työssäkäyvä porukka onnellinen? ja sitten kun omalle kohdalle iskisi työttömyys, niin luulen että kyllä sossun ja kelan raha sitten kelpaisi ja oltaisi aivan hissukseen, tukia puolustaen..

        Jos kaikki yhteiskunnassamme olisivat elämäntapatyöttömiä, niin mistäs ne avustusrahat sitten maksettaisiin? Yhtälö on yksinkertaisesti mahdoton.

        Tyydy vähempään mutta älä elä toisten siivellä. Joku joutuu aina maksamaan!


      • Nainen12345
        Raimo A kirjoitti:

        "Muiden rahoilla.. Siitä se taitaakin kiikastaa, että ollaan kateellisia jos työtön on kotona, hankkii vielä lapsia ja saa tukia, "

        Ei vaan kiikastaa siitä että kun "saat" tukia niin se tarkoittaa että mitä enemmän teet töitä ja ansaitset, sen enemmän maksat veroja. Ja et ole yhteiskunnan varoilla kotona vaan MINÄ ja MUUT VERONMAKSAJAT maksamme enemmän että SINÄ saat toteuttaa oikeuttasi olla kotona Ja se ei perustu vapaaehtoisuuteen toisin kuin työttömän päätös olla työllistymättä isolta osin perustuu.

        Ei ole mitään yhteiskunnan kassaa johon vain tulee rahaa. vaan joku (kukahan?) sen sinne maksaa.

        Jää sinäkin sitten työttömäksi, jos noin paljon ketuttaa verojen maksaminen. Et kyllä selviäisi työttömän tuilla viikkoakaan, koska et ole tottunut elämään vähemmällä. Ja siitä juuri sinunlaisesi ihmiset ottavat pulttia? Minulle on aivan sama kuka niitä tukia maksaa, kunhan maksaa ja jos tilanne on se että on työtön, eikä työtä ole tällä hetkellä paikkakunnalla, tietysti käytän hyväksi ne kaikki tuet, jotta pystyy elämään. Se on voi voi veronmaksajille, mutta ei auta itku markkinoilla.


      • älkää vaan lyökö mua
        Nainen12345 kirjoitti:

        Tuskinpa enää tuon ikäisenä tulet saamaan lapsia, (tai vaikeaa on)sitä ajan itse takaa, ettei tarvitse turvautua hedelmöityshoitoihin sitten vanhempana ja voi käydä niin että ikää tulee, mutta ei tärppää ja sitten kiikkustuolissa harmittellaan, että olisi pitänyt tehdä alle kolmekymppisenä lapsia.
        Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms.
        Toisaalta ymmärrän, jos jollekkin ammatti ja ura on se lähtökohta ja tärkein elämässä , mutta itse en tuohon kastiin kuulu. Mielestäni elämästä kuuluu nauttia ja voihan sitä nauttia ilman paksua lompakkoa...:) Minun arvomaailmani menee järjestyksessä: Terveys, Perhe, Työ...se varmaan oli jo arvattavissa, mutta entäs teidän?

        Toiset saa lapsia vaikka 5-kymppisinä, toiset ei 2-kymppisinäkään. Hassua, että moni, jolla ei ole lapsia, ei niitä kaipaakaan -siitä ei paljon puhuta, vaikka media hössöttää eniten niistä, jotka surullisesti eivät ole saaneet haluamiaan lapsia.


      • regulus regulus
        Nainen12345 kirjoitti:

        Muiden rahoilla.. Siitä se taitaakin kiikastaa, että ollaan kateellisia jos työtön on kotona, hankkii vielä lapsia ja saa tukia, kun muut rehkivät hiki hatussa työpaikoilla, joissa työhyvinvointi ei välttämättä ole aina sitä luokkaa mitä toivoisi sen olevan, vaikka lompakko olisikin suuri.
        Mutta ihmiset ovatkin eri tilanteessa, työssä käyvät pystyvät hankkimaan kalliimpia juttuja ja luksusta elämään, kun taas työtön tyytyy vähempään. Mikä on ongelma? Pitäisikö työttömiltä katkaista kaikki tuet, silloinko olisi työssäkäyvä porukka onnellinen? ja sitten kun omalle kohdalle iskisi työttömyys, niin luulen että kyllä sossun ja kelan raha sitten kelpaisi ja oltaisi aivan hissukseen, tukia puolustaen..

        Vielä 70-luvulla (huom. ehkäisy laajaan käyttöön 60-luvulla) ihmiset osasivat huonoon aikaan rajoittaa lasten hankintaa, mutta tähän on nyt tultu: vaaditaan "oikeuksia" hankkia lapsia. No, ok, mutta muistakaa sitten hoitaa heidät myös kunnolla!


      • 001122

        No just mitä puhetta..."Aina voi turvautua hedelmöityshoitoihin..." Hei haloo!!!!!!! Eipä ne hoidotkaan aina auta ja niiden tarkoitushan ei ole, että ihmiset tarkoituksella haluaa lapsia LIIAN vanhoina, jolloin se oma kroppa ei siihen asiaan itse enää kykene. Kovin on riskialtista monin tavoin raskaus LIIAN vanhana...ja siksipä se ei ole luonnollisesti kovinkaan usein mahdollista enää, kun nainen tulee vanhemmaksi. Ja eihän sekään ole kovinkaan luonnollista, että lapsen ollessa vilkas leikki-ikäinen, vanhemmat ovat tai melkein ovat siinä kiikkustuolissa "viisaina" ja ylpeinä istumassa...Kyllä kaikella on tarkoituksensa ja kuten sinäkin itse varmasti tiedät, sinunkin raskautumismahdollisuudet eivät enää ole parhaimmat mahdolliset...Onnea kuitenkin yrittämiselle...


      • solmu ratakiskossa
        Nainen12345 kirjoitti:

        Tuskinpa enää tuon ikäisenä tulet saamaan lapsia, (tai vaikeaa on)sitä ajan itse takaa, ettei tarvitse turvautua hedelmöityshoitoihin sitten vanhempana ja voi käydä niin että ikää tulee, mutta ei tärppää ja sitten kiikkustuolissa harmittellaan, että olisi pitänyt tehdä alle kolmekymppisenä lapsia.
        Täällä varmasti useimmat haukkujat ja vastaanolevat, ovat juurikin niitä korkeasti koulutetttuja katkeria ihmisiä, joilla on ongelmia lapsen saamisessa, ovat hedelmöityshoidoissa, adoptiolistoilla yms.
        Toisaalta ymmärrän, jos jollekkin ammatti ja ura on se lähtökohta ja tärkein elämässä , mutta itse en tuohon kastiin kuulu. Mielestäni elämästä kuuluu nauttia ja voihan sitä nauttia ilman paksua lompakkoa...:) Minun arvomaailmani menee järjestyksessä: Terveys, Perhe, Työ...se varmaan oli jo arvattavissa, mutta entäs teidän?

        jooo,kai se on pakko sitten vääntää ratakiskosta tämä asia;

        "Mielestäni elämästä kuuluu nauttia ja voihan sitä nauttia ilman paksua lompakkoa...:)"

        Kyllä,aivan totta,tosin,lapsen kanssa tarvitset tuloja,rahaa,hilloa,ymmärrätkö.
        Lapsen alku hankinnat maksavat jo jonkun verran ja ei se lapsen synnyttyä ainakaan helpota.
        Ja mitä sitten kun muksulle tulee korvatulehdus,"arvauskeskukseen" et saa aikaa ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää ykstyinen lastenlääkäri.Onko sinulla siihen varaa.
        Asia on vain hyvin yksinkertainen; Jos elätte muutenkin kädestä suuhun, niin mitenkä te pärjäisitte tuollaisen pienen ihmisen kansa joka ei paljon kysele onko varaa vaan on oltava.Ja miksi ajaa itseään ahdinkoon.Sehän on typeryyden huipentuma.

        Ja ei siinä mitään, jos uskotte tulevanne toimeen niin onnea yritykseen.Turha on sitten mennä sukulaisille tms. itkemään että kun on niin rahat tiukassa.Itse olette tehneet valintanne ja siitä myös vastaatte.


      • 11+7
        nainen 45 v. kirjoitti:

        Joo, näin on. Pääasia että itse tienaa rahat. Lapset on ainakin varaa hoidattaa hyvässä hoitopaikassa. Pysyisi ehkä kotikin paljon siistimpänä, kun on lapset päivisin hoidossa.
        Kyllä sitä illalla on aikaa viettää lasten kanssa laatuaikaa. Ja voi huokaus lapsiin saisi kyllä kulutettua paljon.... ne ihanat merkkivaatteet ja lelut. Kerran sitä vain lapsia ollaan, joten onhan rahaa oltava riittävästi, että voi ostaa sitten kaikea (kun on kaikilla kavereillakin).

        Luoja ku luulet olevas fiksu.

        Ihan kun työtön olisi ainut joka voi olla hyvä äiti/isi.


    • 16+12

      Kopioimme lapsuudesta lähtien ajatuksia ympäristöltämme, ja nämä ajatukset määrittelevät meille vahvasti minkälaisia meidän tulisi olla, ja mitä meidän elämässämme tulisi tehdä, jotta täyttäisimme kunkin ajan ja ympäristön vaatimukset "kunnollisesta" ihmisestä.

      Ulkoiset ajatukset asettuvat mieleen ulkoisiksi tahdoiksi ohjaamaan elämänvalintoja, jonka takia oma tahto vajoaakin osittain tai kokonaan tiedottomuuteen. Ihminen joka kokee oman tahdon olemassaolon, voi huonosti etäisyydestään siihen, mutta koska hänen opittujen ajatustensa mukaan täytyy etsiä vastauksia ympäristön tarjoamasta suunnasta, hän ei kykene ratkaisemaan ongelmaa, vaan jää ristiriitaiseen tilaan.

      Tuohon ristiriitaan hän törmää väistämättä, mikäli pysähtyy kuuntelemaan itseänsä (kuten esimerkiksi työttömänä ollessaan) ja siihen hän yrittää tietenkin löytää ratkaisua, mutta koska tarjolla on vain opittu mielikuva-arkisto, niin mistään ratkaisusta ei tule hyvä.

      Olen lukenut erästä kirjaa, josta löytyy välineet ongelman ratkaisemiseen. Kirjassa olevan tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eikä henkilö välttämättä huomaa sitä lainkaan. Tätä työtä tehdessä mieli selkenee, jonka seurauksena tietoisuus itsestä ja omasta tahdosta kasvavat, ja sitä mukaan kun valinnat siirtyvät kohti omaa tahtoa, myös ristiriita katoaa.

      Suosittelen tutustumaan tähän kirjaan, se todella toimii!
      Lisää sivulla www.alkuajatus.org

      • Nainen12345

        Olen myös joskus pohtinut samoja asioita, kuulosti mielenkiintoiselta kirjalta, kiitos vinkistä :)


    • raataja40

      Työtönhän on myös työnhakija koko ajan. Vaikka sinä olisitkin sitten kotona lapsen kanssa, miehesi ei ehkä ole, jos tarjotaan töitä hänelle, ja on pakko ottaa vastaan. Vai miten voit olla noin varma, että molemmat vanhemmat ovat kotona? Kuinka voi olla niin varma, ettei saa töitä? Nuoret ihmiset...

      Minä olen sitä mieltä, että talous kuntoon ensiksi, eikä vaan aleta oleilemaan yhteiskunnan varoilla!

    • 2 lapsen äiti

      Äiti se olen mieki ja suoraa koulunpenkiltä kortistoon ja nyt ikää 23 (syksyllä 24) kaks lasta löytyy ja yhtäkään työpaikkaa ei oo ollu...
      Kun en osaa venäjää, eikä ole tarvittavia alankoulutuksia (siivooja tai kaupan) niin en oo töihinkää kelvannu..parilla työvoimatoimiston yllpito työpätkäl ollu mut esikoisen syntymän jälkeen ei niillekään laiteta kun lapsi/lapset on alta 3v. ku se maksais nii paljon ku kunta joutus maksaa hoitopäivämaksut jne..

      Sitä ootellessa et o 25 mittarissa ja nuorin 3v. Sitten työvoimatoimiston kautta kouluun ja sitten töihin..tai sitten töihin jos sattuu isompi mäihä työpaikan saannin suhteen käymään...
      Meillä tosin mies oli Töissä käyvä (nyt ollut tovin työttömänä) ja sanoisin et ei meille ainankaa yhtää tenavaa tehtäs jos ei toine vähintää ois ollu töissä....
      Mut kyl tiedän muutamanki perheen joissa työttömiä molemmat ja tosi hyvin tuntuuvat pärjäävän... :)

    • Kotiäippä

      Joo siis haloo? pitääkö siitäkin erikseen anoa lupaa? Kotiäitejä arvostetaan nykyään aivan liian vähän!!!! Ei se kotona lapsen kanssa oleskelu ole mitään sohvalla lojumista vaan aivan jotain muuta. KOTIÄITI ON TUHAT KERTAA RAKKAAMPI LAPSELLE KUIN URA ÄITI!!!!! Jolla on pipo kireellä työ stressin takia.
      NIMERKILLÄ KOKEMUSTA ON KUMMASTAKIN. Ja totesin että jään vuoden ikäisen lapsen kanssa kotiin. Hän on aivan liian pieni viellä päivähoitoon. Koska lapset ovat piniä vain kerran...Niin miksi haaskata niitä ihania hetkiä. KYLLÄ NE TYÖT ODOTTAVAT!

      • nollasummapelikirja

        Ja täällä talousnerot luulevat, että ne työt jää tekemättä, jotka kotiäiti/-isä hetkeksi jättää. Kyllä sieltä joku työtön työllistyy siksi aikaa.


      • lkhvl
        nollasummapelikirja kirjoitti:

        Ja täällä talousnerot luulevat, että ne työt jää tekemättä, jotka kotiäiti/-isä hetkeksi jättää. Kyllä sieltä joku työtön työllistyy siksi aikaa.

        Niinpä. Ohan se järkevämpää pitää esimerkiksi se perhevelvoitteista vapaa työtön kotona lähettelemässä turhia hakemuksia sinne tänne ja pitää joku lapsen vanhempi sen sijaan tiiviisti töissä vaikka muutakin tekemistä olisi. No, pysyy lastentarhat pystyssä vaan eipä taida sekään palvelu ihan ilmaista yhteiskunnalle olla....


    • Ei itsestäänselvyys

      Lapsia ei aina saa kun tilaa.

      Jos on into päällä ja vauvakuume, kannattaa alkaa yrittäminen. Sitähän ei voi tietää, onnistuuko se ekan kuukauden aikana vai meneekö siihen vuosia. Mitä kauemmin odotat, sitä pienemmät mahdollisuudet.

      Vauvalle tilaisuuden antaminenhan ei estä työnhakua, opiskelua yms. Älä laske sen varaan, että vauva tulee heti. Voi se vaikka tullakin, mutta ei aina :) .

      Tsemppiä, äläkä välitä negatiivisista mielipiteistä! :)

    • ihmisiä työttömätkin

      Mun käy sääliks näitä yli 35-vuotiaita, jotka vieläkin venyttää lapsen saantia. Hei haloo, keskustelun aloittajakin on 25-vuotias, eli biologiselta kannalta jo aika vanha ensisynnyttäjäksi.

      Sinä, 45-vuotias joka vielä luulet tulevasi raskaaksi... huoh. Moni sinun ikäisesi tulee tuossa iässä isoäidiksi. Tekstisi pikemmin kannustaa tekemään lapset nyt. Kyllä kiikkustuolissa enemminkin surettaa, että lapset jäi tekemättä, kuin "ne nuoruuden hölmöilyt".

      Nuoruus on arvokasta aikaa, silloin on energiaa ja luovuutta vaikka mihin. Myös vähällä rahalla.

      Lasten kustannukset kasvavat vasta kouluiässä ja siitä eteenpäin. Ensimmäiset seitsemän vuotta pärjää hyvin kirpparivaatteilla ja muulla. Lapsille vain hyvä opetus, ettei tarvitse epäekologiseen muotihömppään mennä mukaan.

      Siinä vaiheessa kun aloittajan nyt hankittu lapsi on kouluiässä, niin aloittaja on varmasti jo päässyt kiinni työelämään ja pystyy kustantamaan lapselleen balettitunnit, jos niin tahtoo.

      Ei tässä keskustelussa pysytä aiheessa, kun aletaan ruotia sitä, pitäisikö kellekään tukia maksaa. Kysymys on siitä, voiko epävarmassa elämäntilanteessa hankkia lapsia. Yhteiskuntamme on sellainen, että kaikille ei ole töitä, eikä sen mukaan voi määrittää koko elämäänsä ja jättää lapsia hankkimatta.

      Koska työllistyminen on Suomessa arpapelia (nuorten aikuisten työttömyys lukemat niin korkeat, että porukassa on paljon niitä, ketkä todella haluaisivat työtä, mutta eivät sitä saa), ei koko elämäänsä voi määrittää sen kautta, onko työtä vai en.

      Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Ei tässä jää jäljelle muuta vaihtoehtoa kuin uskoa itseensä ja tekemisiinsä, oli sitä työtä tai ei.

    • Realistisesti mietin

      On se helppoa kun niin vaan ollaan vauvoja tekemässä ja suunnittelemassa. Toiset ei sitä perhettä saa vaikka työt ja talous olisi ollut hallinnassa vuosikaudet.
      Toisekseen 25v ikä tarkoittaa nykypäivänä sitä että ero tulee varmasti jos ei kuukauden niin vuoden päästä viimeistään. Nykyajan uusaikuiset on oppineet vaan loikkimaan suhteesta toiseen. Eka ollaan niin rakastuneita ja pesää tekemässä mut eka riita ja lusikat jaossa tai sitten se että mies ottaa kyllä ensimmäisen naisen joka olis valmis levittämään haaransa ja nainen taasen kyllästyy muuten vaan ukkoonsa ja alkaa pikkuhiljaa suhteessa pettämään.
      Kolmanneksi miten helvetissä kuvittelette pärjäävänne vauvan kanssa sillä menot kasvaa aivan älyttömästi meinaan omilla töistä saamillani tuloilla olen alkanu miettimään pystynkö tähän tilanteeseen lasta tekemään että edes jotenkin pysyisin taloudellisesti pystyssä.

      • Nainen12345

        Viitisen vuotta ollaan oltu yhdessä, eikä eroa olla nyt suunniteltu..:) Jos ero tulisi 10 tai 15 vuoden päästä, niin tulkoot, se on sen ajan ongelma, mitä sitä nyt murehtimaan?
        Ei kai ne vauvat nyt kaviaaria syö kultalusikalla, timanteilla koristellussa syöttötuolissa, Guessin vaatteet päällä ja korviksissa smaragdit? :D


      • Ota selvää
        Nainen12345 kirjoitti:

        Viitisen vuotta ollaan oltu yhdessä, eikä eroa olla nyt suunniteltu..:) Jos ero tulisi 10 tai 15 vuoden päästä, niin tulkoot, se on sen ajan ongelma, mitä sitä nyt murehtimaan?
        Ei kai ne vauvat nyt kaviaaria syö kultalusikalla, timanteilla koristellussa syöttötuolissa, Guessin vaatteet päällä ja korviksissa smaragdit? :D

        No vaikka ikävät yllätykset esim. korvien putkitus n. 1000 €, erikoisrokavalion mukana tulevat kustannukset, ihan perus vaippa yms. kulut, lastenhoitotarvikkeet... Eikä tarvitse tosiaan olla mitään kultlusikoita vaan ihan perusperusperusjuttuja vaikka kirpparilta...kaikki maksaa yllättävän paljon. Kantapään kautta toki oppii tehokkaimmin, että eikun testaamaan.


      • syöttötuoli
        Nainen12345 kirjoitti:

        Viitisen vuotta ollaan oltu yhdessä, eikä eroa olla nyt suunniteltu..:) Jos ero tulisi 10 tai 15 vuoden päästä, niin tulkoot, se on sen ajan ongelma, mitä sitä nyt murehtimaan?
        Ei kai ne vauvat nyt kaviaaria syö kultalusikalla, timanteilla koristellussa syöttötuolissa, Guessin vaatteet päällä ja korviksissa smaragdit? :D

        "Ei kai ne vauvat nyt kaviaaria syö kultalusikalla, timanteilla koristellussa syöttötuolissa, Guessin vaatteet päällä ja korviksissa smaragdit? :D "

        Eivät,vaikka,hintatasosta puolestaan voisi luulla niin.


    • nuppu sika

      Työttömmiin ja köyhhiin EI PIE TEHÄ PENTUJA! Eikä kyllä pitäs´ennee muihenkkaa.

    • Siitä vain, jos talous sallii ja miehellä ottaa eteen.

    • turvattomuus

      Kokemuksesta sanon, olen työttömien vanhempien lapsi, kurjaa oli ja jäi varsin karmeat muistot. Harkitkaa lapsienne tähden, hyvät ihmiset! Koulukiusaamista, vanhempien pilkkaamista, riitelyä, häpeää...paksunahklainen sen lapsen, lapsien pitää olla!

    • tilkkutäkki

      Ketkä ovat suomessa köyhimpiä, tilastojen valossa, Yksinhuoltajat tietenkin!!

      Kyllä hävettää jos vanhemmilla ei ole ammattia!
      Joka paikassa kysytään mikä ammatti, missä töissä jne...

      • Nurmehella...

        Ajatella. Juuri tuon takia olisi tärkeää olla parikin yliopistotutkintoa ja arvostettu työpaikka että lapsilla on varmasti kehuttavaa koulussa. Hyvä pointti!


    • Viimeinen sammuttaa

      Tulevaisuuden kokoomussuomessa teillä ei kelläkään ole vaituista työtä.

    • pöö, pelättävää on

      jopahan on taas vatipäinen kysymys, " voinko hankkia kersoja vaikkei ole edes minkäänlaisia edellytyksiä ruokkia tai vaatettaa niitä = ylläpitää, kun ei oikein rahaa tahdo olla tarpeeksi itsellekään ?"

      siis ihan oikeasti, kenen vit#sta näitä pässejä oikeen sikiää ???!.
      just, tee vaan niitä kersoja niin ne sitten kyselee täällä 25 vuoden päästä samaa mitä äitinsä nyt. voi helvetti mitä porukkaa . . .

      vasta tuli yle :ltä dokkari jostakin "pariskunnasta", molemmat (luonnollisesti työttömiä=rahattomia) oli mahtavan näköinen tulevaisuus kersoilla kun kaksi persaukista möhömahaa kyyhöttää jossain neukkukuutiossa 24/7 ja käyvät ulkona just sen verta että käyvät parvekeella nortilla ja sitte äkkiä takasin sohvalle röhnöttämään ja ahtamaan jotain tauhkaa naamariin ettei vain pääse vahingossakaan laihtumaan tai töihin.

      • luukku

        viesti pöölle!

        Pääsi nauru, :) mutta tottavi joka sana ! Näin se käytännössä menee!

        Ai niin, piti sanoa, että koirat tästä vielä puuttuu!

        Ukolla.Rakki ( anteeksi koira) narussa, toisessa kädessä heiluu mäyräkoira. Möhömaha muija rööki suussa lykkii rattaita rinnalla


    • realistinen irration

      Miksi hankkia lapsia? Mieti heidän tulevaisuuttaan! Tankkaavat jo äidinmaidossa lisäaineet ja muut myrkyt. Päiväkodissa altistuvat jatkuville taudeille, kouluiässä ovat levottomia, aikuisiässä vailla töitä, veloissa ulkomaille ja vailla puhdasta luontoa (jo nyt luonto on rapistumassa ympäriltä), kamppailevat myrskyjä ja tulvia vastaan (tai kylmässä "eko"talossa jäätäviä talvia vastaan). Alamäki on alkanut, ei edes poliittikkojen huoltosuhde-höpinöitä tarvitse kuunnella.

    • sotaa odotellessa..

      Tottakai teillä on oikeus hankkia lapsia. Kuka kieltää? Aivan kuten Kiinassakin viranomaisilla on oikeus tappaa tiettyjen perheiden lapsia. Ja onhan kreikkalaisillakin oikeus lisääntyä vaikka ei ole mitään edellytyksiä ruokkia jälkeläisiä. Lisääntykää vaan, kyllä se sota korjaa teidät sekä teidän jälkeläiset. Teillä on heikommat selviytymismahdollisuudet sodassa jos teidän tulee huolehtia itsenne lisäksi jostain kolmannesta ihmisestä. Ihmiset varmasti tulevat katsomaan paheksuen kaikkia niitä jotka ovat lisääntyneet tällaisina aikoina ja jopa ennen näitä aikoja koska merkit näistä ajoista ovat olleet nähtävissä jo n. 20 vuotta. Minun mielestä kaikki perheet joilla on lapsia, jotka nostavat yhteiskunnalta tukia lasten kasvattamiseen, pitäisi viedä saunan taakse. Itsekkyys ja ahneus ovat nämä yhteiskunnalliset ongelmat aiheuttaneet eikä tuollainen itsekkyys paranna asioita mitenkään vaan pahentaa.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhden_lapsen_politiikka

      Jos olette eri mieltä niin sanokaahan ratkaisu siihen miten saamme ruokittua ihmiset? Jos teillä ei ole omaa kasvimaata millä ruokkia omaa perhettä, niin miten ihmiset tulisi ruokkia? Joko käytte töissä tai sitten rakennatte oman kasvimaan. Tuskin muut ihmiset ihan huvikseen työttömiä elättävät. Jos elämässä saa elää muiden kustannuksella, on pian kaikki rikollisuus sallittua.

    • Kuka ei töitä tee...

      .....ei syömänkään pidä, sanoo vanha kansa.

      Vaikuttaa siltä, että keskustelun avaaja-pariskunnalla ei ole koskaan aikomustatakaan mennä töihin.

      Tuossa vaiheessa elämää, pitäisi olla kova työnetsimiskuume, eikä vauvakuume.

      Sääliksi käy kyllä pariskunnan tulevaa lasta - tulee saamaan sikahuonon elämän mallin vanhemmiltaan.

    • näin on

      Vastaukseni periaatteessa on Kyllä. Työttömyys on tullut jäädäkseen yhteiskuntaan ja kyllä työttömillä on oikeus vanhemmuuteen. On ihminen muutakin kuin työtön/työssäkäyvä.

      • JormaKekkonen

        Eikä siinä, ei työttömyydessä mitään vikaa ole, jos vain kassa muutoin on kunnossa. Tulipa itsekin joskus oltua jonkin aikaa työttömänä ja harrasteltua sijoittamista ja sijoitusasunnon remppaamista.


    • JormaKekkonen

      Ei missään nimessä. Itse käyn töissä, eikä vieläkään olisi mitään mahdollisuuksia perheen perustamiseen.

      Kuitenkin pitää muistaa että asuminen maksaa paljon enemmän, lapsen terveydenhuolto, vanhempana harrastukset. matkat. Isompana sitten autot..opiskelut..(asunto opiskeluajalle esim).

    • rakkautta, ei rahaa

      Työtilanteen, varallisuuden tms asioiden ei tulisi koskaan ratkaista lapsentekoa.. vaan lapsen tulee saada syntyä toivottuna ja rakastettuna ja saada hyvää hoivaa (suomessa sos.turva mahdollistaa tämän kaikille). Eli nyt on mitä mainioin aika tehdä lapsi jos niin haluatte! :)

    • siipeilijät kylmäksi

      nimim :rakkautta, ei rahaa

      oletko todellakin noin naiivi vai ihan oikesti tyhmä kuin vasemman jalan saapas.
      toivottavasti et saa ikinä lapsia. juuri tuollaisten pöljien naisten takia suomessa on niin paljon yksinhuoltajia joista, yllätys yllätys suurin osa myös on naisia.

      kun se saatanan järki ei näköjään pakota päätä pätkääkään niin parempi olisi että valtion toimesta pidettäisiin huolta että lapsia haluava nainen on (A) naimisissa ja siten että eroa ei saa kuin kuolemalla, (B) vakituinen työ ja omistusasunto / xx.xxx euroa rahaa lapsen elätykseen.
      tai vielä parempi vaihtoehto olisi kun poistettaisiin miehiltä lakisääteinen elatusvelvollisuus niin alkaisi kummasti naisiakin kiinostaa milloin sitä lasta halutaan ja miloin ei, kun laki ei enään varmistaisikaan siipeilyä miesten kustannuksella vaan joutuisi ihan oikeasti käyttään sitä päätään ja ottaan vastuuta elämästään.

    • järjen ääni

      Kannattaisi hankkia se työpaikka, niin ei tarvitsisi kerjätä, mitään työttömyyskorvauksia, jotka maksetaan, meidän veronmaksajien rahoilla.

    • Hyi helvetti

      Kakarat on elämän pahimpia turhakkeita. Miten olisi elämä täälläkin hienompaa ilman noita sontivia, haistattelevia pentuja joka nurkassa kaupungillakin.

      • Yks turhake

        Toisia haukkuvat ihmiset on elämän pahimpia turhakkeita. Miten olisi elämä täälläkin hienompaa ilman noita sontivia, haistattelevia tyyppejä joka palstalla.

        Onneksi olet itse kasvanut niin aikuiseksi siitä sontivasta pennusta...

        Ja toivottavasti sinusta ei sitten tule sitä sontivaa, haistattelevaa, kärttyistä, vaippoja käyttävää ukkoa/akkaa, jota näiden nykyisten sontivien, haistattelevien pentujen pitää tulevaisuudessa hoitaa.

        ALOITTAJILLE: Lapset eivät kaipaa rahaa vaan rakkautta, aikaa, turvaa, huolenpitoa. Ja elämäntilanteet muuttuvat, olitpa sitten työssä tai työtön.

        Itselläni on kolme vakituista paikkaa lähtenyt alta - yleensä parempien tuottojen perässä halvemman työvoiman maihin. Koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

        Jos teillä on mahdollisuus tarjota lapselle rakkautta ja perustarpeet ja kuitenkin tarkoitus myös yrittää itse elämässä eteenpäin, niin siitä vain. Olen sitä mieltä, että lapset on hyvä tehdä suhteellisen nuorena. Toivottavasti tavoitteenanne on kuitenkin pyrkiä itse elättämään lapsi/lapset edes jossain vaiheessa.

        Itse olen opiskellut ja työskennellyt sekä parikymppisenä lapsettomana että melkein nelikymppisenä yksinhuoltajana ja molemmat ovat onnistuneet. Se on vain asenne- ja järjestelykysymys.

        Mutta tärkeintä lapselle on siis se rakkaus ja aika - se, että joku oikeasti välittää hänestä! Siitä en ole koskaan tinkinyt, vaikka materiasta olemme joutuneet tinkimään välillä todella paljon.


      • -

        Lapset on kunnollisia ihmisiä jos heidän vanhemmat on kunnollisia ihmisiä. Lapset ottavat useimmiten vanhemmistaan mallia ja hyvin moni aikuinen ottaa maailmassa mallia niistä jotka kiertävät hyviä moraalisääntöjä.

        Jos vanhemmat eivät välitä muista ihmisistä, ei lapsikaan välitä muista ihmisistä. Jos lapsi kysyy: "Äiti, miksi nuo ihmiset ovat töissä? Miksi sinä et ole töissä?" ja äiti vastaa: "Antaa muiden tehdä työt. En minä heistä välitä eikä hekään välitä meistä.", niin lapsi oppii ettei maailmassa tarvitse välittää muista ihmisistä. Jos ei tarvitse välittää muista ihmisistä, ei tarvitse välittää muiden hyvinvoinnista tai pahoinvoinnista. Useimmiten lapsi kuitenkin oppii sosiaaliseksi ihmiseksi jolloin lapsen tulee välittää omista vanhemmista. Tätä kautta lapsi oppii sen että jossain on vikaa kun omat vanhemmat eivät ole välittäneet muista ihmisistä. Jos lapsi haluaa vaikuttaa yhteiskuntaan jotenkin, tulee muista yhteiskunnan jäsenistä välittää. Lapsi luultavasti oppii vihaamaan omien vanhempien ajatusmallia, mutta on mahdollista että lapsi muuttuu ajan myötä vanhempien kaltaiseksi jos yhteiskunta koulii hänestä yhtä katkeran tai väsyneen.

        "Kakarat on elämän pahimpia turhakkeita. Miten olisi elämä täälläkin hienompaa ilman noita sontivia, haistattelevia pentuja joka nurkassa kaupungillakin."

        Kunhan tietää miten lapsia tulee kasvattaa niin kyllä niistä lapsista lapsista saa kilttejä, suloisia ja kunnollisia lapsia.

        http://www.guzer.com/videos/south_park_add.php


    • Ukkosotsa

      Ei. Pahasti kilahti korvaan tuo, voisi nauttia yhdessäolosta, ilman TÖIDEN kahleita.
      Mene opiskelmaan, jos sinulla ei ole ammattia. Tai, jos ei omalla alallasi ole töitä. Ensin olet kotona vauvan kanssa, sitten tehdäänkin jo toinen, kolmas ja hupsis. Eihän sua kukaan ota töihin, ammattitaidoton ja työkokemusta vailla. Vai, sekös onkin sun tarkoituksenasi, ettei tarvitse töihin vaan mennä. Työkkärikin lopettaa kursseille hoputtamisen, kun voi aina vedota lapsiin.
      Minua inhottaa tuo ilmaismatkustus meidän työtä tekevien varoilla. Joka lapsia haluaa, maksakoon itse, niin muuallakin tehdään.

      • Vanha äiti

        Joku se sinutkin synnytti ja lapsen hoito on työtä. Kaikkea ei saa rahalla.


    • KYLLÄ!

      Kannattiii,jos rahat ei riitä niin ota lainaaa,mummiltasi tai pankista.Se kannattaa:D

    • Negative

      Lyhyt vastaus: Työttömällä ei Suomessa ole mitään oikeuksia, ei siis näinollen
      ole lupaa lisääntyä.

    • Tiri Tomba

      avoimia työpaikkoja on aivan tolkuttoman paljon vapaana (400.000) ei muutakuin meettä työharjoittelupaikkaan ensin muutamaksi vuodeksi ja alatta miettimään vasta sitten sen lapsen tekotapaa.sekin kannattaa muistaa ettei sitä työttömyyskoskenkorvaa ole tarjolla ikuisuuksia, välillä kannattaa syödä pottujakin.keskustelusta huomaa myös mahdollisten töissäkäyvien itsekkyyden ja kateuden työttömiä kohtaan.

      • Etkö osaa numeroita

        Kaikkiaan TE-toimistoissa oli huhtikuussa avoinna 95 800 työpaikkaa, vähennystä edellisvuoteen 2 200.


    • lastaeivoipalauttaa

      Minua kiinnostaa lähinnä se, että jos te hankitte lapsen, eli NAINEN tulee raskaaksi ja jää äitiysomalle.. Niin miksi on oletettavaa ettei mies aio edes mennä töihin(kö)? Voihan miehesi töitä yehdä sinun raskautesi ja vauvan syntymän jälkeisen ajan. Tuet jne eivät todellakaan anna aihetta juhlaan. Monet ajattelevat, että "Eihän pieni lapsi tarvitse, kuin imettää" Mutta mitä jos ei imetys jostain syystä onnistu/maito riitä. Voin kokemuksesta kertoa, että tulee korvikkeet todella kalliiksi! Huomioon täytyy ottaa myös synnytyksessä mahdolliset "jälki pyykit". Jotka täten siis aiheuttavat sairaala/terkkari laskuja (Pahimmassa tapauksessa isompiakin laskuja, jos ei synnytys mene normaalisti/joudut sektioon jne) Mikäli vauva sairastuu täytyy teillä kook ajan olla sukan varressa rahaa lääkkeisiin, maksoi mitä maksoi. Kaksi viikkoiselle vauvalle, kun ei voi selittää, että "Pipi lähtee, kun käydään kahden viikon päästä ostamassa antibiotit ties mihin".
      Tottakai lapselle on tärkeintä huolenpito eli ruoka, rakkaus ja turvallinen elinympäristö. Miettisin kuitenkin voitko tarjota lapsellesi nyt sen mitä haluat/koet lapsesi ansaitsevan, vai menetkö vauvakuumeen mukana.
      Onko sinulla ylipäätään joku "oikea" syy miksi et töihin lähde? Siis kumpikaan teistä..

    • ei pidä lisääntyä

      maailmassa on jo porukkaa liikaa

    • minä

      Pärjäätte kyllä,lapset on luojan lahja,eikä mikään ole varmaa,missään asiassa.
      Onnea, kaikki kyllä järjestyy hyvin.

      • Voi teitä..

        Pärjäähän sitä kuin Hurstin ruokajonossa ja ruokapankeissa seisoo.Sossu maksaa vuokrat työttömyyspäivärahat juoksee ja lapsilisät.Ei muuta kuin kamariin liikettä.


    • Reippaasti vaan

      Totta helvetissä työttömät saa lisääntyä, ei hyvä vanhemmuus ole työpaikasta kiinni. Tosin jos tarkoituskaan ei ole koskaan työllistyä tai hankkia koulutusta, silloin kannattaisi harkita. Kuka tahansa voi joutua työttömäksi, etenkin nuorilla se on yleistä eikä silti pidä luopua perheen perustamisesta nuorena, jos se tuntuu oikealta ratkaisulta. Kuten sanoit, sinulla ja teillä on ainakin aikaa lapsellenne tässä elämäntilanteessa. Mutta pyrkikää silti parempaan, ei se työttömyys voi olla loppuelämän kestävä elämänratkaisu.

      Suomi tarvitsee lisää vauvoja!

    • ei muuta kuin toukka happanemaan. ei rikkaan elämä ooo sen parempaa ja kun on vähän rahaa niin on rakkautta enemmän ja aikaa läheisilleen. kyllä se sossu pitää huolen tt-tuesta. niin on ennenkin ollut tiukkaa elämässä. ei voitu edes viedä pväkotiin lapsia. jätettiin kotiin lukkojen taa pväksi. tärinää pyttyyn!

    • miks pitäis lasta rahalla kasvattaa on sitä muitakin keinoja ja enne kaikkee läheisyyttä on lähes ilmaisiakin harrastuksia kun lapsi kasvaa ja tulee pienelläkkin rahal toimeen oppii jo pienenä säästäväiseksi ja jos saa jotakin arvostaa myös sitä ja jne miettikää

    • nii

      Haha, hyvähän se on työssäkäyvien tulla sanomaan että on töitä. Kaikilla paikkakunnilla ei ole sellasta. Ja itse ainakin haluan tehdä työtä mistä tykkään, enkä siivota p*skasia vessoja naama norsunv*tulla ja loppuunpalaneena. Kyllä työttömätki voi hankkia lapsia ihan samanlailla jos osaa käyttää rahaa oikeen. Mä en ainakaan halua sellasta tulevaisuutta että joudun tekee jotain p*skaduunia vaan rahan eteen enkä oo ite ees onnellinen. Mielummin vaikka oon lapsen kans sitte kotona ja oon sitte ostamatta itelle vaatteita yms "turhuuksia". Terveisin työtön ja vauvakuumeen kourissa.

    • Vanha äiti

      Ei kai ainoastaan varakkailla ole oikeutta hankkia lapsia? Ei se lapsen onnellisuus ole rahasta kiinni. Kun lapsi kasvaa voihan sitä ryhtyä sitten vaikka perhepäivähoitajaksi. On hyvä kun jotkut nuoret ihmiset kuten sinä arvostat elämää pehmeitten arvojen kannalta. Kyllä lapset pitää hommata nuorena kun jaksaa vielä hoitaa. Minulla on 4 aikuista lasta eikä sitä rahaa mietittty kun ne hommattiin.Kirpparilta hankitut vaatteet yms. on luonnon säästämistä jo sinällään. Uusia ihmisiä tarvitaan eikä ne uraputkinaiset niitä ennätä synnyttää.

    • Tehkää niitä lapsia vielä kun olette nuoria...Jos osaatte käytttää rahaa oikein nii mikä ettei, ei se vanhemmuus ole siitä kiinni onko työtön vai ei. On ainakin aikaa olla lapsen kanssa ja se aika on lapsen kannalta maailman arvokkainta:)

    • Filosoohvi

      Ottamatta asiaan muuten kantaa huomauttaisin näille, jotka vaahtoavat, ettei muuallakaan valtio/veronmaksajat elätä toisten lisääntymistä, niin muualla rahoitetaan vielä enemmän kuin täällä Suomessa. On jopa maita, joissa valtio järjestää nuorille sinkuille parinmuodostukseen apua ja tukea sekä tukee avokätisesti perheen perustamista, jotta kansan uusiutuminen pysyisi yllä. Olette mielipiteinenne kuvottavia ja juuri teidänlaistenne ei pitäisi saada lapsia. Työttömiä on monenlaisia, on yritteliäitä, joille työttömyys ei ole pysyvä olotila, ja tällaiset voivat aivan hyvin hankkia lapsia ilman huonoa omaatuntoa. Eikä lasta aina saa ensi yrittämällä, käytännössä juuri koskaan niin hyvin ei käy.

    • lnjekjn

      Hahhah. Konkurssien ja itsareiden lisäksi viime lamasta on muitakin tarinoita, niitä joissa perustettiin se perhe kun ei töitä kerran kuitenkaan tunnu saavan ja joku rakensi jopa talon kun kerran oli aikaa. En tiedä kuinka työtävieroksuvina paskoina heitä on pidetty aikanaan mutta koska sittemmin näillä ihmisillä on ollut sen työn lisäksi ne lapset tehtynä ja toisilla se omin käsin väsätty omakotitalo ja elämä mallillaan niin synnit on annettu anteeksi ja jälkikäteen kaikki ihastelevat mitä mainiointa ajoitusta asioissa. Nyt sitten kukaan ei huomaa työllistymismahdollisuuksissa ja talousuutisissa tai yhtään missään mitään hämärää, samoja mantroja hoetaan laput silmillä kuin aina ennenkin. Salattuja elukoitako te vahtaatte kun nämä muut asiat jää vähemmälle huomiolle? Ihmisen muisti on näköjään lyhyt kuin kananlento....

    • ..

      Itse myös lapsia haluaisin. Miehellä on vakituinen työpaikka ja minulla vain osa-aikatyö jatkosta en tiedä. Ehkä,joskus saisin vakituisen työn,mutta on tämäkin alku siihen. Omakotitalon ehtii kyllä hankkia myöhemmin,sillä ei sinänsä kiirettä ole. Ehkä tänä vuonna tai seuraavana voisi koittaa aloittaa,jos ei raskaaksi tule pillereistä huolimatta,mutta ei ainakaan niin ole, vielä tapahtunut.

    • terve tuloo

      Eikun alatte tekemään sitä lasta ja vielä monta.Etkös ole kuullut että lapset tuovat leivän taloon.Se on mukavaa puuhaa onnea vaa yritykselle.

    • jhgjh

      Suhdannevaihtelut taloudessa ovat aina olleet ja tulevat luultavasti aina olemaan. Olette käytännössä kieltämässä kokonaisilta sukupolvilta lisääntymisen työttömyysasteen perusteella. Ihan yhteiskunnallisestikin vaikuttaa tosi fiksulta periaatteelta, saati sitten mitä moinen tekee yksilöille. Päätellen ensisynnyttäjien nousevasta iästä ja pienentyvistä lapsiluvuista onnistutte kyllä tavoitteessanne joten onnittelut.

    • Oskari232131312
    • Palmroos
    • Anonyymi

      Kyllä työttömänä kannattaa tehdä lapsia kun saa kaikki tuet sossusta ja kelasta töitä ei kannata tehdä.

    • Anonyymi

      Eihän kukaan tiedä onko töitä jatkossa tai eikö niitä ole. Toisaalta on enemmän aikaa pienille ja ei pienet ymmärrä mitään onko uutta tai vanhaa. En itse jättäisi lasta tekemättä, tosin olen itsekin vauvakuumeinen.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe