Nurmes?

seppo

Minkälainen paikka nurmes on asua?
Tiedän että on syvällä idässä, ja työllisyys tilanne on huono.
Kertokaa jotain hyvääkin.

4

775

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummeli

nurmes no kaunista seutua,hyvä paikka asua ja töitäkin haluavalle aina löytyy.olen juuri viikko sitten ollut siellä ja v-loppuna taas menossa.suosittelen tutustumistakaupunkiin

• Entinen nurmekselainen

Nurmekseen sopeutuminen riippuu asenteesta, jolla sinne menet. Luonto ympäristönä on hieno ja kesällä kaupunki on kaunis, mtta mikäpä kaupunki ei olisi, jos ympärillä on vettä.

Ihmiset ovat tyypillisiä savolaisia, vaikka itse väittävät olevansa pohjoiskarjalaisia. Nurmekselaiset ovat ylpeitä Nurmeksestaan ja jos haluat sinne sopeutua, myönnä kaupungin paremmuus ympäristökuntiin (Lieksa, Valtimo, Juuka, Rautavaara) verrattuna. Nurmeksessa kaikki tuntevat tai tietävät kaikki. Tämä on hyvä muualta tulleen ottaa huomioon.

Itse tehtiin se virhe, että menimme sinne toiselta puolen Suomea vähän pakkosaumassa asenteella, ettei tänne halua jäädä ja tilanteessa, ettemme tunteneet paikkakunnalla ketään. Emme sitten jääneetkään. Vuoden visiitin jälkeen sain töitä entiseltä kotiseudulta ja palasimme lähes sinne, mistä alunperin lähdimmekin.

Kyllä Nurmeksessa voi asua ja viihtyä, jos menee sinne oikealla asenteella. Arkihan on samanlaista joka puolella maata. Tunnetko Nurmeksesta ketään ja oletko lähtöisin Savosta tai Pohjois-Karjalasta? Jos näin on, se helpottaa sopeutumista. Savolaisten kanssa kanssakäyminen on sellaista, ettei suoraan kannata sanoa paukauttaa mitään (itse olen tottunut tähän) vaan kierrellen ja kaarrellen jutustella ja aloittaa puhe säästä tai muusta sellaisesta ja vähitellen lähestyä tärkeämpiä asioita.

Nurmekseen muuttajan kannattaa varata käyttöönsä hyvä ajopeli, koska paikkakunnalta kyllä löytyvät peruspalvelut, mutta erityisemmät asiat täytyy toimittaa/hankkia lähinnä Joensuusta. Nurmekselaiset käyvät myös Kuopiossa ostoksilla, harvemmin Kajaanissa tai Iisalmessa.

Erityisen hyvää palvelua oli kirjastossa, Porokylän K-marketissa ja S-marketissa sekä Heikkisen autokorjaamossa keskustassa oli ystävällinen ja joustava palvelu sekä hyvä työnjälki ja edulliset hinnat (toivottavasti korjaamo toimii vielä, sillä he olivat ymmärtäneet sen, miten palveluammatissa tulee toimia).

Tässä lyhyesti meidän kokemuksiamme Nurmeksesta.

• nurmekselainen

elää jos löytää töitä..itse aina välillä hgissä töissä.Luonto ja pielinen antaa hyvät mahdollisuudet harrastuksiin.Miinuksena kova muuttotappio ja tietynlainen sisäänlämpiäväisyys.JA OLEMME KARJALAISIA EIKÄ SAVOLAISIA!!!!!!

• Anonyymi00004

No r kiskaa ei enää ole!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      13
      2537
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      76
      2358
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      202
      1334
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      117
      1194
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      75
      1142
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      266
      1099
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      939
    8. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      7
      936
    9. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      11
      894
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      54
      816
    Aihe