Miten osakkeilla rikastuisi?

munassatulta

Vinkkejä? Miten teidän mielestänne voisi osakkeilla rikastua? Jos tekisi niinkuin Erkki Sinkko että syytäisi ylimääräiset rahat osakkeisiin niin vuosien päästä olisi salkku lihava!

31

5822

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Los Belugas

Ainakin, jos ostaa sellaisia yhtiöitä jotka tuottavat voittoa. Satunnaiset tappiot eivät haittaa, mutta jatkuvasti tappiota tekevät yritykset eivät salkkua lihota.

• huippusioittaja

Sinkolla taitaa olla nyt melkoinen turskasalkku, kun on ostanut Nokiaa kaiken mitä alta kympin saa.

• "puliveivari"

Pörssisijoittamisessa on eri strategioita. Jotkut haalivat osakkeita saadakseen niistä osinkoja, toiset ostavat ja myyvät ja yleensä harrastetaan kumpaakin. Jos strategia perustuu ostamiseen ja myymiseen, niin tietenkin kannattaa myydä kalliimmalla, kuin mitä on ostanut.

Tässä strategia, jota olen käyttänyt melko menestyksekkäästi viimeisen vajaan vuoden aikana. Osoittautui jo syksyllä, että OMXH-indeksi seilaa suunnilleen 5000:n ja 5800:n pisteen väliä useammin kuin kerran, lähinnä Kreikan ja Etelä-Euroopan maiden tilanteen vuoksi. Panostin tiettyihin syklisiin osakkeisiin, joiden arvot muuttuvat keskim. enemmän, kuin muiden ja siis nopeammin. Yritin ostaa kurssien ollessa sopivan alhaalla ja sitten taas myydä järkeilyni mukaan ylhäällä. Koskaanhan ajoitus ei osu aivan nappiin, ei varmaan kenelläkään, mutta tietyn toleranssin sisällä pysymiseen voi vaikuttaa. Kannattaa olla skarppina, varsinkin kun lähestytään noita ylä- ja alakohtia. Jälkikäteen katsottuna kaikki näyttää uskomattoman helpolta, mutta ei silloin, kun tilanne on päällä.

Kysymyshän on näinä aikoina siitä, että markkinoilla pelko ja ahneus vaihtelevat tiuhaan tahtiin. Kun ahneus voittaa, kääntyvät kurssit nousuun ja kun pelko saa yliotteen lähtevät kurssit laskuun. Nämä kaksi asiaa ovat pitäneet huolen siitä, että kurssit eivät ole nousseet kovin ylös (pelko), eivätkä myöskään kovin alas (ahneus). Myös isot pojat käyttävät tilannetta hyväkseen ostamalla ja myymällä isoja mällejä kerralla saaden näin markkinat omalla toiminnallaan jatkuvaan heiluriliikkeeseen ja siis pelaamalla osakkeiden arvojen eroilla. Kun samalla peliin heitetään tarpeeksi järisyttäviä uutisia ja sopivia huhuja, niin markkinoilla alkaa tapahtua.

Viime syyskesän jälkeen olin mukana kolmessa nousussa. Siis ostin ja myin. Tietenkin mukana oli hyvää onneakin ja oletusstrategiani toimi. Muuten minulla meni aika hyvin, mutta nyt viimeisellä kerralla myin liian aikaisin. Ei tullut tappiota, mutta voittoa olisi tullut huomattavasti enemmän, jos olisin myynyt kuukautta myöhemmin. En voi sanoa, että olisin rikastunut noilla kaupoilla, mutta minun varallisuuteeni niilä kuitenkin on merkitystä.

Nythän on taas merkkejä siitä, että kurssit lähtevät nousuun. Tilanne on kuitenkin niin epämääräinen, että näillä näkymin en mene osakemarkkinoille sorkkimaan ennen Kreikan kesäkuussa pidettäviä vaaleja. Vielä sen jälkeenkin kannattanee seurata tilannetta jonkin aikaa.

Kannattaa yleensäkin seurata maailman tilannetta ja varsinkin kansainväliseen talouteen liittyviä merkittävämpiä tapahtumia (EU, USA, Kiina, Japani ym.). Sillä että esim. myydäänkö Amerikassa käytettyjä asuntoja enemmän, tai vähemmän kuin mitä on ennustettu ei ole niinkään merkitystä. Sen sijaan sillä on, että eroaako Kreikka eurosta, vai ei.

Sitten pari tärkeää neuvoa. Älä koskaan laita pörssiin elämäsi kannalta välttämättömiä varoja. Vaikka olisi kuinka varovainen, joskus pörssi voi lähteä jostain odottamattomasta syystä syöksyyn. Silloin ei ole mukavaa myydä osakkeita tappiolla. Jos pörssi lähtee syöksyyn, pidä pää kylmänä, äläkä mene paniikkiin, vaikka kyyti olisikin kylmää. Tee ratkaisut harkiten, jos jostain syystä kuitenkin myyt. Historia on osoittanut, että ennemmin tai myöhemmin nousu alkaa taas ja korjaat voittoa. Ei pidä jäädä katumaan ratkaisuja, mitä ne ovat olleetkaan, jos ne on tehty parhaan ymmärryksen mukaan ko. tilanteessa. Mahdollisista virheistä kannattaa tosin ottaa opikseen vastaisuuden varalle.

Jonkin ajan päästä, tuskin hetkeen aikaan, kun tilanne Euroopassa ja muualla maailmassa vakiintuu, alkaa myös pörssissä vakaan kasvun kausi. Silloin kannattaa panostaa järkeviin osakkeisiin, mitä ne sitten ovatkin. Sittenhän ei tarvitse tehdä muuta, kuin istua olohuoneen sohvalla nappailemassa wiskiä, samalla kuitenkin tarkkailemalla tilannetta maailmalla.

Miksi sitten paljastan strategiani tällä palstalla? No siksi, että eipä minua haittaa, vaikka muutkin sitä tekisivät, varmaan tekevätkin nyt jo. Pikemminkin päinvastoin, mitä useampi pörssisijoittaja toimisi samoin, sitä nopeammin pörssi "eläisi", luulisin.

Jos päädyt kokeilemaan minun strategiaani ja homma menee päin p--tä, niin älä syytä minua. Pelaaminen pörssissä on aina riskibisnestä ja pelaamista omalla vastuulla. Kuten aikaisemmin totesin minulla oli tällä kertaa (viimeisen vuoden ajan) myös onnea matkassa. Aivan rehellisesti sanoen, joskus on tullut takkiinkin.

• gggg4t

Rikastuminen osakkeilla? Yksinkertaista: opettele spekuloimaan osakeoptioilla.

• neuvoja...

Osakkeilla voi rikastua ajan kanssa. Pitää jaksaa odottaa vuosia ja elää vanhaksi.

-osta isojen yritysten osakkeita - ne eivät häippäse pörssistä kuten pikkufirmat

-osta vanhojen yhtiöiden osakkeita. Niillä on jo näyttöjä.

-osta sellaisten yritysten osakkeita jotka pystyy jakamaan osinkoja

-osta sellaista yritystä josta tiedät mitä se tekee

-hajauta kohtuullisesti (maantieteellisesti, ajallisesti ostot, toimialoittain)

-ole kärsivällinen...

-käy yhtiökokouksissa jos mahdollista

-liity osakesäästäjien paikallisyhdistykseen jos sellainen on - jäsenmaksu on vhennyskelpoinen verotuksessa omavastuun ylittävältä osalta

Nopea rikastuminen on enempi onnea,jonkun kohdalle sellaista voi sattua,mutta ei sellaiselle jolla on pieni alkupääoma. Sellainen tarvitsee aikaa.

Jos olet nuori - silloin sitä on.

Ole mieluummin osakesäästäjä kuin osakesijoittaja - ainakin alussa

• Itse Asiassa

Itse asiassa tilastolliset analyysit ovat osoittaneet (jätän tämän kotitehtäväksi niille, joita asia yhtään kiinnostaa), että kannattaa tehdä juuri päinvastoin kuin edellä mainittiin - ainakin siis jos haluaa rikastua. Esim. kannattaa ostaa mikroyritysten osakkeita (ja myydä kun ne eivät enää ole mikroja), jne.

• tiedoksi.
        Itse Asiassa kirjoitti:

Itse asiassa tilastolliset analyysit ovat osoittaneet (jätän tämän kotitehtäväksi niille, joita asia yhtään kiinnostaa), että kannattaa tehdä juuri päinvastoin kuin edellä mainittiin - ainakin siis jos haluaa rikastua. Esim. kannattaa ostaa mikroyritysten osakkeita (ja myydä kun ne eivät enää ole mikroja), jne.

Warren Buffet ei ole ostellut mikoyritysten osakkeita,vaan suuryritysten.

Nimenomaan sellaisia joilla on vakaa kassavirta suhdanteista riippumatta.

WB oli melkein rahaton aloittaessan. Pitkän iän avulla hän on nyt maailman rikkaimpia ihmisiä.

Esiermkki Suomesta:
        Edesmennyt arkkiatri Arvo Ylppö eli yli 100-vuotiaaksi ja kuoli markkamiljonäärinä.

Istui vain 1930-luvulla ostamiensa Orionin osakkeiden päällä. Nyt on poikansa eräs Orionin suuromistajista. Eikä ole mennyt kuin 80 vuotta. Ja kahdessa sukupolvessa miljonäärejä.

• ryyni
        tiedoksi. kirjoitti:

WB oli melkein rahaton aloittaessan. Pitkän iän avulla hän on nyt maailman rikkaimpia ihmisiä.

Esiermkki Suomesta:
        Edesmennyt arkkiatri Arvo Ylppö eli yli 100-vuotiaaksi ja kuoli markkamiljonäärinä.

Istui vain 1930-luvulla ostamiensa Orionin osakkeiden päällä. Nyt on poikansa eräs Orionin suuromistajista. Eikä ole mennyt kuin 80 vuotta. Ja kahdessa sukupolvessa miljonäärejä.

Warren Buffet ei olekaan sijoittaja vaan ammattikusettaja. Esim.

http://pragcap.com/the-many-myths-of-warren-buffett

http://www.ritholtz.com/blog/2009/11/buffetts-bailouts/

http://romanticpoet.wordpress.com/2012/02/11/obamas-new-sugar-daddy-warren-buffett-stands-to-profit-handsomely-from-mortgage-settlements/

http://www.gunsnet.net/showthread.php?13129-Warren-Buffett-a-liar-and-a-fraud.&p=172926&viewfull=1

• mies32
        tiedoksi. kirjoitti:

Esiermkki Suomesta:

Sekä WB:llä, että Ylpöllä oli palkat kunnossa jo nuorina. No WB:n kohdalla ei tietenkään palkka selitä juuri mitään, mutta antoi kuitenkin paukkuja ensimmäisiin sijoituksiin. Toisekseen WB ei ollut, eikä kai ole edelleenkään passiivinen sijoittaja, vaan otti yritykset haltuunsa, uudisti strategiat ja sai ne menestymään. Oli siis sijoittaja, mutta ennenkaikkea erinomainen yritysjohtaja. Tällä yritysten muokkaamisella ostamallaan päätösvallalla hän suurimman tilinsä on tehnyt. Tämä taas ei yritysjohtamista osaamattomalta tavikselta onnistu, eivätkä riitä rahatkaan minkään firmaan haltuunottoon.

• mies32
        mies32 kirjoitti:

Sekä WB:llä, että Ylpöllä oli palkat kunnossa jo nuorina. No WB:n kohdalla ei tietenkään palkka selitä juuri mitään, mutta antoi kuitenkin paukkuja ensimmäisiin sijoituksiin. Toisekseen WB ei ollut, eikä kai ole edelleenkään passiivinen sijoittaja, vaan otti yritykset haltuunsa, uudisti strategiat ja sai ne menestymään. Oli siis sijoittaja, mutta ennenkaikkea erinomainen yritysjohtaja. Tällä yritysten muokkaamisella ostamallaan päätösvallalla hän suurimman tilinsä on tehnyt. Tämä taas ei yritysjohtamista osaamattomalta tavikselta onnistu, eivätkä riitä rahatkaan minkään firmaan haltuunottoon.

Ja tosiaan tuon yhden linkin takaa löytyikin lisää WB:stä: on osannut käyttää tilaisuudet hyväkseen. Hänellä on rahaa, mikä on valtaa, mikä antaa aivan erilaiset mahdollisuudet sijoittamisellekin.

No on saanut muutenkin olla todellisuuspakoinen tyyppi, jos on uskonut, että pelkällä holdaamisella taviskin nousisi maailman rikkaimpien joukkoon, kun vaan tarpeeksi vuodet vierivät. Mutta ei tämä satu silti sitä nollaa, että tavikselle holdaaminen on paras vaihtoehto sijoittaa.

• guru.

helpoiten rikastut kun ostat halvalla ja myyt kalliilla. muuta ei tarvita.

• Varakapitalisti

Vielä helpompaa on, kun ostat halvalla etkä myy lainkaan. Säästyy se myyntihetken pohtimisen vaiva. Sen kun keräät yhä kasvavaa osinkovirtaa.

• tietäjä.
        Varakapitalisti kirjoitti:

Vielä helpompaa on, kun ostat halvalla etkä myy lainkaan. Säästyy se myyntihetken pohtimisen vaiva. Sen kun keräät yhä kasvavaa osinkovirtaa.

jos ei myy koskaan jää rikastuminen haaveeksi. Perikunta kiittää.

• Varakapitalisti
        tietäjä. kirjoitti:

Et tainnut lukea viimeistä lausettani. Minä sain kuluneena keväänä 4500 euroa osinkoja ja sillä alkaa jo olla merkitystä.

• fdfcfe

Et tainnut lukea viimeistä lausettani. Minä sain kuluneena keväänä 4500 euroa osinkoja ja sillä alkaa jo olla merkitystä.

minä sain 4501 euroa osinkoa

• EsaL-74
        tietäjä. kirjoitti:

Eikös "rikkaus" tarkoita kaikkea omaisuutta. Ei vain rahaa... Tai pitäsikö sanoa varakkuus. Voi esim. olla kymmenien tuhansien arvosta hyvinhoidettua perintömetsää, mutta palkkatuloja vain sen verran että pärjäilee.

Varallisuus muuttuu rahaksi sitten kun on aika kutsua monitoimikone tai pari pistämään metsä nurin. Seuraava sukupolvi saa sitten niittää seuraavan erän.

• mies32

Taidat ymmärtää rikastumisen vähän erilailla kuin suomalainen palkansaaja.

• tuuut

Jos saat vähintään kerran kuussa 4500 euroa osinkoja, niin sillä alkaa jo olla merkitystä. Kerran vuodessa sillä ei ole mitään merkitystä.

• Varakapitalisti
        tuuut kirjoitti:

Jos saat vähintään kerran kuussa 4500 euroa osinkoja, niin sillä alkaa jo olla merkitystä. Kerran vuodessa sillä ei ole mitään merkitystä.

Tänä vuonna summa on 5600 euroa eli nousua 24 %. Näin se tulovirta kasvaa ja jotkuthan tekevät saman rahan eteen pari kolme kuukautta duunia. Ensi vuonna tulee taas vähän enemmän.

• tiina 84

Listatut firmat eivät tuota mitään. Sijoita alkuvaiheen yrityksiin niin kova kasvu on mahdollista (ja riski on kova). Itse olen innostunut crowdfunding plavelusta: www.invesdor.com

• Häh?

Anteeksi kuinka? Jos toimit bisnesenkelinä aloittelevalle firmalle, sinä et saa siitä lanttiakaan. Tuollaiset Invesdorit ja Kickstarterit eivät tuota rahan lahjoittajalle yhtään mitään, korkeintaan "osakkuuden" jostain pikkufirmasta, eikä sellaisella osakkuudella voi rahastaa!

• vink vink

Talvivaara, Raautaruukki, YIT ja Ocmetik

• JEP!

Talvivaara on TOSI hyvä sijoitus! :D :D :D

• Tyhmä
        JEP! kirjoitti:

Talvivaara on TOSI hyvä sijoitus! :D :D :D

Niin taitaa olla?

Eikös toi Janne Pakarinen shorttaamalla tienannut sillä muutamankyt tuhatta parissa päivässä! ;)

• ljcd

rautaruukki on hyvä sijoitus ja nättää olevan varsin alhaallakin tuo hinta nt

• sijoittaja itse

Rautaruukki on tänään hyvä sijoitus. Yhtiö on vanha ja vakavarainen ja juuri tehnyt miljoonakaupat. Talous ehkä ei parhaassa kuosissa, mutta jaloillaan ainakin on ja siksi rahasi saa hyvän katteen.

• pertti pino

Kyllä sitä voi rikastua ilman myymistäkin. Ostaa osinkoyhtiöitä ja osingoilla näin rikastuu kuten Erkki Sinkko! Osinko on tärkeä, ja myydä kannattaa vain harvoin, ostaa kannattaa melkein aina!

• mies32

Voit rikastua, kun ostat osakkeita miljoonalla nyt. Vuoden kuluttua myyt, niin saat toivottavasti ja todennäköisesti vähän yli miljoonan takaisin. Ja kas, olet miljonääri.

Muuten jotain tuhatlappusia sijoittelemalla et melkoisella varmuudella elinaikanasi rikastu, mutta toki ne pankkia parempaa korkoa kasvavat todennäköisesti.

Suurin todennäköisyys rikastumiselle pienellä panoksella on sijoittaa turbowarrantteihin tms. viputuotteisiin, jolla voitot tulevat moninkertaisina lyhyelläkin aikavälillä. Haittapuolena vaan se, että sinne voi myös kaikki rahansa hävitä yhtä suurella todennäköisyydellä. Ja oletusarvoisesti jää tappiolle, jos ei omaa ennustajaeukon lahjoja. Eli en suosittele, mutta jos rikastuminen isosti on pakkomielteesi, eikä kummoisia alkupääomia ole, niin pörssistä ei parempaa kohdetta löydy. Nämä ovat vähän kuin Loton ja sijoittamisen ristisiitos.

• tuup

Minulla on toiminut sellainen strategia, että ostan halvalla ja myyn kalliilla. Esimerkiksi alkuvuodesta 2009 oli viimeksi halpaa.

• hmmm...

Aika harvakseltaan teet sitten kauppoja..

• mvmvmvmv

Se vaatii jokun verran pääomaa, eli jos ostaa osakkeita esim. 2000€, ne tuplaantuu ja niistä saa 4000€, niin oikeesti se ei ole paljon. Rikastuakseen täytyisi olla paljon rahaa laittaa osakkeisiin, että siitä saisi paljon rahaa tuplaantumisen jälkeen.

Ostin tässä joku aika sitten Pöyryä, ja niiden hinta on noussut reiluun euron /kpl. Olen miettinyt, että paljonko niitä olisi pitänyt ostaa, että se kannattaisi? Siis kun pitää pari kertaa käydä pankissa ja siitä menee vielä toimistusmaksut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe