ei kuntoutusta

terapeutti

Suomessa näyttää asiat olevan siten, että edes nuori onnettomuuden uhri, joka olísi selvästi kuntoutuksen tarpeessa, ei pääse/häntä ei päästetä, kuntoutukseen. Ja tällä tarkoitan lähinnä Käpylän kuntoutuslaitosta, joka on kai erikoistunut nimenomaan aivovammapotilaiden kuntoutukseen. Syynä on raha, ja ilmeisesti jonkinlainen potilaskiintiö, kuntoutukseen voidaan tietystä kunnasta lähettää vain tietty määrä potilaita. Onneton se potilas, joka ei tähän määrään mahdu. Toisaalta kuitenkin on pantu merkille, että samasta sairaalasta joku paljon myöhemmin loukkaantunut potilas onkin päässyt hämmästyttävän nopeasti kuntoutukseen. Sitten on tämä, joka on ollut jo yli puoli vuotta sairaalassa, ja kaiken aikaa vain keksitään tekosyitä, miksi häntä ei voi tai ei kannata lähettää Käpylään. Törkeää eriarvoisuutta!

6

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "psykologi"

      Onnettomuuden uhreja paljon hoitaneena psykoterapeuttina tuon lisäksi esille sen, ettei ole kovinkaan helpppoa saada asiantuntevaa traumaterapiaa. Tuon toi esille selvästi esim.
      Myyrmäen tapaus, mutta myös ihan pienempien henkilökohtaisten katastrofien osalta hoitoa on vaikeata saada. Lisäksi on liian vähän asiaan koulutettuja terapeutteja. Ongelmien pitkittyessä eteen tulee vielä ongelmat toimeentulon osalta. Vakuutusyhtiöt eivät oman kokemukseni mukaan hyväksy juuri yli vuoden työkyvyttömyyttä vaan alkavat vänkäämään, ettei kyseessä olekaan trauman jälkeinen stressihäiriö. Näin on käynyt usealle tietämälleni henkilölle. Samoin jos on kyse rikoksesta ja valtionkonttori on maksumiehenä niin sieltä ei juuri saa mitään (ja kohtelu on epäinhimillistä). Sen ei tarvitse piitata oikeuden päätöksistä pätkääkään eikä piittaakaan.
      Uhrien oikeullinen asema on aivan liian huono.
      Olen yrittänyt saada tätä asiaa julkisuuteen, mutta esim. maan valtalehdet eivät julkaise kirjoituksia aiheesta. Uhrien pitäisi jaksaa vaatia parempaa apua, mutta kun voimia ei siihen enää riitä. Sosiaali- ja terveysministeriössä ei ole kiinnostusta asiaan. siellä lähinnä pelätään kritiikkiä!!!

    • kuntoutusta

      tarvitseville täällä Suomessa.
      Älä naurata enempää.
      Ne on tarkoitettu vain harvoille ja valituille.

      • terapeutti

        Kommentistasi päätellen sinullakin on kokemusta asiasta. Käpylään taitavat tosiaan päästä vain harvat ja valitut, mutta jotkut sinne kuitenkin lähetetään. Hoitava lääkärikin tässä tapauksessa, josta minä tiedän, on tullut myöntäneeksi että rahasta se on kiinni. Huonetoveri, joka loukkaantui myöhemmin ja lievemmin, ja on toipunut paljon nopeampaan tahtiin, on nyt kuitenkin Käpylässä. Kyllä jokaisen kuuluisi saada paras mahdollinen hoito, että voisi palata joskus normaalielämään. Vai siitäkö se riippuu, kenen omaiset osaavat parhaiten miellyttää asiasta päättävää lääkäriä?


      • halvaantunut
        terapeutti kirjoitti:

        Kommentistasi päätellen sinullakin on kokemusta asiasta. Käpylään taitavat tosiaan päästä vain harvat ja valitut, mutta jotkut sinne kuitenkin lähetetään. Hoitava lääkärikin tässä tapauksessa, josta minä tiedän, on tullut myöntäneeksi että rahasta se on kiinni. Huonetoveri, joka loukkaantui myöhemmin ja lievemmin, ja on toipunut paljon nopeampaan tahtiin, on nyt kuitenkin Käpylässä. Kyllä jokaisen kuuluisi saada paras mahdollinen hoito, että voisi palata joskus normaalielämään. Vai siitäkö se riippuu, kenen omaiset osaavat parhaiten miellyttää asiasta päättävää lääkäriä?

        käpylänkuntoutuskeskus eli synapsia olin siellä vuosi sitten kolme ja puoli kuukautta töölön lähetteellä.synapsiassa hoidetaan myöskin selkäydin vammaisia,joita on enemmän kuin aivovammaisia.


    • terapeutti

      Viestiini "ei kuntoutusta" tuli pari vastausta, joista toiseen vastasin eli jatkoin keskustelua, ja sen jälkeen on tullut vielä yksi vastaus, jota tosin en ollut vielä ehtinyt lukea kun se oli jo poistettu. Mistähän syystä? Samoin kuin ylläolevalla otsikolla varustettu viestini. Olisipa kiva tietää miksi näin on tehty. Kerroin vain potilaiden eriarvoisuudesta tämän päivän Suomessa. Ei mitään loukkaavaa, ei törkeyksiä, joita toisaalla saa näköjään olla vaikka kuinka paljon kansan luettavana.

      • terapeutti

        Se olikin kai vika täällä päässä, koska heti äskeisen viestini lähetettyäni sain näkyviin kaikki puuttuvat viestit ja vastaukset. Äsken niistä ei näkynyt häntääkään. Anteeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe