Porakone ammattikäyttöön

Ammattilaiselle

Mikä olisi pätevä yleisporakone/ruuvinväännin ammattikäyttöön? Niin, että sillä pystyisi ietoniin ja tomisi myös ruuvinvääntimenä. Kannattaako hankkia erikseen akkuporakone ja sähköporakone vai riittääkö pelkkä laadukas akkuporkone? Joka pystyisi kovempaakin betopniin.

7

1547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikäyttöön?

Tietysti erikseen.
      - Ruuvinväännin / akkuporakone
      - Iskuporakone
      - Poravasara

Noista iskuporakoneen voi ehkä korvata sillä akkuporakoneella / poravasaralla.

Minä ostaisin vaikka Boschin tai Makitan ammattilaismallistosta. Akkukoneessa ledivalo ehdoton.

• kari789

Jos on akkupora ja poravasara, niin mihin tarvitaan iskuporakonetta ?

• äöLAWSALL

En ole ammattilainen mutta poravasara tuntuu turhan raskaalta vehkeeltä tehdä reikiä vaikkapa savitiileen. Omistan kaikki kolme laitetta ja erilaisiin materiaaleihin on tullut reikiä tehtyä. Ammattilaisen ei kannata hankkia halpisvehkeitä eikä tuhlata työaikaa teränvaihtoihin tai muuhun äheltämiseen.

Amtöörinä minulla on iskuporana kohta 30 vuotta vanha 300W BlackAndDekkeri 120 mk, Poravasara Honkkarista 29 egee ja Akkukoneena Makitan 14 volttinen 279,-. Halpisakkukoneen runkoja on nurkat täynnä kun akut hyytyy niistä alle aikayksikön.

• remppaaja

Hitatsi porav. Hiltin iso ruuviväännin, Bossin metallirunkoinen porakone ranteensäästäjä automaatilla, alhaalta vääntävä

• johdoista eroon?

Jos betoniin pitää tehdä reikää, niin poravasara on POP. Niitä on myös akkukäyttöisinäkin.

Toki reikää syntyy järeällä iskuporallakin, mutta tällainen on sitten hirveän kömpelö kaikkeen muuhun. Runko liian pitkä eli ei mahdu kapean kaapin sisään, kun pitäisi porata kiinnitysreikiä tai kiristellä ruuveja, momentin säätö puuttuu (=ei toimi ruuvinvääntimenä) jne.

Toiseksi koneeksi sitten 2-nopeuksisella vaihteistolla & momentin säädöllä & valolla varustettu akkukone, joka hoitaa myös ruuvinvääntimen viran.

Löytyy myös iskuporaustoiminnolla varustettuja akkuporia, mutta niillä ei kannata betoniin paljoa Ø6 mm reikää isompaa yrittää. Ja taas tämä iskukoneisto kasvattaa laitteen kokoa/pituutta, mikä syö käyttökelpoisuutta noissa kalusteasennuksissa yms. Itse ainakin sietäisin ennemmin "tarpeettoman ison & painavan" poravasaran käytön myös tiilien poraamiseen.

• ruohohan

Nykypäivän akkuporakoneilla joissa iskutoiminto poraa alle 6 mm reikiä betoniin helposti ja kaikki muu puun poraaminen ja ruuvaaminen onnistuu leikiten. Jos akku vuoden päästä hyytyy,sen sisäkalut voi nykyään uusia. Maksaa n. 50€ ja tulee halvemmaksi kuin ostaa taas uusi kone/akku ja taas pelaa. Isompiin reikiin betoniseinää varten riittää hyvä iskuporakone. Yli 10 mm reikiin kannattaa vasta ottaa poravasara.

• AinoaOikeaAkku

Jos haluat vääntävän akkukoneen niin osta NiCd akuilla. NiMh ja Lion eivät anna tarpeeksi virtaa (niiden sisäinen vastus on paljon suurempi kuin NiCd). Tosin NiCd:lla on omat rajoituksensa: muisti-ilmiö, mutta sen voi huomioida purkamalla aina lähes tyhjäksi ennen latausta eli kaksi akkua tarvitaan. Ja NiCd:lla riittää jopa 9,6V, jonka voi ladata myös 12 VDC:llä (esim. aurinkopaneeli tai auto). Sääli, että noita NiCd koneita ei enää tahdo viherpipertäjin takia löytyä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe