Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Cavalierin vastine?

Rotu kadoksissa

Eli etsin koirarotujen maailmasta rotua joka muistuttaisi luonteeltaan, liikunnan- ja aktivoinnin tarpeeltaan cavalieria. Cavaliereja tavanneena olen tullut yhä enemmän ja enemmän siihen tulokseen että cavalierissa yhdistyy asiat joita koiralta toivon, mutta jatkuvasti lisääntyvä arkuus ja sydänsairaudet sekä yleinen terveys huolettavat.
Siksi olen ajatellut rodunvaihdosta, mutta mikä olisi rotu joka olisi kuin cavalier? Lempeä, rauhallinen mutta valmis toimintaan, eikä vie liikaa tilaa sängyssä, näin lyhyesti sanottuna :)

23

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaisin :-)

      Olisivatko seuraavat?

      -Kingcharlesinspanieli

      -Cockerspanieli

      -Kooikerhondje

    • Rotu kadoksissa

      Kiitos oikein paljon, kingkallen olin tosiaan unohtanut :) Cavalierhan on siitä jalostettu, jotenka taitaa olla hyvinkin samankaltainen.
      Taidankin vetäytyä netin uumeniin tutkimaan noita rotuja, mutta jos tulee vielä mieleen saa tietenkin ehdottaa.

    • Rotu kadoksissa

      Kooikerhondjen joudun luultavasti hylkäämään, kaunis koira ja mukava luonne mutta monet kasvattajat etsivät koirilleen nimenomaan harrastavia koteja---> erittäin aktiivinen?
      Lisää ehdotuksia vain kehiin jos tulee jotakin vielä mieleen, eikä rodun tarvitse näyttää cavalierilta, kunhan vaan luonne ja aktiivisuustaso natsaa.

      • Minä vain :)

        Valitettavasti monissa pienemmissä leppoisammissa roduissa joutuu tekemään tutkimusta terveystaustoissa, aktiivisempia löytyy terveempiä :)

        Mutta ellei pieni etsivätyö terveystaustoissa haittaa niin welsh corgi pembroke on ihana koira, stabyhoun on toinen varteenotettava rotu joka kuuluu spanieleihin mutta niiden suhteen saa olla tarkka luonneperimässä jottei saa arkaa yksilöä.


      • jkkkkss
        Minä vain :) kirjoitti:

        Valitettavasti monissa pienemmissä leppoisammissa roduissa joutuu tekemään tutkimusta terveystaustoissa, aktiivisempia löytyy terveempiä :)

        Mutta ellei pieni etsivätyö terveystaustoissa haittaa niin welsh corgi pembroke on ihana koira, stabyhoun on toinen varteenotettava rotu joka kuuluu spanieleihin mutta niiden suhteen saa olla tarkka luonneperimässä jottei saa arkaa yksilöä.

        Stabyhoun oikeastaan ei kuulu spanieleihin. Ja sen kasvattajilla on suunnilleen saman laiset vaatimukset kuin koikkarin, kuten yleensäkin terveimmillä roduilla.


    • Rotu kadoksissa

      Welsh corgi kuulostaa mukavalta, lapsena haaveilinkin kyseisestä koirasta (tosin vain ulkonäön takia)

      Stabyhoun on uusi tuttavuus, mutta jos sekin on melkein harrastamista vaativa niin ompi liian aktiivinen, mutta voinhan sen aktiivisuustasoa yrittää netistä selvitellä.

      Sitä harmittelenkin että "pelkkien" seurakoirien terveys ei ole aina parhaimpia, syynä on kaiketi ulkonäön korostaminen koska niillähän ei juuri muuta käyttötarkoitusta ole kuin olla seurana.

      • liikunta = terveyttä

        Ehkä se on ainakin osasyy pelkkinä seurakoirina käytettyjen rotujen sairastavuuteen, että niille ei olla tarjottu paljoa liikuntaa, joka on tärkeä osa terveyttä.


    • Rotu kadoksissa

      Aika aktiivisia rotuja on ehdoteltu, muutamaa rotua käytetään vieläkin metsällä (staby, cockeri) ja corgi taas on paimenkoira. Olen ymmärtänyt että näitten rotujen kanssa tarvitaan runsaasti liikuntaa ja harrastamista/ runsasta kotiaktivointia.
      Ehkä on koiran kannalta parempi etten ota rotua jonka kanssa pelkään etten kykene tarjoamaan riittävästi aktivointia.
      Liikunnan tarjoaminen ei ole ongelma, tässä on mukavat lenkkimaastot ja liikun usein luonnossa, joko kiikarit tai kamera kourassa, mutta eihän pelkkä liikunta riitä vaan koira kuin koira tarvitsee aivotyötä, jotkut enemmän jotkut vähemmän.
      En tällähetkellä sijainnin vuoksi kykene harrastamaan säännöllisesti, mutta muutaman kerran vuodessa tulee lyhyitä agility/toko/koiratanssi/näyttelykursseja joihin olisin mieluusti ilmottautumassa.
      Eli etsin mukavaa kotikoiraa seuraksi lenkeille, sohvalle, ja reissuille.

      Kiitos paljon annetuista ehdotuksista :)

    • pieni seura

      Miten olisi tiibetinspanieli, tai jos haluaa enemmän kuonoa, mutta myös karvaa, lhasa apso? Mukavia perusterveitä koiria

      • Rotu kadoksissa

        Tiibetinspanieli tosiaan on ehdokaslistoilla, hyvin samankaltainen rotu cavalierin kanssa mutta itsenäisempi ja itsepäisempi.
        Lhasa apsoa taas en ole miettinyt vaikka sellaisia on tullut vastaan, pitääpä tutustua siihen.

        Kiitos ehdotuksista, ainakin näin pikaisesti katsottuna näyttäisi molemmat sopivan.


    • alkup. kingi

      Kingcharlesinspanielista cava polveutuu. Eikö sellainen sinulle sopisi? Ikään kuin "terve cavalier kingcharlesinspanieli" :-)

      • Töpökuonoa vastaan

        Kingcharlesinspanielilla no todella lyhyt kuono,
        lähes olematon!
        Ei sellainen raukka voi edes hengittää kunnolla.


    • tipsuttajajaja

      itsellenikin tuli heti mieleen tiibetinspanieli. :) itselläni oli ennen narttu ja en voi muuta kuin kehua. todella viisas koira, joka tietää kyllä miten omistajan saa kiedottua tassunsa ympärille! ei vaadi älytöntä määrää liikuntaa ja kiintyy omistajaansa. oman koirani miinuksia oli, että koira oli todella arka (sen kimppuun hyökättiin pentuaikana) ja, että karvaa lähtee. muuten kyllä todella ihana koira ja suosittelen kyllä lämpimästi. :)

    • Rotu kadoksissa

      Kyllä kingkallea olenkin miettinyt, juuri kingkallen ja cavojen läheisestä sukulaisuudesta johtuen. Mutta ainut(?) ongelma on vain se lyttykuono, pelkään että oma koirani sitten rupeaa rohisemaan rasituksessa.
      Tipsu tuntuu myös natsaavan toiveisiini, ja lapsuudesta muistankin erään tipsu-uroksen. Todella muhkeaturkkinen, äärettömän kiltti ja avoin mutta varsin itsepäinen ja karkailevainen.
      Karvanlähtö ei ole ongelma, kissojen kanssa eläneenä olen jo tottunut siihen :D

      Kiitos vastaajille :)

      • dfzghkkkkkk

        Kannattaa käydä katsomassa noita livenä kingkalleja olen törmännyt ei rohiseviin hengityksiin..jollain tavalla niin uniikin ja persoonallisen näköisiä. :) Lienee hivenen itsepäisempi kuin tavallisempi muunnos eli cavaljeri. :)


    • fgdhghjhjghgk

      Sussexinspanieli :) Jenkki myös.

    • Rotu kadoksissa

      Minulla tuo rohina on yksi pahimmista painajaiskuvista, 15 vuotta eläen sellaisen rohinaturvan kanssa ei kuulosta kovin iloiselta koiran tai minunkaan kannalta. Mutta jos tästä läheltä löytyisi kingkalle niin voisin sellaisen tavatakin :)

      Sussexinspanieli on myös aika uusi tuttavuus, mutta näyttäisi silti sopivan elämäntyyliini vaikka onkin metsästyskoira.
      Jenkkiä olen aiemmin pohtinutkin, vaikuttaa olevan samankaltainen mutta vähän vilkkaampi ja toiminnallisempi olematta kuitenkin liian vaativa virikkeiltään.

      Kiitos vastauksista :) ja lisää saa aina ehdotella jos tulee jotakin mieleen.

    • Rotu kadoksissa

      Hei taas,
      tällä kertaa ei mietitytä aktiivisuustaso vaan itsenäisyys. (tipsu ja lhasa apso)
      Muutaman itämaisen rodun edustajan tavanneena vaikuttavat etäisiltä, jopa omistajilleen. Ovatko samanlaisia myös ollessaan kaksistaan omistajan/perheen kanssa? Eli tykkäävät viettää paljon aikaa omassa rauhassaan.
      Itse kun pidän seurallisista sesseistä jotka tykkäävät huomiosta, läsnäolosta ja kaikenlaisesta kiehnäämisestä, silittelystä vierekkäin/kasassa loikoiluun :)

      • eikovinitsenäinen

        Oma tipsuni on kyllä etäisen vastakohta. Aina siellä missä muutkin, sylissä tykkää köllötellä ja yhdessä puuhastella (miinuksena eroahdistus). Ei siis todellakaan kaipaa omaa rauhaa, päinvastoin. Ihana ja todella omistajiinsa kiintynyt koira, jolta kyllä löytyy myös omaa tahtoa, mutta kuitenkin loppujen lopuksi on miellyttämisen haluinen. Pää on helppo kääntää ja huumorintajua löytyy;)


    • _EI_oleTOTTA

      "jatkuvasti lisääntyvä arkuus" EI pidä paikkaansa!

    • harjisfani
    • Rotu kadoksissa

      Aika paljon arkoja cavaliereja on tullut vastaan, jotenkin niin surullista että normaalisti niin avoimen ja reippaan rodun edustaja käyttäytyy niin. Ja uskoin että pitkään suosittuna keikkuminen on vaikuttanut luonteeseen.
      Mutta jos asiat ovat noin niin sittenpähän on yksi este sivuutettu :)

      Harjis on aika kiinnostava tuttavuus, itikkakin kiinnostaa mutta riistavietti laskee vähän "pisteitä".

      Kiitos vastauksesta eikovinitsenäinen, onkohan tämä kuinka yleistä rodussa? Ja kiitos myös kommentista harjisfanille.

    • Elisabeth

      Hei, en tiedä lukeeko tätä enään kukaan mutta kirjoitan nyt kumminkin...

      minulla on cavalier maailman ihanin ja voisin ylistää sitä vaikka kuinka paljon. ei ole arka, melkeimpä päinvastoin, ei pelkää ihmisiä, ei koiria, ei ääniä eikä edes lehmiä, hevosia jne. asun koirani kanssa keskellä kaupunkia joten on tottunut moneen pieneenkin hurisevaan ääneen, mutta vienyt myös maalle katsomaan isompiakin elukoita. kouluttanut sen myöskin siihen ettei pelkää ja ole arka.

      käytän cavaani 2-3kertaa päivässä noin 2-5kilsan lenkillä aktivisuutta kun tarvitsee paljon. syötän sitä 3 kertaa päivässä pienin annoksin. ( rodulla kun tuppaa tuo ruoka maittamaan) ei herkkuja, ei mitään ylinmääräistä (pentunakin opetin sitä palkitsemalla kuivanappulalla) painoa mussukaltani löytyy normaali painon 6,5kilon verran enkä kauheesti sen siitä ylöspäin annakkaan nousta.

      ikää ensimmäiseltä cavaltani kertyi 14vuotta -> täysin terve ja nyt uusi cavani on vuoden verran ja samanlainen luonteeltaan kun pappansakkin.

      Kennelliiton mukaan sairaita koiria ei saa jalostaa joten ainankin minun cavoillani on ollut terve sukupuu joten olen välttynyt sairauksilta.

      ja rakkaat ihanat ihmiset, yhtälailla ihminenkin tarvitsee liikuntaa ja terveellisen elämän tavan kuin koirakin, rodusta riippumatta. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe