Lakkiaiset

jj

Tietääkö joku onko koulun lakitustilaisuus pakollinen? Mielestäni aivan hemmetin turha ja jättäisin mielelläni nuo kissanristiäiset väliin. Onko mahdollista vain käydä noukkimassa todistus yms. tilpehööri ja painaa menemään?

17

2866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *joku*

      Kyllähän se periaatteessa pakollinen on... Miksi et "istuisi viimistä kevätjuhlaa" koulussasi, kyse on kuitenkin vain tunnista tai parista - ja sitten voit painella vaikka mihin hippulat vinkaisten sen jälkeen...?!? Itselläni ei tulisi mieleenkään jättää tommoista tapahtumaa väliin - ei tosin ole enää ajankohtaista kohdallani, olen käynyt lukion jo vuosia sitten...;)

    • jj

      No itseäni ei yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa tuo tapahtuma eikä sen puolen mikään lakkikaan. Ajatus siitä, että olisin istunut monta vuotta lukemassa jonkun kämäsen kotsan vuoksi on lähinnä helvetin naurettava. Jos se on sinusta hienoa niin ymmärrän, mutta itse sanon ei kiitos. Joka tapauksessa kiitos vastauksesta.

      • aammkk

        no ei kai kukaan nyt sen LAKIN takia siellä koulussa istu...se lakki nyt on vain symbolinen merkki suoritetusta tutkinnosta. eiköhän koulussa istuta ihan sen koulun itsensä vuoksi ja siksi, että voi sitten mennä seuraavaan kouluun ja seuraavaan kouluun :D. kukin tyylillään. tsemppiä!


      • jj
        aammkk kirjoitti:

        no ei kai kukaan nyt sen LAKIN takia siellä koulussa istu...se lakki nyt on vain symbolinen merkki suoritetusta tutkinnosta. eiköhän koulussa istuta ihan sen koulun itsensä vuoksi ja siksi, että voi sitten mennä seuraavaan kouluun ja seuraavaan kouluun :D. kukin tyylillään. tsemppiä!

        Tajuan kyllä, mutta en kaipaa symbolisia merkkejä. Itse asiassa koko perinne on minusta äärimmäisen typerä.


      • Anonyymi
        jj kirjoitti:

        Tajuan kyllä, mutta en kaipaa symbolisia merkkejä. Itse asiassa koko perinne on minusta äärimmäisen typerä.

        Suomessa on vähän perinteitä. Eikö ole itse asiassa kaunista viettää lakkiaisjuhla. Kaikki ovat iloisia saadessaan raskaan urakkansa valmiiksi voidakseen jatkaa opintoa edelleen muissa oppilaitoksissa tai suoraan työelämässä.
        Optushallitus on tehnyt virheen päättäessään matematiikan ja fysiikan suuresta painoarvosta opiskelijoita valitessa.
        Vanhana lukion opettajana olisin luullut asiantuntijoita viisaammiksi.


    • *joku*

      Ei lakkia ole pakko hommata, jos ei halua - ja ne koulun juhlat ovat kuitenkin vain tyyliin pari tuntia elämästäsi ;)

      • jj

        Periaatekysymys ja toisaalta ei vaan kiinnosta yhtään. Taidan lopettaa asiasta jauhamisen tähän. Kyselin lähinnä tietääkseni miten paljon pitää nähdä vaivaa tuolta laistamisen eteen.


    • opex

      Lakkiaisiin ei tarvitse osallistua, lakkia ei tarvitse hankkia, juhlia ei tarvitse järjestää.
      Ilmoitat koululle hyvissä ajoin, ettet tule paikalle, niin saat sitten todistuksen muulla tavoin.
      On tärkeää, että todellakin ilmoitat etukäteen, ettei itse juhlassa ihmetellä, missä olet.

    • ylioppilas2010

      Itse meinasin jättää menemättä lakkiaisiin enkä olisi halunnut mitään juhliakaan järjestää. Koko lukioaikani oli ihan kauheaa. Minulla ei juuri ollut kavereita, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, ja itse opiskelukin meni enemmän tai vähemmän surkeasti. Olin tosi masentunut, enkä olisi jaksanut odottaa että saan unohtaa koko roskan ja ne kolme vuotta mitä siellä kärsin. Kirjoitin kuitenkin ylioppilaaksi (olosuhteisiin nähden) ihan suht ok arvosanoilla.
      Oikeastaan se oli äitini, joka sai puhuttua minut ympäri. Menin sitten lakkiaisiin ja mulla oli jopa ihan kivat yo-juhlat, jossa oli vaan lähimmät sukulaiset. Nyt kun katson taaksepäin, niin olen ihan iloinen, että menin lakkiaisiin vaikka en olisi halunnut. Se oli tavallaan hyvä "tilinpäätös". Sain jättää konkreettiset hyvästit sille paikalle ja niille ihmisille. Jos en olisi mennyt, minulle olisi voinut jäädä sellainen olo, että jotain jäi kesken... Omista lakkiaisistani on siis nyt 2 vuotta.

      Ehkä se jää kaduttamaan sinua, jos et menekään. Loppujen lopuksi se on aika lyhyt aika ihmisen elämästä mitä se tilaisuus kestää...En tosin tunne sinua enkä tiedä taustaasi, mutta neuvoisin miettimään asiaa vielä. Tsemppiä! :)

    • lakki22

      toi jj on niin juntti, ei kiinosta viimeinen kevät juhla. Meetkö miellumin himaa runkkaa hiton yksinäinen. toivottvasti sun tulevaisuus on perseestä, sillä sun ajatustapa on nii paska ja negatiivinen

    • yolakki

      lakki22 mitä jos henkilön kokemus koulusta ja opettavista on traumasoiva eikä tahdo nähdä heitä enään? Asenne on negatiivinen mutta älä ala soimaamaan ellet tunne tai tiedä tilannetta. Ymmärrän hyvinkin ja siksi olen myös itse täällä :-D

    • kukka_rintapieleen

      Se on sinun lukio-opintojesi tärkein päivä. Kunnioita sitä hetkeä. Ne menestyvät yleensä elämässä parhaiten jotka arvostavat saavutustansa. Olet tehnyt duunia monta vuotta ja nyt sinut palkitaan. Sillä ei ole merkistystä vaikket ole porukan paras. Silläkään ei ole merkitystä vaikka oletkin ollut porukan ulkopuolinen ja näkymätön. Olet kuitenkin tullut maaliin asti voittajana. Laita kukka rintapieleen ja ole reilusti leuhka, Itsesi ja toistenkin puolesta, vaikket heidän paras kamu olekaan. Luulisin että porukassa on aina joku joka on salaa ylpeä sinunkin puolestasi. Se on jopa todennäköistäkin.

    • Anonyymi

      Vaasan lyseon lukion lakkiaisissa keväällä vuonna 2004 on ollut kiusaamista. Kun kaikki käveli jonossa siinä paikassa/salissa missä juhlat pidettiin jotkut katsojat, taisi olla joku aikuinen ja joku ehkä 15-vuotias tyttö, tämä tyttö katsoi virneellä ja sanoi hinttariksi.

      Kun olin tulemassa hakemasta tutkintopaperia katsoin siihen samalla kun kävelin, jotenkin tämä seuraava hakija oli matkalla nopeammin mitä kuvittelin ja melkein törmäsi minuun. Vasta vähän ennen ohitusta huomasin. Tämä sama oli jonkinlainen tuttu, poika/mies, joka kiusasi. Se oli muun muassa ennen englannin kirjoitusten kuuntelua, siellä luokassa missä kuuntelu pidettiin, kävellyt takaa ohi ja sanonut samalla "toivottavasti saat iin (eli hylätyn) hinttari." Se häiritsi minua silloin ja sen tarkoituskin oli varmaan se.

      Sen jälkeen kun todistukset oli jaettu ja kaikki istui. Pidin todistusta väärinpäin niin ettei arvosanoja näkynyt koska jotenkin häpesin niitä koska ne oli aika huonoja enkä vain varmaan halunnut muiden kommentoivan arvosanoja enkä näkevän koska ne ei kuulu muille. Eräs tyttö/nainen joka oli kiusannut myös koulussa sanoi vieresään istuvalle tytölle/naiselle joka myös oli hieman kiusannut ehkä aikoinaan että "miksi tuo hinttari pitää väärinpäin paperia", tämä toinen vastasi "se häpeää sen arvosanoja".

      Ennen paikasta/salista ulosmenoa oli vielä yhteiskuva kaikista, tämän kuvan jälkeen eräs poika/mies joka oli kiusannut koulussa sanoi toiselle pojalle/miehelle pilkkaavalla ja korkealla äänellä "ollaanks me nyt aikuisia." Koin sen nöyryyttävänä. Tämä sama oli solvannut minua koulussa englanniksi, vaikka suomea puhuu muun muassa rasistisesti "pieneksi kiinalaiseksi tytöksi." En ole kiinalainen tai aasialaistaustainen enkä tyttö/nainen. Tämä oli mielestäni ironista koska luulin että tämä kiusaaja voisi itse ehkä olla jotain muuta kuin valkoihoista suomalaista kantaväestöä koska hänellä on aika ruskea iho ja jotenkin naaman piirteet jotenkin ei suomalaisia.

      Paikan/tilaisuuden/salin ulkopuolella kun olin menossa vanhempani kanssa autolle, siinä oli ympärillä myös muita jotka oli poistumassa paikasta, eräs tyttö/nainen joka oli kiusannut koulussa seurasi meitä ja katsoi pitkään vanhempiani ja sanoi eräälle toiselle "tuon hintin vanhemmat on outoja".

      Miksi jotkut tytöt/naiset vihaa homoja. En tiedä miksi näissä lakkaisissakin piti minua kiusata. Eikö olisi voinut olla siellä kiusaamatta edes sen ajan. Homokammoiset lakkiaiset.

    • Anonyymi

      Ylioppilaslakin hakeminen ja päähän laittaminen on myös ihan uuden alku. Se vapauttaa. Etenkin jos on koulu mennyt penkin alle tai muutoin tullut kaltoin kohdelluksi joidenkin taholta. Jokainen voi itse järkeillä mitä se ylioppilaslakki itselle tarkoittaa. Lakki voi siis vapauttaakin. Ehdottomasti niin. Vankilasta vapautuminen esimerkiksi. Vartija kättelee sinut portilla lähtiessäsi. Et siinä vaiheessa mieti että olipa hienot vuodet lusia kakkua . Ei vartija siksi sinua kättele että kiittäisi istumistasi vuosista vaan siksi että toivottaa hyvää matkaa minne elon polkusi sitten viekin.
      Jos siis itselläsi ei hyviä muistoja ole lukiosta niin hae ihmeessä se lakki . Se on sinun vapautumisesi hetki.

    • Anonyymi

      Lakkiaisjuhlaan ei ole koululla pakko osallistua. Jos ei osallistu, siitä on viisasta ilmoittaa etukäteen, ettei synny turhaa hälinää, mihin joku on joutunut.

      Todistuksen saa sitten noutaa koulun kansliasta lakkiaisten jälkeen.

      Syitähän osallistumattomuuteen voi olla monenlaisia, mutta itse en jättäisi ainutkertaista tilaisuutta väliin. Lakki sinänsä ei merkitse paljoa, lähes käyttämättömäksi on jäänyt, mutta valmistuminen ylioppilaaksi merkitsi minulle ja merkitsee edelleen paljon. Se merkitsi paljon myös perheelleni. Muistikuvat lakkiaisista ovat piirtyneet syvälle sieluuni, se oli elämäni onnellisimpia päiviä.

    • Itse en ainakaan mihinkään lakkiaisiin osallistunut.

      Ylioppilastutkinto koostuu tietyistä pakollisista opintosuorituksista, joihin tutkinnon suorittamisen jälkeiset seremoniat eivät kuulu millään tavalla. Ainakaan minä en olisi saanut lakkiaisiin osallistumisesta yhtään opintopistettä.

      • Anonyymi

        Karua on elämäsi, jos kaiken arvo mitataan opintopisteillä, rahalla, ajalla jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe