kiilloton höyhenys

Nina

Mitä pitäisi tehdä kun mielestäni linnuillani on täysin kiilloton höyhenys verrattuna esim.eläinkaupan lintuihin??Omani ovat kuin harmaan pölyn pietossa..vitamiinia annan säännöllisin väliajoin,osani linnuista syö pellettejä ja siemeniä,lisäksi annan myös hirssiä ja erilaisia hedelmiä..ja lintuni myös kylpevät.

5

420

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Ihan ensiksi kannattaa muistaa, että terveille kakaduille (ja harmaapapukaijoille...) valkoinen lintupölykerros höyhenissä on ihan normaalia, eikä niille ikinä sellaista kiiltoa saa kuin vaikka amatsoneille.

      Kylvetys ja monipuolinen ruoka ovat ne perustekijät höyhenten kunnolle. Mitä kuivempi huoneilma sitä tiheämmin kylpyjä kaivataan. Kalsium ja proteiinit ovat perusravinteita höyhenten kasvatukseen. Jos lintu ei syö paljoa pellettejä on ruokaan hyvä lisätä silloin tällöin proteiineja, esim kananmunaa, pari nokaretta raejuustoa tai keitettyjä papuja. Pari tippaa ruokaöljyä tai helokkiöljyä silloin tällöin tuoreruokaan saattaa lisätä kiiltoa, mutta liikaa ei pidä antaa ettei lihota lintuja.

      Yksi lintujen kanssa usein unohdettu tekijä on myös valo!
      Paitsi että lintu ylipäätään näyttää ihan erilaiselle eri valaistuksessa vaikka höyhenystö pysyisi samana, niin oikea valaistus on tärkeä linnun yleiskunnolle ja UV-säteily saa linnun aineenvaihdunnan ja D-vitamiinituotannon virkuksi.
      Paras on tietysti aito auringonvalo, eli tiput häkissä ulkoilemaan lämpiminä kesäpäivinä, auringon ja suihkuttelun yhdistelmä saa höyhenystöt kohenemaan silmissä.

      Sisätiloissa ja etenkin talvella täytyy sitten turvautua keinovaloon, tropiikin eläimillehän valoa ei oikeastaan voi olla ikinä liikaa. Esim akvaariovalaisimet käyvät mainioisti lintuhäkinkin valaisuun, kunhan suojaa laitteen ja johdot nakertelulta. Pari linnuille tarkoitettua loisteputkea ja 10-14h päivänpituus pitää linnun kunnossa. Valoisaa aikaa pidentämällä ei voi korvata valon määrää ja laatua, vaan lintu voi ärtyä unenpuutteesta tai saada pesimävireen outoihin aikoihin jos päivä on liian pitkä. Kovin lyhyt päivä taas voi myös aiheuttaa vastaavia oireita.

      • Nina

        Olen myös huolestunut lutino nymfistäni,sen höyhenys on erittäin resuisen näköinen...siivissä näkyy kohtia missä on vähemmän höyheniä.Kalju päälaki on ollut syntymästä asti (eikö johdu siitä että emot ovat nyppineet)??Muuten lintu on eloisa ja virkeä eikä vaikuta sairaalta.Mutta sitä jos vertaa muihin lutinoihin niin on resuisen näköinen.


      • -M-
        Nina kirjoitti:

        Olen myös huolestunut lutino nymfistäni,sen höyhenys on erittäin resuisen näköinen...siivissä näkyy kohtia missä on vähemmän höyheniä.Kalju päälaki on ollut syntymästä asti (eikö johdu siitä että emot ovat nyppineet)??Muuten lintu on eloisa ja virkeä eikä vaikuta sairaalta.Mutta sitä jos vertaa muihin lutinoihin niin on resuisen näköinen.

        Kaljuus on lutinoilla perinnöllistä ja vielä perinnöllisesti pahenevaa, jos risteytät kaksi lutinoa joilla on pieni kalju laikku saat poikasia joilla on iso kalju laikku, eli vajaahöyhenisiä lutinoita ei pitäisi risteyttää keskenään jossei halua kaljuuden lisääntyvän populaatiossa. Useimmilla lutinoilla taitaa ainakin pieni höyhenetön kohta töyhdön takana olla.

        Siipien harsuus on sitten jo hankalampi juttu, jossei linnulla ole juuri sulkasato meneillään (ja siinäkään ei ihan paljaita laikkuja pitäisi normaalisti tulla) höyhenet ovat voineet resuuntua esim jos räpistellyt häkkiverkkoa vasten säikkyessään tai muuten. Tai sitten sitä repii joko häkkitoverit tai se itse. Jos kaverit kiusaa täytyy lintu erottaa omaan häkkiin, jos itse nyppii tai höyhenet jopa kasvavat alunperin epämuodostuneina tai putoilevat itsestään niin voi olla joku puutos tai sairaus ja kannattaa käväistä lääkärin juttusilla. Lintuhan pyrkii vaistomaisesti käyttäytymään mahdollisimman normaalisti viimeiseen asti, eli vaikka joku olisi vialla niin lintu ei sitä välttämättä näytä ennen kuin se alkaa voida todella huonosti.


      • Nina
        -M- kirjoitti:

        Kaljuus on lutinoilla perinnöllistä ja vielä perinnöllisesti pahenevaa, jos risteytät kaksi lutinoa joilla on pieni kalju laikku saat poikasia joilla on iso kalju laikku, eli vajaahöyhenisiä lutinoita ei pitäisi risteyttää keskenään jossei halua kaljuuden lisääntyvän populaatiossa. Useimmilla lutinoilla taitaa ainakin pieni höyhenetön kohta töyhdön takana olla.

        Siipien harsuus on sitten jo hankalampi juttu, jossei linnulla ole juuri sulkasato meneillään (ja siinäkään ei ihan paljaita laikkuja pitäisi normaalisti tulla) höyhenet ovat voineet resuuntua esim jos räpistellyt häkkiverkkoa vasten säikkyessään tai muuten. Tai sitten sitä repii joko häkkitoverit tai se itse. Jos kaverit kiusaa täytyy lintu erottaa omaan häkkiin, jos itse nyppii tai höyhenet jopa kasvavat alunperin epämuodostuneina tai putoilevat itsestään niin voi olla joku puutos tai sairaus ja kannattaa käväistä lääkärin juttusilla. Lintuhan pyrkii vaistomaisesti käyttäytymään mahdollisimman normaalisti viimeiseen asti, eli vaikka joku olisi vialla niin lintu ei sitä välttämättä näytä ennen kuin se alkaa voida todella huonosti.

        Missäköhän olisi lähin eläinlääkäri joka olisi lintuhin erikoistunut??Taidan käyttää lintua siellä...lintuni ei nypi omia höyheniään eikä myöskään kumppani.Kumppaniinsa verrattuna lintu on laihempi ja huonokuntoisemman näköinen.Mutta muuten virkeä.


      • -M-
        Nina kirjoitti:

        Missäköhän olisi lähin eläinlääkäri joka olisi lintuhin erikoistunut??Taidan käyttää lintua siellä...lintuni ei nypi omia höyheniään eikä myöskään kumppani.Kumppaniinsa verrattuna lintu on laihempi ja huonokuntoisemman näköinen.Mutta muuten virkeä.

        Tiedän lintulääkäreitä PK-seudulta, muun Suomen tilanteesta kannattaa kysellä esim www.papukaijayhdistys.fi foorumilla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe