37 vuotias vauvahaaveilija

mitkä mahdollisuudet

En ole aikaisemmin edes ajatellut lasten hankintaa, olen vain siirtänyt ajatusta, että sittn joskus. Nyt on kuitenkin alkanut tuntumaan siltä, että lapsi on saatava.

Olen siin 37 vuotias ja en ole koskaan ollut raskaana. En ole edes vielä perehtynyt asiaan kovin tarkasti, mutta onkohan minulla edes enää mahdollista saada lasta? Ja mitä kaikkia riskejä raskauteen liittyy tämän ikäisenä?

Tietysti tiedän, että raskaus on mahdollista niin pitkään kuin kuukautiskierto pelaa, mutta kuinka suuri todennäköisyys on, etten enää saakkan lasta tässä iässä.

Onko täällä saman ikäisiä muita vauvahaaveilijoita?

12

948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikuinen nainen

Sain lapseni tuon ikäisenä. Kävin testeissä ja kaikki näytti hyvältä. Ja kaikki sujui hyvin. Minusta se oli elämäni onnellisin tapahtuma muuten onnettomassa elämässäni.

En ole koskaan katunut. Päinvastoin mietin miksi en tehnyt toista. Kaduin myös sitä, miksi en synnyttänyt lapsia aikaisemmin. Se milloin on sopiva aika synnyttää lapsia, riippuu ihan omasta ajattelutavasta. Jotkut valehtevat itselleen, että ei ole sopiva aika, ja katuvat myöhemmin. En usko naisia, jotka sanovat, etteivät halua lasta.

Sitten lapsi on vielä kasvatettava, mutta se oli minulle mieluinen tehtävä, toisin kuin monille suomalaisille vanhemmille. En ollut ankara, en kasvattanut ollenkaan sovinnaisten ohjeiden mukaan. Meillä oli kivaa yhdessä. Onnistuin siinäkin hyvin, lapseni on onnellinen ja menestyy.

• 38

Minäkin sain ensimmäisen lapseni 37-vuotiaana, tosin yli 2 vuoden yrittämisen ja muutaman kuukauden hedelmöityshoitojen jälkeen. Jostain syystä en missään vaiheessa pelännyt etteikö meidän onnistuisi saada lasta, vaan olin varma että jossain vaiheessa se vielä onnistuu. Itse raskausaika oli minulle rankkaa. Kärsin monta kuukautta pahoinvoinnista ja lisäksi minulla oli raskausajan diabetes. Olin mielestäni hyvässä fyysisessä kunnossa, sekä normaalipainoinen ennen raskautta, mutta raskausaikana olin silti liian väsynyt liikkumaan yhtään. Mietin välillä että jos olisin tehnyt päätöksen hankkia lapsia nuorempana, olisi raskausaika saattanut olla helpompaa. Mieheni halusi lapsia meille jo silloin kun olimme 28-30v, mutta minä halusin odottaa. Lapsi on todellakin parasta mitä meidän elämässämme on ikinä tapahtunut ja nyt yritämme esikoiselle sisarusta. Olen 38v.

• bbb

Heippa!

Meillä on aikalailla samalainen tilanne: Täytän pian 38- vuotta ja alamme pian yrittämään raskautta. Se meillä on myös samallaista, että aikaisempi raskautemme oli vaikea. Minä kärsin myös poikkeuksellisen kovasta raskauspahoinvoinnista ja minulla oli myös raskausajan diabetes. Nyt pelkään tulevassa raskaudessa eniten juuri sitä pahoinvointia. Nyt minulla on jo ennestään kolme lasta, joita pitäisi pystyä hoitamaan.

Soitin teratologiseen tietokeskukseen, sieltä sanottiin, että on olemassa pahoinvointilääkkeitä, joita voi syödä turvallisin mielin.

Missä päin Suomea asut? Mä asun Satakunnassa.

• Putket poikki!
        bbb kirjoitti:

Heippa!

Meillä on aikalailla samalainen tilanne: Täytän pian 38- vuotta ja alamme pian yrittämään raskautta. Se meillä on myös samallaista, että aikaisempi raskautemme oli vaikea. Minä kärsin myös poikkeuksellisen kovasta raskauspahoinvoinnista ja minulla oli myös raskausajan diabetes. Nyt pelkään tulevassa raskaudessa eniten juuri sitä pahoinvointia. Nyt minulla on jo ennestään kolme lasta, joita pitäisi pystyä hoitamaan.

Soitin teratologiseen tietokeskukseen, sieltä sanottiin, että on olemassa pahoinvointilääkkeitä, joita voi syödä turvallisin mielin.

Missä päin Suomea asut? Mä asun Satakunnassa.

Etköhän tuota ole jo tätä maailmaa tarpeeksi kuormittanut osaltasi?

• Onnelliset vanhemmat

Saat terveen lapsen 99.999% varmuudella, kuten kaikki muutkun, jos mies on terve ja siittiöt pelaa. Ei lapsettomuus ikää katso. Sinullahan ei ole menopaussi ollut, eli onnea yritykseen jos elämäntilanne sallii.
      Meillä esimerkiksi vaimo oli 35v kun opiskelut lopetti, hankki työpaikan ja teimme lapsen. Nyt odotamme toista.

• No et todellakaan...

Heh. Jos tämän palstan pissapäitä luet ja kuuntelet, niin sinunhan tulisi jo olla mummo jollekin lapselle. Mutta aikuisten oikeasti sinä et ole edes vanha äitiksi, vaan optimaalisessa iässä, jos parisuhde ja muut asiat kunnossa. Ikä on vain numeroita, mutta mitä pienempi numeraali kyseessä, sen heikommalla tolalla asiat;)
      Minun mielestäni lapset kun tekee ennen kuin täyttää 40-vuotta ja joissakin tapauksisa 42v, niin ei ole liian vanha. Ja muista pitää itsensä nuorekkaana -johon hyvin paljon auttaa kun ei lapsia hanki nuorena- niin en näe mitään estettä.
      Näitä "mulle mulle kaikki mulle" sukupolvia ei kannata noteerata. Eihän nuo edes kommentoi, kun niin omaan napansa tuijjottajiaa kja kilpailuyhteiskunnan uhreja.
      Näillä on joku klapsuuden turvatomuus syynä tähän kauheaan kilpailuviettiin jopa lapsissa.

• bbb

Minä olen myös 37-vuotias vauvahaaveilija. Sillä erolla, että minulla on jo ennestää kolme lasta. Tässä iässä riskit ovat vähän suuremmat kuin nuorempana, mutta tuskin siinä mitään kovin radikaalia eroa on. Mennessäni naimisiin olin 24 vuotias. Ensimmäisen lapseni syntyessä olin 27 vuotias. Tähän kolmeen vuoteen mahtuu paljon epäonnea raskauksissa, vaikka olisi pitänyt olla parhaassa iässä. Tämän jälkeen olen saanut (siis vähän vanhempana) kolme tervettä lasta, eli ei se ole aina iästä kiinni. Tsemppiä meille kaikille!

• annetaan anteeksi

joo, no älä ainakaan lisää lisääänny...

• annetaan anteeksi

Ja kunnosta se on kiinni, ei iästä!

• FewBabies
        annetaan anteeksi kirjoitti:

Ja kunnosta se on kiinni, ei iästä!

Vauvakuume edelleen, mutta 5-kymppiä lähestyy, joten antaahan vauvakuumeen vaan olla. Ei toteudu enää. Odotellaan niitä lastenlapsia. =) Omassa kunnossa ei ole mitään vikaa, mutta biologinen kello on jo räjähtänyt. Alle nelikymppiset ja vähän sen päällekin voivat pyöräyttää ihan ilman mitään apuja täysin normibabyn. Joten ei mitään hätää. Antakaa palaa vaan kaikki halukkaat!

• World is too full
        FewBabies kirjoitti:

Vauvakuume edelleen, mutta 5-kymppiä lähestyy, joten antaahan vauvakuumeen vaan olla. Ei toteudu enää. Odotellaan niitä lastenlapsia. =) Omassa kunnossa ei ole mitään vikaa, mutta biologinen kello on jo räjähtänyt. Alle nelikymppiset ja vähän sen päällekin voivat pyöräyttää ihan ilman mitään apuja täysin normibabyn. Joten ei mitään hätää. Antakaa palaa vaan kaikki halukkaat!

Totta, mutta adoptoikaa ennemmin.

• It sure is
        World is too full kirjoitti:

Totta, mutta adoptoikaa ennemmin.

Adoptoisihan sitä, jos siihen olisi mahdollisuus. Mutta suomalaista vauvaa ei saa ja ulkomainen vauva käy niin kovasti kukkaron päälle, että ei kertakaikkiaan ole varaa, vaikka kuinka haluaisi. Tyhjästä on paha nyhjäistä.

Suosittelen kuitenkin kaikille, joilla on varaa ja jotka eivät jostain syystä saa omia lapsia, adoptointia. Kuinka paljon maailmassa onkaan rakastavia vanhempia odottavia lapsukaisia...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe