Ilmastoinnin huolto(=täyttö)väli?

kylmää kyytiä

Miten kauan kylmäaineen pitäisi kestää ilmastointilaitteen sisällä, vuoden vai pidempään?

Mulla Allu N16 -02, jossa aineet kestää ehkä n. 1- 1½ vuotta, eli jos keväällä laittaa, niin vuoden päästä kesällä on aika heikohko viilennysteho. Järjestelmää pitäisi käsittääkseeni käyttää säännöllisesti, jotta se pysyisi kunnossa. Talvisaikaan on vähän heikkoa tuo ilmastointilaitteen käyttö pakkasilla.

Erään tutun toisen merkkisen auton ilmastointijärjestelmää joutui täyttämään vähän väliä, syynä oli kylmäaineen varastosäiliön rikkoutuminen. Korjaus oli aika kallis juttu.

Jos aineet karkaa taivaan tuuliin järjestelmästä, silloin siellä jossain on vuoto, vuodon etsiminen ja korjaaminen = kallista.

Mites teillä muilla aineet kestää systeemissä? Toi ilmastointilaite on kyllä mielestäni vähän turhake, mut onhan siitä joskus helteellä iloa ja syksyllä tehokas apu huurteenpoistoon. Onhan sen tietysti myös hyvä olla kunnossa...

4

2362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ympäristörikos

      > Miten kauan kylmäaineen pitäisi kestää ilmastointilaitteen sisällä, vuoden vai pidempään?

      Paljon pitempään. Kolmen vuoden huoltovälisuositus on jostain päähäni tarttunut. Eikä tänä aikana ainetta pitäisi niin paljoa hävitä, että toiminta heikkenee. *Pieni* hävikki (tyyliin 100 g/vuosi) kuuluu kyllä asiaan, johtuen autojen puolihermeettisistä kompressoreista ja joustavista letkuista. Vrt. jääkaapeissa on vain kupariputkea juotosliitoksin kompressori ilmatiiviin ”säilyketölkin” sisällä = ei kylmäainehävikkiä.

      > Mulla Allu N16 -02, jossa aineet kestää ehkä n. 1- 1½ vuotta, eli jos keväällä laittaa, niin vuoden päästä kesällä on aika heikohko viilennysteho

      Mikä liike täyttää vuotavan järjestelmän? Arvatenkin joku näistä "ilmastointihuolto" 80 € nyrkkipajoista, joiden asiantuntemus & välineet ei muuhun riitä. Vois kiinnostaa viranomaisiakin, on meinaan laitonta puuhaa.

      • kylmää kyytiä

        No niin, käytin autoa yhdessä paikassa tutkittavana ja ainakin yksi vuoto löytyi ilmastointilaitteen lauhduttimesta/kuivaimesta. Hinta-arvio osat työ n. 500 € täytettynä, tietysti jos ei löydy sitten lisävuotoja tai muita rikkinäisiä komponentteja. Menee kyl vahvasti harkinnan puolelle, kannattaako tuota nyt korjauttaa. 2010 laitettiin kamaa koneeseen, toivottavasti ainakin toi kompura olis ehjä ja toimiva (en siis ole käyttänyt tuota ilmastointia juuri ollenkaan.) Ei se toimiva ilmastointi juuri auton arvoa nosta, kun en ole aikeissa myydä autoa. Ehkä käyttömukavuutta pahimmilla helteillä ja ehkä huurunpoistoon syksyllä. Pitää ainakin laittaa tarjouspyyntö pariin paikkaan ja harkita asiaa sen jälkeen.

        2010 AD(HD)-korjaamo laittoi aineet sisään ja evästi sitten että "kylmäaineessa on UV-valossa näkyvää väriainetta, jos ei puhalla kylmää ni tuo tänne ni katellaan sitten mistä vuotaa." Nyt tällä kertaa oli sen verta napakka paikka, että testasivat ensiksi ennen täyttöä. Onhan se tietysti edullisempaa käyttää ehjää systeemiä kuin jatkuvasti täytellä reikäistä ämpäriä..


    • kurttushow

      Käytin 12v vanhan primeran ensimmäistä kertaa ilmastoinnin täytössä. Sieltä oli kadonnut 150g ainetta ja nyt tuntuis puhaltavan paremmin kylmää. Lisäksi bensankulutus on pienentynyt selvästi. Ennen täyttöä moottori kävi tyhjäkäyntiä hieman raskaasti rumpsuttaen kun laittoi ilmastoinnin päälle. Nyt käy niin kuin pitääkin.

    • Jusa

      Itse juuri eilen täyttelin lisää Vm2002 1.8l. Kaksi vuotta sitten vaihdettu koko kompura ja sitä ennen vuosi aikaisemmin kiteet. Eli ongelmat alkoivat n.6v uutena oston jälkeen ilmastointilaitteessa. Eilinen nyrkkipaja epäili vuotoa, muttakun sinivalolla katseli, mitään ei löytynyt. Kompuran vaihto oli tuskallisen kallista leikkiä, siinä 900€ hujakoilla. Alunperin olin ostavinani Japski-Nissanin, mutta selvisi kaupat tehtyäni, että on ensimmäisiä autoja, jonka valmistus on siirtynyt britteihin. Sen kyllä olen huomannut lompakossani. Vaihdettu on vaikka ja mitä. Kiesi oli 2kk vanha, niin moottorin kiinnityspuslat olivat irtoamaisillaan, siitä saakka olen saanut käyttää vaunua pajalla vähän väliä. Oli sitten viimeinen Nissani minkä ostan. Edellinen oli Primera Gt, eikä mitään ongelmaa, sitä ennen Nissan Sunny, eikä ongelmaa, sitä ennen Nissan Micra, eikä mitään ongelmaa. Joten sanon, että britit tekevät sutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe