Suuttunut pentu

:(

Minulla on ollut reilu viikon berninpaimenkoiran pentu. Sillä on oma aitaus sisällä, jossa on sen nukkumapaikka ja ruokapaikka (n. 4-5 neliötä). Ensimmäiset yöt nukuin häkin vieressä ja olin häkin sisällä kunnes pentu nukahti. Nyt en tiedä mikä asia suututti pennun, mutta nyt ei heilu häntä, ei nuole käsiä, ei seuraa pihalla. Eilen pentu opetettiin päivisin nukahtamaan itse häkkiin, ts ei huomioitu vinkunaa ja haukkumista, tänään hän oli ensimmäistä kertaa 3h yksin. Lisäksi pennun puremista on kielletty muutaman kerran kuten kasvattaja opetti, eli tiukka ei, ja kuonosta kiinni (mielestäni on kyllä turhaa noin pientä komentaa muuten kuin ei-sanalla). Ikää on 9,5vk.

Nyt on itsellä niin paha olo, haluaisin niin nähdä pennun taas iloisena. kävi se sylissä pyörähtämässä ennen päiväunia.

8

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joobax

Muista leikkiä sen kanssa ja tehdä kaikkea mukavaa. Älä ryhdy ei-koneeksi ;) Koira ei kuitenkaan vielä edes tiedä, mitä ei tarkoittaa.. Itse opetin koiralle kaikki kieltosanat erikseen, eli "jätä" ja "alas", jotka olivat eniten käytössä. Irrottamiskäsky erikseen. Vasta myöhemmin otin käyttöön ei-sanan. Tuommoisen pikkupennun kanssa tärkeintä on luoda hyvä ja kestävä suhde ja luottamus :) Pureminen kuuluu pikkupennun elämään. Ihmisen näykinnän lopettaminen voidaan opettaa sadalla eri tavalla.

• :(

Leikkihetket on kyllä aika vähissä. Pentu ei juuri jaksa leikkiä, tykkää lähinnä pihalla nuuhkia ja kaivella itsekseen. Hyvin vähän jaksaa kävellä saati leikkiä. Olen koittanut olla kieltämättä turhaan, mutta se puree melko raisusti ja repii vaatteista lapsia ja mummoa. Pakko komentaa niin että lopettaa. Meillä ainakin nuorempi lapsi jo pelkää vähän eikä mummokaan ole kovin innokas koiran lähelle tulemaan. Pentu on jo hyvin isokokoinen, mutta silti aivan vauva.

Itse olen aina varautunut jollakin purulelulla tai risulla/kepillä jota voi tarjota pennulle kun se näyttää siltä että alkaa näykkimään. Se on siis todella rauhallinen kun ei ole muita, miettii ja katselee, makoilee kaivamassaan kuopassa tai istuu rinteessä ja katselee kaukana menevää liikennettä. Mutta vieraiden tullessa käy ensin nuolemassa vieraat ja käyttäytyy kuin enkeli. Viimeistään kolmannella tapaamiskerralla alkaa kiskomaan vaatteista ja puree.

Se on oppinut todella hyvin perusasioita: ei pissaa sisälle, ei mene ulos ennen kuin sanotaan "ole hyvä", istuu, odottaa, seuraa, tottelee käskyä tänne (paitsi jos naapurin koira on lähellä), pissaa pyydettäessä. Eikä näitä ole tarvinnut opettaa oikeastaan ollenkaan. Koska pentu on näin hyvin oppinut, en käytä komentoja turhaan, vain tarvittaessa. Koira poikkeaa erittäin paljon aiemmista koirista, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Sen katse on jotenkin niin mietteliäs. Pelkään niin pilaavani koiran. (vai onko nyt kyseessä se, että koira on kotiutunut ja ei tarvi enää tukeutua minuun seuraamalla joka paikkaan ja joka äänen kuullessaan hakeutua viereeni. Vaan pitää paikkaa kotinaan ja uskaltaa olla pihalla omissa lempipaikoissaan. ) Kävi se taas ennen yöunia sylissä pyörähtämässä ja jalkojen päällä kellimässä ja lipasi leuastani kielellä.

Ei olisi pitänyt ottaa kuonosta kiinni kun kielsin puremasta, se tuntui itsestäkin niin pahalta, mutta tein kuten minua oli kasvattaja neuvonut. :( toivottavasti ei mennyt mitään lopullisesti pilalle.

• fghgfhghhgj
        :( kirjoitti:

Leikkihetket on kyllä aika vähissä. Pentu ei juuri jaksa leikkiä, tykkää lähinnä pihalla nuuhkia ja kaivella itsekseen. Hyvin vähän jaksaa kävellä saati leikkiä. Olen koittanut olla kieltämättä turhaan, mutta se puree melko raisusti ja repii vaatteista lapsia ja mummoa. Pakko komentaa niin että lopettaa. Meillä ainakin nuorempi lapsi jo pelkää vähän eikä mummokaan ole kovin innokas koiran lähelle tulemaan. Pentu on jo hyvin isokokoinen, mutta silti aivan vauva.

Itse olen aina varautunut jollakin purulelulla tai risulla/kepillä jota voi tarjota pennulle kun se näyttää siltä että alkaa näykkimään. Se on siis todella rauhallinen kun ei ole muita, miettii ja katselee, makoilee kaivamassaan kuopassa tai istuu rinteessä ja katselee kaukana menevää liikennettä. Mutta vieraiden tullessa käy ensin nuolemassa vieraat ja käyttäytyy kuin enkeli. Viimeistään kolmannella tapaamiskerralla alkaa kiskomaan vaatteista ja puree.

Se on oppinut todella hyvin perusasioita: ei pissaa sisälle, ei mene ulos ennen kuin sanotaan "ole hyvä", istuu, odottaa, seuraa, tottelee käskyä tänne (paitsi jos naapurin koira on lähellä), pissaa pyydettäessä. Eikä näitä ole tarvinnut opettaa oikeastaan ollenkaan. Koska pentu on näin hyvin oppinut, en käytä komentoja turhaan, vain tarvittaessa. Koira poikkeaa erittäin paljon aiemmista koirista, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Sen katse on jotenkin niin mietteliäs. Pelkään niin pilaavani koiran. (vai onko nyt kyseessä se, että koira on kotiutunut ja ei tarvi enää tukeutua minuun seuraamalla joka paikkaan ja joka äänen kuullessaan hakeutua viereeni. Vaan pitää paikkaa kotinaan ja uskaltaa olla pihalla omissa lempipaikoissaan. ) Kävi se taas ennen yöunia sylissä pyörähtämässä ja jalkojen päällä kellimässä ja lipasi leuastani kielellä.

Ei olisi pitänyt ottaa kuonosta kiinni kun kielsin puremasta, se tuntui itsestäkin niin pahalta, mutta tein kuten minua oli kasvattaja neuvonut. :( toivottavasti ei mennyt mitään lopullisesti pilalle.

Koiraa pitää tulkita sinulla lienee hyvin pehmeä koira joka ei kestä kovia otteita tai olet saanut sen hämilleen kun kielletään kaikesta.

Leiki ja kehu ja kannusta pentua..hyvällä saat hyvää ja huonolla huonoa.

ei kuonosta kiinni, pentu on vauva ja kovin herkkä koville otteille. Luottamus pitää kasvattaa ja pentu on vieläpä ekaa kerran emosta kaukana vieraiden ihmisten luona uusine hajuineen ympäristöineen joten ohjaus pitää olla pennun luonteelle sopivaa.

• vierros

Tulkitset pennun käytöstä jotenkin vain ihmisen näkökulmasta. Eihän se todellakaan ole suuttunut. Miksi sen pitäisi koko ajan häntää heiluttaa ja kulkea perässäsi kotona? Se on kotiutunut ja tutkii paikkoja itsenäisesti. Hyvä asiahan se on. Mainitset parikin kertaa kuinka sinun on paha olo. Mitä tuo nyt on? Oletko noin epävarma pennun kanssa? Sinunhan pitäisi olla uuden lauman luotettava, turvallinen johtaja. Muuten pentu pian kävelee ylitsesi.

Toinen huomio: koira on ollut teillä siis pari-kolme viikkoa, ja korostat vaan koko ajan miten se on oppinut sitä ja tätä. Koulutatko sitä koko ajan? Minä en tuon ikäisen kanssa olisi ottanut vasta kuin istumisen ja luoksetulon harjoituksia. Pennun tullessa keskityn turvallisen suhteen luomiseen, luottamuksen rakentamiseen, ja yhteisen kielen löytämiseen. Pitää oppia lukemaan pentua ja pennulla pitää olla mahdollisuus oppia lukemaan minua.

Temppujen opettelu on epäkiinnostavaa noin pienelle, helposti se kyllästyy, eikä välttämättä saada mitään pysyvää tulosta. Ja henkilökohtaisesti ihmettelen tuota nykyajan villitystä pistää koiranpentu aitaukseen kotona. En ole sellaista ikinä käyttänyt enkä tule käyttämään.

• :(

En kouluta, mutta ainakun mennään ulos, sanon "odota" ja "ole hyvä" ja näytän että voi mennä ulos. Jos pentu juoksee lujaa edessä, sanon "odota". Jos eteen tulee kissa, sanon "oma kissa, anna olla" tai jos kissa tulee lähelle, sanon "istu". En sen kummemmin kouluta. Joskus kun pihan liikenne on rauhoittunut ja kissat ovat sisällä, pääsee pentu ihan itsekseen ulos. Silloin kun menee liian kauas, sanon "ei ole lupa". 1-2 kertaa päivässä olen pyytänyt "tänne".

Se miksi pennulla on "häkki" tai pikemminkin aitaus, johtuu turvallisuus syistä. Meillä on vanha talo, jossa sähköjä on jouduttu vetämään kahdesta paikkaa jatkojohdoilla. Pentua ei voi jättää yksin sinne valvomatta. Alakerran huoneet ovat poikien huoneita (pikku leluja, tukehtuu niihin) sekä kodinhoitohuone kuivaushuone (liian lämpimiä ja varattu kissoille). Yläkertaan pentua ei voi päästää, koska ei saa kulkea portaita.

Ehkä olen epävarma nyt kun sain vihdoin sen rotuisen koiran jota olen aina toivonut. Olen elänyt aina eläinlauman keskellä (kanoja, lampaita, vuohia, possuja, nautoja, hevosia, kissoja ja koiria jne) ja tälläkin hetkellä eläimiä on useita kymmeniä.

• tuli vaan mieleen

Mitenkä terveys? Eihän matoja ole?

• Joobax

Tuossahan on toki jokaisen koiranomistajan suurin haaste - miten motivoida juuri tätä koiraa?

Onko se ahne, kiinnostuuko ruuasta, voiko palkata nameilla? Kiinnostuuko se pallosta, kepistä, rievusta, kengästä vai patukasta? En voi enempää suositella leikkimistä ja kaikkea kivaa yhdessätekemistä ja ihmettelyä tuon koiran kanssa. Leikkiminen pitää joillekin koirille opettamalla opettaa, että se on kivaa! Älä missään nimessä vingu tai säikäytä/kiellä pentua, jos se vahingossa puraisee ohi ja osuu sinuun. Kannattaa yllyttää sitä leikkimään kanssasi, kieltäminen jättää siihen kielteisen tunteen. On eri asia kieltää sellaista koiraa, jolla on suuri taistelutahto...

Muista, ettei koira mene rikki, vaikka teet virheen kerran jos toisenkin ;) eli voit jo unohtaa sen kiinnipitämisen. Pentu on pikkuruinen ja ehdit vallan mainiosti luoda siihen mahtavan luottamussuhteen puolin ja toisin. Se vaatii aina vähän ponnisteluja, joskus enemmänkin :)

• ak.

Voisiko olla kyse siitä, että pentu kunnioittaa sinua niin paljon, että antaa siksi tilaa eikä rupea kanssasi riehuleikkeihin? Tuntuu että teillä menee tottelevaisuuden osalta puremista lukuun ottamatta erittäin hyvin. Oletko kokeillut naminetsintää tai pallon tms. heittämistä pennulle, jotka eivät vaadi pennulta sinun haastamistasi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      169
      12723
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      152
      5446
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4750
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3689
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2778
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      120
      1945
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      110
      1696
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      365
      1634
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      107
      1533
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1471
    Aihe