Arkojen/aggressiivisten koirien omistajille

Reviiri

Koirani on hyvin reviiritietoinen ja vahtiviettinen yksilö. Se rakastaa omaa (laajennettua) laumaansa, mutta ei välitä tuntemattomista ihmisistä pätkääkään. Koira on esim. kulkuvälineissä hiljainen, istuu tai makaa rauhallisesti paikallaan, eikä mene vapaaehtoisesti vieraiden luokse. Tämä varautuneisuus on osittain rotuominaisuus, jota myös "vaikea lapsuus" ja huonot kokemukset pentuaikana ovat vahvistaneet.

Alkaa tulla mitta täyteen, kun ihmiset yrittävät silittää koiraani ilman lupaa – jopa pään päältä. Yleensä nämä ovat aikuisia, lapset kysyvät useimmiten kauniisti luvan. Pahimpia ovat ne noin kolmekymppiset "sankarit", jotka luulevat olevansa suuria koirankouluttajia–eläinkuiskaajia... Itsepintaisesti he jauhavat: "Anna mulle vartti niin tulen koirasi kanssa toimeen. Olen sellainen kaveri, että koirat aina pitävät minusta. Mulla on ollut monia koiria." He eivät millään usko kun kiellän koskemasta koiraani vaan yrittävät väkisin tehdä tuttavuutta, rutistavat koiran halaukseen tai yrittävät alistaa sitä. Samaan aikaan koira haukkuu hysteerisesti, pelokkaana ja vihaisena.

Jos nämä ihmiset kunnioittaisivat yhtään eläintä yksilönä, he uskoisivat koiran elekieltä ja kunnioittaisivat tämän tahtoa. Lisäksi voisi kunnioittaa myös omistajan sanaa... Mutta ei: näille tyypeille koira on omaisuutta. He ovat infantiilisen itsekkäitä: "Minähän silitän, kun haluan!" "Kaikkien koirien täytyy tykätä minusta/alistua tahtooni". Taltuttamalla vihaisen koiran tai kesyttämällä aran yksilön, he haluavat pönkittää omaa egoaan.

Täytyy varmaan alkaa liikkua julkisilla paikoilla mahdollisimman vähän lenkkejä lukuunottamatta. Hankinko koiralleni niittipannan ja kuonokopan pelokkeeksi? Se kun nyt on niin söpön ja kiltin, silitettävän näköinen. Vai pitäisikö kiinniittää huomiotaherättävä kyltti koiraan: "ÄLÄ KOSKE"...

Kommentteja, kokemuksia, kiitos.

13

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama meilläkin

Tuttua meillekin tuollainen. On niin outoa kun lapset ovat kerrankin aikuisia viisaampia ja kysyvät aina että saako silittää ja lapsille aina sanon että älä silitä päästä kun se voi pelottaa koiraa. Aikuisiltahan lapset ovat tämän tavan oppineet että vieraita koiria ei mennä noin vain silittelemään, mutta aikuiset ovatkin sitten itse kui pahaisia kakaroita ja tulevat silittelemään toisten koiria ilman lupaa.

• Kannatan

sitä kuonokoppaa. Tosin kaikkein toimivin se on jonkun dobberin nokalla. Mutta luultavasti sillä on vaikutusta myös muihinkin. Hyvä ajatus voisi olla myös sellainen kaulaliina tai loimi johon painettu kuva irvistävästä koiran päästä ja teksti "minäkö kiltti, näkisitpä isäni".

• immeiset kuriin

Hehe tuollainen huivi olisi hyvä mun koiralle :D Meinaan sen isukki on tuollainen IPO harrastelija :D
        Mutta joo toinen koirani on tällainen lapsiarka, saanut kammon niihin tai muuten vain pelkää niitä. Kerran ollessani lenkillä, tuli eräs isä ja poika vastaan, isä kysyi saako tuota koiraa silittää, niin annoin luvan kun ajattelematta luulin että tarkoitti itseään, mutta se oliki tyrkyttämässä poikaansa siihen koirani luokse. Koirani vaistomaisesti lähti pakoon ja ajattelin että eiköhän se ollut tässä ja olin jo lähdössä eteenpäin, mutta tämä isä tarttuikin hihnasta kiinni niin, että koira ei päässytkään enään pakoon ja otti poikansa taas siihen että silittäisi. Koirani alkoi rimpuilemaan kauheasti, myös siksi että vieras ihminen piti kiinni ja lapsi tuli siihen, koira onnekseen ja ehkä myös lapsen onneksi pääsi irti pannastaan ja juoksi luokseni (korkeus 65cm eli ei mikään pieni chiuahuan näppäsy olisi ollut jos koira olisi peloissaan päättäny haukata). Tämä asia tapahtui niin nopeasti ettei pääni ehtinyt toimia ja kieltää tätä isää tekemästä mitä teki. Tämä isä vain naureskeli tapahtuman jälkeen että jaa taitaa koira pelätä vieraita - sanoin että ei niinkään vieraita vaan lapsia. Nykyään koirani kiertää lapset vielä kauempaa muristen, ja jos ne meinaa tulla lähemmäs, koirani pysähtyy lapseen päin, nostaa karvansa pystyyn ja hännän kaarelle selän päälle ja alkaa haukkumaan oikein kumeesti ja murisee haukahdusten välillä. Tosin, onneksi ei lenkeillä välitä lapsista, ainoastaan silloin jos olen pysähtynyt koiran kanssa jonnekkin. Pitää toivoa ettei moista välikohtausta (että alkaa haukkumaan lapsille) tule kun toinen koira on mukana ettei ota mallia, kun on sen vertaan nuori vielä että ottaa vieläkin tästä vanhemmasta mallia

• lagotti

Tutulta kuulostaa. Mulla on vieraita kohtaan aran puoleinen koira, joka pelkää varsinkin nopeasti tai liian lähellä liikkuvia ihmisiä = lapsia. Monet kysyvät silti saako sitä silittää ja jos se sattuu peloissaan haukahtelemaan ihmiset alkavat sille lässyttää että ei se haittaa kun haukut ja rupeavat lähestymään koiraani, joka tietysti pahentaa vain asiaa.. Onneksi koirani on vasta nuori ja kokoajan tehdään töitä arkuuden kanssa, että lenkeistä ja ulkoiluista tulisi entistä miellyttävämpiä niin koiralle kuin minullekin :)

• Minulla..

Mulla on kaksi koiraa, joista toinen on vieraita kohtaan välinpitämätön/arka. Toinen pitää kaikista vastaantulevista, eritoten lapsista. Arempi koira yleensä pysyy silittelijöistä kauempana, mutta onpa nyt ruvennut ihan oma-aloitteisesti tulemaan rapsuteltavaksi, kun toistakin koiraa paijjaillaan :D Annan itse päättää, tuleeko, ja jos näyttää pelkäävän jotain lasta, sanon tälle, että silittää toista koiraa. Näin kaikki voi olla tilanteessa rauhassa :)

• eiihansamanlaista

Minullakin on todella arka koira, tosin olen tuonlaisia ihmisiä kohdannut hyvin vähän.
      Tosin on heitäkin tavattu, yleensä ovat olleet vanhuksia.
      Kerran eräs vanhempi mies tuli, vaikka sanoin ettei saa tulla, ja alkoi sitten silittää koiraani pään päältä. Tässä tilanteessa koirani jäykistyi, tuijotti miestä ja karvat oli kunnolla pystyssä. Itse pelkäsin, että kohta puolustautuu puremalla tai muulla tavalla. Ei onneksi sitä tehnyt!

Minua ärsyttää tällaiset ihmiset yli kaiken, vaikka olen niitä tavannut vähän, mutta itellää meinaa sydän pysähtyä, ku näkee koiran reaktion, ja yksi p*skin asia siinä on että jos koira puree, nii se on omistajan syytä, eikä sen joka kielloista huolimatta tulee silittämään.

Tuosta "koirankouluttaja-koirakuiskaaja" ihmisjutusta tulee mieleen, serkkuni vaimo, joka kävi pevi -koulutuksessa ja nyt kuuluttaa kovalla äänellä, kuinka hyvä on kouluttamaan koiria, vaikka eivät ole saaneet koulutuksen ohella oman koiransa ongelmaa edes kuriin. Hän muun muassa neuvoo minua miten minun pitäisi kouluttaa omaa koiraani, jolla on juuri arkuuden takia ongelmia. Itse en pevi -koulutus metodeista pidä, joten en edes harkitse niiden käyttämistä, ja kuka hullu oikeasti käyttää tuollaista tai vastaavaa metodia ilman "ammattilaisen" avustusta.

• ex koiraihminen

taas täällä puhuu ns. ammattilaiset, toisin sanoen koiriin hullaantuneet jotka eivät edes tarvitsisi lemmikkiä. Itse olen nuorena silitellyt ja puhutellut monet vihaiseksi väitetyt koirat (en välttämättä ole edes silittely hetkellä tiennyt koiran oleva ns. vihainen koira) ja silti ne eivät ole purreet tai ärhennellet minulle. toisin on näiden luonnevikaisten yksilöiden kohdalla joita varmasti tällekkin palstalle kirjoittelijoiden koirista suurin osa on ja kun siihen yhdistää "luonnevikaisen" omistajan on paketti valmis. Miksi nämä henkilöt eivät voi tunnustaa sitä tosiasiaa että lemmikki on luonnevikainen? Ei vaan he toitottavat sen luonteen lempeyttä ja huonoja kokemuksia menneestä uskoen samalla olevansa suuria ja viisaita koiraihmisiä! Luonnevikaisesta koirasta ei tule ulkopuolisille eikä välttämättä omistajilleenkaan turvallista lemmikkiä, ei vaikka kuinka ns. koirauskovaiset sitä yrittää väittää ja todistella.

• Vastapuoliko?

Minkähän alan ammattilainen sinä olet kertomaan, ettei omistaja voi tuntea koiraansa? :)
        Minusta arka koira ei ole luonnevikainen. Luonnevikainen koira on sellainen, jolla napsahtaa päässä ilman minkäänlaista syytä. Luonnevikainen koira on täysin arvaamaton, eikä kukaan pysty sitä lukemaan.
        Onko sitä omistajan pyyntöä niin vaikea kunnioittaa? Lisäksi, jos omistaja tietää, ettei koira pidä vieraista, on kielto myöskin turvallisuussyistä suotavaa. Käytöstapoja..

• Hmm!

Tuota, mun mielestä tässä ketjussa oli kyllä enimmäkseen puhe ihmisistä jotka eivät usko kun sanotaan että koiraa ei saa silittää. Eli ongelmana ovat ihmiset jotka ovat siksi vajaalla ymmärryskyvyllä varustettuja ettei selvä suomenkielinen kielto tai kehotus olla koskematta koiraan mene perille.

Tähän ketjuun kirjoitelleet koirien omistajat taas selvästi tiedostavat koiriensa "luonneviat", eivät pyri sitä enempää selittelemään kuin tarpeen, vaan ainoastaan koettavat saada näiden kovakalloisten "eläinihmisten" päähän mahtumaan varovaisuuden ja itsensäsuojeluvaiston kipinän heräämään - ennenkuin vahinko on tapahtunut tosiasia.

Omalla koirallani on myös sama "luonnevika", mutta sen vian kanssa pystyy elämään täysin normaalia elämää - niin kauan kunnes joku känniääliö keksii tarjota kättään ateriaksi.

• onsenytkumma

Ei sun tarvi tollaisia tressata, jos sitä leikitään koirakuiskaajia ni omalla vastuulla ne sun koiraa paijaa, sano kerran ja jos ei usko ni anna purasta, jos pitää niin luupää ihmisen olla!!

• Tuttu juttu

Totta. Itsellä samantapainen koira mutta käyttäytyy kuitenkin hyvin ristiriitaisesti mitä ihmisiin tulee. Eli on todella kiinnostunut mutta jos joku haluaa koskea tai osoittaa huomiota koira perääntyy tai alkaa haukkua. Halauisi ilmeisesti tutustua vain nuuskimalla eikä halua varsinkaan että päähän kosketaan. On jollain ollut otsaa vihjaillakin siitä miten koiria ei saa lyödä vaikka en ole ikinä lyönyt! Oon sanonut kaikille että pelkää nopeita liikkeitä ja päähän koskemista mutta silti kaikki huitoo käsillään pään kohdalle. Sehän on alistamisele josta kaikki koirat ei tykkää!
      En minäkään koske toisten omaisuuteen. Koira nimenomaan on toisen omaisuutta eikä mikään terapia lelu ja hiplailtavaksi tarkoitettu. En silti uskoisi että koirani purisi ketään mutta lapsien kohtaamista jännitän koska koiraa pelottaa nopeat liikeet ja kovat äänet.

• Omistaja suojelee!

Pitäisiköhän teidän omistajien katsoa hieman peiliin näissä tilanteissa. Kuulostaa kummalta että jos ihminen kysyy että saako silittää, ei vastausta osata tehdä niin selväksi ettei kysyjä tule silittämään.

Molemmat omat koirat ovat todella ihmisrakkaita, toinen rotunsa omaisesti jopa mielistelevä. Toinen rodultaan varauksellinen. Meillä meni sosiaalistamiskausi paremmin kuin hyvin ja tietysti sosiaalistaminen jatkuu kokoajan. Ymmärrän kyllä että joillain yksilöillä asiat saattaa olla pienestä kiinni ja koirasta tulla arka, vaikka asiast tekisi kuinka hyvin, enkä siitä ketään halua syyttääkään. Tiedän että koira voi olla arka lyömättäkin.

Mutta mikäli koirasta tulee arka, tai vaikka koira ei olisikaan arka, on omistajan aina oltava koiran suojana, niin pennun kuin vanhuksenkin. Ja omistajan tulee itselleen määrittää asiat joita haluaa koiran tekevän ja joita ei halua tekevän. Sitten kun tulee tilanteita, joita ei haluta tapahtuvan on omistajalla vastuu suojella koiraa.

Vaikka omani ovatkin ihmisrakkaita, harvojen ihmisten luokse koiriani päästän. Kaiken sosiaalistamisen teen vain ihmisten ja koirien kanssa, jotka tiedän koiralleni hyviksi vaihtoehdoiksi. Näin varsinkin pennun kanssa.

Jos koirani olisivat arkoja kokisin tehtäväkseni suojella koiria vierailta ihmisiltä ja siten saada koirieni luottamusitseeni ja siihen ettei niiden tarvitse kohdata haluamattaan ketään. Ja entäs jos arka koira pakotettuna näykkäiseekin lasta. Sitten kun vielä lapsen isä ei tilannetta ymmärrä on edessä koiran viimeinen taival. Vaikka eihän se koiran vika ole.

• iso koira

Meillä ei tommosia kokemuksia ole.Lapset kysyy aina luvan,ja aina saavatkin silitellä.Kukaan ei ole tunkenut väkisin kysymättä silittelemään,eikä koskaan halailemaan yms.
      Oma koirani tykkää kaikista ihmisistä,ja on siten sopiva silittelyn kohde ihan pikkulapsillekkin.Voi tietysti johtua koirani koostakin,etteivät kaiken mailman gurut sitä edes lähesty,78kiloa painaa.On koira kuitenkin usean lapsiperheen siliteltävänä ihan viikottain,ja koira kyllä tykkää.Joten ei mitenkään meitä haittaa että ihailevia katseita ja rapsutuksia tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      343
      4342
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      142
      2438
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2056
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      142
      1578
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1117
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      42
      1104
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      28
      1047
    8. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      140
      999
    9. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      989
    10. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      931
    Aihe