Mistä debian?

??

Jos ei ole linkkiyhteyksiä, eikä osaa englantia kovin hyvin (ehkä pikkaisen), mistä on paras ladata ja mikä versio?

Onko niitä yleensä suomenkielisenä?

9

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • /5htNQIx

      Mitä tarkoitat sillä että "ei ole linkkiyhteyksiä"?

    • ??

      Kiinteitä linkkiyhteyksiä. Toki mokkula löytyy. Minä muistelin, että jossain versioissa piti olla linkkiyhteys jo asennusvaiheessa.

    • /5htNQIx

      Mokkuloissa on usein firmare, jonka lisenssiä tiukkapipoiset Debianistit eivät hyväksy. Ensin kannattaa kokeilla epävirallista asennuspakettia, jossa firmwaret ovat mukana.

      http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/6.0.5/amd64/iso-cd/firmware-6.0.5-amd64-netinst.iso

      Toinen tapa on hakea firmwaret erikseen ja sijoittaa ne vaikka muistitikulle, josta asennusohjelma ne löytää.

      http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/firmware/squeeze/current/firmware.tar.gz

      Usein mokkulayhteydet ovat hitaita ja siksi suositeltava tapa on hakea pari ensimmäistä asennusromppua tuon firmwarepaketin kanssa paremmalla yhteydellä varustetulla koneella.

      Joko torrentilla
      http://cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.5/amd64/iso-dvd/

      tai selaimella
      http://cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.5/amd64/iso-dvd/

      Olen laittanut tähän 64-bittisen linkin koska luultavasti se sopii koneeseesi. Mikäli prosessori tukee 64-bittisyyttä ja keskusmuistia on yli yksi giga niin 64-bittinen on oikea valinta,

    • ??

      Kunpa se on 32-bittinen. Taisi unohtua kokonaan bittijuttu. Prossu pyörii 1,5Ghz ja RAM on 1Gt.
      Ei siis mikään supertietokone, mutta ajattelin, josko tähän löytyisi jokin versio.

    • /5htNQIx

      32-bittisen saat kun vaihdat linkeissä amd64 tilalle i386. Mikäli vakiona oleva Gnome työpöytä tuntuu raskaalta tuossa masiinassa niin voi kokeilla keveämpiä vaihtoehtoja.

    • Uutta kehiin

      Ota Ubuntu suomenkielisenä. Ei oo niin museotavaraa.

      • ???????

        Minun mokkula ei toimi ubuissa!


      • /5htNQIx

        Jakeluja on erilaisia. Debian on tarkoitettu niille, jotka kaipaavat vakaata ja huoletonta toimivuutta.


      • Hua_wei_
        ??????? kirjoitti:

        Minun mokkula ei toimi ubuissa!

        Kerropa, mikä mokkula on kyseessä. Omat mokkulani tarvitsevat usb-modeswitch -paketit toimiakseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe