Kuoliaaksi kiusattu Elisa

Just Me

Monelle on varmaan otsikko on jo tuttu nuoresta 15-vuotiaasta Elisasta joka teki itsemurhan. Jos ei ole, niin tässä on linkki iltalehden sivuilla olevaan artikkeliin: http://www.iltalehti.fi/perhe/2012052515577986_pr.shtml

Minua itseäni on kiusattu samalla tapaa kuin Elisaa, kiusataan edelleen, kirjoitin ja piirrän edelleenkin, jotta saisin itseni pysymään lujana. Elisakin teki näin. Mutta erästä asiaa hän ei tehnyt niin kuin minä. Hän ei kertonut kiusaamisesta vanhemmilleen. Minä kerroin ja jouduin siitä ongelmiin koulun takia. Koulu ei välitä lapsista silloin kun siellä esiintyy kiusaamista. Silloin koulu on enemmän huolissaan tämän maineesta ja yrittää puolustaa sitä, ei lasta. Minä itse pääsin tämän ilmiön kokemaan ja täytyy sanoa että se tosiaan menee niin. Koulu ei välitä oppilaista joita kiusataan. He ummistavat silmänsä, tai sitten laittavat kaiken lapsen syyksi jota kiusataan.
Kävin läpi helvetin että ja ihmettelen edes tänne asti olen selvinnyt. Olen -94 syntynyt nuori jonka elämä ei ole ollut ruusuilla tanssimista. Isä oli juoppo diabeetikko jota en edes kunnolla tuntenut ja tämä on nyt jo haudassa seitsemättä, vaiko peräti kahdeksatta vuotta. Äiti on minua yrittänyt tukea kaikin tavoin. Isän kuolema oli viimeinen pisara syöksykierteeseeni, mistä nyt olen hitaasti alkanut kavuta ylös. Prosessi on ollut täyttä tuskaa, ja puhun nyt aika varmasti kaikkien puolesta keitä ollaan kiustattu, ja keitä kiusataan, että kun alas joutuu ja sinne syvälle poljetaan, ei sieltä päästä ylös ilman apuja. Itse käyn terapiassa juuri nyt ja se onneksi auttaa. Silti saatan joskus yöllä herätä henkeä haukkoen, tuskasta itkien siihen kun mielessäni pyörii kaikki mitä minulle ollaan tehty. Hakkaamiset, haukkumiset, tappo- ja pahoinpitelyuhkaukset... kaikki ne pyörivät vieläkin mielessäni vaikka tapahtumasta on jo muutama vuosi.

Monikaan kiusaajista ei tajua sitä mitä he tekevät. He vain tekevät sitä huvikseen, välittämättä miltä muista tuntuu. Samaa tekivät nuo jotka Elisaa kiusasivat. Heillä ei ollut harmainta aavistustakaan, mikä oli oikein, mikä ei. Ja kiusaaminen ei ole koskaan oikein! Jotain muuta tekemistä pitäisi nuorisolle hankkia ettei tällaisia pääsisi tapahtumaan, ja koulussa tai jo tarhassa opettaa, että erillaisuus on sallittavaa! Vaikka se olisikin kuinka hankalaa niellä, niin niin se vain on! Me kaikki olemme erilaisia, halusimme tai emme, joten kyllä kaikki pitää osata hyväksyä eikä syrjiä ja pahoinpidellä.

Mitä itse olet asiasta mieltä? Miksi me ihmiset olemme alistunueet kiusaamaan toinen toisiamme? Miksemme voi yrittää edes saada lapsia hyväksymään toinen toisensa niin kuin he ovat, jotta yhteiskunnassa ehkä häviäisi murhat, surmat, pahoinpitelyt, jne.? Kertokaa omat mielipiteenne ja kokemuksenne jos tähän törmäsitte ja saitte jotain selvääkin. (Piti kirjoittaa nopeasti kun ei ole aikaaa koneella olla...)

11

706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiobkeuh

Sinun kertomuksesi kuulostaa aivan poliisiasialta. On uskomatonta, miten lainsuojattomia lapset ovat koulussa.
      Minä olen syntynyt -68, ja olen -95 syntyneet pojan äiti. Minuakin kiusattiin koulussa aikoinaan jonkin verran ja koin sen hyvin ahdistavana, mutta väkivaltaa ei sentään ollut. Itsetuntoa se on kuitenkin syönyt.
      Olen sitä mieltä, että koulukiusaajat käyttävät hyväkseen sitä tilannetta, kun aikuiset eivät kunnolla puutu kiusaamiseen, eivätkä ota sitä johtoasemaan joka heillä pitäisi koulussa olla. Koulukiusaamisessa on siis kyse vallankäytöstä.
      Lapsella saattaa olla uskomattoman raskasta, jos koulussa kiusataan ja kotonakin toinen tai molemmat vanhemmat ovat puolihulluja.
      Olisi hyvä kun olisi joku ulkopuolinen taho, joka kiertäisi kouluissa valistamassa siitä, miten voi toimia kun itseä, tai jotakuta muuta kiusataan. Ja mieluiten vielä sellainen taho, joka todella ryhtyy toimiin - tilannetta siis muutettaisiin niin, ettei lapsen tarvitse enää kokea pelkoa koulussa.
      Minusta olisi oikein hyvä, jos kiusattu lapsi osaisi ja uskaltaisi ottaa vaikka itse yhteyttä poliisiin. Väkivalta on aina rikos. Ja kun koulunkäynti kerran on pakollista kaikille alaikäisille, pitäisi yhteiskunnan todella huolehtia siitä, ettei kenenkään tarvitse koulussa pelätä.

• poika17v

Kyllä tuo Elisan juttu on aika järkyttävä. Minussa se sai aikaan erittäin voimakkaita tunteita. Luin tota Elisan juttua iltalehden sivulta samalla itkien.

Kukaan ei varmasti pysty ymmärtämään, mitä kaikkea tuo nuori tyttö on henkisesti joutunut kokemaan. Tuska, pelko, ahdistuneisuus ja itsetuhoiset ajatukset,ovat erittäin suuria tunteita, joita kenenkään ei tulisi kokea.

Tässä huomataan, että kiusaamisella voi olla erittäin vakavat seuraukset. Mielestäni opettajien ja muiden aikuisten ihmisten tulisi kiinnittää todellakin paljon enemmän huomiota kiusaamiseen ja hyvinvointiin noin muutenkin.

Ei se elämä täälläkaan ole ollut ruusuilla tanssimista. Minua kiusattu aikaisemmin koulussa lihavuuteni takia. Enään ei lihavuuden takia ole kiusattu, koska olen laihduttanut 35 kiloa. Myös aikaisemmin ja vielä nykyäänkin kiusataan myös sen takia, koska olen romani. Aina joku jaksaa mollata tai puhua selän takana.

Kotoa en saa tukea yhtään. En ole yksin, mutta erittäin yksinäinen. Perheessämme on henkistä- sekä fyysistäväkivaltaa. Omasta elämästäni voisi kirjoittaa vaikka kirjan, koska niin paljon ikäviä asioita olen joutunut kokemaan, vaikka olen vasta 17 vuotias.

Vanhempani sai myös tietää, että olen homoseksuaali. En saanut minkäänlaista tukea perheeltäni, vaikka asia oli minulle erittäin kova pala purtavaksi. Tuen siaan minut haukuttiin ihan lyttyyn ja uhattiin mm. lyödä kirveellä kaikki sormeni poikki. Uhkaajat olivat siis oman vanhempani.

Kunpa joku vain ymmärtäisi tämän tuskan sisälläni kaikesta tapahtuneesta. Ei se oikeastaan päällepäin näy, koska ihmisten mielestä olen erittäin iloinen ja hauska tyyppi, mutta sisällä itken tuskasta.

Myös aloittajan viesti sai minut kyyneliin. Pystyin niin samaistumaan aloittajaan ja Elisaan. Jaksan silti uskoa parempaan huomiseen ja toivottavasti jokainen muukin jaksaa. Toivotan sydämestäni voimia kaikille, joilla on millään tahansa vaikeaa. Toivottavasti teillä on tukijoukkoja, joille voi avautua.

• poika-94
        poika17v kirjoitti:

Kyllä tuo Elisan juttu on aika järkyttävä. Minussa se sai aikaan erittäin voimakkaita tunteita. Luin tota Elisan juttua iltalehden sivulta samalla itkien.

Kukaan ei varmasti pysty ymmärtämään, mitä kaikkea tuo nuori tyttö on henkisesti joutunut kokemaan. Tuska, pelko, ahdistuneisuus ja itsetuhoiset ajatukset,ovat erittäin suuria tunteita, joita kenenkään ei tulisi kokea.

Tässä huomataan, että kiusaamisella voi olla erittäin vakavat seuraukset. Mielestäni opettajien ja muiden aikuisten ihmisten tulisi kiinnittää todellakin paljon enemmän huomiota kiusaamiseen ja hyvinvointiin noin muutenkin.

Ei se elämä täälläkaan ole ollut ruusuilla tanssimista. Minua kiusattu aikaisemmin koulussa lihavuuteni takia. Enään ei lihavuuden takia ole kiusattu, koska olen laihduttanut 35 kiloa. Myös aikaisemmin ja vielä nykyäänkin kiusataan myös sen takia, koska olen romani. Aina joku jaksaa mollata tai puhua selän takana.

Kotoa en saa tukea yhtään. En ole yksin, mutta erittäin yksinäinen. Perheessämme on henkistä- sekä fyysistäväkivaltaa. Omasta elämästäni voisi kirjoittaa vaikka kirjan, koska niin paljon ikäviä asioita olen joutunut kokemaan, vaikka olen vasta 17 vuotias.

Vanhempani sai myös tietää, että olen homoseksuaali. En saanut minkäänlaista tukea perheeltäni, vaikka asia oli minulle erittäin kova pala purtavaksi. Tuen siaan minut haukuttiin ihan lyttyyn ja uhattiin mm. lyödä kirveellä kaikki sormeni poikki. Uhkaajat olivat siis oman vanhempani.

Kunpa joku vain ymmärtäisi tämän tuskan sisälläni kaikesta tapahtuneesta. Ei se oikeastaan päällepäin näy, koska ihmisten mielestä olen erittäin iloinen ja hauska tyyppi, mutta sisällä itken tuskasta.

Myös aloittajan viesti sai minut kyyneliin. Pystyin niin samaistumaan aloittajaan ja Elisaan. Jaksan silti uskoa parempaan huomiseen ja toivottavasti jokainen muukin jaksaa. Toivotan sydämestäni voimia kaikille, joilla on millään tahansa vaikeaa. Toivottavasti teillä on tukijoukkoja, joille voi avautua.

On sulla kyllä vanhemmat! Elävät jossain haavemaailmassa, jossa kaikki ovat heteroseksuaaleja. Oletko puhunut vanhemmistasi kellekään? Heiltä pitäisi kyllä tällaisissa tapauksissa saada tukea. Koulussa/opiskelupaikassasi on varmasti koulupsykologi, josta voi aloittaa. Menet vain juttelemaan, ettei kotona ole asiat niin kuin pitäisi. Siitä sitten saat apua ja huomaat että ennen pitkää asiat on paremmin. Miten muut sukulaisesi? Voisitko heidän puoleensa kääntyä. Sinun pitäisi päästä puhumaan jollekin ammatti-ihmiselle vaikkakin se tuntuisi mitä oudolta/nolota. Tuollaisia kotioloja kun ei missään nimessä saisi olla. Vanhempien pitäisi auttaa ja tukea, eikä halveksua, haukkua ja uhkailla.

Tsemppiä sulle! ;) Suomessa ei tuhaan ole tällaisia palveluita saatavilla, joiden avulla saa apua.

• poika-94
        poika-94 kirjoitti:

On sulla kyllä vanhemmat! Elävät jossain haavemaailmassa, jossa kaikki ovat heteroseksuaaleja. Oletko puhunut vanhemmistasi kellekään? Heiltä pitäisi kyllä tällaisissa tapauksissa saada tukea. Koulussa/opiskelupaikassasi on varmasti koulupsykologi, josta voi aloittaa. Menet vain juttelemaan, ettei kotona ole asiat niin kuin pitäisi. Siitä sitten saat apua ja huomaat että ennen pitkää asiat on paremmin. Miten muut sukulaisesi? Voisitko heidän puoleensa kääntyä. Sinun pitäisi päästä puhumaan jollekin ammatti-ihmiselle vaikkakin se tuntuisi mitä oudolta/nolota. Tuollaisia kotioloja kun ei missään nimessä saisi olla. Vanhempien pitäisi auttaa ja tukea, eikä halveksua, haukkua ja uhkailla.

Tsemppiä sulle! ;) Suomessa ei tuhaan ole tällaisia palveluita saatavilla, joiden avulla saa apua.

Lisäyksenä vielä:
        Muista tämä aina: et saa tuomita itseäsi sen takia, millainen olet, millainen seksuaalinen suuntautumisesi on, vaikka vanhempasi niin tekisivätkin. Tässä kohtaa vanhempasi tekevät suuren virheen, sellaisen, jota ei saisi tehdä. Tällaisen asian kanssa et elä yksin! Haluan kuulla, joskus että sinulla on asiat paremmin. :) Et ole tehnyt mitään väärää, olet hyvä juuri tuollaisena.

Täältäkin voi hakea apua, jos ei halua kasvotusten kenenkään kanssa jutella: http://www.mll.fi/nuorille/lnpn/

Kyllä se siitä! Huomaat, että ajan kanssa alkaa helpottaa kun hakee apua.

• Just Me

Matthew Bibby, 6, kuoli jäätyään auton alle paetessaan kiusaajiaan.
      Stephen Sandon, 6, kaatui kiusaajien tönimänä ja kuoli.

Marie Bentham, 8, hirttäytyi hyppynaruunsa, koska ei kestänyt kiusaamista enää.
      Joanna Canlin, 8, kuoli samalla koulupihalla missä 6-vuotias Stephen Sandon sai surmansa lähes vuosi myöhemmin.

Neil Gadd, 9, yritti paeta kiusaajiaan, mutta tuli kaadetuksi ja hakatuksi kuoliaa...ksi.
      Myles Neuts, 10, hirttäytyi pitkään jatkuneen kiusauksen seurauksena.
      Thomas Thompson, 11, yliannostus kipulääkkeillä. Koulukaverit pitivät Thomasia nörttinä.
      Peter Evans, 11, kuolee jäätyään rekan renkaiden alle paetessaan kiusaajiaan.
      Martin Harvey, 11, kaatuu kiusaajien tönimänä ja kuolee.

Matthew Gilman, 12, tappoi itsensä jättäen jälkeensä runon.
      "Se oli pimeä ja kylmä yö,
      yöllä olen makuuhuoneessani,
      kukaan ei mene kouluun yöllä."
      Oran Saye, 12, hirttäytyi. Oranilla oli ADD, jonka johdosta häntä kiusattiin.
      Natalie Smith, 12, yliannostus.
      Michael Gourley, 12, jää poliisiauton alle sen jälkeen kun kiusaajat pakottavat hänet pelaamaan moottoritiellä peliä "chicken".
      Stephen Woodhall, 12, hirttäytyi veljensä koulukravattiin. Viisi vuotta myöhemin Stephenin isä tekee itsemurhan.

Jared High, 13, ampui itsensä väsyttyään ainaiseen kiusaamiseen ja väärinkohteluun.
      Jack Glasby, 13, hirttäytyi. Jackia oli roikotettu koulussa mm. kaiteen yli ja uhattu tappaa. Hän oli lopettanut koulunsa 5kk aiemmin ja kärsi masennuksesta.
      Corinne Wilson, 13, ampui itsensä sen jälkeen kun kiusaajat huorittelivat häntä ja käskivät hänen painua kotiinsa tappamaan itsensä.
      Morgan Musson, 13, tappaa itsensä yliannostuksella seitsemän kuukauden koulukiusaamisputken jälkeen. Koulu ei tehnyt mitään estääkseen kiusaamisen.
      Josh Belluardo, 13, kuoli 15-vuotiaan Jonathon Millerin lyötyä häntä päähän bussissa. Lyönti aukaisi valtimon pään sisällä ja Josh kuoli minuutissa.
      George Goodall, 13, jää poliisiauton alle paetessaan kiusaajiaan.
      Kerby Casey Guerra, 13, ampui itsensä maaliskuussa 1999.
      Roger Hillyard, 13, tekee itsemurhan oltuaan koko ikänsä kiusattu.
      Kelly Farrar, 13, yliannostus isänsä sydänlääkkeillä sen jälkeen kun on kertonut ystävälleen olevansa koulukiusattu.
      Laura Rhodes, 13, yliannostus sen jälkeen kun poliisi väitti, ettei mitään kiusaamista ollut tapahtunutkaan.

• Just Me

Luke Walmsley, 14, kuoli saamiinsa vammoihin kiusaajan puukottaessa häntä.
      Emmet Fralick, 14, ampui itsensä huoneessaan. Emmetin kerrotaan olleen hiljainen ja kiltti poika, joka oli erinomainen kohde kiusaajilleen.
      Jokin Ceberio, 14, heittäytyi korkealta alas katuun pitkään jatkuneen kiusaamisen seurauksena.
      Anna Maria Averill, hirttäytyi sen jälkeen kun oli kertonut joutuneensa raiskatuksi kouluterveydenhoitajalle. Terveydenhoitaja ei kertonut tästä eteenpäin.
      Matt Ruddenklau, 15, tappoi itsensä pitkään jatkuneen kiusauksen seurauksena.
      -Hwang, 15, hyppäsi korkean rakennuksen katolta
      Darren Steele, 15, hirttäytyi huoneessaan oltuaan koko ikänsä kiusaamisen ja väkivallan kohteena.
      Velia Huerta Victorino, 15, hirttäytyi vuosien kiusaamiseksi tulemisen jälkeen. Itsemurhakirjeensä alaosaan hän kirjoitti nimensä, ja maininnan, ikään kuin muistutuksena: "Minä olin 15-vuotias."
      Joshua Melo, 15, hirttäytyi kotipihan puuhun sen jälkeen kun häntä haukuttiin homoksi.
      Jeremy Secord, 15, hirttäytyi
      Brian Head, 15, ampui itsensä luokkatoveriensa edessä pitkään jatkuneen kiusaamisen jälkeen.
      Brandon Swartwood, 15, ampui itsensä kärsittyään kiusaamisesta joka aiheutti hänelle post-traumaattisen stressin ja masennuksen.
      David Berry, 16, hukuttautui.
      Travis Sleeva, 16, ampui itsensä pitkään jatkuneen kiusaamisen jälkeen.
      Karl Peart, 16, yliannostus lääkkeillä ja alkoholilla. Karl oli lupaava nuori joka joutui kiusatuksi koska kieltäytyi liittymästä jengeihin. Hän suunnitteli omat hautajaisensa ennen itsemurhaansa.
      Nikki Sielaiman, 16, hirttäytyi.
      Lucy Forrester, 16, tekee itsemurhan heittämällä kuparijohdon paikallisella junaradalla johtojen yli.
      James Rogers, 16 tappaa itsensä pitkään jatkuneen kiusaamisen jälkeen.
      James Lambeth, 16, kiusattu neroutensa vuoksi. Tappaa itsensä isänsä autoon johtamalla häkää auton sisätiloihin.

Chelsey E. Shores, 17, ampui itsensä. Piti melko syyttävän puheen valmistujaisjuhlassaan 2005, ennen kuin ampui itsensä toisaalla.
      Kyle Jones, 17, ampui itsensä
      Jamie Carl Sell, 17, hirttäytyi. Joutui viimeisenä elinpäivänään kiusaajiensa hyökkäyksen kohteeksi kadulla. Kiusaajat heittelivät häntä kivillä ja oksilla.
      Oliver Sabine, 17, hirttäytyi. Kiusaaminen oli jatkunut jo pitkään, ja sinä aikana Oliverin nenä oli murtunut, sekä viisi hänen pyöräänsä varastettu. Kiusaaminen oli myös aiheuttanut Oliverille pelon mennä ulos.
      Neil Ross, 17, hirttää itsensä koulun pihalla joulupyhinä sen jälkeen, kun kiusaajat ovat ryöstäneet häneltä kymmenen puntaa.

Hannah Kirkhan, 18, yliannostus työpaikkakiusaamisen seurauksena.
      Marc Haep, 18, otti syanidia tultuaan vuosia kiusatuksi aknen takia. Jätti jälkeensä kirjeen, jossa käski ihmisiä pysymään kaukana hänen ruumiistaan nauttimansa myrkyn vuoksi. Toisen kirjeen hän osoitti poliisille, jossa kertoi mistä hänen ruumiinsa voisi löytää.
      David Tuck, 18, hirttäytyy kiusaamisen seurauksena...

Lista jatkuu vielä pitkälle, mutta jos edes vähän tuli mieleenkään miten paljon kiusaaminen aiheuttaa kuolonuhreja, jos kiusaat, lopeta. :(

• nykyään-onnellinen

Hei,

Sinun kannattaisi ottaa oikeesti yhteyttä poliisiin. Minua kiusattiin ala-asteella ja olin päätymässä samaan ratkaisuun kuin Elisa.. Onneksi en onnistunut.
      Isäni teki rikosilmoituksen ja poliisien kautta asia hoitui. Kiusaaja muutti pois kaupungista, mutta ennen sitä kiusaaminen loppui. Tästä on nyt 5 vuotta, enkä vieläkään ole lähelläkään pääsemässä yli.

Hanki kunnollista apua NOPEASTI.

Voimia sinulle!

• Just Me

Voih, olisin asian vienyt poliisien korviin, ellei minua oltaisi tungettu sosiaalityöntekijöiden armoille. :/
        Kaikista pahin juttu on muutenkin nimimuistini. Vaikka olisin asian vienytkin poliiseille, en olisi voinut nimetä ketään kiusaajaa kunnolla. En tiennyt kenenkään nimeä, mutta kaikki tiesivät minun. ;(
        Sekä kun suurella joukolla käytiin kimppuun olisi ollut monta sanomassa vastaan, etteivät he sitä tehneet, sekä sivullisilta kysytty, ei he sitä olisi myöntäneet.

• aikuinen--

Hei kaikki joita kiusataan! Ottakaapa yhteyttä mediaan, lehtiin vaikkapa ja kertokaa tilanteestanne. Taatusti kouluihin puree medianäkyvyys huonolla maineella. Luulisi edes joidenkin toimittajienkin heräävän asiaan. Olkaa sinnikkäitä ja muistakaa, että myös poliisiin voi huoletta ottaa yhteyttä. Heillä on velvollisuus puuttua asiaan. Menkää käymään poliisilaitoksella tai kirjoittakaa sinne kirje. Poliisi ei voi jättäää puuttumatta asiaan.
      Pitäkää myös päiväkirjaa tapahtumista, sillä sitä voidaan käyttää todistusaiheena tilanteen niin vaatiessa.

EI saa alistua tilanteeseen, kyllä yhteiskunnalla on mahdollisuuksia puuttua kiusaamiseen ja puuttuukin , jos vain oikeat ihmiset saavat siitä tietää. Koulu hyssyttelee asiaa, mitä en ymmärrä. Julkisuus on huonoissa asioissa on kouluille myrkkyä, joten eiköhän ala tapahtua, jos mediaan otatte yhteyttä.

Itseään pitää rakastaa niin paljon, että vaatii ja etsii apua, jos kohdellaan kaltoin.

• poika17vv

Kiitos pika-94 vastauksestasi.

En ole pystynyt puhumaan vanhemmistani, kuin yhdelle parhaimmalle kaverille. Häneltä olen saanut kyllä paljon tukea, mutta luulen ettei se enää riitä.

Ei kyllä ole yhtäkään sellaista sukulaista, jonka puoleen voisin kääntyä. Johonkin ammattiauttajiin voisi ottaa muuten yhteyttä, mutta jos siellä kertoo asiat niinkuin ne ovat (fyysistä pahoinpitelyä), niin eivät varmasti ole siinä vaiheessa vaitiolovelvollisia ja asia menee eteenpäin.

Alustavasti kyselin koulupsykologilta, missä menee heidän vaitiolovelvollisuuden raja ja se meni juurikin tuolla fyysisen pahoinpitelyn rajalla. En näe siinä mitään järkeä mennä avautumaan, jos kuitenkin pitää valehdella.

En halua siis juttua eteenpäin, koska pelkään seuraamuksia, joita siitä mahdollisesti tulee. Olenhan kestänyt tätä paskaa jo niin kauan kuin muistan, joten eiköhän se päälle 4kk mene vielä samaan syssyyn. Eniten huolettaa vain minun pikkusiskoni, joka joutuu olemaan täällä poismuuttaessani vielä 3 vuotta yksin, ilman puolustajaa tai tukijaa, joka kuuntelee ja ymmärtää tilanteen.

Tosi rasittavaa ja masentavaa, että missään ei ole hyvä olla. Koulussa kiusataan, kuten kotonakin. Kotona se on vain vielä pahempaa, kuin koulussa. Kotiin en haluaisi mennä koulun jälkeen, mutta en saa olla koskaan ulkona koulun ulkopuolella. Kavereita olisi kyllä, mutta vanhemmat kieltää olemasta heihin yhteydessä koulun ulkopuolella.

Jos koulu loppuu esim. klo 12, niin yleensä menen vain ostoskeskukseen istumaan ja katsomaan ihmisiä, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Mutta eiköhän tämä auvautumien tältä erää riitä. Kukaan ei varmaan edes jaksanut lukea tänne asti. Joka tapauksessa uskon selviäväni sen 4kk, kunnes voin muuttaa. Olen kyllä kuullut, että sitten ku asia on ns. ohitse, niin useimmat ihmiset masentuvat silloin paljon pahemmin. Luulisin, että kestää aika kauan päästä näistä vaikeuksista yli.

• Cassie98

Minuu kiusattii koko ala-aste. Minuu syrjittii. Jätettii joka jutus ulkopuolelle ja oltii iha ku minuu ei ois olemas. Mä oon syntyny Kiinas. Minuu kiusattii sen takii. Minust tuntu, et koko luokka syrjii. Melkee se olikii niin. Joiduin olee välkil enimmäkseen yksin. Joskus olin "kavereitten” kans. Ne oli joskus mukavii, mut yleensä ne kiusas. Mun luokal oli sillo kaks tyttöö, jotka oli ns. pääkiusaajii. Ne käännytti muut mun luokkalaiset tytöt minuu vastaa. Joskus 4-6 luokil.

Pelkäsin, et minuu alettais kiusaamaa ylä-asteel. Ei minuu alettu. Seiskaluokal aloin kiusaamaa yhtä mun luokkalaist tyttöö. Olin sille kateellinen, koska se oli hikke, sai enemmän huomiota pojalt jolt mä olin enne saanu, näytti et sil menee kaikki hyvin, sil oli paljo kavereit jne. Ihmettelin miten tää tyttö pysty olee erilainen. Mä en uskalla mun kiusaamisen takii olla erilainen. Mä puhuin siit pahaa. Se kävi vahingos mun ei ollu tarkutus kiusata sit. Sit sitä ei haittanu se ku juteltii siit. Se anto anteeks.

Ilmeisest mä halusin purkaa lisää mun pahaa oloo. Mä aloin stalkata tät hikarii. Se ei yhtää tykänny siit. Sit alko ärsyttää se. Nyt mä kadun, et mä oon kiusannu sit. Mua on kiusattu ja sit mä oon ollu nyt kiusaaja. Tää on aito ja oikee versio tapahtuneest. Mä en oo kertonu kiusaamisest kellee. Mun sisäl on vielkii pahaa oloo siitku minuu kiusattii. Ja nyt on pahaa oloo siitku mä kiusasin.

Miten erilaista munkii elämä ois jos minuu ei ois kiusattu? Emmä ois alkanu varmaa kiusaamaa sit hikkee. Se on viel ainoo mun luokan 99. Ehkä sitkii on kiusattu aiemmin. En tullu ajatelleeks ja nyt on myöhäst enää tehä mitää. Jos minuu ei ois kiusattu en ois varmaa nii hiljanen ja yksnäinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      48
      3592
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3555
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3341
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      79
      3154
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      2949
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2438
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2215
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      96
      2105
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      1979
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1959
    Aihe