Ensialkuun sanoisin, että olen 13v. tyttö ja olen äitini kanssa miettinyt jo noin kaksi vuotta jonkin lemmikin hankkimista. Aluksi vaihtoehtona oli hamsteri, mutta se osottautui vähän hankalaksi siitä syystä, että se yleensä herää vasta illalla.. Sitten oli marsut, mutta äiti ei kauheasti tykännyt niistä, joten se vaihtoehto jäi.. Hetken mietimme myös kultaisennoutajamme kaveriksi toisen koiran hankkimista, mutta sekin jäi vähän hankalaksi, kun asumme kerrostalossa..
Niinpä, sitten n. 1 vuosi sitten tuli mieleen kani. Äiti pitää kaneista, hänellä olikin lapsuudessaan kaneja. Rotuna ajattelin heti kääpiöluppaa, koska sitä on sanottu ystävälliseksi ja hyväksi ensikaniksi. Uroksiahan sanotaan kiltimmiksi kuin naaraita, onko se totta? Ajattelin, että jos kanin ottaisimme, niin ottaisimme vain yhden, mutta sillä olisi varmaan yksinäistä, sillävälin kun olen koulussa. Olen lukenut, että uroksia ei voi ottaa kahta (tulee tappeluita?) ja naaraat saattavat puolustaa aggressiivisesti reviiriään.. onko tämä totta?
Mutta siis.. kanihan tulisi minulle. Äitini toki auttaa minua hoidossa ja on vastuussa, mutta pääasiassa minä vastaisin sen hoidosta. Kanin häkki tulisi minun huoneeseeni, kerrossänkyni alle, jossa on tyhjää tilaa. Kuivikkeena käyttäisin luultavasti kutterinpurua, onko se okei? Ruokana ajattelin Lottie- pellettiä, koska sitä on kehuttu, vaikka sitä saakin marketeistakin. Kani pääsisi jaloittelemaan jokapäivä n.7-9 tunniksi ja viikonloppuisin se voi olla koko päivän vapaana. Se saisi jaloitella huoneessani, mutta silloin kun äitini käyttää koiraa lenkillä, niin se voisi päästä myös muualle asuntoon (kunhan teen sen kaniturvalliseksi) Virikkeitäkin olen ajatellut ja jo katsellut tarvitsemiani tarvikkeita zooplussalta, jossa on mukavia virikkeitä ja tarvikkeita kanille(:
Minulla on kyllä aikaa kanille aina koulun jälkeen, koska minulla ei pahemmin ole kavereita ja vain yksi harrastus: Ratsastus ja se on n.1-2 kertaa viikossa.
Lomien ajaksi kani voi mennä siskoni luokse, mummoni luokse tai sitten jonnekkin lemmikkihoitolaan tms. jos sukulaisten luokse ei pääse.
Kesäisin kani voi päästä parvekkeelle ja mummoni pihaan jaloittelemaan valjaiden kanssa. Minulla ei ole koskaan ollut kania, mutta meillä on ollut gerbiilejä ja hamsteri, sekä koiria. Kanin hankkisimme luultavasti kasvattajalta.
Mitäs mieltä olette, sopisiko kani minulle? Ja jos joku voisi tosiaan kertoa siitä, onko kaksi urosta mahdoton yhdistelmä, niin olisin tosi kiitollinen ja olisin iloinen myös muista hoitovinkeistä! Uroksen jos ottaisimme, niin se kastroitaisiin, koska olen kuullut niiden astuvan kaikkea ja ruikkivan vähän holtittomasti jos niille ei sitä tee (:
Kani minulle?
1
179
Vastaukset
- Onepiece
Hei :)
Kääpiölupista sanotaan tuota, mutta älä ole liian sinisilmäinen ja muista et jokanen kani oma yksilönsä. Tiedän arkoja ja agressiivisia syrjäänvetäytyviä kääpiöluppia. Kanin rotua tärkeämpänä seikkana on pidettävä sitä mistä kanin hankkii (ideaali asiantunteva kasvattaja jolla on aikaa kaneilleen) sillä kanin pitoa on monenlaista.
Olet oikeassa urokset ovat useimmiten tasaisempia luonteeltaan kuin naaraat jotka saattavat olla reviirinpuolustuksen suhteen vihaisia. Lemmikkiä hakiessa on parempi ottaa uros. Tässäkin tietty kuuluttaisin sitä mitä ylempänä: YKSILÖ! on myös mukavia naaras kaneja ja kiukkuisia uroksia.
On totta uroksia ei suositella yhteen veristen tappeluiden vuoksi ja naaraatkin saattavat ottaa yhteen. Paras yhdistelmä on naaras ja leikattu uros.
Sisäkanin omistajana suosittelisin käyttämään sotkevan pöllyävän kutterinpurun sijasta häkinpohjalla kynnysmattoa. Nurkkaan WC-laatikko puupelletillä jonne kani tekee virtsan.
Kyllä lottie on hyvä kanipellettimerkki! mutta muista että tätä tärkeämpää on kuivattuheinä. Tarkkaile että kanin ruokavalio koostuu pääasiassa hyvänlaatusesta heinästä (hae suoraan tiloilta tai kuivaa itse)
Kuulostaa siltä että olet ehdottomasti potentiaalinen tuleva kaninomistaja! Osaat esittää oikeanlaisia kysymyksiä ja olet kiinostunut eläimen hyvinvoinnista. Hanki kani oikeasta paikasta! onnea kaninhankintaan http://kaniwiki.wikispaces.com/Kanin hankinta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107133
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h955204Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1143463Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333372Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352504Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191846Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961481Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3411431Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311336- 481094