Nikon D3100 - kokemuksia?

rnn

Heips. Olen himoinnut järjestelmäkameraa pitkän aikaa, koska olen aina pitänyt valokuvaamisesta, ja vanhoilla kameroillani ei tule niin hyviä kuvia kuin järkkärillä. Nyt Anttilassa on tarjous Nikon D3100 -kamerasta, ja mietin että kannattaako mun ostaa sitä. Kamera maksaa 500 euroa, normaalisti 900e, eli se on suhteessa edullinen. Olen kuitenkin muutenkin hyvin tarkka vähistä rahoistani, joten en ole aivan varma kannattaako minun ostaa kameraa nyt (vai kenties odottaa vielä parempaa tarjousta?). Mitä mieltä ootte tästä kamerasta ja kannattaisiko minun ostaa se?

Minua houkuttelee myös se että kameran mukana tulee kaksi putkea yhden sijaan. Kuitenkin en ymmärrä noista putkista mitään, joten voisiko joku selittää vähän niistä? Tossa tulis mukana siis se 18-55mm putki (mikä tulee yleensä kaikkien kameroiden mukana) sekä 55-200mm putki. Eli mitä noin mm niinku tarkoittaa , ja onko toi 55-200mm parempi ku toi toinen, ja millä tavalla?

Niin ja mitä noi megapikselit tarkottaa? :D Eiks se oo ainaki sillee et mitä enemmän megapikseleitä sitä tarkempia kuvia? Vai..? Esim. tossa on 14,2 megapikselin CMOS-kuvakenno (vrt. D3200 kamerassa on 24,2 megapikseliä?)

Ja olen siis ihan harrastekuvailija, ja mieluiten haluaisin Nikonin kameran kuin esimerkiksi Canonin.

Linkki Anttilan sivulle http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=626798&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20671&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay

31

18341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J©B

      D3100 lienee hinta-laatusuhteeltaan paras aloittelijamalli.
      Tuolla tuplakitillä pärjäät hyvinkin pitkälle kunha et välitä hämäräheikkien ruikutuksesta.

      Heti alkajaisiksi kannattanee hankkia myös hyvä kuvansäätöohjelma (esim LR). Niin näet mihin kamerasi pystyy parhaimmillaan.

      • J©B

        jatkoa edelliseen
        Kuitenkin en ymmärrä noista putkista mitään…?

        Noissa ”putkissa” on ne aloittelijalle merkittävät asiat nuo:
        – millimetrit eli polttoväli joka vaikutaa ensisijassa siihen kuinka suurelta kohde näyttää kuvassa
        – valovoima ( f/3,5–5,6 ja f/4-5.6)on ominaisuus jota aloittelija tarvitsee ensisijassa vähäisessä valossa automaattitarkennukseen.

        Tossa tulis mukana siis se 18-55mm putki (mikä tulee yleensä kaikkien kameroiden mukana) sekä 55-200mm putki.
        Eli mitä noin mm niinku tarkoittaa, ja onko toi 55-200mm parempi ku toi toinen, ja millä tavalla?

        Tuo ”Polttoväli: 55–200 mm (vastaa 27–82,5 mm:n objektiivin kuvakulmaa 35 mm:n kamerassa)” on ihan väärä tieto, mutta ei haittaa
        – joku mm määrä ei ole parempi kuin toinen. Polttoväliä voi verrata suurennuslasiin. Mitä enemmän millejä sitä isompi suurennus ja toisaalta mitä vähemmän millejä sitä enemmän porukkaa mahtuu kuvaan.
        Esimerkiksi tuolla 18 mm kuvaat maisemia ja kissanristiäisiä kotona, noin 35 miillillä kuvaat reportaaseja yms, 50 – 100mm kuvaat muotokuvia yms, 200 mm:llä arkoja tipuja vähän kauempaa.

        Niin ja mitä noi megapikselit tarkottaa?

        Ne tarkoittaa kuvan ns. resoluutiota (pikselit on pieniä pisteitä kuvassa).
        Karkeasti ottaen mitä enemmän pikseleitä sitä enemmän yksityiskohtia suurikokoisessa kuvassa, mutta mitä pienemmät pikselit vitä vähemmän (dynamiikkaa) sävyjä kuvassa. Minusta 10 Mp riittää hyvin harrastelijalle (ammattilaiselle n. max nelinkertaisesti).


    • D3100 täälläkin

      Anttila myy kahdella putkella, joista vakaaja puuttuu. Moni muu liike tarjoaa samalla hinnalla yhtä 18–55 mm:n objektiivia, jossa on vakaaja (tunnuskirjaimet VR, Vibration Reduction tjsp.).

      On makuasia, minkä arvon itse kukin objektiiviin integroidulle kuvanvakaajalle antaa. Aikaisempien vuosikymmenien kuvaajat pärjäsivät ilmankin.

      Viime aikoina on näkynyt D3100 -tarjouksia yhdellä objektiivilla noin 400–450 euron hintaan. Olisikohan seuraavassa halvin? Kalliina pidetty liike, jossa on silloin tällöin meheviä tarjouksia.

      http://www.rajalacamera.fi/nikon-d3100-18-55-vr-kit-/39VBA280K001/dp?openGroup=411

      Ostin oman D3100-kamerani viime marraskuussa ja maksoin siitä silloin vielä selvästi enemmän. Kameran mukana ainoana tulleen 18–55 mm:n VR-objektiivin olen ehtinyt vaihtaa ulottuvampaan 18–200 mm:n zoomiin ja ostaa lisäksi 35 mm:n valovoimaisen (f/1.8) normaalilasin. Tuo ostamani zoom siis hoitaa saman polttovälialueen kuin Anttilan tarjoamat kaksi putkea. Hintaahan sillä oli valitettavan paljon ja vaihtohyvitys kittikakkulasta oli kehno...

      Kameraani olen ollut hyvinkin tyytyväinen, hintaluokka huomioiden. Suosittelen.

      • D3100 täälläkin

        Kyselit milleistä. Objektiivien polttoväli mitataan millimetreissä. 18 mm on aika laajakulmainen; sen kuvakulma vastaa kinofilmikameran tai ns. täyskennoisen digikameran 27 mm:n objektiivin kuvakulmaa (saat sillä kuvaan isommankin porukan jopa ahtaissa sisätiloissa). Toinen ääripää 200 mm on sitten tele, joka ”tuo kaukaiset kohteet lähemmäksi ja saa pienenkin kohteen täyttämään kuva-alan” mutta kuvakulma eli näkökenttä on vastaavasti suppea (yhtä suppea kuin 300-millisellä telellä täyskennoisessa kamerassa).

        D3100 on ns. croppikennoinen kamera eli APS-C-kennokokoa käyttävä kamera. Kuva-anturin koko on noin puolet kinofilmiruudun koosta. Näille kameroille on olemassa niitä varten optimoitu, kohtuuhintainen objektiivivalikoima, mutta niissä voidaan käyttää myös kalliimpiin täyskennoisiin ammattilaiskameroihin tarkoitettuja objektiiveja (jolloin kuva rajautuu pienemmän kennon mukaisesti). Eri kuvaustilanteisiin sopivin polttoväli on täys- ja croppikennoisissa kameroissa hieman erilainen.

        Kuvanvakaajasta (Nikonilla VR, Canonilla IS) on sitä enemmän iloa, mitä pidemmillä polttoväleillä ja mitä vähäisemmässä valossa kuvataan käsivaralta. Kun objektiivissa on kuvanvakaaja, voi käyttää pari pykälää pidempiä suljinaikoja ilman laukaisutätähdyksestä johtuvaa epäterävyyttä.


    • Nikoni

      Riippuen taittuuko englanti, suosittelen froknowsphoto.com sivua oppimaan valokuvauksesta ainoa huono puoli on, että tarvitsee opetella kaikki valokuvaussanasto kahteen kertaan (englanti ja suomi)

      • tarvitsee?

        ”tarvitsee opetella kaikki valokuvaussanasto kahteen kertaan (englanti ja suomi)”

        Miksi tarvitsee opetella myös suomenkielinen valokuvaussanasto?


    • rnn

      Kiitos vastauksista. Vielä sen verran, että millä asetuksilla saisi parhaimpia kuvia nopeasti liikkuvista kohteista? Itse kuvailen enimmäkseen hevoskilpailuja sekä muita eläimiä kuten koiria, jotka ovat melko vikkeliä, niin pitäisi saada otettua tarkkoja kuvia liikkeestä :D

      • melko vikkeliä

        Sopivimmat ”asetukset” riippuu ratkaisevasti siitä millä polttovölillä ja minkälaisessa valossa kuvaat. Kameran ns. ”Opastila” auttaa hyvään alkuun.

        Pari ”asetusta”:
        – himmennä pari aukkoa
        – tue kameraa jalustalla tms. Vakain pois päältä
        – käytä mahdollisinmman lyhyttä valotusaikaa (esim valitse ISO sellaiseksi, että valotusaika on 1/250 tai lyhyempi)
        – aloittelijan kannattaa kokeilla jatkuvaa tarkennusta (CAF)


    • JIG

      Hyvä kamera toimii kivasti ja jopa meikäläiselle silleen sopiva että saan jopa hyviä kuvia.. Tuossa kattelin justiinsa että anttillaan on tullut taas satkun ale tuohon tupla objektiivi settiin mutta en löydä mistään VR tekstiä etteivät olis ilman vakainta... Näytti olevan VR obilla oleva 3100 n. 650€ ja ilman tarkennusta tupla setti tuon 500e... Mutta hyvä kamera ja alottelijalle niinku esim minä niin toimiva setti.. ainaki jos putket on vakaimella varustettu..

    • m3yj

      http://m3yja.kuvat.fi/kuvat/

      >> käytössä ollut nyt pari vuotta kyseinen kamera, tykännyt olen, toimii hyvin ja on juuri sopiva omaan käyttöön. omasta mielestä myös ihan suhtkoht ookoo laatusia kuvia sillä saa :)

      • Suhteellisuutta

        Vai suht koht. Kyseinen kamerahan on päräjännyt kuvanlaadussa ihan loistavasti. Sillä saa LOISTAVIA kuvia kun osaa. Jos kuvat jäävät vain suht koht. on vika käyttäjässä


    • lkfjdöh

      Ostin jo Vuoden 2011 Marraskuussa D3100 18-55 VR eli kuvanvakaaja objektiivilla hintaa 399 rajala cameran messutarjouksesta. Päädyin silloin tuohon koska mielestäni hinta-kuvanlaatu suhde on tuossa paketissa parempi kuin tuossa paketissa jossa on 18-55 ja 55-200 objektiivit ilman kuvan vakauttajaa. Varsinkin tuolla pitemmällä objektiivilla telepäällä kuvattaessa valovoimaisuus alkaa olemaan melko heikko jolloin kuvat tärähtävät helposti ja eivät ole hyvän näköisiä.

      Olen ollut hyvin tyytyväinen kameraan.

    • missmoda

      tää nyt on jo vanhempi juttu,mutta itelläni on tuo nikon d3100 niin aattelin kommentoida..Mulla on tuo perus objektiivi 18-55 sen mukana ja oon kyllä tykänny ihan paljon noista.:) oon miettiny ostaa kyllä jonkun paremman tohon kaveriks mut minkä ni ei mitää tietoo.. itse maksoin kodinanttilan "avajaistarjouksena" kyseisestä kamerasta ja objektiivista vain 350 euroa :D

      • mikko40v

        Nikon AF-S 35mm 1.8G DX suosittelen. Kiinteä polttoväli, hyvä valovoima, terävät kuvat ja edullinen.


    • Kuvanvakaaja

      Mua kiinnostais tietää että kuinka tärkeä se kuvanvakaaja on noissa objektiiveissa? Olen kans tuota samaista pakettia miettinyt kuin aloittajakin,

    • uusi nikonisti

      Nyt sunnuntaina tuli käytyä ekaa kertaa ulkosalla kuvailemassa juuri hankkimallani D5100 perus 18-55. Aika harmaata ja pilvistä oli täällä ensin, mutta sitten joskus klo 15:n jälkeen alkoi aurinko paistaa. Ihan ok kuvia tuli mielestäni. 200-millistä en kovin mielelläni ottaisi ilman vakaajaa. Vähänkin hämärämmässä pitää löytää tuki jostakin. Mutta mielestäni tuolla pikkuzoomilla pärjää aika mukavasti ilman VR:ää. Sillä objekjektiivilla se ei ole "must". Jos 40mm 2.8:lla pärjää, niin yhtä hyvin pärjää tuon putken alapäällä eli 18mm 4.5. Ainakin minun matematiikkani ja kokemusten mukaan.

    • NikonD3100:)

      Kantaako tämä kamera hankki siis NikonD3100 kaverillani on se ja vaikutaa hyvältä???

    • nikond3200

      kysy poliisilta

    • Kyyppärä

      Itse olen kuvaillut Nikon D3100 vuoden verran ja ihan tyytyväinen olen. Tosin eipä mulla ole mitään mihin verrata, kun on ensimmäinen järkkäri. Olen ihan itse oppinut käyttäjä, alkuun tuli napsittua automaatilla kuvia, mutta nykyään osaa itsekin säädellä. Oman kameran mukana ainakin tuli selkeät käyttöohjeet kuvaussäädöille.

      Koska objektiiveista mulla ei ole kauheasti tietoa, kysyisin mikä olisi hyvä tähän kameraan. (Tällä hetkellä löytyy AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED). Paljon tulee kuvattua liikkuvia kohteita, maisemia, eläimiä yms.

      • Yleis/turistilinssinä tykkään Nikkorin omasta 18 - 200mm F3.5-5.6 VR muita kirjaimia putkesta. Se sopii mielestäni jokapaikan höyläksi vaikka valovoima ei suuren suuri olekaan. VR sekä isot ISO:t auttavat kun ISO1600 antaa vielä varsin hyvää tulosta. Lukuun ottamatta ihan lähellä max mittaa se antaa ihan kohtuu laatua ja maisemissa sekä rakennuksissa se 200 mm:kin on ihan kelvollinen.


    • Talli kissa

      Ei kannata ne on liian arvokkaita ja toiseks niihin pitää osta kaike maalima asiat

      • Näin se menee

        Jos haluaa saada hyvälaatuisia kuvia. :)


    • ...hmmm..?

      Mistä pitää painaa että kamera palaa ihan alkuun eli sinne missä kysyttiin esim.. päivä määrä,kellon ajat.. ja kieli nin mistä nappuloista pitää painaa että pääsee sinne koska kameraani on vaan tullut (VIRHE! sammuta ja käynnistä uudelleen) ja niin on tehty monta kertaa mutta ei vain ole auttanut nin voisiko joku ystävällisesti selittää miten sinne alku-asetuksiin pääsee?:)

      • ....?

        Minulla aikas sama ongelma mutta mikä kamera?


      • Hmmmm..?
        ....? kirjoitti:

        Minulla aikas sama ongelma mutta mikä kamera?

        Nikon D3200 ja nyt joku kertomaan jos tietää siitä olisi suuri apu!:)


    • kääntyvä näyttö???

      onko tossa nikon d3100 kääntyvä näyttö :D

    • sgsag

      Juu osta vaan. Tuo on pari tuotetta vanhempi malli niin hinta on edullinen. Tuolla ja hyvällä kuvaustekniikalla pitäisi saada laadukkaita paperikuvia aina 30x46cm kokoon saakka ja isompiakin jollei niitä katsella ihan liki.

    • hggg

      Hei,

      Kyllä kameran toimivuudesta jotain kertoo se että ostin tuon 3100:n jo marraskuussa 2010 ja yhä myynnissä.

    • Anonyymi

      Väliin kysymys ulkopuoliselta. Mistä tuedät, että objektiivissa on se kuvanvakain??

      • Anonyymi

        Sen tiedoissa lukee se.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe