Varpaasta se kaikki alkoi

PikkuVarvasRikki

Eli äitini kiinanharjakoira jäi jotenkin hissin oven väliin, äitini kun suosii fleksiä ja koira tuli perässä eikä ehtinyt ajoissa. Varpaat jäi toisesta jalasta väliin ja yksi kantava varvas murtui ja toinen meni aivan poikki.
Ainakin kaksi ja puoli kuukautta on tätä rumbaa nyt seurattu sivusta ja alan olla huolestunut sekä koiran että äitini mielenterveydestä.
Kahdeksan viikkoa oli jalka lastassa, sen jälkeen amputoitiin se varvas jota ei voitu pelastaa. 20 tikkiä siitä leikkauksesta.
Nyt leikkauksen jälkeen, tikit ovat olleet reilusti yli kymmenen päivää ja jalka siteessä koko ajan. Päivittäin siteen vaihto. Ei oikein haava parane kunnolla kun ei saa ilmaa ja koko ajan joutuu hauteisessa kääreessä pitämään.
Lauantaina haava sitten alkoi punoittaa entisestään ja päivystävä eläinlääkäri määräsi uuden antibiootin. Koira on syönyt koko ajan jotain antibioottia.
Eilen taas äiti vei koiran omalle eläinlääkärille varmistaakseen varpaan kuntoa ja el oli sitä mieltä ettei hätää. Yöllä koira oli sitten repinyt siteen pois ja nuollut pitkään sekä hartaasti jalkaa joka aamulla oli todella punainen ja pahan näköinen. On niin kipeä että ei enää varaa ollenkaan sille. Taas lääkäriin ja keskiviikkona eli huomenna sitten olisi tikkien poisto.
Koko tänä aikana koira on käynyt vähintään kerran viikossa eläilääkärissä, joko lastan vaihdossa tai haavojen tarkistuksissa....hintaa on kertynyt mieletön summa. Eipä ollut vakuutusta....
Nyt sitten edessä voi pahimmillaan olla se että tulehdus leviää luuhun, seurauksia en tiedä.
Joka tapauksessa varpaan joka saatiin lastalla luutumaan, kestävyydestä ei ole mitään takeita. Yksi hyppy tai loikka ja sama ralli alkaa taas.
Koiralla on muitakin ongelmia, allergia ilmeisesti vehnälle, kova eroahdistus (menee niin paniikkiiin joutuessaan olemaan hetkenkin yksin että juoksee pitkin seiniä, läähättää ja tärisee). Lisäksi sillä on erittäin herkkä vatsa, jatkuvasti ripulilla.
Koira on tullut äidilleni vasta yksi vuotiaana, oltuaan sitä ennen ainakin yhdessä kodissa josta palautettu kenneliin. Koira nyt 1,5 vuotias.
Sivusta seuraan tätä ikävää tapahtumien sarjaa ja mielessäni pyörii huoli sekä koirasta että omistajasta.
Mitä olette mieltä, kannattaako jatkaa tätä äärettömän kalliiksi tulevaa ja kivuliasta hoitoprosessia vai antaako koiran nukkua pois?
Äidilläni on jo hermot kovalla koetuksella, on iäkäskin ja kaikki eläkerahat menevät koiraan. Lisäksi hän ei voi mennä minnekkään ilman koiraa kun ei sitä yksin voi jättää. Kauppareissutkin vaativat jonkun muun apua.
Missä kulkee se raja, tietysti todella vaikea määritellä...mutta itse ehkä taipuisin jo päästämään koiran tuskistaan.
Minulla on itsellänikin koira ja ymmärrän kiintymyksen, mutta ajattelen myös niin että joskus rakkaan lemmikin lopetus on palvelus ja hyvä teko, ei suinkaan mitään välinpitämättömyyttä.
Löytyykö ajatuksia ja mielipiteitä mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Onko mieltä jatkaa hoitoa josta ei tule mitään takuuta.( Varpaan luu on parimillinen ja se on juuri kantava varvas. )

2

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

Taas uusi syy vihata flexiä, tuota maailman huonointa keksintöä. Koiraressukka... :( Nuo kysymykset pitäisi kysyä eläinlääkäriltä, joka koiraa on hoitanut, vain hän voi antaa vastauksen. Kaikesta huolimatta äitisi pitäisi yrittää pysyä rauhallisella mielellä ja positiivisena, sillä koirat aistivat ihmisen mielentilan, ja jos ihminen on hermostunut, surullinen, ahdistunut, vihainen jne. se pahentaa koiran henkistä tilaa...On olemassa sellainen hunajapohjainen haavavoide ja myös spray http://www.faunapharma.fi/haavavoide-spray -voisitte kysyä eläinlääkäriltä voisiko sitä käyttää tuohon haavaan, sillä se on tosi tehokasta.

• ap

Kiitoksia vinkistä, pitää kehottaa kysymään eläinlääkäriltä tästä spraysta.
      Sepä tässä onkin vielä kinkkistä että äitini on taipuvainen olemaan peloissaan ja hermostunut jopa hysteriaan asti ja koira sen tietysti vaistoaa.
      Myöskään minun rauhoitteluyritykseni koiran terveydentilasta johtuvaan hermoiluun eivät auta. Iäkäs ihminen kun on, ei ota vastaan neuvoja eikä myöskään näe tilannetta kokonaisuutena.
      Ennen kuin hän otti tämän koiran, sanoin ettei valitsisi juuri tätä yksilöä jo luonteen takia. Tiedossa oli arkuus ja eroahdistus. Mutta kun se oli niin suloinen ja säälittävä....
      Laskin tuossa pikaisesti päässäni että koira on nyt ollut äidillä puoli vuotta. Hankintahinta 700e ja eläinlääkärikulut, silmätulehdukset, rokotukset, ripulit ja nyt tämä varvasrumba ovat maksaneet ainakin 3000 euroa jos riittääkään.
      Pienikin vaiva, aina hän vie koiran eläinlääkäriin.
      Lisäksi se on varpaan hoidon aikana nukutettu useita kertoja, ei pysy aloillaan edes haavahoidoissa ja äiti ei halua sen kärsivän.
      Fleksistä olen sanonut jo alusta saakka ettei sitä käyttäisi, en itse pidä sitä turvallisena enkä muutenkaan hyvänä vaihtoehtona.....mutta eipä äitini usko. Vieläkin käyttää fleksiä, vaikka onnettomuus osittain siitä johtuikin.
      Mietin vain kuinka mielekästä koirankaan elämä enää on, jatkuvaa lääkärissä juoksua ja kipuja. Mitä se vaikuttaa koiran jo ennestään heikkoon hermorakenteeseen...tuntuu ettei tuosta eläimestä sellaista vanhuudenpäivien iloa tule olemaan.
      Enkä edes uskalla ajatella sitä että tilanne uusii, sehän on melko todennäköistä kun paino on yhden pienen luun varassa. Ehkäpä el sitten osaa vastata, jollei ajattele vain omaa tilipussiaan. Tässähän on ihanneasiakas, käy joka viikko, vaivat monesti pieniä mutta hyvän tilinhän niistäkin tekee...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe