Keväällä lyötiin kuokka maahan.
Omakotitalo 140 m2.
Hinnaksi tulee 50.000€.
Hinta ei sisällä tonttia eikä maanrakennustöitä.
Miksi maksaa liikaa?
90
676
Vastaukset
- tilinteko veressä
Hienosti toimittu! Sitten vain hintalappu oveen kun on valmis.. Ja siihen 250.000 euroa. Niin se tili tehdään. Onnittelut!
- Halvallamennään
Häh?
Miksi ihmeessä möisin perheeni kodin?
Koti on perusturvaa tuova elementti erityisesti lapsille.
Koti tehdään asumista, viihtymistä ja turvaa ja vakautta tuovaksi.
Tosin kun ajelee nykyisillä asuinalueilla, niin tulee melko melankolinen olo, enkä ihmettele että taloja on niin paljon myynnissä.
Kaikki talot ovat kopioita toisistaan.
Löytyy 3 mallia:
1-kerroksinen loiva harjakatto
1,5-kerroksinen jyrkkä harjakatto
2-kerroksinen mansardikatto.
Samalaiset talot ovat omissa riveissään.
Värejä on sama 3. Valkoinen, sininen, keltainen.
Koko alueen talojen katonväri on esim. musta ja harjan suunta sama
Talomalleissa pohjaratkaisut ihan identtiset, paitsi että jätetäänjoku vaatehuone pois, suurennetaan vessaa...
Talot suorissa tylsissä riveissä vanhalla pellolla tai merenpohjalla.
Kaikilla hirsilato puuliiterinä, painekyllästetty terassi, leikkimökki ja hiekkalaatikko.
Tontteja ympäröi samat aronia-pensasaidat.
Jokaisella tontilla 3 puuta (2 m.) Kunnan määräämä istutettavien puidenmäärä.
Ymmärrän kyllä tässä tapauksessa että sykli on nopea eikä taloissa viihdytä.
Myydään pois kun 2 vuotta on täynnä ja rakennetaan uusi samalinen jossa sisustus toki noudattaa tiukasti asuntomessuilta opittua uutta tyyliä.
Minä rakennan taloni kodiksi jossa viihtyy loppuun asti. - Markkinarakonen
Halvallamennään kirjoitti:
Häh?
Tosin kun ajelee nykyisillä asuinalueilla, niin tulee melko melankolinen olo, enkä ihmettele että taloja on niin paljon myynnissä.
Löytyy 3 mallia:
Talomalleissa pohjaratkaisut ihan identtiset, paitsi että jätetäänjoku vaatehuone pois, suurennetaan vessaa...
Kaikilla hirsilato puuliiterinä, painekyllästetty terassi, leikkimökki ja hiekkalaatikko.
Myydään pois kun 2 vuotta on täynnä ja rakennetaan uusi samalinen jossa sisustus toki noudattaa tiukasti asuntomessuilta opittua uutta tyyliä.
Minä rakennan taloni kodiksi jossa viihtyy loppuun asti.Jos siitä viidenkympin talosta saa kahden vuoden kuluttua edes 150000, sinun ei kannata muita hommia tehdäkään kuin rakentaa. Parin kierroksen jälkeen pystyt rakentamaan pysyvän kodin jonnekin ja jatkat sitten bisnestä muille menevien talojen osalta.
- Aha, tämä
Häh?
Löytyy 3 mallia:
Minä rakennan taloni kodiksi jossa viihtyy loppuun asti.sinun talohankkeesi olikin vasta suunnitteluvaiheessa. Sitten kun otat yhteyttä viranomaisiin, niin sinullekin selviää, mikä tehtävä on julkisivulautakunnalla - ja samalla selviää, miksi: "Samalaiset talot ovat omissa riveissään.
Värejä on sama 3. Valkoinen, sininen, keltainen. Koko alueen talojen katonväri on esim. musta ja harjan suunta sama".
Vai luuletko, että jotkut ovat huvikseen esimerkiksi rakentaneet kivitalon, ja sen jälkeen tehnyt siihen laudoista puuverhoilun. Tällaisia tapauksia nimittäin löytyy, ja syynä on yksinkertaisesti se, että kyseiselle alueelle ei anneta rakentaa kuin ainoastaan "puutaloja", eli hienon kivitalokin pitää näyttää ulospäin joltain liiteriltä. - Halvallamennään
Aha, tämä kirjoitti:
sinun talohankkeesi olikin vasta suunnitteluvaiheessa. Sitten kun otat yhteyttä viranomaisiin, niin sinullekin selviää, mikä tehtävä on julkisivulautakunnalla - ja samalla selviää, miksi: "Samalaiset talot ovat omissa riveissään.
Värejä on sama 3. Valkoinen, sininen, keltainen. Koko alueen talojen katonväri on esim. musta ja harjan suunta sama".
Vai luuletko, että jotkut ovat huvikseen esimerkiksi rakentaneet kivitalon, ja sen jälkeen tehnyt siihen laudoista puuverhoilun. Tällaisia tapauksia nimittäin löytyy, ja syynä on yksinkertaisesti se, että kyseiselle alueelle ei anneta rakentaa kuin ainoastaan "puutaloja", eli hienon kivitalokin pitää näyttää ulospäin joltain liiteriltä.Onneksi ei vanhoilla alueilla eikä haja-asutusalueilla ole tällista sairasta kaavoitussysteemiä, jossa jollain elämään kyllästyneellä pikku virkamiehellä on vain ollut tarve jättää oma tylsä kädenjälki maailmaan.
Siksi en rakenna minnekään kaupungin pellonpohja-alueelle 700 m2 tontille kopiotaloa.
Niin tässä maassa kaavoitetaan kuin ihmiset suostuvat rakentamaan.
Minulla on joo rakennuslupa ja runkohirsiä asennetan jo.
Ei muuten tule valkoinen teijo/jukka/kastelli/kannus... -talo. Ei todellakaan. - hirsilato..
Onneksi ei vanhoilla alueilla eikä haja-asutusalueilla ole tällista sairasta kaavoitussysteemiä, jossa jollain elämään kyllästyneellä pikku virkamiehellä on vain ollut tarve jättää oma tylsä kädenjälki maailmaan.
Siksi en rakenna minnekään kaupungin pellonpohja-alueelle 700 m2 tontille kopiotaloa.
Niin tässä maassa kaavoitetaan kuin ihmiset suostuvat rakentamaan.
Minulla on joo rakennuslupa ja runkohirsiä asennetan jo.
Ei muuten tule valkoinen teijo/jukka/kastelli/kannus... -talo. Ei todellakaan.Kuka haluaa asua "mökillä"?!?
- Halvallamennään
hirsilato.. kirjoitti:
Kuka haluaa asua "mökillä"?!?
Oikeastaan aika moni haluaa, kunhan mökki on niin lähellä kaupunkia että sieltä on nätti kulkea töissä jne.
Onko se aina mökki jos ei rakenna kaupungin kaavoittamalle solualueelle? - Jeps, lasten on
Oikeastaan aika moni haluaa, kunhan mökki on niin lähellä kaupunkia että sieltä on nätti kulkea töissä jne.
Onko se aina mökki jos ei rakenna kaupungin kaavoittamalle solualueelle?varmaan tosi "nätti" kulkea sieltä keskeltä metsää harrastuksiin ja kavereita (jaa, mitä kavereita, kun kukaan ei asu lähelläkään) luokse. Tuollainen erakoituminen sopii varmasti perheettömille, jotka tosiaan voivat itse kulkea autoilla, mutta kai sitä hiukan kannattaisi ajatella jälkikasvuaankin, eikä vain tuijottaa omaa napaa.
- Halvallamennään
Jeps, lasten on kirjoitti:
varmaan tosi "nätti" kulkea sieltä keskeltä metsää harrastuksiin ja kavereita (jaa, mitä kavereita, kun kukaan ei asu lähelläkään) luokse. Tuollainen erakoituminen sopii varmasti perheettömille, jotka tosiaan voivat itse kulkea autoilla, mutta kai sitä hiukan kannattaisi ajatella jälkikasvuaankin, eikä vain tuijottaa omaa napaa.
Ei hätää.
Meillä täällä päin on polkypyöriä ja vanhimmalla pojalla on jo ajokortti.
Keskimmäinen ajelee kesät kevarilla ja talvet mönkijällä.
Nuorimmainen täyttää 2 vuoden kuluttua 15 ja saa traktorikortin silloin, niin voi hänkin mönkijällä kulkea kun keskimmäisellä on silloin ajokortti.
Busseja kulkee kyllä, mutta ei kovin usein, keskittyvät aamuun ja iltapäivään.
Keskustaan on 12 km. jonka pyöräileekin kivasti, ei mikään matka, ei edes meidän lapsilta.
Voihan se olla että joku keskustassa asuva uusavuton sohvaperuna ei jaksa kulkea 12 km. matkaa pyörällä, mutta meillä lapset ei ole moksiskaan 12 km. fillariajelusta.
Tuntuu että rankinta kaukana asuminen on vanhemmilla jotka eivät itse ole kiinnostuneet lastensa harrastuksista ja "joutuvat" nousta sohvalta viemään lapsia taas harrastamaan.
Oman näkemykseni, ja lasten kavereita seuranneena olen huomannut että 10 km fillarilla ei ole mikään, kovempi homma se taitaa olla nykyajan aikuisille.
Tämän lisäksi kulkee autokin kaupunkiin ja takas 2 kertaa päivässä vähintään sekä tarpeen mukaan muutenkin.
Mutta kyllä. Keskellä metsää on todella nätti asua. Pihasta voi lähteä suoraan hiihtämään luontoon, katselemaan eläimiä, jälkiä, laittaa ruokintapaikka ja ihan muuten vaan tallustelemaan...
Moottorikelkalla pääsee pihasta lähtemään, reitille muutama km. ja maanomistajia ei haittaa pellon reunaa ajaminen sinne. Kun routa maassa saa pellollakin ajella kun lunta on metrin verran, hienoa pyöritellä kelkkaa siellä:)
- mihin riittää 50t ?
Sisältääkö rakennsulupia, vastaavan mestarin kustannuksia taikka vesi- viemäri- ja sähköliittymiä? Niihinkin menee 10 000 euroa.
- Halvallamennään
Sisältää talon, ei liittymiä.
Tontti haja-asutusalueella.
Hinta sisältää lupa-asiat, vastaavan mestarin.
Itse toimin suunnittelijana.
- siinä se
Jos nyt kuitenkin kertoisit tuon kustannusarviosi 2,5:llä niinkuin tapana on ennenkuin pankkiin riennät lainaa hakemaan.
Toki haaveila saa, ei siinä mitään.- Halvallamennään
Rakennustarvikkeet on pääpiirteittäin jo kasassa.
Olen niitä keräillyt tontille n. 3 vuotta ennenkuin aloitin rakentamisen.
Halvalla voi rakentaa. - säästö joka asiassa
Rakennustarvikkeet on pääpiirteittäin jo kasassa.
Olen niitä keräillyt tontille n. 3 vuotta ennenkuin aloitin rakentamisen.
Halvalla voi rakentaa.Oliko varaa ostaa pressut niiden rakennustarvikkeiden suojaksi joita makuutit kolme vuotta tontilla ennen rakentamisen aloittamista :) jos ei ole kokemusta rakentamisesta ja rakentamisen virheistä, voipi olla mielenkiintoine kyhäelmä tosiaan. Meillä poika rakensi takapihan puuhun asunnon, myös halvalla, maksoi vain 200e.
- Halvallamennään
säästö joka asiassa kirjoitti:
Oliko varaa ostaa pressut niiden rakennustarvikkeiden suojaksi joita makuutit kolme vuotta tontilla ennen rakentamisen aloittamista :) jos ei ole kokemusta rakentamisesta ja rakentamisen virheistä, voipi olla mielenkiintoine kyhäelmä tosiaan. Meillä poika rakensi takapihan puuhun asunnon, myös halvalla, maksoi vain 200e.
Rakennushommiin menin 15 vuotiaana.
Niitä tein 30-vuotiaaksi kunnes valmistuin konepuolen insinööriksi.
Tarvikkeet on ollu suojassa vanhassa suulissa joka on tontilla, osa puutavaratsa taapelissa pihalla vanhojen kettutarhan kattopeltien alla suojassa.
Vähän käytettyjä rakennustarvikkeita saa joko ilmaiseksi tai sikahalvalla kun vaanosaa etsiä ja nähdä pikkaisen vaivaa. - No joo...
Rakennushommiin menin 15 vuotiaana.
Niitä tein 30-vuotiaaksi kunnes valmistuin konepuolen insinööriksi.
Tarvikkeet on ollu suojassa vanhassa suulissa joka on tontilla, osa puutavaratsa taapelissa pihalla vanhojen kettutarhan kattopeltien alla suojassa.
Vähän käytettyjä rakennustarvikkeita saa joko ilmaiseksi tai sikahalvalla kun vaanosaa etsiä ja nähdä pikkaisen vaivaa.Näennäisesti taidat saada talosi halvalla, mutta kai nyt joku hinta sillekin pitää laskea, että olet kolme vuotta etsinyt, ostanut ja roudannut tavaraa varastoon.
- Halvallamennään
No joo... kirjoitti:
Näennäisesti taidat saada talosi halvalla, mutta kai nyt joku hinta sillekin pitää laskea, että olet kolme vuotta etsinyt, ostanut ja roudannut tavaraa varastoon.
Kuten sanoin, työlle en laske hintaa.
Kaikki materiaalit ja ajokilometrit on tarkasti ylhällä.
Omalle ajallenikaan en laske hintaa. Jos käyn viikonloppuna hakemassa kuorman tavaraa jostain päin, niin käyn samalla moikkailemassa ystäviä jne. - varasteleva kirvesmi
Kuten sanoin, työlle en laske hintaa.
Kaikki materiaalit ja ajokilometrit on tarkasti ylhällä.
Omalle ajallenikaan en laske hintaa. Jos käyn viikonloppuna hakemassa kuorman tavaraa jostain päin, niin käyn samalla moikkailemassa ystäviä jne.Ja jos ei ole tuttuja, niin voihan sitä moikkailla tuntemattomia.
Ihan sama miten petät laskelmissa itseäsi, mutta vaikka varastat tarvikkeet muilta työmailta, niin silti talo tulee paljon kalliimmaksi mitä lasket. - Halvallamennään
varasteleva kirvesmi kirjoitti:
Ja jos ei ole tuttuja, niin voihan sitä moikkailla tuntemattomia.
Ihan sama miten petät laskelmissa itseäsi, mutta vaikka varastat tarvikkeet muilta työmailta, niin silti talo tulee paljon kalliimmaksi mitä lasket.Korjaathan missä laskelmani on mennyt pieleen?
- EIKÄ KYLLÄ
Paljon muutakaan. Edes oman työn hintaa...
- Halavallamennään
Eipä tietenkään.
En todellakaan laske omalle työlle hintaa.
Jos niin tekisi ei mikään kannattaisi. - korjausmiäs
Halavallamennään kirjoitti:
Eipä tietenkään.
En todellakaan laske omalle työlle hintaa.
Jos niin tekisi ei mikään kannattaisi.kun vain itse osaa ja viitsii tehdä, niin se on kyllä todellista säästöä. Tekee ihan mitä vain, kalliiksi tulee aina teettäminen, joten oma työ on TOSI ARVOKASTA. se on "palkkaa" josta ei mene arvo välikäsille, eikä myöskään ole tuloa johon verottaja pääsee käsiksi.
Itse tehty tulee halvaksi, ja laatu on aina kiitettävää. - Ok-loordi
korjausmiäs kirjoitti:
kun vain itse osaa ja viitsii tehdä, niin se on kyllä todellista säästöä. Tekee ihan mitä vain, kalliiksi tulee aina teettäminen, joten oma työ on TOSI ARVOKASTA. se on "palkkaa" josta ei mene arvo välikäsille, eikä myöskään ole tuloa johon verottaja pääsee käsiksi.
Itse tehty tulee halvaksi, ja laatu on aina kiitettävää.Niin, no se on vähän miten sen nyt miettii... näin toimimalla kansantalous ei kasva, työttömyys lisääntyy ja amatöörimäinen toiminta lisääntyy. Toki tuollaisia töitä mitä melkein kuka vain osaa tehdä voi ja kannattaakin tehdä itse, kuten vaikka ikkunoiden pesu. Kuitenkin itse olen laskenut joskus että minun ei lääkärinä kannata edes pestä itse autoani muuta kuin harrastusmielessä, vaikka ottaa Suomen riistoverotuksenkin huomioon.
Esim. viikonloppuna yksityisvastaanoton laskutus on 70 eur 15 min. käynti eli 280 eur/tunti. Siitä menee toki toimitilan vuokra yms. 20% eli bruttoa jää käteen 224 eur / tunti. Siitä sitten mene verot ja eläkemaksut n. 45% eli netto on 123,20 eur / tunti käteen. (ALV:tä ei mene terveyspalveluista) Eli omalle työlleni minun täytyy laskea n. 120 eur/tunti nettohintaa. Edes lumitöitä minun ei kannattaisi tehdä itse siis. Lisäksi pitää huomioida kotitalousvähennys. Viime vuonna saimme vaimoni kanssa täyden kotitalousvähennyksen teettämistämme töistä eli 5800 eur suoraan veron määrää vähentäen eli käteen rahaa (2900 eur molemmat, satasen omavastuu 3000 eurosta vähennettynä). Eli ottaen huomioon tuo vähennys täytyy omalle työlle laskea helposti 130 eur/tunti hintaa. Ei siis todella kannata aina tehdä kaikkea itse, järkevintä kansantaloudellisesti ja muutenkin on tietysti se että jokainen tekee sitä mitä parhaiten osaa, tulee paras jälki ja parhaat tulokset ja töitäkin on tasaisemmin kaikilla, työttömyys vähenee. Olisin minä lääkärinä voinut tehdä vaikka mitä enemmän kotona viime vuonnakin, mutta esim. pihan uuteen taloon teetätin ammattilaisilla maksaen siitä 36 eur tunti ja tienaten samalla itse 120-130 eur/tunti tekemällä sitä mitä parhaiten osaan enkä ihmettelemässä ilman kunnon välineitä ja taitoa pihalla vaikkapa pihakiveyksen tai aidan tekoa. - sdfgtr43
Ok-loordi kirjoitti:
Niin, no se on vähän miten sen nyt miettii... näin toimimalla kansantalous ei kasva, työttömyys lisääntyy ja amatöörimäinen toiminta lisääntyy. Toki tuollaisia töitä mitä melkein kuka vain osaa tehdä voi ja kannattaakin tehdä itse, kuten vaikka ikkunoiden pesu. Kuitenkin itse olen laskenut joskus että minun ei lääkärinä kannata edes pestä itse autoani muuta kuin harrastusmielessä, vaikka ottaa Suomen riistoverotuksenkin huomioon.
Esim. viikonloppuna yksityisvastaanoton laskutus on 70 eur 15 min. käynti eli 280 eur/tunti. Siitä menee toki toimitilan vuokra yms. 20% eli bruttoa jää käteen 224 eur / tunti. Siitä sitten mene verot ja eläkemaksut n. 45% eli netto on 123,20 eur / tunti käteen. (ALV:tä ei mene terveyspalveluista) Eli omalle työlleni minun täytyy laskea n. 120 eur/tunti nettohintaa. Edes lumitöitä minun ei kannattaisi tehdä itse siis. Lisäksi pitää huomioida kotitalousvähennys. Viime vuonna saimme vaimoni kanssa täyden kotitalousvähennyksen teettämistämme töistä eli 5800 eur suoraan veron määrää vähentäen eli käteen rahaa (2900 eur molemmat, satasen omavastuu 3000 eurosta vähennettynä). Eli ottaen huomioon tuo vähennys täytyy omalle työlle laskea helposti 130 eur/tunti hintaa. Ei siis todella kannata aina tehdä kaikkea itse, järkevintä kansantaloudellisesti ja muutenkin on tietysti se että jokainen tekee sitä mitä parhaiten osaa, tulee paras jälki ja parhaat tulokset ja töitäkin on tasaisemmin kaikilla, työttömyys vähenee. Olisin minä lääkärinä voinut tehdä vaikka mitä enemmän kotona viime vuonnakin, mutta esim. pihan uuteen taloon teetätin ammattilaisilla maksaen siitä 36 eur tunti ja tienaten samalla itse 120-130 eur/tunti tekemällä sitä mitä parhaiten osaan enkä ihmettelemässä ilman kunnon välineitä ja taitoa pihalla vaikkapa pihakiveyksen tai aidan tekoa.Oletko töissä kaiken muun ajan kuin nukkuminen?
Ei ihme että lääkärit johtavata masennus, alkoholismi ja itsemurhatilstoja.
Lisäksi aika monet lääkärit kärsivät sydäristä nuorella iällä.
Mutta jos työ tekee autuaaksi niin mikäs siinä, painaa töitä vaan.
Itselläni työ on vain sarja nälän aiheutamia pakkoliikkeitä, ja koitan tehdä sitä mahdollisimman vähän. Olen nähnyt liian monen tutun kuolevan 50 vuoden iässä kun ovat tehneet muulina duunia, no kuolivat ainakin varakkaina :) - ja sitten salille...
Ok-loordi kirjoitti:
Niin, no se on vähän miten sen nyt miettii... näin toimimalla kansantalous ei kasva, työttömyys lisääntyy ja amatöörimäinen toiminta lisääntyy. Toki tuollaisia töitä mitä melkein kuka vain osaa tehdä voi ja kannattaakin tehdä itse, kuten vaikka ikkunoiden pesu. Kuitenkin itse olen laskenut joskus että minun ei lääkärinä kannata edes pestä itse autoani muuta kuin harrastusmielessä, vaikka ottaa Suomen riistoverotuksenkin huomioon.
Esim. viikonloppuna yksityisvastaanoton laskutus on 70 eur 15 min. käynti eli 280 eur/tunti. Siitä menee toki toimitilan vuokra yms. 20% eli bruttoa jää käteen 224 eur / tunti. Siitä sitten mene verot ja eläkemaksut n. 45% eli netto on 123,20 eur / tunti käteen. (ALV:tä ei mene terveyspalveluista) Eli omalle työlleni minun täytyy laskea n. 120 eur/tunti nettohintaa. Edes lumitöitä minun ei kannattaisi tehdä itse siis. Lisäksi pitää huomioida kotitalousvähennys. Viime vuonna saimme vaimoni kanssa täyden kotitalousvähennyksen teettämistämme töistä eli 5800 eur suoraan veron määrää vähentäen eli käteen rahaa (2900 eur molemmat, satasen omavastuu 3000 eurosta vähennettynä). Eli ottaen huomioon tuo vähennys täytyy omalle työlle laskea helposti 130 eur/tunti hintaa. Ei siis todella kannata aina tehdä kaikkea itse, järkevintä kansantaloudellisesti ja muutenkin on tietysti se että jokainen tekee sitä mitä parhaiten osaa, tulee paras jälki ja parhaat tulokset ja töitäkin on tasaisemmin kaikilla, työttömyys vähenee. Olisin minä lääkärinä voinut tehdä vaikka mitä enemmän kotona viime vuonnakin, mutta esim. pihan uuteen taloon teetätin ammattilaisilla maksaen siitä 36 eur tunti ja tienaten samalla itse 120-130 eur/tunti tekemällä sitä mitä parhaiten osaan enkä ihmettelemässä ilman kunnon välineitä ja taitoa pihalla vaikkapa pihakiveyksen tai aidan tekoa.Harrastuskset maksaa. Tunnen useammankin lääkärin jotka ovat alkaneet rakentamaan tai tekemään suurta remonttia, vaikka eivät ole koskaan tehneet niitä hommia.
Remppahommat on kivaa vastapainoa ja ihan erilaista tekemistä kuin joku jatkuva vaginoiden hypistely vastaanotolla.
Ja nuorena hankitut remontointitaidot ei mene koskaan hukkaan, niille on tarvetta jatkossakin. - Ok-loordi
ja sitten salille... kirjoitti:
Harrastuskset maksaa. Tunnen useammankin lääkärin jotka ovat alkaneet rakentamaan tai tekemään suurta remonttia, vaikka eivät ole koskaan tehneet niitä hommia.
Remppahommat on kivaa vastapainoa ja ihan erilaista tekemistä kuin joku jatkuva vaginoiden hypistely vastaanotolla.
Ja nuorena hankitut remontointitaidot ei mene koskaan hukkaan, niille on tarvetta jatkossakin.Niin siis harrastukset ovat asia erikseen, tietenkin. Mutta jos taloa ei rakenna harrastuksena kuten ymmärsin aloittajan tarkoittavan niin sitten sille omalle työlle pitää laskea hinta ja se hinta on sitten se mitä saisi samassa ajassa varsinaista oikeaa työtään tehdessä.
En minäkään tietenkään laske tunteja ja hintaa jos menen Lappiin kalaan tai konserttiin tai hoidan puutarhaa tai kasvihuonetta, mutta jos pitää verrata jotain omaksi työksi laskettavaa hommaa mitä ei voi katsoa harrastukseksi ja verrata siihen palkkaa omasta työstään niin kannattaa laskea ehkä vähän sitten arvoa sille omalle työllekin esim. rakentaessa. - Ok-loordi
sdfgtr43 kirjoitti:
Oletko töissä kaiken muun ajan kuin nukkuminen?
Ei ihme että lääkärit johtavata masennus, alkoholismi ja itsemurhatilstoja.
Lisäksi aika monet lääkärit kärsivät sydäristä nuorella iällä.
Mutta jos työ tekee autuaaksi niin mikäs siinä, painaa töitä vaan.
Itselläni työ on vain sarja nälän aiheutamia pakkoliikkeitä, ja koitan tehdä sitä mahdollisimman vähän. Olen nähnyt liian monen tutun kuolevan 50 vuoden iässä kun ovat tehneet muulina duunia, no kuolivat ainakin varakkaina :)Niin, no teen töitä n. 45 - 47 tuntia viikossa. Pidän työstäni toki, mutta ei se ainoa autuaaksi tekevä asia ole sentään. Eihän Suomessa tarvitsisi tehdä oikeastaan ollenkaan töitä jos ainoa tavoite on että pysyy hengissä eikä ole nälkä. Sosiaalihuolto auttaa kyllä tarvittaessa. Itselläni on vain kunnianhimoa sen verta enempi että haluan saavuttaa hyvän yhteiskunnallisen aseman ja varallisuutta. Tuollainen n. 110.000 euroa (brutto) riittää hyvin kun vaimo tienaa saman. Ei se raha ehkä onnelliseksi tee mutta rauhoittaa ja olen silti sitten mieluummin tarvittaessa onneton Aston Martinin kuin Skodan ratissa. Käärinliinoissa ei ole toki taskuja, mutta tilastojen mukaan itse asiassa varakkaammat elävät pidempään kuin köyhät. Lääkärien elinikä on selvästi keskimääräistä pidempi myös jostain syystä...
- Halvallamennään
Ok-loordi kirjoitti:
Niin siis harrastukset ovat asia erikseen, tietenkin. Mutta jos taloa ei rakenna harrastuksena kuten ymmärsin aloittajan tarkoittavan niin sitten sille omalle työlle pitää laskea hinta ja se hinta on sitten se mitä saisi samassa ajassa varsinaista oikeaa työtään tehdessä.
En minäkään tietenkään laske tunteja ja hintaa jos menen Lappiin kalaan tai konserttiin tai hoidan puutarhaa tai kasvihuonetta, mutta jos pitää verrata jotain omaksi työksi laskettavaa hommaa mitä ei voi katsoa harrastukseksi ja verrata siihen palkkaa omasta työstään niin kannattaa laskea ehkä vähän sitten arvoa sille omalle työllekin esim. rakentaessa.Eikö sinulla ole ollenkaan vapaata töistä?
Jos tekee normaalin työpäivän ja illalla rakentaa, niin miksi se pitäisi rinnastaa töissä käyntiin hinnallisesti?
Lasketko hinnan jokaiselle tunnille jonka istut sohvalla telkkaria katsomassa iltaisin etkä ole töissä? - Ok-loordi
Eikö sinulla ole ollenkaan vapaata töistä?
Jos tekee normaalin työpäivän ja illalla rakentaa, niin miksi se pitäisi rinnastaa töissä käyntiin hinnallisesti?
Lasketko hinnan jokaiselle tunnille jonka istut sohvalla telkkaria katsomassa iltaisin etkä ole töissä?Koska se rakentaminen on työtä. Tai no voihan sitä harrastaa tietysti mutta silloin ei kannata kehua että halvalla mennään koska ei harrastusta ja asunnon ostoa voi verrata ellei sitten katso asunnon ostamista myös harrastukseksi. Sitten taas sillä hinnalla ei ole väliä koska harrastaminen maksaa mitä maksaa ja typerää verrata harrastamisen hintaa hankkimiseen. Esim. sama kuin miettisi että kuinka paljon lohelle tulee hintaa jos sen kalastaa itse Lapin-reissulla verrattuna siihen että ostaa sen Citymarketista. Ei tuolla tavalla vertaillen kannata siis harrastaa mitään monesti. Rakentaminen on monelle ihan kovaa työtä eikä mitään pelkkää huvia jota tehdään huvikseen harrastamisen ilosta. Moni rakentaa talonsa itse juuri sen takia että säästää siinä rahaa. Jos taas on mahdollista tehdä se sama aika tuottavampaa työtä niin sitten tuo ei kannata. Moni rakentaja jättäisi menemättä illalla tontille työpäivän jälkeen jos saisi ilmaiseksi ammattilaisen rakentamaan sinne illaksi.
- dfghju7654
Ok-loordi kirjoitti:
Niin, no teen töitä n. 45 - 47 tuntia viikossa. Pidän työstäni toki, mutta ei se ainoa autuaaksi tekevä asia ole sentään. Eihän Suomessa tarvitsisi tehdä oikeastaan ollenkaan töitä jos ainoa tavoite on että pysyy hengissä eikä ole nälkä. Sosiaalihuolto auttaa kyllä tarvittaessa. Itselläni on vain kunnianhimoa sen verta enempi että haluan saavuttaa hyvän yhteiskunnallisen aseman ja varallisuutta. Tuollainen n. 110.000 euroa (brutto) riittää hyvin kun vaimo tienaa saman. Ei se raha ehkä onnelliseksi tee mutta rauhoittaa ja olen silti sitten mieluummin tarvittaessa onneton Aston Martinin kuin Skodan ratissa. Käärinliinoissa ei ole toki taskuja, mutta tilastojen mukaan itse asiassa varakkaammat elävät pidempään kuin köyhät. Lääkärien elinikä on selvästi keskimääräistä pidempi myös jostain syystä...
Hoooooh.
Huomaa että et lääkäriä ole nähnytkään sen jälkeen kun katkolta lähdit. - dfghju653
Ok-loordi kirjoitti:
Koska se rakentaminen on työtä. Tai no voihan sitä harrastaa tietysti mutta silloin ei kannata kehua että halvalla mennään koska ei harrastusta ja asunnon ostoa voi verrata ellei sitten katso asunnon ostamista myös harrastukseksi. Sitten taas sillä hinnalla ei ole väliä koska harrastaminen maksaa mitä maksaa ja typerää verrata harrastamisen hintaa hankkimiseen. Esim. sama kuin miettisi että kuinka paljon lohelle tulee hintaa jos sen kalastaa itse Lapin-reissulla verrattuna siihen että ostaa sen Citymarketista. Ei tuolla tavalla vertaillen kannata siis harrastaa mitään monesti. Rakentaminen on monelle ihan kovaa työtä eikä mitään pelkkää huvia jota tehdään huvikseen harrastamisen ilosta. Moni rakentaa talonsa itse juuri sen takia että säästää siinä rahaa. Jos taas on mahdollista tehdä se sama aika tuottavampaa työtä niin sitten tuo ei kannata. Moni rakentaja jättäisi menemättä illalla tontille työpäivän jälkeen jos saisi ilmaiseksi ammattilaisen rakentamaan sinne illaksi.
No lasketaas palkka vastaavalle rakentajalle.
Esimerkki:
Omakotitalo savipellolta avaimet käteen 300.000€
Talon kokonaishinta 30 vuoden lainalla = 400.000
Vastaava talo itse tehtynä 100.000€
Kokonaishinta 8 vuoden lainalla (Saman kokoinen kuukausierä) = 108.500€
Ero siis 290.000€
Jos tuon 290.000€ jakaa 3000 tunnilla tulee tuntipalkaksi reilut 96€.
Eli saahan tuossa rakentaja melko nasevan tuntipalkan, eikö?
Lisäksi ei ole koko elämää velkavankeudessa.
Tuollaisen 30 vuoden aikana kerkeää savimuulille tulla jo vähintään yhden kerran keittiö, pesutilat, sauna, lattiapinnat, tapetit, kodinkoneet, kattopinta, ulkoseinien maalaus...
Eli ei kerkeä paljoa lainaa lyhentää kun jo otetaan lisää lainaa remontteihin.
MIksi siis kyykyttää itseään velkahelvetissä ikänsä kun on toinenkin vaihtoehto?
- 20+16
Mikäli mahdollista, laita muutama kuva valmiista talosta sisältä ja ulkoa sitten tänne palstalle.
- ei elinaikana
Mahtaako tätä palstaa olla enää olemassa kun tuo mökki valmistuu? Jos runkotarpeiden haalimiseen meni kolme vuotta (tavallisessa tapauksessa ne on ostettu ja toimitettu muutamassa viikossa), niin talon valmistumiseen mennee kymmeniä vuosia.
- Epäilyttää
Jo sähköliittymä maksaa helposti 5-10000 euroa, vesi- ja viemäriliittymät yleensä vähintään 10000 euroa. Eli maksat 20000 euroa, jotta saat edes vettä tai sähköä taloon, eikä tämä sisällä sisällä tehtäviä näihin liittyviä töitä, pelkät liittymät. Ellei ne sitten ole jo valmiiksi tontilla...
Itse talon voit toki saada rakennettua tuolla hinnalla, jos teet kaiken itse ja unohdat näppärästi kaikki liittymät, tontit ja muut asiat. Mutta maksat kuitenkin vähintään 100000 euroa, jos huomioit kaikki kustannukset.- ??vai??
Tämähän aloittaja kertoi talon olevan haja-asutus alueella, ei siellä mitään vesiä eikä viemäreitä tarvii vetää eikä voi vetää, kun ei varmaan lähimaillakaan ole mihin liittyis?. Vettä saa omasta kaivosta pumpulla ja viemäröinnin ajaa sakokaivot.
??vai?? kirjoitti:
Tämähän aloittaja kertoi talon olevan haja-asutus alueella, ei siellä mitään vesiä eikä viemäreitä tarvii vetää eikä voi vetää, kun ei varmaan lähimaillakaan ole mihin liittyis?. Vettä saa omasta kaivosta pumpulla ja viemäröinnin ajaa sakokaivot.
Sakokaivot eivät aja viemäröintiä, umpisäiliö toki ajaa mutta sen ylläpitäminen maksaa. Pienpuhdistamo on toinen vaihtoehto, mutta silloin aloittajalta menee pelkkään puhdistamoon 10 % rakennusbudjetista.
Koko projekti on muutenkin älytön. Hirveä työmäärä jonka lopputuloksena on rakennusjätteistä rakennettu hökkeli jota ei voi koskaan myydä kenellekään.- Mutta kun
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Sakokaivot eivät aja viemäröintiä, umpisäiliö toki ajaa mutta sen ylläpitäminen maksaa. Pienpuhdistamo on toinen vaihtoehto, mutta silloin aloittajalta menee pelkkään puhdistamoon 10 % rakennusbudjetista.
Koko projekti on muutenkin älytön. Hirveä työmäärä jonka lopputuloksena on rakennusjätteistä rakennettu hökkeli jota ei voi koskaan myydä kenellekään.tämä kaveri ei ollut myymässä sitä kenellekään, vaan siitä on tulossa perheen koti kenties loppuelämäksi. Sinun ammattisi kannalta tällainen vaihtoehto on tietysti ihan kamala. Toivottavasti muut eivät vaan tähän ryhdy, tai sinulta loppuu toimeksiannot.
- hahahhaha
Mutta kun kirjoitti:
tämä kaveri ei ollut myymässä sitä kenellekään, vaan siitä on tulossa perheen koti kenties loppuelämäksi. Sinun ammattisi kannalta tällainen vaihtoehto on tietysti ihan kamala. Toivottavasti muut eivät vaan tähän ryhdy, tai sinulta loppuu toimeksiannot.
Ei tuollaisella keräilijä kerjäläisellä ole mitään perhettä. Tai jos on niin kyllä se nostaa kytkintä tuon ikuisuusprojektin aikana.
- huhhuh
Siihen taloon ei sitten tule sähköä eikä vettä eikä viemäröintiä, ei keittiötä ei pesuhuonetta. Taitaa muutenkin kaikki rakennusmääräykset olla lukematta. Jokos rakennuslupa on hankittu?
- Halvallamennään
Kyllähän lupa pitää olla ennenkuin kuokka menee maahan.
Kylpyhuoneen, kodinhoitohuoneen, saunan vesieristeet, laatat, laastit, sauma-aineet sain muutamasta jämämyynnistä kokonaishintaan 1000€.
Sähkö tulee, kaikki sähkövedot, asennukset, teen itse. Kytkennät tekee urakoitsija.
Suurin osa kaapeleista ja rasioista on jo hankittu, ylijäämistä ostettu nekin.
Toki mitään ihmeellisyyksiä ei tule, ei liiketunnistimia, väyläteknologiaa tai muuta nykymuotijuttua.
Vesi tulee porakaivosta.
Ilmanvaihto on koneellinen poisto "likaisista" tiloista (Kodinhoitohuone, pesuhuone, sauna vessat) Mottorisäätimellä huippari katolla.
Korvausilma huonekohtaisesti katonrajasta suoraan ulkoa.
Myöskin kaikki putkityöt teen itse. Taloon tulee vesikiertoinen lattialämmitys. Takan piippuun tulee härmäair-tyyppinen lämmön talteenotto joka liitetään hybridivaraajaan (Akvaterm) kuten saunan kiukaan lähtöputkeen. Katolle tulee myös aurinkokeräimet.
Uutena lvi-osista olen ostanut lattialämmityksen, kuparit ja virspot.
Wc-istuimet, hanat, suihkut.. ovat käytetyt. Hybridivaraaja on käytetty myös (3 v. vanha)...
Takan muuraan itse.
Kyllä oikeasti voi halvalla rakentaa. Meitä on vain peloteltu kaikenlaisesta byrokratiasta ja määräyksistä ettei voisi.
Kaikki kertoo miten ilmanvaihtokone on pakollinen, ei se ole kunhan esität ilmanvaihtolaskelmat viranomaisille.
Rohkeasti vaan. - niinpä niin
Kyllähän lupa pitää olla ennenkuin kuokka menee maahan.
Kylpyhuoneen, kodinhoitohuoneen, saunan vesieristeet, laatat, laastit, sauma-aineet sain muutamasta jämämyynnistä kokonaishintaan 1000€.
Sähkö tulee, kaikki sähkövedot, asennukset, teen itse. Kytkennät tekee urakoitsija.
Suurin osa kaapeleista ja rasioista on jo hankittu, ylijäämistä ostettu nekin.
Toki mitään ihmeellisyyksiä ei tule, ei liiketunnistimia, väyläteknologiaa tai muuta nykymuotijuttua.
Vesi tulee porakaivosta.
Ilmanvaihto on koneellinen poisto "likaisista" tiloista (Kodinhoitohuone, pesuhuone, sauna vessat) Mottorisäätimellä huippari katolla.
Korvausilma huonekohtaisesti katonrajasta suoraan ulkoa.
Myöskin kaikki putkityöt teen itse. Taloon tulee vesikiertoinen lattialämmitys. Takan piippuun tulee härmäair-tyyppinen lämmön talteenotto joka liitetään hybridivaraajaan (Akvaterm) kuten saunan kiukaan lähtöputkeen. Katolle tulee myös aurinkokeräimet.
Uutena lvi-osista olen ostanut lattialämmityksen, kuparit ja virspot.
Wc-istuimet, hanat, suihkut.. ovat käytetyt. Hybridivaraaja on käytetty myös (3 v. vanha)...
Takan muuraan itse.
Kyllä oikeasti voi halvalla rakentaa. Meitä on vain peloteltu kaikenlaisesta byrokratiasta ja määräyksistä ettei voisi.
Kaikki kertoo miten ilmanvaihtokone on pakollinen, ei se ole kunhan esität ilmanvaihtolaskelmat viranomaisille.
Rohkeasti vaan.Porakaivonkin ostit varmaan vähän käytettynä jostain ylijäämävarastosta ja tietysti halvalla, kuljetuskin tuli kaupanpäälle.
- Luki.
Näin se muulit tehdään halvalla kun osaa ja tietää.
Mitenkäs on muulit joutuneet maksaneet kuplaansa?
Voipi se ottaa noita raukkoja muuleja päähän kun joku joka jotain tietää ja laittaa käytäntöön tekien oman talon ja halavalla.
Muulit on maksaneet kuplaa.- fgjkiuytbn
No ajattele nyt perskules. Oot itse maksanut 300.000 talosta niin joku rakentaa naapuriin hienomman alle 100 tonnilla.
Sillon nousee kupla otsaan :) - Kyllä mä
fgjkiuytbn kirjoitti:
No ajattele nyt perskules. Oot itse maksanut 300.000 talosta niin joku rakentaa naapuriin hienomman alle 100 tonnilla.
Sillon nousee kupla otsaan :)ihmettelen näitä summia. Kuinka joku voi rakentaa talon 100 000 eurolla, kun esim. kunnon keittiöön menee jo parinkymmentä tuhatta euroa.
Eli taitaa nämä sadantonnin talot olla jotain älväreitä, joissa on huuto.netistä ostettu käytetty keittiö. - 19+17
Halvalla?
Tuohon menee se 50tuhatta ainakin 20 tuhatta muuta sälää ja sisustusta.
Sitten Luki tulee ja ostaa sen 10tuhannella!
Minä rakennan talon halvemmalla niin voi myydä voitolla vaikka romahtaa 70-90%
- hinnat kuriin
Aivan mahtavaa.
Ihmettelen vain miksi ei Suomalaiset yleisemmin ole tajunnut tällaista mahdollisuutta.
Itse rakentamalla saa aina halvimman talon, eikä rakentaminen ole mitään ydinfysiikkaa.
Jokainen osaa jos viitsii yrittää.
Näin saataisiin talojen hinnat taas järkeviksi. Miksi kukaan ostaisi vanhaa 300 tuhannella kun itse voi rakentaa 200 tuhannella.- kaikki osaa jotain
Ehkäpä ihan jokainen ei ole rakennushommia tehnyt 15vuotiaasta asti. Suutari pysyköön lestissään. Perunatkin saat halvemmalla kun laitat ne itse maahan ja sieltä pois. Vaatteet halvemmalla kun teen ne itse. Ruhonleikkurinkin saat puoleen hintana kun kyhäät sen itse. Radionkin vi rakentaa itse, joten siitä sitten vastuksia kolvailemaan, onhan se tyhmää maksaa liikaa??? tämä aloitus ei välttämättä ole ihan yleistettävä, meitä kun on eri alan ihmisiä. Suurin osa rakennuspuolen ukoista rakentelee itse talonsa, mutta eivät täällä hinnoilla rehvastele.
- hinnat kuriin
kaikki osaa jotain kirjoitti:
Ehkäpä ihan jokainen ei ole rakennushommia tehnyt 15vuotiaasta asti. Suutari pysyköön lestissään. Perunatkin saat halvemmalla kun laitat ne itse maahan ja sieltä pois. Vaatteet halvemmalla kun teen ne itse. Ruhonleikkurinkin saat puoleen hintana kun kyhäät sen itse. Radionkin vi rakentaa itse, joten siitä sitten vastuksia kolvailemaan, onhan se tyhmää maksaa liikaa??? tämä aloitus ei välttämättä ole ihan yleistettävä, meitä kun on eri alan ihmisiä. Suurin osa rakennuspuolen ukoista rakentelee itse talonsa, mutta eivät täällä hinnoilla rehvastele.
Tunnen monia, joilla ei ole minkäänlaista rakennuskokemusta, jotka tekevät talonsa "itse". Elementtitoimitus.
Usein itsetekemisen esteenä on vain pelko epäonnistumisesta.
Myös pitkästä tekeviä on samassa ryhmässä.
Samoin kuten materiaalien hankinta, vaikka kirvesmies tekisi, siinä voi helposti säästää. - ei se noin mene
Jos unohtaa tontin hinnan, suunnittelun, luvat, perustukset, kaikki liittymät, salaojat, viemäröinnit, tien, pihan, muut rakennukset ym ja rakentaa itse (osin ilman tarvittavaa pätevyyttä) vanhoista materiaaleista, voi jotain säästää mutta ei tuota kannata yleistää.
- hinnat kuriin
ei se noin mene kirjoitti:
Jos unohtaa tontin hinnan, suunnittelun, luvat, perustukset, kaikki liittymät, salaojat, viemäröinnit, tien, pihan, muut rakennukset ym ja rakentaa itse (osin ilman tarvittavaa pätevyyttä) vanhoista materiaaleista, voi jotain säästää mutta ei tuota kannata yleistää.
Määritteletkö: "osin ilman tarvittavaa pätevyyttä".
hinnat kuriin kirjoitti:
Määritteletkö: "osin ilman tarvittavaa pätevyyttä".
Minun on vaikea uskoa, että aloittajalla olis pätevyyttä suunnitella toimiva rakennus. Enkä usko jo valmiiksi käytettyjen hometarvikkeiden käyttöön rakennusprojektissa.
Rakennuslupahan ei vielä kerro mitään, mutta miten käy loppukatselmuksessa??
Anteeksi nimimerkille "ei se noin mene" vastaamisesta sinulle esitettyyn kysymykseen.- hinnat kuriin
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Minun on vaikea uskoa, että aloittajalla olis pätevyyttä suunnitella toimiva rakennus. Enkä usko jo valmiiksi käytettyjen hometarvikkeiden käyttöön rakennusprojektissa.
Rakennuslupahan ei vielä kerro mitään, mutta miten käy loppukatselmuksessa??
Anteeksi nimimerkille "ei se noin mene" vastaamisesta sinulle esitettyyn kysymykseen.No voi herran jestas.
Taloja on rakennettu satoja vuosia, ja ne parhaat terveimmät ovat ne 1800-1900 luvuilla tehdyt, jotka on piirretty klubi-askiin.
Ei muoveja, ei kosteusongelmia, ei lämmöntalteenottokoneita, ei rakennusalan "ammattilaisia" van maalaisjärkeä.
Miten suunnitellaan toimiva rakennus? Eikö se toimivuus ole aika subjektiivista, jossa talo suunnitellaan aikaisempien kokemusten ja oppien perusteella asukkaiden terpeiden mukaan?
Ei minulle ainakaan osaa mikään poppanapää-arkkitehti suunnitella toimivaa rakennusta.
Voisit vielä raottaa sitä määritelmää sille "pätevyydelle" mitä sillä tarkoitat? - vaikka näin
hinnat kuriin kirjoitti:
No voi herran jestas.
Taloja on rakennettu satoja vuosia, ja ne parhaat terveimmät ovat ne 1800-1900 luvuilla tehdyt, jotka on piirretty klubi-askiin.
Ei muoveja, ei kosteusongelmia, ei lämmöntalteenottokoneita, ei rakennusalan "ammattilaisia" van maalaisjärkeä.
Miten suunnitellaan toimiva rakennus? Eikö se toimivuus ole aika subjektiivista, jossa talo suunnitellaan aikaisempien kokemusten ja oppien perusteella asukkaiden terpeiden mukaan?
Ei minulle ainakaan osaa mikään poppanapää-arkkitehti suunnitella toimivaa rakennusta.
Voisit vielä raottaa sitä määritelmää sille "pätevyydelle" mitä sillä tarkoitat?vesieristeet, putkityöt, sähkötyöt jne.
- Hinnat kuriin
vaikka näin kirjoitti:
vesieristeet, putkityöt, sähkötyöt jne.
No mutta nehän onkin ihan mahdotonta tehdä itse, niinhän sinulle varmaan on kerrottu.
Vesieristeet ei edes ole vaatimuksena, ja ne saa tehdä kuka haluaa. Esim rakennusvalvonta tai vakuutusyhtiö ei niidä vaadi, eikä niistä tehdä minkäänlaisia katselmuksia.
Putkityöt on kans asia jonka jokainen saa tehdä itse, ei ole missään määrätty kuka niitä saa tehdä, ovat sitäpaitsi aivan peruskamaa, varsinkin nykyajan puserrus/puristus-liitoksilla.
Sähkötöissä tarvitsee a-luvat kytkentöihin, pitää tehdä mittauspöytäkirja. Johdot saa vetää sähkömiehen apumies, rasiat saa kiinnittää apumies, suunnitelma pitää olla jon sähkösuunnittelijan allekirjoittama, joka yleensä on sama henkilä kuin urakoitsija.
Kivijalan raudoituksesta tehdään katselma kunnan valvojan toimesta. Samoin tehdään runkokatselmus. Jos esim edellä on jotain puutteita niin tarkastaja neuvoo mielellään mitä haluaa lisää ja olettaa että teet sen, yleensä ei tarkasta uudestaan.
Savupiipun ja takan saat muurata itse, vain piipusta pitää olla tarkastuspaperi, tarkastuksen suorittaa esim paikallinen nuohousyrittäjä.
Kunnan puolesta tehtävä loppukatselmus on myös aika läpihuutojuttu, tarkistetaan että löytyy tarkastuspöytäkirja sähköistä.
Kierrellään taloa, saattavat kysellä jotain yksityiskohtia...
Lopulta kirjottaa paperin jossatalo hyväksytään asumiskäyttöön.
Ei siis ole mitään suuria pätevyyksiä vaativaa hommaa tuo rakentaminen. - 20+1
hinnat kuriin kirjoitti:
No voi herran jestas.
Voisit vielä raottaa sitä määritelmää sille "pätevyydelle" mitä sillä tarkoitat?Joo, mutta niissä 100 vuotta sitten rakennetuissa taloissa oli ulkohuussi eikä suihkuja. Tämän päivän talon kosteuskuorma on aivan jotain muuta kuin 100 vuotta sitten. Samoin lämpötaloudellisuus.
- halloooo?!?!?!
Tässä piilee koko homman ydin. Etkö ymmärrä että kaikki eivät halua todellakaan rakentaa itse. Ja nämä maksavat mielihyvin siitä, että joku muu rakentaa heidän talonsa ja laittaa pihansa.
Kyse ei ole siitä, etteivätkö ihmiset olisi tajunneet, vaan ihan muusta. Mitä tapahtuisi noilla ilmaisille/lähes ilmaisille rakennustarvikkeille jos kaikki niitä alkaisivat haalimaan? Jne jne jne yms yms - Niinpä niin...
hinnat kuriin kirjoitti:
Tunnen monia, joilla ei ole minkäänlaista rakennuskokemusta, jotka tekevät talonsa "itse". Elementtitoimitus.
Usein itsetekemisen esteenä on vain pelko epäonnistumisesta.
Myös pitkästä tekeviä on samassa ryhmässä.
Samoin kuten materiaalien hankinta, vaikka kirvesmies tekisi, siinä voi helposti säästää.Veikkaanpa, että monella ei esteenä ole pelko epäonnistumisesta, vaan siitä, että pysyykö perhe kasassa, jos mies viettää pari vuotta kaiken vapaa-aikansa raksalla, eikä häntä kotona näy. Siinä voi sitten laskea "säästöä", kun talo on valmis ja lapset vieraantuneet isästään ja vaimon kanssa ei ole mitään yhteistä.
Minä ainakin laitan perheen rahojen säästön edelle. Eli vietän mielummin vapaa-aikaa lasten ja vaimon kanssa kuin yksin vasara kädessä työmaalla. - Halvallamennään
Niinpä niin... kirjoitti:
Veikkaanpa, että monella ei esteenä ole pelko epäonnistumisesta, vaan siitä, että pysyykö perhe kasassa, jos mies viettää pari vuotta kaiken vapaa-aikansa raksalla, eikä häntä kotona näy. Siinä voi sitten laskea "säästöä", kun talo on valmis ja lapset vieraantuneet isästään ja vaimon kanssa ei ole mitään yhteistä.
Minä ainakin laitan perheen rahojen säästön edelle. Eli vietän mielummin vapaa-aikaa lasten ja vaimon kanssa kuin yksin vasara kädessä työmaalla.Miksi et ota perhettä mukaan?
Minulla vaimo ja lapset olleet mukana projektissa.
Yhdessä on suunniteltu, yhdessä käyty katselemassa materiaaleja...
Miksi se pitäisi olla niin että mies vain rakentaa ja vaimo on lasten kanssa kotona.
On mukava lastenkin vanhempana muistella miten saivat olla mukana tekemässä, miten saivat tehdä oman huoneen seinään omannäköisensä kivikuvion jne.
Rakentaminen voi olla ihan kivaa ja hauskaa kun mukana on koko perhe. - Joskus isäntä
hinnat kuriin kirjoitti:
No voi herran jestas.
Voisit vielä raottaa sitä määritelmää sille "pätevyydelle" mitä sillä tarkoitat?Satojen vuosien takaa säilyvät vain ne parhaat kohteet. Niistä 99%:sta, jotka on jo parikymmentä vuotta rakentamisen jälkeen purettu, ei puhuta enää tänä päivänä mitään.
- dfxghj675
Joskus isäntä kirjoitti:
Satojen vuosien takaa säilyvät vain ne parhaat kohteet. Niistä 99%:sta, jotka on jo parikymmentä vuotta rakentamisen jälkeen purettu, ei puhuta enää tänä päivänä mitään.
Ihan samoin käy nykytaloille.
Kunnolla tehdyt kohteet säilyvät satoja vuosia.
Home-elementtitaloista jotka ovat läjä muovia ja kipsilevyä ei 100 vuoden kuluttua puhuta mitään. - nerokasta...
Kyllä olisi halpaa, kun kaíkki jakaisi rakennustarvikkeita toisilleen ilmaisksi, eikä kukaan ostaisi koskaan mitään.
- 19+17
"Ihmettelen vain miksi ei Suomalaiset yleisemmin ole tajunnut tällaista mahdollisuutta."
Mistäköhän sitä ylijäämää löytyisi, jos kaikki kiertäisi rakennustyömaita kuten ryssät? - Halvallamennään
nerokasta... kirjoitti:
Kyllä olisi halpaa, kun kaíkki jakaisi rakennustarvikkeita toisilleen ilmaisksi, eikä kukaan ostaisi koskaan mitään.
Aivan. Eikö olisikin mahtavaa kun ihmiset enenmmän antaisivat kamaa kiertoon mielummin kuin esim veisivät kaatikselle?
Ja jos selailee nettiä niin aika paljonkin annetaan tavaraa.
Toisille se toki on vaikeaa ottaa jotain ylijäänyttä tai käytettyä koska pelkää leimaantuvansa "kommariks", "ryssäks" jne.
Helpompaa maksaa kova hinta "priimasta". - No just joo!
Miksi et ota perhettä mukaan?
Minulla vaimo ja lapset olleet mukana projektissa.
Yhdessä on suunniteltu, yhdessä käyty katselemassa materiaaleja...
Miksi se pitäisi olla niin että mies vain rakentaa ja vaimo on lasten kanssa kotona.
On mukava lastenkin vanhempana muistella miten saivat olla mukana tekemässä, miten saivat tehdä oman huoneen seinään omannäköisensä kivikuvion jne.
Rakentaminen voi olla ihan kivaa ja hauskaa kun mukana on koko perhe.Ensinnäkin lapsityövoiman käyttö taitaa olla kiellettyä Suomessa, mutta unohdetaan nyt tällaiset pienet detaljit. Suurempana ongelmana näen 2-vuotiaan tyttöni naulapyssy kädessä. Enkä muutenkaan pidä ajatuksesta, että päätän lasteni puolesta, mikä on kivaa ja mikä ei. Nimittäin siinä vaiheessa kun briljantti ideasi viettää ihanaa yhteistä aikaa työmaalla kaatuu siihen, että lapsia ei voisi vähempää kiinnostaa olla komenneltavana 24/7 (älä koske siihen, varo tuota kuoppaa), niin huomaat, että lopulta sinä olet yksinäsi siellä montulla ja perhe jossain muualla - vuosikaudet.
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että kun taloon mennään etsimään sisämateriaaleja, niin lapsien pitää olla mukana päättämässä ainakin oman huoneensa sisustuksesta, mutta siihen se sitten jääkin. - Olin oikeassa:
Aivan. Eikö olisikin mahtavaa kun ihmiset enenmmän antaisivat kamaa kiertoon mielummin kuin esim veisivät kaatikselle?
Ja jos selailee nettiä niin aika paljonkin annetaan tavaraa.
Toisille se toki on vaikeaa ottaa jotain ylijäänyttä tai käytettyä koska pelkää leimaantuvansa "kommariks", "ryssäks" jne.
Helpompaa maksaa kova hinta "priimasta".keittiön on siis todellakin tulossa huuto.netistä käytettynä. On varmasti komia!
- Halvallamennään
No just joo! kirjoitti:
Ensinnäkin lapsityövoiman käyttö taitaa olla kiellettyä Suomessa, mutta unohdetaan nyt tällaiset pienet detaljit. Suurempana ongelmana näen 2-vuotiaan tyttöni naulapyssy kädessä. Enkä muutenkaan pidä ajatuksesta, että päätän lasteni puolesta, mikä on kivaa ja mikä ei. Nimittäin siinä vaiheessa kun briljantti ideasi viettää ihanaa yhteistä aikaa työmaalla kaatuu siihen, että lapsia ei voisi vähempää kiinnostaa olla komenneltavana 24/7 (älä koske siihen, varo tuota kuoppaa), niin huomaat, että lopulta sinä olet yksinäsi siellä montulla ja perhe jossain muualla - vuosikaudet.
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että kun taloon mennään etsimään sisämateriaaleja, niin lapsien pitää olla mukana päättämässä ainakin oman huoneensa sisustuksesta, mutta siihen se sitten jääkin.On siellä raksalla paljon muutakin kuin naulapyssy.
"Enkä muutenkaan pidä ajatuksesta, että päätän lasteni puolesta, mikä on kivaa ja mikä ei."
Mutta sen olet päättänyt lastesi puolesta että heidän mielestä talon rakennus ei ole kivaa.
On olemassa muunlainenkin vaihtoehto kuin Komentaa 24/7, eihän raksa ole mikään orjaplantaasi tai armeija. Lapset tykkäävät olla ulkona, tonkia metsässä, nikkaroida vaikka omaa majaa siinä sivussa...
Meillä vaimo tykkää käydä lasten kanssa metsässä tutkimassa eri asioita, miten murkut touhuaa, mikä on mikäkin sieni ja kasvi, mistä hirvet kulkevat, mikä eläin on käynyt syömässä mitäkin, miten löytyy pohjoinen...Eihän kyse ole siitä että koko perheen tarvii raataa muulina 24/7, pääasiahan on että ollaan porukalla yhdessä.
Meillä nuoriso on tykännyt esim että pidatään asuntovaunu raksalla niin voidaan olla siellä yötä, niin pääsevät heti aamusta jatkamaan majan tekoa.
Mutta jokainen tyylillään. On ihan oma asiasi että näet luonnon ja yhdessä tekemisen ja rakentamisen mörkönä ja opetat sen laspillesi. Suomen talouden väitetään pyörivän juuri perheesi kaltaisten uusavuttomien sohvapottujen ansiosta.
Mitä materiaalihankintoihin tulee, niin vanhin poika tekee oman makuuhuoneen seinän itse muuraamalla. Seinään on jo sahannut poikki erinvärisiä pulloja, jotka yhdistää niin että seinän molemmalle puolelle tulee pullon pohja. Erivärisistä vaoa läpäisevistä pulloista tulee seinään tietynlainen kuvio. - Halvallamennään
Olin oikeassa: kirjoitti:
keittiön on siis todellakin tulossa huuto.netistä käytettynä. On varmasti komia!
Ei.
Keittiön kaapit olen tehnyt itse, ovat umpipuuta.
Saranat ja liukukiskot ovat keittiötarvikeliikkeestä kuten ritilät.
Kodinkoneet keittiöön tulee uudet (liesi, tiskari, jk, pak) muut tulevat vanhasta asunnosta kun ovat melko uudehkot vielä (6v.).
Huutonetistä en ole ostanut mitään, mutt aesim keltaisen pörssin lahjoitetaan -palsta on melko hyvä.
Lisäksi esim tampereella oleva rakennustori on oiva paikka tehdä hankintoja.
- trollipoliisi
V.i.t.t.u. että jengi menee halpaan kun haans/luki trollaa :D
- erty654edfg
Heh.
Muuleja Fidyttaa ihan selvästi maksamansa ylihinta.
Kaiken lisäksi tiedä minkä tumpelon rakentama talo alla.
Sitten myydessä todetaan että mätä taloja homeessa.
Myy nyt siinä sitten kuplahintaista saviplantaasia:)
Ahneella on... mites se nyt menikään. - you peasant me lord
erty654edfg kirjoitti:
Heh.
Ahneella on... mites se nyt menikään.Mitäs sinulla on?
Piirongillinen vuokrakuitteja :D
Muuhuhuhu buuuhuhahahahahahaaa!!!
itse vain yksinkertaisesti ostin ajoissa :) - Joskus isäntä
erty654edfg kirjoitti:
Heh.
Ahneella on... mites se nyt menikään.Näin kuplahintaisen saviplantaasin omistajana sanoisin, että sinäkin päädyt sellaiseen todennäköisesti vielä joskus. Et sinä vielä tässä vaiheessa tiedä, mihin joudut, kun perhettä perustat. Homma menee niin talous edellä kuin olla ja saattaa, siinä saa usein henkilökohtaiset mieltymykset ja tunteet väistyä, ellei sitten satu olemaan rikas. Siis sellainen jolla on kuusinumeroinen summa käteistä, kun lähtee taloa ostamaan. Toinen vaihtoehtohan on se edellinen omistusasunto. Vuokralta ei ilman käteispottia tai rikasta isukkia ole asiaa edes kohtuullisiin taloihin pääkaupunkiseudulla. Muuallakin vain jos on nopea.
- ei järkeä
Pitää olla aika pihi että rakentaa sekunda/jämä/käytetyistä tarvikkeista itselleen talon.
Uutena vanha talo, vai uutena jo sekundaa talo ?- erty654edfg
Kerrotko vielä miten ylijäämätavaroista rakennettu talo on huonompi kuin suoraan rautakaupasta tulleella tavaralla rakennettu?
Vai onkohan sittenkin suurin ero vain rajallisessa ajattelutavassasi?
Ei kai piheys ole pahasta? Vai onko huono kansalainen kun ei elä kauheaa kulutusrumbaa tapissa olevalla lainalla? - Uskotko itsekään
erty654edfg kirjoitti:
Kerrotko vielä miten ylijäämätavaroista rakennettu talo on huonompi kuin suoraan rautakaupasta tulleella tavaralla rakennettu?
Vai onkohan sittenkin suurin ero vain rajallisessa ajattelutavassasi?
Ei kai piheys ole pahasta? Vai onko huono kansalainen kun ei elä kauheaa kulutusrumbaa tapissa olevalla lainalla?saavasi uuden näköisen talon materiaaleista, joita olet haalinut kasaan sieltä ja täältä kolmen vuoden kuluessa. Onko tässä tulevassa talossasi joka huoneessa vähän erilainen lattiamateriaali? Onko kylppärin laatoituksen kuosissa hailahdus viime vuosituhannelta? Onko talosi kaikki väliovet erilaisia? Ei kai tuollaista tilkkutäkkitaloa voi kukaan pitää hienona.
- Halvallamennään
Uskotko itsekään kirjoitti:
saavasi uuden näköisen talon materiaaleista, joita olet haalinut kasaan sieltä ja täältä kolmen vuoden kuluessa. Onko tässä tulevassa talossasi joka huoneessa vähän erilainen lattiamateriaali? Onko kylppärin laatoituksen kuosissa hailahdus viime vuosituhannelta? Onko talosi kaikki väliovet erilaisia? Ei kai tuollaista tilkkutäkkitaloa voi kukaan pitää hienona.
Talon lattia jää betonille joka kristallisoidaan, siis samalainen kaikkialla.
Väliovet ovat käytetyt, itseasiassa 200 v. vanhat puuovet jotka sain polkuhintaan yhdestä vanhasta pappilasta joka siirtäjä halusi itselleen uudet puu-peiliovet. (Kaikki samaa sarjaa)
Laatat ovat ajattomat ja omaan mieleen. molemmissa vessoissa on toki erilainen laatta ja tyyli. Kodinhoitohuoneessa omansa kuten kylpyhuoneessa.
Kaikkien kosteiden tilojen väliseinät tulee prima-harkoista jotka ovat raksoilta yli jääneitä, mutta käyttämättömiä. Ne eivät itse tiedä olevansa ylijäämää, kuten harva muukaan tietää kun katselee rapattua tai laatoitettua pintaa.
Kylpyhuoneen hanat eivät ole uusinta mallia, mutta ovat termarihanat, sellaiset jotka ovat 90% vuosituhannen vaihteessa tehdyissä taloissa.
Kaikki formulaudat, telineet, ruodelaudat, tuennat, rappausrunko jne on siltatyömäältä saatua kerran käytettyä betonilautaa siltavalusta. Samoin koko ulkorungon piirut. Sisälle tulee runko näkyväksi, joka tehdään vanhoista hirsistä. Niistä maksoin 400€ kuorma-autollisesta kuljetuksen.
Onneksi teen talon minun perheelleni, enkä sinun, sillä minua ei haittaa eikä vaivaa vaikka hanat eivät ole uusinta uutta mallia, vaikka kylppäri ei ole musta tai tumman ruskea, joka tuntuu olevan tämän hetken muotiväri...
Takka ja 2 talon ulkoseinää tulee virolaisesta kalkkikivestä josta maksoin 80€/tonni. laattoja joiden paksuus 5-15 cm. Nätti sahata sopiviksi "tiiliksi".
Se mitä kukakin pitää hienona on ihan subjektiivista, mutta mielestäni kun katselee vaikka lehdistä tai netistä ns. hienoja taloja, ne harvoin ovat uusia pakettitaloja kipsilevyseinin ja pahvipeiliovin. Yleensä ne ovat jotain ihan muuta. - Laupias.
Talon lattia jää betonille joka kristallisoidaan, siis samalainen kaikkialla.
Väliovet ovat käytetyt, itseasiassa 200 v. vanhat puuovet jotka sain polkuhintaan yhdestä vanhasta pappilasta joka siirtäjä halusi itselleen uudet puu-peiliovet. (Kaikki samaa sarjaa)
Laatat ovat ajattomat ja omaan mieleen. molemmissa vessoissa on toki erilainen laatta ja tyyli. Kodinhoitohuoneessa omansa kuten kylpyhuoneessa.
Kaikkien kosteiden tilojen väliseinät tulee prima-harkoista jotka ovat raksoilta yli jääneitä, mutta käyttämättömiä. Ne eivät itse tiedä olevansa ylijäämää, kuten harva muukaan tietää kun katselee rapattua tai laatoitettua pintaa.
Kylpyhuoneen hanat eivät ole uusinta mallia, mutta ovat termarihanat, sellaiset jotka ovat 90% vuosituhannen vaihteessa tehdyissä taloissa.
Kaikki formulaudat, telineet, ruodelaudat, tuennat, rappausrunko jne on siltatyömäältä saatua kerran käytettyä betonilautaa siltavalusta. Samoin koko ulkorungon piirut. Sisälle tulee runko näkyväksi, joka tehdään vanhoista hirsistä. Niistä maksoin 400€ kuorma-autollisesta kuljetuksen.
Onneksi teen talon minun perheelleni, enkä sinun, sillä minua ei haittaa eikä vaivaa vaikka hanat eivät ole uusinta uutta mallia, vaikka kylppäri ei ole musta tai tumman ruskea, joka tuntuu olevan tämän hetken muotiväri...
Takka ja 2 talon ulkoseinää tulee virolaisesta kalkkikivestä josta maksoin 80€/tonni. laattoja joiden paksuus 5-15 cm. Nätti sahata sopiviksi "tiiliksi".
Se mitä kukakin pitää hienona on ihan subjektiivista, mutta mielestäni kun katselee vaikka lehdistä tai netistä ns. hienoja taloja, ne harvoin ovat uusia pakettitaloja kipsilevyseinin ja pahvipeiliovin. Yleensä ne ovat jotain ihan muuta.Halvalla se tulee, ja itseasiassa jos kaikki pitää paikkansa niin pirun hieno ja yksilöllinenkin.
Helvetinmoinen työmäärä sinulla ollut/ vielä edessäkin, mutta eiköhän se aina palkitse kun saa jonkun osion valmiiksi. Sanotaan että talo ei ole koskaan valmis, ja epäilemättä näin jos tuolla tyylillä rakentaa.
Onnea projektiin!
"suoristelen nauloja, oman talon kuistilla.."
- Luki.
Joitakin vuosia sitten soitti eräs kirvesmies Lukille, allalla hän oli ollut lähes 30 vuotta,kysyi saako hän tehtyä 180000e ok talon tontti on.
Sanoin saat, vaikka hän suunitteli 150m2 taloa,se on niin kiini siitä suunnittelusta ja asunnon koosta.
pitkästätavarasta saa tehtyä jos on vielä omat metsät.Liittymät maksaa ja riippuu täysin alueesta,syrjemmässä missä ei ole kunnallistekniikkaa joutuu pohtimaan viemärikuvioita,ei kannata ostaa puhdistamoja kuten ecolator.
Loppukatselmuksessa voi aina tulla ongelmia.riippuu monesta tekijästä.
Kannattaa rakentaa jos halvalla saa tehtyä,monet muulit maksaneet välittäjän toimesta aivan liikaa. - miksi provoilet
Juttusi haiskahtaa 1-vuoden amislaisen keksimältä. 17 vuotta ikää ja 30 vuoden rakennuskokemus, eikös niin.
- entuhlaa.,..
Mun kesämökki valmistuu kesäkuussa, sopivasti ennen juhannusta. Hintaa mökille tuli n.3600 euroa, 50m². Kaikki kamat on ostettu halvalla, osa saatu lahjaksi, työt tehty talkoilla ja itse, kallein osa oli kaasujääkaappi, kun haluttiin uusi. Takka tehtiin tiilistä itse muuraten, hintaa tuli 70€. Ei kaiken tarvi olla hintavaa.
- sama tyyppi
Pelkät laastit maksaa jo tuon 70€, heh. Aina näitä riittää. Veikkaan että olet aloittaja.
- O.P.M.
Onko se vastarannalla kököttävä rumilus, joka on tehty kuusihirrestä koirankaulalle vuoltuna ja eristeenä sammale? Tuu käymään!
- pitää tietää
sama tyyppi kirjoitti:
Pelkät laastit maksaa jo tuon 70€, heh. Aina näitä riittää. Veikkaan että olet aloittaja.
Voi kuule, laasteja saa purkutlaoista kun käy vaan kaapimassa kassiin.
- kaikkea sitä taas
50.000e menee jo bensoihin kun huristelee datsunilla vuokraläävän ja plantin väliä. Eri juttu taas jos asuu plantilla homeisessa soliferissa ja käy kerran viikkooon uimahallilla saunassa...
- mitäs hinnasta
Eihän talon rakennuskustannukset ole sama kuin talon hinta. Voit ihan vapaasti myydä 150000 euroa maksaneen talosi 50000 eurolla, jos niin haluat.
- surullinen kohtalo
"Hinnaksi TULEE 50.000€"
Sarjassamme kuuluisia viimeisiä sanontoja....
100 tonnin kohdalla pankki sanoo että enempää ei tipu ja puolet talosta on rakentamatta ja isänätä roikkuu kaulastaan keskeneräisen autotallin oviaukossa. - fgry5645
Johan säviläjän päällä asuvat velkamuulit älähtivät.
Korko nousee ja arvo laskee, kyllä siinä alkaa alahuuli väpättää kun joku tekee kunnon talon pilkkahintaan kun itse maksanut muovi-kipsilevy hometalosta 250.000€.
Alkaa muulit täällä sitten nuijailemaan roskatalosta ja ryssäilystä kun itsellä kusen kastelemat velkakalsarit jalassa.- Kai sen vaan
on uskottava, että olemassa kavereita, jotka rakentavat lähes ilmaiseksi. Uuden autonkin he varmasti ajavat ulos autoliikkeestä 70% halvemmalla kuin OVH-hinta. Voi kun itse osais :/
- romumies..
Kai sen vaan kirjoitti:
on uskottava, että olemassa kavereita, jotka rakentavat lähes ilmaiseksi. Uuden autonkin he varmasti ajavat ulos autoliikkeestä 70% halvemmalla kuin OVH-hinta. Voi kun itse osais :/
Heh.
Itseasiassa auton voi saada edullisestikin jos osaa jotain tehdä.
"Mällimarketista" saa välillä melko edullisesti hyvän projektin josta pikkutyöllä tekee priman auton.
Ennen olivat kyllä vielä halvempia suhteessa, mutta härskisti tarjoamalla välillä onnistaa.
- revolutiones
Tämä on tulevaisuutta.
Kun ihmiset tajuaa markkinoiden idean orjuuttaa heidät ikivelkaan ja jatkuvasti nouseviin hintoihin, tajuavat he, että jotain on tehtävä.
Markkinatalouden idea on pitää ihminen velkavankeudessa eläkeikään asti jolloin on helppo kyykyttää oravanpyörään. Eläkeiässä sitten on ihan sama onko velaton vai ei, terveys mennyt ja kouraan lyödään minimaalinen naurettava eläke jolla ei es pärjää kuin just ja just.
Näin se maailma pyörii muutamien rikkaiden pyörittämänä, ja meno vain pahenee.
Kannattaa lueskella "Islannin vallankumouksesta 2011".
Se on ainoa tie enää selvitä tästä tilanteesta. - dfgher4t5y63456
Lama tulee.
Viisaat pärjää, velkamuulit ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455080Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481269Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101209- 131133
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171017Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76979Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3905Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57789Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27763