Yritin etsiä keskusteluja konservoinnin pääsykokeista, mutta uusimmat taitaa olla 2006 vuodelta. Siispä aloitin uuden keskustelun, toivottavasti tavoitan edes jonkun alaa opiskelevan tai viime pääsykokeissa olleen (taisi olla joskus 2010/2009?) Niin onkohan enää tuota kemian koetta pääsykokeissa? ei tuossa kutsulapussa kylläkään mitään lukenut, mutta olen saanut sellaisen kuvan, juurikin noista ikivanhoista keskusteluista, että kemian koe olisi? Mitähän ihmettä sitten siinä pääsykokeessa testataan? Tuskin kai heti päästään restauroimaan vanhoja esineitä "kokeeksi".. Sain tänään kutsun ja tärisen onnesta, kun pääsin edes pääsykokeisiin!
Konservointi METROPOLIA
30
5830
Vastaukset
- ömmm
Valintakokeessa testataan hakijan soveltuvuutta alalle ja ensimmäisen päivän tehtävien perusteella karsitaan valintakokeissa jatkavat.
1. päivä: väritehtävä, referointitehtävä, kädentaitotehtävä
2. päivä: 3D-tehtävä, suuntautumisaloittain eriytetyt kädentaitotehtävät, haastattelut alkavat
3. päivä: haastattelut jatkuvat
Tarkemmat tiedot valintakokeesta löytyvät valintakoekutsusta.
Tämä siis metropolian sivuilta. Itsekin olen hakemassa ja samanlaiset onnen fiilikset täälläkin.;D Olin ihan varma että ei pisteet riitä edes tuonne.- zoir
Millainenkohan tuo referointitehtävä on? Ihan tavallinen referaattiko?
- Tsup
Minäkin tulossa pääsykokeisiin. Mietiskelen tällä hetkellä puuvärejä. Mitä tuo "korkealaatuiset" tarkoittaa..? Kuinka korkealaatuiset ne oikein pitää olla.. Tehtävistä eniten jännittää 3D-tehtävä ja kädentaitotehtävät kun ei ole hajuakaan mitä niissä vaaditaan ja millaisia tehtäviä ovat.
- okps
okei kiitos vastauksista, joo toi kädentaitotehtävä kuulostaa aika erikoiselta. Mitä mieltä ootte tuosta ansioluettelosta? pitääköhän haastattelua varten väkertää erikseen CV? kannattaakohan ottaa todistukset mukaan? Luin jostain näistä vanhoista keskusteluista, että ne joutui tekemään origameja(?!) kädentaitotehtävissä. Noista värikynistä en kanssa yhtään tiedä, pitäis varmaan panostaa ettei sisäänpääsy kaadu siihen, että hankki pirkan halpispuuvärit :D. Ihan mielenkiinnosta, mihin konservoinnin koulutusohjelmaan haitte? ja oliko teillä työkokemusta paljon?
- Tsup
Aion kyllä hankkia puuvärit ihan Suomalaisesta kirjakaupasta, mikäli niiden laatu nyt sitten riittää :) Niitäkin kun on vaan eri määriä, ehkä 24 kpl riittää.. Origameja itsekin epäilen että on tulossa. Itse haen esinekonservointiin. Työkokemusta ei ole itse konservoinnista. Museologian perusopinnot olen käynyt avoimen yliopiston kautta ja sitä myöten ollut museossa kuukauden harjoittelussa ja kuukauden töissä kesällä. Näillä mennään ja parhaani teen pääsykokeissakin, jos ei riitä sisään pääsyyn niin sitten ei.
- okps
hei nyt kun aloin miettiin, voiskohan se origamien teko olla toi 3D-tehtävä? hmm.
- ömmm
Mielestäni ei todistuksia tarvi kun eihän siinä lapussa lukenut. Tosin ei kai siitä haittaakaan ole vaikka onkin mukana ihan varmuuden vuoksi.(=
Apua, täytyy varmaan alkaa opetella väsäilemään jotain paperijoutsenia;S Mulle tuli mieleen 3D tehtävästä joku piirros mut saattaa olla toi origami, ei sitä tiedä:D Jännityksellä odottaen...
Haen huonekalukonservointiin. Mulla ei oo mitää työkokemusta tai mitään vastaavaa alasta. Aiheesta vähän poiketen mua alunperin kiinnosti just museohommat (oon kateellinen sulle Tsup!:D) mut tajusin ettei oo mitään mahiksia päästä Helsinkiin historiaa opiskelemaan. Sitä kautta sitten tää. - hm.
Luuletteko, että kemiasta tulee kuitenkin kysymyksiä? Lukiosta on yli 10 vuotta ja olen unohtanut kaiken kemiasta, joten pitäisi sitten alkaa päntätä. :/
- Juppelinappeli
Moi Sofia ja tsemppiä pääsykokeisiin :D
S-O-P-A SOPA! - juup
Itsekin hain konservointiin metropoliaan ja kirjeessä sanotaan, että mukaan täytyy varata ansioluettolo, josta käy selville tähänastiset koulutukset ja työsuhteet. Eli luultavasti todistukset aikaisemmista kouluista täytyy ottaa mukaan..
Tehtävät kyllä jännittää etukäteen! Lapussa olisi ihan varmasti sanottu, jos järjestettäisiin kemian koe! Itse en ainakaan ole varautunut sellaiseen.
3D-tehtävä saattaa olla origamien taittelua, mutta siihenkin varmaan annetaan ohjeet ja testataan miten hyvin sen saa aikaiseksi. Ei kai ne voi olettaa meidän kaikkien osaavan taitella origameja?!
Tsemppii! - tötöt
Ehe. Hain ja katoin sitten kirjeestä, että pääsykoe menee keskiviikkona toisen kokeen kanssa päällekäin. Viskasin kirjeen pitemmälle lukematta pois. Ehkä tuon ois voinu sitte kahessa päivässä tehä, jos keskiviikkona vaan haastattelut jatkuu.
Eipä siinä, ei varmaan pomo ois enää arvostanu, jos ens viikonki ois ollu enemmäks puoleks muualla ku töissä. Ei sillä, että paljo sen arvostamisista välitän. - minä myös
Joo, minäkin ymmärsin että toditukset ehdottomasti mukaan, ilmeisesti kaikki mmutta oletan itse että toisen asteen koulutuksesta eteenpäin, tuskin niitä sun peruskoulun todistus kiinnostaa :) Itse kanssa jouduin töistä ottamaan vapaata... onneks on reilu pomo, mutta kyllä harmittaa sitten ne 3 palakatonta päivää jälkeenpäin jos ei sisälle pääsekkään.. :(
Hieman hirvittää omat mahdollisuudet kun luki millaisilla taustoilla muut hakeneet, itselläni ei mitään kokemusta museoalasta tai konservoinnista ja maalarina haen. Hämmästyin jo kun kokeisiin edes tuli kutsu. Nyt täytyy sitten tehdä parhaansa. Toivottavasti kokeissa ei painoteta liikaa piirustustaitoa, itsekkään kun en ole sitä vuosiin harrastanut, värioppi yms menee kyllä. Muutenkin jotenkin tylsää että kutsupaperissa ei mainittu juuri mitään tulevista kokeista, mutat varmaankin kemiasta olisi infottu etukäteen(?)
Tsemppiä nyt kuitenkin kaikille huomisen kokeeseen! - öriörkki
Enpä tullut valituksi toiselle päivälle, mutta sitä minä vähän odotinkin. Origameista tuli ihme räpellyksiä.
- Tassu91
Terve
Kun en muistanut kattoa mistä sen oman nimen voi sitten tarkistaa?
Itsekkin vähän pulassa niiden origamien kanssa, ja salista poistumisen jälkeen lähdin viivana kotiin =S - ArskaP
Eipä tullut kutsua minullekkaan. Harmittaa sinänsä kun olin tosi tyytyväinen tehtäviini, värityshomma oli kiva ja tein vielä yhden ylimääräisen origamin kolmannesta paperista kun niitä oli niin siisti vääntää. Nyt sitten jatketaan paskahommien tekemistä.
- hmdgmhmhm
Pääsin jatkoon ja jännittää nyt huominen haastattelu :/ Jännittääkö muita? Vanhoista keskusteluista luin kyllä, että on aika rentoa, mutta silti.
- herbfuybsrvk
http://www.metropolia.fi/koulutusohjelmat/kulttuuri-ja-luova-ala/konservointi-2paiva/
tuolta löytyy 2 päivälle selvinneet. Ymmärsinkö oikein, jos haastatteluaika on jo huomenna tiistaina, ei keskiviikkona tarvitse tulla ollenkaan paikalle?- dxrytdxt
Minä ymmärsin niin, että molempina päivinä on haastattelu, jokaiselle.
- Tupsu-74
Mä kans etin sitä osoitetta enkä löydä millään =(
- aujgnv
Kyllä jännittää! Osaako kukaan sanoa, millä periaatteella haastattelu ajat on arvottu? Ja juu, luulen että haastattelu on vika osio, eli ei sen jälkeen jää mitään jos sen saa suoritettua jo tiistaina..
- ffeefq
Jokaisella hakijalla on yksi haastattelu aika, koska jos jokaisen haastattelu kestää 10 minuuttia ja jatkoon päässeitäkin näyttäisi olevan ainakin 150 ei kahteen haastatteluun per hakija ole riittävästi aikaa kahden päivän aikanakaan.
vähän jännittää kyllä kysymykset. luulisin niiden kuitenkin paneutuvan kysymyksiin liittyen hakijan kiinnostukseen alaa ja opiskelua kohtaan ja kokemukseen. ei varmasti testata hakijan sosiaalisiataitoja, paineensietokykyä yms. sosiaali-alan kokeista tuttuja juttuja. - dgf
ArskaP voisikohan johtua siitä ettet päässyt sisään, kun et noudattanut tehtävänantoa ja teit kolme origamia? :D
- ArskaP
Hyvin mahdollista, kysyin kyllä valvojalta että tein kaksi lintua mutta merkkasin sen millä haluan osallistua kokeeseen erikseen niin valvoja sanoi ok. Toi mun eilinen viesti oli vähän kiukkuspäissään kirjoitettu, nyt nukutun yön jälkeen osaa ajatella vähän selkeämmin. Life goes on.
- gvuyfvctyh
Tuleeko hyväksynnästä / hylkäyksestä sitten kirje kotiin? Heinäkuussa?
- ljlgdf
No tietysti tulee kirje, miten sä muuten saisit tulokset selville? Soittamalla joo, mut jos vähääkään on jaksanut tutustua amk-hakuun, tietää kirjeestä ja siitä, että heinäkuussa se tulee. Outoa sakkia...
- outosakkilainen
: D No joo halusin vain varmistaa. Olen tänään umpiväsynyt ja ajatus ei ihan kulje.
- yfiyfu
Oliko muiden mielestä makon kirjallinen tehtävä hankala? tai ainakin verrattuna ensimmäisen päivän tehtäviin. mielestäni oli vaikeaa vastata lyhyesti ja tarpeeksi perustellusti. varsinkin se konservointi- restaurointi eroavaisuus kysymys oli mielestäni vaikea.
- gjhyfujft
Oli minustakin varsinkin se kysymys. Tai oli sellainen tunne, että vastaus olisi ollut selvä, jos se olisi tullut mieleen (vastasin kuitenkin jotain).
Vähän epäilyttää sisäänpääsy. Tekstini olivat huonoja ja origamini kehnoja, vaikka väritystehtävästä sain varmaan hyvät pisteet.
- Tsup
Kokeet oli ja meni. Ensimmäisen päivän jälkeen pääsin jatkoon ja tänään keskiviikkona oli haastattelu. Minulle jäi hyvä mieli ja luulen että olen aika vahvoilla päästä sisään. Vielä täytyy jännittää pari viikkoa ja odotella tuloksia. Ensimmäisen päivän kokeet olivat ihan ok. Väritehtävä meni jotenkuten ja origamitkin sain väännettyä alun epätoivon jälkeen. Tiistainen Ekon koe oli siinä mielessä jännä, että tosiaan vaadittiin jo vähän "kokemusta", sillä piti erottaa juuri restauroinnin/konservoinnin/entisöinnin erot jne. Ilmeisesti siis jonkinlaista pohjakokemusta vaaditaan, että kouluun pääsee.
- pom pula
Koskakohan Metropolia ottaa seuraavan kerran opiskelijoita konservointiin? Ensi keväänä? Kiinnostaisi hyvin paljon kyseinen ala. Ja otetaan vinkkejä vastaan, että miten kannattaisi valmistautua noihin pääsykokeisiin, sitten kun ovat. Tässä olisi ainakin ruhtinaallisesti aikaa valmistautua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529