Solifer 50r, ongelma. Auttajia?

Chemmy

Mikä ongelma mun skootterilla oikein on? .. Se on niinkuin otsikosta huomaa Solifer 50r.

Sillä on ajettu melkein 7tonnia ja nyt sille on tullut joku. Kun sillä lähtee ajamaan niin se jossain vaiheessa "menettää tehonsa" ja nopeus laskee. Ja pysyy siinä 20-30km/h. Kun lopetan kaasun laittamisen se sammuu ja ei helposti lähde käyntiin.

Isä ja poikaystäväni sitten yritti löytää jotain vikaa siitä. Vaihtoivat öljyt (oli enää vähän, vuosi sitten viimeksi vaihdettu) ja se keltainen suodatin? bensasuodatin vaidettiin.

No sitten seuraavana päivänä lähdin kouluun jonne on 8km. Kaikki meni hyvin ~7km kunnes se teki tämän taas. En ehtinyt silloin katsoa onko suodattimessa bensaa, mutta nyt kun sitä katsoo kotona niin suodattimessa on bensaa, niinkuin pitääkin.

Onko jollakin ollut samaa joskus? Mitä arvelisitte mitä tulisi tehdä? Missä voi olla vika?

30

5175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samppa-1982

      Venttiilien säädöllä vois parantua tai sitten pytty vaan lämpenee liikaa. Kato että vauhtipyörän päällä oleva tuuletussiipi on ehjä ja ettei pytyn päällä oleva vuovikotelo ole tukossa tms.

    • bb

      solikka on moposkootteri.

    • Boifrendi

      Eli skopo nykii aluksi, sitten ''sammahtaa''. Aluksi kulkeee ok. Solikka teki aluksi niin, että kun sillä kiihdytti 10-45km/h se nyki kokoajan. Aivan kuin ei meinaisi löytää '' vaihdetta''. Voiko kyse siis olla venttiilinvälyksillä? Toki nekin täytyy tarkistaa kun on jo ton verran ajettu.

      • Chemmy

        Ja ennen sitä nykimistä se kulki hyvin. Ei oo ollu mitää ongelmaa, mut sitte siihen tuli joku. Taino tuntuis että kaatumisen jälkeen se skootteri ei oo enää ollu kunnos! Mut tuskin mistää kaatumisista johtuu - 3 kertaa kaatunu kerran kaatunu itte nurkimolla.


    • Väärä seossuhde?

      Outoa on, että toimi hetken aikaa.

      Öljynvaihdolla ei mitään merkitystä tuohon käynti ongelmaan, mutta jos oli ok bensasuodattimen (se keltainen) vaihdon jälkeen ja sitten taas alkoi temppuilemaan, niin luultavasti vika taas sieläpäin.

      Pistäpä poikaystäväsi töihin ja tarkistamaan onko mahdollisa ilmavuotoja Kaikista mahdollisiista bensareiteistä tankista kaasuttimeen.

      Sama homma ilmansuodattimesta kaasarii, jos edellinen ei auta ja poikafrendis tosissaan tykkää susta.

      Vika ehkä kaasuttimessa. Tarkistus ja puhdistus.

      PS: Käytä hyväksi miehen logiikkaa. Kerro tutuille puoliksi nauraen, että sun poikafrendis ja faijas ei osaa korjata edes mopoa.
      Sen jälkeen käytännössä rakentavat sen uudestaan kunnes toimii;)

      • Chemmy

        Kävin taas eilen että teki saman. Ei kulje, "menettää tehonsa" ja kun tarpeeksi meet kaasu pohjas 20km/h niin se sammuu kokonaan. Mutta nyt isä ja poikaystävä ajatteli että mikä olisi sitten kaasarissa? Ku katoin ku "ajoin" sillä kotiin niin bensansuodattimessa oli kyllä bensaa niinkuin pitääkin.


    • mk

      Koskas siitä on venttiilit säädetty viimeksi?

      • Chemmy

        Jaa-a, en edes tiedä onko isä kattonut niitä. Oon kyllä sanonu että entä jos venttiilis olis jotaki vikaa? - Ei, ei voi olla. Näin se mulle sanoo :D


      • k_olarikari
        Chemmy kirjoitti:

        Jaa-a, en edes tiedä onko isä kattonut niitä. Oon kyllä sanonu että entä jos venttiilis olis jotaki vikaa? - Ei, ei voi olla. Näin se mulle sanoo :D

        Solifer 50R:ssä on neliventtiili kansi eli sen välykset säädetään paloilla eikä ruuvilla. Tämän takia venttiilien säädöt menevät suurinpiirtein 1000km ajon jälkeen aina hakuseen ja pitää viedä huoltoon säädettäväksi koska vain heillä on nämä tietyt palat joilla niitä säädetään!

        En edes itse pysty säätämään niitä vaikka minulla onkin säätöpalat!


    • Pasb

      Suosittelen ottamaan bensasuodattimen pois letkun välistä. Itselläni oli kyseinen suodatin ja kun poistin sen skootteri toimi jälleen hyvin. Mahdollisesti sen verran likainen jo ? Onko vaihdettu uutta ? Itse en ole sen jälkeen tarvinnut, ei sitä roskaa sinne tankkiin niin paljon mene, että skootterissa suodin tarvitsee olla.

      Toinen mahdollinen vika voi olla tukossa oleva kaasari / alipaineimu. Tarkistakaa alipaineimu. Kaasarista menee kaksi letkua kalvotoimiseen alipainehanaan, johon bensa tulee tankilta, ja kun kaasari imee kalvo avautuu ja bensaa pääsee kaasarille. Ottakaa irti bensaletku kaasarista ja jokin kuppi/kippo johon laskette ne muutamat tipat bensaa. Sen jälkeen pistä skootteri käyntiin ja jos kuppiin/kippoon vuotaa vauhdilla bensaa, alipaine on OK. Jos ei liruttele kuin vähän, tai tulee erittäin huonosti, on edessä kaasarin puhdistus / alipainehanan puhdistus/tarkistus.

      • Chemmy

        Isäkin oli tätä mieltä että viimeinen mahdollisuus missä on vika on kaasari, vaihtoi poikaystäni kanssa uuden bensansuodattimen ja kattoivat niin bensaa tippui sinne tippa kerrallaan. Niin eiköhän viikonloppuna ne katto ja putsaa sen niin toivottavasti toimii sen jälkeen!

        Kiitos kaikille jotka on mua auttanut :D tai siis isää ja poikaystävääni, en mä tälläsistä tiedä mitään :D


    • tiiät kyllä

      vittu minä sitä mietiin eikä isäs.

    • venttiiliongelma

      Solifer 50R neliventtiilikansi on lyhytikäinen.
      Vaikka olisi rajoitin paikallaan.

      Venttiilien välykset katoavat, jolloin tulee ajoittaista tehon puutetta.

      Säätö on hankala. Pitää olla säätöpalasarja. Kun ei ole tavallinen ruuvimutteri.
      Muoveja joutuu purkamaan nähdäkseen ja mahtukseen.
      Nokkaketjun aukko kannattaa tukkia rätillä, ettei säätöpalat katoa sisuksiin.
      Rätti pitää muistaa ottaa lopuksi pois.
      Keinuvipu liukuu jousta vasten sivuttain, jolloin pääsee säätöpaloihin.
      Säätöpalan viiste tulee alaspäin venttiililautasen kuppiin.
      Muuten käy kuin minulla tehtaan jäljiltä, välykset katoilevat ajossa.
      Sopiva välys on 0,1 mm ... 0,25 mm. ( ihanne 0,2mm )

      Nokka-akselin laakereita on myös mennyt useista.

      Kahden tuhoutuneen kannen ja laakerimurujen pesun jälkeen vaihdoin
      sylinterinkannen tavalliseen kaksiventtiiliseen. Teho laski ja huolet hävisivät.
      Hankitaan perinteinen kaksiventtiilikansi, kansitiiviste, nokka-akseli,
      kaasuttimen kaula, venttiilikoppa ja sen tiiviste. Kaksi lyhyttä vakion pinnapulttia.
      Sylinterin jäähdytyskotelot, pakoputken tiiviste ja sytytystulppa.
      Pinnapulttien paikkaa muutetaan vaihdettaessa lyhyemmät.
      Kyllä siitä saa toimivan mopon.

      • Chemmy

        Okei.. Pitääpä sanoa isälle! :D se ei kuulemma usko tätä venttiili systeemiä.. Ku joku kalvo sieltä kaasarista oli rikki se vaihdettiin uuteen ja teki saman uudestaan.. Onko nyt tarkistettava venttiilit vai mitkä ikinä onkaan :D?


      • Anonyymi

        Mistä tilasit kannen


    • Chemmy

      Nyt siis joku kalvo on vaihdettu skootterista ja katsottu muuten kaikki ja kaikki näyttää olevan OK. Mutta nyt täytyy enää kattoo ne venttiilit ja isä puhu että siihenhän pitää olla joku systeemi että saa niitä ees muutella ja sen semmosta :D

      Mutta nyt se halus teiltä viisailta saadan mun kyseisen skootterin jonku räjähdyskuvan? Tai et tietääkö joku missä sellanen on tai jotain :D sano vaan että mun piti kysyä teiltä Solifer 50r skootteriin kyseistä räjähdyskuvaa ja sano että te varmasti tiedätte mitä se tarkottaa :D! Toivoisin että tulisi vastausia jos tiedätte! :-)

      • fuderace

        kirjastosta löytyy jotain skootteri kirjoja


      • Julle63

      • sama vika

        moikka, miten sait korjattua? mun soliferissä sama ongelma.


    • solikkaa

      Mulla sama vika! Olisi kiva saada tietää missä vika? Nimittäin ei oma isäni tai oikaystävänikään ole saanut sitä korjattua!:D

    • wetwr4t

      se taitaa olla soliferin ominaisuus , otan osaa.

    • Kantapäänkautta

      Vaihtakaa suosiolla kaksiventtiiliseen, maksaa 136 €, soittakaa virijavaraan, ne tietää mitä tarviitte. Mielummin maksaa tuon 136€ kuin 600€ kun kone leikkaa kiinni.

    • 2 skootteria ittellä

      100% varmuudella venttiilivälykset pieles, venttiilit ja kaasari aika usein syypäitä

    • Joo en suosittelis..

      Just nimenomaan tässä soliferin 50r nelitahdissa kun on se nelivena moottori jollain oudoilla säätöpaloilla niin ottamaan ainakaan rajoitinta irti tai muutakaan viritystä... ei tule kestämään montaa kilometriä, muuten ihan kestävä moottori niin kauan kun ei virittele, se on just tässä ko. skootterissa se miinus puoli, muuten kyllä tehoa riittää!

    • Kolari Kari

      Tai sitten vaihtaa perävälityksen jos haluaa kovempaa, kunhan kierrosrajoitin on paikallaan.
      Ite laitoin mutta kyllästyin siihen 60kmh ajeluun vaikka tehoakin oli, nyt kaksvena kansi (vakio), 70cc pytty, tavallisen 12" renkaan perävälitys, vakioruullilla ja 92 suuttimella. Kulkee vastatuuleen 70 . Alamäkeen jos haluaa huudattaa niin 75. Siihen ne 12" välitykset loppuu vaikka onkin 13" rengas.

      Vielä mainittakoon:
      70cc vakio kaksvenakansi = 50cc nelivenakansi

      Ja jos oikeasti haluaa tehoa nelariin niin helpoiten isovenakannella ja jos on pappa betalar niin 90cc ja siihen tarvittavat vehkeet (esim vakioputki ahdistaa liikaa ja jopa 70cc pytty voi lämpöleikata kun moottori kuumenee niin helkkaristi vakioputkella (tehoa ei kuitenkaan paljoa tule suuremmalla putkella). Vakioputsari 50R:ssä on suht ok 70cc pytylle kunhan ottaa tötterön irti kokonaan. Suosittelen 8-9 lämpöarvoista tulppaa 70-90cc pytylle. Jos vakioputki niin ehdottomasti 9. Iridium version saa ebaystä vajaa kolmella eurolla plus 2,5€ postikulut (etsi "HIX9" niin löytää heti). Käynnistyy ekalla potkulla jo iridium tulpalla mutta suosittelen ERITTÄIN LÄMPIMÄSTI suurtehopuolaa jolla käynnistyy ekalla jopa pikkutytön "potkaisusta" ;)

      Kokemusta tuosta 50R:stä on nyt 5 vuotta, ikuiselta projektilta tuntunut mutta nyt 15t mittarissa kilometrejä ja leikannut ainoastaan kerran nelivenakannella kiinni, kaksi kertaa lämpöleikannut ensin 70cc pytyllä ja sit vielä 90cc pytyllä. Kaikenlaista on oppinut... Tänäänkin tuli naapuri kyselemään kun ei mopo ottanut kierroksia: oli luullut ettei ilmanputsaria välttämättä tarvitse, on kuulema pienemmät bensakulut kun moottori käyttää enemmän ilmaa bensan suhteen, kävi jopa kuulemma paremmin hetken... :) Tulppa valkoinen ja kaasari täynnä hiekkapölyä, öljyt piti myös vaihtaa pariin kertaan ennenku uskalsi pistää taas käyntiin. :)

    • Mikä on?? Solifer 50r toimi moitteettomasti mut sammutuksen jälkeen ei enää lähde käyntiin?? Joku johto irti?? Joku viisas varmasti osaa antaa infoa

    • KOTIHUOLTO

      Jos skootteri oikuttelee, tarkista/korjaa neljä asiaa:

      1. Oikeat venttiilin välykset (4-T)
      2. Puhdista ilmansuodatin
      3. uusi sytytystulppa
      4. Moottoriöljyn pinta tarkistustikussa min-max välillä (4-T).

      Näiden neljän asian ollessa kunnossa moottori toimii. Jos häiriöt näiden tarkistuksen jälkeenkin jatkuvat tarvitset ammattimaisen huoltokorjaamon palveluja.

    • 904333robot

      kannattaa harkita sytytyspuolan, sytytystulpan ja tulpanpään vaihtoa. nyt ainakin kipinän pitäisi antaa ja tse puoli toimia hyvin. ryyppykin voi olla rikki joka voi hankaloittaa käynistystä.

      en suosittele viemään korjaaman koska pirun kallista. saat pulittaa nopeesti 200-500euroa siittä.. joten ei paljon järkea jos sulla olisi joku vähän vanhempi mopo jonka arvo olisi se 400-500e toimivana.joten kannattaa mielummin kattoa vaan uutta mopoa kuin korjauttaa vanhaa kalliilla hinnalla.

      Itselläni oli joskus keeway ja varmaan kuukausi pyörähti että sen sai ees jotenki toimii ja vähän useempikin sitä katteli, mutta siitä ei saatu enää luotettavaa matkavehjettä, koska tehot hävis vähemmästäkin ylämäestä ja joutu lähes taluttaa ylös asti, käynistys lähes mahdotonta vaikka kaikki oli katsottu ja moneen kertaa jopa koko mopo ihan osiin purettu vikaa etsiessä.

      Se oli mysteeri vika. Kaikki osat ehjiä ja toimi, mutta kumminkin millään ilmeen konstilla ei saatu korjattua että lähtis varmasti ja luotettavasti edes käytiin ja tehot häviäis pienestäkin nyppälästä ajaessa.
      olis senkin varmaan saanut toimiikin jos olis tilannut aina osa kerrallaan ja kattonut toimiiko, mutta hintaa olis todennäkösesti kertynyt ihan liikaa vanhan mopon kunnostukseen joten ostin halvalla lähes uuden veroisen moposkootterin ja sillä ajettu ite ajanut n.1000km ja koko vehkeellä 18tuhatta eikä vikoja ole ollut.

    • miksu1

      itellä oli samaa vikaa ja lopulta hävis kipinä kokonaan puola ja tulppa uusittu ei auttanut mutta sit hommasin cdi nokain ja avot kyllä rupes heti kehrää viel pittää käyr kunno lenkki et saa selville millai pelittää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe